Nyt alkaa meneen muotoilu munilleen...

NotkeeNorsu

Vahvana Ford-miehenä läxin katteleen uudempaa Mondeota, sitä uudempaa 2007 mallia. Ostamatta jäi. Ikää on ja joka nivel pistää hanttiin, kohtuullisen vaikee oli päästä sisälle (isoon autoon). Tosi viisto se tuulilasipalkki, käytännössä se jatkuu oven ylätakanurkkaan. Varmaan muissa merkeissä sama juttu. Ei ole ihme että maasturit yms. tila-autot tekee kauppansa.

13

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyylikäsSeOn

      Ei ole Fordin tai muotoilijan vika jos olet romu.

      • fkfjhfhfdhd

        Ford jo kadottanut oman identiteetin jo aikapäiviä sitten vanhana Fordin miehenä ja mondeoon on tullut myös tunnistamaton Amerikkalainen rihkamatyyli ja ajo-ominaisuudet kärsineet.Myös jo mallina jo hiukan vanhentunut kun julkaisua pitkitettiin.


      • 23423423

        Jos pikkupoju odottaa jokusen kymmenen vuotta niin on samassa tilanteessa.

        Muotoilu on outoa koska käytännössä isompia ja kalliimpia autoja ostaa nimenomaan keski-ikäiset ja luxus autoja eläkeikää lähestyvät. Käytännössä niitä kalleimpia 5-sarjalaisia ja 7-sarjalaisia ostaa vain iäkkäät ihmiset.
        Näin tilastojen mukaan Saksassa mutta tätäpä ei teinituunerit ymmärrä kun asenteista päätellen ei ikinä pääse asemaan missä olisi rahaa hankkia uusi hinnat päättyen 5-sarjalainen.


    • kjfslkdjfkd

      Se kun nykyään pitää olla se pyöreä kattolinja ja helvetin viisto tuulilasi. Ennen oli tuulilasit pystymmässä ja kattolinja tasainen niin oviaukotkin oli kulmikkaampia.
      Lisäksi nykyautoissa istuin on aika kaukana sisällä auton ulkopinnasta ja kynnyskotelot leveitä joten pienempikokoinen joutuu vähän tavallaan kurottautumaan autosta poistuessaan.

    • jag-undrar

      Onko Fordkin siis voimistelu- ja urheiluauto?

    • SUV_

      Nykyautot ovat merkistä riippumatta yhä virtaviivaisempia ja moni on vielä varsin mataliakin istuinkorkeudeltaan.

      Kun ikää ja mahdollisia nivel- ja selkäongelmiakin ilmenee (tapaturmatkin rikkovat selkiä), niin moni siirtyykin SUV-tila-auto linjalle auton haussaan, sillä niihin ja niistä pois on sujuvampaa, matalasta autosta pois limboamisen sijaan.

      Itse olisin juurkin kiinnostunut Mondeosta farkkuna (tai C-Mersu), mutta liian paljon kampeamista autosta ylösnoustessa ja vielä hankalempaa jos on rinnakkaisparkissa ja auto vieressä.

      Parkkiruutujen tehokkuuskin on usein laskettu liian tiukalla, ovat liian kapeista ja sopivat paremmin vanhan alkuperäismallin Fiat 500:lle, sillä uusin 5-satanen on kasvanut hormoneillaan jo yllättävän suureksi, samoin Mini, joka ei enää ole mini.

      Nyt olen alkanutkin katsella käytettyjä SUV- ja tila-autoja joista Ford S-Max on yksi listalla. Tai jopa pieni paku, sillä kaksi istumapaikkaa riittää, mutta muuta käyttötilaa saisi olla.

      • kjfsklfldsjlkf

        Jos parkkipaikkojen ahtaus on ongelma niin pienempiäkin tila-autoja on, esim. Ford B-max ja Opel Meriva. Ovat vähän kapeampia ja lyhempiä mutta istumakorkeus on tallella.
        Tavallisetkin autot ovat kyllä nykyään korkeampia kuin 80- ja 90-luvuilla, ne ne vasta matalia olivatkin, esim. Honda taisi oikein ylpeillä siitä miten matalaksi ovat onnistuneet rakentamaan autonsa. Esim. joku -86-7 Civic ja Accord, keulakin oli erittäin matala niissä. Korkeus oli yleensä alle 140cm ja nykyään 150cm on aika tavallinen korkeus.


      • SUV_
        kjfsklfldsjlkf kirjoitti:

        Jos parkkipaikkojen ahtaus on ongelma niin pienempiäkin tila-autoja on, esim. Ford B-max ja Opel Meriva. Ovat vähän kapeampia ja lyhempiä mutta istumakorkeus on tallella.
        Tavallisetkin autot ovat kyllä nykyään korkeampia kuin 80- ja 90-luvuilla, ne ne vasta matalia olivatkin, esim. Honda taisi oikein ylpeillä siitä miten matalaksi ovat onnistuneet rakentamaan autonsa. Esim. joku -86-7 Civic ja Accord, keulakin oli erittäin matala niissä. Korkeus oli yleensä alle 140cm ja nykyään 150cm on aika tavallinen korkeus.

        Lähinnä otin näkökulmana kantaa yhdistelmään perusauto (matala), kapeahkot rinnakkaisparkit ja sitten bonuksena vaikkapa selkä- tai nivelvaivat, joka tekee 'herkkua' autosta pois kiivetessä ja nuo liikkeet toistuvat joka reissulla ja joka kerta kun autosta poistuu, eli useinkin monta puukotusta päivässä ;-)

        Totta, että nuo mainitun ajan Civicit ja Accordit olivat tosi matalia ja jo tuolloin vastaavia vierastin ja valitsin tuolloin mieluummin Golfin. Oli jonkin aikaa Mazda 323 ja sekin oli seuraavaksi ostamaani Golfia matalempi.

        Seuraavaa autoa katsellessa yksi kriteeri on sen monipuolisuus ja siksi S-Max on mainio lajissaan ja mukava myös pidemmille matkoille ja Power Shiftillä, kiitos ;-)

        Kuitenkin kun vain kahta paikkaa tarvitsen, niin ajatus siirtyi (vanha kiinnostukseni tosin) harkitsemaan pikku-pakua, josta sitten eristäisi, paneloisi ja pinnottaisi takaosan siistiksi (josko saisi peltipurkin riittävän hiljaiseksikin?), jossa voisi vaikka vetää siestat tai poikkeuksellisesti vaikka yöpyäkin pitkillä non-stop matkoilla. Parhaimmillaan mukaan saisi ehkä polkupyöränkin, ainakin jokin taitettavan ja kompaktimman.

        Juurikin tuo Ford Courrier Van lajissaan mielyttää, sillä on mielyttävä 'kuonokin' mutta harmillista kun se on liian lyhyt.

        Ulkolaiselta foorumilta luin vanhaa vuoden 2014 paikkeilta alkanutta Ford Transit / Tourneo Connect-ketjua jossa joku oli työ- ja siviilikäyttöön tilannut Ford Transit Connectin pidemmän L2-version 1.6L bensa 150hv automaatilla, mutta en vielä lukenut siihen saakka kun sai auton ja kertoo kokemuksistaan ... jatkan lukemista.

        Tuo Transit Connect mutta lyhyenä (takatilan pituus n. 1.75m) ja tuolla samalla moottori-automaatti kombinatiolla saattaisi olla kiinnostava, vaikka en pidäkään auton kuonosta kuten Courrierista. Mahdollisesti jopa tuo pitkä versiokin, joka olisi edelleen vaikkapa VW Transortterin kategoriaan nähden maltillinen.

        Toinen oli tilannut ja ottanut käyttöön Toureo Connectin L1 eli lyhyen peruspituuden ja 1.0 bensa Eco-boostilla (aiemmin ajellut vain dieseleillä) j aoli kokonaisuudessaan tyyytväinen moottoriinin vaikka kertoikin, että pienempää vaihdettaa saa hakea nousuissa jotta liikentene tahdissa pysyy. Kiitti auton istuimia, ajettavuuden keveyttä ja tarkkuutta, ajo-ominaisuuksia ja yllättävää hiljaisuutta, hyvää äänieristystä.


    • autonVoiValitaItse

      uudet parkkiruudut ovat leveämpiä kuin vanhat, johtuen siitä, että autot leventyneet.

    • Automies_Pentti

      Kyllä on viimeisen taunuksen jälkeen muotoilu mennyt alaspäin. Sierrakin muistuttaa puoliksi sulanutta peräpuikkoa ja mondeo jatkaa samaa linjaa.

      • lksjkdffjklsjlk

        Sierrastahan tuli 1987 konttiperä vanhoille Taunus miehille joille 1983 tullut Orion ei kelvannut.
        Nykyään konttiperät ovat ruenneet katoamaan markkinoilta, harmi kun ne ovat oikean auton näköisiä, mielestäni paljon linjakkaampia kuin pakettiautomaiset farmarit ja rumat möhkömaasturit.
        Pakko olla samaa mieltä että harvan nykyauton muotoilu miellyttää tai edes kiinnostaa enää, niin hirvittäviä rumiluksia on päästäneet markkinoille että mielenkiinto autoihin on ruennut haihtumaan, sekö lie tarkoituskin...


      • kanttikertaakantti

        Eiköhän valmistajat tee sellaisia automalleja etupäässä jotka myyvät ja kiinnostavat, toki joskus menee pieleenkin. Jos jotkut vanhat jäärät putoavat kehityksen ja hyvän maun kelkasta, niin tuskin muotoilijat ovat siitä huolissaan.


      • rupisammakko

        Ihailet varmaan esim. Nissan Jukea oikein hyvällä maulla tehdyksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe