Ompelukoneiden kiihdytysajot

TaistoToivola

Hei. Oli tullut aika paikkakuntamme suurtapahtuman, vuosittaisten ompelukoneiden kiihdytysajojen. Jo kahden vuoden ajan oli kirjahyllyäni koristanut kyseisen kilpailun voittopokaali, paikallisen kierrätyskeskuksen lahjoittama kiertopalkinto. Ilma oli mitä miellyttävin loppukesän aurinkoinen poutakeli. Kesän viimeiset pääskyset liitelivät auringossa kylpevän juhlakansan yllä ja paikallisen yhdistyksen reippaat makkaran myyjät sytyttelivät nestekaasukäyttöisiä grillejään. Päivä oli siis täydellinen ja ilmassa saattoi tuntea suurta urheilujuhlan tuntua.
Kilpailussa käytettävät ompelukoneet tulivat paikalliselta kierrätyskeskukselta ja ne olivat pressulla peitettynä kilpailualueen laidalla. Kilpailijat kokoontuivat vastaanottokahville ja huomasin olevani kovassa seurassa. Koneet valittaisiin arvonnalla ja yllätyksenä jokaisen kilpailijan numero oli piirretty tussilla hänen kahvikuppinsa pohjaan. Minun kohdalleni osui numero 6 ja kyseistä numeroa vastaava kone oli Länsi-Saksalainen oranssin värinen Pfaff. Kiitin luojaani ja onnetarta tästä koneesta sillä tiesin siinä olevan Solingen-teräksinen puolakotelo joten jos koneen "jako" on kohdallaan, tulen olemaan todella vahvoilla. Pahimmalle kilpailijalleni Teuvolle osui numero 3 joka vastasi japanilaisvalmisteista Toyota-konetta. Kirosin hiljaa mielessäni sillä tiesin siinä olevan todella nopean ja sopivalla välikaasulla vauhdissakin vaihtavan ohjelmavalitsimen. Teuvo voisi siis vauhdissa vaihtaa ns. vapaaseen tyyliin niin kuin hiihtokilpailussa sanotaan luisteluhiihdosta. Tässä se tietenkin tarkoittaa hyvin loivaa sik-sak ommelta jolloin nopeus saattaa nousta jopa hallitsemattomaksi. Mietin Teuvon mahdollisuuksia hallita tuota pitkää ja loivaa sik-sakkia, kun liehui kilpailualueella viitta selässään(viittaan oli kirjailtu suuri T-kirjain ja siinä vilkkui eri värisiä led-valoja).
Aamupäivän mittaan käytiin karsintasarjoja jolloin jyvät erottuivat akanoista. Kohtasin melko helppoja vastuksia mm. afro-tukkaisen Hannun jonka yhteistyö espanjalaisvalmisteisen koneen kanssa muistutti Pamplonan härkäjuoksua. Kimmon kilpailu taas loppui kierteelle menneiden henkseleiden karkeamiseen jolloin hänet jouduttiin kiidättämään ensiapuun vähäisen silmävamman saaneena. Oranssin värinen Pfaff kiidätti minua kohti voittopokaalia ja varikkohenkilökuntanikin pystyi keskittymään juhlakansan jututtamiseen kun kilpailuerien välillä ei tarvinnut huoltaa konetta. Ja niin siinä kävi että kellon lyödessä viisitoista ilmoitettiin minun ja Teuvon kilpailevan voitosta.
Kilpailun tuoksinassa en ollut kerennyt tarkkailemaan Teuvon varikko-pilttuuta ja otsalleni nousikin kylmä hiki kun näin hänen taustajoukkonsa. Pelätty ja suorastaan brutaalina pidetty Christo sekä tehokkuudestaan tunnettu Jaakko olivat Teuvon mekaanikot, arvasin heti myös Jaakon siskon olevan huutoetäisyydellä jos ongelmia tulisi. Vilkaisin "omiin miehiini" jotka notkuivat makkarakopilla, Reinon silmät verestivät jo melkoisesti ja Bengtin silmälasit olivat paksussa huurteessa. Tiesin olevani finaalissa yksin, varikoltani ei apua tulisi.
Koneemme nostettiin pöydille ja pedaalit sekä virtakaapelit kiinnitettiin. Virallinen tarkastaja tarkasti puolakotelot että koneissa olisi hyväksytyt langat. Sitten avustajat asettivat painjalkojen alle kilpailussa käytettävän kankaan, tuon pahamaineisen 120 tuumaisen eli reilun kolmen metrin pituisen ja 8 tuumaa leveän puuvillakankaan. 8 tuuman leveys on vain reilut 20 senttiä joten kiihdytyksen pitää onnistua täysin suoraan muuten ajaudutaan kankaalta ulos ja ajo hylätään. Muistin että Teuvolle oli tehty jokin vaativa aerodynamiikkaa parantava leikkaus noin puoli vuotta aiemmin joten hän olisi todella pelottava vastus.
Asetuimme koneille ja huomasin Teuvolla olevan juoksupiikkarit jalassa. Tajusin hänen näin saavan tukevamman otteen pöytien alle rakennetusta lankkulattiasta. Jaakko riisui hänen viittansa ja nyökkäsi vakavana. Myös minä ilmoitin olevani valmiina. Olin onnistunut parantamaan hapenottokykyäni ja tiesin pystyväni ajamaan koko kiihdytyksen hengittämättä. Oli tullut kohtalon hetki ja nyt taisteltiin voitosta. Kuulin lähettäjän kolkon äänen, paikoillanne... valmiit... ja laukaus(kerron siitä myöhemmin). Jalas-merkkinen kenkäni painoi pedaalin pohjaan ja oranssinen Pfaff alkoi tikata. Keskitin ajon keskelle kangasta ja annoin mennä täydellä vauhdilla. Kone saavutti huippunopeutensa ja keskityin pysymään keskellä. Kuulin kuinka Teuvon kone vielä kiihdytti, voi vittu eikö Pfaffin nopeus riittäisi. En uskaltanut vilkaista sivulle vaan tuijotin eteeni. Teuvon Toyota saavutti huippukierrokset ja sitten ääni muuttui, se kelmi vaihtoi vapaalle tyylille! Kirosin Toyotan ohjelmavalitsimen ja tiesin häviäväni kilpailun mikäli Teuvo pysyi sektorilla. Pfaffini tikkasi saksalaisella tehokkuudella mutta tiesin jääväni jälkeen kunnes näin edessäni pöydän päässä mekaanikkoni Benghtin hymyilevät kasvot, myös hänen silmälasinsa olivat huurteesta vapaat. Hän huusi: Hyviin menee, pysy keskellä! Jatkuu...

7

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaistoToivola

      Samassa kuulin Teuvon mekaanikon Jaakon ja hänen siskonsa huutavan toisilleen. Hetkeä myöhemmin Teuvon kone hiljensi, vapaa tyyli oli siis koitumassa hänen kohtalokseen nopeuden noustessa hallitsemattomaksi. Tikkasin Pfaffilla keskellä kangasta kohti voittoa, veren happipitoisuus riitti ja minulla ei ollut vaikeuksia pidättää hengitystä. Teuvon Toyota pysähtyi, joutuiko hän ulos kankaalta ja yrittikö oikaista ajoa? Benght huusi: Hyvin menee, AJA AJA AJA! Teuvo ei siis olisi ulkona vaan lähtisi pian takaa-ajoon. Tulin viimeiselle metrille ja pysyin keskellä, näin kuitenkin että Benghtin linssien alaosa oli jo hieman huurteessa. Samassa kuulin kun viereinen Toyota lähti taas liikkeelle. Jaakko huusi edelleen siskonsa kanssa mutta ei niin painokkaasti kuin aiemmin, tajusin Teuvon hengittävän niskaan. Toyota saavutti huippunopeutensa ja silmälasit edessäni vetivät jäähän. Kuusikymmentä senttiä jäljellä, viiskymmentäviisi ja Teuvo vaihtoi jälleen vapaaseen tyyliin. Viisikymmentä, neljäkymmentäviisi... Jaakon huuto oli vaiennut, tiesin Teuvon olevan rinnalla. Reino huusi: VAIHDA PITKÄÄN SIK-SAKKIIN! Irroitin oikean käden kankaasta ja ohjasin pelkästään vasemmalla.. oikealla hapuilin ohjelmanvalitsinta... nopea vilkaisu valitsimeen.. pedaalilla välikaasu kuin Fullerilla ikään ja krunts! Pfaff alkoi tikata sik-sakkia. Neula heitti villisti laidasta toiseen ja tulimme kohti kalkki viivoja vapaalla tyylillä rintarinnan. Näin kuinka silmälasit edessäni valuivat vettä ja Jaakko huusi jälleen siskonsa kanssa. Tiesin voittavani ja ylitin kuin ylitinkin maaliviivan voittajana.
      Ensimmäisenä minua onnitteli ilmakiväärillä lähtölaukauksen ampunut terävänenäinen mies joka paljastui koko kilpailun suojelijaksi ja hyvin tärkeäksi mieheksi.
      Paikallisen kierrätyskeskuksen lahjoittama kiertopalkinto on jälleen kirjahyllyssäni omalla paikallaan. Hopealle jäänyt Teuvo vannoi kostoa ja uhosi että pokaali on minulla nyt viimeistä vuotta. Uskon että ensivuotinen kilpailu tulee olemaan paikkakuntamme suurin tapahtuma vuosikymmeniin. Toivottavasti viihdyitte tämän huiman kilpailukertomuksen parissa sekä kiinnostuitte lajista.

      Taisto Toivola

    • SIKSAKSIKSAK

      WTF ONKO TODELLA TUOLLAISET KISAT OLEMASSA?????? IHAN HUIPPUA!!! TOSI MUKAANSA TEMPAAVA SELOSTUS !

    • 1000Tb

      Jos tarina on tosi on keksitty tosi hieno kilpailu ja onnittelen siitä. Jos taas feikki niin toivon että joku kylätoimikunta tms alkaisi järjestää tällaista. Kaikki kaljakellunnat ja suopotkupallot on lähtenyt jostai vitsistä ja nyt ovat tosi suosittuja. Tällaisia tarvitaan.

    • Hei! Haluan kertoa ystävästäni Teuvosta.

      Tunnen nimittäin tähän kisaan osallistuneen altavastaajan, voittajan, hänen vaimonsa, sekä järjestäjät ja muistan nuo kisat kuin eilisen päivän. Lisäksi olen ollut tämän kilpailun salaliiton jäljillä jo vuodenpäivät sillä palaset alkavat viimein loksahdella paikoilleen, niin kuin helyt tulevat loksahtamaan Taiston ranteisiin kunhan
      tuomiopäivä koittaa tämän paljastuskirjoitelman jäljiltä.

      Tunnen tosiaan Teuvon ja olen ollut hänen taustajoukoissaan jo 14 vuotta näissä kisoissa. 14 vuotta sitten tutustuin myös Taistoon joka olut tuolloin ollut 31 vuotta
      selvinpäin raitistuttuaan kesken kaiken pikkujouluissa joissa tapasi myös nykyisen 8 vuotta nuoremman vaimonsa (rouva järvelän) hypättyään hänen eteensä suoraan saunan lasioven läpi. Tuolloin Taisto kertoili osallistuneensa ompelukonekilpailuun silkasta mielenkiinnosta sillä pitsisarjan kaikki kiertopalkinnot oli pokattu useampaan kertaan. Totuus vain on sekin synkempi, sillä Taisto oli hankkinut kilpailukiellon vilpillisestä käytöksestä johtuen.

      Se mitä Teuvo on taas kertonut järvelän kohtaamisista on auttanut tämän mysteerin selvittämisessä. Teuvo on toistuvasti kohdannut rva Järvelän lähikaupassa tuijottamassa suoraan silmiin, kuin peloitellakseen hänet niin araksi ettei Teuvo uskalla ottaa osaa enää yhteenkään kisaan. Usein Järvelä on myös uhkaavasti esitellut banaaneja aivan kuin olisi aikeissa tehdä niillä jotain.

      Taiston terveyshistoriasta on myös tiedossa sen verran että hävittyään yhden ompelukonekilpailun 1988 hän meni aivan sekaisin maaliviivalla. Maailma alkoi pyöriä päässä ja hänet kiidätettiin pikavauhtia ensiapuun. Lääkkeeksi karavaseen tappioon oli muotoiltava kallon luita uudelleen. Hän pyysi huippukirurgia poistamaan 15 % aivokapasiteestistaan jotta kallon uudelleen muotoilun ansiosta imanvastus olisi pienempi. Matala otsaluu sekä ilmanvastus auttaa puolakoteloa pysymään viileämpänä, samoin

      koneen öljyn lämpötila pysyy alhaisempana. Tämä on oleellista varsinkin viimeisellä suoralla tikinvaihdon jälkeen kun koneen öljyltä vaaditaan toisenlaisia ominaisuuksia kun pitkä siksaktikki on ohjelmavalitsimesta valikoituna. Siinä missä Taiston koneen puolakotelosta ei ole löytynyt lankasykkyrää vuoden 1993 jälkeen on vain arvailuja, mutta minulla myös todisteita.

      1991 Taiston voitokasta juhlaa varjosti tarkastajien löydökset jotka paljastivat koneessa käytetyn öljyn olevan moniasteöljyä. Tämä havainto on hyvin yhteydessä aikaisempaan kosmeettiseen leikkaukseen. Lääkäri nimittäin poisti kyllä aivomassaa, tai oikeamminkin vain laittoi pyydetyn verran kotelosta pimeäksi eikä muistanut muotoilla kalloin luita ollenkaan. Taisto oli operaatioon pettnyt ja päätti löytää muita keinoja. Taisto luki illat pääskytysten kirjastossa sulkemisaikaan asti ompelukoneiden mekaniikkaa, historiaa, kilpailuita sekä valmistajien manuaaleja saamatta niistä täyttä selkoa aivovaurion varjostaessa luetunymmärtämistä. Samasta syystä tietokoneen käyttö tiedon etsimisessä oli poissuljettu.

      Taisto päätti hakeutua ompelukonetehtaalle töihin, joka sekään ei onnistunut. Lopulta hän päätti hakeutua eräälle metallipajalle töihin ja palkata sinne suomen huippuosaajat kunnostamaan kierrätettyjä koneita. Tässä kohtaa Taisto hankki puuttuvan palasen. Erään työntekijän täyttäessä konetta yksiasteöljyllä tajusi Taisto että moniasteöljyllä saadaan koneesta myös kylmässä käyttölämpötilassa parhaat tehot irti matalemman pyörintävastuksen johdosta, jolloin kilpailijoilla ei ollut mahdollisuutta voittoon olipa käytetty kone merkiltään mikä tahansa. Toinen havainto oli kasvattaa pitkän siksak-tikin askeleen pituutta täydestä kympistä yhteentoista. Tähän hän oli saanut idean eräästä musiikkiaiheisesta elokuvasta.

      Viimeinen palanen loksahti kohdalleen kun edellistä kisaa seuratessani join stressaantuneena kilpailutilanteesta kahvia maaniseen tapaan. Olin juonut jo kahdeksan kuppia kun tuuli kaatoi kahvikuppini. Kupin pohjassa oli numero 3, kuten kaikissa muissakin kupeissa joita olin juonut. Jaettaessa koneita nykysäännösten mukaan kahvimukiarvonnalla

      ymmärsin pian miksi taisto oli käynyt ihmettelemässä huputettuja koneita tussi rintataskussaan. Viedessäni kuppeja pois kahvilantyöntekijät vilkuilivat vuoroin toisiaan ja Taistoa kuin Sergio Leonen länkkäreissä konsanaan. Syylliset paljastivat itsensä. Tiedustellessani mukien hankintapaikkaa terävänenäiseltä mieheltä, sain vastaukseksi vain sekavaa hihitystä sekä joitakin puolittaisia sanoja.

      Pikkulinnut ovat laulaneet että Taisto on ovelasti metallitehtaansa sivuun ujuttanut myös erilaisien laitteiden korjauslinjaston joissa käytetään moniasteöljyä. Näin öljyn
      hankinta voidaan helposti naamioida supolta ym kilpailukomission tutkijatyöryhmiltä täysin rehelliseksi toiminnaksi.

      Haluan taisto sanoa että jäljilläsi ollaan, ja että kiertopalkinto tulee löytymään diskvalifioimisesi jälkeen tuon ainoan kovanluokan ompelijan hyllystä!

    • TaistoToivola

      Hei. Empä olisi uskonut että hävinnyt osapuoli alentuu näin häpeälliseen toimintaan. Vastaan kuitenkin tämän nimimerkki "Nuijapään" ilkeämielisiin solvauksiin vaikkei minun ehkä pitäisi.
      Moniasteöljyjen käyttö on nykyaikaa ja niitä käytetään lähes kaikissa laitteissa. Ainoastaan Briggs&Stratton- moottorit käyttävät enää yksiasteöljyjä, luokitukseltaan SAE 30. Mitkään kilpailun säännöt eivät kiellä käyttämästä moniasteöljyä. Lisäksi kilpailuun käytetyt koneet tulivat ulkopuoliselta toimittajalta ja minulla ei ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa koneen huoltotoimiin ennen kilpailua. Näin arvonnassa kohdalleni osuneen koneen ensikertaa vasta noin 10 minuuttia ennen kilpailun alkua. Koneet olivat jatkuvasti vartioituna eikä niiden läheisyyteen päästetty ketään. Paikallinen vartiointiliike oli hoitanut myös yövartioinnin koneille. Myöskin kahvikupeilla toteutettu arvonta oli käytössä ensikertaa ja siitä saimme tietään vasta kun kupit oli juotu tyhjiksi. Aiemmin käytettiin suljettua lippuäänestystä käytettävän arvontatavan valitsemiseen kolmen erilaisen arvontatavan joukosta. Tämäkin suoritettiin juuri ennen kilpailun alkua. Se poistettiin käytöstä ilkeämielisten huhujen takia. Tässäkin tavassa epäiltiin sabotaasin mahdollisuutta.
      En tiedä nimimerkki "Nuijapään" oikeaa henkilöllisyyttä mutta hänellä tuntuu olevan jokin ongelma. Hän on suoltanut sellaisia satuja ja tarinoita mm. terveydentilastani ja "oletetun" vaimoni toimista ettei niihin usko kukaan. Vaimoni loukkaantui häneen kohdistuneita solvauksista siinä määrin että vaatii jo minua luopumaan koko kilpailu-urastani.
      On totta että olen menestynyt hyvin kyseisessä lajissa ja minua on epäilty jopa doping-aineiden käytöstä mutta joka kerta kun minut on testattu, olen antanut puhtaat näytteet. Nimimerkki "Nuijapää" otti myös esille pyörtymiseni eräässä aikaisemmassa kilpailussa. Onko tämä "Nuijapää" koskaan nähnyt esim. hiihtokilpailuja esim. televisiosta? Siinähän kilpailijat usein kaatuvat heti maalilinjan ylitettyään silkasta ylirasituksesta. Niin kävi minullekin kyseisessä kilpailussa. Sää oli hyvin helteinen ja olin ajanut monta lähtöä tiheään tahtiin. Tapanani on ajaa hengittämättä(hengittäminen voi haitata tarkkuutta) ja silloin en vielä ollut harjoittanut hapenottokykyäni nykyiselle tasolle. Vereni happipitoisuus ei siis riittänyt silloiseen raskaaseen ponnistukseen ja menetin tajuntani.
      Minua kävi tänään tapaamassa entinen ystäväni. Olimme aiemmin parhaat ystävykset mutta nyt hän haukkui minua ylimieliseksi ja ivasi taukoamatta. En tiedä mitä pahaa olen tehnyt ansaitakseni kyseistä käytöstä ja pelkästä kateudesta menestymistäni kohtaan tuskin on kysymys. Epäilen joutuneeni nyt salaliiton uhriksi jonka tarkoitus on suistaa minut sekä henkisesti että fyysisesti pois raiteilta. Olen kuitenkin voittanut puhtain keinoin ja tämä pitäisi kaikkien osapuolien hyväksyä.

      Taisto Toivola

      ps. nimimerkki "Nuijapää" viittasi minulle tehtyihin kallon luihin liittyviin leikkauksiin. Voi vakuuttaa että minulta on poistettu vain 4 hammasta, muuten pääni luut ovat ennallaan.

    • KyöstiOrpola

      Huippu-urheilussa on voittajia ja häviäjiä ja aina häviäminen tuntuu pahalta. Pitää kuitenkin muistaa että tärkeintä on reilu peli.
      Olemme täällä Ompelukone- ja saumuriurheilun kattojärjestössä Oksussa tietoisia lajia piinaavista epäilyistä ja vehkeilyistä. Moniasteöljyjen käyttö on usein ollut puheenaiheena mutta säännöt ovat selvät. Moniasteöljyjen, niin krakattujen kuin esteripohjaistenkin käyttö on sallittua. Myöskään viskositeettia tai öljyn valmistajaa ei ole osoitettu. Kilpailuun käytettyjen ompelukoneiden toimittaja tulee olla jokaisen koneen kohdalla sama ja koneiden arvonta tulee tapahtua niin ettei siihen voi vaikuttaa. Koneet voivat olla eri merkkisiä tai mallisia, näin estämme monia lajeja vaivaavan korruption mahdollisuuden. Kilpailun juryn niin vaatiessa kilpailijoita voidaan määrätä veri- ja virtsakokeisiin mahdollisten kiellettyjen doping-aineiden käytön poissulkemiseksi. Kokeista kieltäytyvä urheilija voidaan asettaa kilpailukieltoon sekä koti- että ulkomailla.
      Taisto Toivolaa kohtaan on tehty useitakymmeniä kanteluja hänen lajia hallitsevan ylivoimaisuutensa takia. Jokaisen kantelun on tehnyt yksi ja sama henkilö. Jokainen kantelu on ollut aiheeton. Mielestäni Taisto Toivola on joutunut kohtuuttoman ajojahdin ja mustamaalaamisen kohteeksi jollainen ei kuulu huippu-urheiluun.

      Kyösti Orpola
      Ompelukone- ja Saumuriurheilun kattojärjestö OKSU

    • VanhaViisaus

      Kateus vie kalatkin järvestä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe