Autojen ylläpito ja talous

Atelier_voiture

Talousurheilijana joutuu usein miettimään auton pidon kustannuksia.
Suurin ponnistus on auton hankkiminen joko velalla, osamaksulla tai käteisellä.
Itse suosin viimeistä, koska silloin mitään erityisiä pakotteita ei ole vakuutusten huoltojen tms. suhteen.
Seuraavaksi ovat juoksevat ylläpitokulut, huollot, renkaat, viranomaismaksut, polttoaine.
Kolmas kustannus saattaa olla yllättävät korjauskulut, kolari tai muu rikkoutuminen.

Kun autokorjaamossa arvuutellaan ja vaihdellaan osia on se auton käyttäjälle kallista. Monesti korjaamot ovatkin sopivia vain yksinkertaisiin rutiinikorjauksiin, kuten jarrupajojen vaihto. Yksinkertaisissakin korjaustöissä kuitenkin luvattoman usein tehdään virheitä.

Korjaamoalaa lähellä olevat tahot mieluusti buffaavat uutisia joiden mukaan autonkäyttäjä ei voi tehdä nykyautolle mitään.
Se on silkkaa harhaanjohtamista. Mystifiointia. Auto on yksinkertainen mekaaninen laite johon on lisätty mustia laatikoita. Niidenkin sisälle voidaan "kurkistaa" helposti.
Auton periaatteet eivät ole 150 vuoden aikana paljonkaan muuttuneet.
Jokainen asiasta kiinnostunut tekee hyvän tilin hoitamalla yksinkertaiset perusasiat itse.
Huolto on pääasiassa tarkistuksia, ne pystyy vallan hyvin tekemään itsekin.
Samoin auton vianhakuun liittyviä dignoosilaitteita on edullisesti saatavilla.
Muutamalla kympilla voi ostaa laitteen joka säästää ensimmäisessä tilanteessa hintansa.
Toki muutamien toiminnan perusperiaatteiden selvittäminen helpottaa oma-aloitteista toimintaa.

Korjauskirjat ja varaosaluettelot ovat "salattua" tietoa jonka saatavuutta tietoisesti rajoitetaan.
Yleismalliset kirjat ovat monilta osin ajastaan jälkeen jääneitä, esimerkiksi moottorikorjauksia ei enää juuri tehdä. Tärkeintä antia onkin usein purkamisohjeet.
Sen sijaan lähes kaikki sähkölaitteisiin liittyvat viat ja korjaukset kuitataan "vie lähimpään merkkikorjaamoon"

4

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaliittoteoriaa

      Voi mikä dorka. Jos merkkiliikkeetkään saa autoa aina kerralla kuntoon, niin kuinka sinä siinä onnistuisit halpistesterillä ilman valmistajan tietopankkeja?
      Toki jotain voi korjata ihan itsekin jos on paikka ja työkalut, mutta silloinkin tarvitaan jotain osaamista jota ei nykyihmisillä juurikaan ole. Omatoimiset korjaukset ilman tietoa ja taitoa on tullut monelle todella kalliiksi, joten usein merkkikorjaamo on paras valinta tuloksen ja rahankulun kannalta.

    • sdkjfkldfkldskl

      Jättiosuus auton kustannuksista on pelkkiä veroja. Ilman niitä autonpito olisi todella halpaa ja niinhän se onkin muualla maailmassa, sivistysmaissa. Täällä hevonjunttilassa halutaan vain vittuilla ihmisille aiheuttamalla tarpeettomia ja ylimääräisiä kustannuksia joka perkeleen asiassa!!

      • Pimeä_työ_kunniaan

        Senpä vuoksi veroton pimeä korjaustoiminta onkin niin kannattavaa.
        Kun tienaat se satasen käteen jolla maksat korjaamotunnista, olet jo tuottanut yhteiskunnalle toisen satasen veroina.
        Korjaamotunnista maksamastasi satasesta menee yli puolet veroihin.
        Siis autokorjaamon tunti on tuottanut yhteiskunnalle 175 euroa ja sinä olet saanut palvelua 25 euron arvosta.


      • valtio.on.tuhlari

        Ja siitä huolimatta valtiolla on aina krooninen rahapula!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe