Te jotka olette kokeneet aknen

Jepaj

Olen juuri peruskoulun päättänyt. Eli tänä vuonna ikää tulee 16. Koko yläkoulun ajan minulla on ollut jonkinlainen akne joka on pahentunut kokoajan. Tämän vuoden keväänä sain siihen antibioottikuurin ja paikallisvoiteen jotka auttoivat jonkin verran. Lääkäriaika on varattu joten uusi hoitokeino varmasti löytyy mutta kiinnostaisi tietää miten te joilla on ollut akne olette päässeet yli siitä:) mites sitten mustapäät? Minulla on niitä nenässä paljon. Onko niihin hoitokeinoa? Auttaisiko kosmetologilla käynti vai saisiko hänkään edes melkein kaikkia pois?

9

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jansuu95

      Olen kärsinyt aknesta 13 vuotiaasta lähtien ja akne ollut todella paha. 15 vuotiaana sain antibiootti kuurin ja rasvoja jotka auttoivat myös hetken aikaan kunnes paheni taas. Sen jälkeen sitten kokeilin kaikkia mahdollisia ihotuotteita apteekista ja mitä kaupoista löytynyt, eikä mikään ole sopinut oikein iholleni. Nyt olen 21 vuotta ja marssin taas ihotautilääkärille ja määräsi antibioottikuurin ja voiteita (eivät olleet samoja mitä aikasemmin käyttänyt) nyt iho on erittäin hyvässä kunnossa eikä näppyjä ole tullut lisää ja ihon punoitus sekä arvet hävinneet huomattavasti! Eli ihotautilääkärille vaan heti kun aknea älkääkä pitkittäkö sitä niin kuin itse olen tehnyt! Tsemppiä kaikille aknen omistaneille 😊✌🏽

      • Pitkitinitsekkin

        Joo mulla on ollut sama. Pitkitin liikaa koska tuntui jotenkin oudolta puhua kenellekkään esim vanhemmille aknesta vaikka ilmiselvä asia se on ollutkin. Pitkittämises seurauksena tulee ikävät arvet.. Olisko sulla vinkkejä niihin vai onko mennyt luonnostaan?🙂


    • Aaaant

      Antibiooteistahan on paljon ollut juttua että sen jälkeen on pahentunut. Mites teillä? Itsellä ensimmäisen antibiootin jälkeen tuntui että iho olisi räjähtäny tietyistä kohtii. Toisaalta en aknesta päässytkään kokonaan eroon ensimmäisen antibiootin loppuessa, en sitten tiedä onko tällä vaikutusta asiaan:D nyt onneksi toinen kuuri menossa! Haluaisin silti tietää että miten sitten antibiootin jälkeen toimia jos olisi tietoa jollain

    • elintavatkuntoonn
      • Kuuripäällä

        Akne on sairaus, ei se ruokavalio siihen vaikuta, kysy vaikka ihotautilääkäriltä kyl se tietää miten asiat on🙂


    • ljksflksjfljfslksfj

      Ihotautilääkäriltä tai joltain yksityiseltä saa muistaakseni joku Roactur-lääke, voi olla, etten muista oikein tuota nimeä..eli yksityiselle meno, jostain ihme syystä tk-lääkärit eivät tuota määrää. Omalle pojalleni ainoa toimiva vaihtoehto oli tuo lääke, koska hänenkin ihonsa oli hyvin akneinen. Siinä täytyy ottaa verikokeet muistaakseni pari kertaa ja käydä siellä lääkärissä parisen kertaa. Terveyskeskukset eivät ota tosissaan näitä akneja ja antibiootit ovat vain lyhyt apu. Hoito on pysyvä ja akne pysyy siis poissa.

      • jlsfjlsfkjlsfjls

        Lisään vielä, että kun on oikea akne, siihen eivät mitkään ruokavaliot auta, sekin kokeiltiin ja kaikenmaailman humpuukkihömpöökki luontaistuotevoiteita...Iho kannattaa hoidattaa yksityisellä, ettei jää arpia kasvoihin.


    • 3464634634

      29v ikää eikä se vieläkään ole loppunut...

      Basironia laitan yöksi joka päivä, se pitää keskivaikean akneni melko hyvin kurissa. Lisäksi käytän s-kaupoista saatavaa Lactoline maitohappoihin perustuvaa hellävarasita antibakteerista pesuainetta kasvojen pesuun. Se estää ihon hilseilyn ja liiallisen kuivumisen Basironin käytön aikana.

      Vinkkinä nuorille että kannatta tosiaan mennä heti lääkääriin teini-ikäisenä kun akne on pahimmillaan, ei ole kiva loppuelämän kantaa niitä arpia kun ei teininä viitsinyt käydä lääkärissä. Itselläkin se oli lukion alussa pahimmillaan ja silloin olisi varmaan antibiooteilla voinut ehkäistä pahimmat arvet. Nyt aikuisena akne ei varsinaisesti enää aiheuta arpia.

    • Aknestakärsivä

      15v tyttö, akne ollut jo 7 vuotta. Mulla oli ekaks tetrasykliini antibiootit joita söin 4kk, sitten marssin takaisin ihotautilääkärille ja sain sit sen isotretinoiini kuurin jota syön parhaillaan, lääkäri sano et tää on hormonaalinen akne, 6kk tää kuuri kestää ja kohta on 2kk syöty näitä, ei oo vielä tapahtunu oikeestaan mitään muutosta (sitä odotellessa) muutaku et iho ja silmät kuivanu ihan hitosti. Kaippa nää tästä lähtee, onhan tätä vielä jäljellä😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe