Arastava anoreksia.. lukekaa jooko?

Arastavaanorektikko

Oon 14.v tyttö. 160cm ja 60kg.. yhdessä vaiheessa painoin pitkään 62, mut sitte olin kipeenä ja jouduin syömään lääkkeitä. En tiiä johtuiko niistä pillereistä mut tiputin painon muutamas päiväs 58kg. Nyt taas alkanu vähän nouseen ja oon nyt 59-60kg. Ja no mullahan on aivan jäätävä pötsi. Koitan aina lenkkeillä ja tehdä lihaskuntoo mut mun vatsa ei lähe mihinkään. Mitä voisin syödä päivän aikana? Tällä hetkellä
Aamupala: ehkä pala ruisleipää, riisikakku tai omena tai banaani
Koulussa juon vaan vettä
Välipala: koitan aina jättää väliin mutta joskus ruoka vie voiton. Tääki saman tyyppinen ku aamupala.
Lounas: syön vähän vanhempien tuoruttamaa ruokaa tai teen itse munakkaan ILMAN SUOLAA.
Iltapalan koitan jättää välistä mutta en vaa yleensä pysty menee sänkyy nälkäsenä. Nyt söin luonnon jogurttii, päällä mustikoita ja luomumyslii. Eikö tällä vauhdilla pitäs jo paino tippuu? Miks mun pötsi ei lähde? Voisitteko laittaa mulle jotai ruoka ja liikuntasuunnitelmia? Koska ne kannustaa muo tosi paljo eteenpäi. Luulen kyl et osaan lopettaa kun pötsi on poissa!😊

10

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanityfirst

      Syöt aivan liian vähän!!! Olet kasvuiässä ja tarvitset enemmän kaloreita. Keskity muihin asioihin kuin mahan tarkkailuun. Jokaisella maha pullottaa joskus. Entä sitten?? Huh huhs-

      • Pro-Ana

        Ihminen tietää kyllä itse milloin syö liian vähän, vaikket sitä ehkä uskokaan! Ärsyttää tuommoiset ihmiset jotka tulevat jakelemaan mielipiteitään toisten syömisistä jne. Anna hänen laihduttaa, jos haluaa!

        ALOITTAJALLE: Aamupalan ja iltapalan voi kokonaan skipata! Päivässä voit syödä vain omenan ja tietysti urheilua vaan joka välissä! :) Onnea laihdutukseen!


    • Painan 50kg ja oon 155cm pitkä.
      Saman ikäinen, kun sä. Itte laihdutan niin, että paastoan ensin viikon tai kaks ja siitä totuttelen vähitellen syömään normaalisti, mutta pieniä annoksia ja urheilen tietysti samalla. Huomenna lähtee ensimmäinen paastopäivä vähään aikaan. Tsemii sulle!

    • Helpso

      Oon 16v. 154cm ja 39kg

    • fredddy

      Moikka. Mä oon ite 163cm ja 60kg jos jotakuta mitat nyt kiinnostaa, itseäni ei niinkään koska jos jollain on merkitystä niin kehonkoostumuksella, ei numeroilla. (Itselleni tosin suorituskyky on se tärkein) Olen urheilija ja syön oikeaa ruokaa aivan jäätävät määrät päivittäin, ja silti mulla näkyy vatsalihakset ja muutenkin on lihaserottuvuutta kropassa. Ja ei, en ole geneettisesti mitenkään lahjakas. Mä en kärsi syömättömyydestä tai väsymyksestä, sillä mun kroppa hyödyntää kaiken sille tarjoamani ravinnon hyötykäyttöön. Mä olen itse myös kituuttanut itseäni, kunnes tajusin et hei, kroppa sen kuin kiristyy mitä enemmän puhdasta ruokaa siihen ladon. Panostakaa syömishäiriöiset ruuan laatuun ja määrään, muistakaa että esim hyvät rasvat (avokadot, pähkinät jne) ylläpitää hormonitoimintaa = esim. aineenvaihduntaan vaikuttavia hormoneja = rasvanpoltto tehostuu. Mä lupaan teille, että ootte paremmassa kunnossa niin ulkoisesti kuin sisäisestikin (!!!) kun uskallatte antaa kropallenne ravintoa (vaikka se niin pelottavalta kuulostaakin) se ei tapahdu päivässä tai viikossakaan, mut kuukausi ja vuositasolla muutos on jo huomattava.

      Mitä tulee noihin "urheiluihin", hommatkaa ennemmin lihasta jos haluatte eroon "löysistä" kohdista kehostanne. Pitkät juoksulenkit vain kuluttavat lihaksia -> entistä löysempi olomuoto ja tyytymättömyys.

      Kannattaa ehkä miettiä, oisko olemassa mitään urheilulajia, jota vois alkaa harrastaa ihan. Urheilu ei oo mitenkään olennainen osa laihdutusta ja siks niitä ei kannata aina rinnastaa ja liittää toisiinsa.

      Paastoamiset ei myöskään kannata, sillä ihmiskehoa ei ole tehty toimimaan ilman polttoainetta -> jossain kohtaa tapahtuu sortuminen. Pitkällä aikavälillä (=ihmiselämä) ei kovin mielekästä puuhaa tälläisessä oravanpyörässä oleminen.

      Ja aloittajalle vielä: sä tosiaan syöt liian vähän, niin hassulta kun se saattaa kuulostaakin. Esimerkki mun päivän syömisistä:

      aamupala: iso lautasellinen puuroa, mustikoita, kananmunanvalkuiaisia, pähkinöitä

      treenin jälkeen banaani palautusjuoma

      lounas: broileria, vihanneksia, ruispastaa, avokado

      välipala: munakas, riisikakkuja, omena

      päivällinen: lohta, vihanneksia, pastaa

      iltapalaksi puuroa, rahkaa, millon mitäkin nälästä riippuen

      mahdolliset herkut, ehkä kerran viikossa parissa.

      Ja suosittelen oikeasti ettimään jonkun liikuntalajin josta oikeasti pitää. Tulokset tulee siinä sivussa sitten, ja näin ollen tulokset ovat pysyviä. Ootte vielä niin nuoria, et teistä voi olla vaikeaa ajatella vuosien päähän saatikka ymmärtää kehonne toimintaa nyt, mut ymmärtäkää se, että anoreksia jättää loppuelämän jäljet ja jos teillä on vielä pieninkään mahdollisuus lähteä siitä kelkasta niin tehkää se nyt. Koska ykskään anorektikko ei ikinä saavuta sitä tavoitepainoonsa ennen kuolemaa.

    • jelppa

      itse olen 14v 168cm ja 71kg ja olen yrittänyt pitkään jo laihduttaa tuloksetta.Mun keho ei todellakaan kerro millon täytyisi lopettaa syöminen ja se on ongelma eikä sinäänsä herkut. Mulla on viikossa vähintään 7h tehokasta liikuntaa ja muutenkin ulkoiltua tulee mutta kilot ei lähde minnekkään suuntaan mitä teen?

      • harrhdfhfh

        Liikkumalla on mahdoton kuluttaa energiaa, ellei hallitse syömistään. Ihminen on energiataloudellinen olento. Mielestäni painosi ei ole mahdoton, ja liikkuvana sinulla on varmasti lihasmassaa. Tärkeintä olisi ehkäistä se, ettei paino jatkuvasti kohoa. Jos paino on pysynyt pitkään samana, on tilanteesi jo hyvä. Silloin syöt sen mitä kulutatkin.

        Käy juttelemassa vaikka kouluterkkarin kanssa. Voisit saada apua ravitsemusterapeutin luona käynnistä tai juttelusta psykologin tms. kanssa. Katsokaa, mikä on lihasmassasi ja rasvan osuus, ja mihin rasva keskittyy. Jos sisäelinrasvan määrä on vähäinen ja lihasmassa korkea, ei sinulla ole mitään hätää. Keskity elämäsi suunnittelemiseen tehottoman laihdutuksen sijaan.


      • jelppa

        kiitos sulle menenkin heti huomenna terveydenhoitajan kanssa puhunaan.


    • keski_ikäinen

      Ja täällä sitten vanhempi "täti" 40. Olen kirjoittanut asiasta aiemminkin. Eli kun aloittaa syömisellä temppuillun, niin siinä menee parhaimmassa tapauksessa sekä nuoruus että koko elämä pilalle. Itse laihdutin yläasteiässä, eikä kukaan huomannut anorektista käyttäytymistäni, vaikka menetin ehkä 20 % painostani. Se ei ollut hyväksi sosiaalisille suhteille ja aikuiseksi kasvamiselle, ei seurustelusuhteiden luomiselle, ei ammatin opiskelulle eikä terveydelle. Syömishäiriö on sairaus, joka vaikuttaa koko elämään ja pahimmillaan tuhoaa sen.

      Kannattaisi muistaa mahan pömpötystä tuijottaessa, että naisilla on vaihteva selkän kaaren muoto. Se näkyy sivulta parhaiten. Kun selän notko on iso, myös maha pömpöttää. Pömpötys on eri asia kuin vatsalihasten kunto. Lihaskunnon voit testata kuntotestissä. Syvä selän kaari on itse asiassa parempi synnytysten kannalta. Suoraselkäisellä naisella voi olla litteä vatsa, mutta synnyttäessä on riski päätyä keisarinleikkaukseen.

      Eli itselläni on pienet rinnat ja syvä selän notko (nk. notkoselkä), joten maha tulee esiin painanpa kuinka vähän tahansa. Enää en viitsisi kiusata itseäni laihdutuksella moisen takia. Vartalon puutteita voi häivyttää ja hyviä puolia korostaa sopivalla vaatetuksella. Muodista viis, esim. kirppareilla on kiva kokeilla, mikä itselle oikeasti sopii. Itsensä ja vartalonsa kanssa viihtyvä ihminen on myös mukavaa seuraa muille ihmisille. Kukaan ei jaksa pitkään kuunnella toisen ruikutusta omista olemattomista puutteistaan. Itse tunnen olevani naisellisempi kuin koskaan nyt keski-iässä. Vaikka ruumiilliset puutteeni ovat ihan samat kuin ennen ja lisäksi on tullut ikääntymismuutoksia.

      Tiedoksi vaan, että jossain vaiheessa anoreettinen käyttäytyminen tekee ihmisen vanhemman näköiseksi, kuin tämä on. Keho tarvitsee monenlaisia ravinteita. Rakkautta ja substraalia.

    • TonnikeijuXXX

      Mä oon ite 176, 51 ja 11v. Paino ei tunnu laskevan, ja joka tapauksessa repsahtelen aina välillä syömään paljon... Sä syöt ainakin ihan sopivasti. En oikein osaa neuvoa, mutta paljon tsemppiä projektiin! Onko muuten muilla kouluruokalassa kyylääviä opettajia, jotka "pakottaa" syömään ees vähän eikä anna jättää syömättä. Ja hei, kannattaa pitää blogia! Joko ihan julkista tai vaikka sitten vaan yksityistä päiväkirjana. Kyllä se siitä! Mut mä lähen nyt juoksemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe