Märkärupi

tympiintynyt

Kärsiikö muut "täysi-ikäiset" märkäruvesta???
Senhän pitäisi olla pienten lasten vaiva, mutta minulla se on TAAS ja ikää jo reilu parikymppiä. Tämä on tosi ärsyttävää. Nyt hain omin neuvoineni apteekista Hydrocortisonia siihen, lääkärille en edes yrittänyt kun tunnistin vaivan samaksi joka muuan vuosi takaperin haittasi... :(

44

78609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäriin

      sen häätöön ANTIBIOOTIN,oraalisesti nautittavan,hydrocortisonin indikaationa ei todellakaan ole märkärupi.
      Ota huomioon,että märkärupi on ERITTÄIN tarttuvaa,joten hoidathan itsesi kuntoon!
      Ei se ole mikään pienten lasten vaiva pelkästään,se vain tarttuu lasten kesken herkemmin kuin aikuisten (erilaiset kontaktit).

      • kokeile sitä

        meillä epäiltiin pojalla sitä ja neuvolassa määrättiin basibactia.saa ilman reseptiä


      • kaisa

        Hydrokortisoni ei tapa bakteereja, joiden aiheuttama märkärupi on. Myös sinulle tauti on siis tarttunut joltakulta toiselta. Märkärupi voi olla hyvinkin vaarallinen tauti, jos bakteerit pääsevät leviämään. Vastasyntynyt voi kuolla siihen.

        Menepä äkkiä lääkäriin!


      • Jarno64
        kokeile sitä kirjoitti:

        meillä epäiltiin pojalla sitä ja neuvolassa määrättiin basibactia.saa ilman reseptiä

        Löytyi tämmöinen takavuosien keskustelu märkäruvesta..

        Itselläni oli talvella eri puolilla kroppaa 18 märkäruven streptokokki-bakteerin aiheuttamaa tulehdusta, jaloissa ja käsivarsissa enimmäkseen. Kuukausi meni ennenkuin tajusin mistä on kysymys ja menin lääkäriin, sain antibioottikuurin (kefexin) mutta eipä se juuri auttanut, vaiva jatkui kuurin jälkeenkin. Lopulta kun aloin sivellä Bacibactia aamuin illoin tulehduskohtiin, alkoi myönteinen kehitys. Voiteen aineosat "avaa" rakkulat jonka jälkeen voi varovasti painaa esim. nenäliinalla ihonkohdan kuivaksi. Halutessaan laittaa uuden ohuen voidekerroksen. Kannattaa varoa ettei bakteerinestettä leviä muualle iholla, se on hyvin tarttuvaa. Näin toimien märkärupi parani minulta noin viikossa. Tosin iholle jää pidemmäksikin aikaa punaiset läiskät kohtiin joissa streptokokit ovat mellastaneet. Paranemisen jälkeen nämä kys. bakteerit voivat yrittää aktivoitua viikkojenkin päästä uudelleen ja kehittää pientä näppylää, mutta uusimallla Basibactin käyttö 3-4 päivänä se hävittää tautibakteerit tällöinkin. Ainakin minulla kyseinen voide oli se ratkaisunavain 3 kk kestäneeseen ongelmaan, joka voi kroonistuakin mikäli sitä ei hoideta ja saada perinpohjin parantumaan.

        Toivottavasti jollekin olis tästä apuja...


      • aqualina
        Jarno64 kirjoitti:

        Löytyi tämmöinen takavuosien keskustelu märkäruvesta..

        Itselläni oli talvella eri puolilla kroppaa 18 märkäruven streptokokki-bakteerin aiheuttamaa tulehdusta, jaloissa ja käsivarsissa enimmäkseen. Kuukausi meni ennenkuin tajusin mistä on kysymys ja menin lääkäriin, sain antibioottikuurin (kefexin) mutta eipä se juuri auttanut, vaiva jatkui kuurin jälkeenkin. Lopulta kun aloin sivellä Bacibactia aamuin illoin tulehduskohtiin, alkoi myönteinen kehitys. Voiteen aineosat "avaa" rakkulat jonka jälkeen voi varovasti painaa esim. nenäliinalla ihonkohdan kuivaksi. Halutessaan laittaa uuden ohuen voidekerroksen. Kannattaa varoa ettei bakteerinestettä leviä muualle iholla, se on hyvin tarttuvaa. Näin toimien märkärupi parani minulta noin viikossa. Tosin iholle jää pidemmäksikin aikaa punaiset läiskät kohtiin joissa streptokokit ovat mellastaneet. Paranemisen jälkeen nämä kys. bakteerit voivat yrittää aktivoitua viikkojenkin päästä uudelleen ja kehittää pientä näppylää, mutta uusimallla Basibactin käyttö 3-4 päivänä se hävittää tautibakteerit tällöinkin. Ainakin minulla kyseinen voide oli se ratkaisunavain 3 kk kestäneeseen ongelmaan, joka voi kroonistuakin mikäli sitä ei hoideta ja saada perinpohjin parantumaan.

        Toivottavasti jollekin olis tästä apuja...

        Kiitos Jarnolle noin vuoden takaisista ohjeista. Itse sain märkäruven leukaani sänki-ihottuman jälkiseurauksena noin kuukausi sitten ja silloin se hoidettiin antibiooteilla. Nyt viime viikolla samalle alueelle muodustui kolme uutta pientä pattia ja hain heti apteekista bacibactia. Onneksi vaiva parani noin kolmessa päivässä. En tiedä oliko kyse märkäruven uusiutumisesta, kun iho ei ehtinyt mitenkään märkimään mutta onko mahdollisuutta että tuo märkärupi voi tarttua toiselle silloinkin kun patit eivät ole vielä puhjenneet? Leuka oli kuitenkin taas jo kosketuksessa toiseen ihoon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        kaisa kirjoitti:

        Hydrokortisoni ei tapa bakteereja, joiden aiheuttama märkärupi on. Myös sinulle tauti on siis tarttunut joltakulta toiselta. Märkärupi voi olla hyvinkin vaarallinen tauti, jos bakteerit pääsevät leviämään. Vastasyntynyt voi kuolla siihen.

        Menepä äkkiä lääkäriin!

        Vitut siihen kuole.
        Minä olen kamppailut ihosairauksien kanssa jo syntymästä lähtien ja märkärupea on tullut jo ainakin 30 kertaa eikä siitä suotta mennä lääkäriin. Ajan hukkaa vaan.


    • Miika

      Märkärupiin on olemassa tehokas ja halpa hoitokeino. Vaihoehtoisesti otsonoidut öljyt tai jopa pelkkä vetyperoksidiliuos. Enoni sai märkäruven lähtemään pistämällä siihen apteekista saatavaa 3% vetyperoksidiliuosta (ei vaadi reseptiä eikä maksa paljoo). En muista kuinka pitkään hän sitä käytti, mutta kehui ainetta hyvin tehokkaaksi.

      Toinen vaihtoehto on käyttää otsonoituja öljyjä (jotka niin ikään sisältävät peroksideja, mutta myös muita antiseptisiä yhdisteitä). En ole kokeillut niitä märkärupeen, mutta laajan 1098 potilasta käsittävän tutkimuksen mukaan 90,1 % otsonoitua auringonkukkäöljyä käyttäneitä potilaista parani täysin ja Neobatin paikallisantibioottia saaneista 81,6%. Suuresta potilasmäärästä johtuen ero oli tilastollisesti merkittävä. Myös muutamissa muissa suppeammissa tutkimuksissa tulokset ovat olleet samansuuntaisia.

      Tämä ei ole mikään ihme, hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan ko. öljy päihitti teholtaan kaikki antibiootit ja paransi haavatkin nopeasti. Olen referoinut tutkimuksen suomeksi sivuilleni osoitteeseen:
      http://www.otsoniterapia.net/uutta/bioperoxoil.htm

      Märkäruvesta en vielä ole tehnyt kattavampaa artikkelia, mutta avohaavoista ja sienistä löytyy tietoa osotteissa:
      http://www.otsoniterapia.net/taudit/avohaavat.htm
      http://www.otsoniterapia.net/taudit/sienet.htm

      Ja pistämpä tähän loppuun sen tutkimuksen tiivistelmän. Tutkimus esitettiin neljännessä kansainvälisessä otsonin sovellutuksia käsittelvässä symposiumissa Havannassa huhtikuussa 2004. Sitä ei tiettävästi ole vielä julkaistu kansainvälisessä tiedelehdessä.(Huom. märkärupi on tavallisin pyoderma).

      OLEOZON®: An effective treatment in the management of Pyoderma

      R. Daniel Simón, L. Falcón Lincheta, S. Moya Duque, E. Garbayo Otaño, 1S. Menéndez

      “Dr Carlos J Finlay” Military Hospital, Havana, Cuba ([email protected])
      1Ozone Research Center, Havana, Cuba ([email protected])

      Abstract

      Pyoderma is an acute, inflammatory, purulent disease. Taking into account the germicidal power of ozonized sunflower oil (OLEOZON®), we decided to study the efficacy of it in the treatment of pyoderma and to compare it with Neobatin, as conventional drug. A sample of 1098 out-patients, with clinical and bacteriological diagnosis of pyoderma, was included in this study. The sample was divided at random into two groups: OLEOZON group and control group, using Neobatin ointment treatment. It was indicated, in both groups, the use of physiological saline compress, twenty minutes before topical application of the specific treatment, in order to remove any crust. Treatments were applied twice daily, during ten days. The results indicated that 90.1 % of the OLEOZON treated patients and 81.6 % of the Neobatin ointment treated patients were negative in the bacteriological test, with statistical significant differences between groups. We concluded that OLEOZON® is an effective treatment in the management of pyoderma.

      • Anonyymi

        Viestiin liittämäsi englanninkielisen tiivistelmän mukaan otsonoitu öljy ei ole mikään vaihtoehtoehto lääkitykselle, vaan sitä on käytetty 20 minuutin ajan ennen varsinaista lääkettä mahdollisen karstan liotukseen. Paikallislääkevoide on siis yhä tarpeen tämän öljyn kanssa. Öljy korvaa liottelun vedellä.


    • ei märkiviin!!!

      hydrokortisonia ei yleensä saa laittaa märkiviin, haavaumiin... itselläni oli kyhmyruusu joka diagnosoitiin kanssa ensin märkäruveksi ja sain kortisonia vaikka kortisoni hoito tuntui pahentavan tautia entiseltään. opin taudista sen että kandee mennä ihotautilääkärille, säästää aikaa ja hermojaan kun tietää mitä hoitaa! Sitähän varten lääkärit on olemassa.

    • avun löytänyt

      että se on märkärupea? Mulla oli naama rakkuloilla koko lapsuuden ja nuoruuden kunnes kerran vastaanotolla ei-omalääkärini diagnoisoi sen herpekseksi ja sain estolääkityksen. Koska Aclovir on viruspesifi lääke, eikä tehoa kuin herpesvirukseen, lääkkeen tehotessa kävi ilmi diagnoosin paikkansapitävyys. Myös rakkulanäytteellä voi diagnoisoida herpeksen. Painajainen loppui, on nyt hallittavissa ja minä sain elämäni takaisin.

      • jep8

        mul kans lekurit luuli ensin märkäruveksi mut kolmannen kerran aikana vuoden sisällä oli märkärupi niin selvisi että kyseessä olikin herpes


      • Jarno64
        jep8 kirjoitti:

        mul kans lekurit luuli ensin märkäruveksi mut kolmannen kerran aikana vuoden sisällä oli märkärupi niin selvisi että kyseessä olikin herpes

        Enpä voi oman kokemukseni perusteella suosittaa lääkärissä todettuun märkäruven hoitoon muuta kuin Bacibact salvaa. Se on tehokas aine ja parantaa infektoituneen ihonkohdan. Saattaa toki olla muitakin. Omat ongelmani saivat alkunsa tropiikista saatujen verijuotikkaiden pureutumiskohdista ja myöhemmin kotosalla iho rikkoontui kun alkoivat kutiamaan ja niitä tuli tietenkin raaputeltua. Vieläkin on vauriokohdat paikoin nähtävissä, muttei haittaa kun itse infektio on taakse jäänyttä historiaa.


      • Mie vaan
        Jarno64 kirjoitti:

        Enpä voi oman kokemukseni perusteella suosittaa lääkärissä todettuun märkäruven hoitoon muuta kuin Bacibact salvaa. Se on tehokas aine ja parantaa infektoituneen ihonkohdan. Saattaa toki olla muitakin. Omat ongelmani saivat alkunsa tropiikista saatujen verijuotikkaiden pureutumiskohdista ja myöhemmin kotosalla iho rikkoontui kun alkoivat kutiamaan ja niitä tuli tietenkin raaputeltua. Vieläkin on vauriokohdat paikoin nähtävissä, muttei haittaa kun itse infektio on taakse jäänyttä historiaa.

        Itselläni myös esiintyy märkärupea aika ajoin ja paras apu siihen on ollut reseptillä saatava fucidin. Tehoo tosi hyvin,paljon paremmin mulla kuin basibact.


      • avun saanut
        Mie vaan kirjoitti:

        Itselläni myös esiintyy märkärupea aika ajoin ja paras apu siihen on ollut reseptillä saatava fucidin. Tehoo tosi hyvin,paljon paremmin mulla kuin basibact.

        moi vaan itellä huomasin tossa to että alko leuassa ilmenemään näppyä ja märkää sellasta.laittelin bepanttenia ekat 5päivää eikä millään lähtenyt sit piti mennä jo ihotautilääkärille ku alueet suureni.lääkkeeksi sain sinkkusulfaatiliuosta jota laitetaan vanulapulle ja painellaan märkiviin kohiin 15-1h tämän jälkeen sain voiteen bactroban 2prossasta jota laiteaan sitten märkiviin kohtiin.lisäksi sain vielä suun kautta otettavan antibioottikuurin kefexin 750mg,toivotaan nyt et näillä lähtee!!ilmottelen et kuinka kävi 10päivän kuurin jälkeen!!!


      • Jarno64
        Jarno64 kirjoitti:

        Enpä voi oman kokemukseni perusteella suosittaa lääkärissä todettuun märkäruven hoitoon muuta kuin Bacibact salvaa. Se on tehokas aine ja parantaa infektoituneen ihonkohdan. Saattaa toki olla muitakin. Omat ongelmani saivat alkunsa tropiikista saatujen verijuotikkaiden pureutumiskohdista ja myöhemmin kotosalla iho rikkoontui kun alkoivat kutiamaan ja niitä tuli tietenkin raaputeltua. Vieläkin on vauriokohdat paikoin nähtävissä, muttei haittaa kun itse infektio on taakse jäänyttä historiaa.

        Märkäruven tunnistaa sen kellertävänruskeasta väristä. Ne rupipaikat kannattaa peittää hoitojen välillä, jottei bakteereja tartu vaatteisiin. Bacibactia rupien päälle, puolen tunnin-tunnin päästä lionneiden rupien tiivis ja varovainen kertapainallus esim. talouspaperilla. Operaation voi tarvittaessa toistaa. Käsidesiin kastetulla pumpulitupolla voi myös kevyesti pyyhkäistä rupea. Lopuksi rupeen ohut Bacibact-kerros uudelleen ja päälle ilmavasti vedetty leveä laastari, kertakäyttöinen sideharso tms. eristävä ja suojaava peitos. Itse m.rupi saattaa kehittyä esim. hyttysenpistoon raavittaessa, mahdollisesti kynsien alla elävien bakteerien myötä. Kannattaa tosiaan pitää mielessä, että nuo bakteerit on tosi herkästi tarttuvia. Joten ei parane sormin kosketella.


    • tuo märkärupi

      ite sain tartunnan riparilta, ja menikin jonkin aikaa kunnes päästiin lääkäriin, ehkä joku 2 vk. siihen mennessä tää rupi olikin sitten vallannu jo täysin rintojen välin, alaselän, kyynärpään,käsivarren,kainalot ja myös vähän tuolta housujen sisästä.. kaulallekin se vähitellen on leviämässä, ja nyt pelottaakin vaan että rippijuhlissa sitä olisi jo naamassakin:s


      viikko sitten kävin lääkärissä, oli jo niin pahasti levinnyt että sain sitten antibioottikuurin, joka on kyllä auttanutkin. ainoa ongelma on, että itsekuri ei oikeen pidä ja tulee raavittua..
      jollei tää tästä nyt parane niin olis sitten kuulemma reissu tampereen yliopistollisen sairaalan infektio-osastolle..:)

      vois vaikka lähteä rannalle, ei ainakaan varmaan ihmiset järkyttyis jos mut näkisivät..

    • SwJ

      Olen 18v nuori nainen ja sairastin tuossa juuri pari viikkoa oikein kunnolla, epäilen että oli possunuha (perhe ollut myös todella sairaana) ja vihdoin kun paranin niin naamaan iski märkärupi. Ensiapuna yritin laittaa kortisoonia, se auttoi kipuun mutta muuten ei. Tilanne levisi niin pahaksi että kävin tänään lääkärissä jossa vaiva todettiin ja sain antibioottikuurin, toivottavasti auttaa kunnolla. Missähän vaiheessa voi kuivaa ihoa rasvata ja millä sitä pitäis rasvata? "Vesikellot" on nyt alkanut kuivua mutta ihoa kiristää ja rakkulakohdissa kuivaa ihoa. Olis kiva helpottaa kuivumista ja kutinaa jotenkin, uskoisin että nopeuttaisi paranemista ja ihan rappiolle en uskalla jättää kun kasvoihin iski. En älynnyt huonosti suomea osaavalta lääkäriltä edes kysyä. Osaako joku sanoa missä vaiheessa voi alkaa käyttää meikkiä? Ei nyt tietenkään vielä pariin päivään kun iho on auki, mutta suunnilleen kuinka nopeasti?

      • 14v

        Itselläni on ollut 9 vuotiaasta asti märkäruven oireita, jotka ilmenee ei muodossa.
        Ensin huulen rajaan tulee turvonnut pahkura vuorokaudeksi kunnes se puhkeaa ja sitten ilmenee vesikellon tapaisia keltaisia pahrukoita. Tavallisesti pahrukat ilmenee rohtuneille huulille.

        Hoito:

        Itsellä tapana hoitaa näin. Aamulla herään ja tunnistan kielellä pahkuran, menen nopeasti suihkuun ja puhdistan lämpimällä vedellä, sen jälkeen painelen pyyhkeellä koko pahkura-alueen.
        Sitten levitän bacibact voidetta koko huulille. Levitän voidetta aina kun aikasempi levitys on imeytynyt.
        Tavallisesti märkärupi kestää muutaman päivän ja ilmenee ainakin kerran tai kaksi parissa kuukaudessa.

        - näin siis menty reilut viisi vuotta.


      • 19
        14v kirjoitti:

        Itselläni on ollut 9 vuotiaasta asti märkäruven oireita, jotka ilmenee ei muodossa.
        Ensin huulen rajaan tulee turvonnut pahkura vuorokaudeksi kunnes se puhkeaa ja sitten ilmenee vesikellon tapaisia keltaisia pahrukoita. Tavallisesti pahrukat ilmenee rohtuneille huulille.

        Hoito:

        Itsellä tapana hoitaa näin. Aamulla herään ja tunnistan kielellä pahkuran, menen nopeasti suihkuun ja puhdistan lämpimällä vedellä, sen jälkeen painelen pyyhkeellä koko pahkura-alueen.
        Sitten levitän bacibact voidetta koko huulille. Levitän voidetta aina kun aikasempi levitys on imeytynyt.
        Tavallisesti märkärupi kestää muutaman päivän ja ilmenee ainakin kerran tai kaksi parissa kuukaudessa.

        - näin siis menty reilut viisi vuotta.

        Toi on kyllä herpes eikä mikään märkä rupi??


    • onko kellään hajua että toimiiko Betadine niminen voide?

      • Märkärupi naamassa

        ...ei mielstäni toimi. Se ei taida tappaa pöpöjä. Bacibact taitaa olla oikea lääke. Edullinen ja saa käsikauppatavarana aboteekista.


      • Marlon77
        Märkärupi naamassa kirjoitti:

        ...ei mielstäni toimi. Se ei taida tappaa pöpöjä. Bacibact taitaa olla oikea lääke. Edullinen ja saa käsikauppatavarana aboteekista.

        Joku taisi jossain mainita että kellertävät märkäruvet on paras irrottaa, kunhan ensin liottaa pehmeäksi Bacibactilla. Niissä ruvissa se itse infektion aiheuttava bakteeri juuri onkin. Helpoiten ne saa irti esim. puhtaalla hammastikulla ja isoa suurennuslasia käyttäen...tai nurinpäin käännetyt kiikarit on myös käypä väline. Normaali punaruskea rupi tulee parissa päivässä sen tilalle ja aikanaan sekin irtoaa. Kannattaa tarkkailla etenkin kutiavia rupeja ja hoitaa oikein alusta pitäen, jottei mahdollinen märkärupi leviä jonnekin muualle kuten helposti voi käydä.


    • Archie-xx

      Itselleni ilmaantui nilkan alaosaan märkärupi joka alkoi pienestä hyttysenpistosta. Tuli kokeiltua pihkavoidetta ja Bacibactia, jotka eivät auttaneet. Tällä välin infektoitunut alue oli levinnyt jo 6x3cm kokoiseksi kolmen viikon aikana. Kävin sitten työpaikkalääkärillä joka antoi Fucicort emulsiovoidetta, jota sivelin aamun-illoin. Salva imeytyy hyvin noin vartissa, sen päälle Mesoft-taitos ja ohut sukka. Näillä toimin märkärupi parani täysin viidessä päivässä.

    • keltaviiksi

      Mulla on tullut kaksi kertaa kk sisällä märkärupi nenän alle, raapimisen seurauksena iho on mennyt rikki ja sitten on alkanut pukata sitä ällöä keltaista bakteerimassaa. Onneksi se on lähtenyt pois nopeasti. Olen suihkuttanut vedellä ensin bakteerimassakohtaa ja kuivannut vessapaperilla, laittanut Betadinea joksikin aikaa niin tursoke pehmenee, sitten taas vettä ja vessapaperilla kuivaus, paperinkulmalla saa myös tursokkeen helposti irti. Sitten olen suihkauttanut vielä desinfiintiainetta ja painanut paperilla niin kauan, että tursokkeen seutu on kuiva ja laittanut pulverimaista Bacibactia. Olen toistainut em. käsittelyn 2-4 krt päivässä. Vasta kun infektoitunut alue on parantunut niin, ettei keltaista rupea enää tule, olen siirtynyt voidemaiseen Bacibactiin. Parantuminen on kestänyt noin 3 päivää.

    • seppo

      Mulle määräs lääkäri märkärupeen Kefalexin ja Betadinen. Olen 21. On parantunut, enää on kovaa rupea eikä pitäis kai tarttua kellekään.

    • toivoton

      onks tää nyt iha normaalii mulla on märkärupi kutiaa aivan mielettömästi ei lähteny antibiootil eikä bacibactikaan juuri auta en nuku enää lähes lainkaan ja tauti on levinny jo koko kroppaan mitä mä voin tehä tälle että kutina loppuu

      • Ellikkä

        Ihotautilääkärille ja nopsasti. Noin laajalle alueelle levinneeseen märkärupeen ei välttämättä enää kotikonstit auta. Tsemppiä!


    • Ellikkä

      Itse olen kärsinyt märkäruvesta leuan alueella ajoittain jo kymmenen vuotta. Vaikuttaisi siltä, että kun sen kerran olen saanut, se on kroonistunut. Varsin usein se puhkeaa huuliherpeksen jatkoksi eli molemmat ovat naamassa samaan aikaan. Myöskään minulla Bacibact ei auttanut ollenkaan, mutta ihotautilääkärin reseptillä määräämä Fucidin 2% emulsiovoide toi avun. Nykyään tunnistan märkäruven jo heti kun se alustavasti alkaa oireilla ja pysäytän sen Fucidinilla niille sijoilleen. Jokainen löytää varmaan parhaiten avun kokeilemalla eri vaihtoehtoja, mutta luulisin, että pienellä alueella leviävään märkärupeen tehoaa valtaosalla Bacibact tai Fucidin ja laaja-alaiseen rupeen kannattaa miettiä jo suun kautta otettavia antibiootteja.

    • mullakans1

      Jalassa avohaava tulehtui ja alkoi paikat kutisemaan. Kyynärpäihin ja käsivarsiin alko raapimisen myötä kehittymään aika rumaa rakkulaa jotka märkii kellertävää töhnää. Yksittäisiä rakkuloita on ympäri kehoa mutta näyttää painottuvan käsivarsiin ja rystysiin. Näytin lääkärille ja märkärupea veikkas. Sain viikon antibiootti (Kefexin 500mg 3x1/pvä) kuurin ja rasvaa (sibicort) levitettäväksi rupien päälle. Vuorokausi takana ja ainaki tää on rauhottunu nuitten lääkkeitten myötä. Sormien kynsien ympärillä on 7/10 sormessa ''vesikelloa'' jossa tumma läiskä sisällä. Nyt vesikellorakkuloita näkyy jo sormien reunoilla ja kämmenpuolellakin ihon alla. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Lähinnä nuo vesikellot huolettaa että kuuluuko ne tähän märkärupeen vai onko ne erikseen jokin oma juttu? Lääkäri ei kiinnostunut analysoimaan vesikelloja sen kummemmin ku et meinas että kuuluu varmaan samaan tautiin. Rasvaa neuvottiin levitettäväksi vain niihin kohtiin jossa iho on hieman auki, eli rupiin, jotta rasva pääsee ihon sisälle vaikuttamaan.

      • lapsellinenmummo

        Ne ovat kuin pieniä "vesikelloja", ne märkäruven ensimmäiset ilmentymät.

        Minä luulin saaneeni syyhyn, kun käteeni ilmestyi sellainen! Syyhyssä on samanlaisia pieniä näppyjä, joiden keskellä näkyy pieni rakkula ja kutina on yhtä kamala molemmissa.

        Ensin laitoin bacibactia, mutta eihä se auttanut ollenkaan - kävin näes ensin vaan apteekissa - sitten kun näytin tk:ssa sairaahnoitajalle, pääsinkin lääkäriin nopsasti.

        En käyttänyt mitään rasvaa, sain kymmenen päivän antibioottikuurin ja sitten helpotti. Ei sitä ollut kuin yhdessä kohtaa eli ranteen ulkosyrjässä.

        Joku tässä ketjussa puhui kauheasta kutinasta ja sitä tämä kyllä aiheuttaa, mutta syyhy kutisee aivan samalla tavalla (valitettavasti kokemusta on) ja näppylät olivat minulla aivan samannäköisiä!

        Kumma juttu, olen mummo enkä elä mitään merkillistä elämää, lasten kanssa olen toki tekemisissä, mutta muistan jostain lukeneeni, että tuon märkärupea aiheuttaneen pöpön voi saada vaikka maaperästä. Ja nimenomaan lämpimällä säällä ja rikkoutuneeseen ihoon! Ehjään ihoon se ei tartu.

        Tässä pihassa tehty kaikenlaista kunnostushommaa ja oksat ovat raapineet naarmuja sinne tänne, joten mullan kanssa ollaan tekemisissä - nyt on siis jalassa semmoinen punainen ja kutiava pläntti, että epäilenpä vaan... En mitenkään tajunnut, mistä voisi olla kysymys. Katsotaan nyt, mihin tämä sitten johtaa.


    • tiudinviuhti

      täälläkin yks joka kärsii märkäruvesta. Ällöttävä "tauti" ja mullakin ärsyttävästi kasvoissa. Kävin tänään lääkärissä, kun se vaa päiväpäivältä paheni. Ei se vielä kovin iso oo. Hoitaja ohjeisti desinfioimaan ja laittamaan Basibactia.
      Jos se olis yli 6 senttiä, sais antibiottikuurin.

      Toivotaaan, että tää paranee pian. Ei oo kiva näin kesällä.

    • LissuliKissuli

      Moikka! Olen 24vuotias nainen ja ei ikinä ennen ollut märkärupia. Pari viikkoa sitten ilmestyivät kainaloiden alle ja laajensivat pahasti. Menin lekuriin, joka sitten antoi tämän kenefix kuurin, mutta ei mielestäni kovin paljon tehoa minuun. Tänään tuli kaksi näppylä kasvoon. Erittäin epämukava tunne. Kutia pahasti. Eli sitten uusi lekurireissu odottaa...:(((

      • kinttuminttu

        minulle ilmestyi muutama kuukausi sitten korvanlehteen märkärupea sain tuota samaa antibioottia lähti melkeen pois ja nyt puhkes uudelleen


      • Minkälaista
        kinttuminttu kirjoitti:

        minulle ilmestyi muutama kuukausi sitten korvanlehteen märkärupea sain tuota samaa antibioottia lähti melkeen pois ja nyt puhkes uudelleen

        Mulla on tullut ja mennyt ilmeisesti märkärupi, tajusin vasta kun tutkin netistä.

        Aluksi suupieleen tuli kihelmöivä kohta, luulin herpekseksi, mutta sitten kun myös tuli oli nenän sisään "nestettä erittävä" kipeä näppylä (luulin aluksi finniksi), joka sitten se muuttui karstaksi - tajusin että märkärupi.
        Nyt kun tuli taas suupieleen (ei huuleen koska sijaitsee noin 1,5 senttiä huulesta poskeen päin) keltapäinen näppylä jo toistamiseen 3 kk sisällä, niin tajusin että märkärupi.
        Viimeksi 3 kk sitten pikkurupi märki ja karsta aiheutti n. 0,4 cm x 1 cm "karstaruven", joka sitten pehmentelemällä (ei repimällä!) lopulta irtosi kun iho oli parantunut alla.
        Nyt kun tuli toistamiseen, niin tosiaan tajusin että märkärupi.
        On myös pakarassa, jopa enemmän paisetta muistuttava märkärupi - kivulias kun istuu --Onkohan samaa vaivaa, eli voiko märkärupi olla myös "persposkessa" (n. 10 cm peräaukosta)???

        Itsehoitona ilman antibioottia näyttäisi Bacibact toimivan parhaiten? Kokemuksienne perusteella.

        Tämä homma alkoi 3 kk sitten tropiikinreissun jälkeen, kun olin myös ollut vatsataudissa ja vetänyt antibioottikuurin (--> alentunut vastustuskyky).

        Ei tarvinne antibioottihoitoa, kun ei ole iso alue vaivana?


    • Ehyt iho takaisin

      Olen sairastanut märkärupea nenänpielessä jo puolivuotta se on levinnyt myös toiselle puolelle nenän pieltä. Viikko sitten alkoi kihelmöidä nenän päässä ja siihen on tullut rakkuloita muttei ole puhjenneet vielä. Muutama kuukausi sitten sain antibioottikuurin Kefexiä ei auttanut ihotautilääkäri määräsi myös Kefexi-kuurin ei auttanut. Tammikuussa sain lääkäriltä Fucidin 2% voiteen se on auttanut vähän, olen myös suolavedellä painellut rupea pehmeäksi ja sen jälkeen laittanut voidetta. Kaikki lääkärit ovat olleet eri lääkäreitä, mutta tämä viimeinen jonka luona kävin tammikuussa sanoi vasta ääneen diaknoosin eli "tämähän on selvä märkärupi". Jos olisin tiennyt jo syksyllä, että olen märkäruven kanssa tekemisissä olisin osannut varoa sen leviämistä paremmin. Huomenna menen taas lääkäriin ja haen antibiottikuurin en jaksa enää tämän kanssa hermot menee, kun naamaan leviää rupitauti.

    • verisääd

      joo mulla on ollu n. puol vuotta mul oli eka pepussa "finni" ainaki niin kaverini sanoi että aika iso finni ja siitä lähtien ihoni on kutissut aika perskuleesti , mutta n 2vk sitten alkoi vasta ilmetä tätä ns. märkärupea niin menin ihotauti lääkäriin ja sain desifiointi ainetta fucidin 2% kolmesti vrk 2 viikon ajan sorbact laastareita ja antibioottikuurin kefexin 750mg 10pv ajan , on ollu tää kuuri 3 pv ja mietin vain että mitä kun muut ihon alueet kutiavat kuin rakkulat? ps tämä on levinnyt jo aika pahasti kehossani ja vaikuttaa itsetuntooni paljon koska alapäässä on sitä runsaasti t. 17 v poika

    • Ehyt iho takaisin

      Lääkäri määräsi minut taas ihotautilääkärille, kun ruvet nenänpielissä ei ala parantua ja leviävät vielä nenän päällekin.
      Tämä ihotautilääkäri sanoi heti, nyt toi iho on saatava kuntoon! Hän määräsi seuraavat lääkkeet Tetralysal 300 mg/100 taplettia ja Dalacin 10mg nestemäistä voidetta, joka kuivattaa näppyä. Tämä käynti oli 10.2. ja nyt olen syönyt 1,5 kk noita tapletteja ja käyttänyt voidetta, niin ruvet alkaa olla historiaa eli kuivuneet melkein kokonaan. Ihotautilääkäri ei ollut varma oliko tämä märkärupea vai ruusufinni, sanoi jokin sekametelisoppa se on. Ilmeisesti sain noi ruvet alun alkaen uimahallista.
      Kärsinyt ruvista nenän pilessä syyskuusta - huhtikuuhun melko rankka kokemus!

    • kesät=tuskaa

      itelläni oli jtn 4 vuotta sitten tuo märkärupi. Olin lähdepohjasessa lammessa uimassa ja vissiinki siitä vedestä tuli märkäruven alku. Iho alaselästä kutisi aivan kauheesti ja tulihan sitä raavittuu vielä vedessä ollessa. Yön aikana oli ihottuma(vesirokontyylinen, mutta pienemmät näppylät) kankusta levinnyt koko kehoon, paitsi naamaan.
      Ja terveyskeskukseen, siellä lääkäri sanoi:" tavalinen vesirokko on" vaikka kuinka koitin väittää että oli vasta viimevuonna ollut kunnon vesirokko ja määräsi kutinaa estäviä nappeja ja hydrocortisonia.
      Eihän ne mitään auttanut, ihottuma jatko leviämistä, polvitaipeet kuivu ja märki kyllä muuten kirveli kun ne kastui. --> Soitto lääkärille: mitä voipi tehä tämmöselle ihottumalle? "vettä vaan, uimista ei pie vältellä yhtään", jaa, no käskystä.-->
      Ei auta, yltyy vaa --> yksityiselle lääkärille meno, ihottuman näyttö ja vastaus lääkäriltä:" ei tämä vesirokkoa ole! varaan teille ajan ihotautipolille". Sinne siis, ja se helpotus kun vihdoin sain selville mikä oli sen kidutuksen syy.
      Harvinainen märkärupi lääkärin mukaan ja otti kuvia opetuskäyttöön, oli siis koko keho täynä rakkuloita ja märkivää ihoa sielä täällä . Juuri kun ihottuma oli leviämässä kasvoihin sain vahvat antipiootit, kahta eri perusvoidetta sekä basibactia, erillisen suihkusaippuan(pH.7) ja ohjeet miten pääsen eroon taudista.

      Uimine jäi kesältä siihen, mutta suihkussa piti käydä: paljuun saippuavesi ja kauhalla siitä kaatamaan iholle, iho oli sen verran rikki ettei kärsinyt suoraan suihkulla peseytyä ja oli tuossa kauhalla kaatamisessakin jo riittävästi tuskaa: kyyneleitä ja hampaiden kiristystä, niin kirvelti.
      mutta sitten antipiootit alkoivat auttaa, pesulla ilman itkun pidätystä, se ilon ja helpotuksen tunne! ja yli päästiin, ainakin melkein.

      kyllähän se jälkensä jätti.. Uimisen jälkeen kaivovedellä pesu ettei tule reagtiota, olen siis nykyään yliherkkä järvivedelle ja vaikka mille muulle. Muut kesällä ui,nauttii auringosta ja lämmöstä, minä: koitan pitää itteni viileenä, poissa auringosta ja järvivedestä. Tällä kertaa tuo joka kesäinen taistelu alkoi jo nyt, kädet ihottumalla enkä tiedä syytä tai apua. No pakko selvitä tästäkin kesästä ja tsemppiä muillekkin atoopikoille :)!

    • rasseps

      Bacibact on vastaus

    • Kutina

      Kauan sitten lapsellani oli märkärupi ja siihen aikaan neuvottiin penslaamaan pumpulipuikon avulla sellaisella sinisellä apteekista saatavalla nesteellä.
      Kysy lääkäriltä siitä aineesta ettei tule väärin hoidettua.
      En muista enää sen aineen nimeä.
      Mutta sillä hoidolla sai hoidettua. Sitä oli nenässä ja huulissa.
      En tiedä suositellaanko nykyisin sitä ainetta

    • Anonyymi

      Stafylokokki ei lähde hydrokortisonilla. Se tarvitsee antibiootin,ja esimerkiksi betadinea tai desinfioivaa voidetta. Stafylokokki voi pesiä pyykkikoneessa,pese tyhjänä 90 c ohjelmalla,pese pyyhkeet myös vähintään 60 c,ja kaikki vaatteet joita päivittäin käytät.
      Huolehdi että saat ravinnosta kaikki vastustuskykyisiä vaikuttavat jutut. Tavallinen monipuolinen ruoka riittää,plus ehkä c vitamiinilusä,ja marjoja! Toiset syövät betaglukaanien saanniksi metsäsieniä. Suosittelen,jos voit muutoin syödä sieniä. Tavallisesti märkärupi iskee henkilöön jonka vastustuskyky on alentunut.
      Vakavampi sairaus,lapsen saaminen tms voivat väliaikaisesti alentaa vastustuskykyä. Jos stafylokokki on MRSA,niin sitten se on riesa. Mutta sekin uskoo betadinea.

    • Anonyymi

      Minulla lääkäri kertoi olevan märkäruven kun olin käynyt vast,otolla muutaman kerran ja saanut antibiottia pari kuuria ollut 15 vuotta ei ole tarttunut keneenkään eikä kutista ollenkaan. On punainen läikkä joka sitten hilseilee kestää noin kuukaud
      den paranee ei auta mitkään voiteet.

      • Anonyymi

        Nyt sitten jouduin tälle sivulle, kun laitoin tuon Fucicort-voitten nimen.
        Jotenkin jäänyt 16.10.18 jäänyt heittämättä pois.
        Määrätty korvakäytävän iholle.
        Nyt taas pitkään kutissut korvat, ja puhdistettukin.
        Apteekista ostin jotain, pitikin huuhdella pois. Tk sitten pehmennyksen jälkeen puhdistivat korvakäytävän.
        Eikä ottaneet kantaa, itse ihon kutinaan, sanoessani vaivasta.
        Nyt uskalsin kokeilla vähän tuota vanhaa voidetta. Jota en edes muistanut.
        Oisinko aikoinaan saanut lääkäriltä reseptin.
        Jos tuo kokeilu pahaksi, ehkä aineet tulleet vaan miedommiksi. "Kuulostelen" yhden käyttökerran jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe