Spironolaktoni auttaako vaiko eikö?

viuhtinen

Olen 24v nainen, hiustenlähtööni ei ole löytynyt syytä. Ehkä stressi tms?
Lääkäri ei uskonut perinnöllisyyteen ja kaikki perus testit otettu, kilpirauhanen, rautavarastot yms. Ei poikkeavaa...

Lääkäri määräsi kuitenkin Spironolaktonia, mutta pelottaa jos se pahentaakin vain tilannetta, koska kun olen kokeillut Yasmin e-pillereitä, mitkä ovat spiron kaltaisia niin hiuksia on lähtenyt vaan kahta kauheammin.

Kertokaa kokemuksia.

8

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_samanlaista

      Kyseessä ei ole samanlaiset lääkeaineet. Yasmin sisältää keltarauhashormonia eli progestiinia ja etyyliestradiolia joka on naishormoni eli estrogeeni.

      Spironolaktoni taas vähentää ylimääräistä nestettä elimistössä lisäämällä virtsaneritystä. Sivuvaikutuksista mainitaan seuraavaa: Pitkäaikaishoidossa etenkin suuret annokset voivat aiheuttaa gynekomastiaa eli rintarauhasten kasvua miehille, ja naisille voi tulla kuukautishäiriöitä sekä virilisaatioita (eli miespuolisten ominaisuuksien kehittymistä, kuten karvoituksen muutoksia). Vaikutukset ovat yleensä palautuvia, kun lääkitys lopetetaan.
      Sivuvaikutuksissa mainitaan myös hiustenlähtö, joten eihän näistä loppujen lopuksi tiedä. Spironolakton on kuitenkin ainoa tunnettu lääke joka voi auttaa naistyyppiseen hiustenlähtöön.

    • spiro6kk

      Itse olen kiinnostunut samasta asiasta, onko millaisia kokemuksia? Itse olen syönyt spiroa noin puoli vuotta ja mietin joko vaikusten pitäisi näkyä. Hiustenlähtö ei ole mielestäni muuttunut suuntaan eikä toiseen, mutta aivan varma en asiasta voi olla.

      • On_käytössä

        Olen käyttänyt spiroa jo pitkään (yli 10 vuotta) verenpainelääkkeenä 50 mg/vrk. Hiukset ovat säilyneet mielestäni samanlaisena. Päälaella on hieman ohentumaa kuten silloin aloittaessa, mutta ei ole sellaista koko pään ohentumaa kuten oli äidilläni.


    • Hatuton

      Olen hieronut päänahkaa aina pesun yhteydessä ja usein kammatessa niin että pysyy irtonaisena, siis ei kiinnity pääluuhun. Silloin verenkierto päänahassa pystyy ravitsemaan hiusta ja tukka kasvaa. Kampaamossa ihmettelevät hiusten määrää. Ikää 74vuotta.

    • jeprrr

      Mulle ei auttanut.

    • aloittaja122222

      Yasmin e-pillerin keltarauhashormoni drospironi, on johdettu spironolaktonista. Drospironi on vain vahvempaa 1mg vastasi ilmeisesti 25mg spironolaktonia.... Lähde Wikipedia.

      Minkä ikäisiä te olette?

      • En_luottaisi

        Mihin tuo Wikipedian tieto perustuu? Sinnehän voi kirjoittaa kuka tahansa, puhdasta musta-tuntuu kannanottojakin.


    • apppp

      Tässä: minusta nimistäkin voi jo päätellä....

      https://en.wikipedia.org/wiki/Drospirenone

      Drospirenone is 8–10 times more potent as an antimineralocorticoid relative to spironolactone (3 mg drospirenone is equivalent to about 20–25 mg spironolactone in this regard[15]).[13][16] It is more potent as an antiandrogen relative to spironolactone also but is less potent relative to cyproterone acetate, having about one-third the potency of this drug.[13][16] Progestogenic, antimineralocorticoid, and mild antiandrogenic effects have been observed in humans during treatment with drospirenone at a dosage range of 0.5 to 4 mg per day orally.[16]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe