Sairaspäiväraha hakemus hylätty?

Työläinen2155

"Sinulla on oikeus päivärahaan 1.8.2016 - 14.8.2016.
Päivärahaa ei kuitenkaan makseta työtulojen vähäisyyden vuoksi."

"Sinulle ei voida maksaa päivärahaa ajalta
1.8.2016 - 14.8.2016, koska vuoden 2014 työtulostasi
laskettu tulo 0,00 euroa jää alle 1409,00 euroa. "

Onko tää joku vitsi vai mitäköhän helevattua? Miksi ne mun vuoden 2014 verotustietoja käyttää? Alotin työt 2015.

13

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SossunTietotoimisto

      Sairauspäiraha vuodelle 2016 lasketaan vuoden 2014 ansiotuloista.

      Koska sinulla ei ole ollut ansiotuloja vuonna 2014 on sinun vuoden 2016 sairauspäiväraha 0e ensimmäisen 55 sairauspäivän ajalta.

      • Työläinen2155

        No johan nyt on markkinat.
        Mitäs jos säästän nuo lääkärintodistukset ens vuodelle ja teen uuden hakemuksen sillon? :D
        Eihän tuossa nyt oo mitää järkeä kattoo mun tuloja 2 vuoden takaata.


      • SossunTietotoimisto

        Kansalaisia pitää kohdella samanarvoisesti. Vuoden 2015 verotustiedot eivät ole valmiina 1.1.2016 joten kaikille, niin 1.1 kuin 31.12 sairastuneille käytetään viimeisimmän, eli 2014 verotustietoja vuodelle 2015 ajoittuvan sairauspäivärahan laskemiseen. Takautuvasti hakeminen ei muuta myöntämisperusteita.


      • hhhp

        Voit ilmoittaa Kelalle tyytymättömyyden päätökseen, ja toimittaa puuttuvat näytöt (kts. tuolta alhaalta neuvot -näin se hoituu nimimerkiltä) myöhemmin.


    • wywy

      Jäitkö työstä sairauslomalle?? Ennen se oli niin, että jos nykyinen työtulo on 20 % suurempi kuin viimeksi todetussa ( 2014), laskettiin sairauspäiväraha nykyisen palkan mukaan. En tiedä onko muuttunut ?

    • näinsehoituu

      Voit pyytää Kelaa laskemaan viimeisen 6 kk tulojen perusteella, mutta sinun pitää pyytää työnantajaasi ilmoittamaan ne Kelalle.

      • säästöäkö

        MITÄS JOS SAANUT ANSSIA SAAKO HETI SEN MUKAAN


      • kyykytetty77

        Ei ole ollut töitä moneen vuoteen voinko sairastaa ollenkaan? Saanko rahaa jos sairastun, vaikka olen jo sairas mutta te-toimiston muijan sanojen mukaan "et saa koskaan mitään työtä".


    • piupau1

      Voiko työmarkkinatuella hakea sairaspäivärahaa, kun ei ole ollut tuloja moneen vuoteen?

      • tasa-arvo

        Tottakai voi. Sairauspäiväraha on suurin piirtein saman suuruinen kuin työmarkkinatuki. Sitä maksetaan 6:lta päivältä viikossa, joten käteen jää muutama euro enemmän. Sairauspäivärahaa maksetaan työmarkkinatuen pohjalta, jos ei ole työtuloja.

        Sairauden aikana ei ole TE:n toimien kohteena vaan työvoiman ulkopuolella (koodi 05). Karenssi on 10 vrk, mutta yleensä sen ajalta saa työmarkkinatukea. Näin laki sanoo.
        (paitsi minä, joka olen pärstäkertoimeltani kai Kelan inhokki)


      • piupau1

        Jaa, kummallista. Olen ollut nyt sairaslomalla yli 1/2-vuotta mutta kela ei ole kylläkään maksanut mitään sairaspäivärahaa minulle? Vaan maksavat työmarkkinatukea. Taitaa te-toimistojen väki ollevan jotenkin kytköksissä kelaan, etteivät anna saikkupapereita heille eteenpäin.


      • tasa-arvo

        Oletko hakenut sairauspäivärahaa lääkärintodistuksella? Kyllä sen pitäisi olla ihan selvä peli, jos sairaus on pitkittynyt.
        Minulla lääkäri lähetti heti vastaanotolta sähköisesti todistuksen Kelaan. Tosin Kela ei sitä hyväksynyt, koska tekivät kiusaa eivätkä odottaneet tutkimustuloksia. Ovat venkuroineet jo toista kuukautta. Asia on viety eteenpäin oikaisuna Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan. Ja sehän kestää sitten useita kuukausia!
        (toivotonta)


      • piupau1

        Olen ja samaisen saikkulapun vein te-toimistoon, onkohan kyseinen lääkäri edes lääkäri jospa se on jokin työkkärin valelekuri?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe