Kustannukset asunto-osakkeesta

perikatoonperinnöstä

Vanhempani kuoltua omaisuudekseni päätyy alle 20.000 e arvoinen asunto-osake. Minulla ei ole varaa maksaa hoitovastikkeita. Toivoa asunnon kaupaksi saamisesta ei kummoisesti ole, ja vuokralle saaminenkaan ei ehkä suju kovin sukkelasti.

Mitä tapahtuu? Vanhemmaltani ei käsittääkseni jäänyt rahaa jolla maksaa hoitovastikkeita. Ennen hänen kuolemaansa oli jotain puhetta että niitä vastikkeita ei vaadittaisi perilliseltä, mutta kai nyt kumminkin jossain vaiheessa se rasite silti siirtyy uudelle omistajalle?

Jos en pysty maksamaan mitään ja as.yhtiö ottaa asunnon haltuunsa, niin enhän silloin myöskään pysty vuokraamaan asuntoa kellekään, joilla rahoilla nimenomaan saisin ne vastikkeet maksettua?

Olen sairauseläkkeellä ja itse en pysty ko. asuntoa hyödyntämään omana asuntonani. Saan as.tukea ja sekin kai sitten vähenee jos saan vuokratuloja, ainakin Kelan laskurin mukaan pitäisi ilmeisesti jäädä silti jotain itselle, ettei tulos ole plus miinus nolla?

16

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 00530

      Jos as.oy maksamattomien vastikkeiden takia ottaa huoneiston hallintaansa kolmeksi vuodeksi, se vuokraa asunnon ja perii vuokrista saatavansa. Ylijäämän se tilittää sinulle.

      Vuokratulosi tietysti vaikuttaa asumistukeesi, enimmillään siten, että tuki lakkaa. Sinun asemasi ei tämän jälkeen voi olla nykyistä huonompi.

      Jos asunto on 20.000 euron arvoinen, niin eiköhän se tuolla hinnalla kaupaksi mene. Jos ei mene, sen arvo ei ole 20.000 euroa, vaan vähemmän.

      • perikatoonperinnöstä

        Kiitos vastauksesta. Tässä surun keskellä tuntunut että seinät kaatuvat päälle jos iskee vielä taloudellinen helvettikin. (Että itse on kohta seuraava lähdössä täältä maisten murheiden keskeltä...)

        En tiedä yritänkö edes myydä asuntoa, kunhan sen nyt saisi edes vuokratuksi. Siinä on tietenkin taas omat pelkonsa että mimmoinen retku sattuu löytymään, ja mitä se sitten kustantaa että antaa paikan jonkun yhtiön vuokrattavaksi, itse kun en sitä jostain kaukaa kumminkaan pysty esittelemään jne.

        Kelan sivuille laitoin taannoin jotain hatusta heitettyjä summia että mitä saattaisi saada vuokraa ja miten paljon on vastike. Kyllä se as.tuki laskee, mutta ainakaan laskurin mukaan ei täysin nollille.

        Jos se nollille menisi, niin sitten tietysti pitäisi myydä se asunto, enhän sentään ihan "ilmaiseksi" ala vuokralla pitämään, kun siinä on ne riskinsä.


    • 00530

      "Kelan sivuille laitoin taannoin jotain hatusta heitettyjä summia että mitä saattaisi saada vuokraa ja miten paljon on vastike. Kyllä se as.tuki laskee, mutta ainakaan laskurin mukaan ei täysin nollille.

      Jos se nollille menisi, niin sitten tietysti pitäisi myydä se asunto, enhän sentään ihan "ilmaiseksi" ala vuokralla pitämään, kun siinä on ne riskinsä."

      Nyt logiikkasi vähän heittää. Jos asumistukesi olisi vaikkapa 300 euroa ja asunnosta saamasi vuokra (30 %:n veron jälkeen) 500 euroa, niin, jos menettäisit asumistuen kokonaan, sinulle jäisi vielä nettona 200 euroa. Tässä tapauksessa ainakaan et asuntoa "ilmaiseksi" vuokraisi. Toki tuokin voi olla mahdollista.

      Muuten tutkipa asunnonvälittäjiä. Eräs suuri toimisto (muutamissa suuremmissa kaupungeissa toimiva) antaa takuun siitä, että vuokrat ensimmäisen vuoden ajalta tulevat maksetuksi. Välityspalkkio on muistamani mukaan yhden kuukauden vuokraa vastaava.

      • perikatoonperinnöstä

        As.tukeni on melkein 400 e, heitin hatusta että saisin vuokraa 350 ja yhtiövastike olisi 150, jolloinka minulle jäisi vuokratuloa 200 e ja kun laitoin Kelan eläkkeensaajan as.tukilaskuriin eläkkeeni, asuntoni vuokran veden sekä kohtaan muut pääomatulot mainitun 200 e, laskuri laski että as.tuestani miinustettaisiin alle 70 e.

        Sitä en ollut edes muistanutkaan että vuokratulosta pitää vielä verotkin maksaa. Näin ollen minulle jäisi vuokratuloa 140, nyt en pysty tässä selvittämään mitä se sitten Kelan laskurin kanssa sanoo.

        Mutta ei siitä siis kummoisia kerry asunnon vuokrailusta. Pieni asunto ja pieni paikkakunta kun on.


      • Myy.heti

        Myyt heti asunnon niin saat pitää asumistuen!


      • perikatoonperinnöstä

        Jos Kelan laskuriin voi luottaa, niin saisi öpaut satasen enemmän tuloja kuin nykyään, ja siinä on laskettu kaikki tekijät veroja myöten.

        Lähinnä jos asuntoon tulee jotain remonttia, niin sitten sen omistaminen on haitaksi. Tai jos vuokralainen järkkää sen remontintarpeen... Nämä suurimmat riskit omistamisessa olettaen että saan vuokratuksi alunperinkään


    • 252525

      Muuta siihen asuntoon itse, voi sitä asumistukea saada omistusasuntoonkin, ja onhan vastike yleensä halvempi kuin vuokra.

      • perikatoonperinnöstä

        Itselläni elämä täällä eikä siellä. Ajattelin että jos katsoisi että loppuuko lama ja myisi sitten.


      • Pelkkää_kiusaa

        Asunnon arvo on nyt 20000. Vaikka se nousisikin kymmenessä vuodessa kaksinkertaiseksi, menisi sinulta koko arvonnousu pelkkiin hoitovastikkeisiin tuolta ajalta ja päälle mahdolliset remontit. Odottamisessa ei siis ole mitään järkeä.

        Joko vuokraat asunnon välittömästi tai myyt sen. Hinnasta hieman tinkimällä saat sen varmasti kaupaksi ja pääset eroon painolastista. Eikä tuon vertainen summa varallisuutena taida vaikuttaa asumistukeenkaan.


      • perikatoonperinnöstä

        Vähän olen harkinnut että laittaisi yhtäaikaa sekä vuokralle että myyntiin. Vuokralle se on pakko laittaa jokatapauksessa. Vuokralaiselle ei ole toki kiva juttu jos se myydään, mutta jos joku ostaisi sijoitusasunnoksi. Jos hänelle taskurahat riittävät, se että saa vain hitusen sen jäljiltä että vastike ja verot on maksettu.


      • jokapoka
        perikatoonperinnöstä kirjoitti:

        Vähän olen harkinnut että laittaisi yhtäaikaa sekä vuokralle että myyntiin. Vuokralle se on pakko laittaa jokatapauksessa. Vuokralaiselle ei ole toki kiva juttu jos se myydään, mutta jos joku ostaisi sijoitusasunnoksi. Jos hänelle taskurahat riittävät, se että saa vain hitusen sen jäljiltä että vastike ja verot on maksettu.

        Tarinaa tarinan vuoksi, kun luonnollisestikaan täällä palstalla ei kannata keroa edes paikkakuntaa, saati aluetta jne missä asuntosi sijaitsee. Neuvonta on sen mukaista.
        Asut siis toisaalla, joten etäisyyskin haittaa asunnon esittelyä vuokralaisille pikku rempoista omana työnä puhumattakaan. Ellei sinulla ole jo tiedossa luotettavaa vuokralaista niin lue vielä edellä kirjoittamasi omatkin epäilyksesi ja mieti vakavasti myyntiä, jopa eniten tarjoavalle, sekä ehdottoman huolella laaditulla kauppakirjalla, ettet maksa jälkikäteen hinnan alennuksia, saati oikeuskuluja.
        Ilmaiseksi saadut perinnöt ovat joskus ongelma, mutta "ei kannata unihin päästää"!


      • Kuka-jaksaa

        Asunto on Mäntässä ja kirjoittaja asuu Tampereen seudulla. Käy ilmi toisesta ketjusta toisella palstalla. Jauhaa tätä samaa paskaa usealla palstalla eri näkökulmista. Jutut vaan kummasti vaihtelevat. Välillä on perintö jo saatu; välillä se on vasta tulossa. Välillä on asunto ollut myynnissä useita kuukausia ja välillä sen myyntiin laittamista vasta mietitään.

        Ihme hiippari mutta kai joku jotain riemua moisestakin touhusta saa.


      • perikatoonperinnöstä
        Kuka-jaksaa kirjoitti:

        Asunto on Mäntässä ja kirjoittaja asuu Tampereen seudulla. Käy ilmi toisesta ketjusta toisella palstalla. Jauhaa tätä samaa paskaa usealla palstalla eri näkökulmista. Jutut vaan kummasti vaihtelevat. Välillä on perintö jo saatu; välillä se on vasta tulossa. Välillä on asunto ollut myynnissä useita kuukausia ja välillä sen myyntiin laittamista vasta mietitään.

        Ihme hiippari mutta kai joku jotain riemua moisestakin touhusta saa.

        Harmi jos en osaa kertoa asioita niin että kaikki ymmärtäisivät. On varmasti ihmisiä jotka ahdistuneenakin osaavat vääntää rautalangasta, minä en välttämättä osaa.

        Asunto oli kuolleella vanhemmallani myynnissä useita kuukausia. Ei minulla. Sen takiahan joudunkin pohtimaan mitä sen kanssa teen!

        Mitään perintöä ei ole vielä konkreettisesti saatu, asiat ovat selvityksessä ja paperityöt menossa. Minulla vain on tapana huolehtia jo etukäteen, enkä ole sellainen rempseä luonne joka jää odottelemaan että kyllä sieltä sitten puolen vuoden päästä paukahtaa joku rästilappu jos en saa vastikkeita maksettua.

        Kaikenlaisia hiippareita tosiaan on. Oma sorttinsa on sellainen joka tulee kiusaamaan hädänalaisia ihmisiä väittäen heistä sitä tai tätä.

        Vai saatko SINÄ jotain nautintoa siitä kun levittelet ihmisistä skitsoja epäilyjä?


      • perikatoonperinnöstä
        jokapoka kirjoitti:

        Tarinaa tarinan vuoksi, kun luonnollisestikaan täällä palstalla ei kannata keroa edes paikkakuntaa, saati aluetta jne missä asuntosi sijaitsee. Neuvonta on sen mukaista.
        Asut siis toisaalla, joten etäisyyskin haittaa asunnon esittelyä vuokralaisille pikku rempoista omana työnä puhumattakaan. Ellei sinulla ole jo tiedossa luotettavaa vuokralaista niin lue vielä edellä kirjoittamasi omatkin epäilyksesi ja mieti vakavasti myyntiä, jopa eniten tarjoavalle, sekä ehdottoman huolella laaditulla kauppakirjalla, ettet maksa jälkikäteen hinnan alennuksia, saati oikeuskuluja.
        Ilmaiseksi saadut perinnöt ovat joskus ongelma, mutta "ei kannata unihin päästää"!

        Tottakai ne paikkakunnat voi kertoa, kuten joku jo puolestani tekikin, jos se ei riitä että itse tiedän jotta asunto on periferiassa ja ei sovellu itselleni. Sehän se on tässä se vaikein puoli, koska helpointa olisi ollut vaan muuttaa siihen itse. Mutta elämäni on täällä.

        Minulla ei ole varaa vastikkeita maksaa, enkä keksi muuta hätäapua kuin ottaa vuokralaisen. Mitään en sillä asunnolla taida muutenkaan tehdä, joten laittanen myös myyntiin.

        Eiköhän joku iso pulju hoida molemmat hommat. Minä en siihen lähde. On jo huonoa kokemusta siitä että solmii itse vuokrasopimuksen. Ja jos myyntiäkin hoitaa yhtiö, niin ei kai minua tarvitse uhkailla jollain ties millä?

        Ei se mikään mummonmökki ole joka romahtaa niskaan, vaan osake.


      • Kuka-jaksaa

        Sinulle on vastattu jo useita päiviä sitten täysin järkevä neuvo. Jos asunto ei ole mennyt kaupaksi useaan kuukauteen, hintapyyntö on ollut liian kova. Ei siinä mitään muuta syytä ole.

        Laitat Tarjouskauppaan, lähtöhinnaksi 5000 euroa ja sitten katsot miten paljon siitä saat. Takuuvarmasti menee kaupaksi muutamassa viikossa.

        Ihan oikeasti, tuo on kaikkein järkevin ratkaisu. Tapauksessasi on täysin älytöntä ryhtyä vuokrauspuuhiin jonkun puljun kanssa!


      • perikatoonperinnöstä

        Itse kyllä ajattelin ihan erään pankin asuntovälitystä, että sellainen pulju. Ja kuten ehkä jossain mainitsin, se alkuperäinen asuntoa myynyt yhtiö ei kuulema saanut laitettua edes ilmoitusta nettiin. Miten kukaan voisi tietää että asunto on tarjolla jos se ei näy missään? Nykyaikana ilmoitukset katsotaan netistä, eikä jostain kaupan seinästä.

        Jos kuulostan katkeralta, niin ehkäpä olen, kun sairas ihminen ei kyennyt ajamaan asioitaan omaksi hyväkseen ja kukaan muukaan ei sitä hänen puolestaan tehnyt. Ehkä minun olisi pitänyt puuttua, mutta olen siinä käsityksessä että toisten ihmisten asuntokauppoihin ei kannata sukulaisten änkeä väliin.

        Ja nyt se on sitten minun kauppani. Minun mielestäni se on ihan hyvä ajatus että iso firma, pankin firma, sekä tarjoaa myyntiin että vuokralle, koska heillä lienee toimipisteet lähellä sekä minua että asuntoa. Ja he aivan taatusti osaavat kertoa käypiä summia joilla operoida.

        Asiassa ei oikeastaan siis liene enää muuta ongelmaa kuin oma vitutukseni. Eipä se taida kirjoittamalla hellittää, tietenkään.

        Voin minä sitä Tarjouskauppaakin toki vilkaista, jos siitä mitään ymmärrän!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe