Vaikuttava aine

AinoKLeppänen

En ole koskaan tupakoinut lapsuuden kokeiluja lukuunottamatta. Nikotiiniriippuvuus tuli minulle vuosia sitten vahingossa kokeiltuani Nikotel purukumia ja ihan vain maun vuoksi.

Aika nopeasti huomasin että oli jäänyt koukkuun. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, kaipasin nikotiinin tuomaa "huonoa oloa". Sen vastaanottaminen tuntui epämiellyttävältä, mutta ilman ei voi olla. Tätä kai riippuvuus on.

Nyt jauhan purkkaa käytännössä jatkuvasti. Leuka on väsynyt ja hampaissakin jatkuva jauhanta alkaa näkyä. Pakolliset tauot tulee lukuisissa noissa tilanteissa joissa purkan jauhaminen ei onnistu. Joskun öisin käytän nikotiinilaastaria, mutta jauhaminen jatkuu heti aamusta.

Olin muutaman kerran yrittänyt päästä purkasta eroon siirtymällä savukkeisiin. Nikotiinin saanti on niistä mielestäni kuitenkin paljon hankalampaa. Tupakointipaikka on aika hakusessa ja savusta jää ikävä haju. Muutoinkin olen joutunut tämän jättämään pois, koska tupakan savu aiheuttaa minulle päänsärkyä. Tuohon voisi varmaankin auttaa savukemerkin vaihto kevyempään, mutta missään liikkeessä eivät anna enää vertailla pitoisuuksia. Itseasiassa askeja ei pääse edes näpelöimään ja näkemäänkään yleensäkään. Viimeksi myyjä ei kertonut mitä tulee minkin napin takaa ja sieltä tupsahti Camel -aski. En tiennyt että tuota vieläkin saa, isäni poltti aina tuota. Tiesin että se ei ole kevytsavuke, mutta myyjä ei suostunut sitä enää vaihtamaan, koska se oli valittu. Polttamatta jäi ja siihen yleensäkin vieroitus savukkeiden avulla. Tuosta on nyt toista vuotta.

Muutaman kerran olen yrittänyt heittää purkan tuosta vain, mutta siinä kassalla kun ovat niin hyvin esillä karkkien kanssa niin sortuminen tapahtuu ennen pitkää.

Mutta menen nyt asiaan ettei tämä nyt ihan pelkäksi lorinaksi mene.
Olen kuullut että näistä Nikotel lääkepurukumeista löytyy myös nikotiinittomia vaihtoehtoja. Muutamasta liikkeestä olen kysellyt, mutta näissä liikkeissä ei kyllä ollut. Pyysivät ottamaan yhteyttä valmistajaan. Näyttää tuo puhelu ohjautuvan saksankieliseen puhelinpalveluun. Keskusteluni loppuu aika lyhyeen johtuen huonosta ko. kielen hallinnasta.

Kysynkin nyt täältä palstalta. Onko teillä tietoa nikotiinittomasta Nikotel lääkepurukumista? Valmistaja voi olla toki muukin.

Onko oikea tapa nikotiinista pyrkiä eroon kokeilemalla nikoniinitonta purukumia, vai suositteletteko jotain muuta.

Tuttavani suositteli höyrystimiä ilman nikotiinia, mutta se nyt on minulle täysin järjetöntä, koska ei minulla mitään tupakkariippuvuutta ole ja savuketyyli ei muutoinkaan tunnu mukavalta. Ehkä höyrystin nikotiinilla voisi olla, mutta jos siirryn purkasta nikotiinihöyrystimeen, niin riippuvuus nikotiinin jää. Asia ei kummene.

Nikotel laastarit voisivat olla, mutta noilla tulee minulle liian kalliiksi. Toki tuossakin riippuvuus jää.

Olisipa nikotiinipitoisia vieroitukseen tarkoitettuja hedelmän makuisia Nikotel lääkesavukkeita, joilla ei tulisi päänsärkyä. Nuo olisivat ehkä hyvä tapa päästä tästä jatkuvasta purkan jauhamisesta. Nuo savukkeet voisivatkin olla myös tuossa kassan karkkihyllyssä nikotiinipurkkien yhteydessä. Menisivät varmaan muutoinkin paremmin kaupaksi kun ei tarvitsisi summassa ostaa.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaan_vaikeaa

      Sinulla on nikotiiniriippuvuus, eli tupakkariippuvuus. Kun vielä nikotiinipurkat on vahvempia kuin tupakat, siitä vierottuminen on vaikeaa. Käy läpi kaikki tavalliset purkkamerkit, ehkä niistä löytyy muuten samanmakuinen ja pääsisit vähitellen vähentämällä eroon nikotiiniriippuvuudesta.

    • hampaidentähden

      Nikotiinittomia purukumeja valmistaa mm. Jenkki. Makuja on "rajattomasti" ja myös sokerittomana. Tuo sokeri on valitettavasti elimistölle vieläkin epäedullisempaa kuin nikotiini ja aiheuttaa myös voimakasta riippuvuutta.
      Suosittelen xylitoli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe