Auton tuonti Belgiasta / Belgia siirtokilvet

MBE2202011

Moi. Kävin pari vkoa sitten hakemassa kaverin kanssa auton Belgiasta ja tässä lyhyt oppimäärä, kun netistä ei Belgiasta tunnu montaa hakujuttua olevan.
Autoja löytyy vlan,be autoscout jne sivuilta. Maanantai! Oma löydettin 115km päästä Brysselistä, läheltä Hollanin rajaa. Kun hinta oli sovittu, kysyttiin, miten maksamme. Käteisellä.. Ei ei. Ei se niin onnistu! No onnistuu, mutta yli 3000€ käteiset vietävä (autokauppiaan kanssa) pankkiin (oltava tapaamisaika) jossa kopsu passista ja muutaman kympin komissio pankille. Autossa (siirtokilkpiin laittaessa) oltava 2kk tai uudempi leima katsastuksesta. Eli kauppias lähti kiireen vilkkaa katsastukseen. Nyt oli ostoakti tapahtunut ja tarvittavat paperit olemassa (ja se punainen omistuspaperi, katastuspaperi ja kuitti passi tai id kortti sinulta). Seuraavaksi BRYSSELIIN (koska kaikki kilvet tulee ministeriöstä) http://www.auto-transit.com/start_en.htm tiistai aamuna. Nämä kilvet varmaan voi hakea itsekin suoraan ministeriöstä jos kielitaito ja hermot kestää... Jok tap kaveri meinas että kilvet valmiit puoli 5! (kaikki paperit ja passi jää sinne)eli koko päivä menee. Eläköön. Ei muuta kuin majapaikkaan ja uudelleen ke aamuna Trasit liikeeseen. Kilvet ootti siellä 245€ ja kilvet on kk voimassa.
Sitten 115 km liikkeeseen ja kilvet autoon. Nyt vois lähtee kotiin päin, mutta kaverin auto palautettava Brysseliin. Eli to aamuna kotiin päin... Huomioitavaa; jos yksikin asia ei olis menny hyvin, niin vähintään päivä lisää oltava (katastus olis bragannu/pankkiin ei olis saanut aikaa). Kilpiä siis vain Brysselistä. Brysselissä ruuhka-aikana liikkuminen autolla aika kamalaa. Kielimuuri voi olla melkoinen (varsinkin ranskankieliset). Autoja on, mutta Saksaa vaikeampi juttu... Tsemiä matkoihin!

11

2170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CarPass.be

      Ihan kiinnostava tilannekuvaus, joskin jokunen kappalejako olisi helpottanut sen lukemista, sillä nyt se on kuin ruuha-aikanaan tukehtunut Brysselin seutu, kuin nuijalla aivan tukkoon lyöty ;-)

      Oliko auto etsitty netissä ja kontakti liikkeeseen otettu jo ennen reissuun lähtemistä vai löytyikö ostokohde vasta paikan päällä? Onnistuiko neuvottelu hinnasta?

      Miten varmistettu mittarilukeman paikkansa pitävyys?

      Tarina ei myöskään kerro miten matkat on tehty. Lento Brysseliin ja sitten 'jotakin' reittiä ostetulla autolla takaisin Suomeen. Paljonko paluumatka kustansi, sillä ilmeisesti lippuja ei voinut booktata edeltä (?).

      En nyt jaksa kaivaa tietoja esille, mutta muistaakseni tuo Brysselin DIV-toimipiste kilpien hakuun on auki vain tiettyinä kellonaikoina (yksityiset ja yritykset eri aikoina).

      - http://www.belgium.be/en/mobility/vehicle_registration_service/

      Muistaakseni Belgiassa asuvat eivät nyttemmin edes saa kilpiä ko. paikasta suoraan itse kuten aiemmin, vaan ne tilataan netisssä ja toimitetaan postitse. Tilauksen voi tehdä itse tai auton vakuuttaja. Belgialaisille kilpi on henkilökohtainen ja siirtyy aina seuraavaan autoon.

      Mikä oli tilanne TVA:n suhteen, jonka joutuu maksamaan auton autoliikkeestä ostaeessa. Maksoitko TVA:n jonka voi sitten jälkikäteen pyytää palauttamaan (kuulema melko hnakala ja hidas prosessi), vain myikö liike auton vientiin ilman TVA:ta, joka sekin on mahdollista?

      Alla kattavat ohjeet ranskaksi (osiltaan ranskalaisille sovellettuna) auton ostoon Belgiasta, joskin Google-kääntäjä antanee kohtuullisen käännöksen.

      "Comment acheter une voiture en Belgique ? Conseil et astuce pour éviter les arnaques"

      - http://www.gentside.com/voiture/comment-acheter-une-voiture-en-belgique-conseil-et-astuce-pour-eviter-les-arnaques_art52816.html

      Saitko Car Pass'in myyjältä? Nyttemmin on vaatimus, että jokainen käytetty auto myydään Car Pass'in kanssa riippumatta onko myyjä yksityinen tai autokauppias, joka antaa varsin hyvän varmuuden ajetuista kilometreistä.

      Tuota systeemiä on suunniteltu pakolliseksi koko EU:ssa, mutta toistaiseksi siltä saralta ei ole kuulunut uutta.

      Car Pass: http://www.car-pass.be/en

      Autoja: http://www.kapaza.be/fr/auto

      .

      • Anteroinen7ä

        Saatiin car pass ja huoltopaperit. Ne huoltolaput on sielläkin sähköiset mutta saatiin printti. Vois kai sellaisen kuka tahansa vääntää koneella itse mutta oli vähän "häkkimyyjää" parempi liike. .. eli uskon huoltokirjan olleen ihan paikkansa pitävä


    • anteroinentaas

      jatkoa.. "Miten varmistettu mittarilukeman paikkansa pitävyys"? Eiköhän tuon carpassin pitäisi olla ihan virallista dokua? Toivomme näin. Ja ainakin huoltokirjan kanssa tuntui täsmäävän. Meillä oli SAS lento Brysseliin (josta kavereiden luo joilta laina-auto) n. 130€ siivu.
      Verot ja muut maksettu eikä varmaan voi yksityinen moisia noutaa takaisin?
      Paluulle olin varannut Travesta Finnlinesin ja hytin yhdellä autopaikalla. Hinta offseasonilla noin 450€ (sis ruuat) Läjtö oli aamulla la klo 3 eli oltiin sitten pe iltana satamassa lastaamassa halpaa juomaan eemelin perä täyteen.
      Matkalla mm Shalken stadionilla poikettiin ja yksi yö Lyypekissä (hieno kaupunkin).

      Autoja katsottiin etukynteen, mutta ei soiteltu mihinkän etukäteen. Hollaninkielisten kansssa hinta neuvottelu meni ok ja saatiin pientä alennustakin.

      • CarPass.be

        Tuo Car Pass-systeemi on melko luotettava ja itse todisteen paperi erikoispaperia väärennyksiä vaikeuttamaan. Kaikki autoa huoltavat yritykset rengasfirmoista alkaen on velvoitettu syöttämään systeemiin toimenpiteiden pvm, auton tiedot ja kilometrit.

        Tuo huoltokirjasysteemi on ehkä vaihtelevaa (merkkikohtainenkin?), perinteinen huoltokirja tai marmorin digitaaliversio. Olen ymmärtänyt että ainakin MB olisi siirtynyt digi-versioon.

        Kun myytäviä autoja, vaikkapa Eemeleitä tai C-sarjalaisia katselee tai muita vastaavia, niin kilometrit vaihtelevat melko hurjasti.

        "Verot ja muut maksettu eikä varmaan voi yksityinen moisia noutaa takaisin?"

        Nähdäkseni EU:ssa ei pidä maksaa TVA:ta kahteen kertaan, hakumaassa ja sitten vientikohteessa. Tuossa ranskankielisessa linkissä on juttua TVA:n takaisin hakemisesta, ei kuitenkaan sen prosessia kerrottu. Vaikka se on ranskalaisille kohdistettu, niin sama periaate pitäisi soveltua Suomeen vientiinkin.

        Laskussa tule e olla eriteltynä auton hinta ilman TVA:ta, TVA:n summa, sekä sitten kokonaishinta.

        Ranskaan viedessä joutuu maksamaan TVA:n vielä Rasnkaan ja sitten hakemaan jälkikäteen erikseen Belgiasta jo sinne maksettua TVA:ta. Artkkelin kirjoituksen aikaan Belgian TVA 21%.

        Olen ollut käsityksessä, että EU:n sisällä toiseen EU-maahan maahan viedessä auton myjä voi myydä auton myös ilman TVA:ta (?) tai sitten se on aina haettava erikseen sen palautusta.

        "Vous pouvez tout à fait payer le voiture avec la TVA de Belgique puis demander le remboursement intra-communautaire. Néanmoins la procédure de remboursement est assez longue et compliquée et vous devrez tout de même payer la TVA française."

        Tuo laivamatkan hinta kiinnosti, sillä jos jossakin vaiheessa jaksaisi / innostuisi autoillen käydä Suomessa. Aika hurja tosin tuo aikataulu aamuyöllä. Yes, Lyypekissä on joskus tullut poikettua, komea kaupunki.

        Ei muuta kuin paljon huolettomia kilometrejä uudella hankinnalla ;-)


      • Anteroinentaas
        CarPass.be kirjoitti:

        Tuo Car Pass-systeemi on melko luotettava ja itse todisteen paperi erikoispaperia väärennyksiä vaikeuttamaan. Kaikki autoa huoltavat yritykset rengasfirmoista alkaen on velvoitettu syöttämään systeemiin toimenpiteiden pvm, auton tiedot ja kilometrit.

        Tuo huoltokirjasysteemi on ehkä vaihtelevaa (merkkikohtainenkin?), perinteinen huoltokirja tai marmorin digitaaliversio. Olen ymmärtänyt että ainakin MB olisi siirtynyt digi-versioon.

        Kun myytäviä autoja, vaikkapa Eemeleitä tai C-sarjalaisia katselee tai muita vastaavia, niin kilometrit vaihtelevat melko hurjasti.

        "Verot ja muut maksettu eikä varmaan voi yksityinen moisia noutaa takaisin?"

        Nähdäkseni EU:ssa ei pidä maksaa TVA:ta kahteen kertaan, hakumaassa ja sitten vientikohteessa. Tuossa ranskankielisessa linkissä on juttua TVA:n takaisin hakemisesta, ei kuitenkaan sen prosessia kerrottu. Vaikka se on ranskalaisille kohdistettu, niin sama periaate pitäisi soveltua Suomeen vientiinkin.

        Laskussa tule e olla eriteltynä auton hinta ilman TVA:ta, TVA:n summa, sekä sitten kokonaishinta.

        Ranskaan viedessä joutuu maksamaan TVA:n vielä Rasnkaan ja sitten hakemaan jälkikäteen erikseen Belgiasta jo sinne maksettua TVA:ta. Artkkelin kirjoituksen aikaan Belgian TVA 21%.

        Olen ollut käsityksessä, että EU:n sisällä toiseen EU-maahan maahan viedessä auton myjä voi myydä auton myös ilman TVA:ta (?) tai sitten se on aina haettava erikseen sen palautusta.

        "Vous pouvez tout à fait payer le voiture avec la TVA de Belgique puis demander le remboursement intra-communautaire. Néanmoins la procédure de remboursement est assez longue et compliquée et vous devrez tout de même payer la TVA française."

        Tuo laivamatkan hinta kiinnosti, sillä jos jossakin vaiheessa jaksaisi / innostuisi autoillen käydä Suomessa. Aika hurja tosin tuo aikataulu aamuyöllä. Yes, Lyypekissä on joskus tullut poikettua, komea kaupunki.

        Ei muuta kuin paljon huolettomia kilometrejä uudella hankinnalla ;-)

        Kesällä ees taas n 1400e saksa suomi. Laivaan pääsee klo 23.00 joten aikataulu ei sen takia ole niin kauhee. Laivalla edullista alkoa tarjolla yömyssyksi.


      • CarPass.be
        Anteroinentaas kirjoitti:

        Kesällä ees taas n 1400e saksa suomi. Laivaan pääsee klo 23.00 joten aikataulu ei sen takia ole niin kauhee. Laivalla edullista alkoa tarjolla yömyssyksi.

        Tuo hinta kuulostaa todella hurjalta. Viimeksi kun ylitin, niin kyse oli Finjetillä heinäkuussa one way kohti Saksaa. Vaikka tuosta onkin jo yksi ikuisyuus aikaa, niin tuossa meno-paluu 1400e on melkoisella kertoimella 'devalvaatiolisää' ;-)

        Eli jos matkan tekee, niin mahdollisuuksien mukaan kannattaisi ajoittaa ruuhkasesongin ulkopuolelle.

        Ps. En tiedä olisiko kokonaiskustannukset lopulta samaa luokkaa tai ylikin (?) jos ajelee Tanskan lautoilta ja Ruotsin kautta ja sitten laivalla joko Turkuun tai Helsinkiin. Siitäkin reissusta on jo ikuisuus ja hinnat nykyisin varmasti aivan eri luokkaa.


      • Auto_kannattaa
        CarPass.be kirjoitti:

        Tuo hinta kuulostaa todella hurjalta. Viimeksi kun ylitin, niin kyse oli Finjetillä heinäkuussa one way kohti Saksaa. Vaikka tuosta onkin jo yksi ikuisyuus aikaa, niin tuossa meno-paluu 1400e on melkoisella kertoimella 'devalvaatiolisää' ;-)

        Eli jos matkan tekee, niin mahdollisuuksien mukaan kannattaisi ajoittaa ruuhkasesongin ulkopuolelle.

        Ps. En tiedä olisiko kokonaiskustannukset lopulta samaa luokkaa tai ylikin (?) jos ajelee Tanskan lautoilta ja Ruotsin kautta ja sitten laivalla joko Turkuun tai Helsinkiin. Siitäkin reissusta on jo ikuisuus ja hinnat nykyisin varmasti aivan eri luokkaa.

        hakea matkailusesongin ulkopuolella ja esim. Finnlinesillä ennen vappua tai syyskuun alusta alkaen. Laivalipun hinta tippuu merkitsevästi ja majoitusmahdollisuudet Euroopassa paranevat. Lomakaudella saattaa majoituksen etsiminen olla työn ja tuskan takana jos ei ole etukäteen varattu. Kesällä on usein kuuma, nytkin viime- ja tällä viikolla 22-24 astetta, sitä ennen yli 30 astetta melko kauan yhtä soittoa. Päivällä väsyttää ja yöllä vaikea nukkua.


      • CarPass.be
        Auto_kannattaa kirjoitti:

        hakea matkailusesongin ulkopuolella ja esim. Finnlinesillä ennen vappua tai syyskuun alusta alkaen. Laivalipun hinta tippuu merkitsevästi ja majoitusmahdollisuudet Euroopassa paranevat. Lomakaudella saattaa majoituksen etsiminen olla työn ja tuskan takana jos ei ole etukäteen varattu. Kesällä on usein kuuma, nytkin viime- ja tällä viikolla 22-24 astetta, sitä ennen yli 30 astetta melko kauan yhtä soittoa. Päivällä väsyttää ja yöllä vaikea nukkua.

        Alkukesän parisen kuukautta Belgiassa oli sateisin ja 'ukkkosin' romukeli siitä asti kun säätilastoja on alettu ylläpitää ja sittemmin on lyöty monia vanhoja tilastollisia lämpöennätyksiä ja nyttminkin ollut noin 10C° yli kauden normaalien keskiarvojen. Samalla melko nopeita ja suuria lämpötilan heittoja lyhyellä ajalla. Nurkan takana on aika kun se syksyn ja talven liki non-stop 'romukausi' à la Begique alkaa :/

        Välimerelle tai Thaimaaseen siityneet saavat sitten "nauttia" koko sesonkikauden non-stop tukahduttavasta kuumuudesta, joka ei yölläkään hellitä.

        Pitäisi rueta muuttolinnuksi ja vaihtaa paikkaa aina sesonkien mukaan jonkin 'medium' lämmön maan estien ;-)


    • Onkakannattavaa

      Mitä tästä kaikesta vaivasta jää käteen? Krapula?

    • bytbil.ok

      Tuota, vaihtoehto helpompaan ja halvempaan on Ruotsi. Autot hyvin varustettuja, helppo ja nopea hakea; jos hukkareisu niin voi tulla takaisin vaikka ilman autoa.

      Kolme auto olen yksityiskäyttöön hakenut, toimii ok.

    • Euromatkamies

      Kiitos hyvästä selostuksesta!

      Itseäni kiinnostaa auton hakureissut Hollannista ja Ranskasta, kun en osaa ranskaa vain saksaa ja englantia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe