Kokemuksia Bavaria 31 vuosimalli 2007-2008

NoBoat

Näyttää olevan tarjolla useampikin Bavaria 31 vuosimallia 2007-2008 niin täällä kuin Ruotsissakin . Kuulisin mielelläni nyky- ja entisten omistajien kokemuksia veneen hyvistä ja huonosta puolista. Harkinnassa itselle helppo purjehdittava, kohtalaisen huoleton ja kohtuuhintainen ensi vene.

26

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oi0prhbnj

      Saanen kommentoida vaikka oma Bavariani onkin jonkun verran suurempi, purjehduskokemusta kun on myös tuosta 31-mallista. Perus perhecruisailuun Itämerellä varsin kelvollinen ja turvalline matkavene. Kilpuria siitä ei taida saada, mutta sitä aloittaja ei todennäköisesti haekaan ? Tilaa on hyvin ja monet ratkaisut on mietitty cruisailua ja myös satamaelämää silmällä pitäen oikein hyvin.

      Peruspurren suorituskykyä saa selkeästi paranneltua hankkimalla Elvströmin ensiasennusdacroneiden tilalle paremmat purjeet kunnon neulomosta, jos ei niitä ole jo tuon ikäisessä veneessä vaihdettu. Myös taittolapainen potkuri parantaa merkittävästi suorituskykyä varsinkin kevyillä takatuulilla, jotka ovat tämän tyyppiselle veneelle hankalia vauhdin suhteen.

      • Yhteen asiaan olen kiinnittänyt huomiota sekä messuilla että katsastuksia tehdessäni: Bavariassa ei juuri ole sisällä kahvoja, joista saisi tukea veneen kallistuessa. Sama piirre tosin on useimmissa muissakin nykyveneissä. Vaikeuttaa hieman liikkumista veneen sisätiloissa purjehduksen aikana.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Yhteen asiaan olen kiinnittänyt huomiota sekä messuilla että katsastuksia tehdessäni: Bavariassa ei juuri ole sisällä kahvoja, joista saisi tukea veneen kallistuessa. Sama piirre tosin on useimmissa muissakin nykyveneissä. Vaikeuttaa hieman liikkumista veneen sisätiloissa purjehduksen aikana.

        Onhan ainakin noissa 2000-luvun puolivälin Bavarioissa kahvoja sisällä. Tässä taitaa olla otsikon mukainen vene. Kahvat puolilaipioden kulmissa sekä koko hytin mittaiset kahvat ikkunoiden alareunassa.
        http://dev.palmayachts.pt/uploads/2012/05/07/9f8462a0b3432d2f00b2af0827f962a7810911ff.jpg


      • Joakim1 kirjoitti:

        Onhan ainakin noissa 2000-luvun puolivälin Bavarioissa kahvoja sisällä. Tässä taitaa olla otsikon mukainen vene. Kahvat puolilaipioden kulmissa sekä koko hytin mittaiset kahvat ikkunoiden alareunassa.
        http://dev.palmayachts.pt/uploads/2012/05/07/9f8462a0b3432d2f00b2af0827f962a7810911ff.jpg

        Olisikohan sitten juuri noihin aikoihin tullut parannus, hiukan vanhemmissa nimittäin ei noita ikkunareunan kahvoja ollut. Tuo osuu juuri siihen saumaan, että lakkasin käymästä messuilla Bavarioissa sisällä, kun ostin itselleni purjeveneen.

        Hyvä, että tuo parannus on tullut.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Olisikohan sitten juuri noihin aikoihin tullut parannus, hiukan vanhemmissa nimittäin ei noita ikkunareunan kahvoja ollut. Tuo osuu juuri siihen saumaan, että lakkasin käymästä messuilla Bavarioissa sisällä, kun ostin itselleni purjeveneen.

        Hyvä, että tuo parannus on tullut.

        Vastaava kahvajärjestely on ollut paljon aiemminkin Bavarioissa. Katso vaikkapa Nettiveneestä myytävien sisäkuvia. Tässä -95 vene, jossa on samanlainen pitkä kahva ikkunoiden alla, mutta puolilaipioissa ei ole kahvoja. Sen sijaan tiski- ja karttapöydän ympärillä on korkea reunus, jos saa aika hyvin kiinni.
        http://www.nettivene.com/purjevene/bavaria/584500


      • Joakim1 kirjoitti:

        Vastaava kahvajärjestely on ollut paljon aiemminkin Bavarioissa. Katso vaikkapa Nettiveneestä myytävien sisäkuvia. Tässä -95 vene, jossa on samanlainen pitkä kahva ikkunoiden alla, mutta puolilaipioissa ei ole kahvoja. Sen sijaan tiski- ja karttapöydän ympärillä on korkea reunus, jos saa aika hyvin kiinni.
        http://www.nettivene.com/purjevene/bavaria/584500

        On mahdollista, että kerrankin muistan väärin. Mielestäni parissa katsastamassani Bavaria 30:ssa ei ollut noita ikkunakahvoja ja toisen omistaja kirosi itse niiden puutetta. Mutta kieltämättä myös B30:n sisäkuvissa näyttäisi sellaiset olevan.

        Seison silti (varauksella) korjattuna :)


    • hyvä_ratkaisu

      Paljon venettä rahalle. Kuitenkin uudehko vene, uusilla pääosin laadukkailla osilla ja moottorilla.

      Saat varmasti tingittyä Bava 31:sen alle 50 k€ ja hintaeroa 30 vuotta vanhempiin pimeisiin, ahtaisiin ja homeisiin scandeihin vain reilu kybädona.

      Aika helppo ratkaisu.

      • Kyllä sitä hintaeroa enemmän taitaa tulla. Vai meinaatko, että Bavan hinnan saa tingittyä mutta vanhan skandin hintaa ei?
        Sisätiloiltaan suunnilleen Bava 31:tä vastaavien 30 vuotta vanhempien skandien pyynnit näyttää olevan 25-35 000 euron haarukassa enimmäkseen ja siitä jokin tinkivara pois...

        Että kyllä sitä hintaeroa vähintään kaksi pitkää rahaa tulee.


    • 33-jalkaa

      Uusi Bavaria Easy 9,7 33:n riisuttu malli maksaa tehtaalla 50 000 verot. Suomessa toki vedätetään hintaa ihan reippaasti ylös. Myyntiajankohta ei käy ilmi mutta käytettynäkin väitetty saadun 2014 versiosta 78 900 € http://www.nettivene.com/purjevene/bavaria/556907

      Käytettyjä Easyjä alkanee löytyä 50 000 hintaan pikkuhilljaa ja siihen jokunen tonni rahtia euroopasta on pieni lisä. Vironpojat tuovat kohtuuhintaan kotisatamaan.

      31 jalkaa on perheveneilyyn hieman liian vähän ainakin itämerellä, menee varmaan sisävesillä.

      • nykyaikaa

        Tuo 31 vastaa perinteistä 36:sta helposti.

        Aivan loistava ensivene. Juuri tämä on hienoa, hyvä vene halvalla ja ei tarvitse aloittaa kalliilla 30 vuotta vanhalla kuluneella pienemmällä kiululla.


    • Dermin

      Kiikkerä, kallistuu helposti. Alimittaiset purjehdushelat. Satamavene.

      • swsdfijko

        Dermin ei ole tainnut ikinä tuon ikäpolven Bavarialla purjehtia. Veneet nimenomaan eivät ole kiikkeriä, vaan erittäin alkujäykkiä eivätkä näin ollen kallistu helposti. (Paremminkin vanhetessaan halpenevat).
        Heloitukset on Itämerelle tarkoituksenmukaiset, pallonkiertoon tarkoitetuissa ovat selkeästi järeämmät. Satamavene - kyllä sitäkin, hyvä että asioiden toimivuus myös satamaoloissa on kunnossa.
        10-14 kyseli sisätilojen kaiteiden perään, tuon ikäpolven Bavoissa asia on hyvin hoidettu juuri niin kuin Joakim 1 kirjoitti.


      • swsdfijko kirjoitti:

        Dermin ei ole tainnut ikinä tuon ikäpolven Bavarialla purjehtia. Veneet nimenomaan eivät ole kiikkeriä, vaan erittäin alkujäykkiä eivätkä näin ollen kallistu helposti. (Paremminkin vanhetessaan halpenevat).
        Heloitukset on Itämerelle tarkoituksenmukaiset, pallonkiertoon tarkoitetuissa ovat selkeästi järeämmät. Satamavene - kyllä sitäkin, hyvä että asioiden toimivuus myös satamaoloissa on kunnossa.
        10-14 kyseli sisätilojen kaiteiden perään, tuon ikäpolven Bavoissa asia on hyvin hoidettu juuri niin kuin Joakim 1 kirjoitti.

        Itse olen tuon ajan Bavarialla, tosin pykälää isommalla mallilla purjehtinut, ja se nimenomaan oli kiikkerä, eli aallokossa levoton. Veneen omistaja oli siitä syystä laittamassa sitä myyntiin, kun parimetrisessä aallokossa miehistö heitti kilpaa laattaa. Joissain muissa Bavarioissa oli vakavuus parempi, tsekkaa motion comfort.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Itse olen tuon ajan Bavarialla, tosin pykälää isommalla mallilla purjehtinut, ja se nimenomaan oli kiikkerä, eli aallokossa levoton. Veneen omistaja oli siitä syystä laittamassa sitä myyntiin, kun parimetrisessä aallokossa miehistö heitti kilpaa laattaa. Joissain muissa Bavarioissa oli vakavuus parempi, tsekkaa motion comfort.

        Ei kai kiikkerä ja aallokossa levoton ole sama asia? Hyvä alkuvakavuus tekee veneestä aallokossa levottoman eli se pyrkii voimakkaasti veden pintaa nähden kohtisuoraan. Lähes kaikki uudemmat veneet ovat sellaisia.

        Toinen juttu on sitten purjeiden kantaminen. Siinä tuo Bavaria on hyvä.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Ei kai kiikkerä ja aallokossa levoton ole sama asia? Hyvä alkuvakavuus tekee veneestä aallokossa levottoman eli se pyrkii voimakkaasti veden pintaa nähden kohtisuoraan. Lähes kaikki uudemmat veneet ovat sellaisia.

        Toinen juttu on sitten purjeiden kantaminen. Siinä tuo Bavaria on hyvä.

        Ei kai hyvä alkuvakavuus automaattisesti sellaista tee, vaan paremminkin pituuteen nähden kevyt ja leveä rakenne. Hyvän alkuvakavuuden voi saavuttaa muutenkin.Nykyveneissä kyllä motion comfort on alhaisempi, kun ne on niin leveitä. Bavaria 36:ssa se oli 18, kun joissain muissa, muistaakseni edeltävässä Bavarian mallistossa se oli jotain 27. Omassa veneessäni se on yli 40, jonka kyllä huomaa aallokossa.


      • mä.en.tiiä
        Bossu kirjoitti:

        Ei kai hyvä alkuvakavuus automaattisesti sellaista tee, vaan paremminkin pituuteen nähden kevyt ja leveä rakenne. Hyvän alkuvakavuuden voi saavuttaa muutenkin.Nykyveneissä kyllä motion comfort on alhaisempi, kun ne on niin leveitä. Bavaria 36:ssa se oli 18, kun joissain muissa, muistaakseni edeltävässä Bavarian mallistossa se oli jotain 27. Omassa veneessäni se on yli 40, jonka kyllä huomaa aallokossa.

        Millä muulla kuin leveällä rungolla saadaan aikaan hyvä alkuvakavuus?


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Ei kai hyvä alkuvakavuus automaattisesti sellaista tee, vaan paremminkin pituuteen nähden kevyt ja leveä rakenne. Hyvän alkuvakavuuden voi saavuttaa muutenkin.Nykyveneissä kyllä motion comfort on alhaisempi, kun ne on niin leveitä. Bavaria 36:ssa se oli 18, kun joissain muissa, muistaakseni edeltävässä Bavarian mallistossa se oli jotain 27. Omassa veneessäni se on yli 40, jonka kyllä huomaa aallokossa.

        Hyvä alkuvakavuus saavutetaan leveällä vesilinjalla ja melko tasaisella pohjalla. Bavaria 30/31 on perusmitoiltaan hyvin lähellä vaikkapa Comfortina 32:sta. Bavarian LOA 9,18, LWL 8,33, leveys 3,29, syväys 1,85 ja paino 4400 kg (Vene-lehden punnituksessa 4645 kg). Comfortina 9,39, 8,15, 3,27, 1,7 4500 kg (punnituksessa 5395 kg, ilmeisesti raskas yksilö, 4800-4900 kg tyypillisempi).

        Alkuvakavuus molemmissa n. 800 Nm/deg, mutta Comfortinassa on metrin korkeampi masto, 4 m2 suurempi isopurje ja 8 m2 suurempi genua. Bavaria siis kantaa paremmin purjeensa eikä Comfortinallakaan sen suhteen mitään ongelmia ole. Comfortina on myös tunnettu hyvänä avomeriveneenä, joten tuskin sen motion comfort ongelmallinen on.


      • hyväavomerivene

        Miten perustelet sen, että Comfortina 32 on tunnettu hyvänä avomeriveneenä. Tuntuu oudolta lounnehdinnalta.


      • mä.en.tiiä kirjoitti:

        Millä muulla kuin leveällä rungolla saadaan aikaan hyvä alkuvakavuus?

        Esimerkiksi matalammalla mastolla ja painavammalla ja syvemmällä kölillä.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Hyvä alkuvakavuus saavutetaan leveällä vesilinjalla ja melko tasaisella pohjalla. Bavaria 30/31 on perusmitoiltaan hyvin lähellä vaikkapa Comfortina 32:sta. Bavarian LOA 9,18, LWL 8,33, leveys 3,29, syväys 1,85 ja paino 4400 kg (Vene-lehden punnituksessa 4645 kg). Comfortina 9,39, 8,15, 3,27, 1,7 4500 kg (punnituksessa 5395 kg, ilmeisesti raskas yksilö, 4800-4900 kg tyypillisempi).

        Alkuvakavuus molemmissa n. 800 Nm/deg, mutta Comfortinassa on metrin korkeampi masto, 4 m2 suurempi isopurje ja 8 m2 suurempi genua. Bavaria siis kantaa paremmin purjeensa eikä Comfortinallakaan sen suhteen mitään ongelmia ole. Comfortina on myös tunnettu hyvänä avomeriveneenä, joten tuskin sen motion comfort ongelmallinen on.

        Jos hankkii modernin veneen, niin niidenkin joukossa on parempia ja huonompia motion comfort-veneitä, vaikka ne kaikki häviäisivätkin jollekin vanhanaikaiselle konstruktiolle. Esim. Bava 36 vuosilta 2001-3 mun käsittääkseni tunnetaan aika kiikkeränä, kun taas jotkut muut Bavan mallit on tässä parempia, vaikka perusrakenne onkin samantyyppinen.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Esimerkiksi matalammalla mastolla ja painavammalla ja syvemmällä kölillä.

        Noilla on aika marginaalinen vaikutus alkuvakavuuteen runkomuotoon verrattuna. Vaikkapa Avance 33 on kooltaan ja painoltaan aika vastaava. Siinä on kolmikosta selvästi painavin köli (2100 kg), mutta alkuvakavuus on vain 550 Nm/deg. Jotta kölipainoa lisäämällä tuo pääsisi 800 Nm/deg tasolle, pitäisi kölin jatkeeksi laittaa 600 kg bulbi. Tuolloin siis syväys kasvaisi 2 m paikkeille ja kölipainoa olisi jo 60% uppoumasta. Bavariassa tuohon alkavakavuuteen päästään n. 25% kölipainolla uppoumasta.


      • Joakim1
        hyväavomerivene kirjoitti:

        Miten perustelet sen, että Comfortina 32 on tunnettu hyvänä avomeriveneenä. Tuntuu oudolta lounnehdinnalta.

        Miksi tuntuu oudolta? En sanonut hyvä valtamerivene. Tuolla on voitettu lukuisia Gotland Runtteja ja Suursaaria ja kaikki tuntemani ovat pitäneet sitä hyvänä Itämeren kovissa keleissä.


      • Siilinki

        Joakim, noi pikkubavat on vain välttäviä purjeveneinä. Jokainen Purjehtija tietää sen. Hommaa Arcona ja lopeta kitinä.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Ei kai kiikkerä ja aallokossa levoton ole sama asia? Hyvä alkuvakavuus tekee veneestä aallokossa levottoman eli se pyrkii voimakkaasti veden pintaa nähden kohtisuoraan. Lähes kaikki uudemmat veneet ovat sellaisia.

        Toinen juttu on sitten purjeiden kantaminen. Siinä tuo Bavaria on hyvä.

        Mä kyllä ymmärrän kiikkerän sellaisena veneenä, joka heiluu sinne tänne aaltojen tai jonkun muun seikan takia.


      • tumpelotumppi
        Joakim1 kirjoitti:

        Miksi tuntuu oudolta? En sanonut hyvä valtamerivene. Tuolla on voitettu lukuisia Gotland Runtteja ja Suursaaria ja kaikki tuntemani ovat pitäneet sitä hyvänä Itämeren kovissa keleissä.

        Tom Finell pärjäsi Comfortinalla hyvin kisoissa. Itse olen aikoinani omistanut Comfortina 32 veneen, enkä pidä sitä kovinkaan hyvänä avomeriveneenä. Kyllä se aika kiikkerä oli nykyiseen n samanpituiseen veneeseeni verrattuna.


    • appstore

      Tuossa veneessä on liikaakin ominaisuuksia. Tuskin tällä palstalla liikkuvat käyttävät niistä kymmentäkään prosenttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe