Puhelin huonokuuloiselle Alzheimeria sairastavalle

veljentytär

Hei kaikki omaiset tai hoitajat. Haluaisin hankkia puhelimen sukumme vanhimmalle, joka asuu yksin palvelutaloasunnossaan tosi kaukana meistä sukulaisistaan. Hänellä on huono kuulo, ei käytä kuulolaitetta (jostain syystä sen käyttö ei kai vain onnistu), ja lisäksi on Alzheimer. Löydän netttiä tutkimalla vain yhden, joka näyttää hyvältä, se on Doro Secure 580. Onko teillä kokemuksia tuosta puhelimesta? Jos voitte suositella jotain puhelinta oman kokemuksenne pohjalta, niin laittakaa viestiä!
Puhelimen pitäisi olla mahdollisimman pelkistetty ulkonäöltään. Siinä pitäisi olla pikanäppäimet, joilla saisi yhteyden muutamaan tiettyyn puhelimeen ja hyvä äänenlaatu, jota voi säätää tarpeeksi kovalle. Tietysti GSM, kun nykyajassa eletään. Onko mitään hyvää pöytäpuhelinmallia? Vanhuksemme varmaan ymmärtäisi pöytäpuhelimesta enemmän kuin kännykkämallisesta.
Kiitos mahdollisista vinkeistä!

17

2477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitajannäkökulma

      Ihan vaan kysyisin, kannattaako Alzheimeria sairastavalle uutta kännykkää ostaa, jos sairaus on edennyt esim. keskivaikeaan vaiheeseen? Hänen saattaa olla vaikeaa oppia käyttämään mitään uusia laitteita tai muistamaan, mihin on sen milloinkin laittanut. Mikäli hän oppii sen kanssa toimimaan niin miksipä ei, jos omaiset ovat valmiita ottamaan useita puheluja vastaan yötä päivää.

    • veljentytär

      Kiitos hoitajannäkökulma. Ajattelin että omaa puhelinta pitäisi kokeilla, sittenhän sen näkee miten onnistuu. On kurjaa sekin, kun ei voi olla yhteyksissä.

    • Kiusallinenkapine

      Aloittaja ei ilmiselvästi tiedä mitä tarkoittaa Alzheimerin-tauti. Oletatko että sitä sairastava muistaisi painaa edes turvarannekkeen yhtä nappia jos hätä tulisi. Taudin etenemiskohta tietysti vaikuttaa aiheeseen ja sitä et kerro.

      Se joka tapauksessa etenee joten kännykkä on melko turha väline sellaiselle, jolle kaikista parasta olisi omainen, joka on läsnä, ottaa kädestä, huolehtii ja juttelee vieressä, joten kuulolaite on paree hankinta. Kännykkä on omaisen korvike vain ns. terveille ihmisille.

      • SoTeHoituri

        No kyllähän se puhelin sairauden alkuvaiheessa on ihan ok. Kivahan sitä on soitella varsinkin jos on välimatkaa. Ja kaikkea kannattaa kokeilla oikeasti. Ei voi olla niin, että kun alalla sata vuotta ollut hoitaja sanoo ettei ennen ollut edes puhelimia niin ei sellasta kannata nytkään hommata...

        Tosin tuo asennehan on niin tyypillinen sote-alalla...


      • hoit_su
        SoTeHoituri kirjoitti:

        No kyllähän se puhelin sairauden alkuvaiheessa on ihan ok. Kivahan sitä on soitella varsinkin jos on välimatkaa. Ja kaikkea kannattaa kokeilla oikeasti. Ei voi olla niin, että kun alalla sata vuotta ollut hoitaja sanoo ettei ennen ollut edes puhelimia niin ei sellasta kannata nytkään hommata...

        Tosin tuo asennehan on niin tyypillinen sote-alalla...

        SoteHoituri: Saahan sitä kaikkea kokeilla, mutta huono kuulo ja Alzheimerin tauti ei oikein kuulosta hyvältä yhdistelmältä uuden tekniikan oppimiseen. Terveisin 20 vuotta alalla ollut ja viimeiset 10 vuotta ennen eläköitymistä dementiaa sairastavien yksikössä toimnut hoitaja.


      • Eksaktimpaatietoa

        "Alalla sata vuotta" ollut hoituri tietää oletettavasti iäkkäitten ja sairaitten puhelinkäyttäytymisestä ja -oppimisesta paljon enemmän kuin joku nykyuudistushoitaja.

        Hoitajilla on ilman kaikenlaisia ja -karvaisia puhelimen käyttöön liittyviä asioitakin aivan tarpeeksi tekemistä. Ja jos puhelinapua alkaisi antamaan, mitään muuta ei ehtisi tehdä koska iäkkäitten puhelimet eivät ole ikinä toimintakunnossa.


      • dsfdsfds

        joo ei kannata. on niin vaikeaa. ja sitten ihmetellään lehdissä hoitajien empatiakyvyttömyyttä, nirppanokkaisuutta ynnä muuta ihmeellistä.


      • hoitajannäkökulma2
        SoTeHoituri kirjoitti:

        No kyllähän se puhelin sairauden alkuvaiheessa on ihan ok. Kivahan sitä on soitella varsinkin jos on välimatkaa. Ja kaikkea kannattaa kokeilla oikeasti. Ei voi olla niin, että kun alalla sata vuotta ollut hoitaja sanoo ettei ennen ollut edes puhelimia niin ei sellasta kannata nytkään hommata...

        Tosin tuo asennehan on niin tyypillinen sote-alalla...

        Tässä ei nyt kuitenkaan ehkä ole kyse hoitajista eikä siitä, ovatko he olleet alalla vuoden vai sata vuotta, vaan muistisairauden vaikutuksista uuden oppimiseen... Olin kerran luennolla, jossa lääkäri sanoi, että apuvälineiden ja teknisten laitteiden käyttö olisi hyvä opetella jo terveenä ollessaan, koska sairastumisen (kuka vain voi sairastua) jälkeen se on jo vaikeampaa. Mikään eikä kukaan kuitenkaan estä kokeilemasta, mutta kannattaa varautua siihenkin, ettei se enää onnistu.


    • Omaishoitajanaoleva

      Kun on kyse iäkkäästä ja huonokuuloisesta ja Alzheimeria sairastavasta henkilöstä, niin puhelimen käyttö on jo haastavaa hommaa. Hän ei kuule, jos soitatte ja itse ei osaa ja pysty numeroita valitsemaan vaikka ne olis laitettu pikavalintanäppäimille. Ja kuten joku mainitsi, saattaisi soittaa vaikka yölläkin. Oma läheiseni soitteli öisinkin sisaruksilleen, ei ymmärtänyt ettei johonkin kolmen aikaan yöllä soitella mihinkään. Hän ei osaa hakea numeroita puhelimen nimiluetteloista vaan ottaa ne hänelle soitetuista puheluista. Toinen läheinen unohti pian miten puhelinta käytetään, hänen puolestaan piti numero valita jne.. Voihan sen puhelimen hankkia ja pyytää ett vaikka hoitajat voisivat avustaa soittamisessa teille päin, mutt hoitajillakin tuppaa olemaan aina niin kiirettä. Ymmärtäähän sen ett haluaisit auttaa läheistäsi ettei hänen tarvitsisi tuntea olevansa yksin. Jos alzheimer on jo keskivaiheessa, niin hän ei välttämättä pysty muistamaan ketään läheisistään, eikä ikävöimään, eikä tuntemaan olevansa yksin. Voithan ottaa yhteyttä hoitopaikan hoitajiin ja kysyä asiasta, he voivat neuvoa sua paremmin.

      • Vanhakonstipareekuin

        Muistisairaat ihmiset muistavat kyllä läheisensä hyvin pitkälle sairautta, jopa loppuun asti. Se on eri asia, ilmaisevatko he sen mitenkään, tai haluavatko ilmaista. Jotkuthan ahdistuvat omaisten vierailuista ja voivat pahoin niin henkisesti kuin fyysisestikin tapaamisten jälkeen.

        Suurin osa hyväkuntoisistakaan mitä tahansa muistisairautta potevista ei ota numeroita lainkaan puhelimesta vaan heillä on puhelinmuistio, siis kirja tai vihko tai vain paperilappu johon omaisen nimi ja numero on pantu ylös.


      • Eimuutenmuista

        Voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta ettei Alzheimeria sairastava pysty muistamaan läheisiään kun sairaus on edennyt pitkälle. Kun hoidin läheistäni kotona, hän ei enää pystynyt muistamaan kuka olen, kun kysyin ett muistaako kuka olen. Sanoi kerran mun nimeksi Aino Kaisa Saarisen. Ei muistanut ett olen hänen tytär vaan sanoi ett olen joku hoitaja. Sitten tuli vaihe, ett sanoi ettei hän ole äiti vaan _____ (sanoi oman nimensä). Piti ruveta kutsumaan nimeltä, äidiksi sanominen sotki hänen ajatusmaailman. Sairauden edetessä lähimuisti katoaa, vanhat, nuoruudessa tapahtuneet asiat on enempi mielessä. Äitini ei enää muista miestäänkään, kun käymme isän kanssa häntä katsomassa hoivaosastolla. Joskus hymyilee kuin tuntisi, toisinaan on omassa maailmassaan. Olen sanonut hänelle ettei haittaa vaikka ei muistaisi kuka olen, minä kuitenkin muistan hänet. Eihän ole ahdistunut millään tavalla mun vierailuista. Itselleni on tärkeää ett käyn häntä katsomassa, ei tulis mieleenkään jättää käymättä sen takia ettei hän pysty muistamaan mua enää. Joskus hän jopa silittää mua kasvoista ja pitää mua lujasti kädestä kiinni. Itsekin silitän hänen poskeaan ja otan kädestä kiinni, olen läsnä.
        Tuo muistilappu homma ei oikein toimi, muistisairas yleensä hukkaa paperilaput ja vihon. Mun toisella hoidettavalla on kännykässä numerot ja nimet luettelossa, mutt ei osaa sieltä niitä hakea. Hän ottaa lokitiedoista soitetut numerot ja niiden mukaan soittaa sitten sille jolle haluaa. Mutt on jo vähentänyt soittamisia, ei aina edes kuule kun puhelin soi hänen lähellään. Alzheimeria sairastavalla on paljon näkö - ja kuulohäiriöitä ja harhoja, ei pysty keskittymään enää asioihin. Lukeminenkin hankaloituu, kun ei enää ymmärrä lukemaansa ja kirjoittaminen myös hankaloituu sairauden edetessä, oman nimen kirjoittaminen paperille ei enää kovin helposti onnistu. Tuossa sairaudessa ei pelkästään muisti katoa vaan sairauden edetessä kaikki toiminnot häviävät pikkuhiljaa ja sairastunut tarvitsee päivittäisessä elämässä toisten apua.


      • Vaatiiaina-avaimen

        Muistaminen on melko metka juttu. Jopa meille ns. terveille saatika heille, jotka sairastavat muistisairautta.


    • lähisuku

      Ei puhelinta viimehetkiin.
      Sisareni mies on menehtymässä ja huomattavan huonossa kunnossa. Jostain syystä on onnistunut käyttämään kännykkäänsä. 41 soittoa päivässä tyttärelleen on kohtuuton määrä.

      Ei puhelinta enää vanhukselle osaamattomaan käyttöön ja muiden haitaksi.

    • varjele.sairaudelta

      Yksinkertaisenkin puhelimen hankkiminen on tosiaan haastavaa. Edellä jo tullut ilmi monenlaisia ongelmia.
      Kameravalvonta 24/7 ja älyvaatteet tai älylattia. Hoitajarobotti tai jos on varaa, ostettava hoitajaihminen, joka jaksaa vahtia.
      Kyllä vanheneminen ja varsinkin sairastuminen on suorastaan kammottavaa, kunpa ei itse siihen jamaan joutuisi.
      Meidän suvussa ollut pari alzheimeria, toinen omaishoitajan hoidossa ja lopuksi laitoksessa. Toinen oli vähemmällä hoidolla kotona, mutta loppuvaiheessa laitokseen ja siellä melko äkkiä menehtyi. Kuitenkin kotona ollessaan loppuun asti pystyi puhelinta käyttämään.

      • Eionnistuheiltä

        Jos "loppuun asti pystyi puhelinta käyttämään" niin sairaus ei ollut nimeltään Alzheimer tai muukaan muistisairaus.


    • Koiramäkinen

      Ai että kuulostaa tutulta nuo ongelmat Alzheimerin-potilaan puhelimen käytössä. Ja potilaan mielestähän vika on aina puhelimessa eikä käyttäjässä. Yhteydenpidon tarve potilaalla on kuitenkin kova ja hän soittaa kymmeniä puheluita päivässä. Omaiset joutuvat laittamaan hänen numeronsa estoon kun ei käy päinsä että työpaikalla puhelin soi koko ajan.

      • Omaistahoitava

        Mun läheinen soittelee paljonkin tutuilleen ja sukulaisilleen ja yleensä joko aikaisin aamulla tai yöllä, ei ymmärrä ettei jatkuvasti voi soitella. Kun meni vuorohoitoon, niin soitteli alussa mullekin melkein kymmenen kertaa päivässä. Onneks ei enää niin paljon soittele. Olen selitellyt hänen tuttaville, ett sairaus teetättää tuollaista käytöstä, ovat ymmärtäneet, eivätkä ole pahemmin mun omaiselle hermostunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe