Vetopurjevene

437

Onko olemassa vetopurjeveneitä, siis veneitä, jotka valjastetaan vetämään toista venettä?

Sehän voisi olla lauta, jossa olisi kääntyvä köli ja paino, joka liikkuisi puolelta toiselle.

Eikö tällainen vetopurjevene mahdollistaisi suuremman purjealan käytön?

20

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei helvetti.... Vedä itseäsi sillä laudalla....

    • Kiitos vinkistä, näin on tehtävä.

    • kerttulisetä

      Forrest Gump leffassa Forrestilla oli yhdessä vaiheessa 12 kalastusalusta, kaikkien nimi oli Jenny ja juokseva numero vaan nimen perässä. Onko Gertrudsedällä yhtä monta nimimerkkiä?

      • Ei. Gertrudsetä1 on ilmeisesti kerttulin fanipoika. Tai komeasta katsannosta päätellen, saattaahan tuo olla kadonnut velikin?


      • huiskishaiskis

        Joskus tulee vaikutelma, että osalla meistä ihmisistä on huolestuttavan paljon vapaa-aikaa


    • mikäidis

      Mielenkiintoinen ja omaperäinen ajatus. Ei kai tuollainen vetopaatti mahdoton ole rakentaa ,mutta mikä olisi sen etu ?

    • Entajuu

      JOo avaapa tätä hiukan enemmän. Purjevene tarvitse kyllä joko kovasti kauko-ohjausta tai sitten paikan päälle jonkuin säätämään rättejä ja kääntämään peräsintä.

    • 2-2

      Meren ylityksellä veneen saisi ainakin kulkemaan suorassa.

    • hyvät-unet

      Vetopurjeveneen kannattaa hinata pitkän joustoköyden päässä uppeluksissa kulkevaa sukellusvenettä jossa miehistö saa olla rauhassa merenkäynniltä.

    • eutanaetana

      Vetopurjevene kannattaa myös tehdä sukellusveneeksi, jolloin siitä on vain masto ja purje näkyvissä.

      • nuinonnäreet

        Onko kyseessä tällöin kölisukellusvene vaiko sukelluskölivene?
        Laitetaanko periskooppi maston sisälle, vai miten tähystys ja ilmanvaihto hoidetaan?
        Kai ymmärrät, että tuollaisessa veneessä on sama vakavuus joka suuntaan (uppoamakeskipiste ei liiku upoksissa olevalla kappaleella), joten se kallistuu pituussuunnassa sivumyötäisessä saman verran kuin poikittassuunnassa luovilla.


    • syitä.riittää

      Muistan joskus selanneeni jotain 50-luvun Yachting Worldia, jossa oli esitelty toteutettuna tuo idea. Masto ja köli olivat kiinni renkaassa, joka pyöri vapaasti rungon ympärillä. Ei tainnut olla suurikaan menestys, kun ei yleistynyt.

      Huonot puolet veneenä onkin helposti nähtävissä. Purjealaa ei voi olla ainakaan enempää, koska rungon tuoma vakavuus ei ole mukana. Miehistön kannalta vain kallistus poistuu, kaikki muut liikkeet jäävät, joten mukavuuskaan ei parane. Rakenteellinen monimutkaisuus taas lisääntyy kertaluokkaa suuremmaksi ja haavoittuvammaksi. Purjehinaajille sinällään ei käyttöä löydy.

    • afoklinjy

      Niin mutta mikä olisi se hyöty tälläisesta ratkaisusta. Purjeveneen hitaus yhdistettynä moottorieveneen epävakauteen.

      • 55poika

        Suurempi purjepinta-ala ja tasaisempi kulku. Jos vetoveneen painosta siirrettävää painoa olisi vaikka kolmasosa, se mahdollistaisi purjepinta-alan kasvattamisen.

        Tavalliseen veneeseen painosysteemin rakentaminen olisi vaikeampaa, koska ei ole tilaa. Kaiken lisäksi tavallisessa veneessä on jo valmiiksi turhaa painoa, joten ei siihen auta lisätä vakautuspainoja.


      • parempaa.keksitty
        55poika kirjoitti:

        Suurempi purjepinta-ala ja tasaisempi kulku. Jos vetoveneen painosta siirrettävää painoa olisi vaikka kolmasosa, se mahdollistaisi purjepinta-alan kasvattamisen.

        Tavalliseen veneeseen painosysteemin rakentaminen olisi vaikeampaa, koska ei ole tilaa. Kaiken lisäksi tavallisessa veneessä on jo valmiiksi turhaa painoa, joten ei siihen auta lisätä vakautuspainoja.

        Mistä se tasaisempi kulku, jos vain pysyvä kallistus poistetaan, mutta kaikki kiihtyvyydet jäävät ennalleen? Siirrettävää painoa on myös tavallisissa veneissä käytetty painolastitankkien muodossa. Samoin kallistettavia kölejä sekä hydrodynaamisesti vaikuttavia eviä. Syvä kallistettava evä vie painolastin jopa rungon ulkopuolelle kasvattamaan momenttia.


      • parempaa.keksitty
        55poika kirjoitti:

        Suurempi purjepinta-ala ja tasaisempi kulku. Jos vetoveneen painosta siirrettävää painoa olisi vaikka kolmasosa, se mahdollistaisi purjepinta-alan kasvattamisen.

        Tavalliseen veneeseen painosysteemin rakentaminen olisi vaikeampaa, koska ei ole tilaa. Kaiken lisäksi tavallisessa veneessä on jo valmiiksi turhaa painoa, joten ei siihen auta lisätä vakautuspainoja.

        Otetaanpa lisäksi rakenteelliset kysymykset. Rakenteen, johon köli ja masto kiinnittyisivät pitäisi olla tavattoman jämerä. Lisäksi masto tarvitsisi edelleen tuen eteen-taakse -suuntiin ja pyörivän kehikon pitäisi olla niin hyvin laakeroitu, että se pyörisi edelleen niistäkin voimista huolimatta.

        Jospa ensi hahmottelisit ruutupaperilla millainen veneestä tulisi käytännössä. Olisi helppo huomata, että nykyisin käytössä olevat keksinnöt vain ovat toimivampia.


      • afoklinjy
        55poika kirjoitti:

        Suurempi purjepinta-ala ja tasaisempi kulku. Jos vetoveneen painosta siirrettävää painoa olisi vaikka kolmasosa, se mahdollistaisi purjepinta-alan kasvattamisen.

        Tavalliseen veneeseen painosysteemin rakentaminen olisi vaikeampaa, koska ei ole tilaa. Kaiken lisäksi tavallisessa veneessä on jo valmiiksi turhaa painoa, joten ei siihen auta lisätä vakautuspainoja.

        Vedettävässä veneessä ei olisi purjeen ja kölin menoa vakauttavia momentteja. Eikös moottoriveneisiinkin nimenomaan tasaisempaa kulkua silmälläpitäen asenneta pieniä tukipurjeita. Haetaanko tässä nyt vain sitä vene ei kallistuisi. Kallistumistakin isompi "ongelma" purjeettomassa veneessä on nyökkimisen ja rullaamisen yhdistymien ja sen aiheuttama kahdensuuntainen epämiellyttävä liike. Olen ollut sekä moottoriveneen, että purjeveneen kyydissä ja purjevene kulkee mielestäni kyllä huomattavasti tasaisemmin merenkäynnissä. Kallistuminen on sitten taas asia erikseen, mutta koska se on jatkuva asiantila ei se oikeastaan paljoa häiritse. Plaanaavat moottoriveneet on sitten taas oma asiansa, koska niissä hydrodynaamiset voimat vakauttavat kulkua, mutta tosiasiassa merenkäynnissä niissä voi meno olla aika rajua ja kypärä tarpeen, joten ei sekään miellyttävää ole.
        Veneiden kulun vakauttamiseen on monia keinoja, purje ja köli ei varmaankaan ole niistä tehottomimpia. Muita on paravaanit, vedenalaiset hinattavat leijat, vakautus tankit, joissa vesi virtaa laidalta toiselle hallitussa tahdissa, ja aktiivisesti gyroskoopeilla ohjattavat vakautusevät, jopa matkustamoa on yritetty akseloida riippuvaksi, joka aiheutti enemmän merisairautta kuin tavallinen kiinteä matkustamo.
        Purjeveneen kallistumisen poistamiseksi on muuten jo keksitty toimiva ratkaisu ja se on kaksirunkoinen katamaraani.
        Ei millään pahalla mutta vetopurjevene konsepti ei oikein minun ajatuksissa toimi, oletkos ajatellut maston korvaamista isolla leijapurjeeella.


    • 55poika

      "oletkos ajatellut maston korvaamista isolla leijapurjeeella."

      Minähän en ole korvaamassa omasta perinneveneestäni mitään, kunhan pohdin tekniikan eteenpäin menemistä ja sen suomia mahdollisuuksia. Se, mikä ei ole toiminut ennen, saattaa toimia vuosikymmenten päässä, kun tarvittava tekniikka kehittyy, yleistyy ja halpenee.

      Leijapurje on varmasti hyvä ratkaisu, jos automatiikka pitää sen ylhäällä. En tiedä, kuinka on merellä, mutta maalla tuulimyllyn korkeuden korottaminen vaikuttaa todella paljon sen tuottoon. Ylempänä tuuli on myös pyörteettömämpää.

    • Sigmaxgamma
      • afoklinjy

        Ei muuten pööllömpi idea ja yllättäen ei edes silmiinpistävän ruman näköinen. Masto on varmaankin helppo kaataa ja purjeita on helppo käsitellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1207
    Aihe