Ylinopeus on vaarallista vain Suomessa

klo1326

Ylinopeus on vaarallista vain Suomessa

http://www.hs.fi/paivanlehti/26092016/a1474769152104

JOS kerran pienikin ylinopeus on niin vaarallista kuin annetaan ymmärtää, voisiko joku kertoa, miksi saksalaiset eivät ole jo kuolleet sukupuuttoon? Heillähän ei moottoriteillä ole nopeusrajoituksia pääsääntöisesti ollenkaan.

On aina suorastaan koomista tulle Saksasta Suomeen, jossa teillä on vähemmän liikennettä ja autot matelevat. Silti Saksassa on liikennekuolemia väkilukuun nähden huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Voisiko tähän vaikuttaa autokanta, joka Suomessa on – kiitos autoverotuksen – lähes ikäloppu ja samalla turvaton?

Suomessa kahdenkympin ylinopeudesta taajaman ulkopuolella voi saada 200 euron rikesakon. Saksassa vastaava sakko on 30 euroa.

47

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tättärääpippijuu

      Niinpä, onhan 1,5 prosenttia huomattavasti vähemmän. Jos taas verrataan ajettuja kilometrejä, on Suomessa vähemmän liikennekuolemia miljardia kilometriä kohden, lieneekö syynä se, että täällä ajetaan hitaammin .

    • Latfeew

      Ehei,ei täällä sellaisia nopeuksia voi ajaa. Syykin löytyy koska Suomen tiet ovat suorastaan hengenvaarallisia. Kuoppia, töyssyjä kelirikkoja. Listaa voisi jatkaa.....

      • Ihmeellistä

        Ja teitä vaan ei saada kuntoon, vaikka rahaa kerätään kameratolpilla järjetön määrä.


      • ihme..ja..kumma
        Ihmeellistä kirjoitti:

        Ja teitä vaan ei saada kuntoon, vaikka rahaa kerätään kameratolpilla järjetön määrä.

        Minä en ole koskaan antanut senttiäkään rahaa ylinopeusveroja. En tiedä keneltä se järjetön määrä kerätään. Kenties ryhmiä riittää...


      • pysytköOmallaKaistalla

        Teittemme tulppa kehuu ja keskittyminen menee mittarin kyttäämiseen, eikä liikenteen seuraamiseen.


      • Älämullealapappa
        pysytköOmallaKaistalla kirjoitti:

        Teittemme tulppa kehuu ja keskittyminen menee mittarin kyttäämiseen, eikä liikenteen seuraamiseen.

        Näitä köröttelijä viisastelijoita Suomessa piisaa.Sitten kyllä herätään kiihdyttämään, kun joku aikoo ohi.No, eipä nuo paljon mua liikuta, silloin vain nakataan pienempää pesään ja mennään ohi, naurun kera.


      • Kglhdmd
        pysytköOmallaKaistalla kirjoitti:

        Teittemme tulppa kehuu ja keskittyminen menee mittarin kyttäämiseen, eikä liikenteen seuraamiseen.

        Normaalien kuskien ei tarvitse kytätä mittaria. Mutta mitäpä sinä siitä voisit tietää.


      • klo2144
        Ihmeellistä kirjoitti:

        Ja teitä vaan ei saada kuntoon, vaikka rahaa kerätään kameratolpilla järjetön määrä.

        www.youtube.com/watch?v=pRIjN8YrxEA


      • klo2147

    • Tietäväinen

      Kyllä ainakin itse oon katsellut Jenkkidokumentteja missä poliisi nimenomaan pienemmästäkin ylinopeudesta sakottaa. Ovat itse partioimassa tien päällä.
      Kova liikennekuri Usa:ssa. Usahan on nimenomaan poliisivaltio.

      • mahtavaaUpeetaaaa

        "dokumentteja" juu ihan aitoja realityjä, hehee!


      • ffeeeee

        Niin kyllä Jenkeissä ja muissakin maissa sakotetaan liian raskaasta kaasujalasta.


    • kkeeeeee

      Aja nyt jäisellä, lumisella tiellä talvella 220km/h niin ei oikein turvalliselta tunnu.
      Lisäksi on paljon hirvialueita mitkä ei ole mitenkään aidattu.

    • Vapaat.Nopeudet.Poistuu

      Saksassahan ollaan jo vuosia oltu luopumassa vapaiden nopeuksien tieosuuksista johtuen tuhoisista ketjukolareista ja suurista pakokaasupäästöistä.

      http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/liikenne/saksassa-karsitaan-vapaita-nopeuksia

      Nopeuksia tullaan myös alentamaan.

      http://teknikensvarld.se/nytt-forslag-slut-pa-fri-fart-pa-autobahn-120562/

      Turhaa on siis tyhjäpäiden aina vedota Saksaan ja moottoriteihin jotta Suomeen saataisiin korkeampia nopeusrajoituksia Suomeen. Saksassakin on todettu pikkuhiljaa kymmenien autojen ketjukolareiden uhrimäärien olevan kohtuuttomia suhteessa siihen marginaaliseen ryhmän autoilijoista joiden on "pakko" repiä kaikki irti kinneristään. Järki alkaa lisääntymään germaanienkin päässä ja ymmärtävät että elämässä on muutakin kuin suuret moottoritienopeudet.
      Ja vittuilijoille vielä että olen ajanut monta kertaa Saksassa moottoritiellä, niin autolla kuin lomareissulla moottoripyörällä jonka huippunopeus on reilu 300km/h. Tiedän siis mitä suuret nopeudet ovat mutten haikaile niitä Suomeen. Sen verran suuret nopeuserot on jo nyt teillämme johtuen erilaisista ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista ja siitä ettei kaikki halua nytkään motareilla ajaa maksiminopeutta vaikka ajoneuvo ja laki sen sallisi.

      • samaa---mieltä

        >> "Sen verran suuret nopeuserot on jo nyt teillämme johtuen erilaisista ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista ja siitä ettei kaikki halua nytkään motareilla ajaa maksiminopeutta vaikka ajoneuvo ja laki sen sallisi."

        Osuit asian ytimeen. Se on juuri näin. Esim. jotkut vanhukset ajavat jo nyt omien kykyjensä äärirajoilla.


    • museoautojakaikkityyni

      Taitaa vuodatuksen kirjoittaja olla autoliikkeen myyjä, joka itkee, kun kauppa ei käy.

    • Jos saksassa todellakaan ei olisi rajoituksia ollenkaan, niin eihän siellä ajettaisi ylinopeuttakaan? Tosin mitä siellä olen muutaman kerran ajanut, niin aika paljon on rajoitettujakin baanoja. Ja siellä ajetaan sitten aika reiluja ylinopeuksia.

      Ylinopeushan ei ole vaarallista missään. Liian kova nopeus on. Samoin kuin liian hiljainen.

      • tietenkin.on.vaarallista

        On se ylinopeus vaarallista jos muut olettavat että baanalla ajetaan tiettyä nopeutta ja jotkut ajavatkin yli sen.


      • tietenkin.on.vaarallista kirjoitti:

        On se ylinopeus vaarallista jos muut olettavat että baanalla ajetaan tiettyä nopeutta ja jotkut ajavatkin yli sen.

        Onko tuossa sitten syynä ylinopeus vai väärä tilannenopeus, mutta joka tapauksessa rajoituksia nostamalla tuo ongelma helpottuisi.


    • kokeile.vaikka

      Briteissä on turvallisempaa ajaa tien oikeassa kuin vasemmassa reunassa. Sama pätee siis tännekin.

      • > Briteissä on turvallisempaa ajaa tien oikeassa kuin vasemmassa reunassa.

        Sallinet että epäilen?


      • vasenta.reunaa

        Ehdotan tasapuolisuuden nimissä, että kuljettaja saa itse valita kummassa reunassa tietä ajaa.


      • reunan-valitsija
        vasenta.reunaa kirjoitti:

        Ehdotan tasapuolisuuden nimissä, että kuljettaja saa itse valita kummassa reunassa tietä ajaa.

        Eikös se ole Rotan periaate että kuski on hyvin kykeneväinen itse päättämään mitä sääntöjä on hyvä noudattaa ja mitä niistä voidaan rikkoa. Ei kun valitsemaan haluttu reuna.


    • Ffdgdfgdfgd

      Suomessa rajoitukset laskee samalla kun tiet laitetaan kuntoon. Järki on tämän maan liikennesuunnittelun jättänyt jo aikaa sitten. Ainoastaan tekopyhät paskiaiset voi kannattaa tätä järjestelmää.

    • liikaaInsinöörejä

      Olihan tästä oikein professorin tekemä tutkimuskin, eli pieni ylinopeus pitää kuskin valppaana ja virkeänä verrattuna kuskiin joka ajaa aina hieman alinopeutta ja on lähes unessa kun ajaminen on tylsää ja pitkäveteistä.

      • Ttyuuu7iii

        Monii ajaa ylinopeutta.No sehän tietää vain valtion kassaan mania.


    • P.e.n.t.t.i

      Totta. Suomessa voitaisiin moottoritienopeuksia nostaa pääsääntöisesti hyvin ainakin 140:een jolloin norminopeudet olisivat siinä 150-160 kieppeillä.

      Suomen tiet eivät kuitenkaan kestä vapaita nopeuksia ihan kovin turvallisesti koska ne on kevyyttä kaliiperia. Ne on mm. rakennettu yksinkertaisesti laskemalla asfaltti sorakerroksen päälle jolloin tienpinnan laatua on vaikeaa kontrolloida. Lisäksi tienkunnon määrittävien parametrien standardointi, monitorointi ja huoltovelvoitteet ovat ihan mitä sattuu. Korjataan sieltä täältä silloin tällöin jos rahaa sattuu olemaan. Eli tässä mielessä tiestön laatutaso on Suomessa hyvin hentoisella pohjalla verrattuna Saksaan.

      Saksalaiset moottoritiet sensijaan rakennetaan teräsbetonirunkoon, jonka päälle tulee varsinainen päällyste. Kulumista monitoroidaan kvantitatiivisesti ja tienpitäjä on vastuussa tienkäyttäjille, että väylä täyttää laatuvaatimukset. Kustannus on valtava, mutta turvallinen ja sujuva liikenne tuo kustannukset takaisin moninverroin, kuten Saksan menestyvästä taloudesta voidaan päätellä.

      • Yritä_edes

        Ihan kuin P.e.n.t.t.i tietäisi jotain teistä. Se vain pääsi unohtumaan, että Suomessa tiet särkee routa, Saksassa liikenne. Siinä on pieni periaatteellinen ero.

        Toinenkin ero löytyy. Saksan moottoriteissä on pääasiallisesti kolme kaistaa ja leveät pientareet suuntaansa. Meillä on kaksi kaistaa ja yksi vähän levitetty piennar. Siinä ei paljon ole pelivaraa eikä missään tapauksessa tilaa 80 km/h kulkeville rekoille ja 160 km/h kulkeville "paremmille autoilijoille" yhtä aikaa.

        Jos tämä ei riitä, ota yhteyttä kansanedustajaasi. Tierahat jaetaan eduskunnassa...


      • Yritä_edes kirjoitti:

        Ihan kuin P.e.n.t.t.i tietäisi jotain teistä. Se vain pääsi unohtumaan, että Suomessa tiet särkee routa, Saksassa liikenne. Siinä on pieni periaatteellinen ero.

        Toinenkin ero löytyy. Saksan moottoriteissä on pääasiallisesti kolme kaistaa ja leveät pientareet suuntaansa. Meillä on kaksi kaistaa ja yksi vähän levitetty piennar. Siinä ei paljon ole pelivaraa eikä missään tapauksessa tilaa 80 km/h kulkeville rekoille ja 160 km/h kulkeville "paremmille autoilijoille" yhtä aikaa.

        Jos tämä ei riitä, ota yhteyttä kansanedustajaasi. Tierahat jaetaan eduskunnassa...

        On niitä saksassakin kaksikaistaisia ja kapeilla pientareilla varustettuja vapaan nopeuden teitä. Ainakin etelämmässä.


      • P.e.n.t.t.i
        Yritä_edes kirjoitti:

        Ihan kuin P.e.n.t.t.i tietäisi jotain teistä. Se vain pääsi unohtumaan, että Suomessa tiet särkee routa, Saksassa liikenne. Siinä on pieni periaatteellinen ero.

        Toinenkin ero löytyy. Saksan moottoriteissä on pääasiallisesti kolme kaistaa ja leveät pientareet suuntaansa. Meillä on kaksi kaistaa ja yksi vähän levitetty piennar. Siinä ei paljon ole pelivaraa eikä missään tapauksessa tilaa 80 km/h kulkeville rekoille ja 160 km/h kulkeville "paremmille autoilijoille" yhtä aikaa.

        Jos tämä ei riitä, ota yhteyttä kansanedustajaasi. Tierahat jaetaan eduskunnassa...

        Pentti on insinööri, joten hän tietää hieman paremmin. Voisin kertoa sitten ihan vakavasti, että se levitetty piennar, vaikka sellainen olisikin, ei ole tarkoitettu ajoradaksi eikä oletetuksi pelivaraksi edes silloin, jos nopeusrajoitus puuttuu.

        Sitten. Npeusrajoituksen puuttuminen ei tarkoita että liikennesäännöt voidaan unohtaa.
        Päin vastoin; nopeusrajoituksettomallakin alueella liian kovaa tilannenopeutta ajava ja vaaraa aiheuttava kuljettaja lähtee linnaan ja liukkaasti Saksassa. Tätä seikkaa, että vapaus tarkoittaa täällä myös vastuuta, ei moni uuno tunnu ymmärtävän.

        Ja sitten kaikki se, mitä kirjoitin edellä, on insinöörmäisen totta, ja se kannattaa lukea uudestaan.

        Pentti tietää.


      • tättärääpippijuuko
        TheRat kirjoitti:

        On niitä saksassakin kaksikaistaisia ja kapeilla pientareilla varustettuja vapaan nopeuden teitä. Ainakin etelämmässä.

        Tuota rohkenen epäillä, että olisi Saksassa kaksikaistaisia vapaan nopeuden teitä.
        Taitaa olla suurin sallittu ajonopeus noilla teillä 100 km/h.


      • tättärääpippijuuko kirjoitti:

        Tuota rohkenen epäillä, että olisi Saksassa kaksikaistaisia vapaan nopeuden teitä.
        Taitaa olla suurin sallittu ajonopeus noilla teillä 100 km/h.

        Joo, kaksi kaistaa suuntaansa = neljä kaistaa.


      • tättärääpippijuu

        "Saksalaiset moottoritiet sensijaan rakennetaan teräsbetonirunkoon, jonka päälle tulee varsinainen päällyste. "
        Vai tehdään ne noin. Anna mun nauraa.
        Saksalainen tie tehdään kuten meidänkin tiet, päällysteenä on lopuksi joko asfaltti- tai betonikerros.


    • KaikenTietäjät

      Aloittaja ei taida olla ihan viisas? Jos joku rikkoo sääntöjä, valtavirran pyrkiessä noudattamaan niitä, niin se rikkoja on totta helvetissä vaarallinen.

      Jos rajoituksia nostetaan, niin silloin niiden rikkojat ajavat vielä nykyistäkin kovempaa. Onko tässä jotain ylimääräistä ymmärrettävää? Muutaman ylitietäjä kommentin perusteella näin taitaa olla.

      • Koska taas Suomessa valtaosa pyrkii rikkomaan nopeusrajoituksia, kunhan rajoitus on alle 100 km/h, tarkoittaako tuo, että ne jotka pyrkivät niitä noudattamaan ovat vaarallisia?

        Ei varmaankaan. Mitä siis tällä "valtvavirralla" on asian kanssa tekemistä?

        On sääntöjä, joiden rikkominen vaarantaa liikennettä. Sitten on niitä, joiden rikkominen vaarantaa vähemmän. Ja niitä, joiden rikkominen ei käytännössä vaaranna. Ylinopeus on viimeistä kategoriaa.


      • TheRat kirjoitti:

        Koska taas Suomessa valtaosa pyrkii rikkomaan nopeusrajoituksia, kunhan rajoitus on alle 100 km/h, tarkoittaako tuo, että ne jotka pyrkivät niitä noudattamaan ovat vaarallisia?

        Ei varmaankaan. Mitä siis tällä "valtvavirralla" on asian kanssa tekemistä?

        On sääntöjä, joiden rikkominen vaarantaa liikennettä. Sitten on niitä, joiden rikkominen vaarantaa vähemmän. Ja niitä, joiden rikkominen ei käytännössä vaaranna. Ylinopeus on viimeistä kategoriaa.

        Ai niin, koska nykyäänkin ylinopeutta ajetaan sitä enemmän, mitä matalampia rajoitukset ovat, ylinopeuden määrä luultavasti laskisi merkittävästi jos rajoituksia nostettaisiin. En minäkään viitsi ajaa yli 160 km/h nopeuksia. Alkaa rengasmelu kuulumaan sisälle meidän tiestöllämme ja polttoaineenkulutuskin kasvaa ikävästi.


      • KaikenTietäjät
        TheRat kirjoitti:

        Ai niin, koska nykyäänkin ylinopeutta ajetaan sitä enemmän, mitä matalampia rajoitukset ovat, ylinopeuden määrä luultavasti laskisi merkittävästi jos rajoituksia nostettaisiin. En minäkään viitsi ajaa yli 160 km/h nopeuksia. Alkaa rengasmelu kuulumaan sisälle meidän tiestöllämme ja polttoaineenkulutuskin kasvaa ikävästi.

        Niin siis tajusit viimein sen mitä tarkoitan. Eli kuinka korkealle ne rajoitukset pitäisi muka nostaa, jotta kukaan, tai ainakin harva niitä enää rikkoisi? Saksassakin on sellaisia rajoituksia, joiden tavoitteleminen ei ole mitenkään edes järkevää. Siksi Saksassa varsinaiset "ylinopeudet" ovat myös meikäläistä liikennettä harvinaisempia. Aloittajan pointti on siis totaalisen hukassa.

        Suomessa ongelma on taajama-alueilla. Siksi niitä perkeleen korokkeita on asenneltu pahimpien ääliöiden vuoksi. Kaikkia eivät hidasta edes ne, mutta kaikkien haitaksi ne ovat. Taajama-alueiden rajoitusten nostolle ei ole mitään perusteita. Moottoriteilläkin asia on hiukan niin ja näin, koska vaikutuksia olisi moneen asiaan.


      • KaikenTietäjät kirjoitti:

        Niin siis tajusit viimein sen mitä tarkoitan. Eli kuinka korkealle ne rajoitukset pitäisi muka nostaa, jotta kukaan, tai ainakin harva niitä enää rikkoisi? Saksassakin on sellaisia rajoituksia, joiden tavoitteleminen ei ole mitenkään edes järkevää. Siksi Saksassa varsinaiset "ylinopeudet" ovat myös meikäläistä liikennettä harvinaisempia. Aloittajan pointti on siis totaalisen hukassa.

        Suomessa ongelma on taajama-alueilla. Siksi niitä perkeleen korokkeita on asenneltu pahimpien ääliöiden vuoksi. Kaikkia eivät hidasta edes ne, mutta kaikkien haitaksi ne ovat. Taajama-alueiden rajoitusten nostolle ei ole mitään perusteita. Moottoriteilläkin asia on hiukan niin ja näin, koska vaikutuksia olisi moneen asiaan.

        > kuinka korkealle ne rajoitukset pitäisi muka nostaa, jotta kukaan,
        > tai ainakin harva niitä enää rikkoisi?

        Tiestähän se riippuu. Jollain pikkutiellä jo nykyinen 80 km/h on liikaa monille, kun taas hyvällä moottoritiellä useimmat ajavat nyt sen 120 km/h ja ajaisivat varmaan mieluusti kovempaakin. Jos itse ajaa 140 km/h, ei ohittelijoita juurikaan ole, mutta tämä ei välttämättä takaa mitään, kun meidän sakotusjärjestelmämme on niin sekaisin.

        Taajamissa ajetaan ylinopeuksia, koska rajoituksia ei kunnioiteta. Niitä ei kunnioiteta, koska ne ovat pääsääntöisesti liian matalia. Ratkaisu? Nostetaan rajoituksia siellä, missä ei ole erityistä syytä pitää niitä matalalla. Tämä koskee myös sitä taajamaa. Monella pääväylällä voisi ihan hyvin olla 60-70 km/h rajoitus.


      • KaikenTietäjät
        TheRat kirjoitti:

        > kuinka korkealle ne rajoitukset pitäisi muka nostaa, jotta kukaan,
        > tai ainakin harva niitä enää rikkoisi?

        Tiestähän se riippuu. Jollain pikkutiellä jo nykyinen 80 km/h on liikaa monille, kun taas hyvällä moottoritiellä useimmat ajavat nyt sen 120 km/h ja ajaisivat varmaan mieluusti kovempaakin. Jos itse ajaa 140 km/h, ei ohittelijoita juurikaan ole, mutta tämä ei välttämättä takaa mitään, kun meidän sakotusjärjestelmämme on niin sekaisin.

        Taajamissa ajetaan ylinopeuksia, koska rajoituksia ei kunnioiteta. Niitä ei kunnioiteta, koska ne ovat pääsääntöisesti liian matalia. Ratkaisu? Nostetaan rajoituksia siellä, missä ei ole erityistä syytä pitää niitä matalalla. Tämä koskee myös sitä taajamaa. Monella pääväylällä voisi ihan hyvin olla 60-70 km/h rajoitus.

        Palstan päätietäjän pläjäytykset ovat kyllä todella asiantuntevia. Alkuperäiseen kysymykseen ei vastausta edes tullut. Vain pelkkiä omia mielipiteitä siitä, miten asiat kuuluisivat olla. Aika trumppimaista kirjoittelua. Ja tämä ei ollut mikään kunnianosoitus todellakaan.

        "Jollain pikkutiellä jo nykyinen 80 km/h on liikaa monille..."
        Siis mitä vittua toi tarkottaa? Niillä teillä on muutakin liikennettä kuin pelkästään pikku rottia. Ja mikä pahinta, eniten niillä liikkuu idiootteja. Nämä asiat kun tiedostaa, niin sitä paremmin se 80km/h osuu kohdalleen. Monelle pikkutielle 90km/h olisi tosin osuvampi.

        "Jos itse ajaa 140 km/h, ei ohittelijoita juurikaan ole..."
        Niin, koska ajat silloin kaikkien Suomen maanteiden nopeusrajoitusten yli. Ja valtavirta ei vain tee niin, koska sakotusjärjestelmä uhkaa näyttää toimivuuttaan. Kuka oikeasti haluaa maksella ylimääräistä vain teeskennellyn "kiireen" vuoksi? Tai edes ottaa riskin sellaisesta? Vain totaali tollo tekee niin. Ja siimahäntä kuuluu tähän kasvavaan marginaaliryhmään, joka haluaa kitistä sakoista.

        "Taajamissa ajetaan ylinopeuksia, koska rajoituksia ei kunnioiteta."
        Niin siis mistä tässä koko avauksessa olikaan kyse? Ai niin, tämä olikin kunnioitus Saksan liikennejärjestelyitä kohtaan.

        "Monella pääväylällä voisi ihan hyvin olla 60-70 km/h rajoitus."
        Tuossa saatoit osua aivan oikeaan. Mutta sen on pakko olla vahinko, eikö niin? Ja huom! "saatoit osua" ei tarkoita sitä että niin myös tapahtui. Ja voihan tuo tarkoittaa sitäkin, että haluat laskea niitä. Ja niin se varmasti on vai?


      • heikoin.lenkki.määrää
        TheRat kirjoitti:

        > kuinka korkealle ne rajoitukset pitäisi muka nostaa, jotta kukaan,
        > tai ainakin harva niitä enää rikkoisi?

        Tiestähän se riippuu. Jollain pikkutiellä jo nykyinen 80 km/h on liikaa monille, kun taas hyvällä moottoritiellä useimmat ajavat nyt sen 120 km/h ja ajaisivat varmaan mieluusti kovempaakin. Jos itse ajaa 140 km/h, ei ohittelijoita juurikaan ole, mutta tämä ei välttämättä takaa mitään, kun meidän sakotusjärjestelmämme on niin sekaisin.

        Taajamissa ajetaan ylinopeuksia, koska rajoituksia ei kunnioiteta. Niitä ei kunnioiteta, koska ne ovat pääsääntöisesti liian matalia. Ratkaisu? Nostetaan rajoituksia siellä, missä ei ole erityistä syytä pitää niitä matalalla. Tämä koskee myös sitä taajamaa. Monella pääväylällä voisi ihan hyvin olla 60-70 km/h rajoitus.

        Ei ne rajoitukset ole ajoneuvoja varten, vaan kuskeja varten. Juuri luki että ikäihmisten määrä kasvaa rajusti. Moni heistä on vielä ratin takana.


      • heikoin.lenkki.määrää kirjoitti:

        Ei ne rajoitukset ole ajoneuvoja varten, vaan kuskeja varten. Juuri luki että ikäihmisten määrä kasvaa rajusti. Moni heistä on vielä ratin takana.

        Ja suurin osa heistä ajaa jo nyt reilusti alle rajoitusten. Rajoitusten nosto ei siis käytännössä heidän liikkumiseensa vaikuttaisi. Olisipahan ohittaminen laillisesti helpompaa.


      • vaarais-aian-kun
        TheRat kirjoitti:

        Koska taas Suomessa valtaosa pyrkii rikkomaan nopeusrajoituksia, kunhan rajoitus on alle 100 km/h, tarkoittaako tuo, että ne jotka pyrkivät niitä noudattamaan ovat vaarallisia?

        Ei varmaankaan. Mitä siis tällä "valtvavirralla" on asian kanssa tekemistä?

        On sääntöjä, joiden rikkominen vaarantaa liikennettä. Sitten on niitä, joiden rikkominen vaarantaa vähemmän. Ja niitä, joiden rikkominen ei käytännössä vaaranna. Ylinopeus on viimeistä kategoriaa.

        Totta hemmetissä vaarantaa aina jos rikotaan sääntöjä (rajoituksia) joita muut liikkujat olettavat, että noudatetaan.


      • meille.muille.selvä.asia
        TheRat kirjoitti:

        Ja suurin osa heistä ajaa jo nyt reilusti alle rajoitusten. Rajoitusten nosto ei siis käytännössä heidän liikkumiseensa vaikuttaisi. Olisipahan ohittaminen laillisesti helpompaa.

        Jos et kykene ymmärtämään että nopeuserot vaikutavat muiden etenemiseen, niin sitten ei voi mitään. Aina voi toivoa että muut tajuavat tämän, aika itsestään selvän asian että ylinopeus vaikuttaa laillista ajavien ajoon.


      • meille.muille.selvä.asia kirjoitti:

        Jos et kykene ymmärtämään että nopeuserot vaikutavat muiden etenemiseen, niin sitten ei voi mitään. Aina voi toivoa että muut tajuavat tämän, aika itsestään selvän asian että ylinopeus vaikuttaa laillista ajavien ajoon.

        Jos suurin osa ajaa ylinopeutta, niin nopeuserojahan muodostavat ne muita hitaammin ajavat...

        Lisäksi: hitaammat haittaavat nopeampia, nopeammat käytänönssä eivät hitaampia. Jos nopeuseroja ei ole, esimerkiksi kaistanvaihdot muuttuvat huomattavan hankaliksi.


      • KaikenTietäjät
        TheRat kirjoitti:

        Jos suurin osa ajaa ylinopeutta, niin nopeuserojahan muodostavat ne muita hitaammin ajavat...

        Lisäksi: hitaammat haittaavat nopeampia, nopeammat käytänönssä eivät hitaampia. Jos nopeuseroja ei ole, esimerkiksi kaistanvaihdot muuttuvat huomattavan hankaliksi.

        "Jos suurin osa ajaa ylinopeutta, niin nopeuserojahan muodostavat ne muita hitaammin ajavat..."

        Hmmm... Logiikkasi on kyllä erikoinen, ei voi muuta todeta. Ehkä sille kiristyvälle nopeusvalvonnalle on sittenkin ihan ok perusteet.

        Rotan ajatusmallilla verojakin voi alkaa maksella oman tahtonsa, ei minkään taulukon mukaisesti. Ja sama koskee palkkoja tietysti. Tyhmä työnantaja on se, joka maksaa sen mitä on sovittu. Toivottavasti työnanatajasi myös luki tämän, ja omaa trumppimaisen ajatusmallin, hahhah.


    • pirullinen-ansa

      Pieni ylinopeus on portti suurempiin ylinopeuksiin, aivan kuten "kevyet" huumeet ovat portti koviin aineisiin.

      • KaikenTietäjät

        Suomessa on alettu tiukentamaan juuri tuota linjaa. Alunperin ns. pienet ylinopeudet ovat olleet täysin turhaan sallittuja. Syynä on pidetty sitä, ettei oikean nopeuden mittaaminen ole ollut kovinkaan helppoa luotettavasti. Mutta silloin kun se sitä on, niin ylitystä ei pitäisi sallia ollenkaan.

        Tämä on vaikuttanut kulttuuriin siten, että aina voi rajaa venyttää vieläkin enemmän. Ja nyt tätä kulttuuria yritetään saada kuriin ja samalla epätoivoisesti valtion kassaan rahaa. Tyhmempikin tosian tajuaa, ettei sellainen velkaantumiseen vaikuta mitään, kun on kyse useista miljardeista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2032
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1569
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      150
      1505
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      127
      1007
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      112
      988
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      818
    Aihe