Vieläkö mummin jalat saataisiin kuntoon?

puutuuma

Jalat toimimaan.

8

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalaton

      Kysyn vain, että 76.vuotias mummi, siis minä olen menettänyt voiman jaloistani. Oikea jalka ei tottele selkäleikkauksen takia ( 10 vuotta ) ja toinenkaan ei enäää tottele. Olin sairaalassa kaksi viikkoa ja vielä en ol edes toipunut siitä. Nyt tyttäret komentavat minua kävelemään ja kuntosalille. En jaksaisi, mutta haluaisin vielä pärjätä itse. Korvien väli on kunnossa. Vieläkö kuntosali auttaisi minun ikäistäni? Ja helkkari, meni nämä senssit sekaisin. Piti olla kysymys, mutta onkin vastaus. Käytän nettiä ja näkökin on huono, joten sori!

      • puu_tuu_2016

        Lihaskuntoa saa lisää minkä ikäinen tahansa. Eli aina kannattaa. Lihasmassan menetyksen ja iän myötä heikkenee myös koordinaatio ja hermoyhteydet lihaksen ja aivojen välillä vähenevät. Eli liikkumattomuus on todella haitallista.

        Kannattaisiko käydä lääkärin kanssa juttelemassa, mikä on sopivaa terveyden kannalta? Vai riittäisikö asiantunteva kuntosaliohjaaja, fysioterapeutti ym.? Joku ehkä tietää?

        Sitäkin mietin, mitä tarkoittaa "jalka ei tottele". Jos kävelemään pystyy, niin tottelee se ainakin jossain määrin. Täysin tottelematon jalka on mielestäni täysin halvaantunut.

        Itse olen paljon nuorempi, mutta ollut hermopinne toisessa jalassa ja välillä iskiaskin vaivaa. Kompuroitua on tullut, mutta tietoinen treeni on parantanut paljon tilannetta. Oma äitini on myös kuntouttanut itsensä käveleväksi aivohalvauksen jälkeen. Ensin rollalla, sitten ilman rollaa ja jopa 10 - 15 km päivässä.

        Joka tapauksessa mielestäni on järkevintä aloittaa kuntosalilla harjoittelu. Menetetty lihasmassa on helpointa rakentaa siellä uudelleen. Todennäköisesti sen jälkeen hermoyhteydetkin toimivat paremmin, ja on voimaa kävellä. Toki harjoittelua voi tehdä kotonakin, mutta sali varmasti motivoi paremmin. Olisikohan olemassa omia ryhmiä ikäihmisille tai muille tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville?


      • 1.kokenut

        Vaivaan ei auta mikään muu, kuin itsensä pakottaminen liikkumaan.
        Hammasta purren ja kivuistakin välittämättä on painettava päälle säännöllisesti.
        Säännöllinen liikunta palkitsee, ja vanhakin ihminen voimistuu.
        Muutaman kuukauden päästä liikkuminen on paljon helpompaa.


      • hoit_su
        puu_tuu_2016 kirjoitti:

        Lihaskuntoa saa lisää minkä ikäinen tahansa. Eli aina kannattaa. Lihasmassan menetyksen ja iän myötä heikkenee myös koordinaatio ja hermoyhteydet lihaksen ja aivojen välillä vähenevät. Eli liikkumattomuus on todella haitallista.

        Kannattaisiko käydä lääkärin kanssa juttelemassa, mikä on sopivaa terveyden kannalta? Vai riittäisikö asiantunteva kuntosaliohjaaja, fysioterapeutti ym.? Joku ehkä tietää?

        Sitäkin mietin, mitä tarkoittaa "jalka ei tottele". Jos kävelemään pystyy, niin tottelee se ainakin jossain määrin. Täysin tottelematon jalka on mielestäni täysin halvaantunut.

        Itse olen paljon nuorempi, mutta ollut hermopinne toisessa jalassa ja välillä iskiaskin vaivaa. Kompuroitua on tullut, mutta tietoinen treeni on parantanut paljon tilannetta. Oma äitini on myös kuntouttanut itsensä käveleväksi aivohalvauksen jälkeen. Ensin rollalla, sitten ilman rollaa ja jopa 10 - 15 km päivässä.

        Joka tapauksessa mielestäni on järkevintä aloittaa kuntosalilla harjoittelu. Menetetty lihasmassa on helpointa rakentaa siellä uudelleen. Todennäköisesti sen jälkeen hermoyhteydetkin toimivat paremmin, ja on voimaa kävellä. Toki harjoittelua voi tehdä kotonakin, mutta sali varmasti motivoi paremmin. Olisikohan olemassa omia ryhmiä ikäihmisille tai muille tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville?

        Moi. Vastaan tuohon viimeiseen lauseeseesi, kyllä on ryhmiä kaiken ikäisille ja kaiken kuntoisille.


    • jalaton

      Minä kysyn, enkä vastaa, kun sekosin tässä huonon näön vuoksi. Lapseni ovat jo lähempänä 60, mutta asettavat minulle hurjia vaatimuksia. Haluan pärjätä, haluuan liikkua, haluan osallistua ja kirjoittaa. Kertokaa ihmeessä, mitä tekisin jalkojeni suhteen? Jos pää pelaa, niin jalat eivät.

      • hoit_su

        Asettavatko lapset hurjia vaatimuksia vai koetko ne vaan hurjiksi? Olen 64 vuotias nainen, minulla on nivelrikkoa molemmissa polvissa ja lisäksi turvotustaipumusta jaloissa myös. Käyn semmoset 2-4 kertaa viikossa salilla vahvistamassa lihaksia. Salilla jossa käyn on kävijöiden ikärakenne sellaista 25- 85, eli hyvin sekalaista. Kunnon saleilta löytyy ammattimaisia ohjaajia, jotka laatii ohjelman juuri sellaiseksi joka tukee sinun kuntoutumistasi. Ja siellä on myös mukavaa ja kun tutustuu muihin kävijöihin, tulee heidän kanssaan vaihdettua kuulumisetkin.
        En pysty kävelemään pitkiä matkoja, enkä myöskään seisoskelemaan pitkiä aikoja. Siis pitkä matka on semmonen 100 metriä ja seisomisen raja joku 10 minuuttia, sitten pitää päästä hetkeksi istumaan.


    • jalaton

      Kannattako kuntoutus? Kun on ikää 76 vuotta?

    • ainakannattaa

      Kuntoutus kannattaa aina.
      Maratonjuoksijaa ei kaikista tule, mutta mitä kauemmin pystyy itse käymään vessassa, sitä parempi. Jos rollaattorin kanssa onnistuu kauppareissu, niin tosi mahtavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe