Taaskin alkaa ihoongelma

aina-Onneton

Vaikka ei vielä olekkaan talvi alkaa iho selässä kutisemaan niin, että yöllä raavin ihon verille.
Joka talvi käyn iholääkärillä, mutta hän vain kirjoittaa kortisoonivoidetta, muutamaksi päiväksi. Sen jälkeen saisin eri rasvalla voidella itseäni niin, että lakanat ja paidat ovat aina likaisia. Lisäksi ei sekään auta.
Peloittaa ajatella, että taaskin menee koko talvi taistellessa iho-ongelmien kanssa.
Olisiko teillä hyvät ystävät antaa minulle vihjettä kuinka saisin apua ihan oikein.
Jos tiedätte mitä kannatta lääkäriltä pyytää niin kertokaa. Pleas.

14

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elintavatkuntoonn

      Mitä syöt?

      Kokeile viljatonta ja/tai maidotonta ruokavaliota.

      Syöthän D-vitamiinia?

      Tarve on 50µg päivässä.

      Iho on ihmisen suurin elin. Iho kertoo paljon myös siitä, kuinka hyvin hoidat itseäsi. Ruokavalio ja kaikki elämäntavat näkyvät suoraan ihosi hyvinvoinnista.

      • aina-Onneton

        Maitoa en käytä ollenkaan, mutta kari kolme siivua tavallista ruisnäkki-leipää päivässä.
        Tätä ongelmaa ei ollut nuorempana. Minulla ei ollut nuorena mitään iho-ongelmia.
        Kohta tulee selän ja kinttujen kutinan lisäksi sormien ihoon, kynsien sivuille kipeitä halkeamia. Käsiäni räsvaan monta kertaa päivässä.
        Onkohan asiatonta mainita, ettei iho-lääkäri ole suomalainen? Täällä ei kuitenkaan muita ole.
        Kiitän.Kiitän.


    • faktaa_ihosta

      20 % suomalaisista kärsii ihon atooppisuudesta, eli kun ihosta puuttuu pitkäketjuisia rasvoja jotka suojaa ihoa mm. tulehduksilta. Seurauksena kutiseva ja kuiva iho sekä ihottumat. Ihon muuttuminen atooppiseksi voi tapahtua myös aikusella iällä, toisilla atooppisuus on synnynnäinen riesa.

      Kortisoni hillitsee tulehdusta (ihottumat), mutta myös kuivattaa ihon pintaa entisestään. Toimivan kosteusvoiteen löytäminen vaatii etsimistä ja kokeilua ja voiteen tulisi antaa imeytyä kunnolla ennen kuin pukeudutaan tai mennään maate.

      Mm. pyykinpesu- ja huuhteluaineet, vaatteiden ja petivaatteiden pintakäsittely- ja väriaineet, shampoot, saippuat ym. vaikuttavat ihoon, samoin kuin yksipuolinen ravinto, tupakointi ja liikunnan puute tai sen runsaus (jatkuva suihkussa käynti).

    • aina-Onneton

      Kiitos noista kaikista.
      En tupakoi ollenkaan. Liikun mielestäni paljon. Pyykinpesussa käytän ihan tavallista pesuainetta, mutta en huuhteluainetta ollenkaan.
      No se kortisooni on ongelma. Lääkäri ei halua kirjoittaa sitä, eikä se jota apteekista saa ilman reseptiä oikein auta. On tämä elämää.

      • raapsraaps

        Pyykinpesuaineet kannattaa miettia tarkkaan. Yleensä se alleriaystävällisyys on pelkkä myyntikikka ja merkki koriste. Ostin viime vuonna runkopatjan ja petari tuli mukana. Petarin päällisessä on edelleen pesuainejäämiä, vaikka olen kolme kertaa pessyt pitkällä ohjelmalla yht. kymmenen tuntia. Käytän ylimääräistä lakanaa taitettuna petarin päällä, muutoin iho alkaa polttelemaan.


    • nmvglgjköhö

      Jos ensisijainen ongelma on ihon kuivuminen, niin miksi siihen pitää käyttää kortisonivoidetta, joka ohentaa ihoa entisestään? Käytä perusvoidetta heti, kun iho alkaa kuivumaan tai kun syksy alkaa. Silloin et ennätä raapimaan ihoa tulehdukseen saakka. On olemassa selän rasvausta auttavia apuvälineitä, mikäli et saa itse rasvattua ihoa kunnolla.

      Mieti, millä peset hiukset. Moni pesuaine on tosi tuhtia tavaraa ja kuivattaa ihoa. Sampoo valuu selkään ja ärsyttää jo ärtynyttä ihoa. Mitä pidempi tuoteseloste, sitä enemmän aineita, jotka voivat ärsyttää. Googlettelehan kosmetiikkasi ainesosia yksitellen, niin kauhistut.

      Itselläni on atopia hellittänyt koko ajan iän lisääntyessä (lukuunottamatta hankalaa käsiekseemavaihetta 10 v sitten). Kuivuminen on painottunut kasvoihin, päänahkaan, käsiin ja jalkoihin. Suihkussa käyminen on muuttunut mukavaksi vasta viime vuosina. Käytän mahdollisimman luonnonmukaisia ja yksinkertaisia lyhyen tuoteselosteen tuotteita sekä pesussa että rasvauksessa. Voiteetkin sekoitan mieluiten itse.

      Kesän alussa tein rastat, ja nyt suihkussa käynti on nopeampaa, kun ei tarvitse pestä hiuksia niin usein. Iho kiittää lyhyestä suihkussakäyntiajasta. Oikeasti hiuksetkin voi totuttaa pidempään pesuväliin, se on vain hyväksi.

    • Iho-ongelmat

      > Peloittaa ajatella, että taaskin menee koko talvi taistellessa iho-ongelmien kanssa....

      Ei ole tullut mieleen, että nämä iho-ongelmat voivat olla vain pinnalle tullutta seurausta?

      Syyt kun voivat olla syvemmällä, joihin pitäisi kiinnittä huomiota!

      • katinkaC

        Minulla myös huono iho. Pohdin vaan, että olikohan kivikauden ihmisillä ihon kanssa jotain ongelmaa?


    • yeryeryr

      Ap hakemasi sana kirjoitetaan "iho-ongelma."

      • aina-Onneton

        Aivan. Huomasin itsekkin kirjoitusvirheen, mutta en ehtinyt sitä korjaamaan.
        Kiitos huomautuksesta.


    • entinenongelma

      Suosittelen edullista 'kokeilua' ala peseytymään Marsell saippualla sitä saa myös
      nestemäisenä jota käytän sampoona.
      http://kauppa.ruohonjuuri.fi/oliivioljysaippua-eli-marseille-saippua/OLEANA-3291960008510/dp?gclid=CPWe2s38ws8CFegp0wodKH8PQw
      http://www.rosalis.fi/marseille-nestesaippua-oliivi.html#.V_SVcVSLQ2w
      http://kauppa.ruohonjuuri.fi/marseille-nestesaippua-mandariini/OSMA-3700807300/dp?openGroup=578
      Voisit myös ottaa maidottoman kuukauden kokeiluna. Kaikki missä maitoa pois ruokavaliosta. HERA maitoproteiini leivonnaiset karkit jäätelö jne.
      Joka toinen päivä riittää suihkua. Itse käyn vain jos on joku meno, suihkuni kestä 2-3 min lasken kun hanat ovat auki 60 on minuutti.
      Minulla on Punajäkälä ja krooninen nokkosrokko. Jäkälä näkyy nokkosrokko vain kutiaa.
      Rasvausta en tarvitse marsellsaippuaan siirrytyäni, sampoona suojaa erityisesti selkää kun ei sampoo valu sen iholle.

      Kuukauden kokeilu ilman maidon proteiinia ja pesu Marsell tuotteilla on halpa ja minua se auttoi.

      • entinenongelma

        Unohtu tuon ison saippuan voi leikata veitsellä {ohut terävä} kahtia jos isoa palaa on ikävä pidellä tuo pala on pitkä kestoinen olen käyttänyt nyt 1.5. lähtien eikä saippua ole pienentynyt.
        Bepanthen http://www.bepanthen.fi/fi/bepanthen/bepanthen-emulsiovoide/
        Emulsiovoide oli minulle paras.
        Tuppaa olemaan että kun saa neuovoja hoitoaineet maksavat maltaita...
        Maitoproteiinin poisto ruoka valiosta, vuoden pesuaineet ja 2kk emulsiovoide jää alle 20 €.
        Itse en ensin pitänyt Marsell tuoteiden tuoksusta nyt ihan sopivia.


    • Iho-ongelmista
    • kokemuksia-

      Mulla tuli outoa ihottumaa koko vartalolle pitkittyneen stressin seurauksena. En olisi ikinä uskonut, mutta kun asiaa tarpeeksi kauan tutkittiin lääkärin kanssa, paljastui, että minä reagoin ihoni kautta mm. juuri stressiin (kiireinen työ, pienet lapset, omat vanhemmat sairaina, jne jne jne). Liika on vaan liikaa ja iho päätti näyttää, että nyt loppui sietokyky.

      Kaverini taas kyllästyi vauhdilla kuivuvaan, kutiavaan ihoonsa kun hällä alkoivat vaihdevuosiongelmat, meni lääkäriin ja sai hormonihoidon, iho-ongelmat tasottuivat heti, samoin oudoksi äitynyt tempperamentti. :) Mulla taas ei ole vaihtarioreita vielä ollenkaan, vaikka olen jo reilusti 40 minäkin.
      Yksilöllistä siis kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe