Helluntaikirkko painostaa

HEIMEITÄKIR.k.O.t.e.TAAN

seurakuntia liittymään helluntaikirkkoon. Perusteluksi on tällä kertaa valjastettu kolehdit eli RAHA. Levittämällä uhkakuvaa kolehtikiellosta helluntaikirkko lietsoo perusteetonta paniikkia. Vähemmistöhelluntailaiset muokkaavat ilmapiiriä esiintymällä pyyteettöminä yhteisen hyvän ajajina, vaikka suunnitelma on yhtä häikäilemätön kuin Missiomaailmalla. Northwind Collectiven ympärille rakennettava seurakuntakuvotus on tyypillinen esimerkki. Mihin katosi palvelu? Mihin katosi uskollisuus seurakunnalle? Omat itsekkäät narsistiset pyrkimykset ottivat vallan, taas kerran.

85

919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katoympärilles

      Höpöhöpö

      • onkovanhimmistoa

        ???


      • Sisar_herrassa

        Tyylillinen helluntailainen komentti, ei suostuta keskustelemaan asiapohjalta, vaan pidetään päätä pensaassa ... uskossa.


      • Sini___
        Sisar_herrassa kirjoitti:

        Tyylillinen helluntailainen komentti, ei suostuta keskustelemaan asiapohjalta, vaan pidetään päätä pensaassa ... uskossa.

        Mutta jos olet syntynyt helluntaikodin lapseksi, on sinut kasvatettu naiiviksi, yksisilmäiseksi, ja siitä ei seuraa minkäänlaista dialogia tai ajatusten vaihtoa. Tuo höpöhöpö on ihan normaali helluntailainen vastaus. Itsekkin olen kokenut tuon.


      • jrjejd
        Sini___ kirjoitti:

        Mutta jos olet syntynyt helluntaikodin lapseksi, on sinut kasvatettu naiiviksi, yksisilmäiseksi, ja siitä ei seuraa minkäänlaista dialogia tai ajatusten vaihtoa. Tuo höpöhöpö on ihan normaali helluntailainen vastaus. Itsekkin olen kokenut tuon.

        Täysin samaa mieltä ja jos olet jostain asiasta erimieltä niin sanotaan että olet tarhassa vaikka puhuttais mistä asiasta tahansa koska helluntailainen on aina oikeassa omasta mielestään t: Helluntaikodin lapsi


    • HELLkirkko

      Helluntaikirkko lähettää omia propagandamateriaalejaan seurakuntiin, jotka eivät kuulu tähän myöhempien aikojen pyhäinhäpäisijöiden sääntökuntaan. Helluntaikirkko on rakentamassa organisaatiota oletuksella, että jäsenkirkkojen jäsenmaksukertymä kasvaisi nopeasti. Vai mitä Esko Matikainen?

      • koditon1

        Kuitenkin E. M. toteaa, että :" asiassa ei eletä akuutin kriisin keskellä."

        Ilmiselvästi kyseessä tällaisessa tiedottamisessa on siitä, että hitaasti edennyttä Suomen Helluntaikirkon kasvua halutaan kiihdyttää.
        Raha nousee yleensä esille, kun henki puuttuu. Alunperinkin luvattiin muistaakseni 7 euroa/hlö valtiolta tukea yhdyskuntaseurakuntiin.

        Kaikki keinot ovat sallituja tässä kirkottumisen kuplassa.


      • rahakomäärittää
        koditon1 kirjoitti:

        Kuitenkin E. M. toteaa, että :" asiassa ei eletä akuutin kriisin keskellä."

        Ilmiselvästi kyseessä tällaisessa tiedottamisessa on siitä, että hitaasti edennyttä Suomen Helluntaikirkon kasvua halutaan kiihdyttää.
        Raha nousee yleensä esille, kun henki puuttuu. Alunperinkin luvattiin muistaakseni 7 euroa/hlö valtiolta tukea yhdyskuntaseurakuntiin.

        Kaikki keinot ovat sallituja tässä kirkottumisen kuplassa.

        Onhan helluntaikirkon synty ja historia täydellinen pannukakku.


      • Business_veli_Herassa

        Business is business


    • eikiitoseimitään

      Helluntaikirkolle ei yhtään myötäajatusta, eikä penniäkään siihen systeemiin heltiä.

      siitä repikää tulevaisuutenne aina TT pastoria ja matikaisia myöten.

      te menetitte mahdollisuutenne tavoillanne toimia alusta saakka, syökää oma keittonne kuumana tai kylmänä.

    • Parannus

      Otetaan opiksemme yksilöinä ja seurakuntina ja NÖYRRYTÄÄN tomuun ja tuhkaan Herran edessä.

      2 Aikakirja 7:11-22

      11. Kun Salomo oli saanut valmiiksi Herran temppelin ja kuninkaan linnan ja menestynyt kaikessa, mitä oli ajatellut tehdä Herran temppelissä ja omassa linnassaan,
      12. ilmestyi Herra Salomolle yöllä ja sanoi hänelle: "Minä olen kuullut sinun rukouksesi ja valinnut tämän paikan uhripaikakseni.
      13. Jos minä suljen taivaan, niin ettei tule sadetta, jos minä käsken heinäsirkkain syödä maan tahi jos minä lähetän ruton kansaani,
      14. mutta minun kansani, joka on otettu minun nimiini, nöyrtyy, ja he rukoilevat ja etsivät minun kasvojani ja palajavat pahoilta teiltänsä, niin minä kuulen taivaasta ja annan anteeksi heidän syntinsä ja teen heidän maansa jälleen terveeksi.
      15. Nyt minun silmäni ovat avoinna, ja minun korvani tarkkaavat rukouksia tässä paikassa.
      16. Ja nyt minä olen valinnut ja pyhittänyt tämän temppelin, että minun nimeni olisi siinä iäti; ja minun silmäni ja sydämeni tulevat aina olemaan siinä.
      17. Ja jos sinä vaellat minun edessäni, niinkuin sinun isäsi Daavid vaelsi, ja teet kaiken, mitä minä olen käskenyt sinun tehdä, ja noudatat minun käskyjäni ja oikeuksiani,
      18. niin minä pidän pystyssä sinun kuninkaallisen valtaistuimesi, niinkuin minä lupasin sinun isällesi Daavidille sanoen: 'Aina on mies sinun suvustasi hallitseva Israelia'.
      19. Mutta jos te käännytte pois ja hylkäätte minun käskyni ja säädökseni, jotka minä olen teille antanut, ja menette ja palvelette muita jumalia ja kumarratte niitä,
      20. niin minä kiskaisen sellaiset irti maastani, jonka minä olen heille antanut; ja tämän temppelin, jonka minä olen nimelleni pyhittänyt, minä heitän pois kasvojeni edestä, ja minä teen sen sananparreksi ja pistopuheeksi kaikille kansoille.
      21. Ja tämän temppelin tähden, joka ennen oli korkein, on jokainen ohikulkija tyrmistyvä. Ja kun hän kysyy: 'Miksi on Herra näin tehnyt tälle maalle ja tälle temppelille?',
      22. niin vastataan: 'Siksi, että he hylkäsivät Herran, isiensä Jumalan, joka oli vienyt heidät pois Egyptin maasta, ja liittyivät muihin jumaliin, kumarsivat niitä ja palvelivat niitä; sentähden hän on antanut kaiken tämän pahan heitä kohdata'."

    • varavouti

      Asiasta oli artikkeli RV-nimisessä lehdessä ennen Helluntaikirkon hallitsemia syyspäiviä. Artikkeli oli kirjoitettu tavalla josta sellaisenaan ei voi väittää vedätystä puoleen tai toiseen.

      Saattaisi ajatella että "asiassa ei eletä akuutin kriisin keskellä." tarkoittaa myös sitä.
      Kysymyshän on tässä vaiheessa yhdestä tulkinnasta jonka yhtenä tekijänä on kysymys: ovatko seurakuntien tilaisuudet, Jumalanpalvelukset, yleisötilaisuuksia.
      Olisi ollut syytä suorastaan rauhoittaa mielet tukemalla korostetummin että jatketaan vain entiseen malliin. Tilaisuudet ovat seurakuntien Jumalanpalveluksia joihin on vapaa pääsy muillakin kuin seurakuntalaisilla.

      Ymmärsinkö tämän ketjun viesteistä, että seurakuntiin on tämän asian tiimoilta lähetetty kirjeitä?__???

      Vaikka aloitin kertomalla RV-artikkelin ehkä neutraalista esitystyylistä, jos jatkona on ollut seurakuntiin lähetetyt kirjeet, on jo ko. artikkeli suunnitelmallisen painostustaktiikan aloitus.

      • tuleeJumalanVihollinen

        helluntaiKIRKKO ekumenisoituu aina katolisuuteen asti..ties vaikka sen pastorit pakkovihkii homoja/ kun on tultu 'maailman ystäviksi' ( jonka Jumala Sanassaan kieltää!)


    • koditon1

      Seurakuntien vanhimmistoille, kyllä.

    • HeMitäKuuluu

      www.poliisi.fi sanoo:

      " Onko kolehti rahankeräystä?

      Tavallaan on, sillä kolehti on rahalahjoitus jota pyydetään yleisöltä. Kolehdista on kuitenkin rahankeräyslaissa oma säännöksensä, joka mahdollistaa kolehdin keräämisen ilman rahankeräyslupaa, mutta ei kenelle tahansa. Kolehdin kerääminen ilman rahankeräyslupaa edellyttää, että kolehdin kerääjä on uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin merkitty uskonnollinen yhdyskunta, kolehti kerätään julkisen uskonnonharjoituksen yhteydessä ja vain siihen osallistuvien keskuudessa. Kolehdin kerääminen esimerkiksi internetissä ei siten ole mahdollista ilman rahankeräyslupaa."

      Osoitteessa:
      https://www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto/rahankeraykset/usein_kysyttyja_kysymyksia#Onko kolehti rahankeräystä?

    • moneytalkstopastors

      Helluntaikirkkoa johtaa sama henki kuin seinäjokisia eli raha. Seinäjokiset rientävätkin palvomaan samaa henkeä betheliin ja rekisteröivät samalla suhteensa.

    • vanhastaketjusta

      IlmestystietoVaiNäytelmä
      6.10.2016 8:49

      kysyväinen kirjoitti:
      Oletko sitä mieltä, että kirjoitus on totta?

      Totta on ja lisäisin vielä, että..

      Helluntaikirkko on lähettänyt tiedotteen kaikkiin helluntaiseurakuntiin, jonka mukaan yhdistyspohjaisilla helluntaiseurakunnilla on kaksi tapaa kolehdinkanto-oikeuden järjestämiseen: rahankeräysluvan hankkiminen tai helluntaikirkkoon liittyminen.

      Tämäkin asia on esillä Syyspäivillä.

      Seinäjoen helluntaiseurakunnasta tulee helluntaikirkon jäsenseurakunta:
      "Aiomme järjestäytyä uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. Olemme kartoittaneet eri vaihtoehtoja, ja tällä hetkellä järkevimmältä näyttää liittyminen Helluntaikirkon jäsenseurakunnaksi." -Markku Tuppurainen

      Syyspäivien lopuksi saamme kuulla, että..
      Ehkä tässä on sellainen kysymys, jossa voidaan runsaan keskustelun jälkeen todeta, että ”Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi.” -Usko Katto

    • JumalaaVaiMammonaa

      Jo on paksua tuo helluntaikirkko-proaganda. Helluntaikirkko menee yhä syvemmälle pimeyteen.

      • RealSana

        Helluntaikirkko on menossa porttokirkon syliin.


      • kristittyjuristi

        Jo on hirveetä hurskastelua. Seurakunnissa käsitellään rahaa ja sitä on kerättävä ja käsiteltävä Suomen lain mukaisesti. Rahankeräyslain pykälistä muistuttaminen on päinvastoin vastuullista ja suoraselkäistä toimintaa.


      • RahaTekeePäätökset
        kristittyjuristi kirjoitti:

        Jo on hirveetä hurskastelua. Seurakunnissa käsitellään rahaa ja sitä on kerättävä ja käsiteltävä Suomen lain mukaisesti. Rahankeräyslain pykälistä muistuttaminen on päinvastoin vastuullista ja suoraselkäistä toimintaa.

        Tässäpä se nähdään kuinka raha kuitenkin määrittää valintoja seurakunnissa. Kuinka pitkälle ollaan valmiita menemään tulevaisuudessa jos viranomaiset edelleen kiristävät käytäntöjä? Tämä tullaan lopunaikoina näkemään.


      • kristittyjuristi
        RahaTekeePäätökset kirjoitti:

        Tässäpä se nähdään kuinka raha kuitenkin määrittää valintoja seurakunnissa. Kuinka pitkälle ollaan valmiita menemään tulevaisuudessa jos viranomaiset edelleen kiristävät käytäntöjä? Tämä tullaan lopunaikoina näkemään.

        Helluntaiseurakunnissa on tietämättömyyttä lainsäädännöstä, joten on ihan aiheellista, että joku taho tiedottaa lainmuutoksista vähän laajemminkin. Eipähän kukaan voi sanoa, ettei tiennyt, jos poliisi ovelle kolkuttaa rahankeräysrikoksen vuoksi. Käsittämätöntä kuinka joku voi olla niin herkkänahkainen tällaisen suhteen.

        Jos joku seurakunta haluaa pysyä yhdistyspohjaisena ja anoa rahankeräyslupaa joka vuosi, niin kuka sitä estää. Kuulostaa siltä, että hellarit suhtautuvat lähes narsistisesti näihin itsenäisiin seurakuntiinsa. Maailmalla isoilla helluntaiseurakunnilla on kattojärjestö, joka koordinoi, että meno ei ole kuin villissä lännessä. Se herättää luottamusta enemmän kuin meidän systeemi.

        Lapsellinen kiista tämä helluntakirkko vs. yhdistyspohjaiset seurakunnat. Eikö riitapukareilla ole parempaa tekemistä? Tällainen ei houkuttele ihmisiä seurakuntiin.


    • Kaarlekustaa

      Helluntaikirkon jäsen (Helluntaikirkon seurakunnan jäsen), eroa Helluntaikirkosta.
      Voit hoitaa eroamisesi helpoimmin maistraatissa. Se on sillä sitten selvä.
      Et tule menettämään mitään, päinvastoin.
      Voi, voi, monien paikkakuntien helluntaikirkkoseurakuntia.

      • KomppaanAsiaa

        Eroa siis siksi, että tahdot seurata JEESUSTA teossa ja Totuudessa!


    • hengetönkirkkokunta

      Joo-o.
      Helluntaikirkko kiristää ja harhaanjohtaa seurakunnat vähemmistökirkkoonsa, jonka jälkeen tarvitaan RAHAA Esko Matikaisen ja muiden palkkoihin.
      Tämän jälkeen helluntaikirkko jakaa työntekijän valtakirjoja omille suosikeilleen ja velvoittaa jäsenkirkkoseurakunnat toimimaan helluntaikirkon pillin mukaan. Ja kas, meillä on yhtäkkiä valtakirjalla varustetut naispastorit, kun helluntaikirkko on niin hyväksi nähnyt.
      Syyspäivät olivat esimerkki helluntaikirkon sanelupolitiikasta, missä helluntaikirkkoseurakunnat olivat yliedustettuina jäsenmääräänsä nähden. Heräjä sinä, joka nukut!

    • djkdkd

      Seurakunta voi myös rekisteröityä omaksi uskonnolliseksi yhdyskunnakseen. Ei siinä Helluntaikirkkoa tarvita

      • kodikas1

        Hurraa ! Ihan oma uskonto!!!!


    • koditon1

      Kyllähän Helluntaikirkon kasvu on ollut säälittävän hidasta ja varmasti suuri pettymys sen puuhamiehille- ja naisille.
      Mutta eiköhän tämä pelote rahankeräämisen estymisestä voi saada taas liikettä kirkkoon päin. Näitä erilaisia pelotteluja on käytetty aiemminkin saman tavoitteen tiimoilta ...

      • HELLkirkko

        HELLkirkko pelonkirkko


      • pelonkirkko

        HELLkirkko pedonkirkko


    • neuvovain

      koditon1 etsi itsellesi koti, mieluusti yhdyskunta taustaisesta seurakunnasta. Muuten tulet pettymään. Suomi ei ole sellainen kuin luulet!

      • koditon1

        Kiitos, neuvovain, mutta luulenpa, ettei yhdyskuntaseurakunta tule ihan ensimmäiseksi mieleen, jos uutta yhteisöä etsin. Liian paljon nähneenä, liian paljon kuulleena - luottamus on mennyt.

        Mutta onneksi uskovien yhteyttä voi kokea eri tavoin, pienemmissä puitteissa.


      • ggggggz

        On se vaan lihalle vaikeaa tuo Sanan kuuliaisuus. Irti ruumiista on koditon.


      • koditon1

        Siis on minulla nytkin koti. Nimimerkkini viittaa taannoisiin tapahtumiin, jotka veivät entisen kotini.


    • capiche

      Rahankeräyslakia Suomessa on kristittyjenkin noudatettava. Rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta saa kerätä kolehtia tilaisuuksissaan ilman rahankeräyslupaa. Mutta rekisteröidyn uskonnollisen yhdistyksen on hankittava rahankeräyslupa.

      Asioiden hoitamisen vaikeus tai helppous riippuu siis ihan siitä miten seurakunta on järjestynyt. Ainakin ennen itsenäiset hellariseurakunnat olivat ry pohjaisia, joten tästä lienee kysymys ja niiden pitäisi siis hakea keräyslupa vuosittain. Ja helluntaikirkkoon kuuluminen helpottaisi asiaa, koska se on uskonnollinen yhdyskunta.

      Lakiin liityvistä asioista muistuttamista helluntailiikkeen sisällä ei kukaan järkevä ihminen voi pitää painostuksena. Seurakunnilla on edelleen vapaus valita.

    • HELL-kirkko.666

      Kuka keksi HELL-"kirkon"?
      HELL-"kirkon" keksi HEL-vetissä itse tulipunainen Perkele!

    • seilorinpoika

      Ei ole kiirettä hötkyillä. Jatketaan entiseen malliin.
      Rahankeräyslain 5§:ssä
      " Rahankeräyslupaa ei tarvita myöskään kokoontumislaissa (530/1999) tarkoitetun yleisen kokouksen järjestäjän kokoukseen osallistuvien keskuudessa suorittamaan rahankeräykseen silloin, kun yleinen kokous järjestetään sisätiloissa".

      Muutenkin lainsäätäjä saa ottaa huomioon vapaissa seurakunnissa vakiintuneen, järjestelmänä kontrolloidun tavan kerätä vapaaehtoinen kolehti osallistujien keskuudessa.
      Jos tästä on jäänyt jotakin ottamatta huomioon, on asialle tehtävissä muutos.

      • kristittyjuristi

        Seilorinpoika ei osaa lukea lakeja. Kokoontumislaki ei koske seurakuntia, sillä siinä tarkoitetut yleiset kokoukset ovat yleensä kertaluonteisia tapahtumia. Ja niiden järjestämiseen on haettava poliisilta lupa. Minkään yhdistyksen säännönmukaiset kokoontumiset eivät ole laissa tarkoitettuja yleisiä kokouksia.

        Seurakuntien kolehtia koskevat määräykset ovat rahankeräyslaissa, ei kokoontumislaissa. Laki on selvä. Yhdistyspohjaisen seurakunnan on haettava aina rahankeräyslupa. Ilman erillistä lupaa saa kerätä kolehtia vain rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan tilaisuuksissa.


    • moniuskova

      Onko se niin että jos ei heilaa helluntaina niin ei koko kesänä?
      Jos helluntaiheilan saa ja pillua heti niin kyllähän minä helluntaalaiseksi alan!

    • hfdhftt

      Seurakuntien tilaisuudet eivät ole Yleisiä kokouksia, vaikka vapaissa suunnissa usein puhutaan vaikkapa päiväkokouksesta. Kyseessä ovat yleisötilaisuudet.

      Kokoontumislaki Luku 1 pykälä 2 Soveltamisala

      Tätä lakia sovelletaan yleisiin kokouksiin ja yleisötilaisuuksiin.

      Yleisellä kokouksella tarkoitetaan tässä laissa mielenosoitusta tai muuta kokoontumisvapauden käyttämiseksi järjestettyä tilaisuutta, johon muutkin kuin nimenomaisesti kutsutut voivat osallistua tai jota he voivat seurata. Yleisenä kokouksena ei kuitenkaan pidetä sellaista mielenosoitusta, joka on tarkoitettu ainoastaan yksittäisten henkilöiden mielipiteen ilmaisemista varten.

      Yleisötilaisuudella tarkoitetaan tässä laissa yleisölle avoimia huvitilaisuuksia, kilpailuja, näytöksiä ja muita niihin rinnastettavia tilaisuuksia, joita ei ole pidettävä yleisinä kokouksina. Jos tilaisuuteen osallistuminen edellyttää kutsua tai määrätyn yhteisön jäsenyyttä, sovelletaan siihen tämän lain säännöksiä yleisötilaisuudesta, jollei tilaisuutta osanottajien lukumäärän, tilaisuuden laadun tai muiden erityisten syiden perusteella voida pitää luonteeltaan yksityisenä.

      Tätä lakia ei sovelleta julkisyhteisöjen järjestämiin virallisiin tilaisuuksiin eikä uskonnollisten yhdyskuntien tunnusomaiseen toimintaan kuuluviin tilaisuuksiin, jotka järjestetään julkista uskonnonharjoitusta varten yhdyskunnan omissa tai niitä vastaavissa

    • suurihulluudenhenki

      Kuinka henki taas ohjaakaan HELLuntaikirkkoon!

    • rakerite
      • xfgeolq

        On ymmärrettävää että väärinkäyttötapauksissa niihin puututaan. Sellaiset ovat aihettaneet uuden lainsäädön. Kuten ketjukirjeet, pyramidipelit ja tutkimukset jonkun yksittäisen ja yhden henkilön ympärille keskittyneestä rahankeräyksestä.

        Perinteisellä seurakuntien tavalla kerätä yhdistyksen nimissä kolehti ei ole eroa 'turvallisuuden' valvonnassa verrattuna yhdyskuntaseurakuntien rahankeräykseen. Samanlaisesta käytännöstä on kysymys siltä osin. Perinteisessä tavassa ei ole ollut sääntöjen puolesta ongelmia.

        Uutta lakia tulee muuttaa.
        On varmaankin lakiin jäänyt tietämättömyydestä ja taitamattomuudesta epäkohtia.
        Tahallisuutta ei tässä vaiheessa ole syytä olettaa olleen. Silloinhan asia olisi jo venäläistyylistä sääntelyä.

        Lainsäätäjän tulee ansaita arvostus toimilleen. Lainsäätäjälle ei anneta arvostusta sillä perusteella että se on lainsäätäjä ja siten vallassa.


    • ValintaEdessä

      Ehkäpä tulevaisuudessa olemme pakotettuja valitsemaan: raha ja valtion kontrolli ym. tai pienet uskovien ryhmät jotka eivät tarvitse rahaa vaan jakavat Jumalan sanaa kodeissa tai muuten saatavilla olevissa paikoissa. Tämähän nuistuttaa alkuseurakunnan mallia!

    • Jeremiika

      On jokunen seurakunta, jolla ei ole työntekijää eikä rukoushuonetta. Kuluja ei ole paljoakaan ja velvoittavia kuluja ei juuri lainkaan.
      Ihanne tilanne heillä.

      Kun vielä lopettaa yhteydet Aikamedian , Fidan, Isokirjan ja mitä niitä onkaa, sellaisten kanssa, niin mihin sitä rahaa tarvitseekaan kerätä.

      Vierailevien puhujien kulukorvauksiin? Nekin kun vähentää tai lopettaa.

      • parempaatoivoaon

        Tässä visiossasiko tulevaisuus???


      • Jeremiika

        Siinä on uuden alun mahdollisuus.

        Kaikki aikaisemmasta nykyiseen viittaa siihen että on syytä lähteä puhtaalta pöydältä. Siihen joudutaankin menemään.


    • koditon1

      Rahankeräyslupa ja sen anominen - onko mahdoton tehtävä yhdistyspohjaiselle seurakunnalle?

    • sdfasfdasfd

      Ei ole mitään erityistä pakkoa liittyä Suomen Helluntaikirkkoon. Seurakunta voi itse muuttaa toimintamuotonsa uskonnolliseksi yhdyskunnaksi tai sitten vain hakea rahankeräysluvan. On täysin järjetöntä liittää oma seurakunta Suomen Helluntaikirkkoon.

    • Laskuntulos

      Helluntaikirkko on lahko vain muutama tuhat jäsentä. Ei pidä liittyä tähän maalistuneeseen harhaoppeja ulkomailta haalivaan uudestisyntymättömien kirkkoon.

      • koditon1

        Suomen Helluntaikirkon alku ei ollut rakentavaa. Myöskään se, miten sitä on viety eteenpäin kuin käärmettä pyssyyn, ei ole ollut miellyttävää seurattavaa.

        Jumalalle seurakunta ja sen keskinäinen yhteys on niin merkittävää, että siitä on kirjoitettu Raamattuun. Mikään muu ei ole niin laajalti hajottanut helluntaikenttää vuosikymmenten aikana, kuin tämän kirkko- organisaation rakentaminen.

        Hyvin ilmeistä on, että tämä rahankeräysuudistus tulee olemaan keppihevonen Helluntaikirkon laajentumiselle. Ja monet siihen sortuvatkin. Ihan kuin ei olisi mahdollista hakea rahankeräyslupaa toiminnassa oleville yhdistyksille.


    • palvelua

      Mielestäni helluntaiseura toimii hyvin, Jakavat mm. ruokaa eivätkä ota siitä rahaa, tekevät sen palveluna yhteiskunnalle.

    • mielestänivalitettavaa

      Rahankeräyslupa otettu esille myös Forssassa; Forssan Helluntaisrk on äänestyksessä tehnyt päätöksen liittymisestä Helluntaikirkkoon 2017 aikana.

      • kleemens

        Voi, voi Forssaa.


      • koditon1

        Surullista


      • hellhenkionRAHA

        Se on RAHA, joka HELLuntailaista ohjaa.


      • uudetajat

        Siitä synnistä Jumala puhdistaa, niin uskon.


    • luulenniin

      koditon1 kirjoitti:

      Hyvin ilmeistä on, että tämä rahankeräysuudistus tulee olemaan keppihevonen Helluntaikirkon laajentumiselle. Ja monet siihen sortuvatkin. Ihan kuin ei olisi mahdollista hakea rahankeräyslupaa toiminnassa oleville yhdistyksille.

      Kommentti:

      Mielipiteeni on, että ne helluntaiherätykseen kuuluvat uskovat, jotka ymmärtävät Helluntaikirkon taustat, pyrkimykset ja toiminnan tason, eivät voi siihen liittyä ja jos helluntaiseurakuntia liittyy Helluntaikirkkoon, tulee todennäköisesti suuret joujot eroamaan seurakunnastaan ja Suomeen perustetaan monia uusia opillisesti vanhoja helluntaiseurakuntia, joiden rahankeräysluvat toimivat yhdistyspohjalla.Uskon, että näin se tulee menemään. Samalla päästään eroon kalliista seurakuntarakennusten ylläpitokustannuksista ja evankelioinnille jää pääpaino.

    • JumalatodellaON

      Evankeliumin julistaminen ei tarvitse mahtavaa rekvisiittaa ja kulisseja. Jumala ei todista kuin oman sanansa, mitä on sanonut, koska se sana on totinen Jumalan sana, jonka totinen elävä Jumala on sanonut ja Hän vastaa siitä ja on sanojensa takana tänäkin päivänä.

      Apt 17

      24. Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
      25. eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

      Jesaja 57
      15. Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.

    • faktatieto

      Lakia on kaikkien noudatettava.

      • eikövain

        Jos on toiminnassa oleva yhdistys, niin eikös sille voi hakea rahankeräyslupaa ja asia on kunnossa .Eikös tallainen seurakunta noudata lakia ja kaikki on ok?


      • faktatieto
        eikövain kirjoitti:

        Jos on toiminnassa oleva yhdistys, niin eikös sille voi hakea rahankeräyslupaa ja asia on kunnossa .Eikös tallainen seurakunta noudata lakia ja kaikki on ok?

        Niinpä on.

        Rahankeräyslupa vain ei sovellu seurakuntatyöhön.
        Kantsii ottaa selvää....


    • nähtäköön

      Rahankeräyslakiin valmistellaan muutoksia.

      Ei tarvitse suostua ja tyytyä siihen että lakiin jää epätasa-arvoisia ja mielivaltaisia jaotteluita sille, mikä järjestö saa kerätä kolehtimuotoisesti rahaa tarvitsematta erikseen siihen lupaa, ja mikä järjestö tarvitsee rahankeräysluvan.

      Nyt sellaista on mutta siihen täytyy tulla muutos.

      • mitentoimia

        Ei tästä ota selvää.Jos siis perustaa seurakunnan, niin miten saa laillisesti kolehtia kerätä? Mitä pitää tehdä?


      • vastataan_tuohon
        mitentoimia kirjoitti:

        Ei tästä ota selvää.Jos siis perustaa seurakunnan, niin miten saa laillisesti kolehtia kerätä? Mitä pitää tehdä?

        Jos perustaa (uskovat keskenään perustavat) seurakunna, voivat he toimia pitkälle ilman tarvetta kerätä rahaa.

        Jos he kuitenkin katsovat että joskus johonkin yhteiseen asiaan tarvitaan rahaa, ja asia on tilapäinen ja pienimuotoinen, voivat pistää hatun kiertämään ja hoitaa siten sen talousasian, kuin opintopiirissä.

        Jos seurakunta katsoo rahankeräystarpeen säännölliseksi, joutuvat he perustamaan taustayhdistyksen eli tukiyhdistyksen, jonka nimissä rahankeräys ja talousasiat hoidetaan. Tällä hetkellä yhdistykset tarvitsevat rahankeräysluvan kolehdin kantoon. Perinteisesti rahankeräyslupaa ei ole hankittu ehkä sen johdosta että on jatkettu entistä. Lainsäädäntö on muuttunut muutamaan otteeseen viime vuosina.

        Eli tänä päivänä seurakunta, sen tukiyhdistys, joko hankkii rahankeräysluvan, tai jatkaa entiseen tapaan kolehdinkeräystä odotten lainsäädännön uudelleen muotoutumista. Edellinen tapa on laillinen

        Tämä tilanne on ns. uskovista jäsenistä koostuvien seurantien osana.

        Jos väestöstä joku osa haluaa perustaa omalle uskonnolleen uskonnollisen yhdyskunnan uskonnonvapauslain mukaisesti, ja nimittää yhteisöään seurakunnaksi, he saavat kerätä kolehdin ilman rahankeräyslupaa.


    • Kuinks

      Sidebar

      SUOMEN HELLUNTAIKANSA RY
      HELLUNTAIHERÄTYKSEN ITSENÄISTEN PAIKALLISSEURAKUNTIEN RAAMATULLISTA JÄRJESTÄYTYMISMALLIA TUKEVA YHDISTYS
      MENU
      SKIP TO CONTENT
      SUOMEN HELLUNTAIKANSA RY
      Page
      otsikkokuva_alaosa_web

      JUHANNUSJUHLAT MERTIÖRANNASSA 22.-24.6.2018
      Uusi Sanoma Sinulle -lehti on ilmestynyt. Pääset tutustumaan siihen alla olevasta linkistä.
      Ristin Kansa -lehden sivuille pääset tästä



      Linkki avautuu uuteen ikkunaan
      Vuoden 2018 tammikuun Ristin Kansa -lehdessä on useita artikkeleita uhrinkannosta seurakunnissa ja Helluntaikirkkoon liittyvistä asioista. Lue alla olevasta linkistä.


      Linkki avautuu uuteen ikkunaan.



      Suomen Helluntaikansa ry ei ole seurakunta, kirkkokunta tai mikään muukaan seurakuntien yläpuolella oleva järjestö, vaan sen pyrkimyksenä on puolustaa Raamatun koko totuutta Jumalan sanana ja pitää esillä raamatullista itsenäisten seurakuntien järjestäytymismallia.

      HELLUNTAIKANSA RY:N SYNTY

      Suomeen perustettiin vuonna 2002 Suomen Helluntaikirkko -niminen uskonnollinen yhdyskunta, jonka seurauksena Helluntaiherätyksessä tapahtui jakautuminen. Itsenäisen paikallisseurakuntamallin kannattajat perustivat näiden tapahtumien seurauksena Helluntaiherätyksen itsenäisten seurakuntien toimikunnan kokouksessa 28.7.2003 yhdistyksen, nimeltään Suomen Helluntaikansa ry. Suomen Helluntaikansa ry ei ole seurakunta, kirkkokunta tai mikään muukaan seurakuntien yläpuolella oleva järjestö. Sen pyrkimyksenä on puolustaa Raamatun koko totuutta Jumalan sanana. Pitää esillä raamatullista itsenäisten seurakuntien järjestäytymismallia ja harjoittaa tähän pyrkivää julkaisu-, julistus- ja kurssitoimintaa.

      Helluntaikansa alkoi julkaista 12 kertaa vuodessa ilmestyvää Ristin Kansa -lehteä vuoden 2005 alusta. Lehti sisältää mm. Raamatun Sanaan pohjautuvia hartaus- ja opetuskirjoituksia, selostuksia Helluntaikansan tapahtumista ja tietoja kirkkokunta-asiasta itsenäisten paikallisseurakuntien kannattajien näkökulmasta, tuoden julki mahdollisuuden jatkaa koetellulla itsenäisellä seurakuntalinjalla.

      Suomen Helluntaikansa ry ja samanmieliset veljemme ja sisaremme haluavat pitäytyä raamatullisessa ja hyväksi havaitussa itsenäisten paikallisseurakuntien mallissa ja toimia tältä pohjalta seurakuntien parhaaksi. Siksi emme ole Helluntaiherätyksessä lähteneet mukaan kirkko-organisaation rakentamiseen, jollaista Raamattu ei tunne. Raamatun yksiselitteinen malli on itsenäinen paikallisseurakunta, ja käytännön asioita yhteiskunnan suuntaan näissä paikallisseurakunnissa hoitaa avustavana elimenä paikallinen tukiyhdistys. Tahdomme pitää kiinni siitä, minkä näemme raamatulliseksi seurakuntamalliksi ja kiitämme Jumalaa Hänen meille menneinä vuosikymmeninä antamastaan siunauksesta tällä tiellä.

      PIONEERIN PERINTÖ

      emanuel_minos2

      Emanuel Minos

      Euroopan helluntaiherätyksen 100-vuotisjuhlassa 19.10.2007 Oslossa Emanuel Minos puhui aiheesta ”Mitä voimme oppia helluntaipioneereista?” Hän on ollut etuoikeutettu tuntemaan henkilökohtaisesti sekä pohjoismaitten helluntaiherätyksen uranuurtajat että muutkin Euroopan pioneerit.

      Kesällä 1974 hän vieraili yhdessä kolmen muun norjalaisen johtavan helluntaiveljen kanssa Tukholmassa Lewi Pethruksen luona. Tämä oli silloin jo loppusuoralla. Veli Minos kysyi poislähtevältä Pethrukselta, voiko pohjoismainen helluntaiherätys säilyä itsenäisinä paikallisseurakuntina ilman kattojärjestöä.

      Veli Pethrus oli pitkän tovin vaiti. Sitten hän sanoi sen olevan inhimillisesti mahdotonta, sillä yleensä neljännen tai viidennen sukupolven aikana kirkollistutaan. Mutta, Pethrus jatkoi, jos Pyhä Henki saa vallita ja seurakunnat elävät Hengen uudistuksessa ja Raamatun Sanaa tahdotaan noudattaa, silloin voidaan säilyä paikallisseurakuntapohjaisena herätysliikkeenä.

      Emanuel Minos otti puheessaan toisenkin esimerkin. Helluntaiherätyksen Maailmankonferenssissa 1980-luvulla Kenian Nairobissa päätoimikunnan monivuotinen puheenjohtaja ja USA:n Assamblies of God -järjestön pääsihteeri Thomas Zimmerman oma-aloitteisesti sanoi Emanuel Minokselle: ”Te pohjoismaalaiset olette onnistuneet noudattamaan sekä Jeesuksen että koko Uuden Testamentin opetusta seurakunnasta ja säilymään paikallisseurakuntapohjaisena herätysliikkeenä. Me emme rohjenneet aikanaan, ja nyt se on jo myöhäistä!” Näin siis maailman suurimman helluntaikirkkokunnan johtaja.

      Suomessa helluntaikirkkoa edistetään jopa USA:n esimerkin avulla, vaikka sieltä kuuluu aivan toisenlainen ääni. Me, nykyinen sukupolvi olemme saaneet arvokkaan perinnön. Emme ainoastaan isiltä, uranuurtajilta, vaan suoraan Jumalan Sanasta. Siksi tahdomme säilyttää paikallisseurakunnat itsenäisinä ilman katto-organisaatiota ja näin tunnustaa sekä opissa että elämässä Jumalan Sanan arvovallan.

      Veikko Mannisen kirjoitus Ristin Kansa -lehdessä 2 / 2008

      veikko_manninen_nettikuva_edit

      Veikko Manninen

      MISSÄ MENNÄÄN?
      Helluntaiherätyksen pirstoutuminen on aiheuttanut paljon murhetta. Suomessa yli 100 vuotta toiminut Pyhän Hengen synnyttämä herätysliike on säröytynyt. Hämmentyneinä katselemme k

    • Mrtqwe

      Asia on harvinaisen selvä. Helluntaikansa on se vähemmistö joka hajoittaa.

      • 5fffd

        Asia on harvinaisen selvä. Helluntaikirkko on kuin käki, työntää Sanalle uskolliset pois seurakunnasta, ja anastaa omaisuuden. Rosvoamista ja likaista peliä, joka vaatetetaan "oikeudenmukaisuuteen", ts. äänestykset nopeasti pystyyn puutteellisen, yksipuolisen tiedottamisen jälkeen. Ja kaikki on mennyt "oikein ja laillisesti".


      • Mrtqwe

        5fffd,
        Käkiteoriasi on naurettava.
        Vanhat vuosikymmeniä vastuussa olleet, jopa perustajajäsenet (jos heitä on vielä elossa), haluavat vain noudattaa lakia ja kunnioittaa esivaltaa.
        Lisäksi ovat havainneet että uskonnonvapauslaki antaa yhdistyslakia paremman toimintaympäristön seurakunnalliselle toiminnalle.
        Kukaan ei ole tullut ”ulkopuolelta” sanelemaan.

        ”Yhdistyskiihkoilijat” kääntävät tosiasiat päälaelleen (ns. homokysymys, raamatullisuus jne).
        Äänekkäästi toimien he aiheuttavat hajaannusta niinden parissa jotka eivät ole asioista perillä. Onneksi heitä on hyvin vähän.


      • 5fffd
        Mrtqwe kirjoitti:

        5fffd,
        Käkiteoriasi on naurettava.
        Vanhat vuosikymmeniä vastuussa olleet, jopa perustajajäsenet (jos heitä on vielä elossa), haluavat vain noudattaa lakia ja kunnioittaa esivaltaa.
        Lisäksi ovat havainneet että uskonnonvapauslaki antaa yhdistyslakia paremman toimintaympäristön seurakunnalliselle toiminnalle.
        Kukaan ei ole tullut ”ulkopuolelta” sanelemaan.

        ”Yhdistyskiihkoilijat” kääntävät tosiasiat päälaelleen (ns. homokysymys, raamatullisuus jne).
        Äänekkäästi toimien he aiheuttavat hajaannusta niinden parissa jotka eivät ole asioista perillä. Onneksi heitä on hyvin vähän.

        Helluntaikirkko kiihkoilijat nimenomaan johdattavat tietämättömiä Helluntaikirkkoon, ikään kuin se olisi ainoa vaihtoehto. Keppihevosena on käytetty rahankeräyslakia. Lakia, joka ei ole ongelma.

        Yhdistysmuotoinen srk voi toimia täysin lain mukaan.

        Jos jokin on aiheuttanut hajaannusta, se on nimen omaan Helluntaikirkko. Vähemmistö.


      • Mrtqwe
        5fffd kirjoitti:

        Helluntaikirkko kiihkoilijat nimenomaan johdattavat tietämättömiä Helluntaikirkkoon, ikään kuin se olisi ainoa vaihtoehto. Keppihevosena on käytetty rahankeräyslakia. Lakia, joka ei ole ongelma.

        Yhdistysmuotoinen srk voi toimia täysin lain mukaan.

        Jos jokin on aiheuttanut hajaannusta, se on nimen omaan Helluntaikirkko. Vähemmistö.

        Tätä eipäs-juupas juttua ei kannata jatkaa


    • Opinalkeita

      http://www.pphsrk.fi/?sid=8
      "..Pirkanmaan perinteinen helluntaiseurakunta.............Tervetuloa seurakuntamme kotisivuille!....................Julistuksemme ja koko toimintamme perustuu Pyhään Raamatun Sanaan, johon uskomme sellaisenaan, ilman erilaisia teologisia tulkintoja..."

      Taitaa olla tapahtumien puheissakin ja "kotisivuillakin " erinäisiä "erilaisia teologisia tulkintoja" Raamatun teksteistä? Jo asiayhteydestään irroitetun lauseen omapäinen selittely taitaa olla tekstin uudelleen tulkintaa, jollaista jotkut sanovat "eisegeesiksi", eli laitetaan teksti ilmaisemaan jotain mitä sen ei ole koskaan tarkoitettu ilmaisevan varsinaisessa asiayhteydessään. Perustuuko sellainen selittely sitten mihin?

      "Teologia" sanan merkitystä mm. Wikipediassa -----"..Teologia (m.kreik. θεολογία) tarkoittaa alun perin jumaluusoppia eli järjestelmällistä jumalan ja jumalaan liittyvien aiheiden tutkimusta (θεος, theos, ”jumala”, λογος, logos, ”sana”, ”järki” tai ”keskustelu”). Nykyisin teologia voidaan sanana jakaa kahteen merkitysluokkaan. Tieteenalana teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontoa, erityisesti kristinuskoa, uskomuksia ja uskonnollisuutta tutkiva oppiala.Uskonnollinen teologia puolestaan on jonkun tietyn uskonnon opillista järjestelmää tai ajattelua koskevaa, uskonnollisen yhteisön itsensä harjoittamaa tutkimusta..."

    • Mrtqwe

      Helluntaikirkko ei painosta ketään.

      Se ei liioin omista juurikaan mitään.

      • näinonjapiste

        Hkirkkohanke on koko elinaikansa painostanut eri tavoin kenttää eli älä puhu joutavia enempää !


      • Mrtqwe
        näinonjapiste kirjoitti:

        Hkirkkohanke on koko elinaikansa painostanut eri tavoin kenttää eli älä puhu joutavia enempää !

        Kentistä en tiedä mutta omistus on selvitettävissä sen taseesta.


      • Mrtqwe
        Mrtqwe kirjoitti:

        Kentistä en tiedä mutta omistus on selvitettävissä sen taseesta.

        Oman seurakunnan taseessa oli vuosikokouksessa edelleen samat rakennukset kuin aiemminkin. Helluntaikirkko ei ollut niitä vienyt!


      • olenlainkuuliainen
        näinonjapiste kirjoitti:

        Hkirkkohanke on koko elinaikansa painostanut eri tavoin kenttää eli älä puhu joutavia enempää !

        Minua ei ainakaan kukaan painostanut, kun liityin Helluntaikirkkoon. Halusin vain noudattaa käypää lakia!
        Vanha seurakunta ei toiminut raamatullisesti, koska sillä oli kaksi eri hallinto-organisatiota- vanhemmista ja hallitus!


      • näinjapiste
        olenlainkuuliainen kirjoitti:

        Minua ei ainakaan kukaan painostanut, kun liityin Helluntaikirkkoon. Halusin vain noudattaa käypää lakia!
        Vanha seurakunta ei toiminut raamatullisesti, koska sillä oli kaksi eri hallinto-organisatiota- vanhemmista ja hallitus!

        no siinä on taas yks joka puhuu ihan tajuttomia.

        hallitus oli ja on juurikin että oltaisiin lainkuuliaisia.


    • Jäitästetsoniin

      Kyllä vahva kokemus on se, että Helluntaikirkko toimillaan on osoittanut olevansa sekä vallan - että rahanhimoinen. Mutta eittämätön tosiasia on sekin, ettei edelleenkään ”kansan syvät rivit” ole innostuneet kirkollistumisen suomista mahdollisuuksista. Esim. Oulun 1200 hengen seurakunnasta vain n. 400 on liittynyt kirkkoon.

      • Gertas

        Yleensä noin kolmannes jäsenistä ovat alktiivisia seurakunnasta. Tuo lienee juurikin sen osuus.


      • Jäitästesoniin

        No tuota, olen ymmärtänyt, että näissä kirkkoon liittymättömissä on runsaasti juurikin ”aktiivi väkeä” ....


    • ompahavvaanpuolensa

      Tähän väliin hyviäkin puolia.

      Nyt on mainio mahdollisuus irtaantua siitä mikä ei ole parhaaksi, kun on vain puuttumatta koko kirkkolafkaan niin ei tule haloota perään, ei ainakaan pitäisi.

      Ja joka kerkes jo harhautettuna liittymään, hänkin voi ihan vain ilman suurempia eleitä maistraatissa hoitaa nimensä pois kirkon rekisteristä. Sittenpä saa sanoa itsekseen että se oli sitten siinä, iänkaikkisesti, amen.

    • Näinmennääntaas

      Tälle kiivailulle hymyillää säälien tulevaisuudessa.
      Historia toistaa itseään tässä.

      Samoin kiivailtiin kun yhdistyksiä perustettiin 90v sitten.
      Se oli demonien toimintaa joidenkin mielestä. Mm Fida (Suomen vapaa ulkolähetys) taidettiin tuolloin purkaa kunnes herätettiin uudelleen käytännön asioiden vuoksi.

      Seurakunnan taustayhdistyksen kuului vain osa yhteisöstä, ”hengelliset” eivät. Tässä kuitenkin rikkoo yhdistyslakia (yhdenvertaisuus) räikeästi.

    • Anonyymi

      Onko tuollainen painostaminen kuinka yleistä?

    • Anonyymi

      etkö näe mikä vuosiluku on aloituksessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe