Miksei ne auta

En.työllistä

Olen yli kahdeksankymppinen leski ja asun yksin rivitalossa. Vuosi on ollut samat naapurit ja pihatöissä vähintään on tavattu ja kuulumiset vaihdettu.

Nyt jäin yksin, kun lapset ovat jo aikaa sitten lähtenet ja elävät omillaan, ja vuosikymmenet vierelläni kulkenut mies siirtyi rajan taa.
Elämäni on jatkunut entisenlaisena, paitsi että naapureiden huoli minusta saa outoja käänteitä. Ymmärrän, että he tuntevat huonoa omaatuntoa, kun näkevät minun lykkäävän ruohonleikkuria tai kaivavan katuojaa auki.
"Eikö sinun poikasi ja lapsenlapset tule tekemään tuota? Sinunko pitää rehkiä tuolla tavalla yksin!"

No tulevat jos pyydän. Jos ehtivät. Jos lapsensa eivät tarvitse vanhempiaan. Jos on vapaailta molemmilla. Jos taloustöiltä ehditään, harrastuksista, ylitöistä. YT-neuvotteluja on joka puolella, moniko TA suostuu siihen, että alainen ei jää ylitöihin, jos anopin nurmikko pitää leikata. Kyllä pannaan korvan taakse sellainen tekosyy.

Jokainen ihminen elää omaa elämäänsa, omine kotitöineen ja harrasuksineen. En minä halua ottaa vastaan ilmaista työtä, joka tullaan tekemään 45 min ajomatkan päästä, kiireellä, illansuussa, kun ei aikaisemmin millään päässyt. Mieheni oli tarkka omissa töissään, olen tottunut siihen, että muidenkin työn jälki on moitteeton, mutta asenne on vähän siihen suuntaan, että ei ole lahjahevosen hampaisiin katsominen.

Ei ole mitään mieltä siinä, että korjaan huolimattomuuden jälkiä, leikkaan nurmikon uudelleen, maalaan kertaallen vielä kuistin kaiteet, naulaan itse retkottavan ovenpielen, sillä en ollut huomannut siitä erikseen mainita,kun ovea muuten korjattiin.
Jne. Mutta naapureiden mielestä "nuorten" pitää tulla. Poikani on 60 vee, eikä tytär paljon nuorempi. Selkävaivat ovat jo heihin iskeneet, ikä painaa heitäkin kiireen keskellä. Miksi jahtaisin heitä tekemään sellaista, johon heidän intonsa ja taitonsa eivät riitä. Mieluummin otan ammattilaisen tekemään. Siivooja käy säännöllisesi ja talkkarin hommiin olen saanut ammatimiehen, joka tarvittaessa tulee.

Lapsien perheiden tapaaminen on rentouttava hetki eikä mikään työkomennus. He tulevat kun ehtivät. Niin oli myös mieheni eläessä. Puhelin pelaa, ja sitähän eivät naapurit kuule, eivätkä Facebookiakaan. Luulevat, että olen täysin unohdettu suvun syrjimä leskipoloinen.

5

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama.ikäihminen

      Korjaan varmuuden vuoksi kirjoitusvirheen. Olen asunut tässä rivitalossa vuosia, ja on ollut samat naapurit kaiken aikaa.

    • tässäfaktaa

      Naapurit luulee et heidän pitäs auttaa ja eivät ymmärrä et liikunta tekee hyvää myös ikäihmiselle.
      Lääkäri totes minun iäkkäästä vanhemmasta, et lisää liikuntaa, vaikka oli jo ysikymppinen.
      Siis kaikenlainen toiminta on hyväksi ja jos ei pysty sitten maksaa ammattiihmiselle joka hoitaa pihahommia.
      60 vuotias on jo ikäihminen ja voi olla sydänsairautta ym. ei voi vaatia omia vanhempia hoitamaan, ja voi olla jopa huonompi terveys kuin omalla vanhemmalla.

    • eikiinnostatoistenjutut

      Ja mitähän väliä sillä on mitä naapurit, tai muut ihmiset kylillä, sanovat tai ihmettelevät sinun elämästäsi. Ainakin minä annan mennä tuollaisten ihmettelyjen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
      En selittele tekemisiäni kenellekään enkä ihmettele miten muut elävät. Jokainen tavallaan. Keskity sinäkin vaan enemmän omiin juttuihisi ja se siitä.

    • hyvänaapuri

      Sovussa pitää olla naapureiden kanssa. Yleensä naapurit ovat uteliaita ja jakelevat neuvojaan pyytämättäkin. Jos haluat päästä eroon tästä selvastikin mieltä vaivaamasta asiasta on sinun parempi kertoa naapureillesi suoraan, että haluat ja kykenet selviytymään arjen askareista omin avuin, ainakin toistaiseksi ja ilmoitat kyllä jos tarvitset apua.

    • Soppaa.riittää

      Aina sitä moitittavaa toisista löytyy vaikka paljon on pitämistä omankin puseron alla. Ei jokaisen elämä on samanlaista ja kaikki eivät ole saamattomia. Sanokoot ihmiset mitä sanoo ei heistä kannata välittää. Naurat vain heille että hyvin menee mutta menköön. Ei täällä maanpäällä kaikkien mieliksi voi eikä tarvitsekaan elää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe