Rotusuosituksia?

Hevosentulevaostaja

Sovimme vanhempieni kanssa, että koulujen päätyttyä keväällä saan oman hevosen/ponin. Vaikka siihen on vielä yli puolivuotta olen mietiskellyt paljon eri rotuja. Olen siis 159cm pitkä (en kasva enään, ainakaan yli kahteen vuoteen kasvanut) ja 48kg painava. Minulla oli vuoden vuokralla suokkiruuna (sk. 169cm), mutta ongelmana oli, että en päässyt ilman apua kyytiin (jakkaraa yms). Minkä rotuinen hevonen/poni miulle voisi sopia?

3

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z--

      Hevosta ei kannata ostaa rodun perusteella ellei sitten ihan erityisesti jotain tiettyä rotuhevosta halua.

      Hevosissa rotu ei ole samalla tavalla merkitsevä kuin koirissa, joissa tietyssä rodussa on usein omat luonteenpiirteensä ja omat terveydelliset ongelmat.

      Lähinnä kannattaa miettiä, haluaako jonkun tietyn tyyppistä hevosta: raskaampi kylmäverityyppinen, puoliverinen/ratsuponityyppinen vai sitten joku sirompi täysverimalli, kuten arabit ja täykkärit ja arabi-/täykkäriristeytykset.

      Lisäksi kannattaa miettiä omia tavotteita.
      Jos olet vielä selkeästi poni-ikäinen ja tähtäät kansallisiin kisoihin, on ponin osto hyvä ajatus. Mahdollisesti jos kuitenkin painoa ja pituutta kumminkin tulee lisää tai haluat edetä junnu/sennutasolle kansallisiin, joudut vaihtamaan muutaman vuoden päästä hevoseen.
      Jos vaan harrastelet tai haluat kisata mutta ponivuodet on vähissä, on hevonen todennäköisesti parempi vaihtoehto. Hevoselle on helpompi löytää läpiratsastajaa (suosittelen ehdottomasti!) tai vaikka vuokraajaa tarvittaessa ja jos kisata haluaa, on hevosella yleensä helpompi pärjätä ainakin kun vaikeustaso nousee.
      Lisäksi hevonen pysyy paremmin sopivan kokoisena.

      Jos hevosta mietit, itse etsisin ensisijaisesti jotain pienehköä hevosta, eli n. 155-160cm kokoista. Varsinkin jos vähän parempaa etsii, nämä on yleenäs myös hieman edullisempia sillä pienet hevoset menee hieman huonommin kaupaksi kuin isommat.


      Se, että et pääse kyytiin ilman jakkaraa ei mikään iso ongelma ole. Venyttelemällä kyllä sinunkin pituisen pitäisi pystyä n. 170cm hevosen selkään nousemaan, jos jalustinta pidentää.

      Ja satulaanhan pitäisi joka tapauksesa aina nousta jakkaralta. Se säästää hevosen selkää ja satulaa. Itse en nouse ilman jakkaraa muuten kuin jos on aivan pakko. Riippumatta hevosen tai ponin koosta.

    • Mmmmmmmmmmmm

      Olisinko valmis omaan poniin jos oon 12.v harrastanut ratsastusta 7.v ollu vuokraponeja sun muuta oon 160cm ja kasvan 170cm ja tuun painamaan 60 kg se poni jonka ajattelin ostaa olis 138 cm tulisinko sille liian isoksi se on aika siro suomen ratsuponi.

      • z--

        Siitä ei voi näillä tiedoilla sanoa, olisitko valmis.

        Mutta missään nimessä et ole ponikokoinen. Jo nyt olet pitkä noin pienelle ponille ja 170cm pituisena et ole poniratsastaja enää lainkaan.
        Painoakaan et voi ennustaa, 60kg on tuon mittaiselle aika hyvä paino, mutta hyvin painoa voi tulla lisääkin. Ja 60kg on sekin jo paljon pikkuponille.

        Osta ihan suosiolla hevonen, vähintään 160cm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe