Dekkari novellikirjoituskilpailu 31.3.2017 saakka

Dekkaritfestivaali

Säännöt löytyy osoittessa www.brott.fi

19

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deccer

      Huippujuttu että Suomeen saadaan tasokas dekkaritapahtuma!

    • Luen_ja_kirjoitan

      Siis vain 3-5 liuskaa????? Voiko se olla totta? Eihän tuossa määrässä saa jännitettä kasvatetuksi ja puretuksi.

      • taitolajia

        Varmasti saa jos on taitoa. Kirjastossa on lukuisia "jännäri/rikoskirjoja" jotka on koottu lyhyistä kertomuksista. Siitä vaan kehittämään. Itse luen välillä lyhyitä jännärikertomuksia, varsinkin iltalukemisina kun saa tarinan loppuun pian, eikä tarvii jatkaa seuraavana päivänä.


      • Luen.ja.kirjoitan

        Arvasin saavani juuri tuon vastauksen, kirjoitin silti mielipiteeni.

        Mielestäni joku 7 - 10 liuskaa olisi ok. Siinä ehtii jo kehitellä ihmiskuvaustakin. Lyhyemmät ovat suoraan sanoen tylsiä. Tämä pätee myös tavallisiin novelleihin. Ihmiset eivät yleensä paljoa perusta novelleista ja se johtuu mielestäni juuri tästä. Ihmiset haluavat tarinan ja tarina vaatii hieman pitemmän muodon. Tekstin pitäisi myös saada lupa olla ilmavaa.


    • itestäkiinni

      Hemingwayn novelli: Myydään lasten kengät. Käyttämättömät.

      • Luen.ja.kirjoitan

        Toimii kyllä, mutta ei ole minun juttuni. Lisäksi tuossa ei ole mitään yllätyksellistä. Lapsi otti ja delasi, oliko edes syntynytkään, vai vasta siellä mahassa, odotettu ja toivottu kyllä oli, kun oli kengätkin ostettu. Kovin nopeasti unohtui, kun vanhemmat raaskivat myydä kengät. Vai oliko rahapula?


        Dekkareista puheen ollen: sääli että on tuo pituusrajoitus. Kouvolan dekkarinovellien sijaan 8niitä ei taida enää olla niitä kilpailuja) on hyvä saada uusi, tuore tapahtuma. Ehkä siellä on arvosteluraadissa muitakin kuin mummoja. Mummous on tässä yhteydessä henkinen käsite, ei ikään liittyvä. Vaikka oli niissä vanhoissa kokoelmissa joskus mukana hyviäkin juttuja. Muistaako kukaan esimerkiksi Mullivaunun morsiamet? Tosin se ei päässyt palkinnoille, kokoelmaan kuitenkin.


    • kesällävarkauteen

      Tämän kaltaista tapahtumaa on kaivattu!
      Kouvolan dekkaripäivät kärsii tätimäisyydestä, ja Suomen dekkariseuran ovat pilanneet vanhat taistolaiskommarit.

    • Konserdekk

      Lainaus sivuilta: "Festivaaleilla dekkariteema ei jää pintaraapaisuksi vaan sitä käsitellään laajasti rikoskirjallisuuden, eri tieteenalojen ja taidemuotojen näkökulmista. "

      Vau! Upea ohjelma! Toivottavasti ne vanhat taistolaispierut ei soluta tätäkin tapahtumaa.

    • GTWilliams

      Minulla on hahmo valmiina. Pitää keksiä enää tarina. En tosin ole pitkään aikaan kirjoittanut sillä hahmolla.
      Ihanaa kuitenkin olisi kirjoittaa jotain.

      Dekkariaiheinen novellikirjoituskilpailu


      Kirjoituskilpailun säännöt


      1) Dekkarit festivaali - rikospaikkana Varkaus julistaa
      valtakunnallisen rikosaiheisen
      novellikirjoituskilpailun avatuksi 14.9.2016.
      2) Kilpailu on avoin kaikille. Kilpailutekstien pitää olla ennen
      julkaisemattomia. Tekstin ei tarvitse sijoittua tai liityä millään tavalla Varkauteen.
      3) Kirjoita koneella 3-5 A4 liuskaa suomenkielistä tekstiä.
      Fonttityyppi Times New Roman, koko 12, riviväli 1,5. Sivut
      numeroidaan, eikä papereita kiinnitetä toisiinsa.
      Lähetä yhdelle puolelle kahtena kappaleena tulostamasi
      teksti 31.3.2017 mennessä nimimerkillä varustettuna
      osoitteeseen: Dekkarit festivaali,
      Ahlströminkatu 10, 78250 Varkaus.
      4) Laita lähetyksen yhteyteen erilliseen suljettuun kirjekuoreen
      oma nimesi ja muut yhteystietosi.
      Kilpailutöitä ei palauteta eikä kilpailuun osallistumisesta
      mahdollisesti aiheutuvia kuluja korvata.
      5) Paikallinen raati seuloo kilpailuun tulleista teksteistä parhaat
      palkittaviksi.
      6) Kilpailulautakunta jakaa 1000 euron palkintosumman joko
      yhdelle tai useammalle voittajalle.
      7) Kilpailun tulokset julkistetaan ja palkinnot jaetaan Dekkarit
      festivaaleilla 2017.
      8) Dekkarit festivaali julkaisee itse voittajatekstin/parhaat tekstit
      tai etsii kustantajan.

      • Silmälappumurhaaja

        Terve. Niissä säännöissä luki näin:
        4) Laita lähetyksen yhteyteen erilliseen suljettuun kirjekuoreen
        oma nimesi ja muut yhteystietosi.

        No laitetaanko itse tekstin yläreunaan myös oma nimi yms. varmuuden vuoksi mukaan? En ole ennen kilpaillut, mutta on 5 liuskaa jännitystä valmiina....


      • aloittelevakirjailija
        Silmälappumurhaaja kirjoitti:

        Terve. Niissä säännöissä luki näin:
        4) Laita lähetyksen yhteyteen erilliseen suljettuun kirjekuoreen
        oma nimesi ja muut yhteystietosi.

        No laitetaanko itse tekstin yläreunaan myös oma nimi yms. varmuuden vuoksi mukaan? En ole ennen kilpaillut, mutta on 5 liuskaa jännitystä valmiina....

        Ei laiteta.

        Kilpailuun osallistutaan anonyymisti, eli tuomaristo ei saa tietää, kenen tekstiä lukee. Liuskoihin vain nimimerkki, ja sama nimimerkki novellisi nimi tuon erillisen, ehdottomasti suljetun yhteystietokuoren päälle.

        Jos liuskoissa näkyy muita tunnistetietoja kuin tekstin otsikko ja nimimerkki, jolla osallistut kilpailuun, hylätään tekstisi automaattisesti.


      • Silmälappumurhaaja

        Kiitos hurjasti!


    • Lauritsalan

      Onko kukaan osallistunut tähän?
      Mä osallistuin joten muiden ei varmaan kannata ainakaan voitosta haaveilla :D

    • sivusta

      Kilpailuun tuli yli 200 novellia. Osallistuiko joku, oliko vaikea saada tarina tungettua maksimisivumäärään? Itse lähetin tuonne viime hetkellä jutun, johon olin oikeastaan aika tyytyväinen, mutta jälkeenpäin on alkanut nähdä sen ihan toisin. Tuli kuitenkin yritettyä.

      • Warkaudesra

        Mistä tieto että yli 200 novellia? Onko muuta väliaikatietoa?
        Itse osallistuin, hieman vajaa neljä sivua tuli pituutta. Aiheen keksimiseen ja tarinan suunnitteluun meni hetki, muuten oli helppo juttu.


      • seljam11
        Warkaudesra kirjoitti:

        Mistä tieto että yli 200 novellia? Onko muuta väliaikatietoa?
        Itse osallistuin, hieman vajaa neljä sivua tuli pituutta. Aiheen keksimiseen ja tarinan suunnitteluun meni hetki, muuten oli helppo juttu.

        Tapahtuman Facebook-sivulla sanottiin, että kilpailuun tuli tuon verran novelleja.


    • rikosainakin

      Minä lähetin novellin. Ei ollut vaikea saada mahtumaan sivumäärään, kirjoitin itse asiassa vain vähän yli kolme sivua. Novellini ei tosin ollut varsinaisesti dekkari, mutta muuten rikosaiheinen, ja mielestäni täytti kilpailun vaatimukset. Olin aloittanut kyseisen novellin kirjoittamista jo ennen kuin huomasin kilpailun ja siksi päätin tehdä sen valmiiksi ja pistää menemään, vaikkei ehkä ihan voittaja-ainesta olekaan.

    • Helpfull

      Mä osallistuin myös. Eka novelli, jonka olen koskaan kirjoittanut lähti kisaan mukaan.
      Uteliaana kyselen nyt muilta miten kauan käytätte novellinne parissa?
      Mulla meni aiheen pohtimiseen ehkä pari tuntia, lopullinen idea tuli bussimatkalla. Kirjoittamiseen meni tunti, editoimiseen pari tuntia. Kaksi kaveria luki novellin, tein palautteen perusteella pieniä muutoksia, luin vielä kerran läpi ja printtasin ulos.

    • seljam11

      Osallistuin vanhalla jutulla, jota muokkasin ja karsin aika paljon. Henkilöitä jäi pois, jonkun sukupuoli vaihtui. Jos olisin aloittanut alusta, en ehkä olisi saanut valmista ollenkaan, kirjoittaminen on viime ajat ollut niin takkuista. Nytkin meni (uudelleen)kirjoittamiseen ja korjailuun tunteja, en osaa sanoa tarkemmin. Parhaat ideat tietysti tulivat silloin, kun teki jotain kokonaan muuta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe