Nissan Sunny 1984 latausvalo

20 vuotta Nissanilla

Tulin tunti sitten kotiin ja lähellä kotiani huomasin, että Sunnyni latauksen valo oli syttynyt jossain vaiheessa. Samalla paloi merkkivalo, joka ilmoitti tankin olevan tyhjä (vaikka tiesinkin sen olevan lähes täynnä, mittarikin osoitti, että tankki on lähes täynnä) ja myöskin merkkivalo, joka osoittaa jonkin takavalon olevan rikki, paloi. Laturin hihnan tarkistin ja se oli ok ja laturi pyöri. Takavalot unohdin tarkistaa, mutta vaikka vika olisikin takavaloissa, mittariston valot toimivat väärin. Onko kukaan törmännyt tällaiseen ongelmaan? Mistähän kannattaisi aloittaa vian etsiminen ja ennenkaikkea, mahtaakohan laturi toimia, vaikka merkkivalo palaakin?

Olen nyt 70 km päässä verstaaltani ja täällä mulla on puutteelliset vehkeet auton korjaamiseksi, mutta jos akussa riittää virtaa tuon 70 km ajamiseen, vaikka laturi ei toimisikaan tai toimii puutteellisesti, sitten pääsen lämpimään sitä tutkimaan.

Autolla on ajettu 200 000 km ja nykyinen laturi on vaihdettu toisesta autosta, jolla vaihtohetkellä oli ajettu yhtä paljon, kuin omallani silloin, eli tällä laturilla on ajettu melko tarkkaan 200 000 km. Tätä laturia ei ole kunnostettu mitenkään.

Verstaallani mulla olisi auton alkuperäinen laturi kunnostettuna (laturiin pääsi jotain roskaa lumikinoksen läpiajettaessa ja se ei enää ladannut kunnolla, vaan kollektori oli kulunut vinoksi, nyt sorvattu suoraksi).

Autossa on lohkolämmittimen yhteyteen kytketty kiinteä verkkovirralla toimiva laturi, jolla pystyn lataamaan akun täyteen ennen matkaan lähtöä.

17

2204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 vuotta Nissanilla

      ...kuin luulin. Laturi taitaa ladata liikaa.

      Vaikka ajovalot ja parkit ovat sammuksissa, rikkinäisestä merkkivalosta kertova valo palaa edelleen (jäi taas tarkistamatta, onko jokin lamppu rikki). Mutta kun hiemankin ryntäyttää moottoria, valot kirkastuvat valtavasti. Laturi lataa liikaa? Hassuinta on, että tupakansytyttimessä oleva halpa kiinalainen latausmittari (3 lediä) palaa jokseenkin normaalisti, kun auto käy tyhjäkäyntiä (oikeanpuoleisin kirkkaasti ja keskimmäinen himmeästi), mutta kun antaa kierroksia, palaa reunimmaiset valot. Myös auton oma latauksen merkkivalo kirkastuu tosi kirkkaaksi, kun antaa kierroksia. Tyhjäkäynnillä auton oma latauksen merkkivalo palaa himmeämmin.

      Latausjännitettä en pimeässä alkanut mittaamaan. Teen sen huomenna päivällä valoisan aikaan.

    • Tyyppivikoja

      Tyypillisiä vikoja tuon ikäisessä sunnyssä on laturi ja jännitteensäätäjä viat.

      Jännitteensäätäjän oleesa rikki niin vaikutusta saattaa olla esim. ajovaloihin. Jotkut väittävät, että johdot joutuvat koville...

      Viallinen laturi vaikuttaa esim siten, että auton kierrokset nousevat reilusti tyhjäkäynnillä ja laturivalo palaa. Laturi voi hajota myös siten, että laturinvalo palaa, mutta kaikki tuntuu toimivan jotakuinkin oikein. En yhtään ihmettele jos muutkin sähkölaitteet käyttäytyvät oudosti.

      Laturi ainakin on sunnyssä kulutustavaraa. 2 kertaa meni vanha laturi korjaukseen 60 tkm ajojeni aikana. No eipä laturi tuohon paljoa maksa...

      Jos laturi ei lataa ja etenkni ei tyhjää akkua niin ilman valoja sunnyllä kyllä ajaa useampia satoja km pelkällä akulla...

      • 20 vuotta Nissanilla

        ...mutta tällä kertaa vain niin päin, että laturi lataa liikaa, koska valot kirkastuvat huomattavasti annettaessa kierroksia vaikka 1500 rpm.

        Jos laturi ei lataisi lainkaan tai huonosti, vaikutus valoihin olisi luultavasti(?) päinvastainen (sytytys tarvitsee enemmän virtaa), tai ei mitään vaikutusta.

        Se on vain vähän huono, että joudun huomenna ajamaan verstaalleni pimeän aikaan, joten joudun ainakin jonkin verran pitämään valoja päällä, jos vika sittenkin on niinpäin, että laturi ei lataa. Täytyy varmuuden vuoksi sammuttaa kaikki muut sähkölaitteet.

        Huominen latausjännitteen mittaus varmaan kertoo jotain.


      • nissanisti
        20 vuotta Nissanilla kirjoitti:

        ...mutta tällä kertaa vain niin päin, että laturi lataa liikaa, koska valot kirkastuvat huomattavasti annettaessa kierroksia vaikka 1500 rpm.

        Jos laturi ei lataisi lainkaan tai huonosti, vaikutus valoihin olisi luultavasti(?) päinvastainen (sytytys tarvitsee enemmän virtaa), tai ei mitään vaikutusta.

        Se on vain vähän huono, että joudun huomenna ajamaan verstaalleni pimeän aikaan, joten joudun ainakin jonkin verran pitämään valoja päällä, jos vika sittenkin on niinpäin, että laturi ei lataa. Täytyy varmuuden vuoksi sammuttaa kaikki muut sähkölaitteet.

        Huominen latausjännitteen mittaus varmaan kertoo jotain.

        selvä vika jännitteen säädin rikki!tyyppi vika saneissa ja cherryissä noissa vuosimalleissa..


      • 20 vuotta Nissanilla
        nissanisti kirjoitti:

        selvä vika jännitteen säädin rikki!tyyppi vika saneissa ja cherryissä noissa vuosimalleissa..

        ...voi muuta kuin vaihtaa tuo hyllyssäni oleva korjattu auton alkuperäinen laturi takaisin paikalleen. En ole vielä kysellyt, saisiko tuota säädintä erikseen ja mitä se maksaisi. Muutenkin mieluiten avaan tuon nykyisen laturin ennen kuin ostan mitään, vaikka vika vaikuttaakin selvältä.


    • 20 vuotta Nissanilla

      Akun napajännite ennen käynnistystä 13 volttia (lohkolämppärin yhteydessä oleva laturi juuri irrotettu).

      Akun napajännite käynnistyksen jälkeen ilman valoja 17.5-18.5 volttia, sama myös 6 km ajon jälkeen (ja edelleen ilman valoja).

      Akun napajännite valot päällä 14-14,5 volttia.

      Sen huomasin, että auton tyhjäkäyntinopeus tosiaankin nousi. Moottori kylmänä käy jokseenkin kuten pitääkin, mutta lämpimänä tyhjäkäynti on 2000 rpm (valot päällä ja ilman valoja). Miten tuo jännite nostaa tyhjäkäyntiä, koska tuossa ei ole mitään "hienoa" elektroniikkaa, joka sekoaisi liian korkeasta jännitteestä? Autossa on perinteiset tavalliset kärjet ja virranjakaja.

      Irrottelin kaikkien lisävarusteiden, kuten stereoitten yms. sulakkeet, että eivät mene rikki liian korkean jännitteen takia.

      • nissanisti

        voipi tulla jo halvemaksi ostaa kunnostettu laturi säädin on samaa hintaluokkaa kuin kunnostettu laturi..vinkkinä sulle että osta suurempi tehoinen laturi esim 60 amppeerinen itellä ainaki auttoi kun aikani vaihdatin niitä takuuseen niin myyjä lopulta lykkäsi 60 laturin käteen ja tuumasi että nyt pitäs kestää ja niin teki!


      • 20 vuotta Nissanilla
        nissanisti kirjoitti:

        voipi tulla jo halvemaksi ostaa kunnostettu laturi säädin on samaa hintaluokkaa kuin kunnostettu laturi..vinkkinä sulle että osta suurempi tehoinen laturi esim 60 amppeerinen itellä ainaki auttoi kun aikani vaihdatin niitä takuuseen niin myyjä lopulta lykkäsi 60 laturin käteen ja tuumasi että nyt pitäs kestää ja niin teki!

        mulla on varaosa-autona samanlainen, kuin omanikin ja olen siitä tuon nykyisen laturin ottanut, kun alkuperäiseen pääsi jokin roska, joka sorvasi kollektorin vinoksi.

        Tuon alkuperäisen laturin ankkurin kollektorin olen sorvauttanut suoraan ja olen vaihtanut uudet hiilet. Laakerit olin siihen vaihtanut jo muutama vuosi aiemmin kolarikorjauksen yhteydessä (vanha nainen törmäsi autooni, kun hän ajoi punaisia päin, oikaisin auton itse). En ole tuota korjattua alkuperäistä laturia testannut, mutta pian se selviää, miten korjaus onnistui....

        Mutta tuo oli hyvä vihje, että voisi laturin vaihtaa isommaksi. En ollut tuota tullut ajatelleeksi. Mulla on aika paljon sähkönkuluttajia, mm. stereoissa on 3 vahvistinta (aika pieniä tosin) ja kaikki sallitut lisävalot edessä ja takana. Vanha laturi on kuitenkin sietänyt noita hyvin. Kaikki nuo himmelit olen asentanut autoon yli 15 vuotta sitten.


      • Datsunisti

        Ilmeisesti autossasi on kuitenkin automaattiryyppy joka nyt jää päälle virheellisen latausjännitearvon takia.


      • 20 vuotta Nissanilla
        Datsunisti kirjoitti:

        Ilmeisesti autossasi on kuitenkin automaattiryyppy joka nyt jää päälle virheellisen latausjännitearvon takia.

        ...autossa tosiaankin on. Aamulla töihin tullessa vähän ihmettelinkin, kun auto nyki pari kertaa 6 km työmatkan loppupuolella. Taisi ryyppy olla päällä. Pitääköhän tehdä "rautalankaviritys" ennen kuin lähtee ajamaan verstaan suuntaan myöhemmin illalla....

        Kytken kyllä yleismittarini tupakansytyttimeen, että pystyn tarkemmin seuraamaan akun tilaa, ettei tulisi rasitettua lamppuja liikaa, mutta ettei myöskään tyhjentäisi akkua liian aikaisin.


    • 20 vuotta Nissanilla

      Pääsin tuon vajaan 100 km matkan pajalleni ongelmitta. Kytkin yleismittarini auton tupakansytyttimeen ja sillä seurasin jännitetasoa. Ennen käynnistystä jännite oli 13 volttia ja kun jännite käynnistyksen jälkeen nousi 17 voltiin laitoin valot päällä ja lämmityslaitteen tuulettimen kakkoselle. Kun moottorin kierrosluvun piti hieman alle 2000 rpm, mittari näytti jännitteksi 13,8-14,2 volttia. Johtojen häviöiden takia jännite lienee akulla ollut hieman korkeampi. Auto myös käynnistyi perille saavuttuani ihan normaalisti, joten akku ei ollut mennyt tyhjäksi. Pitää huomenna vaihtaa tuo laturi ja jos ehdin, puran tuon vanhan laturin....

    • 20 vuotta Nissanilla

      Laturi vaihdettu muutama vuosi sitten "peruskorjaamaani" laturiin ja nyt toimii. Autolla jo ensimmäiset 100 "testikilometriä" takana.

      Hajonnesta laturista ei sisältäkään löytynyt silminähden mitään rikkinäistä, joten vika täytyy olla jännitteensäätimessä.

      • Mr Nissan

        Eikö ollu irtisulamisjälkiä diodien päissä?


      • 20 vuotta Nissanilla
        Mr Nissan kirjoitti:

        Eikö ollu irtisulamisjälkiä diodien päissä?

        ...juuri noita diodeja, mutta ne olivat ilmeisesti kahdella niitillä kiinnitetyn peltikannen alla. En ole avannut tuota kantta.

        Muuten kaikki näytti ehjältä.


      • Mr Nissan
        20 vuotta Nissanilla kirjoitti:

        ...juuri noita diodeja, mutta ne olivat ilmeisesti kahdella niitillä kiinnitetyn peltikannen alla. En ole avannut tuota kantta.

        Muuten kaikki näytti ehjältä.

        Taitaa tuo niiteillä suljettu laatikko olla kuitenkin jännitteensäädin?
        2 alumiinista levyä ovat lähinnä diodien välitykselä toisissaan kiinni, katseles niitä "lankoja" niiden levyjen välissä, onkos päät siististi tinaten kiinni olevan näköisiä vai sulaneita.


      • 20 vuotta Nissanilla
        Mr Nissan kirjoitti:

        Taitaa tuo niiteillä suljettu laatikko olla kuitenkin jännitteensäädin?
        2 alumiinista levyä ovat lähinnä diodien välitykselä toisissaan kiinni, katseles niitä "lankoja" niiden levyjen välissä, onkos päät siististi tinaten kiinni olevan näköisiä vai sulaneita.

        Olinpas puusilmä. Harmi vain, että pääsen seuraavan kerran katsomaan tuota vasta runsaan viikon kuluttua.

        Muistelen kyllä, että mitään erityistä vikaa en huomannut. Ainakin käämeiltä tulevat 2 lankaa oli siististi juotoksissa kiinni. Pitää nuo diodit tarkistaa. Nuo ovat ilmeisesti aika lailla eri näköisiä diodeja, joihin olen elektroniikkapuolella tottunut ja siksi en niihin kiinnittänyt huomiota. Pitäähän niitten tietysti kestää virtaakin melkoisesti, joten "perinteinen" ulkonäkö ei jäähdyttäisi riittävästi.

        Kiitoksia neuvosta.


      • 20 vuotta Nissanilla
        20 vuotta Nissanilla kirjoitti:

        Olinpas puusilmä. Harmi vain, että pääsen seuraavan kerran katsomaan tuota vasta runsaan viikon kuluttua.

        Muistelen kyllä, että mitään erityistä vikaa en huomannut. Ainakin käämeiltä tulevat 2 lankaa oli siististi juotoksissa kiinni. Pitää nuo diodit tarkistaa. Nuo ovat ilmeisesti aika lailla eri näköisiä diodeja, joihin olen elektroniikkapuolella tottunut ja siksi en niihin kiinnittänyt huomiota. Pitäähän niitten tietysti kestää virtaakin melkoisesti, joten "perinteinen" ulkonäkö ei jäähdyttäisi riittävästi.

        Kiitoksia neuvosta.

        ...vanhoja viestejä enää lukea, mutta laturissa ollut vika selvisi. Laturissa on 6 kpl diodeja integroituna jäähdytyslevyyn. Yksi niistä oli irronnut jäähdytyslevyssä olevasta piin palasesta. Pitääpä hankkia uusi diodisilta....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe