Uskonto taakkanamme

uskoa_ko

Uskonto on ihmissuvun neuroosi, josta joskus paranemme.

Ihmisellä on aina ollut tarve uskoa johonkin suurempaan. Itsestään selviä "suurempia" olivat luonnonvoimat, joita vastaan jouduttiin taistelemaan.

Ihmisten, varsinkin rahvaan, piti elämän kurissa ja nuhteessa ja uskonnosta saatiin oiva keino.

Kirkosta erotaan yhä suuremmissa määrin, osin verojenkin takia.

Nyt on suuria pääuskontoja, joista kristinusko suurimpia. Jokaisella on ajan saatossa syntynyt omaa uskoakin, joka ohjaa arjessa. Onko uskonto vain neuroosi, josta halutaan eroon?

42

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtäenvaihtais

      Mitähän olisi ollut ilman uskontoja? Johonkin on uskoneet toteemipaalun palvojatkin, sääntöjä kun on tarvittu yhteiselossa!

      Kenelle taakka, kenelle voimavara!

    • Se-entinen-Kukkahame

      Miksi se on taakka, eihän sinne kukaan pakota on täysin vapaata kuulua tai erota.

      Uskonto on minulle tärkeä vaikka en ole useinkaan poikennut sisälle kirkkoon, sitä vastoin kyllä mietiskelen ja muistelen lapsuuden kirkkomatkoja lämmöllä, koko perheen kanssa. Joskus hiljennyn omissa oloissani miettimään ja voin kehitellä oman rukoukseni itseni, läheisteni tai jonkun ikävän tapahtuman kohdastessa ketä vaan.
      Ei sillä ainakaan ketään loukkaa jos ajatuksin pyrkii ottamaan osaa tapahtumiin, iloisista tapahtumista kiittäen ja ikävistä ajatuksella selvitellen ja näin apua tarjoten.

      Eihän kaikki tykkää edes työn teosta ja voiko niitä avoimesti morkata?
      Kaikella aikansa ja kannattajansa.

      • EiLisättävää

        Näin.


    • Haitanneeko

      Uskosta voi juopua hurmiotilaan kun totuus vääristyy.
      Kaikki tietävät, jumalat ovat ihmisistä lähtöisin ihmisen päättelyn tulos että olisi jotain korkeampaa, luoja, kaiken luoja jonka vastakohta evoluutio.

      • Muistan yhden raamatunkohdan, joka koskee Jeesusta. Kohta kuuluu, syntynyt eikä tehty.
        Näen tuon kuin valheena. Sanotaanhan uskontunnustuksessakin, "sikisi Pyhästä Hengestä" eli on Jumalan siittämä.

        Selittäviä käsityksiä tiedän, mutta ei ihmisjärjellä uskottavia.

        Huom! En ole uskontojen vihaaja, mutta liian paljon puppua kaikessa, joka pyhä kirkossa puhuttavaksi.

        Olen itsekin vielä kirkkoon kuuluva - tavan vuoksi.


      • Ramoona_
        Ruuneman kirjoitti:

        Muistan yhden raamatunkohdan, joka koskee Jeesusta. Kohta kuuluu, syntynyt eikä tehty.
        Näen tuon kuin valheena. Sanotaanhan uskontunnustuksessakin, "sikisi Pyhästä Hengestä" eli on Jumalan siittämä.

        Selittäviä käsityksiä tiedän, mutta ei ihmisjärjellä uskottavia.

        Huom! En ole uskontojen vihaaja, mutta liian paljon puppua kaikessa, joka pyhä kirkossa puhuttavaksi.

        Olen itsekin vielä kirkkoon kuuluva - tavan vuoksi.

        Jumalan olemukseen kuuluu, että Hän on inhimillistä ymmärrystä ylempi. "Näemme nyt kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin. Usko on luja luottamus siihen, mikä ei näy, ja ojentautumista sen mukaan. "
        Jeesuksen jumalallinen alkuperä on Raamatussa ilmoitettu neitseellisenä sikiämisenä, asia jonka uskon, vaikka en vajavaisena ihmisenä voi ymmärtää.

        Usko on tietysti eri asia kuin uskonto, uskonnoissa on paljon ihmisen epätäydelliyydessään aikaansaamaa pahaa. Uskontoja harjoitetaan, niillä on tapoja ja perinteitä. Usko on ihmisen sisäinen asia, se on suhde Luojaan ilman välikäsiä , omalla kohdallani tunnen sen lahjana, jota ei pois voi ottaa tai mitätöiden selittää millään tieteellisellä argumentilla.

        Seurakuntaan kuulun minäkin, jonkin verran olen toiminnassakin mukana. En hyväksy kaikkia kirkon linjauksia , mutta suvaitsevampaan ja armollisempaan suuntaan ollaan menossa. Joulun sanoma on aina ajankohtainen : anteeksianto ja toivo, lähimmäisenrakkaus ja rauha niin sydämessä kuin ihmisten sekä kansojen kesken.


      • Jooseppi oli ollu tyämatkoillas knafti yhreksän kuukautta ja tuli kotja.

        Ku Maria rupes siin sit keittämän kaffet Joosepil ni tää huamas et Maria oli viimäsilläs paksuna. Jaaha, sitä on käyty viarais vai? Selvitä ny toi rakkaus tai mikä se ny oikke ol? Mää ilmota vaa et mittä äpärälapsi en ruppe puusepäntöillän elättämä. Tulik selväks? Tuli juu ja vähä meniki. Kakista ny vaa kurkustas kummone ilotalo tää mun telttan o ollu. Ei ny sentä mikkä ilotalo, tää sama teltta vaa. Jottan täytys tehrä et sai särvin ittel ja tol syntyvälki.

        Kyl syärät täyty sunki, mut onk se naiminenki juur välttämätön henkis pysymiseks. Mun kohral kyl vähä o, sanos Maria flaatina.

        Juaran kaffet ny välil ja sit sää kerrot juur kaik. Tulik selväks? Tuli juu!

        Se oli simmos pimjä yäaika ku mää huamasi, et ikänku täkki heilatti ja koht alkas tuntuma samalaist ku sunki kans, mut viäl parempa. Nii varmast juu !

        Ei sul sunka mittä nime ol tiarosas tommosest yä henkes ku leijaili sun jalkovälisäs? Ei, mut kirjotettuk kyl o, et simmonen pyhä henki tule munt naima. Siittämiseks sitä kyl myähemä sanota. Tota sanotan kirjakiäliseks ilmasuks, ettei raavas ymmäräis.

        Eik sää Jooseppi tiäräs sitäkä kui meijä, sun ja mun, o sanottu ratsastava aasin tammal. Kuullu olen kyl, mut siin aasi sukupuales o virhe. Meijä aasi, se lupää, o orhi.

        Nyt ei sit laverrella enemä. Aamul o lährettävä ratsastaman Betlehemin päi, nii on kirjotettu.

        Hyvä yätä ny vaa, Jooseppi! Nukus sääki ens yä!


      • usvapilvi
        Ruuneman kirjoitti:

        Muistan yhden raamatunkohdan, joka koskee Jeesusta. Kohta kuuluu, syntynyt eikä tehty.
        Näen tuon kuin valheena. Sanotaanhan uskontunnustuksessakin, "sikisi Pyhästä Hengestä" eli on Jumalan siittämä.

        Selittäviä käsityksiä tiedän, mutta ei ihmisjärjellä uskottavia.

        Huom! En ole uskontojen vihaaja, mutta liian paljon puppua kaikessa, joka pyhä kirkossa puhuttavaksi.

        Olen itsekin vielä kirkkoon kuuluva - tavan vuoksi.

        Tässä tarkempi syntynyt ei luotu...

        Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on ... Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ...


      • sececeeeweee

        Kaljahurmio on nautinto!


      • alamäkituli
        Ruuneman kirjoitti:

        Jooseppi oli ollu tyämatkoillas knafti yhreksän kuukautta ja tuli kotja.

        Ku Maria rupes siin sit keittämän kaffet Joosepil ni tää huamas et Maria oli viimäsilläs paksuna. Jaaha, sitä on käyty viarais vai? Selvitä ny toi rakkaus tai mikä se ny oikke ol? Mää ilmota vaa et mittä äpärälapsi en ruppe puusepäntöillän elättämä. Tulik selväks? Tuli juu ja vähä meniki. Kakista ny vaa kurkustas kummone ilotalo tää mun telttan o ollu. Ei ny sentä mikkä ilotalo, tää sama teltta vaa. Jottan täytys tehrä et sai särvin ittel ja tol syntyvälki.

        Kyl syärät täyty sunki, mut onk se naiminenki juur välttämätön henkis pysymiseks. Mun kohral kyl vähä o, sanos Maria flaatina.

        Juaran kaffet ny välil ja sit sää kerrot juur kaik. Tulik selväks? Tuli juu!

        Se oli simmos pimjä yäaika ku mää huamasi, et ikänku täkki heilatti ja koht alkas tuntuma samalaist ku sunki kans, mut viäl parempa. Nii varmast juu !

        Ei sul sunka mittä nime ol tiarosas tommosest yä henkes ku leijaili sun jalkovälisäs? Ei, mut kirjotettuk kyl o, et simmonen pyhä henki tule munt naima. Siittämiseks sitä kyl myähemä sanota. Tota sanotan kirjakiäliseks ilmasuks, ettei raavas ymmäräis.

        Eik sää Jooseppi tiäräs sitäkä kui meijä, sun ja mun, o sanottu ratsastava aasin tammal. Kuullu olen kyl, mut siin aasi sukupuales o virhe. Meijä aasi, se lupää, o orhi.

        Nyt ei sit laverrella enemä. Aamul o lährettävä ratsastaman Betlehemin päi, nii on kirjotettu.

        Hyvä yätä ny vaa, Jooseppi! Nukus sääki ens yä!

        Ruunemanin arvosana tällä kertaa tästä murrekirjoituksesta ajatuksineen on 4-. Huonoin arvosana on 4 ja paras on 10.


    • Salonmummo

      Jumalamme on todella valtava ja hyvä. Jälleen elämme uutta ihanaa päivää Herramme Jeesuksen Kristuksen siunatessa päivämme.

    • jakolasku

      Siunais nyt tämä sun jumala kaikille töitä ja leipää joidenka kuuluisi kaikille etuoikeutena.
      Lopettais sodat, kidutukset ja vainoamisen.
      Pitäisi ihmiset terveinä eikä riutuvina ja sairaina. Listaa riittää....

      • katso.ihmistä

        Miksi vaatia muuta kuin muu luonto on saanut? Niin kasvit kuin eläimetkin kituvat jos ovat huonoissa olosuhteissa, sinnittelevät kunnes kuolevat.
        Vaatia ihminen osaa kyllä, ja kiittämättömänä syyttää Jumalaa.


      • käsi.sydämelle

        Ihmiset niitä sotia kidutuksia ja vainoja aiheuttaa . Eipä työ kaikille maistu, toisten työn hedelmistä tullaan lämpimistä maista tänne pohjan perukoillekin nauttimaan. Nuo sodat on tekosyy lähteä köyhyyttä pakoon kun ei työhaluja ole edes omassa maassa missä tekemistä riittäisi..Jokaisella luomakunnan olennolla ja kasvillakin on elinakansa, miksi ihmisen pitäisi elää maailmantappiin ? Haluaisitko itse ? Vaatimuslistaa tosiaan riittää niin Jumalalle kuin sossuhuollolle.


      • Ajattele.tarkemmin

        Sotia aiheuttaa ja pakolaisvirtoja onko se tekosyy kun on vaihtoehto elää tai kuolla.


    • Siitä.vaan

      Kuinka monta kertaa olen miettinyt luojaa (jumala) on hän todella olemassa mutta aina päädyn olettamukseen, meillä ei ole ensimmäistäkään todistetta. Googlettamalla löytänyt milloin jumal käsitteen juutalaiset hyväksyivät, noin 3000 vuotta sitten ja pikkuhiljaa alkoi kehittyä raamatun kertomukset ja paljon myöhemmin koraani.
      Buddhalaisuus ei perustu jumaliin vaan omaan itseensä henkisesti ja arvoihin siis se on ihmisläheisempi. Itse en perusta uskontoihin koska niillä ei ole mitään annettavaa jos joillekkin on se on hänen asiansa.

    • reppuriika

      Olet oikeassa. Uskonnot ovat suuri taakka ja syntiin langenneen orjuus. Sitä kun ei voi luottaa Kristuksessa suoritettuun täydelliseen armoon ja sen myötä tulevaan rauhaan ja iloon.
      Kyllä uskonnot aikanaan loppuvat kun Jumalan valtakunta tulee ja pahan valta loppuun iankaikkisesti. Siihen saakka tämä taistelu jatkuu.

    • Jotain vastatakseni.

      Totta on, että uskonnot ovat tulleet inhimillisemmiksi ajan myötä. Tämä koskee juuri kristinuskoa.

      Kun Jumala sallii pahat, tekee hän sen jostain syystä. Mistä?

      • mususukulaku

        On olemassa sanonta "oppii niin hyvät kuin pahatkin"

        Jumala on luonut myöskin hyvät ja pahat jotta voit valita niistä toisen. Kahta ei saa valita, tyydyttävä. Miksi näin on?


    • usvapilvi

      Eikö siellä yläkerrassa ole toinenkin joka todella näkyy se sarvipää hiilikoukku kädessä eikö muka se tee mitään,?
      Se itse piru,joka asuu meissä jokaisessa kun tarve vaatii.

    • Mieti.sitä

      Usko on toiveajattelua, haavemaailma haaveilla.
      Usko jumalaan, jos voitaisiin todistaa jumalan olemassa olo niin ei tarvitsisi uskoa.
      Mitä tapahtuisi jumala olisi konkreettisesti totta.

      • pieni.ihminen_

        Usko onkin uskon asia. Miksi Jumala pitäisi todistaa, kyllä hänet todeksi tuntee , se on sisäinen totuus ja varmuus. On paljon tosiasioita, jotka ei ole konkreettisisa, esim ihmisen tunnemaailma. On niin paljon muitakin selittämättömiä asioita, joita ei ihmisjärki ymmärrä. Jumala on niin paljon suurempi kuin yksikään ihminen, ei ihmisillä ole edesedellytyksiä Jumalan olemassaolon todistamiseen.
        Kyse onkin siitä, ettei ihminen ylpeydessään voi tunnustaa , että hän on vajavainen.


      • Elämänkatsous
        pieni.ihminen_ kirjoitti:

        Usko onkin uskon asia. Miksi Jumala pitäisi todistaa, kyllä hänet todeksi tuntee , se on sisäinen totuus ja varmuus. On paljon tosiasioita, jotka ei ole konkreettisisa, esim ihmisen tunnemaailma. On niin paljon muitakin selittämättömiä asioita, joita ei ihmisjärki ymmärrä. Jumala on niin paljon suurempi kuin yksikään ihminen, ei ihmisillä ole edesedellytyksiä Jumalan olemassaolon todistamiseen.
        Kyse onkin siitä, ettei ihminen ylpeydessään voi tunnustaa , että hän on vajavainen.

        Juu kyllä se on ihmisessä itsessän miten sen tuntee, entä silloin kun se alkaa vaikkuttamaan yhteiskunnallisesti ja siitä muodostuu toinen totuus, sen takia se ei ole kouluissa oppiaine.


    • jakolasku

      Elämä olisi pelkkää hyvyyttä, sotia ei olisi, ei Isis terroristeja. Vaeltaisimme punaisessa pumpulipilvessä. Kaikki pahuus olisi eliminoitu. Ihmiset olisivat tasavertaisia, värillä ei väliä. Ihmiset olisi ohjelmoitu hyvyyden palvelijoiksi, ei pahuuden koska sellaista ei ole.
      Voi miten elämä olisi mukavaa, helvetin tulikin olisi vieras käsite. Kirkkoa ei tarvittaisi koska jokainen pysyisi muutenkin hyvyyden kuosissa.

    • öllöläläinen

      Mitäs se piru tekee joutilaana makaileen useammankin suomalaisen sohvalla ja haisee?

    • jakolasku

      Ei hyvyyteen kuulu piru, hyvyys itsessään eliminoisi sarvipään.

      • On näitä hauska lukea! Miksi uskonto pitää olla ongelma joillekin, minä taas kutsun sitä kulttuuriksi. " Mieles nuorena nousta suo" (siis ajattelemaan)
        Kun aikanaan järjestäytynyt yhteiskunta sai alkunsa Sumerissa, ent. Mesobotaniassa, luotiin sääntöjä kaupunkiolosuhteisiin. Ilman lakeja ja järjestystä ei mikään yhteisö toimi,..Ei kunkku tai kukaan johtaja pysty yksin valvomaan, niin mikäpä silloin oli parempi järjestelmä kuin ylhäältä säätelevä Jumaluus?

        Oli se sitten aurinko jumala Ra Egyptissä, tai kreikkalainen ja roomalainen mytologinen jokapaikan jumaltarusto.
        Lähi-idässä se kultivoitui juutalaisuudessa kolminaisuusoppiin, meidän eläessä täällä karhunpalvonnan, Ukko Ylijumalan ja Väinämöisen soiton lumoissa, Tapiolan neitojen karkeloidessa idyllissä 🌿

        Kaikki ne palvelivat yhteisön tarpeita, palkintoineen ja rangaistuksineen.

        Näin myös tänä päivänä toimii lakimme, pohjautuen muinaisiin hyviksi havaittuihin laintauluihin.

        P.S. Ruuneperille tyypilliseen tapaan, hän ottaa kirjaimellisesti jonkun kohdan Raamatusta,...tietämättä kultuurihistoriasta kaikkien sankareiden muinaisuudessa syntyneen, --- ilman ihmisen osuutta.


      • Oho!


      • Ruuneman kirjoitti:

        Oho!

        Pätemisen tarveko ajaa sinut tällaisten keskustelujen vetäjäksi? Valitettavasti sinulla on edelleen sama perusvirhe, olet kuin norsu lasikaupassa. On syytä muistaa, että uskonnollisten yhteisöjen suurin arvo on siisä, että ne ovat myös näiden yhteisöjen sisällä oleville luonnollisia sosiaalisia yhteisöja. Viimeisten vuosikymmenien nopea kehitys on mahdollistanut muunlaistenkin yhteisöjen kehityksen ja ne kilpailevat automaattisesti näiden yhteisöjen äärijäsenistä.

        Toisaalta, olet ateisti tai et, sinun ja meidän muittenkin taakkana on yli vuosituhannen pituinen kirkollinen asennoituminen, joka on iskostunut meidän alitajuntaamme.
        Olen itse kokenut ns. rajareissun, jonka vaiheista muistan ainakin osan. Matkalla en nähnyt sen paremmin taivasta kuin helvettiäkään, mielenkiintoista oli kuitenkin
        se, että muistikuvilla ja Raamatun kertomuksilla oli yhtymäkohtia. tuon unenomaisen matkan kuvien syöttäjänä toimi tietysti oma alitajuntani.

        Tuosta kokemastani olen tehnyt johtopäätöksen: buddhalainen, muslimi, intiaani tai minkä tahansa muun uskontokunnan edustaja ei näkisi rajamatkan aikana samanlaisia alitajunnan symbolikuvia kuin meidän yhteisöömme edustajat


    • Smurrrmeli

      Mikäs hyvyys se siellä kirkon katolla jossain tarinassa piinasi???
      Voe voe teijän tietoutta

    • Ihminen on rakennettu sillä tavoin, että johonkin korkeampaan voimaan on uskottava. Sen näkee esim. niissä maissa, joissa uskonto on kielletty ja poliittinen valta kontrolloi kansaa. Kansa on tehnyt politiikasta uskonnon ja palvoo despoottejaan paljon suuremmalla hartaudella kuin uskovaiset muualla maalmassa ikinä. Katsokaa vain Albaniaa Hoxan aikana, Pohjois.Koreaa, Itäblokin maita, Japania ennen II maailmansotaa, Thaimaata... jne.

      Omaa uskoa ja uskontoa ollaan valmiit puolustamaan henkeen ja vereen. Ja mitä kouluttamattomampi kansa, sen helpommin se on johdettavissa "aidon ja oikeanlaisen uskon" piiriin, jonka tueksi mikä tahansa teko on oikeutettu.

      Jo kivikauden ihmiset hautasivat vainajansa tavaroineen tuonpuoleiseen maailmaan lähtemään. Usko ikuiseen elämään on meissä sisäänkirjoitettu.

      • Mitä-vain

        jos vauvasta alkaen opetetaan
        äidinmaidon imemisestä alkaen, uskomaan,
        niin siitä on melko mahdotonta enää irrottautua.


      • Ongelma on siinäkin, että uskoa ei ole, joka olisi yksi ja ainut. Uskontoja on sen sijaan n 1 sekä punainen auto.

        Tarve uskoa johonkin suurempaan on ollut kauemmin kuin ajanlaskumme näyttää.


      • Sääliruunea
        Ruuneman kirjoitti:

        Ongelma on siinäkin, että uskoa ei ole, joka olisi yksi ja ainut. Uskontoja on sen sijaan n 1 sekä punainen auto.

        Tarve uskoa johonkin suurempaan on ollut kauemmin kuin ajanlaskumme näyttää.

        Sinä itse teet ongelmasi, et luota omaan sisiseen ääneesi ja suuri epävarmuus ja pelko huutaa sinussa.


      • psykologiwww
        Ruuneman kirjoitti:

        Ongelma on siinäkin, että uskoa ei ole, joka olisi yksi ja ainut. Uskontoja on sen sijaan n 1 sekä punainen auto.

        Tarve uskoa johonkin suurempaan on ollut kauemmin kuin ajanlaskumme näyttää.

        Jumala on luonut ihmisen, niin miehen kuin naisenkin. Luodessaan ihmisen, Jumala loi myös aivot. Nämä meidän Jumalan luomat aivot ovat sellaiset, joiden salaisuutta me ihmiset emme milloinkaan minkäänmoisten tutkimusten kautta pysty kokonaan selvittämään.

        Jumala loi aivoihin eri alueita ja siellä on myöskin uskonto-alue. On siis aivan luonnollista, että ihminen uskoo Jumalaan. Paljon on uskontoja maailmassa, mutta suurin osa on pakanauskontoja ja kaikenlaisia huuhaa-oppeja.

        On tutkijoita, jotka väittävät uskontoaivoalueen sairauksiin tai tuhoutumisen johtavan Jumalan kieltämiseen ja myöskin nuo ihmiset vastustavat Jumalan ja Jeesuksen olemassaolon. Vastustavat myöskin Pyhää Raamattua. Toisaalta myöskin henkisesti vammautuneet ovat paljonkin pakanoita.

        Narsismiin kuuluu tavallisesti pakanuus. Tarkoittaa sitä, että narsisti pitää itseään Jumalan yläpuolella ja uskoo vain omaan itseensä. Narsistin tavallisimmat sanat hänen suustaan ovat: MINÄ, MINUN, MINULLE, MINÄ, MINÄ,.....JNE. Myöskin ateisti kieltä Jumalan ja Jeesuksen ja näin ollen hänetkin luokitellaan nykytietämyksen mukaan narsistiksi.

        Narsisti käyttää toisia sumeilematta hyväkseen. Ei tarjoa milloinkaan pyyteetöntä apua. Hän hakeutuu luoksesi, kun tarvitsee SINUA omiin tarkoitusperiinsä. Narsisti, ateisti, pakana = SAMA ASIA


      • psykologiwww kirjoitti:

        Jumala on luonut ihmisen, niin miehen kuin naisenkin. Luodessaan ihmisen, Jumala loi myös aivot. Nämä meidän Jumalan luomat aivot ovat sellaiset, joiden salaisuutta me ihmiset emme milloinkaan minkäänmoisten tutkimusten kautta pysty kokonaan selvittämään.

        Jumala loi aivoihin eri alueita ja siellä on myöskin uskonto-alue. On siis aivan luonnollista, että ihminen uskoo Jumalaan. Paljon on uskontoja maailmassa, mutta suurin osa on pakanauskontoja ja kaikenlaisia huuhaa-oppeja.

        On tutkijoita, jotka väittävät uskontoaivoalueen sairauksiin tai tuhoutumisen johtavan Jumalan kieltämiseen ja myöskin nuo ihmiset vastustavat Jumalan ja Jeesuksen olemassaolon. Vastustavat myöskin Pyhää Raamattua. Toisaalta myöskin henkisesti vammautuneet ovat paljonkin pakanoita.

        Narsismiin kuuluu tavallisesti pakanuus. Tarkoittaa sitä, että narsisti pitää itseään Jumalan yläpuolella ja uskoo vain omaan itseensä. Narsistin tavallisimmat sanat hänen suustaan ovat: MINÄ, MINUN, MINULLE, MINÄ, MINÄ,.....JNE. Myöskin ateisti kieltä Jumalan ja Jeesuksen ja näin ollen hänetkin luokitellaan nykytietämyksen mukaan narsistiksi.

        Narsisti käyttää toisia sumeilematta hyväkseen. Ei tarjoa milloinkaan pyyteetöntä apua. Hän hakeutuu luoksesi, kun tarvitsee SINUA omiin tarkoitusperiinsä. Narsisti, ateisti, pakana = SAMA ASIA

        Kirjoitat:
        "Luodessaan ihmisen, Jumala loi myös aivot. Nämä meidän Jumalan luomat aivot ovat sellaiset, joiden salaisuutta me ihmiset emme milloinkaan minkäänmoisten tutkimusten kautta pysty kokonaan selvittämään. "
        Myös kirjoitat:
        "On tutkijoita, jotka väittävät uskontoaivoalueen sairauksiin tai tuhoutumisen johtavan Jumalan kieltämiseen ja myöskin nuo ihmiset vastustavat Jumalan ja Jeesuksen olemassaolon."

        Nämä ajatukset on hyvä muistaa, kun otetaan rajusti kantaa trans-sukupuolisiin ja homoihin. Ihmisellä on vahva tahto tuomita nämä luojanluomat ja väittää, että he ovat syntisiä ja Jumalan armon ulottumattomissa ja heidän tekonsa ovat suora tie kadotukseen.
        Lohduttavaa näiden ihhmisten kannalta ovat ajatuksesi. Aidot ja terveet aivot sisältävät salaisuuden, jota emme pysty kokonaan selvittämään, ja siksi erilaisuuden tuomitsevat ihmiset itse asiassa sairastavat uskontoaivoalueen tuhoavaa sairautta.

        Tiede ja tutkimus kehittyvät. Ei ole kauan aikaa siitä, kun mielisairaat ihmiset saatettiin kahlita ketjuin seinään loppuelämäkseen, ja epilektikoilta kiellettiin avioituminen. Tietomäärämme kasvaa jatkuvasti. Opimme itsestämme, opimme aivoistamme. Opimme, että olemme kaikki erilaisia.


    • valinnanvapaus

      Ole uskomatta, mutta anna muiden uskoa. Ainakin kristinuskossa on hyviä ohjeita ihmisten keskinäiseen elämään, rakkautta ja anteeksiantoa. Jos lapsesta asti pidetään uskon asioista ja seurakunnasta erossa, mollataan uskontoa ja uskovia, aivopesua sekin on. Onhan ihmisillä oikeus päättää vartuttuaan ja asioihin perehdyttyään, tunnustaako jotain uskontoa. Hyvin kelpaa kirkolliset menot monille, jotka eväti usko, ristiäiset, konfirmaatio, kirkkohäät ja kirkkohautajaiset. Moni pelkää menettävänsä älykön maineensa, jos tunnustaa uskovansa sellaiseen, jota ei tieteellisesti voi todistaa.

    • lannenhunttarikanadasta

      Makriina,,juttusi on hyvin kirjoitettu,,ja erikoisesti tuo tarve uskoon,,uskomiseen korostui sotien aikana,,jollei joku tuota usko,,niin lue kansa taisteli lehtia,,jotka saat luettua ilmaiseksi netissa..
      ihmisen sydameen on jatetty Jumalan suuruinen tila..moni yrittaa kieltaa sen,,tai tayttaa sen jollakin muulla,,mutta kaipaus Jumalan puoleen on aina.
      Jumalan puolelta on ovi auki,,tuhlaajapoikakin saa palata..
      ja tuo otsikko==Uskonto on ihmissuvun neuroosi, josta joskus paranemme.// ei pida paikkaansa..Jumal kaipuu ei ihmisesta havia..

      https://www.youtube.com/watch?v=vfZsaeXXwTA kuuntele tuo ole hyva

    • Neeasa

      Usko Jumalaan on lahja, josta saa olla iloinen ja kiitollinen.
      Ilman sitä, olisimme huojuvia, horjuvia, joka tuulen riepoteltavia. Usko antaa varmuutta elämään, joka päivä on varmuus, etten ponnistele yksin.

    • isoäiti_

      Juuri Intiasta palanneena usko ja uskonnot jäivät tietysti askarruttamaan mieltäni.

      Hindu tuttavani sanoo hindulaisuuden olevan elämäntapa ei uskonto.

      Mitä enemmän olen tavannut erilaisia uskovia, sitä enemmän olen huomannut heidän samankaltaisuutensa.

    • uskovainen00

      Useimmille uskonto ei ole taakka jos ei siihen pakoteta.

      • mususukulaku

        Taakka tulisi minulle mikäli evluterilaisena minun olisi pakosta vaihdettava uskoni vaikkapa islamin uskoon ja tulla muslimiksi. Taitaisi hermot mennä kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe