Vaatimattomat 120000 dollaria!

MormonLeaks

Mormonikirkon yleisauktoriteettien vaatimaton stipendi vuonna 2014 oli 120 000 dollaria. Tämä summa maksettiin heille lähes verottomasti. Afrikan alle 10 dollaria päivässä tienaavat jäsenet ovat varmasti iloisia tästä vaatimattomasta korvauksesta maksaessaan kymmenuksensä. Mormoni Jeesuskin riemuitsee!

Antti Ateistin blogissa lisää suomeksi.
http://exmormoni.blogspot.fi/2017/01/vaatimattomuus-map-kirkossa.html

Hyvä hyvä, Mormon Leaks sivusto toimii!

45

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samarin

      Kyllä joku kirkon jäsen pian meille kertoo kuinka 10 000 $ kuussa on tosiaankin vaatimaton avustus.

      • Selkeyttä

        Kun henkilöltä edellytetään, että hän käyttää koko aikansa kirkon tehtäviin,, niin eikö siitä tule maksaa palkkaa tai palkkiota? Yleisauktoriteeteilla ei ole aikaa muuhun kuin tehtäviensä hoitamiseen. He myös matkustavat paljon.

        Kaikki seurakunta- ja vaarnatehtävät hoidetaan oman työn ohella. Työ jaetaan usean henkilön kesken. Lähetystyökin tehdään omin tai perheen varoin , tai siihen saa tukea erityisestä vapaaehtoisin lahjoituksin kertyvästä rahastosta.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kun henkilöltä edellytetään, että hän käyttää koko aikansa kirkon tehtäviin,, niin eikö siitä tule maksaa palkkaa tai palkkiota? Yleisauktoriteeteilla ei ole aikaa muuhun kuin tehtäviensä hoitamiseen. He myös matkustavat paljon.

        Kaikki seurakunta- ja vaarnatehtävät hoidetaan oman työn ohella. Työ jaetaan usean henkilön kesken. Lähetystyökin tehdään omin tai perheen varoin , tai siihen saa tukea erityisestä vapaaehtoisin lahjoituksin kertyvästä rahastosta.

        Mielestäni tulee maksaa palkkaa. Palkkaa kuuluu kutsua palkaksi eikä "avustukseksi" tai stipendiksi tai muuksi. Vaatimaton tuo palkka ei ole kuin ihmiskunnan piskuisen vähemmistön näkökulmasta.

        Minusta piispoillekin voisi maksaa palkkaa sivutoimesta. Mutta tätä ei tehdä koska kirkon mielestä palkkapapisto on jotenkin väärää vaikka kirkolla on palkka-apostolit ja palkkaseitsenkymmenet ja palkkaprofeetta.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kun henkilöltä edellytetään, että hän käyttää koko aikansa kirkon tehtäviin,, niin eikö siitä tule maksaa palkkaa tai palkkiota? Yleisauktoriteeteilla ei ole aikaa muuhun kuin tehtäviensä hoitamiseen. He myös matkustavat paljon.

        Kaikki seurakunta- ja vaarnatehtävät hoidetaan oman työn ohella. Työ jaetaan usean henkilön kesken. Lähetystyökin tehdään omin tai perheen varoin , tai siihen saa tukea erityisestä vapaaehtoisin lahjoituksin kertyvästä rahastosta.

        Sinä unohdit tarkentaa että lähetyssaarnaajat tekevät työnsä palkatta. Lähetyspresidentti saa ihan kunnon rahalliset korvaukset työstään.


      • samarin
        samarin kirjoitti:

        Mielestäni tulee maksaa palkkaa. Palkkaa kuuluu kutsua palkaksi eikä "avustukseksi" tai stipendiksi tai muuksi. Vaatimaton tuo palkka ei ole kuin ihmiskunnan piskuisen vähemmistön näkökulmasta.

        Minusta piispoillekin voisi maksaa palkkaa sivutoimesta. Mutta tätä ei tehdä koska kirkon mielestä palkkapapisto on jotenkin väärää vaikka kirkolla on palkka-apostolit ja palkkaseitsenkymmenet ja palkkaprofeetta.

        Myös Smith oli sitä mieltä että piispalle kuuluu maksaa palkkaa. Olikohan muuten tämän ilmoituksen antaessaan itsekin piispan toimessa? Oli ainakin silloin kun sai ilmoituksen että "piispalle tulee rakentaa talo"!

        " Ja myös piispan tulee saada elantonsa tai oikeutettu korvaus kaikista palveluksistaan kirkossa." Oppi ja liitot 42:73


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Mielestäni tulee maksaa palkkaa. Palkkaa kuuluu kutsua palkaksi eikä "avustukseksi" tai stipendiksi tai muuksi. Vaatimaton tuo palkka ei ole kuin ihmiskunnan piskuisen vähemmistön näkökulmasta.

        Minusta piispoillekin voisi maksaa palkkaa sivutoimesta. Mutta tätä ei tehdä koska kirkon mielestä palkkapapisto on jotenkin väärää vaikka kirkolla on palkka-apostolit ja palkkaseitsenkymmenet ja palkkaprofeetta.

        Palkka-apostolit, palkkaprofeetta? LOL. Korotetun ihmisen palveluskunta on tietenkin erilainen kuin Raamatun vastaava, kun kerran nimittäjä ja toimenkuvakin ovat erilaiset.
        Ainoat jotka eivät saa palkkaa organisaatiolle tekemästään työstä vaan päin vastoin joutuvat maksamaan, ovat rivijäsenet. Hienosti järjestetty homma.


      • samarin
        kaksipisteto kirjoitti:

        Palkka-apostolit, palkkaprofeetta? LOL. Korotetun ihmisen palveluskunta on tietenkin erilainen kuin Raamatun vastaava, kun kerran nimittäjä ja toimenkuvakin ovat erilaiset.
        Ainoat jotka eivät saa palkkaa organisaatiolle tekemästään työstä vaan päin vastoin joutuvat maksamaan, ovat rivijäsenet. Hienosti järjestetty homma.

        Hyvin on tosiaan järjestetty. Uskallan väittää että suurin osa jäsenistä vieläkin uskoo että palkatta profeetta ja apostolit toimivat. Avustusta korkeintaan saavat ruokaan ja asumiseen. Tosin yleensä heti perään sanotaan että ovat yleensä siinä iässä että asunnot jo maksettu joten vain pientä elatusta saavat. Ovat vaan ilmeisesti kovia syömään ja ylikalliissa asunnoissa asuvat kun 10 000 $ kuukaudessa on heille vaatimaton avustus
        elinkustannuksiin.
        Kuinkakohan paljon verotetaan uskonnollisen järjestön antamia avustuksia? Pienemmällä prosentilla kuin palkkaa? Siksikö ei sanota kuten asia oikeasti on että apostolit ja profeetat saavat palkkaa työstään.
        No onneksi tällaiset asiat eivät pysy ikuisesti salassa.
        Pakkaprofeetta tosin tekee työnsä ilmoituksensaajana laiskasti kun ei oikein ilmoittele mitään.


    • Rahaapomoille

      Yleisauktoriteetit eivät matkusta omilla rahoillaan vaan kaikki kulut katetaan. 120 000 dollarin vaatimaton korvaus on myös n. kaksinkertainen keskimääräisen yhdysvaltalaisen perheen ansioihin nähden. Vaatimaton, jollaiseksi kirkossa tuota kutsutaan, se ei missään nimessä ole. Lähetyssaarnaajien parn sadan euron kuukausirahaa voidaan kutsua vaatimattomaksi, kirkon johtajien rahankuppausta ei.

    • kysykä vaan

      niin minä vastaan

      ja panen

      • Selkeyttä

        Kristinuskoa on kovin monenlaista. Profiilissasi oleva viittaa siihen, että niputat kaikki samaan. MAP-kirkko syntyi siitä, kun Joseph Smith ihmetteli mikä kirkko on oikea. Hän ei tuolloin osannut ajatella, että kaikki voivat olla väärässä, mutta hänelle vastattiin:

        Tämä on Joseph Smithin historiasta:
        https://www.lds.org/scriptures/pgp/js-h/1?lang=fin

        13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin pyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa.

        14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä tuhatkahdeksansataakaksikymmentä. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt rukoilla ääneen.

        15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltä käsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.

        16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.

        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näinkahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!

        18 Aikomuksenani mennessäni kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.

        19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä; ja minulle puhuva Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että ”he lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina ihmiskäskyjä, ja he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman”.

        20 Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään niistä; ja hän sanoi minulle monia muita asioita, joita en voi kirjoittaa tällä kertaa. Kun toinnuin ennalleni, havaitsin makaavani selälläni katsellen ylös taivaalle. Kun valo oli poistunut, olin voimaton; mutta toivuin pian jonkin verran ja menin kotiin. Ja kun nojasin takkaan, äiti kysyi, mikä minua vaivasi. Vastasin: ”Älä huoli, kaikki on hyvin — voin aivan hyvin.” Sitten sanoin äidilleni: ”Olen saanut tietää omalta osaltani, että presbyteriaanisuus ei ole totta.” Näyttää siltä kuin vastustaja olisi tiennyt sangen varhaisessa vaiheessa elämääni, että minun oli määrä osoittautua hänen valtakuntansa häiritsijäksi ja kiusaksi; minkäpä muun vuoksi pimeyden vallat olisivat yhdistyneet minua vastaan? Miksi vastustus ja vaino, joka nousi minua vastaan melkeinpä lapsuudessani?


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kristinuskoa on kovin monenlaista. Profiilissasi oleva viittaa siihen, että niputat kaikki samaan. MAP-kirkko syntyi siitä, kun Joseph Smith ihmetteli mikä kirkko on oikea. Hän ei tuolloin osannut ajatella, että kaikki voivat olla väärässä, mutta hänelle vastattiin:

        Tämä on Joseph Smithin historiasta:
        https://www.lds.org/scriptures/pgp/js-h/1?lang=fin

        13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin pyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa.

        14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä tuhatkahdeksansataakaksikymmentä. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt rukoilla ääneen.

        15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltä käsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.

        16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.

        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näinkahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!

        18 Aikomuksenani mennessäni kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.

        19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä; ja minulle puhuva Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että ”he lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina ihmiskäskyjä, ja he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman”.

        20 Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään niistä; ja hän sanoi minulle monia muita asioita, joita en voi kirjoittaa tällä kertaa. Kun toinnuin ennalleni, havaitsin makaavani selälläni katsellen ylös taivaalle. Kun valo oli poistunut, olin voimaton; mutta toivuin pian jonkin verran ja menin kotiin. Ja kun nojasin takkaan, äiti kysyi, mikä minua vaivasi. Vastasin: ”Älä huoli, kaikki on hyvin — voin aivan hyvin.” Sitten sanoin äidilleni: ”Olen saanut tietää omalta osaltani, että presbyteriaanisuus ei ole totta.” Näyttää siltä kuin vastustaja olisi tiennyt sangen varhaisessa vaiheessa elämääni, että minun oli määrä osoittautua hänen valtakuntansa häiritsijäksi ja kiusaksi; minkäpä muun vuoksi pimeyden vallat olisivat yhdistyneet minua vastaan? Miksi vastustus ja vaino, joka nousi minua vastaan melkeinpä lapsuudessani?

        Ilmoittivatko jo nuo kaksi persoonaa Smithille että profeetan ja apostolien virat ovat palkkavirkoja?


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Ilmoittivatko jo nuo kaksi persoonaa Smithille että profeetan ja apostolien virat ovat palkkavirkoja?

        Tietänet, että kaiken kirkossa ei tarvitse perustua ilmoituksiin, vaan saamme käyttää ja meidän tulee käyttää omaa ymmärrystämme. - Kun henkilö joutuu pitkän aikaa käyttämään koko kapasiteettinsa kirkon tehtävien hoitamiseen, niin toimeentulo on järjestettävä kirkon kautta.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tietänet, että kaiken kirkossa ei tarvitse perustua ilmoituksiin, vaan saamme käyttää ja meidän tulee käyttää omaa ymmärrystämme. - Kun henkilö joutuu pitkän aikaa käyttämään koko kapasiteettinsa kirkon tehtävien hoitamiseen, niin toimeentulo on järjestettävä kirkon kautta.

        Niin, toimeentulo, mutta entä ylellinen korvaus?


    • Evlut

      Riippuu aina siitä mihin palkkaa verrataan. Jos on kyseessä ison organisaation keskivaiheilla (ne 70) oleva päätoiminen henkilö, ei 10.000 dollaria tai euroa kuussa ole mitenkään tolkuton palkka. Suomessa suuren yrityksen keskijohtoon kuuluva saa monesti enemmän

      • Selkeyttä

        Kiitos asiallisesta toteamuksestasi!
        Kirkossamme on nyt noin 15.5 miljoonaa jäsentä. Toimintaa on miltei jokaisessa maailman valtiossa.


      • Kysynvain

        Miksi verrata yrityksen keskijohtoon? Äijien pitäisiolla kutsumusammatissa eikä businessjohtajia.


      • samarin

        Ei tolkuton, mutta ei myöskään vaatimaton avustus elämiselle välttämättömien kulujen kattamiseksi.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta toteamuksestasi!
        Kirkossamme on nyt noin 15.5 miljoonaa jäsentä. Toimintaa on miltei jokaisessa maailman valtiossa.

        Joista aktiivisia noin kolmannes. Kymmentä miljoonaa epäaktiivista ei tarvitse kauheasti johtaa.
        Ei pidä verrata bisnesjohtajiin vaan pappeihin ja piispoihin. Apostolien ja seitsenkymmenten palkka samaa tasoa kuin ev.lut piispojen. Vaatimaton se palkka ei kuitenkaan ole.


      • Evlut
        samarin kirjoitti:

        Joista aktiivisia noin kolmannes. Kymmentä miljoonaa epäaktiivista ei tarvitse kauheasti johtaa.
        Ei pidä verrata bisnesjohtajiin vaan pappeihin ja piispoihin. Apostolien ja seitsenkymmenten palkka samaa tasoa kuin ev.lut piispojen. Vaatimaton se palkka ei kuitenkaan ole.

        Kuten sanoin, riippuu siitä mihin verrataan. Suomen arkkipiispan palkka on samaa luokkaa. En tiedä tarkkaan millaista on MAP-kirkon johtajien työ mutta ei sitä nyt taatusti ihan vain puolihuolimattonasti tehdä.

        Tässä yhteydessä en halua ottaa kantaa siihen miksei mormonipiispoille makseta mitään. Nyt on puhe ylimmän johdon palkoista. Tietenkin on naurettavaa puhua mistään avustuksesta. Suomessa se ainakin verotettaisiin normaalisti samoin kuin mahdollinen asuntoetu.


      • Kysynvain
        Evlut kirjoitti:

        Kuten sanoin, riippuu siitä mihin verrataan. Suomen arkkipiispan palkka on samaa luokkaa. En tiedä tarkkaan millaista on MAP-kirkon johtajien työ mutta ei sitä nyt taatusti ihan vain puolihuolimattonasti tehdä.

        Tässä yhteydessä en halua ottaa kantaa siihen miksei mormonipiispoille makseta mitään. Nyt on puhe ylimmän johdon palkoista. Tietenkin on naurettavaa puhua mistään avustuksesta. Suomessa se ainakin verotettaisiin normaalisti samoin kuin mahdollinen asuntoetu.

        Ai niin. Sinulla onkin oma lehmä ojassa. Oman kirkkosi johto saa myös noin yletäntä palkkaa.


      • samarin
        Evlut kirjoitti:

        Kuten sanoin, riippuu siitä mihin verrataan. Suomen arkkipiispan palkka on samaa luokkaa. En tiedä tarkkaan millaista on MAP-kirkon johtajien työ mutta ei sitä nyt taatusti ihan vain puolihuolimattonasti tehdä.

        Tässä yhteydessä en halua ottaa kantaa siihen miksei mormonipiispoille makseta mitään. Nyt on puhe ylimmän johdon palkoista. Tietenkin on naurettavaa puhua mistään avustuksesta. Suomessa se ainakin verotettaisiin normaalisti samoin kuin mahdollinen asuntoetu.

        Kyse on juuri siitä että MAP-kirkossa yleisesti opetetaan etteivät kirkon ylimmät johtajat saa palkkaa vaan vaatimatonta avustusta.


    • Evlut

      Yritin ottaa kantaa vain palkkaan ja sanoin ettei avustuksesta voida puhua. Toinen juttu on tietenkin se ettei ulkopuolinen tai edes kirkon jäsen pysty tarkistamaan onko tuossa kaikki vai onko jotain muita etuja.
      Aina kun joku sanoo että jonkun palkka on liian suuri, hän ei koskaan sano, paljonko se enintään saisi olla. Ei tässäkään kukaan ole sitä sanonut.

      • Selkeyttä

        Kiitos jälleen! - Huomaan että sinussa on aitoa totuuden rakkautta.


      • samarin

        Olen samaa mieltä. Työstä pitää saada palkkaa ja täyspäiväiset kirkon työntekijät ovat oikeutettuja palkkaan. Minusta Map-kirkon piispoillekin voisi maksaa sivutoimesta kirkon taholta palkkaa.
        En myöskään ota kantaa onko 10 000 $ sopiva kuukausipalkka johtaville aiktoriteeteille, totean vain että se ei ole vaatimaton summa. Se on linjassa esim. luterilaisten piispojen palkan suhteen joten tuntuisi olevan "kohdallaan". Sekä johtavat auktoriteetit että että luterilaiset piispat voivat toki kokea että palkka voisi olla suurempi mutta siltikään se ei ole vaatimaton. Ennenkaikkea se ei ole mikään vaatimaton avustus tai vaatimaton stipendi tai vaatimaton korvaus vaan palkka ja tavallisen palkansaajan näkökulmasta ihan suuri summa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kiitos jälleen! - Huomaan että sinussa on aitoa totuuden rakkautta.

        Kirkolla vastaavasti ei ole totuuden rakkautta koska se valheellisesti väittää että johtavat veljet eivät saa palkkaa, vaan "vaatimatonta avustusta/korvausta/stipendiä" vaikka johtavat veljet todellisuudessa saavat 10 000 $ kuukaudessa kirkolta.


    • Palkaton papisto tarkoittaa siis meitä tavallisia pappeja seurakunnissa. Voisihan sen selvästi tosiaan ilmoittaa että kokoaikaisilla virkailijoilla on tuloja. Eihän se mikään salaisuus olekaan kun se kerran julkisesti ilmoitetaan. Kai sen perustelutkin ovat julkisia. Ne eivät siis ilmeisesti tule pappeuden hoitamisesta vaan kirkon työlle kokonaan omistautumisesta jolloin ei voi enää muuta työtä tehdä.

      Ehkä silloin ei saisi puhua palkattomasta papistosta vaan kertoa täsmällisesti tämä asia. Kaikkihan me puhutaan aina omaan pussiin, mutta tuskin tässä nyt mitään pahaa taaskaan on tapahtunut. Vastustajat taas yrittävät vetää joka narusta. Mehän ollaan moniavioisia CIA:n agentteja ja uskotaan legendoihin, eihän meidän väitteisiin kannata uskoa.

      Asian historiallinen kehitys olisi myös mielenkiintoinen, sekä Israelin historiassa, apostoleilla, nefiläisillä että kirkollamme.

      • kaksipisteto

        Israelin historiassa on ollut vain yhdenlainen pappeus, jonka synty on voitu geneettisestikin ajoittaa samaan aikaan kuin itse kansan, eli noin 1000 e. kr eikä pappeus ole siitä muuttunut .
        Tietyn suvun miehet saivat tehtäväkseen hoitaa temppelin ja sen uhrimenot ja muu osa kansaa ylläpiti pappeja. Kun temppeliä ei enää ollut, papistoa ei enää ylläpidett, vaan he hankkivat elantonsa itse vaikka tiettyjä tehtäviä vielä hoitavat ja heitä koskevat muutamat erityismääräykset. Israelin papisto on omanlaisensa eikä mitenkään liity mihinkään muihin uskontoihin tai niiden papistoihin.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Israelin historiassa on ollut vain yhdenlainen pappeus, jonka synty on voitu geneettisestikin ajoittaa samaan aikaan kuin itse kansan, eli noin 1000 e. kr eikä pappeus ole siitä muuttunut .
        Tietyn suvun miehet saivat tehtäväkseen hoitaa temppelin ja sen uhrimenot ja muu osa kansaa ylläpiti pappeja. Kun temppeliä ei enää ollut, papistoa ei enää ylläpidett, vaan he hankkivat elantonsa itse vaikka tiettyjä tehtäviä vielä hoitavat ja heitä koskevat muutamat erityismääräykset. Israelin papisto on omanlaisensa eikä mitenkään liity mihinkään muihin uskontoihin tai niiden papistoihin.

        Alkuaan oli Melkisedekin pappeus, mutta kun israelilaiset eivät eläneet sen mukaan korkeampi pappeus otettiin pois. . Mooses rikkoi lain taulut, mutta sai tilalle toiset. Laki muuttui ja samalla myös pappeus.

        Kun Kristus tuli. korkeampi pappeus palautettiin. Sen alkuperäinen nimi oli Pappeus Jumalan Pojan järjestyksen mukaan.

        Melkisedekin pappeus
        Katso myös Melkisedek ; Pappeus ; Vanhin.

        Melkisedekin pappeus on korkeampi eli suurempi pappeus; Aaronin pappeus on vähäisempi pappeus. Melkisedekin pappeuteen kuuluvat kirkon hengellisten siunausten avaimet. Jumalisuuden voima ilmenee ihmisille korkeamman pappeuden toimituksissa (OL 84:18–25; 107:18–21).

        Jumala ilmoitti tämän korkeamman pappeuden ensiksi Aadamille. Tämä pappeus on ollut kaikkien taloudenhoitokausien patriarkoilla ja profeetoilla (OL 84:6–17). Aluksi sitä kutsuttiin Pyhäksi pappeudeksi Jumalan Pojan järjestyksen mukaan. Myöhemmin sitä alettiin sanoa Melkisedekin pappeudeksi (OL 107:2–4).

        Kun Israelin lapset eivät eläneet Melkisedekin pappeuden etuoikeuksien ja liittojen mukaan, Herra otti pois korkeamman lain ja antoi heille vähäisemmän pappeuden ja vähäisemmän lain (OL 84:23–26), Aaronin pappeuden ja Mooseksen lain. Kun Jeesus tuli maan päälle, hän palautti Melkisedekin pappeuden juutalaisille ja alkoi rakentaa kirkkoa heidän keskuuteensa. Pappeus ja kirkko katosivat kuitenkin jälleen luopumuksen vuoksi. Myöhemmin ne palautettiin Joseph Smith nuoremman kautta (OL 27:12–13; 128:20; JS—H 73).

        Melkisedekin pappeudessa on vanhimman, ylipapin, patriarkan, seitsenkymmenen ja apostolin virat (OL 107). Melkisedekin pappeus tulee aina kuulumaan Jumalan valtakuntaan maan päällä.

        Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti on ylipappeuden eli Melkisedekin pappeuden presidentti, ja hänellä on hallussaan kaikki Jumalan valtakuntaan maan päällä kuuluvat avaimet. Presidentin kutsumus on vain yhdellä miehellä kerrallaan, ja hän on maan päällä ainoa ihminen, jolla on valtuus käyttää kaikkia pappeuden avaimia (OL 107:64–67; OL 132:7).

        Kristus on pappi ikuisesti, ja hänen pappeutensa on Melkisedekin pappeutta, Ps. 110:4 (Hepr. 5:6, 10; 7:11). Melkisedekin pappeus hallitsee evankeliumia, Hepr. 7 (OL 84:18–25). Melkisedek osoitti voimallista uskoa ja sai ylipappeuden viran, Alma 13:18. Melkisedekin pappeus annettiin Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle, OL 27:12–13 (JS—H 72). Ne, jotka ottavat vastaan tämän pappeuden, ottavat vastaan valan ja liiton, OL 84:33–42. On olemassa kaksi jaostoa eli suurta osastoa: Melkisedekin pappeus ja Aaronin pappeus, OL 107:6. Melkisedekin pappeuteen kuuluu oikeus antaa kaikkia hengellisiä siunauksia, OL 107:8–18. Mooses, Elias ja Elia antoivat Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle pappeuden avaimet, OL 110:11–16. Nyt minä annan teille pappeuteeni kuuluvat virkamiehet, jotta te pitäisitte hallussanne sen avaimet, OL 124:123.


        Aaronin pappeus
        Katso myös Aaron, Mooseksen veli ; Mooseksen laki ; Pappeus.

        Vähäisempi pappeus (Hepr. 7:11–12; OL 107:13–14). Sen virat ovat piispa, pappi, opettaja ja diakoni (OL 84:30; 107:10, 14–15, 87–88). Muinoin oli Mooseksen lain mukaan ylipappeja, pappeja ja leeviläisiä. Aaronin pappeus ilmoitettiin Moosekselle, koska muinaiset israelilaiset kapinoivat Jumalaa vastaan. He eivät halunneet tulla pyhitetyiksi eivätkä ottaa vastaan Melkisedekin pappeutta eivätkä sen toimituksia (OL 84:23–25). Aaronin pappeuteen kuuluvat lain ja evankeliumin ajalliset ja ulkoiset toimitukset (1. Aik. 23:27–32; OL 84:26–27; 107:20). Siinä on enkelien palveluksen, parannuksen evankeliumin ja kasteen avaimet (OL 13). Aaronin pappeus palautettiin maan päälle tämän taloudenhoitokauden aikana 15. toukokuuta 1829. Johannes Kastaja antoi sen Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Susquehannajoen partaalla lähellä Harmonya Pennsylvanian osavaltiossa (OL 13; JS—H 68–73).

        Liiton mukaan Pinehas ja hänen jälkeläisensä saavat ikuisesti olla pappeja, 4. Moos. 25:13. Herra puhdistaa Leevin pojat, Mal. 3:3 (3. Nefi 24:3). Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, Hepr. 5:4. Leeviläinen pappeus ei johda täydellisyyteen, Hepr. 7:11. Tätä pappeutta ei oteta milloinkaan pois maan päältä, kunnes Leevin pojat uhraavat uhrin, OL 13:1. Joseph Smith ja Oliver Cowdery asetettiin Aaronin pappeuteen, OL 27:8. Vähäisempi pappeus pitää hallussaan enkelien palveluksen avainta, OL 84:26 (OL 13:1). On olemassa kaksi pappeutta, nimittäin Melkisedekin ja Aaronin, OL 107:1. Toista pappeutta kutsutaan Aaronin pappeudeksi, OL 107:13.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Alkuaan oli Melkisedekin pappeus, mutta kun israelilaiset eivät eläneet sen mukaan korkeampi pappeus otettiin pois. . Mooses rikkoi lain taulut, mutta sai tilalle toiset. Laki muuttui ja samalla myös pappeus.

        Kun Kristus tuli. korkeampi pappeus palautettiin. Sen alkuperäinen nimi oli Pappeus Jumalan Pojan järjestyksen mukaan.

        Melkisedekin pappeus
        Katso myös Melkisedek ; Pappeus ; Vanhin.

        Melkisedekin pappeus on korkeampi eli suurempi pappeus; Aaronin pappeus on vähäisempi pappeus. Melkisedekin pappeuteen kuuluvat kirkon hengellisten siunausten avaimet. Jumalisuuden voima ilmenee ihmisille korkeamman pappeuden toimituksissa (OL 84:18–25; 107:18–21).

        Jumala ilmoitti tämän korkeamman pappeuden ensiksi Aadamille. Tämä pappeus on ollut kaikkien taloudenhoitokausien patriarkoilla ja profeetoilla (OL 84:6–17). Aluksi sitä kutsuttiin Pyhäksi pappeudeksi Jumalan Pojan järjestyksen mukaan. Myöhemmin sitä alettiin sanoa Melkisedekin pappeudeksi (OL 107:2–4).

        Kun Israelin lapset eivät eläneet Melkisedekin pappeuden etuoikeuksien ja liittojen mukaan, Herra otti pois korkeamman lain ja antoi heille vähäisemmän pappeuden ja vähäisemmän lain (OL 84:23–26), Aaronin pappeuden ja Mooseksen lain. Kun Jeesus tuli maan päälle, hän palautti Melkisedekin pappeuden juutalaisille ja alkoi rakentaa kirkkoa heidän keskuuteensa. Pappeus ja kirkko katosivat kuitenkin jälleen luopumuksen vuoksi. Myöhemmin ne palautettiin Joseph Smith nuoremman kautta (OL 27:12–13; 128:20; JS—H 73).

        Melkisedekin pappeudessa on vanhimman, ylipapin, patriarkan, seitsenkymmenen ja apostolin virat (OL 107). Melkisedekin pappeus tulee aina kuulumaan Jumalan valtakuntaan maan päällä.

        Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti on ylipappeuden eli Melkisedekin pappeuden presidentti, ja hänellä on hallussaan kaikki Jumalan valtakuntaan maan päällä kuuluvat avaimet. Presidentin kutsumus on vain yhdellä miehellä kerrallaan, ja hän on maan päällä ainoa ihminen, jolla on valtuus käyttää kaikkia pappeuden avaimia (OL 107:64–67; OL 132:7).

        Kristus on pappi ikuisesti, ja hänen pappeutensa on Melkisedekin pappeutta, Ps. 110:4 (Hepr. 5:6, 10; 7:11). Melkisedekin pappeus hallitsee evankeliumia, Hepr. 7 (OL 84:18–25). Melkisedek osoitti voimallista uskoa ja sai ylipappeuden viran, Alma 13:18. Melkisedekin pappeus annettiin Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle, OL 27:12–13 (JS—H 72). Ne, jotka ottavat vastaan tämän pappeuden, ottavat vastaan valan ja liiton, OL 84:33–42. On olemassa kaksi jaostoa eli suurta osastoa: Melkisedekin pappeus ja Aaronin pappeus, OL 107:6. Melkisedekin pappeuteen kuuluu oikeus antaa kaikkia hengellisiä siunauksia, OL 107:8–18. Mooses, Elias ja Elia antoivat Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle pappeuden avaimet, OL 110:11–16. Nyt minä annan teille pappeuteeni kuuluvat virkamiehet, jotta te pitäisitte hallussanne sen avaimet, OL 124:123.


        Aaronin pappeus
        Katso myös Aaron, Mooseksen veli ; Mooseksen laki ; Pappeus.

        Vähäisempi pappeus (Hepr. 7:11–12; OL 107:13–14). Sen virat ovat piispa, pappi, opettaja ja diakoni (OL 84:30; 107:10, 14–15, 87–88). Muinoin oli Mooseksen lain mukaan ylipappeja, pappeja ja leeviläisiä. Aaronin pappeus ilmoitettiin Moosekselle, koska muinaiset israelilaiset kapinoivat Jumalaa vastaan. He eivät halunneet tulla pyhitetyiksi eivätkä ottaa vastaan Melkisedekin pappeutta eivätkä sen toimituksia (OL 84:23–25). Aaronin pappeuteen kuuluvat lain ja evankeliumin ajalliset ja ulkoiset toimitukset (1. Aik. 23:27–32; OL 84:26–27; 107:20). Siinä on enkelien palveluksen, parannuksen evankeliumin ja kasteen avaimet (OL 13). Aaronin pappeus palautettiin maan päälle tämän taloudenhoitokauden aikana 15. toukokuuta 1829. Johannes Kastaja antoi sen Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Susquehannajoen partaalla lähellä Harmonya Pennsylvanian osavaltiossa (OL 13; JS—H 68–73).

        Liiton mukaan Pinehas ja hänen jälkeläisensä saavat ikuisesti olla pappeja, 4. Moos. 25:13. Herra puhdistaa Leevin pojat, Mal. 3:3 (3. Nefi 24:3). Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, Hepr. 5:4. Leeviläinen pappeus ei johda täydellisyyteen, Hepr. 7:11. Tätä pappeutta ei oteta milloinkaan pois maan päältä, kunnes Leevin pojat uhraavat uhrin, OL 13:1. Joseph Smith ja Oliver Cowdery asetettiin Aaronin pappeuteen, OL 27:8. Vähäisempi pappeus pitää hallussaan enkelien palveluksen avainta, OL 84:26 (OL 13:1). On olemassa kaksi pappeutta, nimittäin Melkisedekin ja Aaronin, OL 107:1. Toista pappeutta kutsutaan Aaronin pappeudeksi, OL 107:13.

        Ei ole ollut muuta papistoa se on pelkkää mormonien väite, höpötettelet taas uskontosi satuja jotka on tarkoitettu oikeuttamaan oma papistonne jollaista Jeesus ei perustanut eikä kristinusko mihinkään tarvinnut, mutta Smith halusi perustaa omaan uskontoonsa .
        Unohdat myös sen että Israel on todellinen olemassa oleva kansa joka on jättänyt jäljet kaikkialle missä on asunut, papistosta on myös geneettiset jäljet joka löydettiin kun oli mahdollista alkaa tutkia ihmisten perimää. Sukupapiston alku ajoittuu juuri samaan aikaan kun kansan syntykin, eikä papisto voikaan vanhempi kuin sen kultin luonut kansa.
        Alku"Aaron", nimeä emme varmasti tiedä, mutta oli nimi mikä hyvänsä, hahmo on jo historiallinen ja Israelissa on ollut yhden suvun pappeus niin kauan kuin kansa on ollut olemassa ja nuo papit olivat ne jotka hoitivat uhrikultin. Tuo sukupapisto on ellei historian vanhin katkeamaton yhä toimiva pappistraditio, niin ainakin vanhimpia.

        Mooses sen sijaan ei ole historian, vaan tarinan hahmo, ei ole ollut eksodusta eikä kansa ole ollut Siinain vuorella karattuaan Egyptin orjuudesta matkallaan valloittamaan luvattua maata. Alkuperäisen tarinan mukaan uudet laintaulut olivat sisällöltään tismalleen samat kuin Mooseksen rikkomat eikä tarinaakaan voi jälkikäteen muuttaa ja ilmoittaa että uusi onkin oikeampi versio kuin alkuperäinen .

        Aatami ei ole historian hahmo, sen kai mormonitkin ymmärtävät, joten ei sellaiselle jota ei ole ollut , ole voitu ilmoittaa yhtään mitään. Eikä Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle ja muilla 1800-luvun jenkeillä tietenkään ole mitään yhteyttä, historiallista tai kultillista, muinaiseen Israelin pappeuteen.

        Halu saada aito historia tyhjän tilalle on mormoneilla niin kova että se panee keksimään kuviteltuja juttuja .Mormonit eivät ymmärrä että Israelilla on todellinen historia, joka ei ole muutettavissa ja kansa on tavallinen kansa jonka historiallinen merkitys on vain siinä että se loi henkisen perinnön josta aikanaan syntyi kristinusko , maailman suurin ja merkittävin uskonto, se jonka jumalan mormonisimi nyt yrittää jälkikäteen korvata omalla uusien ilmoitusten jumalallaan.
        Lainailet taas VT:ia, mistä tiedät mitä lainaamasi kohdat itse asiassa tarkoittavat, kun ei niitä edes omana aikana ja omassa ympäristössä saanut ottaa kirjaimellisesti?


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Ei ole ollut muuta papistoa se on pelkkää mormonien väite, höpötettelet taas uskontosi satuja jotka on tarkoitettu oikeuttamaan oma papistonne jollaista Jeesus ei perustanut eikä kristinusko mihinkään tarvinnut, mutta Smith halusi perustaa omaan uskontoonsa .
        Unohdat myös sen että Israel on todellinen olemassa oleva kansa joka on jättänyt jäljet kaikkialle missä on asunut, papistosta on myös geneettiset jäljet joka löydettiin kun oli mahdollista alkaa tutkia ihmisten perimää. Sukupapiston alku ajoittuu juuri samaan aikaan kun kansan syntykin, eikä papisto voikaan vanhempi kuin sen kultin luonut kansa.
        Alku"Aaron", nimeä emme varmasti tiedä, mutta oli nimi mikä hyvänsä, hahmo on jo historiallinen ja Israelissa on ollut yhden suvun pappeus niin kauan kuin kansa on ollut olemassa ja nuo papit olivat ne jotka hoitivat uhrikultin. Tuo sukupapisto on ellei historian vanhin katkeamaton yhä toimiva pappistraditio, niin ainakin vanhimpia.

        Mooses sen sijaan ei ole historian, vaan tarinan hahmo, ei ole ollut eksodusta eikä kansa ole ollut Siinain vuorella karattuaan Egyptin orjuudesta matkallaan valloittamaan luvattua maata. Alkuperäisen tarinan mukaan uudet laintaulut olivat sisällöltään tismalleen samat kuin Mooseksen rikkomat eikä tarinaakaan voi jälkikäteen muuttaa ja ilmoittaa että uusi onkin oikeampi versio kuin alkuperäinen .

        Aatami ei ole historian hahmo, sen kai mormonitkin ymmärtävät, joten ei sellaiselle jota ei ole ollut , ole voitu ilmoittaa yhtään mitään. Eikä Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle ja muilla 1800-luvun jenkeillä tietenkään ole mitään yhteyttä, historiallista tai kultillista, muinaiseen Israelin pappeuteen.

        Halu saada aito historia tyhjän tilalle on mormoneilla niin kova että se panee keksimään kuviteltuja juttuja .Mormonit eivät ymmärrä että Israelilla on todellinen historia, joka ei ole muutettavissa ja kansa on tavallinen kansa jonka historiallinen merkitys on vain siinä että se loi henkisen perinnön josta aikanaan syntyi kristinusko , maailman suurin ja merkittävin uskonto, se jonka jumalan mormonisimi nyt yrittää jälkikäteen korvata omalla uusien ilmoitusten jumalallaan.
        Lainailet taas VT:ia, mistä tiedät mitä lainaamasi kohdat itse asiassa tarkoittavat, kun ei niitä edes omana aikana ja omassa ympäristössä saanut ottaa kirjaimellisesti?

        Eivätkö antamani kohdat Raamatusta merkitse mitään?


      • Evlut

        Historialliseen kehykseen ei voi ottaa nefiläisiä koska heitä ei ole koskaan ollut olemassa. Muuten hyvä ajatus.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eivätkö antamani kohdat Raamatusta merkitse mitään?

        Lyhyesti: mikään raamatunlause ei liity teihin eikä keksimäänne uuteen papistoon. Hepr. kirjeessä messias(=christos) laitetaan Aaronin pappeutta korkeammaksi , ylipapiksi ikuisesti. Aaronin papisto oli Jahven asettama ja nyt psalmin 110 jakeeseen 4 vedoten" Jahve on vannonut eikä sitä kadu: "Sinä olet pappi iankaikkisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan" hepr. kirjeen kirjoittaja ilmoittaa että Jeesus olisi taivaallinen ylipappi .Kyse on kristillisestä ajatuksesta ei Israelin uskontoon kuuluvasta tai kuuluneesta .

        4.Moos 25 jakeet eivät perustu tositapahtumiin, mutta laki sanoo joka tapauksessa, että Aaronin papisto on ikuinen . Malachi 3.3 sanoo näin " Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Jahvelle uhrilahjoja vanhurskaudessa." Jae ei liity sen paremmin kristinuskoon kuin mormonismiin.
        Elias ja Elia ovat sama henkilö, nimi alkukielellä on Elijahu mutta joissakin käännöksissä nimi riippuen mihin kieleen on käännetty on Elia tai Elias. Smith raukka ei ymmärtänyt sitäkään .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Lyhyesti: mikään raamatunlause ei liity teihin eikä keksimäänne uuteen papistoon. Hepr. kirjeessä messias(=christos) laitetaan Aaronin pappeutta korkeammaksi , ylipapiksi ikuisesti. Aaronin papisto oli Jahven asettama ja nyt psalmin 110 jakeeseen 4 vedoten" Jahve on vannonut eikä sitä kadu: "Sinä olet pappi iankaikkisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan" hepr. kirjeen kirjoittaja ilmoittaa että Jeesus olisi taivaallinen ylipappi .Kyse on kristillisestä ajatuksesta ei Israelin uskontoon kuuluvasta tai kuuluneesta .

        4.Moos 25 jakeet eivät perustu tositapahtumiin, mutta laki sanoo joka tapauksessa, että Aaronin papisto on ikuinen . Malachi 3.3 sanoo näin " Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Jahvelle uhrilahjoja vanhurskaudessa." Jae ei liity sen paremmin kristinuskoon kuin mormonismiin.
        Elias ja Elia ovat sama henkilö, nimi alkukielellä on Elijahu mutta joissakin käännöksissä nimi riippuen mihin kieleen on käännetty on Elia tai Elias. Smith raukka ei ymmärtänyt sitäkään .

        Sivuutat sn, mitä on Raamatussa. Melkisedek oli suuri ylipappi ja siksi hänellä' ollutta pappeutta sanottiin Melkisedekin pappeudeksi. On väitetty että vain Kristuksella on tuo pappeus, mutta olihan se Melkisedekilläkin. Kristus antoi tuon pappeuden apostoleilleen, mutta tuo pappeus on kuuluu kaikille, jotka ovat johtavassa asemassa. Vanhimman, ylipapin ja seitsenkymmenten virat kuuluvat tuohon pappeuteen.

        Aaronin pappeus on ikuista kuten pappeus yleensäkin. Aaronin suoranaisilla jälkeläisillä on tuo pappeus syntyperänsä vuoksi, mutta pappeuden avaimet eli valtuus toimia kuuluvat Melkisedekin pappeuteen. Avaimet tarvitaan, jotta toimitukset olisivat pätevät.

        Hepr. 5:6 s

        ja toisessa paikassa: -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta. [Ps. 110:4; Hepr. 7:17]

        Hepr. 5:10

        Hänestä tuli Jumalan asettama ylipappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta.

        Hepr. 6:20

        Sinne Jeesus meidän edelläkävijänämme meni, kun hän oli tullut ylipapiksi, jonka pappeus on ikuista, Melkisedekin pappeutta. [Hepr. 4:14 | Hepr. 5:6,10]

        Hepr. 7:11

        Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin? [Gal. 2:21]

        Hepr. 7:15

        Asia käy vielä selvemmäksi silloin kun virkaan astuu uudenlainen pappi, joka Melkisedekin tavoin

        Hepr. 7:17

        Hänestä kirjoitukset todistavat: -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta. [Hepr. 5:6]


      • kaksipisteto

        VTssä on 2 mainintaa joissa on joko nimi tai sanonta "kuninkaani on oiekeudenmukainen" =malki zedek. Ensimmäinen tarina voi olla osin historiallinen siinä suhteessa, että siihen aikaan kun Israelin kansa eriytyi omaksi ryhmäkseen muista kaananilaiskansoista, Jerusalem , Salem, oli jebusilaisten asuttama kaupunki. Jebusilaisista ei tiedetä juuri mitään muuta kuin että he asuivat siellä tuolloin ja olivat perustaneet sinne oman kultin ja ehkä tehneet kaupungista ensi kertaa jonkin kultin keskuksen, ja että he eivät olleet kaananilaiskansa.
        Israelilaiset valloittivat kaupungin jebusilaisilta ja perustivat sinne sen jälkeen oman uhrikultin keskuksen. Tarina Abrahamista ei ole historiallinen, mutta luo rauhanomaisen kuvan Israelin myyttisen kantaisän ja israelilaisten sittemmin sodalla valloittaman kaupungin kuninkaan kohtaamisesta. Kantaisä oli maksanut kymmenykset kaupungin kuninkaalle ja tämän edustamalle jumalalle El eljonille joka oli yksi kaananilaisten palvomista jumalista jo ennen kuin Israelia kansana oli. Myöhemmin 'el kaikkine muotoineen sulauttui Jahveen, mutta toinen vahva kaananilaisjumala, Baal, jäi Israelin kultin ja sen jumalan viholliseksi.

        Toinen maininta on psalmissa 110 jonka jakeen 4 käännös kuuluu näin: "Jahve on vannonut eikä sitä kadu: "Sinä olet pappi iankaikkisesti, Melkisedekin /oikeudenmukaisen kuninkaan järjestyksen mukaan". Heprealaiskirjeen kirjoittaja tulkitsee asian niin, että se jonka Jahve nimitää iankaikkiseksi papiksi on Jeesus.
        Totuus kuitenkin on, että sen paremmin kristityillä kuin juutalaisilla ei ole koskaan ollut mitään Melkisedekin papistoa ja Jeesuskin ylipappina toimi taivaassa eikä maanpäällä perustanut minkäänlaista papistoa. .

        " Kristus antoi tuon pappeuden apostoleilleen, mutta tuo pappeus on kuuluu kaikille, jotka ovat johtavassa asemassa. Vanhimman, ylipapin ja seitsenkymmenten virat kuuluvat tuohon pappeuteen.
        "Aaronin pappeus on ikuista kuten pappeus yleensäkin. Aaronin suoranaisilla jälkeläisillä on tuo pappeus syntyperänsä vuoksi, mutta pappeuden avaimet eli valtuus toimia kuuluvat Melkisedekin pappeuteen. Avaimet tarvitaan, jotta toimitukset olisivat pätevät."
        Missä raamattu noin sanoo ? Ei yhtään missään joten älä siis yritä vedota raamattuun kun täällä mainosta smithin oppeja .


      • Selkeyttä

        Luotan enemmän Raamatun sanoihin mm. pappeudesta kuin sinun tulkintoihisi. Ethän edes usko Jumalaan.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Luotan enemmän Raamatun sanoihin mm. pappeudesta kuin sinun tulkintoihisi. Ethän edes usko Jumalaan.

        Näytä sitten Raamatusta tai historiasta - kumpikin on tässä samaa mieltä -
        että on ollut tuollainen pappeus sekä israelissa että kristityillä ,että Jeesus antoi tuon pappeuden apostoleille sekä kaikille jotka ovat johtavassa asemassa ja että vanhimman, ylipapin ja seitsenkymmenten virat kuuluvat tuohon pappeuteen ja että tarvitaan jotkin avaimet jota jotkut toimitukset olisivat päteviä
        Arvaan että juokset taas pakoon, Raamattuun kun voi vedota vain asoissa joista se jotain sanoo, ei muissa.
        Miksi muuten arvelet että jeesus olisi tehnyt itsestään ylipapin joka palvelee häntä itseään? Ps 110.4 "Näin on Jahve vannonut, eikä hän valaansa peruuta: "Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.
        ja Hepr. kirje "4 Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, vaan ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin. "


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Näytä sitten Raamatusta tai historiasta - kumpikin on tässä samaa mieltä -
        että on ollut tuollainen pappeus sekä israelissa että kristityillä ,että Jeesus antoi tuon pappeuden apostoleille sekä kaikille jotka ovat johtavassa asemassa ja että vanhimman, ylipapin ja seitsenkymmenten virat kuuluvat tuohon pappeuteen ja että tarvitaan jotkin avaimet jota jotkut toimitukset olisivat päteviä
        Arvaan että juokset taas pakoon, Raamattuun kun voi vedota vain asoissa joista se jotain sanoo, ei muissa.
        Miksi muuten arvelet että jeesus olisi tehnyt itsestään ylipapin joka palvelee häntä itseään? Ps 110.4 "Näin on Jahve vannonut, eikä hän valaansa peruuta: "Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.
        ja Hepr. kirje "4 Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, vaan ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin. "

        Kumma jos nämä kohdat eivät sinulle riitä:

        Hepr. 5:6 s

        ja toisessa paikassa: -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta. [Ps. 110:4; Hepr. 7:17]

        Hepr. 5:10

        Hänestä tuli Jumalan asettama ylipappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta.

        Hepr. 6:20

        Sinne Jeesus meidän edelläkävijänämme meni, kun hän oli tullut ylipapiksi, jonka pappeus on ikuista, Melkisedekin pappeutta. [Hepr. 4:14 | Hepr. 5:6,10]

        Hepr. 7:11

        Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin? [Gal. 2:21]

        Hepr. 7:15

        Asia käy vielä selvemmäksi silloin kun virkaan astuu uudenlainen pappi, joka Melkisedekin tavoin

        Hepr. 7:17

        Hänestä kirjoitukset todistavat: -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta. [Hepr. 5:6]
        ---
        Myöhemmät ilmoitukset ovat selventäneet pappeudenkin luonnetta. Niinpä Melkisedekin pappeuteen kuuluvat vanhimman, ylipapin, seitsenkymmenten ja patriarkan virat. Aaronin pappeuteen kuuluvat diakonin, opettajan, papin ja piispan virat. (Edellyttäen että piispa on Aaronin soranainen jälkeläinen)Raamattu yksin ei anna selkeää kuvaa. Jumala ei ole kuollut vaan on antanut tietää lisää kirkon järjestyksestä. Jos ja kun oletat, että kaiken tulisi selvitä Raamatusta, niin jäät pimeyteen


      • kaksipisteto

        En ole kiistänyt etteikö heprelaiskirjeen kirjoittaja laita Jeesusta olemaan taivaassa Jahven ylipappi, mutta tämän kiistän:
        " Melkisedekin pappeudessa on vanhimman, ylipapin, patriarkan, seitsenkymmenen ja apostolin virat (OL 107). Melkisedekin pappeus tulee aina kuulumaan Jumalan valtakuntaan maan päällä.
        Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti on ylipappeuden eli Melkisedekin pappeuden presidentti, ja hänellä on hallussaan kaikki Jumalan valtakuntaan maan päällä kuuluvat avaimet. Presidentin kutsumus on vain yhdellä miehellä kerrallaan, ja hän on maan päällä ainoa ihminen, jolla on valtuus käyttää kaikkia pappeuden avaimia (OL 107:64–67; OL 132:7)."
        Tuo kaikki on yksin Smithin oppeja jolle ei ole tukea raamatussa eikä historiassa .

        Jeesuksen ylippappeus ei liity maanpäälliseen, sen sanoo heprealaiskirjekin Jeesus korotettiin sen mukaan taivaassa ylipapiksi "11 Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin? "

        Hepr. kirje myös todistaa myös että jos Jeesus olisi Jahve, kuten mormoniuskonto väittää, koko israelin historia alkaa Jahven vannomalla väärällä valalla Hepr.5:13 "Antaessaan Abrahamille lupauksensa Jumala vannoi omaan nimeensä, koska ei ollut ketään suurempaa, jonka nimeen hän olisi vannonut" Jahvehan siinä ilmaantui Abrahamin luo ja vannoi omaan nimeensä mutta häntä suurempi jumala asuikin kolobin luona vaimoineen, joten Jahve vannoi väärän valan eikä vain kerran vaan tekee niin uudestaan ja uudestaan. Ei Raamatussa ole oikeastaan yhtään mitään mikä ei perustuisi joko Jahven väärään valaan tai Jahven muuhun valheeseen .


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kumma jos nämä kohdat eivät sinulle riitä:

        Hepr. 5:6 s

        ja toisessa paikassa: -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta. [Ps. 110:4; Hepr. 7:17]

        Hepr. 5:10

        Hänestä tuli Jumalan asettama ylipappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta.

        Hepr. 6:20

        Sinne Jeesus meidän edelläkävijänämme meni, kun hän oli tullut ylipapiksi, jonka pappeus on ikuista, Melkisedekin pappeutta. [Hepr. 4:14 | Hepr. 5:6,10]

        Hepr. 7:11

        Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin? [Gal. 2:21]

        Hepr. 7:15

        Asia käy vielä selvemmäksi silloin kun virkaan astuu uudenlainen pappi, joka Melkisedekin tavoin

        Hepr. 7:17

        Hänestä kirjoitukset todistavat: -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta. [Hepr. 5:6]
        ---
        Myöhemmät ilmoitukset ovat selventäneet pappeudenkin luonnetta. Niinpä Melkisedekin pappeuteen kuuluvat vanhimman, ylipapin, seitsenkymmenten ja patriarkan virat. Aaronin pappeuteen kuuluvat diakonin, opettajan, papin ja piispan virat. (Edellyttäen että piispa on Aaronin soranainen jälkeläinen)Raamattu yksin ei anna selkeää kuvaa. Jumala ei ole kuollut vaan on antanut tietää lisää kirkon järjestyksestä. Jos ja kun oletat, että kaiken tulisi selvitä Raamatusta, niin jäät pimeyteen

        Kirkon alkuvuosien jäsenet eivät tienneet mitään pappeuden palauttamisesta ylösnousseitten olentojen kätten alla. OL-kirjan edeltäjä eli Käskyjen Kirja ei sisältänyt mitään ilmoitusta tai kuvausta pappeuden palauttamisesta. Kun ensimmäistä OL-kirjaa alettiin valmistelemaan Smith ja Cowdery lisäsivät jälkikäteen ilmoituksiin maininnat pappeuden palautuksesta ikäänkuin ne olisivat olleet niissä alusta pitäen. Jopa Richard Bushman kirjassaan "Rough stone rolling" toteaa: "the late appearance of these accounts raises the possibility of later fabrication" vaikkei uskollisena mormonina itse tee tuota johtopäätöstä.
        David Whitmer, yksi kolmesta kultalevyjen "silminnäkijöistä", kertoo ettei kuullut Aaronin pappeuden palauttamisesta enkelin kautta ennenkuin Ohiossa vuoden 1834 jälkeen. Muistin virkistykseksi: kirkko perustettiin 1830.
        Whitmerin mukaan puhe kahdesta (Aaronin ja Melkisedekin) pappeudesta tuli kuvioihin Sidney Rigdonin vaikutuksesta. Kun MAP-kirkko perustettiin ja ihmisiä asetettiin eri virkoihin ei puhuttu mitään pappeuden viroista (tämä puhe tuli vasta myöhemmin ja lisättiin jälkikäteen myös teksteihin) vaan valtuus toimia viroissa tuli uskosta ja sydämen halusta palvella Jumalaa sekä Pyhän Hengen voimasta. Sittemminhän Smith muutti oppejaan ja keksi lisätä myös ylösnousseet apostolit mukaan kuvioihin, koska hänen pankkihuijauksensa (Kirtlandissa) jälkeen kirkosta moni johtajakin luopui ja Smithin piti vahvistaa omaa asemaansa. Mikäs sen parempi kuin väittää että itse Pietari, Jaakob ja Johannes ovat valtuuden juuri hänelle antaneet.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        En ole kiistänyt etteikö heprelaiskirjeen kirjoittaja laita Jeesusta olemaan taivaassa Jahven ylipappi, mutta tämän kiistän:
        " Melkisedekin pappeudessa on vanhimman, ylipapin, patriarkan, seitsenkymmenen ja apostolin virat (OL 107). Melkisedekin pappeus tulee aina kuulumaan Jumalan valtakuntaan maan päällä.
        Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti on ylipappeuden eli Melkisedekin pappeuden presidentti, ja hänellä on hallussaan kaikki Jumalan valtakuntaan maan päällä kuuluvat avaimet. Presidentin kutsumus on vain yhdellä miehellä kerrallaan, ja hän on maan päällä ainoa ihminen, jolla on valtuus käyttää kaikkia pappeuden avaimia (OL 107:64–67; OL 132:7)."
        Tuo kaikki on yksin Smithin oppeja jolle ei ole tukea raamatussa eikä historiassa .

        Jeesuksen ylippappeus ei liity maanpäälliseen, sen sanoo heprealaiskirjekin Jeesus korotettiin sen mukaan taivaassa ylipapiksi "11 Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin? "

        Hepr. kirje myös todistaa myös että jos Jeesus olisi Jahve, kuten mormoniuskonto väittää, koko israelin historia alkaa Jahven vannomalla väärällä valalla Hepr.5:13 "Antaessaan Abrahamille lupauksensa Jumala vannoi omaan nimeensä, koska ei ollut ketään suurempaa, jonka nimeen hän olisi vannonut" Jahvehan siinä ilmaantui Abrahamin luo ja vannoi omaan nimeensä mutta häntä suurempi jumala asuikin kolobin luona vaimoineen, joten Jahve vannoi väärän valan eikä vain kerran vaan tekee niin uudestaan ja uudestaan. Ei Raamatussa ole oikeastaan yhtään mitään mikä ei perustuisi joko Jahven väärään valaan tai Jahven muuhun valheeseen .

        Sinun logiikkasi mukaan kaikki uudet ilmoitukset ovat Joseph Smithin oppeja. Luuletko ettei Jumala voi enää puhua profeettojensa kautta?


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Kirkon alkuvuosien jäsenet eivät tienneet mitään pappeuden palauttamisesta ylösnousseitten olentojen kätten alla. OL-kirjan edeltäjä eli Käskyjen Kirja ei sisältänyt mitään ilmoitusta tai kuvausta pappeuden palauttamisesta. Kun ensimmäistä OL-kirjaa alettiin valmistelemaan Smith ja Cowdery lisäsivät jälkikäteen ilmoituksiin maininnat pappeuden palautuksesta ikäänkuin ne olisivat olleet niissä alusta pitäen. Jopa Richard Bushman kirjassaan "Rough stone rolling" toteaa: "the late appearance of these accounts raises the possibility of later fabrication" vaikkei uskollisena mormonina itse tee tuota johtopäätöstä.
        David Whitmer, yksi kolmesta kultalevyjen "silminnäkijöistä", kertoo ettei kuullut Aaronin pappeuden palauttamisesta enkelin kautta ennenkuin Ohiossa vuoden 1834 jälkeen. Muistin virkistykseksi: kirkko perustettiin 1830.
        Whitmerin mukaan puhe kahdesta (Aaronin ja Melkisedekin) pappeudesta tuli kuvioihin Sidney Rigdonin vaikutuksesta. Kun MAP-kirkko perustettiin ja ihmisiä asetettiin eri virkoihin ei puhuttu mitään pappeuden viroista (tämä puhe tuli vasta myöhemmin ja lisättiin jälkikäteen myös teksteihin) vaan valtuus toimia viroissa tuli uskosta ja sydämen halusta palvella Jumalaa sekä Pyhän Hengen voimasta. Sittemminhän Smith muutti oppejaan ja keksi lisätä myös ylösnousseet apostolit mukaan kuvioihin, koska hänen pankkihuijauksensa (Kirtlandissa) jälkeen kirkosta moni johtajakin luopui ja Smithin piti vahvistaa omaa asemaansa. Mikäs sen parempi kuin väittää että itse Pietari, Jaakob ja Johannes ovat valtuuden juuri hänelle antaneet.

        David Whitmer ei ole kaikkein luotettavin tietolähde kirkon alkuajoista. Hän jäi pois kirkosta. Silminnäkijöistä hän oli kaikkein heikoin. Hän ei oikeastaan kunnolla nähnytkään, vaan sai jonkinlaisen vaikutelman. Kuitenkin hän pysyi todistuksessaan kuolemaansa asti kuten muutkin silminnäkijät.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sinun logiikkasi mukaan kaikki uudet ilmoitukset ovat Joseph Smithin oppeja. Luuletko ettei Jumala voi enää puhua profeettojensa kautta?

        Yrität vedota Raamattuun. Kun vedät vesiperän, vetoat Joseph Smithiin. Toki hänen oppinsa ovat hänen oppejaan eivätkä "Jumalan uusia ilmoituksia".


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        David Whitmer ei ole kaikkein luotettavin tietolähde kirkon alkuajoista. Hän jäi pois kirkosta. Silminnäkijöistä hän oli kaikkein heikoin. Hän ei oikeastaan kunnolla nähnytkään, vaan sai jonkinlaisen vaikutelman. Kuitenkin hän pysyi todistuksessaan kuolemaansa asti kuten muutkin silminnäkijät.

        Jonkinlaisen "vaikutelman" muutkin saivat. Samanlaisesta "vaikutelmasta" oli kyse myös mustien pappeuden sallimisen "ilmoitukessa".


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sinun logiikkasi mukaan kaikki uudet ilmoitukset ovat Joseph Smithin oppeja. Luuletko ettei Jumala voi enää puhua profeettojensa kautta?

        Miksi jumala pyörtäisi sen minkä on aiemmin vannonut todeksi ?Tuollaisen olennon uusiin ilmoituksiin ei kannattaisi uskoa yhtään sen enempää kuin vanhoihinkaan, mitään takeita ilmoittajan rehellisyydestä ei olisi nytkään.
        Et myöskään voi siirtää oman uskontosi jumalaa tai oppeja raamattuun, siellä kumpaakaan ei ole, joten kun perustelet oman uskontosi uusia tapoja ja ilmoituksia, et voi käyttää Raamattua perusteena.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        David Whitmer ei ole kaikkein luotettavin tietolähde kirkon alkuajoista. Hän jäi pois kirkosta. Silminnäkijöistä hän oli kaikkein heikoin. Hän ei oikeastaan kunnolla nähnytkään, vaan sai jonkinlaisen vaikutelman. Kuitenkin hän pysyi todistuksessaan kuolemaansa asti kuten muutkin silminnäkijät.

        Kyllä se oli Martin Harris jota Smithin erityisesti piti tukea jotta tämä olisi jonkun vaikutelman saanut.
        Jälkeenpäin tehdyt lisäykset ilmoituksiin ovat ihan historioitsijoiden havaitsema fakta ja ne eivät perustu levyjen heikon todistajan Whitmerin sanoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe