Apua!!! Miehen velkojen takia kaikki menee?

Olgero

Viime maaliskuussa minulle selvisi, että miehelläni on vuosien salailukierre ja järkyttävät vippivelat. Minunkin luottotietoni menivät, kun oli jätetty maksamatta vastikkeet puolelta vuodelta. Sain oikeudessa takaisinsaantituomion puolelleni ja luottotietoni palautettiin, äitini lainasi summan ja ne hoidettiin.
Sitten alkoi paljastua totuus. Lapsemmekin 11 ja 12 v oli vedetty salailuun mukaan ja käsketty piilottaa minulta postin tuoman valkoiset kirjekuoret... Löysin niitä piilosta kymmeniä. Summat olivat yht 40000 euroa. Ei kuulemma ollut enempää. Tosiasiassa oli 80000 euroa ja en mitään uskottavaa selitystä ole saanut. Hän oli väärentänyt minun allekirjoitukseni käräjäoikeuden haasteeseen. Häne oli piilottanut postiani ja valehteli kaikesta. Hänen palkkansa on tuplaten minun, minä olen keskipalkkaisessa toimessa.

Valehtelu on jatkunut siitä saakka. Minua on syyllistetty ja vuoronperään pyydetty anteeksi itkien. Kaikkea on puuttunut, tunnetta ja on kokenut ettei kelpaa ym. ym. Olen aivan rikki! Meillä on iso asuntolaina.
Mies on nyt ulosotossa, vouti vie niin paljon joka tilistä, että mies ei voi maksaa juuri mitään. Muutin lasten kanssa pois lokakuussa, en jaksa enää! Mies maksaa minun asuntoni puolikkaasta minulle vuokraa, kun huomioidaan minun lainanlyhennykseni osuus jää minulle maksettavaa tästä erotuksesta 200 euroa. Lisäksi olen suostunut maksamaan vastikkeesta 1/3. Elatusapua en saa, emme ole siitä vielä sopineet ja ei hänellä sitä olisi varaa maksaakaan. Äitini kuoli vaikeaan sairauteen viikon sisällä muutosta pois, olen siitäkin aivan rikki. Saan vähän rahaa siitä, mutta en todellakaan paljon. Olen ostamassa asumisoikeusasuntoa, jonne mahdumme. Nyt liian pienessä väliaikaisasunnossa. Mies vielä eilen laittoi viestin, että lainat menossa tililtä tänään, mutta minulla oli outo aavistus että jokin on huonosti. Käytös kieli.
Sitten tänään putosi pommi, on mennyt irtisanomaan itsensä niin ettei tässä tammikuussa tule yhtään palkkaa. Hänellä on ollut riitoja myös töissä, on ollut vakituisessa työssä vuosia. On esittänyt minulle olevansa sairauslomalla loppuvuoden, vaikka on irtisanoutunut marraskuussa jo. Puhui, että kuulee ääniä ja muuta paskaa, en usko yhtään vaan tekeytyy nyt sääliöksi...

Nyt kysymykseni, kun omistamme puoliksi asunto-osakkeen, josta on lainaa enemmän kuin myyntihinta, kun paniikissa myymme. Voiko ulosotto langeta minunkin maksettavakseni?

En pysty maksamaan lainoja, minulla on oma vuokra ja kaikki lasten ja perheen kulut. Mies ei maksa penniäkään lasten kuluista. Olen maksanut useamman rästissä olleen vastikkeen, muiten rästiin jättämiään laskuja yht. yli 2000 euroa. Minulla on käteen jäävä palkka kuussa 1750 euroa. En pysty ostamaan miehen osuuttakaan, liian kallis minulle yksin. Jos mies heittää nyt hanskat tiskiin, voinko joutua menettämään oman kotini (asumisoikeusasunto) ja samaan ulosottokierteeseen. Minun luottotietoni ovat kunnossa, minulla on velaton auto ja äidiltä jäänyt 1/4 isän ja äidin kodista ja 1/2 äidin siirtolapuutarhamökistä. Olen katkeran, jos joudun osattomana tähän mukaan!!!

Tänään hän lisäksi puhui itsemurhasta monta kertaa, kertoi kuvittelevansa että joku voima ohjaa häntä ja kuulevansa/näkevänsä näkyjä. Minua pelottaa päästää lapsia sinne viikonlopuksi. Muuten hän on aina ollut hyvä isä. Onko minun pakko päästää heidät? Ja mitä oikeuksia minulla on lain mukaan?

3

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haeapua

      No älä nyt lapsia sinne päästä, ennenkuin tilanne selkiytyy ! Ota välittömästi yhteyttä oikeusaputoimistoon , tarvitset lainmukaista neuvontaa kiireellisesti , ennenkuin kaikki lankeaa sinun maksettavaksi. Ota myös yhteyttä sosiaalivirastoon, lastenvalvojalle, kerro rehellisesti tämä peloittava tilanne. Saat myös apua elatusmaksujen saantiin valtiolta . Nyt kiireesti soittelemaan virastoihin, aivan ensimmäiseksi oikeusaputoimistoon, pyydät kiireellisen ajan asianajajalle ! Voimia matkaan !

    • hkjhjkj

      Asianajajan tarvitset, ja samalla jonkinlaisen myyntilistan. Yhteinen, entinen kotinne välittäjälle myyntiin heti. Toisekseen, se siirtolapuutarhamökki, niistähän on yleensä kysyntää? Paikoitellen niistä maksetaan kymmeniätuhansia. Jos saatte sen myyntiin helmi-maaliskuussa, niin ehditte kevätsesonkiin mukaan. Tarvitset myös asianajajan avulla mieheltäsi kirjallisen tunnustuksen, jossa hän ottaa vastuun tekemästään velasta ja vapauttaa sinut mahdollisista tulevista ongelmista. Sinun nimitietojasi on väärennetty, postejasi piilotettu ja veikkaan, että myös sinulle kuuluvia rahoja on pimitetty. Olethan tehnyt rikosilmoituksen näistä?
      Kysyit myös, voitko joutua ulosottoon asuntolainasta, jos myytte alihintaan entisen, yhteisen kotinne. Et voi, jollet jätä siitä lainanlopusta suorituksia maksamatta. Pankin kanssa voisi yrittää, josko maksaisit siitä vain osuutesi, etkä olisi avioeron jälkeen yhteisvastuussa koko lainasta.

      • kämppäomaksi

        Tuntuu siltä että pääsisit helpoimmalla jos ostaisit hänen puolikkaan asunnosta, eli käytännössä rupeat maksamaan asuntolainat kokonaan. Pankin kanssa voi varmaan neuvotella pidemmän maksuajan. Kannattaa selvittää saisitteko asuntotukea. Vastike ja ainakin puolet koroista huomioidaan asuntokuluina. Mutta ehkä oletko jo ostanut sen asoikeuskämpän?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe