Mitä oikein teen inssimatikan kanssa?

mathproblems

Kusinen tilanne: Opiskelen insinööriksi ekaa vuotta amispohjalta ja muut aineet sujuu paitsi matikka. Kuvittelin keväällä kouluun hakiessani että selviän kyllä ja opettelen juurta jaksaen matikan perusasiat. Kuinkas sitten kävikään.. Ei vain ole aikaa eikä voimavaroja perehtyä matikkaan. On ollut vaikka kuinka montaa ryhmätyötä ja kursseja, joilla on paljon uutta asiaa mihin on paneuduttava. Joku kertauskurssi oli matikasta ja sen sain sentään läpi, mutta nyt olen liemessä. Suurin vaikeus on niiden sanallisten tehtävien kanssa. Puuttuu perustaidot miten lähtään missäkin liikkeelle. Välillä olen tuijottanut kaksi tuntia neljää tehtävää ja saanut yhden tehtävän tehtyä. Esimerkit kopsaan taululta ja mietin jälkikäteen miten ne oikein ratkaistaan. Se osittain avittaa oppimista, mutta ärsyttää kun en vain ymmärrä suurta osaa tehtävistä.


Eniten stressaa se että jos läpäsen nämä matikan kurssit jollain ykkösillä niin mitenköhän on esim. työnsaannin kanssa? Osa työnantajista ei kuulemma hirveästi katsele todistuksia, mutta vaikeahan se on omaltakin kannalta jos ei osaa käyttää matikkaa apuna työssään.



Perusasiat nyt ymmärän esim. potensseista, suluista, polynomit, laskujärjestykset ja toisenasteen yhtälön. Kaikki tuon ylimenevä on aivan uutta asiaa. Tuli tuossa jo koettua jonkin asteinen burn out kun tuli luettua melkein yötä päivää tentteihin. Maksain kaksi viikkoa sängyssä enkä pystynyt tekemään mitään. Liika stressi taas huonontaa oppimista ja yö unia mikä luo pysyvän noidankehän.

Suurin osa on neuvonut että kertaa ne perusasiat kunnolla ennenkuin rupeet tekemään vaikeampia tehtäviä. Osan olen kerrannutkin, mutta kun ei ole aikaa oikein kerrata ja suurin osa ajasta menee näiden uusien asioiden opetteluun. Tulee nimittäin monta matematiikan koetta tämän kurssin aikana. Sitten en kuitenkaan saa näistä vaikeista tehtävistä kuin 30% tehtyä. Asiasta on tullut joka päiväinen murehtimisen aihe.

5

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nööri2016

      Riippuu vähän alasta, minkä verran matikan kanssa ollaan työssä tekemisissä - ja minkä tasoisen. Kannattaa muistaa, että inssima/fy/ke on pelkkää insinöörin yleissivistystä ja ammattiaineet on erikseen. Et todennäköisesti koskaan tule tarvitsemaan kaikkea inssimatikan kurssisisältöä. Sun vaan pitää suorittaa se, jotta olisit insinööri.

      Älä nyt ainakaan matikkaongelmien takia lopeta, ei sinun tarvitse. Saat kyllä varmasti numerot todistukseen ihan perslihaksillakin, sillä AMK haluaa vain suoltaa opiskelijoita sisään ja ulos laitoksesta. En itsekään ole matematiikan suhteen kovin ylpeä insinööriydestäni. Suunnilleen kaikki ne aineet on minulla arvosana 1. Pääsin läpi lisätehtävillä, "intensiivikursseilla" (selvitä, järjestetäänkö teillä reputtaneille sellaisia) tai ihan kylmästi suorittamalla koko kurssin uudestaan.

      Nyt olen valmistunut ja käynyt työhaastatteluissa, eikä kukaan ole edes halunnut vilkaista todistustani. Heitä kiinnostaa kova työkokemus ja se, että koulu on suoritettu, ei aina sekään. Kesätöitä hakiessa katsoivat, mutta kommentit oli yleensä että "hyvähän tämä on, ainakin parempi kuin minulla". Kai jokainen omaa koulutaivaltaan muistava muistaa, että joskus oli vaan kuumetta koepäivänä tai huono opettaja. Ei yksittäisille numeroille voi antaa kovin suurta painoarvoa.

    • Ei_haittaa

      Ei insinöörimatematiikoilla ole kovinkaan paljon merkitystä, kun vain työelämässä muistaa pysyä pois tehtävistä, joissa näitä sovelletaan jatkuvasti. Ei näin kannata hakeutua vaativien rakenteiden mitoitukseen tai CADCAM-ohjelmistokehitykseen noin esimerkkeinä mainittuna.

    • Isoveli-valvoo

      Pitää vaan ottaa aikaa matikalle ja treenata, niin ei jää se heikkoudeksi. On toki paljon parempi osata kuin ei eli älä usko edellistä kirjoittajaa!

    • rimanyli

      Lisäopetusta ! Maailma on täynnä matikanopettajia. Lukion matikanope voi opettaa myös insinöörimatematiikkaa, pohjat on lukiossa. Etsi siis ope.
      Kun äiti kysyy mitä haluat synttärilahjaksi, niin kerro että ottaisit parit matikantunnit. Minä ainakin maksaisin pojalleni ne heti lennossa ;)).

      Ite opiskelin myös keskikoulupohjalta aikoinaan terveydenhuoltoon opistotasoisen ammatin ja erikoistumisen päälle. Tuolloin oli suoritettava myös lisänä lukion matikka, jotta sai yliopistokelpoisuuden. Arvaa kuka sen mulle opetti ? Mun pikkuveli joka oli just AMK opinnoissa inssiksi itsekkin. Oli lukenut ja kirjoittanut lukiosta vain lyhyen matikan mutta selvitin sen lukion kurssin ihan ok veljeni ansuiosta ;)).

      Voisiko joku tuttu auttaa sinuakin ??

    • Uustunnistusonprcstä

      Ensinnäkin inssiksi opiskelu on laitteista kiinni. Laskin jota suosittelen värinäytöllistä vehjettä, kuten TI n-spire cas joku, vielä parempi on joku korkearesoluutioinen laskin. Se pitää olla sitten kytkettävissä tietokoneeseen. Näin saat kätevästi esim. valokuvia laskuista laskimeen. Ne on sitten erittäin käteviä käyttää kokeissa. Itse suosisin uusintakokeita. Sillä inssin matikalla tee hevon vittua työelämässä tai missään muuallakaan. Niitä numeroita ei kannata ressata, töitä on Helsingissä tänne mäkin pääsin 2,4 keskiarvolla. Työelämässä on pikkasen eriasia laskee asioita kun on viimesen päälle materiaalit/esimerkit, laskentaohjelmat ja jonkun edellisen laskupohjat. Eikä niitä numeroita katsota enää ekan työpaikan jälkeen kun oot tarpeeks kauan ollut (1-2v) sen jälkeen kysytään vaan osaamista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe