Rikas mies ja Lasarus

rikasmiesjosoisin

Kaikki tuntenevat tämän kertomuksen ja piinahelvetin kannattajat pitävät sitä yhtenä parhaista raamatullisista perusteista kyseisen kuolemanjälkeisen kidutuksen olemassaolon suhteen.

On kuitenkin osoittautunut, että tarina ei suinkaan ole edes Jeesuksen keksintöä. On itse asiassa vaikea tietää onko Jeesus ko. tarinan kertonut vai onko evankeliumin kertoja päättänyt itse sen sinne lisätä.

Kyseinen tarina on alkujaan epytiläinen kertomus, jonka päähenkilö on Si-Osiris ja Setme-Chamois. Juutalaiset ottivat tarinan itselleen ja muokkasivat siitä kertomuksen koskien rikasta publikaania ja köyhää torah-oppinutta. Sekä fariseukset, että Jeesus siis epäilemättä tunsivat tarinan ja Jeesuskin olisi voinut muokata tarinasta itselleen sopivan vertauksen, tosin egyptiläistä alkuperää olevan.

Voimme siis todeta, että "raamatullinen" pohja opetukselle, jonka mukaan se, joka on ollut hyvä maan päällä, tulee siunatuksi kuolleiden valtakunnassa ja se, joka on ollut paha maan päällä, tulee kärsimään kuoltuaan.

http://wesley.nnu.edu/fileadmin/imported_site/biblical_studies/parables/ma-lk16_19-31.htm

20

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikasmiesjosoisin

      Oho, katkes kesken

      Voimme siis todeta, että "raamatullinen" pohja opetukselle, jonka mukaan se, joka on ollut hyvä maan päällä, tulee siunatuksi kuolleiden valtakunnassa ja se, joka on ollut paha maan päällä, tulee kärsimään kuoltuaan, on osoittautunut kestämättömäksi.

      • Päätteletväärin

        Oli sitten tullut Raamattuun mistä vain, Raamatullinen pohja on siinä, että kertomus ON Raamatussa. Eikä tämä ole edes ainoa käsitystä tukeva raamatunkohta.


      • enkaisentään
        Päätteletväärin kirjoitti:

        Oli sitten tullut Raamattuun mistä vain, Raamatullinen pohja on siinä, että kertomus ON Raamatussa. Eikä tämä ole edes ainoa käsitystä tukeva raamatunkohta.

        Menikös se nyt jotenkin ohi, että kertomus on alkujaan egyptiläinen? Se on siis lainatavaraa, joka on sovitettu uusiin kehyksiin. Uskotteko te egyptiläisiin käsityksiin?


      • Päätteletväärin
        enkaisentään kirjoitti:

        Menikös se nyt jotenkin ohi, että kertomus on alkujaan egyptiläinen? Se on siis lainatavaraa, joka on sovitettu uusiin kehyksiin. Uskotteko te egyptiläisiin käsityksiin?

        Jos kertomus on Raamatussa, se on raamatullinen.
        Onko näinkin yksinkertainen asia vaikea ymmärtää?


      • nohvoijaboih
        Päätteletväärin kirjoitti:

        Jos kertomus on Raamatussa, se on raamatullinen.
        Onko näinkin yksinkertainen asia vaikea ymmärtää?

        Nooh, mutta kuitenkin se osoittaa, että raamattuun on vain kirjoitettu tarinoita muiden kansojen legendoista ja kertomuksista. Tämä ei suinkaan ole ainoa.
        Siksi herää kysymys siitä, mitä se raamatullisuus loppujen lopuksi on. Egyptiläisiä ja sumerilais-babylonialaisia kertomuksia?

        Raamatun kertomus on myös hyvin epäjohdonmukainen.


      • Päätteletväärin
        nohvoijaboih kirjoitti:

        Nooh, mutta kuitenkin se osoittaa, että raamattuun on vain kirjoitettu tarinoita muiden kansojen legendoista ja kertomuksista. Tämä ei suinkaan ole ainoa.
        Siksi herää kysymys siitä, mitä se raamatullisuus loppujen lopuksi on. Egyptiläisiä ja sumerilais-babylonialaisia kertomuksia?

        Raamatun kertomus on myös hyvin epäjohdonmukainen.

        Vaikka koko Raamattu olisi epäjohdonmukaista lainaa, ei se silti tee siellä olevia kertomuksia "epäraamatullisiksi". Haukut väärää puuta.


      • päättelenoikein
        Päätteletväärin kirjoitti:

        Vaikka koko Raamattu olisi epäjohdonmukaista lainaa, ei se silti tee siellä olevia kertomuksia "epäraamatullisiksi". Haukut väärää puuta.

        No oletan, että jos raamatullisuus merkitsee sitä, että se on jonkin jumalan ilmoitus, totta kai silloin voidaan odottaa kyseiseltä teokselta enemmän kuin aikakauden ihmisten ymmärrystä asioista.


      • Vams
        päättelenoikein kirjoitti:

        No oletan, että jos raamatullisuus merkitsee sitä, että se on jonkin jumalan ilmoitus, totta kai silloin voidaan odottaa kyseiseltä teokselta enemmän kuin aikakauden ihmisten ymmärrystä asioista.

        Tietenkin Raamatulliset toimijat aikoinaan ovat voineet käyttää omiin tarkoituksiinsa yleisesti tunnettuja kertomuksia ja vertauksia. En sano, että näin on, mutta jos olisi, se ei todistaisi yhtään mitään siitä, etteikö Raamattu ole Jumalan opetusta ihmisille. Tokihan Jumalaa seuraavat ihmisetkin ja Jeesuskin voivat käyttää sitä materiaalia mitä on jo ollut jossain muodossa esillä havainnollistamaan haluamiaan asioita.

        En hän minäkään ole suomalainen maanviljelijä, joka harjoitan pakanauskoa vain siksi että olen lainannut joitain Suomessa jo pakana-aikoina olleita kertomuksia tai vertauksia havainnollistamaan jotakin, mikä on oikeastikin.


    • pitäävieläkatsoa

      Sen verran täytyy nyt tarkentaa tuota, että egyptiläisessä tarinassa ei ole ilmeisesti helvettiä, toisella henkilöllä vain on hyvin ikävät oltavat tuonpuoleisessa. Sen sijaan talmudin kertomuksessa helvetti jo esiintyy, mikä on juutalaisten saamaa vaikutusta Babyloniasta.

      • paipapum

        öh tuota , täällä on myös keskusteltu , miten jeesus uhrasi itsensä viattomana uhrina meidän syntiemme edestä , ; Kun kysyy , -Kenelle jeesus uhrasi itsensä , siinä vilahtelee motnta raamatunlausetta ; -yksi on tämä , -he uhrasivat polttamalla kaiken , mikä avasi kohdun ; "
        Luther- käännös puhuu Moolokista , jolle näitä ns , esikoisia uhrattiin , Jeshua oli esikoinen , -
        Mutta ei se ollut Molok , jolle näin uhrattiin , vaan Herakleen vaimo Tanit , karthagon naisjumalatar , jonka kultti levisi Roomaankin vuosisadoiksi ,
        Kyse oli ns, temppeliprostituutiosta , jossa nuoret tyttölapset pakotettiin Initiaatiomenoon , prostituutioon , jonka mahd , tulos poltettiin uhrina Tanitille ,
        jeshuan kohdalla siitä vanhasta ihmisuhrausksesta vihjattiin , mutta raamattuhan kertoo Juudan pappien ja herodilaisten tehneen yhdessä salajuonen murhatakseen Tämä Messiasehdokkaan , , koska papisto plkäsi oman asemansa menetystä ; ..


    • Pakinoittaparas

      rikasmiesjosoisin 7.2.2017 19:19

      Rikas mies ja Lasarus

      " tarina on alkujaan epytiläinen kertomus, jonka päähenkilö on Si-Osiris ja Setme-Chamois "
      -Niinpä. Egyptiläiskertomukset kiehtovat vartiotornilaisuskonnoitsijoita. Joulun, Jeesuksen syntymäjuhlan tullessa on heille tärkeää kertoaa egyptiläistarinoita, he korostavat, että he tuntevat sieltä kolme jumalaakin ja siten Pyhä Kolminaisuus on kiellettävä.
      Egyptistä myös otettiin pyramidimittoina todistus siitä, että vuodeksi 1914 tulee maailmanloppu. Niin, egyptiläisen muinaisuskonnon pyhä monumentti mitattiin angloamerikkalaisina tuuma-mittoina, muutettiin suhteessa 1 tuuma = 1 vuosi, ja siitä tuli 1914.

      " Sekä fariseukset, että Jeesus siis epäilemättä tunsivat tarinan "
      -Niinpä.

      " joka on ollut hyvä maan päällä, tulee siunatuksi kuolleiden valtakunnassa ja se, joka on ollut paha maan päällä, tulee kärsimään kuoltuaan"
      -Niinpä. Tietoiskun mukaan.

      • tsumppumpp

        Njoo. Egyptiläinen tarina peräisin ainakin jostain ajalta 1200 eaa. Eli se on hyvin vanha. Siinä on muitakin mielenkiintoisia piirteitä.

        Eli, tarina kertoo Si-Osiriksesta, Setme-Khamuaksen pojasta, joka inkarnoitui Horuksen edustajaksi:

        Setme-Khamuas, faarao Mer-ma-ran (Ramesses II) poika otti vaimokseen sisarensa Mh-wsekhtin, jota hän rakasti kovasti, mutta he eivät voineet saada lasta, mikä suretti heitä kovin. Eräänä yönä lapsetonta vaimoa puhuttelee yliluonnollisia vierailijoita unessa. He kertovat vaimolle, että hän tulee raskaaksi ja synnyttää lapsen. Khamuas, hänen miehensä saa asiasta myös tiedon unessa, että hänen puolisonsa, joka on hänen sisarensa (kuten Isis on Osiriksen sisar), on tullut raskaaksi ja tulee synnyttämään lapsen. "Tämä lapsi tulee syntymään ja hä'net nimetään Si-Osirikseksi (Osiriksen poika), monet ovat ihmeet joita hän tulee tekemään Egyptin maassa. Meh-wesekhtille kerrotaan, että hän löytää melonikäynnöksen(? en ole varma tuosta käännöksestä (melon-vine)), joka on hänelle lääkkeeksi ja hänen tulee antaa sitä myös Khamuakselle. Ja sitten hän asettuu miehensä vierelle tullee raskaaksi.

        Tuo käynnös liittyy jotenkin neitseelliseen syntymään jne.

        Tarina kertoo, että Horus rukoili isäänsä Osirista saadakseen palata maan päälle.

        Kuten nuori Jeesus, myös So-Osiris eli Horus löi ällikällä kirjurit ja oppineet. "Lapsi, Osiriksen poika, puhui kirjurien kanssa elämän talossa (Ptahin temppeli), kaikki jotka kuulivat häntä olivat ihmeissään. Kun nyt kuninkaallinen Si-Osiris tuli kahdentoista vuoden ikään, osoittautui ettei ollut ainuttakaan kirjuria joka olisi kyennyt hänet haastamaan Memphiksessä lukemisessa tai kirjoittamisessa tai magiassa.

        [The Jesus Legend Traced in Egypt for Ten Thousand Years, s. 587]

        Kerran Si-Osiris ja hänen isänsä todistivat kaksia hautajaisia. Toinen vainaja oli rikas mies, jolla oli paljon itkijöitä ja toinen oli köyhä, jolla ei ollut ainuttakaan itkijää paikalla. Setme huomautti kuinka paljon onnellisemmassa asemassa rikas näytti olevan, mihin hänen poikansa totesi että tilalle köyhän miehen kohtaloa tuonpuoleisessa.
        Si-Osiris vei Setmen tuonpuoleiseen jossa he todistivat pahojen rangaistusta. He näkivät ihmisten letittävän köysiä, joita söivät aasit ikuisesti (?huono käännös), ja miehen, jonka silmäkuoppaa käytettiin ovenreikänä. He tulivat Osiriksen aulaan/halliin, jossa he näkivät rikkaasti puetun miehen. Si-Osiris tunnisti hänet kuolleeksi köyhäksi mieheksi. Rikas vainaja makasi oven alapuolella.

        [Storytelling: An Encyclopedia of Mythology and Folklore, s. 410]

        Voipi olla käännökseni ei ole kauhian hyvä. Ja onhan tuossa tuota helvettiäkin, vain lieskat puuttuvat.


      • tsumppumpp
        tsumppumpp kirjoitti:

        Njoo. Egyptiläinen tarina peräisin ainakin jostain ajalta 1200 eaa. Eli se on hyvin vanha. Siinä on muitakin mielenkiintoisia piirteitä.

        Eli, tarina kertoo Si-Osiriksesta, Setme-Khamuaksen pojasta, joka inkarnoitui Horuksen edustajaksi:

        Setme-Khamuas, faarao Mer-ma-ran (Ramesses II) poika otti vaimokseen sisarensa Mh-wsekhtin, jota hän rakasti kovasti, mutta he eivät voineet saada lasta, mikä suretti heitä kovin. Eräänä yönä lapsetonta vaimoa puhuttelee yliluonnollisia vierailijoita unessa. He kertovat vaimolle, että hän tulee raskaaksi ja synnyttää lapsen. Khamuas, hänen miehensä saa asiasta myös tiedon unessa, että hänen puolisonsa, joka on hänen sisarensa (kuten Isis on Osiriksen sisar), on tullut raskaaksi ja tulee synnyttämään lapsen. "Tämä lapsi tulee syntymään ja hä'net nimetään Si-Osirikseksi (Osiriksen poika), monet ovat ihmeet joita hän tulee tekemään Egyptin maassa. Meh-wesekhtille kerrotaan, että hän löytää melonikäynnöksen(? en ole varma tuosta käännöksestä (melon-vine)), joka on hänelle lääkkeeksi ja hänen tulee antaa sitä myös Khamuakselle. Ja sitten hän asettuu miehensä vierelle tullee raskaaksi.

        Tuo käynnös liittyy jotenkin neitseelliseen syntymään jne.

        Tarina kertoo, että Horus rukoili isäänsä Osirista saadakseen palata maan päälle.

        Kuten nuori Jeesus, myös So-Osiris eli Horus löi ällikällä kirjurit ja oppineet. "Lapsi, Osiriksen poika, puhui kirjurien kanssa elämän talossa (Ptahin temppeli), kaikki jotka kuulivat häntä olivat ihmeissään. Kun nyt kuninkaallinen Si-Osiris tuli kahdentoista vuoden ikään, osoittautui ettei ollut ainuttakaan kirjuria joka olisi kyennyt hänet haastamaan Memphiksessä lukemisessa tai kirjoittamisessa tai magiassa.

        [The Jesus Legend Traced in Egypt for Ten Thousand Years, s. 587]

        Kerran Si-Osiris ja hänen isänsä todistivat kaksia hautajaisia. Toinen vainaja oli rikas mies, jolla oli paljon itkijöitä ja toinen oli köyhä, jolla ei ollut ainuttakaan itkijää paikalla. Setme huomautti kuinka paljon onnellisemmassa asemassa rikas näytti olevan, mihin hänen poikansa totesi että tilalle köyhän miehen kohtaloa tuonpuoleisessa.
        Si-Osiris vei Setmen tuonpuoleiseen jossa he todistivat pahojen rangaistusta. He näkivät ihmisten letittävän köysiä, joita söivät aasit ikuisesti (?huono käännös), ja miehen, jonka silmäkuoppaa käytettiin ovenreikänä. He tulivat Osiriksen aulaan/halliin, jossa he näkivät rikkaasti puetun miehen. Si-Osiris tunnisti hänet kuolleeksi köyhäksi mieheksi. Rikas vainaja makasi oven alapuolella.

        [Storytelling: An Encyclopedia of Mythology and Folklore, s. 410]

        Voipi olla käännökseni ei ole kauhian hyvä. Ja onhan tuossa tuota helvettiäkin, vain lieskat puuttuvat.

        Tuolla on tarina, tosin englanniksi lyhyessä ja selkeämmäsäs muodossa. Samoin tarina, joka löytyy talmudista. Tästä on ilmeisesti useanlaisia versioita

        http://www.wrestedscriptures.com/b03hell/luke16v19-31_marshall.html

        Kuitenkin yksi aikaisemmista kertoo, että kyse on köyhästä oppineesta ja rikkaasta publikaanista, Bar Ma'jan. Koska publikaani oli tehnyt yhden ison teon elämänsä aikana, sai hän hienot hautajaiset kun taas oppineella oli vaatimattomat maahanpanijaiset.
        Yksi oppineen ystävistä näki unen, jossa köyhä mies oli kuolemansa jälkeen paratiisillissa olosuhteissa, virtaavan veden vieressä. Samaan aikaan rikas publikaani seisoi joen penkalla kykenemättä saavuttamaan vettä.
        Toisin sanoen, oppinut ei saanut palkintoja elämänsä aikana saadakseen täyden palkinnon seuraavassa. Publikaani taas sai palkintonsa yhdestä hyvästä teostaan elämänsä aikana joten seuraavassa ei palkintoa enää tippunut.

        Tosin tätä kyllä tulkitaan niinkin, että köyhällä oli paljon hyviä tekoja, jotka painoivat vaakakupissa enemmän kuin hännen huonot tekonsa ja publikaanilla taas toisin päin.

        Lienee selvää, että Jeesus on lainannut tarinaa, jostain lähteestä, mikäli nyt yleensä oli olemassa.


      • Raakarupi

        Onko nuo tsumppuppin jutut tulevasta vartiotornista, jonka voimin neuvotaan vastustamaan kristittyjä iloitsemasta Jeesuksen syntymästä ?


      • latsaruss
        Raakarupi kirjoitti:

        Onko nuo tsumppuppin jutut tulevasta vartiotornista, jonka voimin neuvotaan vastustamaan kristittyjä iloitsemasta Jeesuksen syntymästä ?

        Tässä on kyse siitä, että raamatun kertomus rikkaasta miehestä ja Lazaruksesta on vain muunnos paljon vanhemmasta egyptiläisestä versiosta.


    • tskklll

      Egyptiläinen kuvaus kuolemanjälkeisistä tapahtumista on siis pohjana kristinuskon helvettiopille ja juutalaisten kiirastulelle. Ehkä babyloniasia vaikutteita?

    • Kertomus on alunperin tyrnäväläinen kansansatu. Sen kertoi todistettavasti ensimmäisenä lehmipaimen, Kutvosen Albin, Tyrnävän palokunnan talon lavalta käsin. jeesus oli sattumalta huvikseen aikamatkalla kyseisessä hupitilaisuudessa, ja palattuaan takaisin Palestiinaan kertoi sen muka omana juttunaan. Epygtiäläiset taas kuulivat tarinan nuubialaiselta torimummolta ollessaan ostamassa uusia pyramiidikiviä Kenetsaretin torilta loppuunkuluneiden tilalle.

    • höpönlöpöjä

      Helvetin todisteeksi tuosta taas ei ole. Sielunkuolemattomuusoppiin uskovien mukaan ruumis kuolee ja sielu menee taivaaseen tai helvettiin. Tästä käsiteyksestä huolimatta rikas mies on kertomuksessa liharuumiissa ja kaipaa VETTÄ vilvoituksekseen.

      • if908jjj

        Ja pisarakin vettä riittäisi vilvoittamaan häntä. Kyllä sitä kaikkea kanssa uskotaan.


    • amonraa

      Luterilaiset siis uskovat, että egyptiläinen tarina on totta. Se tekee heistä muisnaisegyptin uskonnon harjoittajia. Jehovan todistajien taas ei pitäisi mainostaa raamattua hemkeytettynä ja hyödyllisenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe