Veljeni vaatii myymään yhteisen kesämökin

Suruapuserossa

Isäni kuoli kahdeksan vuotta sitten äkillisesti ja meillä on jakamaton kp.
Äitini asuu yhä kotitalossa ja meillä on myöskin 1980 rakennettu kesämökki. Nyt veljeni on alkanut vaatimaan kesämökin myymistä. Avovaimo painaa taustalla päälle. Aiemmin veljeni sanoi, että mökkiä ei missään nimessä myydä, se on sukukalleus. (Isäni, isäni veli ja isäni isä ovat olleet sitä rakentamassa aikoinaan).

Minussa tämä kovasti tunteita, olen hyvin surullinen siitä, että mökistä pitäisi luopua. Kuitenkaan minulla ei ole esim. varaa ostaa veljeäni ulos mökistä, koska olen työtön ja opiskelen tällä hetkellä vielä muutaman vuoden. Minä käytän mökkiä eniten, oikeastaan olen ainut, joka siellä kesäisin käy. Veljeni ei ole käynytkään siellä moneen vuoteen, he vuokraavat avovaimonsa ja lapsensa kanssa kesäisin mökin joltakin vieraalta vaikka omakin mökki olisi.
Äitini saattaa käydä pari kertaa kesässä mökillä saunomassa, mutta minä käyn siellä hyvin usein mattopyykillä yms.

Veljeni ei ole myöskään koskaan osallistunut mihinkään mökin laskuihin, kiinteistöveroihin, sähkölaskuihin tms. Hän ei ole senttiäkään maksanut kuluista. Minä olen äitini kanssa maksanut. Nyt hän vaatii, että mökki myydään, koska tarvitsee rahaa hänen ja avovaimonsa talon laajennukseen ja heistä kumpikaan ei kuulemma saa pankista lainaa vaikka molemmilla on vakituinen työ ja ok-talo siis. Peruste on se, että talo on kuulemma niin vanha ja syrjässä (1920 rakennettu, hyvässä kunnossa). Toisaalta veljeni joskus sanoi, että hän ei aio koskaan ottaa lainaa. Harva täällä ilman lainaa mitään saa?

Entäs jo heille tuleekin ero? Millä veljeni saa taloon laittamansa mökkirahat takaisin? Jos avovaimo potkaiseekin veljeni pellolle, kun hän saa rahat? Sitten veljeni tulee kotiin itkemään.
Veljeni on ehkä vasta muutaman vuoden maksanut lainaa talosta, talo on siis hänen avovaimonsa talo ja siitä ei ole enää paljoa lainaa jäljellä, koska avovaimo on ehtinyt asumaan siinä jo aika kauan ja maksamaan lainaa yksistään. Nyt he lyhentävät lainaa yhdessä.

Eli täytyykö minun nyt pakolla suostua mökin myyntiin vain siksi, että veljeni avovaimo saa rahaa talon laajennuksiin?? Ei täällä ennenkään mitään ilmaiseksi saanut, töitä oli tehtävä ja nuukasti elettävä, äitinikin piti joskus nuorempana lainata leipää siskoltaan, ihan tyhjästä hekin ovat aloittaneet, omakotitalon ja mökin rakentaneet, lainaa ottaneet ja nyt täytyy ojentaa kultatarjottimella rahat toisille! Avovaimo on saanut ihan täysin veljeni käännytettyä omiaan vastaan, kelkka on kääntynyt aivan totaalisesti. Kiitos, jos jaksoitte lukea ja kommentoida.

28

2773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 88989

      Ei tarvitse suostua.

      Ja aikanaan jaatte omaisuuden niin, että mökki tulee kokonaan sinulle ja veli saa vastaavaati enemmän kotitaloa. Tällöin ei rarvitse liikutella rahaa ja maksaa turhia verojakaan.

    • erertertuy

      Voisitteko vuokrata mökkiä ja varata itsellenne vain vähän aikaa silloin tällöin niihin mattopyykkeihin ja muuhun? Vuokratulot sitten jakaisitte, tietysti vähennettynä mökin kulut, joihin veljesi ei ole osallistunut.

    • Rxrxrxrxrxrx

      Kyllä kai se kuolinpesä on jaettava, jos yksikin sitä vaatii.

      • Jaettu

        Näin on ja kannattaa jakaa sitten asia on ainakin laillisesti selvä


    • hgfhfgh

      Osta se veljesi pois siitä mökistä, tai jos ei ole varaa, niin sitten myyntiin ja jako.

      Veljelläsi on laillinen oikeus vaatia omaa osuuttaan mökistä. kaikkein kalleimmaksi tulee riita, varsikin jos aletaan käyttämään lakimiehiä riidan selvittäjinä.

      Näistä yhteismökeistä on aina riitaa. Kuka tekee mitäkin. Helpoin ratkaisu on tosiaan luopuminen. Kun et kumminkaan voi sille asialle mitään.

      • 88989

        Veljellä ei ole mitään mökkiä myytävänä niin kauan kuin pesä on jakamatta. Veli tuskin haluaa maksaa luovutusvoittoveroja eli ei taatusti halua saada mökkiä jako-osuuteensa sitten kun pesä jaetaan. Vasta jaon jälkeenhän hänellä olisi mökki, josta voisi myydä osuutensa.


    • kehvelivei

      Äidillänne (leski) on oletettavasti lakiin perustuva elinikäinen hallintaoikeus puolisoiden yhteiseen kotiin ja koti-irtaimistoon. Mökin synnystä päätellen mökki oli yksin isänne omistama, eikä sen hallintaa ole testamentilla määrätty äidille. Ennen jakoa osituksessa selvitetään ja sovitaan lesken omistukset ja erotetaan hänelle mahdollinen tasinko. Ellei leski luovu kodin hallinnasta tai varoja ja sopua ole tarpeeksi, että mökki tulisi jaossa sinun ja äidin omistukseen ja veljelle koti tai muuta, niin veli voi hakea käräjäoikeudelta mökin yhteisomistuksen purkua.
      Ellette tavalla tai toisella maksa veljeä ulos, niin valitettavasti mökki päätyy myyntiin. Jos lopputulos näyttää teistäkin tältä, niin asiat kannattaa sopia ensitilassa, mutta käykää asiapapereinenne lakimiehen juttusilla ensitilassa.

      • sepelkyyhkyt

        Mitä jos äidillä oli hallintaoikeus myös kesämökkiin ja hän luopuu siitä oikeudesta, mitä tapahtuu?


      • kehvelivei
        sepelkyyhkyt kirjoitti:

        Mitä jos äidillä oli hallintaoikeus myös kesämökkiin ja hän luopuu siitä oikeudesta, mitä tapahtuu?

        Jos äidillä olisi hallintaoikeus myös mökkiin niin tuskin veli edes yrittäisi kaupata osuuttaan hallinnan rasittamana, koska ostajat eivät maksaisi lähellekään käypää arvoa. Kun äiti luopuisi hallinnastaan olisi mökki normaalisti osituksessa , jaossa ja myytävissä. Perinnönjättäjän määrätessä testamentilla hallintaoikeuden jollekin, niin rintaperilliset voivat vaatia lakiosansa vapaaksi hallinnasta, mutta yhteisen kodin osalta tämäkään ei onnistu. Lakiosa on puolet siitä mitä saisi ilman testamenttia ja vaatimus pitää tehdä 6kk kuluessa testamentista tiedon saatuaan.
        Kysyjän 8 vuoden takaisessa tapauksessa tämä ei enää onnistu. Ihmettelen ellei kysyjä ole jo niin ymmällä, että menee suosiolla asiantuntijan puheille kuten jo aamupäivällä ehdotin.


    • Pössö

      Lue perukirja.Toimi sen mukaan.

    • KaleTurusta

      Meillä oli vastaava riita mökistä vuonna 1995, itse olin luopunut koko perintöosuudestani vanhempiini vaihtelevan elämäntyylini takia mutta edustin pikkusiskoani tässä mökkijupakassa. Vein rahaa himoitsevan isosiskoni aviomiehen metsään kävelylle ja kerroin että sinä olet Jarkko ollut hyvin hyvin tuhma ja tiedät mitä teen tuhmeliineille kun suutun, nyt parannat tapasi ja ilmoitat heti kaikille ettei kesämökkiä panna "lihoiksi", se jää suvun käyttöön. Mökin myynnistä ei sen kävelyreissun jälkeen puhuttu sanaakaan. Kun siskoni erosi tästä muitakin ihmisiä manipuloivasta hyypiöstä vuosia sitten niin isosiskoni kehui että se kävelyreissu metsään oli erittäin hieno ratkaisu.

    • SelväPeli

      Yksikin osakas voi vaatia jaon . Tehän voitte ostaa hänen osuuden .

      • tytytyyt

        mitäs jos yksi osakkaista määrää ettei halua jakoa?


      • Jakoon

        Käräjäoikeus määrää pesänjakajan, joka jakaa pesän.


      • kehvelivei
        tytytyyt kirjoitti:

        mitäs jos yksi osakkaista määrää ettei halua jakoa?

        Kuten edellisistäkin vastauksista käy ilmi, on perintökaari laadittu niin päin, että yksikin osakas saa käynnistettyä jaon, mutta yksi tai kaikki muut eivät voi sitä estää. Tämä toimitusjako käynnistyy hakemalla käräjäoikeudelta pesänjakaja kuten eo. vastaaja kertoi. Tämä vaihtoehto on hidas ja kallis käyttää tavallisten kesämökkien selvittelyyn, mutta valitettavan usein perilliset tähän ajautuvat.


      • hempppavvn
        Jakoon kirjoitti:

        Käräjäoikeus määrää pesänjakajan, joka jakaa pesän.

        Kuka maksaa oikeus- ja muut kulut ja vie asian käräjäoikeuteen, kenen homma se on? Oikeesti, kenen työmaa se on?


      • pössö
        hempppavvn kirjoitti:

        Kuka maksaa oikeus- ja muut kulut ja vie asian käräjäoikeuteen, kenen homma se on? Oikeesti, kenen työmaa se on?

        Kuolinpesä maksaa kulut. Asianajaja toimistot hoitaa kyllä kaikki muut.
        Perillisille jää yleensä ylimenevä osa kuluista maksettavaksi jos ei perintö riitä.


      • hempppavvn
        pössö kirjoitti:

        Kuolinpesä maksaa kulut. Asianajaja toimistot hoitaa kyllä kaikki muut.
        Perillisille jää yleensä ylimenevä osa kuluista maksettavaksi jos ei perintö riitä.

        siis käytännössä se joka ositusta vastustaa vie asian juristille ja kulut maksaa perikunta???
        Entä ellei se ainut joka vastustaa pysty enää tollaisia asioita viemään eteenpäin, juristille eikä muuallekaan, on jo niin jotenkin kuin taantunut tai muuten kyvytön?


      • Pössö
        hempppavvn kirjoitti:

        siis käytännössä se joka ositusta vastustaa vie asian juristille ja kulut maksaa perikunta???
        Entä ellei se ainut joka vastustaa pysty enää tollaisia asioita viemään eteenpäin, juristille eikä muuallekaan, on jo niin jotenkin kuin taantunut tai muuten kyvytön?

        Perintökaaren mukaan sitä taantunut tai muuten kyvytöntä ei tarvita enää
        siinä vaiheessa kun asia on laitettu vireille.Käräjäoikeuden määräämä
        pesänjakaja suorittaa jaon.Pulinat pois.Ei kannata päästää asioita tähän pisteeseen.
        Takuu varmasti perinnöt katoaa.


      • hempppavvnh
        Pössö kirjoitti:

        Perintökaaren mukaan sitä taantunut tai muuten kyvytöntä ei tarvita enää
        siinä vaiheessa kun asia on laitettu vireille.Käräjäoikeuden määräämä
        pesänjakaja suorittaa jaon.Pulinat pois.Ei kannata päästää asioita tähän pisteeseen.
        Takuu varmasti perinnöt katoaa.

        Kuka tässä sen käräjäoikeuden tähän nyt hommaa, ei kukaan?


      • suruapuserossa

        Jatkan vielä kirjoitustani (olen siis viestin aloittaja). Veljeni laittoi äidilleni seuraavanlaisen tekstiviestin:
        "homma on nyt siinä mallissa, että koko kuolinpesän jako tehdään lakimiehen toimesta ennen kevättä. Tämä on teidän kannalta (siis tarkoittaa minua ja äitiäni) huono ja kallis homma, kun pelkkä sovittu mökkimyynti viime syksynä olisi riittänyt. (Sama painostus oli siis viime syksynä, mutta emme halunneet mökkiä myydä jolloin veljeni suuttui ja löi luurin korvaan eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään, mutta nyt piina alkoi taas). Hankkikaa rahat oikeustoimiinne 2 kuukauden sisään. Jos ei onnistu, ne ulosmitataan. Valitettavasti asia on nyt näin. En olisi tähän asti halunnut mennä, "äiti".
        Siis äitikin on laitettu törkeästi lainausmerkkeihin. Mielestäni oma poika laittaa todella törkeätä tekstiä äidilleen. Minulla ei tulisi kuuloonkaan tuollaista laitella omalle äidilleni.


      • voihanvidee
        suruapuserossa kirjoitti:

        Jatkan vielä kirjoitustani (olen siis viestin aloittaja). Veljeni laittoi äidilleni seuraavanlaisen tekstiviestin:
        "homma on nyt siinä mallissa, että koko kuolinpesän jako tehdään lakimiehen toimesta ennen kevättä. Tämä on teidän kannalta (siis tarkoittaa minua ja äitiäni) huono ja kallis homma, kun pelkkä sovittu mökkimyynti viime syksynä olisi riittänyt. (Sama painostus oli siis viime syksynä, mutta emme halunneet mökkiä myydä jolloin veljeni suuttui ja löi luurin korvaan eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään, mutta nyt piina alkoi taas). Hankkikaa rahat oikeustoimiinne 2 kuukauden sisään. Jos ei onnistu, ne ulosmitataan. Valitettavasti asia on nyt näin. En olisi tähän asti halunnut mennä, "äiti".
        Siis äitikin on laitettu törkeästi lainausmerkkeihin. Mielestäni oma poika laittaa todella törkeätä tekstiä äidilleen. Minulla ei tulisi kuuloonkaan tuollaista laitella omalle äidilleni.

        Nämä ovat joskus raadollisia juttuja.
        Tajuaako veljesi, että nuo oikeustoimet menevät kyllä koko pesän varoista (mikäli siis viittaa pesänjakajan hankkimisiin ym.)?
        Minkähän verran tuosta mökistä edes nettoatte, kun ei kuulostanut rahallisesti kovinkaan hintavalta paikalta? Ja kun otetaan vielä viranomaisjakajan kulut päältä? Kaikista paras olisi tosiaan saada ostettua veljesi osuus kuolinpesästä, mutta jos siihen ei ole muilla varaa, niin jakohan siitä tulee, mikäli veljesi ei peräänny.
        Äitinnehän voisi tehdä testamentin, jossa veljesi saisi vaan lakiosan äitisi perinnöstä, jos tämä kerran noin käyttäytyy...


      • ymmyrkkä
        suruapuserossa kirjoitti:

        Jatkan vielä kirjoitustani (olen siis viestin aloittaja). Veljeni laittoi äidilleni seuraavanlaisen tekstiviestin:
        "homma on nyt siinä mallissa, että koko kuolinpesän jako tehdään lakimiehen toimesta ennen kevättä. Tämä on teidän kannalta (siis tarkoittaa minua ja äitiäni) huono ja kallis homma, kun pelkkä sovittu mökkimyynti viime syksynä olisi riittänyt. (Sama painostus oli siis viime syksynä, mutta emme halunneet mökkiä myydä jolloin veljeni suuttui ja löi luurin korvaan eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään, mutta nyt piina alkoi taas). Hankkikaa rahat oikeustoimiinne 2 kuukauden sisään. Jos ei onnistu, ne ulosmitataan. Valitettavasti asia on nyt näin. En olisi tähän asti halunnut mennä, "äiti".
        Siis äitikin on laitettu törkeästi lainausmerkkeihin. Mielestäni oma poika laittaa todella törkeätä tekstiä äidilleen. Minulla ei tulisi kuuloonkaan tuollaista laitella omalle äidilleni.

        No ei teidän nyt mitään rahoja tarvitse hankkia, mutta tuskin siitä omaisuudesta paljon jäljelle jää. Juuri nyt ei kannata tehdä mitään, odottaa vain että veli hankkii oikeuden kautta pesänjakajan. Sitten voi tietysti ottaa kantaa, onko jakaja sopiva (puolueeton jne). Mutta nyt jäitä hattuun, vasta sitten kun velion lähdössä oikeuteen, katsotte mitä voitte tehdä. Mutta ilman oikeuden määräämää jakajaa ette jakoon suostu.


      • Myyntiin_män
        suruapuserossa kirjoitti:

        Jatkan vielä kirjoitustani (olen siis viestin aloittaja). Veljeni laittoi äidilleni seuraavanlaisen tekstiviestin:
        "homma on nyt siinä mallissa, että koko kuolinpesän jako tehdään lakimiehen toimesta ennen kevättä. Tämä on teidän kannalta (siis tarkoittaa minua ja äitiäni) huono ja kallis homma, kun pelkkä sovittu mökkimyynti viime syksynä olisi riittänyt. (Sama painostus oli siis viime syksynä, mutta emme halunneet mökkiä myydä jolloin veljeni suuttui ja löi luurin korvaan eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään, mutta nyt piina alkoi taas). Hankkikaa rahat oikeustoimiinne 2 kuukauden sisään. Jos ei onnistu, ne ulosmitataan. Valitettavasti asia on nyt näin. En olisi tähän asti halunnut mennä, "äiti".
        Siis äitikin on laitettu törkeästi lainausmerkkeihin. Mielestäni oma poika laittaa todella törkeätä tekstiä äidilleen. Minulla ei tulisi kuuloonkaan tuollaista laitella omalle äidilleni.

        Pienimmän riesan tie on arvioituttaa mökin hinta ja maksaa veli ulos siitä. Veljellesi kuuluu osuus perinnöstä ja hän on oikeutettu saamaan sen. Pitääkö se jako tehdä hankalamman ja kalliimman ratkaisun kautta, on tietysti oma asianne.


      • kehvelivei
        hempppavvn kirjoitti:

        siis käytännössä se joka ositusta vastustaa vie asian juristille ja kulut maksaa perikunta???
        Entä ellei se ainut joka vastustaa pysty enää tollaisia asioita viemään eteenpäin, juristille eikä muuallekaan, on jo niin jotenkin kuin taantunut tai muuten kyvytön?

        Jakamisen kulut (jakajan palkkio) otetaan pesästä, mutta jakoa vastustavat maksavat itse kulunsa. Jakokokouksissa vänkääminen (aikaa menee) ja toki puhelut jakajalle menevät pesän piikkiin, mutta oman avustajansa, saati käräjöinnin, vastustajat maksavat itse.


    • olisko

      Jos yksikin osakas vastustaa ositusta,ositusta ei voida suorittaa.
      Jos yksikin osakas vaatii jakoa niin jako suoritetaan.

      • OdottaminenEiAuta

        Ensimmäinen virke ei pidä paikkansa, toinen pitää.

        Tehkää ositus vanhempienne välillä. Sitten perinnönjako. Hankkikaa, mieluiten yhdessä, ainakin kaksi arviota mökin ja omakotitalon arvoista. Jos kukaan perheestä ei voi tai halua mökkiä lunastaa, laitatte myyntiin, eiköhän nyt ala olla siihen hyvä vuodenaika. Rahaa on helpointa jakaa. Osa veljesten perinnöstä jää varmaankin kiinni omakotitaloon, jos äiti haluaa taloon jäädä. Kaikki riippuu tietenkin talon ja toisaalta mökin sekä isän muun omaisuuden arvosta. Kysypä veljeltäsi ja äidiltäsi, miltä välittäjiltä arviot pyydätte, niin asiat saadaan etenemään, eikä tarvita kallista oikeuden määräämää jakajaa; toimikaa, ennen kuin toinen veli toimii.


      • inhorealistiko
        OdottaminenEiAuta kirjoitti:

        Ensimmäinen virke ei pidä paikkansa, toinen pitää.

        Tehkää ositus vanhempienne välillä. Sitten perinnönjako. Hankkikaa, mieluiten yhdessä, ainakin kaksi arviota mökin ja omakotitalon arvoista. Jos kukaan perheestä ei voi tai halua mökkiä lunastaa, laitatte myyntiin, eiköhän nyt ala olla siihen hyvä vuodenaika. Rahaa on helpointa jakaa. Osa veljesten perinnöstä jää varmaankin kiinni omakotitaloon, jos äiti haluaa taloon jäädä. Kaikki riippuu tietenkin talon ja toisaalta mökin sekä isän muun omaisuuden arvosta. Kysypä veljeltäsi ja äidiltäsi, miltä välittäjiltä arviot pyydätte, niin asiat saadaan etenemään, eikä tarvita kallista oikeuden määräämää jakajaa; toimikaa, ennen kuin toinen veli toimii.

        Jos itse olisin tämä veli ja realististen laskelmien mukaan mökin myynnistä saamani summa olisi pienehkö ja mahdollisuutena olisi lisäksi, että äitimuori vihastuu ja tekee testamentin, jossa jättää omasta perinnöstään minulle vain lakiosan, voi olla että intoni laantuisi....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe