Myrkyllinen haju asunnossa

Pulassapahassa

"Miks meillä haisee yhä tältä?", kysyi poika eilen. Ollaan asuttu muutama viikko uudessa asunnossa. Sen, mikä piti olla uudesta lattiasta ja seinämaaleista johtuvaa väliaikaista katkua, onkin jotain muuta. Kuvittelin aluksi, että olen pikkuisen hullu, että haju on mun päässä, mutta jos poika sanoo noin, sen on pidettävä paikkansa.

Itse huomasin hajun ensimmäistä kertaa, kun revin lattioista vanhaa hapertunutta parkettia ja lattialistoja. Sellainen makea ja samalla pistävä, kemikaalimainen katku täytti asunnon. Remonttimies tuli laittamaan uuden lattian, tuplex ja laminaatti, ajattelin, että eiköhän hajut katoa. Vaan toisin kävi.

Edelliset lattialistat olivat tiukassa ja niitä oli kahdet päällekäin. Muovimaton päällä vanha paksuilla nauloilla tiukkaan kiinnitetty lista, jonka irtisaaminen oli työn ja tuskan takana. Muovimaton päällä oli parketti ja sen päällä vielä toinen lattialista. Poisviedessä parketti löyhkäsi. Ne raot, jotka jää seinän ja lattian väliin haisivat eniten. Muovimatto jäi uuden lattian alusmateriaaliksi, ei sitä uskaltanut lähteä repimään, mitä lie asbestia ja liimoja siinä on, ajattelin. 60-luvun matto. Nyt tuntuu selvältä, että sen alla on jotain muutakin, ikävämpää.

Haju tuntuu eniten eteisessä ja olohuoneessa. Yön aikana siihen vähän tottuu, ei kuitenkaan kokonaan. Nenää kirvelee, päätä särkee, silmät kuivuu päähän. Ääni on käheä. Tekee mieli tuulettaa. Omassa huoneistossaan joku vetä röökiä ja sitä käryä tulee rappun, siitä huolimatta rappukäytävän ilma on sata kertaa raikkaampaa kuin asuntomme ilma. Makuuhuoneista olohuoneeseen tultaessa vastassa on niinkuin seinä, samoin ulko-ovella. Haju jää vaatteisiin. Työpäivän jälkeen pukukaapilla takki ja kaulaliina löyhkäävät niin, että oksettaa.

Muistan vielä kiinteistövälittäjän vakuuttelut, ei kannata ottaa homekoiria, ne merkkaa kaikki paikat mutta mitään ei kuitenkaan löydy sitten kun rakenteita avataan... Jep. Omasta tyuperyydestään ja sinisilmäisyydestään saa näköjään kärsiä ihan kunnolla. Asuntonäytöllä tuoksui pölylytä. Ajattelin, että monta kuukautta tyhjillään olleen asunnon hajua, joka kyllä lähtee siivouksella pois. Idiootti. Minä.

Ei tee mieli kutsua ketään kylään, ei tee mieli järjestellä tavaroita, en voi ajatella mitään muuta kuin löyhkää. Tekee mieli laittaa jotain ruokaa, jonka tuoksu peittää hajun. Tekee mieli pestä mäntysuovalla lattioita, imuroida kokoajan. Varsinkin iltapäivisin ahdistaa niin, että meinaa taju lähteä. Nukkuminen on hankalaa.

Eilen oltiin koko päivä pois ja kotiin illalla tullessa katku oli kamala. Oli hyvin lähellä, etten pistänyt pillejä pussiin ja lähtenyt hotelliin yöksi. Jotenkin tuulettamalla saatiin pojan huone raikkaaksi, omassa huoneessani aina kylmä ja siksi suht raikasta, nukuin siellä peittojen alla paita kasvoilla hajua suodattamassa. Ei täällä ilmanvaihtokaan oikein pelaa. Eteisessä ilma seisoo, samoin lapsen huoneessa. Omassa huoneessa käy viima.

Huomenna aamulla soitan esimmäisenä isännöitsijälle ja kysyn vakuutusyhtiöstä, korvaako kotivakuutus asumisen keskeytystä. Voin kuvitella että prosessi tulee olemaan pitkä. Ensinnä tänne kai tulee huoltoyhtiöstä kaksi jantteria ihmettelemään, sitten joku heiluu pintamittarin kanssa ja toteaa paikat kuiviksi. Pelkään jo valmiiksi, että ongelmaa vähätellään, se leimataan minun korvieni väliseksi. Jos edessä on remontti, pitää kaiketi muovimatto repiä pois koko kämpästä. Entä jos lattiat pitää avata pintaa syvemmältä? Minne mä laitan mun tavarat siksi aikaa? Ja jos siellä kasvaa joku home, niin onko irtaimisto piloilla? Ja entä jos mitään ei löydy? Se on ehkä pahin skenaario. Ei tässä hajussa voi asua. Miten mä järjestä sitten loppuelämän, mulla on tästä parinkymmenen vuoden laina, tulen olemaan pulassa. Jos ongelma on pelkässä muovimatossa, se on kaiketi minun kustannettavani? Enpä tiennyt ostaessani ostavani mykynhajuista muovimattoa parketin alla. Melkein toivon, että ongelma on syvemmällä.

Haju on sellainen, etten ole moista eläessäni haistanut vaikka homeenhajun tunnistan. Todella pistävä haju, samalla vähän imelä, saippuainen, jotenkin myrkyllinen. Tänään on pakko käydä hakemassa jokin ilmanpuhdistin, että selviää täällä seuraava yön.

Jos jollakulla on jotain sanottavaa, kokemuksia kerrottavana tai ihan mitä vaan niin tähän alle, kiitos. Saa minut tyhmäksikin haukkua, mitään muuta en ole itsekään tehnyt pariin viimeiseen viikkoon. Idiootti kun ostit oman, idiootti kun et ottanut homekoiria, idiootti kun et jäänyt vuokralle. Ajattelen suurella surulla sitä itseäni, joka innostuneena alkuvuodesta mietti, miten sisustaa uutta asuntoa, miten sinne voisi kutsua kavereita kylään, miten olisi onnellista olla. Lapsi säälittää myös. Hän on innolla järjestänyt omaa huonettaan, miettinyt, kuinka voi kutsua kaveria yökylään. Lapselle lupasin eilen, että äiti selvittää tämän jutun, ja että ei, meidän ei tarvitse muuttaa, muta entä jos mä en saakaan tätä selvitettyä? Mitä mä sitten teen?

16

8162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilossa_maton_alla

      Normi juttua kun kyseessä on vahva suomalainen homeosaaminen!

      • pahaltanäyttää

        Tiedättekö kun nurmikolle kesällä jättää muovipressun ja seuraavana päivänä sen nostaa, on maata vasten ollut puoli täysin märkä. Vaikka ei ole satanut ja muutenkin kuivaa.

        Tämä johtuu siitä että maanalla on 100% kosteus ja jos pintamaa on sellaista että kosteus pääsee nousemaan kapillaarisesti pintaan, niin se nousee sieltä ja ja jos vastassa on tiivis hengittämätön materiaali kuten muovi, jää nouseva kosteus sen pintaan.

        Tässä teidän talossa todennäköisesti kuten tapana ennen ei ole otettu huomioon kapillaarista kosteuden nousua suunnittelussa ja rakentamisessa. Arvaan että kyseessä on maanvarainen perusta. Edellinen omistaja on yrittänyt lakaista ongelman maton alle eli tiivis muovi matto lattiaa vasten ja listat reunoille niin tiiviisti että mitään hajua ei nouse lattiasta. Tällä tilannetta on pahennettu entisestään. On luotu todella otolliset olosuhteet homekasvustolle. Nyt kun olette purkaneet tuon tiiviimmän kerroksen, tulee hajut entistä voimakkaampina huoneilmaan.

        Pelkään pahoin että alla oleva betonilaatta pitää purkaa joka paikasta ja lattia tehdä uusiksi. Toivotaan että kyseessä ei ole sellainen sieni joka on ulottanut rihmastot myös muualle kiinteistöön ja muihin rakenteisiin.


    • ijoeiwjeij

      Siellä on todennäköisesti ollut suitsukkeita pössytteleviä kansakunnan kulttuurin rikastuttajia vuokralaisina aiemmin. Niillä on tapana laittaa myös roskia keittiön sokkelilautojen alle mätänemään.

    • hyi-hellllllllll

      Tänne ei muualta tarvita mitään kansakunnan kulttuurin rikastuttajia kun oma rakennuskulttuurimme haisee enemmän kuin tulijat!

      • Ihanaarikastuttamista

        Kaveri etsi pitkään mistä haju tulee, kun oli vuokrannut välitysfirman kautta huomaamattaan somaleille kämppänsä, ja joutui häätämään somalit, kun eivät maksaneet koskaan vuokria kunnollisesti. Milloin tuli myöhässä, ja liian vähän suoritusta ym.

        Kiitokseksi häädöstä somalit olivat ottaneet keittiön alakaappien sokkelilaudat irti, ja laittaneet kalantähteitä ym mätänevää ja haisevaa roskaa kaappien alle, ja ruuvanneet sokkelilaudat takaisin kiinni.

        Kannattaa todella katsoa onko sokkeleiden alle laitettu roskia haisemaan.


    • jgw

      Lattiassa todennäköisesti vanha linoleum matto, joka antaa tuon hajun, koska ei ole päässyt tuulettumaan toisen pinnoitteen alla. Äskettäin remontoitiin vastaavalla tavalla tehty lattia (eli vanhan maton päällä parketti). Otettiin matto pois, jolloin haju voimistui. Haju väheni tuuletuksella, mutta tehtiin kapselointi ennen uusia pinnoitteita. Hajua ei esiintynyt enää. Vahan linoleum-matonkin voi kapseloida, mutta suositus on ottaa vanha pois. Kapseloinnista on tosin eri mielipiteitä.

      • Ehkäsamaongelma

        Maksoiko paljon kapseloida linoleum? Onko hajut ja oireet loppuneet?


    • jgw

      Ja liima kannattaa myös hioa pois, jos maton poistaa. Onko olohuoneen ja eteisen kohdilla pesuhuone? Jos sieltä on joskus vettä päässyt maton alle, haju on vielä voimakkaampi vaikka kosteutta ei enää olisikaan.

      • Pulassapahassa

        Kyllä. Nimenomaan keskellä pahinta hajua on kylpyhuone. Miten tuollainen kapselointi tehdään? Onko tämä ihan oma moka? Omasta pussista menee kaikki? Miten mä olisin voinut tietää auntokaupoilla, että mua odottaa tällainen siinä eteisen parketin alla?


      • gdfdfgdg

      • jgw
        Pulassapahassa kirjoitti:

        Kyllä. Nimenomaan keskellä pahinta hajua on kylpyhuone. Miten tuollainen kapselointi tehdään? Onko tämä ihan oma moka? Omasta pussista menee kaikki? Miten mä olisin voinut tietää auntokaupoilla, että mua odottaa tällainen siinä eteisen parketin alla?

        Kapselointiin on monia vaihtoehtoja. Kannattaa kysä paikallisilta yrittäjiltä/asiantuntijoilta. Netistäkin löytyy tietoa haulla 'betonin kapselointi' ja osalla aineista homman pysyy hoitamaan myös itse. Vaatii kyllä sitä osaamistakin. Myös lattian/ seinän liittymät kannattaa tiivistää huolella, jotta raosta ei tule hajuja.
        Kylppäri on varmaankin korjattu, ettei lisävahinkoja tule.


      • Kapselointi

    • vbbvcbv
    • TimBermanni

      Kun laittaa uusia lattiapinnotteita, varmin tapa välttä ongelmat on poistaa alta kaikki vanhat pinnoitteet. Esim. muovimattojen liimojen "päästöjen" kanssa on ollut ongelmia. Samalla kun pinnoitteet on poistettu, näkee paremmin miltä rakenteet näyttää.

    • Arvelija

      Oliskohan kyseessä 2-etyyliheksanoli-niminen yhdiste?

    • hometalotytto

      Voi että mä niin toivon, että teille löytyy tuohon joku edullinen ratkaisu.. Mä asun sisäilmaongelmaisessa talossa arkipäivät ja toisessa vielä pahemmassa viikonloput. Lisäksi olen vaikeasti keuhkosairas. Sairauteni on hyvin hankala...eikä näistä asunnoista ole ulospääsyä. Tää on kamalaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe