"Hiipuneet" käännynnäiset

elsa67

Olen huomannut että moni käännynnäinen lopettaa säännöllisen messussa käymisen oltuaan katolilainen vuoden tai pari. Ensin liitytään kirkkoon valtavalla innolla mutta jostain syystä into hiipuu vähitellen. Jos jollain on tilastoja siitä että miten moni käännynnäinen on kirkossa vielä 2, 5 tai 10 vuotta kääntymisen jälkeen niin kertokaa ihmeessä, itse en osaa heittää arviota.
Mietin että olisiko käännynnäisten "hiipumisen" syynä ehkä se että "kääntymisvaiheessa" saa johdantokurssilta vastauksia kysymyksiinsä ja vertaistukea muilta mutta kääntymisen jälkeen saattaa olla yhtäkkiä aika yksin. Vai liitytäänkö kirkkoon kepein perustein vailla ymmärrystä siitä että mitä katolinen usko ja elämä todella on?

23

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elefanttimehu

      Kerron sinulle havaintoni.

      Ensinnäkin olen käännynnäinen ja kuulunut kirkkoon kohta 20 vuotta.

      En tunne henkilökohtaisesti yhtää sellaista luterilaista, joka olisi kääntynyt katolisuuteen ja sitten jättänyt kirkon. Monet ovat muutaneet ulkomaille tai muualle. Olen kuitenkin tietoinen siitä, että ainakin yksi sellainen tapaus on ollut.

      Joten en oikein ymmärrä mitä haluat sanoa. Toki käännynäisten katoaminen voi olla paljolti riippuvainen seurakunnasta, mutta koska papit vaihtuvat, niin se ei voi olla heistä kiinni; (ainakaan kovinkaan paljoa). Yksi selitys voisi siis olla seurakunnan huono ilmapiiri maalikoiden keskuudessa. Tämä siis tarkoittaisi sitä, että niissä seurakunnista, joista puhut, olisi huono ilmapiiri.

      Mistä huono ilmapiiri voisi johtua? Kyttääjistä, pahanpuhujista, syrjimisestä, arkuudesta jne.

      Tietysti ihmiset liittyvät kirkkoon asuessaan suuremmassa kaupungissa ja maalle muuttaessa messussa käynti tietysti vähenee pitkien välimatkojen vuoksi. Osa saattaa muuttaa myös ulkomaille. Kaikki kyttääjät tätä eivät tietenkään tiedä ja juorupiiri saa vettä myllyynsä ja kakka niin sanotusti osuu tuulettimeen.

      Sen sijaan lähestulkoon kaikki katolisien perheiden lapset lopettavat messussa käynnin lähes kokonaan heti aikuistuttuaan. Mikä sitten selittää sen, että katolilaisten lapset kaikkoavat messusta? Mennäänkö messuun vain siksi, että vanhemmat pakottavat?

    • elsa67

      Olen itsekin käännynnäinen, tosin en ole ollut katolilainen yhtä kauan kuin sinä. Katolisten perheiden lapsista en tiedä yhtään mitään koska olen lapseton mutta jos tosiaan on niin että he eivät enää aikuistuttuaan käy kirkossa niin se on tietysti vakava ongelma. Ehkä kirkossa käyminen on ollut heille vain joku "perheen tapa" josta sitten itsenäistymisen yhteydessä halutaan eroon eikä omaa henkilökohtaista uskoa ole ollut juuri lainkaan. En tiedä.
      Mutta tiedän ainakin yhden suht tuoreen käännynnäisen joka mm. kannattaa avoimesti lgbt-agendaa ja olen kuullut muilta (en siis pelkästään lukenut tältä palstalta) että monet käännynnäiset ovat kaikonneet kun kääntymisestä on kulunut vuosia.
      Mutta tuota maallemuuttoa tai ulkomaille lähtemistä en tullut edes ajatelleeksi.

      • elefanttimehu

        Näit ajattelen itse: jos kerran itse uskon, että kirkko on oikeassa, niin silloin kaikki ovat tervetulleita kirkkoon. Tällä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntauksen kanssa. Katolinen kirkko on katolinen: ei mikään eliitti klubi. Elitistit voivat mennä omien mieltymyksien mukaiseen pienryhmään: neokatekumeeneihin, Opus Deihin jne.

        Katolisessa kirkossa on se hyvä puoli, että oppi on ja pysyy ja sitä ei päätetä huutoäänestyksellä torilla; oli sitten joku mitä tahansa mieltä jostakin omasta mielestään tärkeästä asiasta. Itkupotkuraivari tai lgbt-lobbaus ei auta yhtään mitään.

        Suomi on aika pieni maa ja meitä katolilaisia on hyvin vähän. Jokaisesta jäsenestä on hyvä pitää kiinni. En lähtisi osoittelemaan sormella ketään. Itsekin olen asunut puolet ajasta, jonka olen ollut katolilainen, ulkomailla.

        Joka tapauksesa onnea aviopuolison etsintään.


      • Elsa67

        Olen ehdottomasti samaa mieltä että kaikki ovat tervetulleita kirkkoon mutta jos haluaa tulla katolilaiseksi niin silloin pitää olla valmis uskomaan ja tunnustamaan kirkon opetus kokonaisuudessaan eikä vain niitä kohtia jotka sattuvat miellyttämään. Homoseksuaalikin voi olla hyvä katolilainen kunhan elää selibaatissa.
        Tämä mainitsemani käännynnäinen joka kannattaa lgbt-agendaa ei kuitenkaan tunnusta kirkon opetusta homoseksuaalisuudesta vaan sosiaalisen median perusteella kannattaa sukupuolineutraalia avioliittoa ja ainakin yhtä ns. "katolista" lgbt-järjestöä jonka agenda on avoimesti ristiriidassa kirkon opetuksen kanssa. Sellainen ei käy päinsä.


      • todella-outoa

        Kaikkein kummallisinta on, jos luterilainen on kääntynyt katolilaiseksi ja ajaa innolla lgbt:tä . Eihän tässä nyt kauan mene, kun he ovat lut. kirkon tuhonneet. Vai onko heidän suunnitelmissaan tuhota katolinen kirkko seuraavaksi?


    • ihmettelijä2

      MIksiköhän tuollaiset LBGT-agendaa kannattavat ihmiset ylipäänsä hakeutuvat katoliseen kirkkoon? Ja miten on mahdollista, että he pääsevät kirkkoherran haastattelusta läpi ? Osaako kukaan sanoa, kuinka paljon noita vihervasemmistolaisia on, vai onko niin, että juuri tuollaiset ihmiset, jotka oikeasti eivät ole uskossa, jättäytyvät pois kirkosta 1-2 vuoden sisällä liittymisestä ? Tietääkö kukaan kauemmin näissä ympyröissä pyörinyt ?

      • Elsa67

        Ainakaan minulta ei kirkkoherran haastattelussa kysytty lgbt-asioista yhtään mitään. Muista kirkon moraaliopetukseen liittyvistä asioista kyllä.


      • Korkeakirkollinen kristillisyys tuntuu ehkä vähemmän henkilökohtaiselta ja on houkuttelevampaa "elämyskristillisyyttä" hakeville agnostikoille kauniine kirkkorakennuksineen ja juhlavine messuineen?


      • BenVoglio

        Oletko typerys vai tiedätkö mitä teet? Hubble bubble boilin trouble?

        Neokatekumeeni:, ihoan heitä. Hitsi, että inhoan kitaran rämpytystä messussa, kuten vihaan surkeita saarnoja ja inhoan neokatekumeeneja.

        Taistelisinko minä noita sarvettomia hirviä vastaan?

        Pistä miekkasi tuppeen tai käytä sitä rauhan vaalimiseen.


      • kommenttisi
        BenVoglio kirjoitti:

        Oletko typerys vai tiedätkö mitä teet? Hubble bubble boilin trouble?

        Neokatekumeeni:, ihoan heitä. Hitsi, että inhoan kitaran rämpytystä messussa, kuten vihaan surkeita saarnoja ja inhoan neokatekumeeneja.

        Taistelisinko minä noita sarvettomia hirviä vastaan?

        Pistä miekkasi tuppeen tai käytä sitä rauhan vaalimiseen.

        Tuliko väärään ketjuun?


      • BenVoglio

        Ei tullut väärään ketjuun, vaikka samalla vastasin osittain toisessa ketjussa esitettyyn kysymykseen. Kirjoittaja arveli, että hieno liturgia ei ole henkilökohtaista ja siksi ihmiset eivät pysy kirkossa. Väittäisin, että asia on päinvastoin. Neokatkumeenipappien määrä hiippakunnassa ja siitä seuraavat lieveilmiöt vaikuttaa negatiivisesti messuaktiivisuuteen.


      • BenVoglio kirjoitti:

        Ei tullut väärään ketjuun, vaikka samalla vastasin osittain toisessa ketjussa esitettyyn kysymykseen. Kirjoittaja arveli, että hieno liturgia ei ole henkilökohtaista ja siksi ihmiset eivät pysy kirkossa. Väittäisin, että asia on päinvastoin. Neokatkumeenipappien määrä hiippakunnassa ja siitä seuraavat lieveilmiöt vaikuttaa negatiivisesti messuaktiivisuuteen.

        "Kirjoittaja arveli, että hieno liturgia ei ole henkilökohtaista ja siksi ihmiset eivät pysy kirkossa."

        En minä ainakaan sellaista arvellut. Vastasin nimimerkin ihmettelijä2 viestiin, jossa hän kysyi, minkähän takia lgbt-kannattajat hakeutuvat katoliseen kirkkoon.

        Arvelen siis, että lgbt-kannattajat eivät ole uskossa, ja että heitä kiinnostaa kristinuskossa estetiikka ja elämykset, kohosteisuus arjen keskellä (kukapa ei sellaista kaipaisi). Lgbt-kannattajat hakeutuisivat katoliseen kirkkoon teoriani mukaan siksi, että se tarjoaa estetiikkaa ja elämyksiä vahvemmin kuin luterilaisuus, helluntailaisuus tms.

        Neokatekumeeneistä en tiedä mitään enkä sarvettomista hirvistä (?). En ole katolilainen.

        En myöskään miekkaile ketään vastaan.


      • toisaalta-taas

        Saattaa se joillekin niin ollakin, mutta itse asiassa kristittynä oleminen on niin rankkaa työtä, että ihminen tarvitsee virkistystä, ja katolinen messu ja liturgia tarjoaa Jumalan hovissa käynnin, ei sitä muuten jaksa.

        Ei se itse asiassa saakaan olla liian henkilökohtainen, sillä katolilaisuus on enemmän yhteisöllistä kuin protestanttiset kirkot. Se on samalla epäitsekkäämpää. Se ei ole: minä ja minun uskoni. Ihminen lakkaa lopultakin tuijottamasta omaa napaansa.

        Sen lisäksi se vetoaa kaunosieluihin. Miksi sen pitäisi olla ruma ja arkinen, kun on sentään Jumalan hovista ja taivaallisesta ulottuvuudesta kyse? Kyllä täällä arkea riittää ihan omasta takaa.

        Sitä paitsi näistä tulee myöhemmin pulaa, sitten kun kristityitä on aina vain vähemmän, eikä ole varaakaan. Kuka niitä sitten enää järjestää?


      • BenVoglio
        NalaS kirjoitti:

        "Kirjoittaja arveli, että hieno liturgia ei ole henkilökohtaista ja siksi ihmiset eivät pysy kirkossa."

        En minä ainakaan sellaista arvellut. Vastasin nimimerkin ihmettelijä2 viestiin, jossa hän kysyi, minkähän takia lgbt-kannattajat hakeutuvat katoliseen kirkkoon.

        Arvelen siis, että lgbt-kannattajat eivät ole uskossa, ja että heitä kiinnostaa kristinuskossa estetiikka ja elämykset, kohosteisuus arjen keskellä (kukapa ei sellaista kaipaisi). Lgbt-kannattajat hakeutuisivat katoliseen kirkkoon teoriani mukaan siksi, että se tarjoaa estetiikkaa ja elämyksiä vahvemmin kuin luterilaisuus, helluntailaisuus tms.

        Neokatekumeeneistä en tiedä mitään enkä sarvettomista hirvistä (?). En ole katolilainen.

        En myöskään miekkaile ketään vastaan.

        Hienoa, mutta en näe yhteyttä noilla hintarihorinilla ja liturgialla? Mutta kai kaikki ovat tervetulleita katoliseen kirkkoon riippumatta seksuaalisestasuuntauksesta: muutenhan se ei olisi katolinen kirkko. Toinen asia on, että pitääkö kirkon siunata moiset jutut. Ei varmaan löydy montaa katolilaista Suomessa, jotka moista kannattavat. Pikemminkin pidetään hajurakoa luterilaisiin.


      • valitettava-totuus

        Kyllä tämä on tulossa kaikkiin kirkkoihin. Katolilaisillakin muistaakseni Suomessa ihan kuuluisiakin ihmisiä, jotka kannattavat. Kyse on vain siitä, että luterilaisessa kirkossa on hallinto sellainen, että sitä kauttakin päästiin vaikuttamaan. Kat. kirkolla tulee vain kestämään pitempään, ennen kuin se romahtaa tässä asiassa. Tämä on new agen ja maallistumisen vaikutusta. Arvelisin, että parikymmentä vuotta menee, niin kat. kirkko on helisemässä ihan saman asian kanssa. Tämä on nimittäin yksi lopunajan eksytyksistä. Sitten on muitakin kuten äärikarismaattiset menestysteologiset liikkeet jne.


      • BenVoglio

        Siis kannattaako Timo Soini sukupuolineutraalia avioliittoa? Onko meillä muita kuuluisia katolilaisia, joista puhut? Ei varmaan, kun en ole kuullut.

        Siis ovatko ärikarismaattiset menestysteologiset liikeet sinusta eksytystä vai vastaus eksytykseen?

        No, kirkon johto ei pelkää mitään sen enemäpää kuin, että tehdään virhe. Siksi kirkon linja on aina vastustaa kaikkea ja pyrkiä estämään kaikki. Ennen oli aina paremmin.

        No, itse näen asian niin, että kaikki eivät ymmärrä kauneutta ja siksi kaunis liturgia ei merkitse monille mitään Tärkeää on saada tunteet pintaan ja tirauttaa itkua.

        Jesuiittojen linja homoiluhommiin on toki kaikkien tiedossa. Kuten on neokatekumeenien linja liturgian raiskaukseen ja muuhun vastaavaan.


      • valitettava-totuus

        Äärikarismaatikot ovat eksytystä.
        En viitsi mainita nimiä, siis julkisuuden henkilöiden, tässä lgbt-asiassa. Kyllä hän on kirjoittanut ihan kirjojakin. Puhumattakaan sitten muiden maiden julkkiksista. En usko että suurinta kirkkoa tässä asiassa tullaan jättämään rauhaan. Toki on vielä varmaan tuo parikymmentä vuotta aikaa ennen kuin varsinaisesti alkaa tapahtua.

        Jesuiittojen kannasta en olekaan kuullut, voisit valaista, vaikka lueskelenkin Catholic Heraldia sun muita katolisia julkaisuja silloin tällöin.

        (En ole itsekään minkään modernin messun kannalla, mitä messuihin tulee.)


      • valitettava-totuus

        Äärikarismaatikoista tiedän lähinnä sen vuoksi, että seuraan koko kristikunnan asioita, enkä pelkästään luterilaisia, mikä on oma kirkko.


      • BenVoglio
        valitettava-totuus kirjoitti:

        Äärikarismaatikot ovat eksytystä.
        En viitsi mainita nimiä, siis julkisuuden henkilöiden, tässä lgbt-asiassa. Kyllä hän on kirjoittanut ihan kirjojakin. Puhumattakaan sitten muiden maiden julkkiksista. En usko että suurinta kirkkoa tässä asiassa tullaan jättämään rauhaan. Toki on vielä varmaan tuo parikymmentä vuotta aikaa ennen kuin varsinaisesti alkaa tapahtua.

        Jesuiittojen kannasta en olekaan kuullut, voisit valaista, vaikka lueskelenkin Catholic Heraldia sun muita katolisia julkaisuja silloin tällöin.

        (En ole itsekään minkään modernin messun kannalla, mitä messuihin tulee.)

        Suosittelen kolmannen asteen yhteyttä jesutiioihin ja neokatekumeeneihin.


    • saattaa-olla-näin

      Vai liekö niin että liian monta ryhmää ja kansallisuutta liian pienessä seurakunnassa. Ei tule yhteishenkeä.

    • tobeornotbe

      Olen nähnyt luterilaisen kirkon maallistumisprosessin sisältä päin. Jos seurakuntaa vaihtaisi kirkon maallistumisen takia, mistä sen tietää, mikä käärme siihenkin paratiisiin luikertelee. Naispappeus on kuin suoraan syntiinlankeemuskertomuksesta. Onko yksikään seurakunta enää turvassa ? Mitä siis pitäisi tehdä ? Ollako vai eikö olla, siinäpä kysymys.

      • BenVoglio

        Hyvä, hyvä.

        Give me Shakespeare!


      • BenVoglio

        uuts auts. Anteeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe