Mytomaaninen narsisti

Uskomatonelämä

Narsisti on patologinen valehtelija, joka sepittää mitä kummallisempia tarinoita. Hän kertoilee samoja tarinoita toistuvasti, joka kerta vähän erilaisina versioina. Yksinkertainenkin tapahtuma narsistin kertomana saa uusia ulottuvuuksia ja hämmästyttäviä yksityiskohtia. Narsistit ovat varmaan loistavia kirjailijoita.

11

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu tietysti, mitä kirjailijalla ja hyvällä kirjailijalla halutaan tarkoittaa, mutta narsisteista ei taitaisi ainakaan hyviä romaanikirjailijoita tulla.

      Hyviä, lukijoihin vetoavia tarinoita kirjoittaakseen on pystyttävä asettumaan toisten ihmisten asemaan. Tähän narsistit eivät välttämättä kykene, vaikka osaisivatkin selittää asiat aina omalta kannaltaan parhain päin.

      Pohjattoman itsekeskeinen ja manipuloiva henkilö saattaisi kylläkin kyetä saamaan jonkun toisen kirjoittamaan kirjan, josta ottaisi sitten itse kaiken kunnian.

    • Uunio

      Se kummastuttaa että he uskovat omat tarinansa kunhan ovat niitä vähän aikaa toistelleet.Ja se että vaikka ovat itsekin jo myöntäneet (pakon edessä) että nyt tuli valehdeltua niin jonkin ajan kuluttua aloittavat taas saman valheen kertomisen.

    • narsistinjärjenvalo

      Yksi tuntemani narsisti kertoi, kuinka hänen poikansa oli miehistynyt aikoinaan ollessaan armeijassa.. Toisinaan hän kertoi, että tämä samainen poika sai vapautuksen armeijasta selkävaivojensa vuoksi, eikä ollut päivääkään armeijan leivissä..
      Yksi hänen uskomattomin tarinansa oli, miten hän oli aivan yksin viettänyt viikon majakassa autiolla saarella mietiskellen ja pohdiskellen omaa erinomaisuuttaan. Todellisuudessa asia olikin loppujen lopuksi niin, että oli käynyt jonkun seurueen kanssa majakassa, kenenkään jäämättä sinne yksin, varsinkaan koko viikoksi. Ihan huvittaa jälkeenpäin muisteltuna nämä stoorit...

    • poiuytresdfgh

      No meidän perheessä ainakin enemmänkin minä olen tommonen "kirjailija", aina kun pääsen syvemmälle tai pinnempaan tulee kertomuksiini uusia ulottuvuuksia ja kokonaisuudessaan kertomus on aika uskomaton.
      Nämä henkilöt, joiden minä väitän olevan psykopaatteja, eivät saisi aikaiseksi tällaista niin moniulotteista tekstiä, ja heidän kertomuksensa kuulostaa tavalliselle, mikä onkin heidän valttikorttinsa.

      Olen jostakin lukenut sellaista, jos oikein muistan, että narsistien aivot eivät rakentaisi kokemuksistaan yhtenäistä johdonmukaista elämäntarinaa, vaan heidän kokemuksensa on ikäänkuin pirstaleisempaa.

      • poiuytrsdfgh

        Mutta siis minun kertomus ei muutu faktoiltaan, kuten narsistien, ainoastaan kertomus on erilainen eri tasoilta kerrottuna.
        Siis, että pysytelläänkö hyvin konkreettisella tasolla,
        tai mennäänkö esim. henkisiin tai luoviin ulottovuuksiin, joissa voidaan ottaa mielikuvitustaso mukaan.


      • fgrfgerger

        No voisi ajatella sinunkin olevan narsisti, koska narsisti on sellainen että hän kerrasta tuomitsee eikä asia (fakta) muutu sen jälkeen. Ainoat varmat faktat täällä ovat: synytmä ja kuolema. Kaikki muu on alituisessa muutoksessa.


      • piuytdsdfgh

        Asia ei ole noin yksinkertainen. Vaan tämä on sitten vähän semioottisempikin kysymys. Ja että minkä tyyppisiä asioita faktoilla tarkoitetaan.
        Ei tietyt faktat muutu. Kuten esim. oliko paikalla yksi, kaksi vai kolme ihmistä.
        Siis voi vahingissa muistaa väärin ja korjata ja sillä tavoin muuttua. Mutta jos kertoo saman tapahtuman niin, että paikalla oli yksi ihminen ja sitten niin että heitä ol kaksi ja sitten niin, että kolme, niin vain yksi noista vaihtoehdoista voi olla fakta ja se fakta on muuttumaton tässä arkielämämme mittakaavassa. Asia on vielä 50 vuoden päästä niin.
        Siis se riippuu juurikin siitä millä tyylillä se tarina muuttuilee.
        Kyllä rehellinenkin tarina muuttuu ihmisen kypsymisen ja ilmaisukyvyn kehittymisen myötä. Mutta on asioita, jotka ei voi muuttua niin, etteikö jokin niistä olisi vale.
        Enkä minä ole kirjoittanut mitään tuomitsemisesta,


    • poiuytsdfggh

      Ja tokihan sitä voisi vaikka ajatella, että vaikkapa minä olen narsisti, mutta se on sitten eri asia olenko.
      Ylipäätäänkin melkein mitä vaan voisi ajatella.

    • poifdfghj

      Omasta mielestäni tuntemattomien ihmisten narsistisuutta voi olla todella vaikea päätellä. Vieraista ihmisistä minulle ainakin voi joskus tulla mielikuvia samasta ihmisestä narsistisena tai sitten ihan päinvastaisena, vaikka samana päivänäkin, enkä minä tiedä kuinka asia on. Mutta tuolloin päädyn ajatukseen: "En ole tehnyt mitään johtopäätöksiä, en minkäänlaisia ollenkaan, katselen vain avoimena, enkä yritäkään tehdä mitään määritelmiä. Siis en päätä tuon ihmisen puolesta kuka hän on, vaan annan hänen ilmaista itseään sellaisenaan. Ja sillä selvä."

      • poiuytrdfgh

        Vielä tuli mieleen tuosta tarinankerronnasta, että olen huomannut, että saman tarinan pystyy kertomaan hyvin monella eri tapaa muuttamatta faktoja siinä, mutta silti se tarina kuulostaa hyvin erilaiselta riippuen jotenkin siitä mitä näkökulmaa painottaa jne.
        Sehän se tässä onkin ongelmallista, että joudumme ikääkuin kaikki tässä toimimaan omien aivojemme tuotteita jakaen mikä ei ole koskaan prikulleen sama kuin se itse tilanne on ollut. Jo siis ihan senkin takia, että ihminen havaitsee tilanteista vain hyvin pienen osan. Ja eri ihmiset saattavat havaita eri osia. Siten periaatteessa kaksi erilaistakin tarinaa voisi olla yhtä totta, jos ne keskittyy kokonaan eri pointteihin niin ettei ne kumoa toisiaan, vaikka ovatkin ihan erilaisia.
        Minusta tämä kerrontapointti on aika oleellinen mutta monimutkainen kysymys.


    • soulongbeibi

      Exäni oli narsisti ja paatunut valehtelija. Alkuaikoina uskoin kun hän sanoi rakastavansa minua enemmän kuin ketään muuta naista koskaan. Olin kaunis, ihana, hauska ja olin juuri se puuttuva palanen hänen elämässään mitä hän oli aina etsinyt. Periksiantamattoman piirityksen jälkeen muutin hänen luokseen. Mutta papin aamenen jälkeen tutustuin aivan uudenlaiseen ihmiseen. Sitten olinkin vain kiusankappale ja hidaste enkä osannut tehdä mitään oikein. Olin hänen naissirkuksensa heikoin lenkki. Annoin periksi ja lähdin pois, etsin oman paikkani maailmassa ja olen nyt tyytyväinen elämääni :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe