"Teemme Tampereen velasta jälleen suuren"

vuosituhannen.puhallus

Lukee ratikkahuijareiden seinällä.

Valemedia uutisoi myös ratikkareitin poikkeuksellisen pitkästä varresta. Puolet (tässä tapauksessa 45%) tamperelaisista asuu ratikkareitin varrella (800m). Matka Hervannasta keskustaan kestää 20 minuuttia.

Lasketaanpa edestakaisen matkan pituus.

Tavan tallaaja etenee 5 km/h nopeudella varren 48:ssa minuutissa. Päälle matkan kesto 20 minuuttia niin ollaan 68:ssa. Takaisin tuleminen kestää yhtä kauan, joten ilman odotusaikoja edestakainen matka ratikalla kestää 2h 16min.

Kuinka modernin lyhyt aika.

Bussilla jostain Hervannan perukoilta keskustaan menee aikaa hieman reilu puoli tuntia, eli kokonaisuutena bussi on puolta nopeampi kuin ratikka.

Missä on siis ratikan pihvi? Muutaman harvan hyvävelimäisen asuntosijoittajan lautasella?

Megabussit olisi saatu murto-osahinnalla verrattuna miljardiratikkaan. Megabussit olisivat olleet 2x nopeampia kuin ratikka. Ja minibussit huomioiden bussireittien varrella elää suurin osa tamperelaisista.

No kai joku ratikkapelleilynkin maksaa?

23

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtopysäköijä
    • justjoonäinon

      Kun tuon jutun lukee niin jokainen normaalin järjenjuoksun omaava henkilö ymmärtää, että siinä ei mikään pidä paikkaansa. Tekisi mieli sanoa, että se on täyttä pas...

    • liiankalliskin

      Joo kyllä ratikka on täyttä pask... siitä ollaan samaa mieltä.

    • jyrkkä_EI_hulluudelle

      Tätä juttua lukiessani aamukahvipöydässä kahvikin alkoi maistua kitkerältä, sellaista pa___aa koko kirjoitus oli. Aamulehden punavihreä kaarti on näköjään alkanut täysin avoimesti kirjoittaa pelkkää positiivista tästä kaupungin kautta aikojen huonoimmasta hankkeesta. Viime sunnuntaina oli Aamulehdessä samanhenkinen, hurmahenkinen kirjoitus homoliittojen esteiden poistumisesta. Silloinkin meni kahvi väärään kurkkuun. Olen tilannut Aamulehteä kotiin kymmeniä vuosia, mutta nyt loppuu. Niin ala-arvoiseksi ja puolueelliseksi on lehden sisältö mennyt.

      • beigeluo

        Miksi se on kautta aikojen huonoin hanke, jos se ei ole sitä ollut muissakaan paikoissa?

        Entä oletko tosiaan noin helvetin tyhmä, ettet tajua, että kaupungit kyselevät ennen ratikkainvestointejaan muilta jo sen rakentaneilta kaupungeilta kokemuksia siitä (onko hyvä vai huono, hyödyttääkö se jne.) ja näiden kokemusten pohjalta arvoivat myös asiaa. Jos ratikka olis katastrofi, niin ei sitä oltaisi rakennettu niin moneen kaupunkiin, koska tieto huonoista kokemuksista olisi levinnyt joka puolelle.


      • XXYYZZ-mies

        Kirjoittaja lienee tarkoittanut ratikan ns. hyötyjä järkyttäviin kustannuksiin verrattuna. Itsekin olen sitä mieltä, että ratikka on turhake ja Tampere liian pieni ratikkaa varten. Tampereella on suht toiva joukkoliikenne, miksi sitä mennään tärvelemään. Totuushan on, että ratikasta hyötyy vain pieni osa kaupunkilaisista ja suuri osa joutuu ratikan jälkeen vaihtamaan kulkuvälinettä kesken matkan. Kaupunkilaisille on myös jäänyt kuva, että ratikkaa vietiin väkisin läpi kansan selän takana, eli päätös oli tietyissä piireissä tehty jo ennen virallista päätöstä. Tällaisesta "demokratiasta" on syytäkin olla vihainen.


    • Nyttyttö

      Bussien tän hetkinen keskinopeus on 21 kmh. Ratikan enemmän, koska se vaihtaakin matkustajat pysäkillä nopeammin, sillä jonoja ei tunneta ratikkaan noustessa, sillä sisäänkäyntejä on viitisen kappaletta, Helsinhin lyhyemmissäkin vaunukssa neljä kpl.

      Toisekseen, tavallisella kävelyvauhdilla 800 metriä taittuu noin 10-12 minuutissa.

      Jotta megabussista o!isi ees pienintäkään hyötyä, se vaatii omat kaistat, jotta esim. aikataulut pitää. Näin se oli toteutettu mm . Malmössä, eikä Tampere olisi mkkään poikkeus ja laittaisi niitä megabusseja ajamaan muun liikenteen sekaan. Infra megabusseille Tampereel maksaisi kauoungin selvityksen mukaan 134-240 miljoonaa. Eli ei siis tosiaan i!maista.

      Megabussit liikenteen sekaan olis täysi idiootti-investointi, sillä se ei lisäisi joukkoliikenteen sujuvuutta yhtään nykyiseen verrattuna, jos omia kaistoja ei ole. Päinvastoin, kun liikennemä?rät kasvaisi, olisivat megabussit kömpelömpiä muun liikenteen seassa, kuin nykyiset bussit.

    • Tukholmay

      Homot, ratikka....kaikki löytyy näköjää vastustettavista asioista. Hyvä huomata, keitä te vastustajat olette. Te olette änkyröitä ja kaikkea totutusta vastustavia. Maailmansivu teitä ollut. Si!ti kehitys jatkuu.

      • Nigeriay

        Oletko ihan varmasti sitä mieltä, että ratikan puolustajat ovat myös homouden puolustajia?


      • selityskö
        Nigeriay kirjoitti:

        Oletko ihan varmasti sitä mieltä, että ratikan puolustajat ovat myös homouden puolustajia?

        Fingerporissa homot esitetään toisinaan ns. junana. Samalla tavalla ratikan vaunutkin kulkevat toisissaan "peräkanaa" kiinni.


      • Edistystäkö

        Kehitys voi myös mennä taaksepäin.


      • kehitysmaatampere
        Edistystäkö kirjoitti:

        Kehitys voi myös mennä taaksepäin.

        Kehitys voi myös junnata paikallaan kuten aikanaan ratikka, Hervannan mäessä talvella.


    • nykyaikaan

      Olin muuttamassa Tampereelle mutta en taidakaan alkaa makselemaan ratikoita. Ketkä tälläisiä ratikoita vielä nykyaikana puuhaavat?

      • tampereella.halvempaa

        Muuta sitten sinne Tampereen vieruskuntaan maksamaan korkeampaa veroäyriä.


    • parempi.tulevaisuus

      Perjantaina kävelin rautatieasemalta Kauppahalliin ja takaisin. Hämeenkadulla on järkyttävän paljon busseja. Pysäkeillä on pari kolme bussia samanaikaisesti, vahva dieselin käry, hiekoituksesta nouseva katupöly, bussien melu ja tärinä. Ratikka tulee muuttamaan Hämeenkadun paikallista ilmettä radikaalisti paremmaksi. Ymmärrän toki, että kaikki eivät sitä osaa kuvitella.

      Ratikkaväylä tulee olemaan nykyistä parempi sekä matkustajille että liikeyrityksille. Ratikka kuljettaa matkustajia sujuvasti ja esteettömästi keskustan ohi tai tuo ihmisiä ostoksille ja ravintoloihin, ilman turhaa melua, tärinää ja pölyä. Siitä tulee menestys. Kaupungin laatu paranee.

      • hurmioTT

        Pahimmillaan samalle pysäkille jonottaa kuuusikin bussia. Hämeenkadun kautta menee 70 bussia tunnissa. Yleensä vielä monta ilmestyy samaan aikaan.

        Ratikasta on huomattava hyöty liikuntarajoitteisille, koska siinä on kaikki lattiat samalla tasolla ja ei kynnystä sisäänkäynnin kohdalla, joita useita. Busseissahan ei koskaan näe rullatuolilla liikkuviakaan.

        Hämeenkadun meteli on liikenteestä johtuen niin kova, et mm. kännykkään puhuminen on mahdotonta, kun bussi menee ohi ja henkilöautotkin. Ääni kaikuu talojen seinistä vieläpä vahvistaen ääntä.

        Autot aiheuttavat myös ilmaan pienhiukkasia, jotka tappavat Suomessa satoja ihmisiä joka vuosi ja sairastuttavat tuhansia. Juuri nyt talvella oli kadun ilmanlaatu erittäin heikko, kun oli pakkasia. Heikon ilmanlaadun näki selvästi, kun katsoi kadun päästä päähän. Ei ollut täysi näkyvyys.


      • Ideaali-idiootti

        Mutta kuitenkin. Esikaupungeista tulevat bussilinjat säilyvät entisellään, eli dieselin käry, katupöly ja meteli eivät katoa. Hatanpään valtatien pysäkillä on nähty 5 bussia peräkkäin, jolloin kaikki eivät mahdu pysäkkialueelle samaan aikaan.


      • parempi.tulevaisuus
        Ideaali-idiootti kirjoitti:

        Mutta kuitenkin. Esikaupungeista tulevat bussilinjat säilyvät entisellään, eli dieselin käry, katupöly ja meteli eivät katoa. Hatanpään valtatien pysäkillä on nähty 5 bussia peräkkäin, jolloin kaikki eivät mahdu pysäkkialueelle samaan aikaan.

        Ja tiedämme, että maakuntakaava ja yleiskaava sisältävät ensimmäisen linjan jälkeen lisää ratikkalinjoja. Toivoa siis on saada ratikkarata myös sinne.


      • Artisti.maksaa
        parempi.tulevaisuus kirjoitti:

        Ja tiedämme, että maakuntakaava ja yleiskaava sisältävät ensimmäisen linjan jälkeen lisää ratikkalinjoja. Toivoa siis on saada ratikkarata myös sinne.

        "Toivoa siis on saada ratikkarata myös sinne. "
        Eli tiedossa on satojen miljoonien rahareikiä seuraavien kymmenien vuosien aikana.


      • hiukkaskiihdytin
        hurmioTT kirjoitti:

        Pahimmillaan samalle pysäkille jonottaa kuuusikin bussia. Hämeenkadun kautta menee 70 bussia tunnissa. Yleensä vielä monta ilmestyy samaan aikaan.

        Ratikasta on huomattava hyöty liikuntarajoitteisille, koska siinä on kaikki lattiat samalla tasolla ja ei kynnystä sisäänkäynnin kohdalla, joita useita. Busseissahan ei koskaan näe rullatuolilla liikkuviakaan.

        Hämeenkadun meteli on liikenteestä johtuen niin kova, et mm. kännykkään puhuminen on mahdotonta, kun bussi menee ohi ja henkilöautotkin. Ääni kaikuu talojen seinistä vieläpä vahvistaen ääntä.

        Autot aiheuttavat myös ilmaan pienhiukkasia, jotka tappavat Suomessa satoja ihmisiä joka vuosi ja sairastuttavat tuhansia. Juuri nyt talvella oli kadun ilmanlaatu erittäin heikko, kun oli pakkasia. Heikon ilmanlaadun näki selvästi, kun katsoi kadun päästä päähän. Ei ollut täysi näkyvyys.

        Muuta lappiin siellä käryää vain poronpaska.


      • Peli_pelistä
        hiukkaskiihdytin kirjoitti:

        Muuta lappiin siellä käryää vain poronpaska.

        Nyt tarvittais sellanen "Ratikkahuijarit"-peli. Perinteinen lautapeli vaikka sellanen, että iso tukku rahaa keskelle pelilautaa ja sitten pelataan ja katotaan kuka saa förattua eniten verorahaa itelle.

        Voi siittä tehä mobiilipelinkin.


    • jarkkopa

      Tamperelaisella tekniikalla toteutettu luotijuna olisi ainoa moderni, tulevaisuuden ratkaisu Tampereen ja lähiseudun joukkoliikenteeseen.

      • RatikkaRauhoittaa

        Kun Tampereen varat käytetään vuosikymmenien mitalta etukäteen, niin sehän on rauhoittava ratkaisu. Kun ei ole rahaa, mistä riidellä, niin ei ole riitaa.

        Verojen reilukin kasvu samassa yhteydessä rauhoittaa sekin. Kun jää lähiöpissiksille vähemmän rahaa, tulee kaljoiteltua ja siideröiteltyä vähemmän ja vähemmän siis
        järjestyshäiriöitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe