koska lentokoneiden

peräevään

- asennetaan lentoa valvovat kamerat , katellu lentohaveri ohjelmia ja todennut ,että saadaan paljon vähemmällä vaivalla onnettomuudet selville ja milloin keksitään se oranssilaatikko joka pamahtaa irti ku keularuttaantuu ja pysyisivät pinnalla ku mereen tippuvat - onko vieläkään viedeomateriaalia laatikossa ??

27

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • u7yhtfd

      Nyt vähän vähemmän niitä amerikkalaisia TV-ohjelmia ja enemmän tosielämää...

    • zzz.ggg

      Kyllähän sinne tuulilasiin voisi dashcamin kiinnittää ja sitten näyttää youtubessa tuloksia ihan niinkuin jollain we all love russia-palstalla.

      • lennollaollut

        Se dascam tulis kiinnittää tuulilasin ulkopuplelle ettei vitun kippari tai peräpoika pääse räpeltämään sitä.


    • 56464644

      On tosiaan aika outoa että ohjamon ääninauhoituksista (CVR) tutkijat yrittävät kuunnella vipujen ja painikkeiden napsauksista mitä siellä on ollut menossa. Video kortoisi asian täsmällisesti.
      Vähän vastaava oli tilanne Estonian komentosillalla, siellä ei nauhoitettu mitään. Luulisi 900 miljoonan laivahankkeeseen mahtuvan jonkun audiovisuaalisen systeemin.

    • ettäsileeejatkakaa

      - ei aseteta ku ,saatta nähä ,että kipparilla taskumatti - siis aivan selvästi johtuu korrumtiosta eli jäykästä byrokratiasta. -

      7 kameraryhmä aivan sattumalta sattu paikalle ku hottis veti viikseen jotain kusirunttua huoraa lentokoneen vessassa , siistä on pitkätarina lehdessä ,olisko ollunna vk 7.

    • slslsllslsns

      Ei kamerasta haittaa olisi tutkinnassa mutta tarkka videokuva vie valtavasti muistia ja kun käytännössä sama tieto saadaan nykyisillä tallenteilla niin ei ole nähty tarpeelliseksi. Käytännössä kaikki onnettomuudet on selvitetty jos vain kone löytynyt. Mitä tulee mustan laatikon sijaintiin, koneet eivät suinkaan tule aina alas keula edellä vaan voivat hajota jo ilmassa. Mustaa laatikkoa olisi melkoisen hankala löytää jos se irtoaisi esim 10 km korkeudessa. Se on yleensä koneen takaosassa rungon sisällä, laatikko löytyy kunhan koneen takaosa löytyy. Lisäksi suojana oleva runko suojaa laatikkoa iskuilta ja pehmentää törmäystä.

    • rautalangastavääntäjä

      Onnettomuudet selvitetty ,mutta missä ajassa ja millä vaivalla ?? - ei muutama still minuutissa muistia paljon vaadi, jos vaikka pamahtaa päälle hälytysvalon kanssa , vaikka kone ei löytyiskään, niin stille kyllä kompassin kanssa kertoo missä ja mitä ,vrt malesiatapaukset ,ne jää lennonvalvonnalle.

      laatikkolla on myös varjo mukana , että kaikkea pitää vääntää rautalangasta - peräevä melkeen aina ehjä olipa onnettomuus millanen tahansa.

      • ddlllxmx

        Fakta on se että koneiden katoaminen ja yleensäkään onnettomuuksiin joutuminen on äärimmäisen harvinaista. Esim. Finnairille viimeinen kuolonuhreja vaatinut onnettomuus tapahtui 60-luvulla. Ja silloinkin onnettomuuden syy selvisi helposti, huonossa säässä oli navigoitu virheellisesti ja kippari oli humalassa.

        Varmasti videon yms. tallentaminen auttaisi lentoonnettomuuksien selvittämisessä, mutta miksi sitten kamerat eivät ole vielä edes autoissa pakollisia? Joka päivä sattuu pelkästään Suomessa satoja ellei tuhansia kolareita ja parkkipaikkakolhuja joiden selvittäminen jälkikäteen vaikeaa jos kumpikaan ei myönnä syyllisyyttä. Videosta näkisi useimmiten kuka ajoi mitenkin ja kenessä syy.


    • Dinker

      Katsellut myös lentoturmatutkinta-sarjaa, ja miettinyt miksei nykyteknologialla lentotiedot tallentuisi pilvipalveluun. Reaaliaikaiset lentotiedot voisivat olla myös lennonjohdon käytössä, jolloin voisi hyvissä ajoin huomata harhaan lentämiset tai kaapatun/kadonneen koneen sijainti/putoamispaikka.

      • Thinkerr

        " Reaaliaikaiset lentotiedot voisivat olla myös lennonjohdon käytössä, jolloin voisi hyvissä ajoin huomata harhaan lentämiset tai kaapatun/kadonneen koneen sijainti/putoamispaikka. "

        Ikinä kuullut tutkasta tai lennonjohdosta? Hätälähettimistä?


      • Dinker
        Thinkerr kirjoitti:

        " Reaaliaikaiset lentotiedot voisivat olla myös lennonjohdon käytössä, jolloin voisi hyvissä ajoin huomata harhaan lentämiset tai kaapatun/kadonneen koneen sijainti/putoamispaikka. "

        Ikinä kuullut tutkasta tai lennonjohdosta? Hätälähettimistä?

        Tässä tapauksessa tarkoitin "lentotiedoilla" esim. lentoasentoa, väärin asetettuja laippoja tai puoliksi avautuneita laskutelineitä, hydrauliikka/sähkövikaa ja muuta kivaa mitä musta laatikko tallentaa.


      • Thinkerr
        Dinker kirjoitti:

        Tässä tapauksessa tarkoitin "lentotiedoilla" esim. lentoasentoa, väärin asetettuja laippoja tai puoliksi avautuneita laskutelineitä, hydrauliikka/sähkövikaa ja muuta kivaa mitä musta laatikko tallentaa.

        Mitenkäs ne kertovat harhaanlentämisistä, kaappauksista tai katoamisista?


      • lslslmdmdmddm
        Dinker kirjoitti:

        Tässä tapauksessa tarkoitin "lentotiedoilla" esim. lentoasentoa, väärin asetettuja laippoja tai puoliksi avautuneita laskutelineitä, hydrauliikka/sähkövikaa ja muuta kivaa mitä musta laatikko tallentaa.

        Ööö...kai tiedät että lentokoneen lentäjät ovat koulutettuja lentämään konetyyppejä ja jos esim. laskuasu on väärä (laipat, nopeudet, laskutelineet), niistä pärähtää varoitus ja viimeistään silloin lentäjät korjaavat virheen. En ymmärrä miksi lennonjohtajaa pitäisi asiasta automaattisesti informoida? Esim. laskussa ja nousuissa nopeudet määräytyvät koneen painon mukaan, ja kaikilla konetyypeillä on omat nopeudet. Kiireinen lennonjohtajako neuvoisi lentäjiä lentämään konetta mihin lennonjohtajalla ei ole edes kelpuutusta? Jos laskutelineissä häiriöitä, se näkyy välittömästi ohjaamossa ja miehistö informoi tilanteesta lennonjohtoa tehtyään tarvittavat tsekit.


      • Dinker
        Thinkerr kirjoitti:

        Mitenkäs ne kertovat harhaanlentämisistä, kaappauksista tai katoamisista?

        En nyt jaksanut luetella kaikkea mitä ne boksit tallentaa, mutta kyllä siellä varmaan on lentosuunta, korkeus, ilmanopeus, vertikaalinopeus, ulkoinen paine, lämpötila yms. Jos joku maanpäällinen valvomo, vaikka automaattinen, näkis ne, niin voisi herättää pilotit tekemään oikeita ratkaisuja (jos ovat hengissä)


      • ndkklldldkks

        Kun kone lähtee ns. lapasesta, ei siinä ehdi radiosta kuuntelemaan ohjeita miten lennetään. Lentäjät ovat koulutettuja ammattilaisia, ja 99.99 % lennoista sujuu täysin ongelmitta. Ja kuka helkkari alkaisi istua maassa kuuntelemassa ja seuraamassa lentoja kun 99.99 % todennäköisyydellä mitään tilanteita ei koskaan tule eteen.


      • Thinkerr
        Dinker kirjoitti:

        En nyt jaksanut luetella kaikkea mitä ne boksit tallentaa, mutta kyllä siellä varmaan on lentosuunta, korkeus, ilmanopeus, vertikaalinopeus, ulkoinen paine, lämpötila yms. Jos joku maanpäällinen valvomo, vaikka automaattinen, näkis ne, niin voisi herättää pilotit tekemään oikeita ratkaisuja (jos ovat hengissä)

        Kuten lslslmdmdmddm jo sinulle kirjoitti, siellä ohjaamossa on tarvittavat mittarit, merkkivalot, varoitusvalot ja äänimerkit kertomaan kaikkien noiden tilanteesta ja poikkeavuuksista tiettyjen raja-arvojen ulkopuolelle. Lisäksi käytetään lukuisaa määrää tsekkilistoja lennon kriittisiin vaiheisiin ja tarvittaessa erilaisiin poikkeustilanteisiin varmistamaan, että kaikki tarvittavat asiat tulee tsekattua. Miten siihen auttaisi, että joku automaattinen maa-asema tuottaisi samaa tietoa?

        Ja kuten sama nimimerkki sinulle kertoi, ei joku lennonjohto a) ehdi moista seuraamaan eikä b) ole edes kelvollinen tekemään mitään johtopäätöksiä lentäjien puolesta niistä asioista.


      • Dinker
        Thinkerr kirjoitti:

        Kuten lslslmdmdmddm jo sinulle kirjoitti, siellä ohjaamossa on tarvittavat mittarit, merkkivalot, varoitusvalot ja äänimerkit kertomaan kaikkien noiden tilanteesta ja poikkeavuuksista tiettyjen raja-arvojen ulkopuolelle. Lisäksi käytetään lukuisaa määrää tsekkilistoja lennon kriittisiin vaiheisiin ja tarvittaessa erilaisiin poikkeustilanteisiin varmistamaan, että kaikki tarvittavat asiat tulee tsekattua. Miten siihen auttaisi, että joku automaattinen maa-asema tuottaisi samaa tietoa?

        Ja kuten sama nimimerkki sinulle kertoi, ei joku lennonjohto a) ehdi moista seuraamaan eikä b) ole edes kelvollinen tekemään mitään johtopäätöksiä lentäjien puolesta niistä asioista.

        Ok, ok.. liian korkealentoista, mutta edelleen mustan laatikon tiedot olisi mielestäni helpompi kaivaa pilvipalvelusta kuin 4500 m merenpinnan alta.


    • KesnaanKans

      Se olis hyvä myös noihin Malmin Korpikentän VirkistysPörräys koneisiinkin! On paljon "läheltäpiti" ilmatilanloukkauksia vuosittain. Aiheuttanut matkustakoneiden ylösvetoja ja myöhästyttänyt lentoliikennettä Hki-Vantaalla. Helsingin lähistöllähän on varsin rajallinen ja monin paikoin varsin hankala ilmatila. Vasta 2020 siirtyvät turvalliseen lentoympäristöön Pyhtäälle , jonne suunnitelmissa on hankkia kentälle mittarilähestymisjärjestelmä, joka mahdollistaa huonon sään toiminnan ja joka Malmilta puuttuu. Valitettavaa, että lentokentän toiminta Malmilla on hiipumassa.

    • neoliskestäviä

      Miksei koneita tehdä vaahtomuovista, sit ne vain pomppais ja kaikkia naurattais, koskaan ei kuolis ketään.

    • sanonpahanvaan

      - esim lentäjät eivät voi nähdä ohjaamosta , jos moottori savuttaa tai siiven pinnalla jäätää , monasti näytetty ,että ohjaamossa paniikki ja epätietoisuus aivan turhaa ,mikä voidaan kameranäytöllä korjata.

      • dlldldldldd

        Jos moottorissa vikaa, siitä tulee ilmoitus automaattisesti. Ei moottoreita tarvitse katsoa nähdäkseen toimiiko kunnolla vai ei. Lennolla jäätä kertyy siipien etureunoihin joissa on jäänpoisto. Laitetaan päälle kun lennetään jäätävissä olosuhteissa. Siiven päälle tulee jäätä maassa ja se pitää tsekata ihan ihmissilmällä ja kädellä.

        Miten muuten meinasit että pimeällä kamerakuvasta näkee moottorin savutuksen? 😁


      • valoalamppu
        dlldldldldd kirjoitti:

        Jos moottorissa vikaa, siitä tulee ilmoitus automaattisesti. Ei moottoreita tarvitse katsoa nähdäkseen toimiiko kunnolla vai ei. Lennolla jäätä kertyy siipien etureunoihin joissa on jäänpoisto. Laitetaan päälle kun lennetään jäätävissä olosuhteissa. Siiven päälle tulee jäätä maassa ja se pitää tsekata ihan ihmissilmällä ja kädellä.

        Miten muuten meinasit että pimeällä kamerakuvasta näkee moottorin savutuksen? 😁

        - Valaisimella


      • mdddmldld

        Ööö...valtavat valoheittimet koneeseen jotta kamerasta näkyy savuttaako moottori? Nyt patenttihakemus vetämään!)€€))€)€


      • rautalankaakäppyrälle
        mdddmldld kirjoitti:

        Ööö...valtavat valoheittimet koneeseen jotta kamerasta näkyy savuttaako moottori? Nyt patenttihakemus vetämään!)€€))€)€

        - siis salamavalo kameralla - siis tavallisella tasku digillä


      • eloododdl
        rautalankaakäppyrälle kirjoitti:

        - siis salamavalo kameralla - siis tavallisella tasku digillä

        Meinaatko että lentoemäntä ottaa ikkunasta salaman kanssa kuvan moottorin takaa ja vie ohjaamoon tutkittavaksi savuttaako moottori?


    • Sanonpahanvain

      Varmaan vaikuttaa se, että nykyiset tallentimet maksaa semmoset 150 000-200 000
      ja jotta videokuvaa saadaan talletettua maksaa se varmasti enemmän.
      Sitten kun suhteuttaa sen siihen paljonko tapauksia, jotka eivät selvinneet, mutta olisivat videolla selvinneet ja niihin, jotka olisivat selvinneet nopeammin videon avulla, niin ei omasta mielestäni alavaikuttamaan kovinkaan kannattavalta idealta.

    • nwnlslls

      Ennemmin ihmettelen miksei autoissa kamerat ole pakollisia. Kolareita ja ulosajoja puhumattakaan liikenteen vaarantamisista sattuu jatkuvasti, videotallenteista olisi helppo katsoa kolaritilanne, kuka tuli mistä ja paljonko vauhtia. Vaikuttaisi aivan varmasti positiivisesti ajamiseen ja vakuutusmaksut halpenesivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe