Yläluomileikkaus Taysissa, kohottavatko kulmat myö

Yläluometleikataantays

Menen lähetteellä Taysiin silmäpoliklinikalle, ymmärsin, että leikkaavat yläluomet, jotka painavat ja häiritsevät. Lähettävä lääkäri sanoi minulle, että kulmani ovat tosi painavat, mutta tehdäänkö niille mitään Taysissa? Kulmathan tuota yläluomen ihoa alas painavatkin. Onko kellään tehty julkisella puolella kulmille mitään samalla?

Jännittää ihan kamalasti, että millainen tulos saadaan.
Jos mitenkään olisi varaa, menisin plastiikkakirurgille, muttei ole.

Toinen kysymys, onko totta, että palkallista sairauslomaa saa vain pari päivää ja sitten tarvii ottaa omaa lomaa? Saan todella helposti mustelmia.

En siis ole varma, tuleeko kutsu leikkaukseen, vai haluavatko vielä itse tarkastaa tilanteen ensin. Lääkäri lähetti kuvia lähetteen mukana.
Arvostaisin tosi paljon vastauksia kokemuksistanne!

10

2140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinnetaysiin

      P.s. niin kun lähete on silmäpolille niin silmäkirurgihan se on joka leikkaa, ei plastiikkakirurgi, eikö niin? Taysin silmäpolilla leikatut kertokaa miten meni jne!

    • Eräitä_ajatuksia

      Yleensä julkisella puolella ei kohoteta kulmia, koska se ei suoranaisesti aiheuta näkökentän rajoittumista. Kulmien kohotus taidetaan luokitella kosmeettiseksi operaatioksi ja sen vuoksi rajataan julkisen puolen palveluista pois.

      En tiedä kuinka pitkiä sairauslomia julkiselta puolelta kirjoitetaan, mutta itse koin että viikko on oikeastaan minimi. Minullakin ompeleet poistettiin viikon kuluttua ja siinä vaiheessa oli vielä jonkinverran turvotusta. Mutta pari ensimmäistä päivää silmät oli turvonneet lähes umpeen, kolmantena päivänä ei olisi voinut ajatellakaan töihin lähtöä.

      Mustelmat eivät taida edellyttää sairauslomaa, vaikka ne onkin häiritseviä ainakin asiakaspalvelutehtävissä. Mutta eiköhän julkisellakin puolella kirjoiteta riittävän pitkä sairausloma, mutta viimekädessä työnantaja päättää maksetaanko siitä sairausajan palkka. Työnanataja voi tulkita silmäluomileikkauksen kosmeettiseksi operaatioksi, joten kannattaa varmistaa että lääkärintodistuksessa leikkaus on kirjattu johtuneen sairaudesta.

    • 8754743

      "Lähettävä lääkäri sanoi minulle, että kulmani ovat tosi painavat, mutta tehdäänkö niille mitään Taysissa? "

      Raskaat kulmat on rakenteellinen ominaisuus, eikä luomileikkauksella saada poistettua siitä johtuvaa väsähtänyttä ilmettä, mutta korjaa se luomileikkaus kuitenkin tilannetta osaltaan. Kulmien kohotusta ei edes tehdä julkisella, koska luomileikkauksella voidaan korjata se näkökenttää häiritsevä yläluomien ihopoimu.

      Pyydä sitä leikkaavaa kirurgia poistamaan luomien ihoa maltillisesti, koska sillätavoin tulee luonnollisempi lopputulos raskaiden kulmien kanssa, tosin julkisella puolella siinä juuri piilee ongelma sen vuoksi että sen operaation lähtökohta ei ole varsinaisesti esteettinen vaan lääketieteellinen.

      Kannattaa keskustella niistä reunaehdoista leikkaavan kirurgin kanssa ensin (että otetaanko enempi vai vähempi) ja mennä sitten vaikka yksityiselle. Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole rakenteellisesti raskaita kulmia ja heillä pelkkä yläluomien leikkaus toimii hyvin. Itse olen käynyt aikoinaan yksityisellä luomileikkauksessa ja ollut tyytyväinen siiihen, mutta tosiaan minulle tarvittaisiin vielä jonkilainen kulmaoperaatio lisäksi, se vaan on kokonaan toisen suuruusluokan juttu alkaa korjauttamaan, kun käytettävä menetelmä ei ole mitenkään itsestäänselvä hinnasta puhumattakaan ja lopputulos voi olla silti huono.

    • Neluomet

      Kiitos teille! Pääasia tietty on näkökentän laajenemine ja päänsärkyjen loppuminen, mutta nainen kun olen, niin toivon tietty esteettisestikin mahdollisimman kivan näköistä lopputulosta. Eräs ystäväni leikkautti julkisella puolella luomensa, ja hän sai vain viikonlopun palkallista sairaslomaa ja käskettiin ottaa omaa lomaa perään. No hänen silmänsä olivat niin turvonneet, ettei nähnyt kunnolla sieltä, ja työterveyslääkäri kirjoitti lisää sairaslomaa.

      Meillä on tosi tarkkaa, joten saattaa olla viisainta neuvotella vuosilomaa siihen kohtaan.

      Jännittää aika tavalla!

    • mullaleikattujo

      Jos leikkaus tulee niin vaadi leikkaamaan plastiikkakirurki ! Saikkua saa n. 2 viikkoa jos yläluomet lähtee.
      Ilm. silmälääkäri arvioi tilanteen, mutta vaadi leikkkaajaksi plastiikkakirgia. Sinulla on mahdollisuus itse vaikuttaa ja ota selvää saatko vaikuttaa myös leikkauspaikkaan. Sekin on nyklyään paljon mahdollista, elikkä voit saada maksusitoumuksen sinne minne haluat ja minne sairaalalla on sopimuksia.

    • adsfghjklö

      Julkisella puolella kannattaa varautua aina siihen, että operoimassa voi olla kuka tahansa vasta erikoistumassa oleva tumpelo.... tämä mainitaan mm. ajanvarauskirjeessä. Jälki luonnollisesti on sitten myös sen mukaista, verrattavissa parturikampaajaopiskelijoiden työjälkeen....

      • 8754743

        On siinä se hyvä puoli, että saavat harjoitusta, mutta itse en kyllä lähtisi koekaniiniksi, tietty sitten jos ikää alkaa olla siellä 80 paremmalla puolella, tuskin niin väliä, vaikka ilme vähän typistyisi.


    • miettinytasiaa

      Tällä samalla palstalla sanoi joskus joku Keski-Suomessa julkisella leikkaava, että joskus voidaan julkisellakin kulmakaarta nostaa. Miten on oikeasti?!
      Mietin itse samaa operaatiota ihan pää- ja niskakipujen ja näköongelmien takia, mutta koska on tosi roikkuvat kulmat, niin pelkkä luomen poistaminen johtaisi tilanteeseen että seuraavana ripsiä painaa kulmakarvat...

    • miettinytasiaa
    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa, että raskaat kulmat on aina rakenteellinen ominaisuus. Korkeaotsaisen iho voi hyvin löystyä ja kasvot valahtaa, ihan kuten pelkät luometkin. Jos kulmakarvat roikkuu ripsissä, ne varmasti pitää nostaa kohdalleen. Eihän leikkauksesta muuten olisi jännityspäänsärkyyn mitään apua. Ja luomen hautominenkin jatkuisi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe