perunkirjoituksesta kysymistä

perunkirjoituksesta

Äitini kuoli, hautajaiset olivat pari viikkoa sitten. Äiti oli uusissa naimisissa ja tällä miehellä on kolme lasta edellisestä avioliitostaan . Yhteisiä lapsia ei ole. Itse olen ainoa lapsi äidin entisestä avioliitosta. Isäni on kuollut. Asun itse ulkomailla. Olen ainut perillinen äitini puolelta ja lakiosuus kuuluu minulle.

Nähtävästi äidilläni ja isäpuolella oli keskinäinen testamentti. En ole nähnyt sitä.

Tämä mies on nyt ottanut asianajajan ja on tekemässä perunkirjoitusta, en tiedä milloin se perunkirjoitus on, nähtävästi piakkoin.
En luota ollenkaan isäpuoleeni, on ollut hyvin kelju. Sen verran tiedän että hän oli tehnyt konkurssin ja talot, auto ja kesämökki oli siirretty äitini nimiin. No nämä selviää sitten.

Miten on perunkirjoituksessa? Leski esittää asianajajansa kanssa mitä on, mitä on maksanut, antaa luettelon ja näyttää testamentin.
Voiko saada harkinta-aikaa että voi itse käydä läpi rauhassa ja tarkistaa sen luettelon?
En siis luota ollenkaan tähän mieheen!
Voiko pyytää etukäteen postitse sen luettelonja testamentin nähtäväksi (asun ulkomailla).

Aion ottaa itselleni lakimiehen kyllä.
Kannattaisiko ottaa ennen perunkirjoitusta vai sen jälkeen kun on nähnyt perunkirjoituksen? Voiko lakimies vaikuttaa mitenkään perunkirjoituksen laatimiseen?
Jos ei voi, niin mitäpä silloin ottaa lakimiestä ennen perunkirjoitusta ja maksaa (jos lakimies ei voi kuitenkaan vaikuttaa).
Perunkirjoituksen jälkeen kyllä, tulee perintöverot yms.

Kiitollinen vastauksista!

18

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mattisa72

      Hei.
      Siirrä kysymyksesi Yhteiskunta/Laki ja rikos/Perintö ja testamentti -palstalle, sieltä saatat saada neuvoa.

    • lakimieskehiin

      Olen samaa mieltä ton edellisen kirjoittajan kanssa, mutta sen verran sanoisin, että kyllä sun kannattaa ottaa itselles asianajaja jo ennen perunkirjoitusta jo ihan senkin takia, että et itse asu Suomessa. Tämä asianajaja on sitten perunkirjoituksessa sun edustajasi. Jonkun on täällä kunnolla pidettävä sun puoliasi.

    • mekkk

      Jos heillä on testamentti niin muista riittuttaa se heti ja se menee oikeuden ratkaistavaksi onko se pätevä. Jos siinä on tidostajien nimet niin pitää olla sama päivämäärä kun he ovat todistaneet että henkilö on ollut oikeustoimikelppoinen ja heidän pitäisi olla myös samaan aikaan paikalla kun tosidtavat testamentin teheneen henkilön.

    • Lyd1a

      Ällä allekirjoita mitään papereita nooean painostuksen alla. Muista että mitä korkeammaksi arvostetaan omaisuus perukirjassa sen korkeampi on tuleva perintöverotuksesi joten ole tarkkana. Hautatoimistoilla ei ole isoissa omaisuuksissa paljoa tietoa juridisista asioista vaikkakin tekee perukirjoja voivat laskea väärin perintöveroarviot...Ole tarkka missä järjestyksessä tehdään ositus ja perinnönjako

    • perunkirjoituksesta

      Kiitti neuvoista!

      Mitä tarkoittaa "riittuuttaminen".

      Onko minulla oikeus saada kopiot etukäteen nähtäväksi testamentista ja omaisuusluettelosta, että voin tutustua etukäteen. Jos ei voi saada testamenttia etukäteen, niin voiko saada vaikka omaisuusluettelo-kopion etukäteen? Esim kaksi, kolme viikkoa ennen perunkirjoitusta?

      Mies on siis hankkinut itselleen asianajajan. On hyvä supliikkimies ja en hämmästyisi yhtään jos onnistuisi pimittämään jo tätä asianajajaansa perunkirjoituksessa.

      Voinko minäkin hankkia samoin perustein asianajajan? Tarkoitan jos kuolinpesästä maksetaan tämän miehen asianajajan palkkiot, niin maksettaisiinko kuolinpesästä myös minun asianajajan palkkiot?

      Eikö miehen olisi pitänyt keskustella kanssani että miten perunkirjoitus järjestetään.
      Meitä on siis vain kaksi osakasta, hän ja minä. Ei sanonut mitään, kysyin sitten hautajaisissa ja siellä sain tietää.

      Aion soittaa hänelle ja kysyä asianajajan nimen ja soittaa its sille asianajajalle. Voiko mies kieltäytyä ja ei ilmoittaa asianajajan nimeä?
      En siis ihmettele mitään, kun on kyseessä tämä mies.

      • Riita-asia

        Riittuuttaminen varmaankin tarkoittaa riitauttamista.


      • osanottoniorvolta

        Perukirja on verottajalle päin luettelo, vainajan omaisuudesta- vainajan viimeinen veroilmoitus.
        Samalla myös luettelo oikeudenomistajista, perillisistä siis/testamenttikin tuotava siinä esille, jos on, ja avioehto. Myös siihen merkitään, pitääkö leski hallinnassaan jäämistön/yhteisenä kotina olleen asunnon ja tavanomaisen irtaimiston.

        Jos sinulle tulee testamentinhyväksymispaperi allekirjoitettavaksi, älä allekirjoita ennen kuin ymmärrät mitä ja miksi on vainaja tarkoittanut testamentata, ja sen polkeeko testamentti oikeuksiasi vai ei.
        Itse perunkirjoitukseen et tarvitse lakimiestä tai naista. Valtuutuksia eli valtakirjoja voit antaa tarpeen mukaan, harkittuasi. Käytännössä jakamaton pesä, on niin ettei yksi osakas yksin saa noin vain tehdä mitään, vaan osakkaiden pitää hyväksyä- jopa nimmarillaan, asiat.
        Perunkirjoitus on tilanne jossa pesän ilmoittaja, ilmoittaa varat. Valaehtoisesti, joten pesän ilmoittajan rooli on vastuullinen. Pesän ilmoittaja ja uskotut miehet allekirjoittavat perukirjan. Mikäli itse haluat olla perunkirjoituksessa paikalla, saat toki, olethan perillinen. Kutsut perunkirjoitukseen on saatava todisteellisesti tulleena, mikään tekstari ei käy.

        Pelkkä perunkirjoitus ei ole perinnön jakoa. Sen perusteella määritellään perintöverot. Jos kutsussa puhutaan myös perinnönjaosta, niin mene silloin hyvä ihminen jo itse paikalle- ja ota se laki-ihminen mukaan, mikäli pelkäät vilunkia.

        Kunhan et allekirjoita mitään papereita tutustumatta niihin rauhassa!


    • linkkejäasiasta
    • perunkirjoituksesta

      Kiitos!
      Joo kyllä hankin!

      Löysin tämän linkin https://www.youtube.com/watch?v=3gcJo5Xpaps (kohdassa 2.15) sanotaan että "kaikilla pesänosakkailla onkin halutessaan itsenäisesti oikeus antaa tehtävä ulkopuoliselle hoidettavaksi".
      Eli eikös tämä tarkoita selvään, että voin antaa perunkirjoituksen hoidettavaksi ja lakimieskulut siitä tulee kuolinpesästä?

      Minun käsittääkseni jos "isäpuoleni" saa ottaa lakimiehen ja hänen kulunsa saa kuolinpesästä, niin myös minä voin ottaa itsenäisesti lakimiehen ja saada hänen kulunsa kuolinpesästä! Miksi vain isäpuoleni saisi ja minä en?

    • joseann

      Missä sanotaan, että asianajajan palkkiot maksetaan kuolinpesästä? Käsittääkseni perunkirjoittajan palkkio voidaan maksaa siitä, mutta eikö jokaisen, joka ottaa itse itseään varten lakimiehen hoitamaan asiaansa, maksa tämän lakimiehen kulut omasta pussistaan? Eli käytännössä tietysti maksaa sitten niistä varoista, mitä henkilökohtaisesti perii. Jos perii. Ja jos lakimies suostuu odottamaan siihen asti, että perintö tulee jaetuksi.

      Perukirjan voi laatia ihan ilman lakimiehiä ja asianajajia, kunhan vain on ne kaksi uskottua miestä, jotka sen sitten oikeaksi todistavat. Mihin tässä tapauksessa isäpuoli tarvitsee lakimiestä?

      No aika usein ihmiset turvautuvat asianajajiin ja tuomareihin, jotka sitten varsinaisesti laativat sen perukirjan. Koska halutaan, että kaikki menee varmasti paragrafien mukaan ja oikein ilmoitettuna. Jos ap ei luota tähän tuomariinkaan, niin kyllä kannattaisi ottaa oma edustaja sinne perunkirjoitustilaisuuteen, jos ei itse sinne aio mennä. On se sitten lakimies tai kuka tahansa muu.

    • näinsanoolaki

      Perunkirjoituksessa ovat mukana kuolleen aviopuoliso ja lapset. Avioehto ei vie lapselta hänen lakiin perustuvaa osaa perinnöstä. Lapsethan ovat rintaperillisiä, ja siten ensisijaisia perillisiä.

    • valtakirjalla

      Kai voi antaa valtakirjan jollekin, eihän siinä perunkirjoituksessa kuitenkaan mitään tapahdu? Mutta miten jos on testamentti, voiko kirjoittaa että hyväksyy vasta sitten kun on nähnyt sen?

      • PalkkaaLakimies

        Tottakai testamentti pitää nähdä ja ymmärtää ennen kuin sen "hyväksyy" eli ilmoittaa ettei moiti sitä. Allekirjoittamalla liian aikaisin voi menettää perinnön!

        Testamentin kopio liitetään yleensä perunkirjoituskutsuun, ellei sitä tule, pyydä heti lähettämään se.

        Sinut pitää kutsua perunkirjoitukseen. Jos haluat olla itse paikalla, äitisi lesken olisi toki kohteliasta järjestää aika ja paikka niin, että voit olla paikalla tai että ehdin hankkia sinne edustajan jos sellaisen haluat, esim. lakimiehen/asianajajan. Jos et mene, pyydä, oikeastaan vaadi, että kopio perukirjasta lähetetään sinullekin. Tarkista ennen perunkirjoitusta maistraatista, oliko äidilläsi ja miehellään avioehto.

        Keskinäinen testamentti tarkoittaa, että kahden tai useamman ihmisen testamentit on kirjoitettu samalle paperille, ei mitään muuta, mutta huomaa, että joskus ihmiset tarkoittavat "keskinäisellä testamentilla" sitä, että leskelle on jätetty joko hallintaoikeus tai jopa omistusoikeus vainajan jäämistöön (omaisuuteen). Jos siis äitisi on jättänyt miehelleen omistusoikeuden kaikkeen (tai ainakin yli puoleen omaisuudestaan), sinun täytyy kirjallisesti vaatia testamentin saajalta lakiosaasi puolen vuoden sisällä siitä kun sait tiedon testamentista, muuten et saa ollenkaan perintöä! Asiaa ei voi korjata puolen vuoden jälkeen, eikä äitisi miehen kuoleman jälkeen! Lakiosa on puolet perintöosasta, siis siitä mitä saisit, jos äitisi ei olisi tehnyt testamenttia.

        Testamentilla voidaan omistusoikeuden sijasta määrätä myös hallintaoikeudesta. Jo lain mukaan avioleskellä on elinikäinen oikeus pitää hallinnassaan (ei omistuksessaan) puolisoitten yhteinen koti (asunto tai talo) tai muu äitisi kuolinpesään kuuluva, leskelle sopiva asunto, jos leski ei itse omista hänelle sopivaa asuntoa. Leski saa myös pitää hallinnassaan normaalin koti-irtaimiston. Suomessa tämä on tyypillinen tilanne, leski jää asumaan yhteiseen asuntoon, hän yleensä omistaa siitä jo osan, mutta muun osan asunnosta omistavat perilliset ja kun leski kuolee (tai luopuu hallintaoikeudesta), perijät saavat myös hallintaoikeuden asuntoon.

        Koska olet äitisi lähin rintaperillinen, sinulla on oikeus saada ainakin lakiosa eli puolet perintöosasta äitisi jälkeen, vaikka äitisi olisi sivuuttanut sinut kokonaan testamentissaan eli antanut omistusoikeuden toiselle (vaikka leskelleen). Siihen lakiosaan kuuluu omistusoikeuden lisäksi myös hallintaoikeus eli sinun pitää saada se kokonaan käyttöösi (voit vaikka myydä). Jos testamentti loukkaa hallintaoikeuttasi, sinun pitää puolessa vuodessa vaatia lakiosasi testamentinsaajalta. Ainoa poikkeus on edellä mainittu lesken oikeus pitää asunto hallinnassaan, sen oikeuden antaa laki, siitä ei voi päättää testamentilla, eikä avioehdolla.


    • valtakirjalla

      Olipa hyvää tietoa, kiitti tosi paljon!

      Muutama kysymys vielä.
      Äitilläni ja miehellään oli siis oma asunto ja kesämökki.

      Ymmärrän täysin, että miehellään on hallinto-oikeus asuntoon.
      Mutta entä kesämökki? Voiko olla niin että leskelle olisi voinut jäädä hallinto-oikeus myös tähän kesämökkiin? Nähtävästi ei? Vai kyllä?

      Entä sitten kun leski itse kuolee?
      Jääkö tämä asunto hänen lapsilleen kokonaan vai onko minulla puolet sen arvoon jälkikäteen sitten kun se on myyty?

      Miten esim valokuvat ja muistoesineet?
      Kun heillä on keskinäinen testamentti, niin saako leski pitää kaiken miten hän päättää pitää? En ole kiinnostunut huone- enkä muistakaan vehkeistä, mutta lapsuusajan valokuvat haluan itselleni. Ne olivat äidilläni. Oli myös yksi vanha taulu jonka haluaisin muistoksi lapsuuden kodista.

      Otan kyllä lakimiehen sitten, mutta olisi kiva tietää jo nyt nämä asiat.

    • jkjlio

      Perukirja todella on luettelo ja lähinnä verottajaa varten, jonka perusteella määritetään perintöverot osakkaille.
      Sinun kuuluu saada perunkirja itsellesi myös, josta näet sitten asiat. Jos menet perunkirjoitukseen ole sen allekirjoittamisen kanssa hyvin varuillasi, sillä perukirjassa voi olla lausekkeita, esim. samalla testamentin hyväksyminen ja jollekin annetaan pesän hoito tms. Joten aina ei kannata allekirjoittaa ja varsinkaan jos on jo olemassa sellaista ajatusta, että saattaa olla mukana syrjimistä.
      Näitä testamentteja on voitu pakottaa tekemään, joten niiden oikeellisuus on tärkeä selvittää ja se onko tekijä ollut sellaisessa kunnossa, että ymmärtää asiat oikein, vai onko ne saneltu hänelle.
      Ikävä lakimiehetkään eivät saata tuntea todellisuutta ja taustaa, joten heidänkään mukana olo ei vahvista mitään.
      Eikä valtakirjaa kannata antaa ihan kenelle vaan, vaan sellaiselle joka tuntee lakiasiat, joten yleisimmin hän on lakimies.

      Ei jos on ketkusta isäpuolesta kysymys, sinun olla varovainen. Pitäisi jotenkin olla tietoinen siitä äidin omaisuudesta, johon sinulla on oikeus sisarpuoltesi kanssa. Kun tuot esiin, että sinulle kuuluu lakiosa, niinhän se on, mutta lakiosa on aina väärin, sillä se on vain puolet oikeasta osuudesta ja voinet arvata, että joku toinen saa tuon toisen puolen silloin, eli sekin on ketkutusta.

      Lakimiestä ei kannata ihan noin vaan palkata, koska joudut itse maksamaan lakimiehen palkkion ja ne eivät todellakaan ole pieniä. Sitä vastoin jos olet varma, että omaisuutta on äidilläsi ja nimenomaan hänellä, silloin on paikallaan. Kun kirjoitit, että heidän yhteinen omaisuus on siirretty äidin nimille on aika paha juttu, sillä asia voi mennä tarkistukseen ja omaisuus vielä konkurssi pesään.
      Äitisi osuudet eivät sinne voi mennä, ellei hän ole antanut omaisuuttaan pesän vakuudeksi. Vaikeampi selvitettävä ja sekin, että olet itse ulkomailla.
      Perintöveroa sinulle määrätään sen mukaan, minkä osuuden verottaja katsoo sinulle kuuluvan pesään, ei sen minkä nämä pesän jakajat ovat sinulle valmiit antamaan.
      Kuten huomaat ei yksinkertaisia asioita silloin, kun on olemassa omaisuutta, erilaisia järjestelyjä tehty aikaisemmin. Ja nyt ilmiö entisen liiton lapset vastaan uuden liiton lapset.

      Joten koeta saada perukirja itsellesi heti sen teon jälkeen ja älä allekirjoita mitään papereita ennen kuin olet täysin selvillä mitä mikin tarkoittaa. Saattavat yrittää saada testamentin hyväksymisen allekirjoituksen pikaisesti, mutta älä tee sitä missään nimessä ennen kuin olet saanut selville koko äidin omaisuuden ja sen oikean osuuden määrän mikä kuuluu sinulle.
      Kovin sekainen on asiasi, joten asiantuntijasta olisi apua. Jos äitisi on testamentin tehnyt ja sinut jättänyt saamaan vain jonkun lakiosan eli syrjäyttänyt. Sitä on varsin vaikea saada kumotuksi, ellei ole pitävät todisteet siitä, että äiti on joutunut pakon eteen tai ei ole ymmärtänyt testamentin tekoa lainkaan. Tarvitaan lääkärintodistus sellaisesta, että on esim. muistisairas. suusanat eivät riitä todisteeksi.
      Nämä ovat hirveitä asioita lapsille, jossa heitä ei pidetä tässä asiassa tasa-arvoisina.


      Mitä tulee siihen ilmoitukseen perukirjan tekemisen ajankohdasta, vaikka laki sanoo, että se on ilmoitettava kaikille osallisille, niin ei aina tapahdu.
      Esim. minulle ei koskaan ilmoitettu asiasta, sain tiedon muualta vaivihkaa. Hirveä muilutus oli tekeillä ja osin onnistuivatkin, sillä ei minulla ollut varaa lakimiehen pitämiseen. Sisarussarjasta oli kyse.

    • hallintooikeuksista

      Olipa hyvää tietoa!

      Olisin vielä kysynyt lesken hallintaoikeudesta. Asuntoon on, mutta onko hänellä hallintaoikeus myös kesämökkiin? Ja entä sitten kun leski itse kuolee?
      Jääkö tämä asunto hänen lapsilleen kokonaan vai onko minulla puolet sen arvoon jälkikäteen sitten kun se on myyty?

      Miten esim valokuvat ja muistoesineet?
      Kun heillä on keskinäinen testamentti, niin saako leski pitää kaiken miten hän päättää pitää? En ole kiinnostunut huone- enkä muistakaan vehkeistä, mutta lapsuusajan valokuvat haluan itselleni. Ne olivat äidilläni. Oli myös yksi vanha taulu jonka haluaisin muistoksi lapsuuden kodista.

      Niin kovin on sekavaa kun asuu kaukana, kyllä otan lakimiehen hoitamaan kun perukirjoitus on tehty.

      Kiitollinen tiedosta!

    • Aliisatar

      Lakimies tulee tosi kalliiksi.

    • vainasunto

      Yhteisen asunnon hallintaoikeus koskee nimenomaan sitä asuntoa, jossa kumpikin on ollut kirjoilla puolison kuollessa. Kesämökki ja muu omaisuus on hallintaoikeuden ulkopuolella, mikäli testamentissa ei ole muuta mainintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe