Pitää paikkansa

eimitäänvoi

Kun toinen rupsahtaa niin halut vähenee näin se on. Avovaimo jaksoi pitää itsestään huolta vielä kymmenisen vuotta lapsen saannin jälkeen, seksi sujui ja muutenkin oli yhteistä harrastusta. Sitten iski se kuuluisa mukavuuden halu. Kiloja kertyi tasaisesti ja pitkän aikaa. Liikunta ja yhteinen tekeminen loppui ja seksi elämä nuupahti. Kuulin kun avovaimo juorui kaverinsa kanssa puhelimessa, ulkona kun istui niin räppänä sopivasti auki. Sieltä se tuli, ei tarvii enää tässä vaiheesa pingottaa kun on koti lapsi ja mies. Nyt on alkanut sitten avovaimon terveyskin reistailla, polvien nivelet ja selkä oireilee, verenpainen noussut ja kunto huono. Viimeksi kun vielä ehdotti mulle seksiä ja suostuin oli vaikeaa keskittyä, toinen kun ei seksuaalisesti enää kiinnosta. Ymmärrän muutamat lisäkilot mutta niitä kun kertyi noin 15-20kg. Ja kun on vielä lyhyt nainen noin 163 cm ja selvästi ylipainoinen niin pitäis naisenkin välittää terveydestään. Muija kävi lääkärintarkastuksessa ja oli saanut kehotuksen pudottaa painoa mutta mitään ei ole tapahtunut. Istuu illat koneella ja telkua katselee, liikunta ei nappaa. Ja imettelee miksi ei mua seksi kiinnosta, sanoin että kaikkeen on syy. Ja tuossa iässä pitäis juuri pitää kuntoa yllä edes vähän ei se ikä enää laske tuosta 44 vuodesta. Tosin tuo avovaimon hyvä kaveri on samaa muottia aika kookas ja ylipainoinen sekin ja valittelee kun selkä kipeä. Ja jos uskoo tutkimuksia niin olikohan joka kolmas aikuinen jo lihavia tai ylipainoisia, aika raju määrä.

51

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5764

      Tämäkin asia on tutkittu. Suomalaiset todellakin ovat yhä lihavampia mutta miehiä ylipainoisissa on naisia enemmän.
      Lihavat keksivät mitä erilaisimpia syitä lihavuuteensa. Yksi on tuo että ei tarvitse yrittää enää mitään kun on mies ja lapsi jo valmiina. Tämä liittyy tietysti siihen että lihava nainen on itsekin omaksunut sen asenteen että nainen saalistaa itselleen nuoruuden ja kauneuden avulla äijän ja kun se sitten on saalistettu, ei tarvii enää mitään yrittää.
      Kyse on vaan vanhakantaisesta asenteesta ja naiset heittää näitä vitsinä.

      Lihavien miesten olen kuullut sanovan että ei meidän miesten tarvitse ulkonäöstä välittää, se on naisten asia.
      Muita puolusteluja lihavilla on että on ''aineenvaihduntaongelma'', ''en ole läski vaan mulla on suuret painavat luut'', ''kilpirauhasvaiva joka lihottaa'', ''lohdutan itseäni ruualla, en voi itselleni mitään...''
      Pahinta tässä on se että nimenomaan naisten kohdalla lihavuus liitetään ulkonäköön ja seksikkyyteen: Kun oot lihava, et ole seksikäs.
      Ei se ap ole seksikästä miehilläkään jos on hyllyvä vatsa jne!
      Mutta ennenkaikkea kuten itsekin kirjoitat, liikalihavuus on terveyteen liittyvä suuri haitta.
      Tuo vähän ihmetytti kun kirjoitat että viimeksi kun avovaimo ehdotti seksiä... Tahtoo olla niin että vähänkään pidemmässä liitossa vaimo menettää seksuaalisen kiinnostuksensa miestään kohtaan muutamassa vuodessa. Vaimot eivät yleensä seksiä kerjää.

      • öööööööööhöm

        Täh miten tästäkin saatin nyt miesten vika?
        on se vaan niin kummallista.


    • Ylösulosjalenkille

      Kuule nyt otat kumppanisi mukaan ulos ja liikkumaan. Samoin kun terveellisesti syötte kyllä hoikkuu. Aika pinnallinen olet kyllä. Aikanaan kun puolisoni kertoi kuinka meillä molemmilla paino noussut lähdimme yhdessä liikkumaan. Yhdessä katsottiin syömisestä ym. Nyt molemmat normaali painoisena seksikin lisääntyi. Muutettiin suhdettamme mutta yhdessä. Et arvostelemalla saa kumppanisi liikkumaan. Taidat olla katkera mies joka kyllästynyt samaan naiseen. Samoin kun tarjolla olisi joku muu? Eikö niin ? Näinhän tarina yleensä menee.

      • öööööööööhöm

        Mieshän ei ole ollenkaan pinnallinen tässä tapauksessa. Otappas huomioon hän ei ole lähtenyt kavereitten kanssa asiaa puimaan poika-iltoihin ja hihittelemään että nyt jokin on pielessä , ja sidukkapäisiä neuvvoja kuuntelemaan sekä sitä satunnaista ettimään.
        Mies on selvästikkin huolissaan vaimosta ja suhteensa tilasta kun seksikään ei kiinnosta, syyt ovat näkyvillä mutta toinen osapuoli ei ole asialle tehnyt mitään vaikka jopa ihan lääkärikin on asiasta maininnut ja mies on vieläkin vaimonsa rinnalla.

        Ja älä yleistä nyt tähän mitä ystäväpiirisi on tehnyt vastaavissa tilanteissa.


      • eimitäänvoi

        Kuten totesin, muijaa ei yhteinen tekeminen enää kinnostanut, ennen käytiin yhdessä jopa salilla ja kevelyllä. Mutta kun se kuuluisa mukavuudenhalu voitti. On helpompi istua ja tuijottaa konetta ja telkkua kun liikkua ja ajatella omaa terveyttä. Minä sen sijan kuntoilen säännöllisesti ja sitä parempi vanhuus toivon mukaan mitä parempi lihaskunto ja terveys.


      • Normipainoinen.nainen

        Minä en lähtisi miestä syyllistämään tässä, on normaalia olla huolissaan puolison terveydestä ja jaksamisesta. Se ylipaino kertyy salakavalasti, eikä enää yli nelikymppisellä lähdekkään ihan tuosta noin vaan. Naisena tykkään pukeutua näyttävästi ja jos kroppa tursuaa joka puolelle niin näyttää naurettavalta laittaa päälle mitään muuta kuin teltta. Kroppa kärsii ylimääräisistä kiloista ja oloaan parantaakseen pitää tehdä muutakin kuin valittaa ja voivotella ja samalla rasauttaa sipsipussi auki. Onneksi itse olen siinä onnellisessa asemassa, että nykyinen mieheni tykkää ulkoilusta ja kunnon kohotuksesta samalla tavalla kuin minäkin, himourheilijoita emme todellakaan ole. Että sikäli ymmärrän aloittajaa, en haluaisi minäkään katsoa, kun puoliso lihoo ja muuttuu päivä päivältä vastenmielisemmäksi.


    • Olenerimieltä

      Olen eri mieltä. Ukonäkö on vain optinen heijastus, eikä se kerro mitä sen sisäpuolella on. Sinullakin on kaikista suurin sukupuolielin, aivot, pääsi sisällä ja kommenttiesi perustella se on päässyt aika huonoon kuntoon.

      Jos tunteet kohtaa niin ei ulkomuodolla ole mitään tekemistä halujen kanssa, vaikka moni niin (vaimoni mukaan lukien) luuleekin. Kyllä se halu nousee omasta suhtautumisesta rakkaaseen ja siihen lämpöön, joka suhdetta ylläpitää.

      • mitisuudelleen

        Vai ei ole tekemistä ulkomuodolla, ei mua ainakaan ylipainoinen tai lihava/läskinen nainen kiihota millään lailla. Naisen pitää olla ulkoisestikin miellyttävä katsella jotta homma toimii.


      • chachachaaa
        mitisuudelleen kirjoitti:

        Vai ei ole tekemistä ulkomuodolla, ei mua ainakaan ylipainoinen tai lihava/läskinen nainen kiihota millään lailla. Naisen pitää olla ulkoisestikin miellyttävä katsella jotta homma toimii.

        Aivan, juttelin juuri 63 vuotiaan hyväkroppaisen miehen kanssa ... naisista.

        Häntä piirittää akateeminen tasapaksu lievästi ylipainoinen nainen. Ihan fiksu muuten, mutta kun hänen vartalossaan ei todellakaan ole mitään mielenkiintoista. Nainen on miestä kymmenisen vuotta nuorempi.

        Mies olisi kiinnostunut minusta, ihan tavallisesta sairaanhoitajasta joka olen em. naista 7 vuotta vanhempi.
        Tiedän kyllä miksi minä kiinnostan. Sen ovat niin monet miehet elämäni aikana minulle kertoneet.
        Minulla on kauniit tissit edelleenkin, vyötärö ja lattariperse. Olen lisäksi muutenkin kuulemma niiiin mukava.
        Tykkään liikkua ja inhoa rasvaisia ruokia. Tykkään siitä edelleenkin kun miehet katsovat.


      • TotuusSattuu
        chachachaaa kirjoitti:

        Aivan, juttelin juuri 63 vuotiaan hyväkroppaisen miehen kanssa ... naisista.

        Häntä piirittää akateeminen tasapaksu lievästi ylipainoinen nainen. Ihan fiksu muuten, mutta kun hänen vartalossaan ei todellakaan ole mitään mielenkiintoista. Nainen on miestä kymmenisen vuotta nuorempi.

        Mies olisi kiinnostunut minusta, ihan tavallisesta sairaanhoitajasta joka olen em. naista 7 vuotta vanhempi.
        Tiedän kyllä miksi minä kiinnostan. Sen ovat niin monet miehet elämäni aikana minulle kertoneet.
        Minulla on kauniit tissit edelleenkin, vyötärö ja lattariperse. Olen lisäksi muutenkin kuulemma niiiin mukava.
        Tykkään liikkua ja inhoa rasvaisia ruokia. Tykkään siitä edelleenkin kun miehet katsovat.

        Sekoitat nyt hieman asioita. Toki ulkonäkö on hyvinkin tärkeä asia silloin kun herätetään vieraiden miesten huomio. Pitkässä suhteessa se toinen kuitenkin tulee vuosien kuluessa niin tutuksi että se erityisen hyväkin ulkonäkö alkaa tuntua ihan tavalliselta. Samalla tavalla se supermallien ja filmitähtienkin seksielämä repsahtaa muutamassa vuodessa vaikka koko muu maailma kuolaa heidän kuviaan.
        Pitkässä suhteessa sitä seksuaalista halua siis kantaa (tai on kantamatta jolloin seksi loppuu) se rakkaus ja lämpö joka ihmisten välillä on, ei ulkonäkö. Vetovoimaa joko on tai ei, muutama kilo tai makkara ei sitä poista. Niitä on vain niin helppo syyttää kun ei haluta miettiä yhtään sen syvemmältä, onko siinä suhteessa kaikki muukaan enää ihan kunnossa.


    • hjyui

      Kovin on syyllistävää Ap:n kirjoitus. Miten on oma laitasi, oletko säilynyt kuosissa, onko tullut ryppyjä, entä siisteys.
      Kun tulee äidiksi, se on valtava prässi naiselle, hänen vartalonsa joutuu joustamaan monestakin kohtaa. Kyllähän nuori äiti palautuu lähes entisiin mittoihin, aikaa se vie, sillä lapsi vaati imetystä ja sillä on vaikutusta rintoihin jatkossakin. Useamman lapsen jälkeen jää kyllä muotoihin jotain erilaista, vaikka kilot ei juuri olisikaan enempää kuin aikaisemmin.
      Äiti tarvitsisi kipeästi puolisonsa apua lapsen hoitoon ja kannustusta siihen, että lähtee pienelle lenkille, ei se lapsen kanssa oikein onnistu.
      Kuinka moni mies huomioi tätä yhteistä projektia sillä tavoin, että ottaa osalleen vastuuta kaikesta lapseen liittyvästä ja antaa aikaa äidille aikaa palautumiseen.

      Kovin on isä huonolla ajatuksella perheessä mukana jos muodot määrää ja mitä tapahtuu kun äiti jää yksin, hän todella saattaa jäädä raskauskiloihin murehtiessaan. Hänhän ei voi paeta lapsen hoidosta rullaamaan vartaloaan. sitä vastoin mies saattaa jopa ajatella, että nythän voi rillutella omissa menoissaan kun vaimo on kotona ja tekee kaikki työt ja niin sitä käy, että mies elääkin sitä elämäänsä muualla ja vaimo alkaa tuntua "väärältä valinnalta". Yksi syy on syytellä lihavaksi. Kun joutuisitte miehet itse niitä raskauskiloja pudottelemaan silloin vasta ymmärtäisitte, miten helppoa se on. Tukea tarvitaan puolisolta mukaan ja paljon.

      • timmimimmiii

        Hoho ...

        Synnytin 33 vuotiaana. Alkuraskaudessa 170 / 56. Loppuraskaudessa 170 / 70. Viikko synnytyksen jälkeen 170 /55. Poitsu oli kymppi ja painoi melkein 4 kg. ;))
        Imetin 1v2kk. Tissit jäin ihanan timmeiksi, jumppaahan imetys on. Imetys vei kilotkin heti, elikkä ei sen kummempaa.
        Työntelin lastenrattaita ja hoidin lapsen kodin. Hauskaa liikuntaa.
        Tehkää lapsi ja nauttikaa elämästänne. Ei se todellakaan lihota, vaan päinvastoin.
        Kymmenta lasta ei varmaankaan kannata hankkia se voi jo viedä terveyden ;)).


    • Uudensain

      Minä yritin oikeasti kovasti, kannustin ja houkuttelin liikkumaan mutta mukavuudehalu voitti. En sano että kenenkään on pakko tehdä terveytensä eteen mitään jos ei tahdo, naisilla nuo kilot tahtoo kertyä ehkä herkemmin, en tiedä faktoja?
      Sitten mukaan astui perhe-elämän muutkin haasteet, emme kyenneet niitä yhdessä käsittelemään ja tiemme erosivat. Kyllä seksi lopahti kokonaan, syitä oli muitakin mutta yksi oli tuo lihavuus 30kg hääpäivästä.
      Nyt on uusi kumppani, seksiä on paljon, ollaan kuin kanit, selkä kipeänä naimisesta voi kehveli sentään. Koskaan ei ole hyvin!

      • kehvelinkehvelit

        Käypä nyt laskemaan kani, kuinka monta kertaa. Jostain joskus lukenut, että, kun tuhat kertaa tulee täyteen, niin uutuden viehätys karisee.

        Kertomuksesi kanimaisuudesta on täysin tuttuvaihe jokaiselle seurustelleelle. Niinhän se oli ihanaa kaneilua ja missä tahansa, oi niitä kaneiluja. Ei siinä selkäkivuista kukaan silloin valita, koska eihän siinä huumassa edes tunne kipua. Mutta, miten säilyttää tai ylläpitää tuota kanimaisuutta vielä kahdenkymmenen vuoden kuluttua, siinäpä vasta pulma? Toiset meistä osaa tuonkin taidon, kaneilun sen saman kanssa vielä kuusikymppisenäkin.


      • uutuudenhuuma

        Yhden kun käyttää loppuun niin otetaan uusi. Sen jälkeen taas uusi.


    • hhhöööpöö

      Valivali. Seksihalut ovat jokaisen OMIEN KORVIEN välissä.

      • 7368

        Tuo on yksinkertainen totuus!
        Fyysinen olemus muuttuu väistämättä mutta pelkän fyysisen kiihkon laimentuessa kasvaa psyykisen kiintymyksen merkitys.
        Toki jossakin on raja kehon rappeutumisellakin. Huono fyysinen kunto tuntuu ikääntyneen seksihaluissakin.

        Vaimoni on liittomme aikana lihonut noin 6 - 8kg. Takana 2 synnytystä ja yli 10:n vuoden takainen lääkärin määräys painon lisäykseen. Sen vuoksi nuo lisökilot.
        Oma painoni on tällä hetkellä 2 - 3 kiloa korkeampi kuin treenipainoni 50 vuotta sitten harrastaessani painoluokitettua lajia.
        Läheisyydestä nauttiminen ja halu tuottaa kumppanille mielihyvää ovat hyvän seksin perusteet mutta niinhän ne ovat ikään katsomatta.


      • Uudensain

        Täysin samaa mieltä. Jos siihen korvien väliin ilmestyy 30kg laardia niin ei ota etteen eikä taakse.


    • yksinäisyys_lihottaa

      Minä olen sitä mieltä, että tuo ylipaino on parisuhteen ongelmien tuotosta. Itse olen myös kerännyt reilusti kiloja lasten syntymän myötä ja jälkeen. En enää jaksa edes yrittää laihtua. Toivoni on mennyt. Suurin syy tähän on suru yksinäisyydestä. Hoidan töiden jälkeen kauppareissut, kodin, tiskit, pyykit, lapset...kaiken...ja aina yksin. Viikonloput yksin. Yksin syön lasten kanssa, yksin menen nukkumaan, yksin herään. Mieheni mielestä riittää, että minulla on seuraa lapsista. Mutta itse kaipaan parisuhdetta, keskustelua, lämpöä, ystävällisyyttä, hellyyttä, läheisyyttä, turvaa. Joskus mietin, että jos lähtisin treffeille, niin ehkä saisin elämänkipinän takaisin. Päivälliskutsuja on, mutta miten voisin mennä, kun olen naimisissa? Yksinäisyys vaan tuntuu kovin raskaalta ja siksi löydän itseni toistuvasti puntaroimassa näitä päivälliskutsuja...

      • Uudensain

        Miksi odotat jonkun hyväksyntää tai syytä laihduttamiselle?
        Kaikki on kiinni sinusta itsestäsi ystävä hyvä! Minä vedän takaisin hiukan, en ole sika vaikka mies olenkin. Nimittäin arvostan naisia kaikkine makkaroineen päivineen, ei muutamat makkarat ole se juttu. Se juttu löytyy sinusta itsestäsi, niin juuri! Älä alistu! Älä alistu tuohon missä olet, ota kiinni elämästä koska se on lyhyt ystävä hyvä!
        Nyt teet näin: kun ukkosi tulee kotiin, sanot sille että nyt käyt kaupassa ja sillä välin mä käyn lenkillä! Ja jos kauppareissu onnistuu, tulee sitä mitä tilattiin ja mä sain kunnon liikunnan, voin ottaa sulta kulta poskeen jos sanot mua babyksi!
        Kokeile! Tää ei esineellistä tai muuta bulshittiä, tää olet sinä! Sä teet mitä haluut, laihdut, saat seksiä äijältäs, elämä hymyilee, valinta on sinun! Mutta SUN pitää ITSE toimia ennenkuin on myöhäistä!
        Terv. Kaiken nähnyt.....melkein ;)


    • tapansakullakin

      Vaikka ei nainen haluis näyttää hyvältä miehensä edessä niin voi kai sitä terveytensä takia liikkua ja pitää painoa kurissa. Ja voin vain todeta että kyllä se ylipaino on yksi varma tapa tappaa kotona seksielämä. Niin kävi meilläkin, vaimo turposi kuin pullataikina ja valitteli vaivojaan ja siihen kuoli seksielämä, vaimoni osalta. Eikä ole laihtunut yhtään vaikka seksielämän loppumisesta jo kolme vuotta.

      • 7369

        Ensimmäinen virkkesi kertoo asian ytimen pelkistetysti!
        Kaikki muu onkin sitten bonusta.
        Koskee myös miehiä!


    • äkoljko

      Naisena sanoisin, että totta toinen puoli. Kyllä ihmisen pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni, jos kroppa rapistuu lihomisen vuoksi. Kuitenkin se elämäntapamuutos lähtee aina sen kyseisen henkilön omasta korvienvälistä. Voisiko lässähtämiseen olla jokin henkinen syy, masennus tai vaikkapa kyllästyminen koko avioliittoon. Kummasti moni nainen laihtuu, kun he rakastuvat tai vain eroavat vanhasta liitosta. Kokemuksesta voisin neuvoa, että jos on selkä ym. nivelvaivoja, pysykää normaalipainoisena. Itse laihdutan joka vuosi, jos kiloja tulee vähänkään yli normin. Ap miestä ymmärrän hyvin, koska kukapa nainen ihailis samassa tilanteessa miestään, jos tämä lakkais välittämästä kunnostaan. Lihomisen suurin syy on liian suuri energiamäärä kulutuksen suhteen. Senhän me kaikki tiedämme. Turvotus on sitten eriasia, siihen on lääkkeet.
      Me ihmiset olemme erillaisia seksuaalisesti. Toiset tykkää, toiset inhoaa eri asioista.
      Lihavuus on yksi asia joka jakaa mielipiteet.

    • idioottialoittajana

      Nuorilla naisilla pitäisi näköjään olla 70D-kupin tissit, iso perse ja samalla mahtua xxxs vaatekokoon. Jos ei siltä näytä, mies kokee oikeudekseen valittaa naisen ulkonäöstä aamusta iltaan ja illasta aamuun kuukausikaupalla. Sitähän sinä ap täällä teet.
      Minusta on sairasta, että naisten pitää laittaa silikonitissejä, pumpata lisäaineita huuliinsa ja peffaan näyttääkseen jonkun mielestä haluttavalta ja naitavalta.

      Jos sinulle ei mikään muu avokissasi ole tärkeää kuin ulkonäkö ja naiminen, ota ihmeessä eukostasi ero ja tilaa hänen tilalle netistä nukke ja nai jatkossa sitä.
      Nuken älykkyysosamääräkin on sama kuin sinulla ja sen ulkonäkö rapistuu samaa tahtia sun miehisen kunnon kanssa.

    • totuusesiinmyös

      Taas näitä kilojen puolustajia..Kyllä se kuulkaas vaan vaikuttaa kovastikkin moneen asoaan, kun toinen on lihottanut itsensä muodottomaksi. Itselläni lihava mies ja ei todellakaan kiinnosta enää sänkyhommat. No, eipä tuo oikeen enää jaksakkaan.
      Se iso läskikasa ei hivele silmää, mutta ei ole myöskään terveellistä.

      • 7369

        Ehdin kilkuttelemaan tuon alla olevan hengentuotteeni ennen kommenttisi lukemista.
        Voi kuinka oikeassa olet yleisemminkin. Uskallan väittää.
        Miehen mieskunto on kääntäen verrannollinen hänen laardimääräänsä. Ilmiö korostuu iän karttuessa.
        Rasvakerrostumiin liittyy usein, ja ainakin ennen pitkää myös kiistattomia terveydellisiä haittoja.
        Miehille. Kunnon hoitaminen poikii rutkasti myönteisiä oheisvaikutuksia alkaen mieskunnosta ulottuen lääkkeettömään elämään ainakin joidenkin elintapasairauksien osalta.

        Tunnen itseni jonkin sortin apostoliksi.


    • 7369

      Rupsahtaessaan itse miehen omat halut vähenevät. Ainakin minulla. Vaimoni hahmolla ei ollut siihen vaikutusta.
      6-kympin tietämissä huolestuin juuri tuosta ilmiöstä. Millään muulla ei ollut merkitystä.
      Tupakoinnin olin lopettanut jo pari kymmentä vuotta aikaisemmin mutta "kotiuduttuani" kokoaikaisesti viehätyin päivittäiseen tissutteluun joka kolmen vuoden harjoittelun jälkeen kostautui mainitsemallani tavalla.

      Kotioloissa alko pois käytännössä täysin. Tarkoittaa sitä, että poikkeustilanteissa saatan ottaa yhden kuten eilen vaimoni synttäreillä yhden, pienen konjakin.
      Intensiivinen, järkevä kuntoilu ja tietenkin harkittu ravinto.
      Puolessa vuodessa tapahtui jo tuntuva muutos.
      Kun on itse kunnossa niin kumppanin profiili ei ole ratkaisevassa roolissa. Kumppanin oma mielenkiinto ja sen osoittaminen on kyllä tärkeää.

    • n44

      Voisin kirjoittaa saman tarinan miehestäni. Kaikki vaan tuntuu niin itsestään selvältä....kun on liitto solmittu, niin mitä väliä miltä näyttää. Niin ärsyttävää, kun itse haluaa pitää itsestään huolta. Tykkään liikkua, meikata, kulkea siisteissä vaatteissa jne. Kaks lasta oon tehny...helpostihan sitä painoa tulisi jos antaisi herkuttelulle vallan. Kokemusta on siitäkin, mutta sinnikkästi otin itseäni niskasta kiinni 90-luvulla ja pudotin 10kg. Sillon ei lapsiakaan ollu. Nyt painan vähemmän, kun ennen lapsia. Tykkään vaan näyttää hyvältä :) Sairaalloista liikunnan ja ruokavalion suhteen elämäni ei ole, vaan terveelliset elämän tavat on a ja o. Kyllä siinä halut katoaa, kun toinen ei välitä itsestään vähääkään. Mietin aina välillä, että tätäkö tää on?? Keski-iän kriisi?? Haaveilen paremmasta huomisesta...;)

      • eimitäänvoi

        Kyllähän sitä lihoo jos vaan syö eikä liiku. Läski on monelle ikuista kuten muijallekin. Se mikä tuli ei pois lähde. Mua risoo se että minä kun pidän kropasta huolta ja katson mitä syön niin muija on täysi vastakohta. Sen takia ei seksikään enää kiinnosta kun toinen on reilusti ylipainoinen ja se paino vaikuttaa jo kaikkeen.


    • lihomisesta

      1: naiset helposti lihoo lastensaannin jälkeen, koska: biologinen lapsensaanti on aika raskas rutistus keholle. Lasta varten tulee ruokahaluja ("syö kahden edestä") ja tämä saattaa lihottaa. Sitten täytyy imettää sitä lasta -> vaikuttaa rintoihin se maidon määrä, varsinkin jos lapsi ei haluakaan juoda maitoa kovin paljoa. Sitten on se hoitaminen. Lapsi aiheuttaa stressiä, koska se paitsi yövalvottaa (yövalvominen lihottaa) ja vieläpä kiinnyttää äidin itseensä, eli äiti stressaa lapsen hyvinvoinnista jopa huomaamattaan. Stressi lapsen hyvinvoinnista ei kuulemma lopu koskaan täysin. Ja mitä vanhempana saa lapsen, sitä herkemmin nämä asiat vaikuttavat kehoon, koska vanhemman ihmisen keho ei palaudu rasituksista yhtä hyvin/nopeasti kuin nuoremman. Ja kaiken lisäksi, kun sitä muksuansa siinä hoitaa ja yövalvoo sen kanssa ja järjestelee elämässään paitsi omia ja mahdollisesti äijän asioita niin MYÖS vielä lapsen/lapsien asioita, ei yksinkertaisesti enää EHDI (tai jaksa) raahautua lenkille tai laittautua mitään äijää varten, kun haluaa vain olla hetken hengähtämässä.

      Tuo siis pienten lasten kanssa. Tästä lienee on peräisin myytti siitä, että "muija lässähti kun vauva syntyi". Ja vaikka mukula kasvaa, se laittautumattomuus voi "jäädä päälle". En usko, että kovinkaan moni äiti-nainen on tosissaan sitä mieltä, että "hähä nyt ei enää tartte laittautuu ku on ukko nalkitettu!"

      2: äijätkin repsahtaa. Onko sellainen keski-ikäinen kaljamahainen sohvalla piereskelijä sitten muka kovin haluttava? Siinä se makaa ja vaatii naista näyttämään ikuisesti teinitytöltä, koska "silmän ilo!"

      Ok, AP ei omien sanojensa mukaan löhöä sohvalla pikkukänneissään vaan ainakin jossain määrin pitää kunnostaan huolta. Mutta aika inhottavalta kuulostaa, että naista täytyy arvioida sen mukaan, miltä tämä näyttää. "Nyt ei enää kiinnosta ku se näyttää tolta hyi." Ei sitten ole tullut mieleen, mitä syitä sille ensinnäkin voi olla, että nainen lässähti? Olisiko väsynyt eikä jaksa urheilla -> väsymystä jatkui aikansa ja kilot kertyivät -> nyt ei enää jaksa aloittaa uudestaan urheilua koska on niitä kiloja. Ylipaino on kierre. Siihen liittyy mukavuudenhaluakin, mutta paljon muutakin. Jotkut naureskelevat ylipainoisille lenkkeilijöille ja kuntosaleilijoille: "haha mitä toiki läski ny oikeen yrittää hehehe". Ei kannusta salille tuollainen laihojen naureskelu.

      3: Onko se rakkaus ja kiintymys tosiaan kiinni toisen ULKONÄÖSTÄ?

      Kyllä, ihmisen tulisi huolehtia vartalostaan, koska ylipaino ei ole terveellistä. Siitä koituu paljon ongelmia sekä itselle että läheisille, koska liian ylipainoisena läheiset saattavat joutua hoitamaan tätä ylipainoista tai menettää hänet (kuoleminen ylipainon aiheuttamista syistä). Mutta sitä en käsitä, että joku on heti valmis katselemaan muita, kun oma puoliso on vähän lihonut, sen sijaan että yrittäisi etsiä syitä tämän lihomiselle (ja jos syy on "syöminen", niin voisi miettiä, mikä sai yhtäkkiä syömään itsensä läskiksi, esim. suru tms.) ja auttaa pois lihavuudesta terveyssyistä. Tosin moni muija ei halua kuullakaan puhuttavan "nyt salille siitä!" -juttuja, koska luulevat, että kyseessä on "laihdu heti tai oot yököttävä!" -uhkaus.

    • hjkio

      Niin, miten pitäisi liikkua. Lapset pieniä, minne sulloa ne, että pääsee liikkumaan, entä miten liikkua, kun sitä rahaa ei kuntosaleihin yksinkertaisesti ole.
      Näin on muuten aika monessa perheessä. Maksetaan asuntolainaa niin, että muista asioista tingitään.

      On sitten eri asia miettiä, että kuka on lihava. Ruumiinrakenne kyllä määrittää myös asiaa. Ja kyllä se ikä vaikuttaa siihen ruumiinrakenteeseen ja rasvan kertymiseen.
      Usein se parit tapaavat toisensa jo alle kaksikymppisinä ja siinä vaiheessa ollaan yleensä aika timmissä kunnossa jos elämä on raiteillaan ja ihminen ei jatkuvasti istu jossakin juottolassa ja siemaile energiajuomia ja syö ainoastaan mössöä kioskiruokaa, se nimittäin lihottaa.
      Mutta kyllä yleensä alkaa miehenkin harteet leviämään armeijan jälkeen ja ulkokuori on ihan erinäköinen eli näyttää lihavalta. Samoin se on naisten kanssa rinnat saattavat kasvaa suurestikin ja lanteet pyöristyä ja mahakin tulee esille enemmän.
      Tämä on ihan luonnollista asiaa.

      Mutta monet ikävästyvät kotona lapsen kanssa ollessa ja syövät tuohon tyhjään oloonsa esim. karkkeja mielettömästi ja käyvät hampurilaisilla, kun sinne voi lapsenkin kanssa mennä. Eipä se vaunujen työntö paljoa rasita.
      Eli miesten olisi otettava lapset hoitoonsa ainakin pari kertaa viikossa ja annettava naiselleen mahdollisuus mennä liikkumaan mieleiseensä paikkaan.
      Mutta taitaa moni poju olla niin mustankipeä, että nuori vaimo ei saa mennä minnekään, eikä sille siihen rahaakaan anneta käyttöön.

      • lapsetvierahaa

        Monet maksavat sitä asuntolainaansa tai vuokraansa (jotka kummatkin voivat olla vähän isommat lapsen myötä, koska lapsi = tarvitaan isompi asunto = isommassa kämpässä isommat kulut luonnollisesti) niin tukka putkella, että tingitään jopa vaatteissa ja ruuassa, harrastuksista puhumattakaan. Lisäksi, kunhan lapsi on itse harrastusikäinen, se yleensä lykätään johonkin harrastukseen, mihin joko se itse tai vanhemmat sen haluavat menevän. Tämäkin maksaa. Eipä taida perustuloisilla vanhemmilla kauheasti jäädä ylimääräistä käteen maksella vielä omia harrastuksiaan, kuntosalikin on aika kallis harrastus kuitenkin. No, lenkille lähtö ei tietenkään maksa, mutta ei sekään kaikille kehoille yhtä tehokasta rasvanpolttoa tarjoa. Tiedän paljon tyyppejä, jotka lenkkeilevät paljonkin, mutta se ei kyllä näy heidän kropassaan sanottavammin yhtään. Oma äijäni tekee fyysistä työtä, lenkkeillään yhdessä ja syödään terveellisesti, mutta niinpä tuo vain on ylipainoinen, eikä todellakaan ole kiinni siitä, että mässyttäisi karkkia jossain sohvannurkassa päivät pitkät. Osittain kiinni hänen ruumiinrakenteestaan (aika isokokoinen luusto) sekä geeneistä: äiti lihavuuteen taipuvainen tantta. Tiesittehän, että lihavuus voi johtua geeneistäkin? Ei tietenkään kaikkea lihavuutta voi selittää "no kun mun geenit", mutta TAIPUMUS siihen voi tulla geeneistä, mikä tarkoittaa, että henkilö on herkempi lihomaan kuin joku, jolla ei ole tätä taipumusta. Tällöin lihavuuteen taipuvainen henkilö joutuu olemaan ekstratarkkana syömisistään ja liikkumaan tuplasti tai triplasti siihen, missä joku luonnostaan laiheliini liikkuu vähän tai ei ollenkaan pysyäkseen kunnossa.

        Ehkei kaikkia naisia - varsinkaan siinä lapsirumbassa tai siitä päälle jääneessä mukavuudenhalussa - nappaa tuo elämän pyhittäminen pelkälle kuntosalille, varsinkaan jos liikunnasta itsestään ei kovinkaan nauti. Jos liikkuu vain pysyäkseen kunnossa, 1-3 h päivässä urheilua ei välttämättä nappaa kovin hyvin jos sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä fyysiseltä kannalta. Kaikki kun eivät valitettavasti laihdu/kiinteydy samasta aktiviteetista yhtä paljoa.

        Tuostakin olen samaa mieltä, että lapsen kanssa kotona majailu voi olla aika ankeaa. Siis jos se lapsi on sen ikäinen tai oloinen, ettei sitä voi ottaa mukaan tunnin juoksulenkille tai se ei sinne halua lähteä, yksinkö se pitäisi kotiin jättää? Äidit ovat tietyssä määrin aika kahlehdittuja olemaan kotona mukuloiden kanssa. Siinä tulee helposti napsittua kaikenlaista ajankuluksi (varsinkin jos on se syömistaipumuskin, toisilla kun on tarve että leuat jauhaa koko ajan).

        Tosin ap taisi ketjussa jossain kohtaa sanoa naisensa olevan 44v. Ei ehkä ihan pieniä lapsia siis enää heillä. Mutta voisikohan ap motivoida naistaan jollain tapaa liikkumaan, niin että siitä tulisi naisellekin hauskaa? Jos nainen ei tykkää liikkumisesta, siitä pitäisi tehdä sellainen aktiviteetti, josta saatava MUU hyöty on tavoittelemisen arvoista. Tällöin se liikkuminen tulee siinä "kuin huomaamatta" sivussa.


      • 7369
        lapsetvierahaa kirjoitti:

        Monet maksavat sitä asuntolainaansa tai vuokraansa (jotka kummatkin voivat olla vähän isommat lapsen myötä, koska lapsi = tarvitaan isompi asunto = isommassa kämpässä isommat kulut luonnollisesti) niin tukka putkella, että tingitään jopa vaatteissa ja ruuassa, harrastuksista puhumattakaan. Lisäksi, kunhan lapsi on itse harrastusikäinen, se yleensä lykätään johonkin harrastukseen, mihin joko se itse tai vanhemmat sen haluavat menevän. Tämäkin maksaa. Eipä taida perustuloisilla vanhemmilla kauheasti jäädä ylimääräistä käteen maksella vielä omia harrastuksiaan, kuntosalikin on aika kallis harrastus kuitenkin. No, lenkille lähtö ei tietenkään maksa, mutta ei sekään kaikille kehoille yhtä tehokasta rasvanpolttoa tarjoa. Tiedän paljon tyyppejä, jotka lenkkeilevät paljonkin, mutta se ei kyllä näy heidän kropassaan sanottavammin yhtään. Oma äijäni tekee fyysistä työtä, lenkkeillään yhdessä ja syödään terveellisesti, mutta niinpä tuo vain on ylipainoinen, eikä todellakaan ole kiinni siitä, että mässyttäisi karkkia jossain sohvannurkassa päivät pitkät. Osittain kiinni hänen ruumiinrakenteestaan (aika isokokoinen luusto) sekä geeneistä: äiti lihavuuteen taipuvainen tantta. Tiesittehän, että lihavuus voi johtua geeneistäkin? Ei tietenkään kaikkea lihavuutta voi selittää "no kun mun geenit", mutta TAIPUMUS siihen voi tulla geeneistä, mikä tarkoittaa, että henkilö on herkempi lihomaan kuin joku, jolla ei ole tätä taipumusta. Tällöin lihavuuteen taipuvainen henkilö joutuu olemaan ekstratarkkana syömisistään ja liikkumaan tuplasti tai triplasti siihen, missä joku luonnostaan laiheliini liikkuu vähän tai ei ollenkaan pysyäkseen kunnossa.

        Ehkei kaikkia naisia - varsinkaan siinä lapsirumbassa tai siitä päälle jääneessä mukavuudenhalussa - nappaa tuo elämän pyhittäminen pelkälle kuntosalille, varsinkaan jos liikunnasta itsestään ei kovinkaan nauti. Jos liikkuu vain pysyäkseen kunnossa, 1-3 h päivässä urheilua ei välttämättä nappaa kovin hyvin jos sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä fyysiseltä kannalta. Kaikki kun eivät valitettavasti laihdu/kiinteydy samasta aktiviteetista yhtä paljoa.

        Tuostakin olen samaa mieltä, että lapsen kanssa kotona majailu voi olla aika ankeaa. Siis jos se lapsi on sen ikäinen tai oloinen, ettei sitä voi ottaa mukaan tunnin juoksulenkille tai se ei sinne halua lähteä, yksinkö se pitäisi kotiin jättää? Äidit ovat tietyssä määrin aika kahlehdittuja olemaan kotona mukuloiden kanssa. Siinä tulee helposti napsittua kaikenlaista ajankuluksi (varsinkin jos on se syömistaipumuskin, toisilla kun on tarve että leuat jauhaa koko ajan).

        Tosin ap taisi ketjussa jossain kohtaa sanoa naisensa olevan 44v. Ei ehkä ihan pieniä lapsia siis enää heillä. Mutta voisikohan ap motivoida naistaan jollain tapaa liikkumaan, niin että siitä tulisi naisellekin hauskaa? Jos nainen ei tykkää liikkumisesta, siitä pitäisi tehdä sellainen aktiviteetti, josta saatava MUU hyöty on tavoittelemisen arvoista. Tällöin se liikkuminen tulee siinä "kuin huomaamatta" sivussa.

        Yksilöllisiä eroja. Minä nuorikkoineni ja saman ikäinen työkaveri vaimoineen teimme 4,5:n viikon auto-teltta matkan Välimerelle. Olimme kaverini kanssa saman kokoisia, söimme porukalla samat sapuskat, ryyppäsimme saman verran ja liikuimme porukassa.
        Minun painoni nousi reisun aikana 3kg ja kaverini paino laski saman 3kg. Alle 5:ssä viikossa painoeroa 6kg.
        Myöhemmin osoittautui, että sapuska näkyi kaverinikin laardikertymässä.

        Oma lähmenneisyyden kokemus. Runsaan kahden vuoden takainen nilkan murtuma jälkimaininkeineen esti tehokkaan jalkatreenin. Kahteeen vuoteen en pystynyt tekemään syväkyykkyä, pohjakyykystä puhumattakaan.
        Treenasin prässeillä, tein maastavetoa ja hackia mutta ne eivät vastaa kunnon kyykkytreeniä.
        Tuon kahden vuoden aikana reisistäni katosi lihasta 1,4kg. Katoa tapahtui myös keskikropassa ja hieman ylävartalossa.
        Painoni laski 2kg ja laardin osuus nousi 16%:sta 17,7%:iin.
        Se on pienestä kii!


      • friii

        hjkio


        Niin, miten pitäisi liikkua...
        .. kun sitä rahaa ei kuntosaleihin yksinkertaisesti ole. "

        Liikkumiseen ei tarvita välttämättä rahaa ollenkaan. Ulos voi lähteä lenkille (kävellen/juosten). Myös lasten kanssa. Kotona voi jumpata ja tanssia.


        "On sitten eri asia miettiä, että kuka on lihava."

        Sitä ei oikeastaan tarvitse miettiä. Jos tuntuu, että itse on liian lihava, niin silloin kannattaa pudottaa painoa. Jokainen (aikuinen) vastaa vain omasta painostaan. Netistä löytyy kalorintarve mittareita sun muita konsteja painonpudotukseen.

        "Ruumiinrakenne kyllä määrittää myös asiaa. Ja kyllä se ikä vaikuttaa siihen ruumiinrakenteeseen ja rasvan kertymiseen."

        Totta! Samoin aineenvaihdunta on kovin yksilöllistä, painoon liittyen ihan kaikki. Itse kävin ihan uteliaisuudesta kehon rasvankoostumusmittauksessa. Siinä selvisi, että minulla
        on poikkeuksellisen hidas aineenvaihdunta (!), ja n. 2 kg enemmän lihasta kuin normaalisti. Jälkimmäisen jo tiesinkin: en päässyt balettitanssijaksi... Onneksi ei ollut hälyttävän paljon, ei sinne päinkään, sisäelimiin kertynyttä rasvaa.

        "Samoin se on naisten kanssa rinnat saattavat kasvaa suurestikin"

        Kyllä, etenkin raskauksien jälkeen. Vaikka painoni on pysynyt suht samana koko aikuisikäni (53v - 4 lasta), niin rintaliivien koko on kasvanut 75B:stä 75 E/F:ään. Itseasiassa taidan hakeutua rintojen pienennysleikkaukseen, koska olen muutenkin pienikokoinen; tuo on jättisuuri "suurennos".

        "Mutta monet ikävästyvät kotona lapsen kanssa ollessa ja syövät tuohon tyhjään oloonsa esim. karkkeja mielettömästi ja käyvät hampurilaisilla, kun sinne voi lapsenkin kanssa mennä. Eipä se vaunujen työntö paljoa rasita. "

        Tottakai lasten kanssa kotona ikävystyy. Pitääkin hakeutua toisten ihmisten seuraan, kuten erilaisiin kerhoihin. Käydä kävelyllä toisten äitien kanssa. Tms. Tai muuten vaan retkeillä. Vaunujen työntö pitkiä matkoja on kyllä oikeasti raskasta puuhaa! Huomattavasti raskaampaa kävellä esim. 6 km vaunuja työntäen kuin "itsekseen".


      • 7369

        Salimaksut ja vaunujen työntö.

        Seuramme salin avaimesta on annettava 20€:n pantti jonka saa takaisin lopettaessaan.
        Muut kuin jäsenet maksavat 1€:n jokaisesta ohjatusta ryhmäjumpasta.
        Vaimollani ko. liikkumiset kuuluvat paikallisen eläkeläiskerhon jäsenyyteen.

        Vaunujen työnnön energiakulutus. Ok:n rakennusvaiheessa, usean kuukauden ajan, vaimoni työnsi tenavamme lastenvaunu irtonainen istuinosa päällä, noin 5km anopille ja meni sitten raksalle kullakin hetkellä tarvittaviin aputöihin.
        Toinen tenava vaunuissa pötköllään, toinen istumassa päällä.
        Työmaa oli vain kilometrin päässä anopista joten vaimoni kävi päivällä siellä syömässä.
        Myöhään illan suussa sama retki takaisin päin. Talvella työntäjä oli vähintään 30:n asteen etunojassa.
        Vaimoni elopaino oli revohkan alussa 58kg.

        Vuosien kuluttua ikävystyi ja meni marketin kassalle osa-aikaiseksi.


      • vaunulenkille
        friii kirjoitti:

        hjkio


        Niin, miten pitäisi liikkua...
        .. kun sitä rahaa ei kuntosaleihin yksinkertaisesti ole. "

        Liikkumiseen ei tarvita välttämättä rahaa ollenkaan. Ulos voi lähteä lenkille (kävellen/juosten). Myös lasten kanssa. Kotona voi jumpata ja tanssia.


        "On sitten eri asia miettiä, että kuka on lihava."

        Sitä ei oikeastaan tarvitse miettiä. Jos tuntuu, että itse on liian lihava, niin silloin kannattaa pudottaa painoa. Jokainen (aikuinen) vastaa vain omasta painostaan. Netistä löytyy kalorintarve mittareita sun muita konsteja painonpudotukseen.

        "Ruumiinrakenne kyllä määrittää myös asiaa. Ja kyllä se ikä vaikuttaa siihen ruumiinrakenteeseen ja rasvan kertymiseen."

        Totta! Samoin aineenvaihdunta on kovin yksilöllistä, painoon liittyen ihan kaikki. Itse kävin ihan uteliaisuudesta kehon rasvankoostumusmittauksessa. Siinä selvisi, että minulla
        on poikkeuksellisen hidas aineenvaihdunta (!), ja n. 2 kg enemmän lihasta kuin normaalisti. Jälkimmäisen jo tiesinkin: en päässyt balettitanssijaksi... Onneksi ei ollut hälyttävän paljon, ei sinne päinkään, sisäelimiin kertynyttä rasvaa.

        "Samoin se on naisten kanssa rinnat saattavat kasvaa suurestikin"

        Kyllä, etenkin raskauksien jälkeen. Vaikka painoni on pysynyt suht samana koko aikuisikäni (53v - 4 lasta), niin rintaliivien koko on kasvanut 75B:stä 75 E/F:ään. Itseasiassa taidan hakeutua rintojen pienennysleikkaukseen, koska olen muutenkin pienikokoinen; tuo on jättisuuri "suurennos".

        "Mutta monet ikävästyvät kotona lapsen kanssa ollessa ja syövät tuohon tyhjään oloonsa esim. karkkeja mielettömästi ja käyvät hampurilaisilla, kun sinne voi lapsenkin kanssa mennä. Eipä se vaunujen työntö paljoa rasita. "

        Tottakai lasten kanssa kotona ikävystyy. Pitääkin hakeutua toisten ihmisten seuraan, kuten erilaisiin kerhoihin. Käydä kävelyllä toisten äitien kanssa. Tms. Tai muuten vaan retkeillä. Vaunujen työntö pitkiä matkoja on kyllä oikeasti raskasta puuhaa! Huomattavasti raskaampaa kävellä esim. 6 km vaunuja työntäen kuin "itsekseen".

        Oli minullakin upea idea alkaa lenkkeillä lasten kanssa, kun ei heitä kotiin voi yksin eikä edes isomman lapsen seuraan jättää...No se mukava ensimmäinen ja viimeinen vaunulenkkini päätyi siihen, että isompi lapsi istui maassa ja kiljui, että minun pitää kantaa hänet kotiin, ja pienempi lapsi ei suostunut istumaan vaunuissa vaan kiljui, että minun pitää kantaa hänet kotiin. Eli vaunut työnnettävänä ja kaksi kiukuttelevaa lasta (yhteensä 30 kg painoa) kannettavana. Siihen tyssäsi kiva lenkki...jouduin hälyttämään kotoa isomman sisaruksen apuun. Se oli viimeinen ns. vaunulenkkini vilkkaiden ja itsepäisten lasten kanssa. Kauppareissut aiheuttavat jo riittävästi harmaita hiuksia.


      • 7369
        vaunulenkille kirjoitti:

        Oli minullakin upea idea alkaa lenkkeillä lasten kanssa, kun ei heitä kotiin voi yksin eikä edes isomman lapsen seuraan jättää...No se mukava ensimmäinen ja viimeinen vaunulenkkini päätyi siihen, että isompi lapsi istui maassa ja kiljui, että minun pitää kantaa hänet kotiin, ja pienempi lapsi ei suostunut istumaan vaunuissa vaan kiljui, että minun pitää kantaa hänet kotiin. Eli vaunut työnnettävänä ja kaksi kiukuttelevaa lasta (yhteensä 30 kg painoa) kannettavana. Siihen tyssäsi kiva lenkki...jouduin hälyttämään kotoa isomman sisaruksen apuun. Se oli viimeinen ns. vaunulenkkini vilkkaiden ja itsepäisten lasten kanssa. Kauppareissut aiheuttavat jo riittävästi harmaita hiuksia.

        Mielenkiinnon vuoksi vaimoni tarkisti tenavien rakennusajan painon. Ko. vuoden neuvolamittausten yhteuspaino oli 32kg.
        Ei vaimoni olisi millekään huvilenkille lähtenyt mutta elämäntilanteemme vain oli se mikä oli.
        Rahapulasta johtuen rakentaminen kesti 8kk ja silloinkin, muuttaessamme, talo oli osittain kesken ja piha kokonaan laittamatta.

        Jostakin syystä penskamme eivät kiukutelleet kertakokeilua useammin.
        Toinen sai joskus kotona muutaman raivarin mutta karvoista kiinni ja kämmentä perseelle auttoi.
        Kaupassa mielen ilmaus jäi yhteen selälleen heittäytymiseen.

        Olen kauhian hämmästynyt kun jotkut tuttavamme päivittelevät murrosikää lähestyvien lastensa käytöstä. "Minkäs niille mahtaa"?! En ymmärrä miksi ei mahda!


      • helpyourself
        vaunulenkille kirjoitti:

        Oli minullakin upea idea alkaa lenkkeillä lasten kanssa, kun ei heitä kotiin voi yksin eikä edes isomman lapsen seuraan jättää...No se mukava ensimmäinen ja viimeinen vaunulenkkini päätyi siihen, että isompi lapsi istui maassa ja kiljui, että minun pitää kantaa hänet kotiin, ja pienempi lapsi ei suostunut istumaan vaunuissa vaan kiljui, että minun pitää kantaa hänet kotiin. Eli vaunut työnnettävänä ja kaksi kiukuttelevaa lasta (yhteensä 30 kg painoa) kannettavana. Siihen tyssäsi kiva lenkki...jouduin hälyttämään kotoa isomman sisaruksen apuun. Se oli viimeinen ns. vaunulenkkini vilkkaiden ja itsepäisten lasten kanssa. Kauppareissut aiheuttavat jo riittävästi harmaita hiuksia.

        Mitä ihmettä sentään?! En voi ymmärtää miten voit saada asiat noin huonoon jamaan, että annat lasten määräillä SINUA, vanhempaa = johtajaa??!! Jotain auktoriteettiä hei pitää olla!

        Itse en olisi hyväksynyt moista ulvontaa ollenkaan, saati antanut ohjaksia lapsilleni lenkkeilyasian suhteen. Käytännössäkin olisi ollut mahdotonta kantaa 30 kiloisia lapsia, sillä painan itse 55kg ja olen muutenkin pienikokoinen. Eli piti pärjätä lapsille viekkaudella ;). Koska rahattomia olimme, lenkkeily 3km päähän ostarille oli normaalia arkipäivää. Minä työnsin pienimmän muksun vaunuissa, isommalla (2v) oli sisaristuin. Eipä hän siinä kauaa viihtynyt, vaan halusi itse kävellä. 2,5 vuotiaana käveli 3 km mennen tullen. Kun aloin odottaa kolmatta, tulimme bussilla takaisin. Synnytyksen jälkeen taas sama lenkkeily jatkui, mutta kolmen lapsen kanssa. Aina siihen asti kunnes lapset menivät päiväkotiin ja minä töihin.


      • sivuhuomautus
        7369 kirjoitti:

        Mielenkiinnon vuoksi vaimoni tarkisti tenavien rakennusajan painon. Ko. vuoden neuvolamittausten yhteuspaino oli 32kg.
        Ei vaimoni olisi millekään huvilenkille lähtenyt mutta elämäntilanteemme vain oli se mikä oli.
        Rahapulasta johtuen rakentaminen kesti 8kk ja silloinkin, muuttaessamme, talo oli osittain kesken ja piha kokonaan laittamatta.

        Jostakin syystä penskamme eivät kiukutelleet kertakokeilua useammin.
        Toinen sai joskus kotona muutaman raivarin mutta karvoista kiinni ja kämmentä perseelle auttoi.
        Kaupassa mielen ilmaus jäi yhteen selälleen heittäytymiseen.

        Olen kauhian hämmästynyt kun jotkut tuttavamme päivittelevät murrosikää lähestyvien lastensa käytöstä. "Minkäs niille mahtaa"?! En ymmärrä miksi ei mahda!

        "Olen kauhian hämmästynyt kun jotkut tuttavamme päivittelevät murrosikää lähestyvien lastensa käytöstä. "Minkäs niille mahtaa"?! En ymmärrä miksi ei mahda! "

        Juuri näin! Tottakai lapsille ja nuorille mahtaa! Ja ketä sen paremmin kuin vanhemmat!!! Sehän on vanhempien yksi perustehtävä opettaa käyttäytymään HYVIN. Eikä sallia huonoa käytöstä. Niin joo, voi olla että tarvitaan pientä vaivannäköä. Etenkin jos lasta aletaan kasvattaa vasta murrosiän kynnyksellä eikä siihen asti vanhempien jämäkkyydestä ole ollut tietoakaan.

        Nykyisin höpötetään paljon kouluopetuksen tasosta, liian suurista ryhmistä yms. Sehän on selvää, ettei yksi opettaja pysty kovin montaa tottelematonta äidin pikku mussua opettamaan. Etenkin kun erityisluokat, ulkomaalaistaustaiset ja muut ovat samassa ryhmässä. Opetus on yhtä kakofoniaa, ja teineistä suurin osa plärää kännykkäänsä tai kuuntelee musiikkia. Itse ehdottaisin, että otettaisiin vaihteeksi järki uudelleen käyttöön kouluihin. Opettaja on auktoriteetti, jota totellaan, sääntöjä noudatetaan. Ihan sama mitä oppilas tai vanhemmat ajattelee. Piste. Tunneilla viitataan. Jos saa puheenvuoron, vastataan. Muuten ollaan hiljaa ja kuunnellaan. Kännykät pois tunneilta. Musiikkia ei saa kuunnella. Opettajalla on oikeus takavarikoida laitteet.

        Itselläni oli luokalla aikoinaan 38 oppilasta. Opettaja oli nuori, 23-vuotias, vasta valmistunut. Tunneilla ei tullut mieleenkään häiriköidä. Olen satavarma, että opetuksen laatu oli tuohon aikaan (70-luku) parempi tasoista ja edullisemmin toteutettu kuin nyt.


    • Ihanrauhassa

      Rupsahda rauhassa rakkaani mun!

      • friii

        Ihanan armollinen kommentti! Sille iso sydän.


    • sissäänjaulossissäänja

      Kyllä sun ongelmasi on siinä omassa tekniikassasi. jos se on iät ollut sitä sisään ja ulos-touhua ei vaimosi jaksa innostua.

      • kddidk

        Harvoin sitä kukaan paikallaan on, sitten ei kyllä tapahdu mitään. Mun emäntä on aina pyytänyt kunnon jyystöä ja sitä ollut jo noin 30 vuotta.


    • ojoieje

      Minä ensin ajattelin, että ymmärrän... Mutta sitten se kohta, että kiloja on vuosien varrella kertynyt ehkä 15... Täh, sekö on mielestäsi paljon?

      Toki juu, riippuu minkä kokoinen on ollut alkujaan. Mutta silti. Joillekin kun painoa kertyy lisää 40km, niin ymmärrän että alkaa vaikuttamaan jo seksihaluihinkin. Molemmilla. Mutta että 15kg... Salli mun nauraa.

    • hauskamokasulla

      luulen, että ...40km olisi iholle pikkasen liian suuri rasitus.. :) :):) .... venyisiköhän vatsanahka oikeasti noin pitkälle?

    • helpyourself

      Kun parisuhde itsessään "rupsahtaa", niin seksihalut vähenevät, kuten myös halu jatkaa koko parisuhdetta. Jos tai kun kumppanilla ei ole kuin ulkonäöksellinen merkitys, niin eihän pariSUHDETTA enää ole edes olemassa. Sen sijaan jos pariSUHDE on kunnossa, niin se on sitä, vaikka toisella olisi 60 kg liikaa painoa.

      • liianfyysistä

        Suhde voi olla kunnossa teoriassa vaikka toinen ois 120kg mutta seksistä ei tule mitään ja siihen se sitten luhistuu, ei jää kuin kulissit. En minäkään avovaimoa halua koska on reilusti ylipainoinen, mutta ei hänen omasta mielestään kannatakkaan tiputtaa painoa sittenhän minä alkaisin taas haluamaan ja hän joutuisi sextaamaan kanssani, on siis viisasta pysyä ylipainoisena ettei tarvitse osallistua yhteiseen aktiviteettiin.


      • 7369
        liianfyysistä kirjoitti:

        Suhde voi olla kunnossa teoriassa vaikka toinen ois 120kg mutta seksistä ei tule mitään ja siihen se sitten luhistuu, ei jää kuin kulissit. En minäkään avovaimoa halua koska on reilusti ylipainoinen, mutta ei hänen omasta mielestään kannatakkaan tiputtaa painoa sittenhän minä alkaisin taas haluamaan ja hän joutuisi sextaamaan kanssani, on siis viisasta pysyä ylipainoisena ettei tarvitse osallistua yhteiseen aktiviteettiin.

        Hieman samaa ajattelua mutta eri keinolla. Olen vaimoani aktiivisempi ja luultavasti siitä syystä hän suorastaan suosii lievästi alkoholihuuruisia rentoutumisjaksojani.
        Jaksot ovat kestoltaan viikosta kuuteen viikkoon. En kuntoile mutta en suorastaan kännääkään mutta a-käyttö on päivittäistä.
        Elämäntapa himmentää vanhan ukon mieskunnon puoleen ja joskus vaimoni on lipsauttanut noiden jaksojen olevan hänellekin lomaa.
        Lausuman sisältö on mahdollista tulkita ikävästikin mutta en ota siitä stressiä normaalioloissa.
        Minusta tämä on miellyttävämpi vaihtoehto kuin vaimoni ryhtyminen lihottamaan itseään.


    • sivuhuomautus

      Halut ovat sinun korvien välissä, ei avovaimon kropassa. Näin se vaan on.

    • kovettajavaihtoon

      Kai sen ylipainoisenkin/läskisen naisen pillu kostuu mutta kun sitä ei vaan saa vaikka yritys on kova. Siitä pääsee seuraavaan...tyhjää saa pyytämättäkin joten sextailut on ohi minun ja anaisystävän suhteessa.

    • hellurei_vaan

      Naisystäni oli pitkään hoikka/normaali vartaloinen kunnes tuli raskaaksi ja muuttui. Synnytyksen jälkeen oli sellainen rehevävartaloinen ja sellaiseksi jäi hyvä niin koska isot rinnat jäi ja pyöreä lihaisa peppu. Montaa nautinnon hetkeä vietettiin ja koskaan ei naisystävä olut näyttänyt mun silmissä niin hyvältä. Naisessa pitää olla lihaa luiden päällä ettei pelkkää luukasaa paina. Mutta se muuttui kun makea elämä ja se kuuluisa mukavuuden halu vei voiton tuolla pääkopassa. Alkoi painoa tulla lisää ja lisää sitten oltiinkin jo aika huikeissa lukemissa. Naisystävän pituus on 164cm ja painoa oli enimmillään lähes 92, silloin voidaan jo puhua huomattavasta ylipainosta ja täytyy myöntää että halut väheni ja niin kävi naisystävälläkin mutta ei siinä määrin kuin mulla. Sitten alkoi terveys reistailla, tuli selkä vaivoja, polvia alkoi aristaa jne. Sitten loppui seksielämäkin kokonaan ja nyt ollaan kovilla parisuhteenkin kannalta. Kyllä se faktaa on että kova painonnousu syö monta asiaa hyvästä ennen toimineesta suhteesta kun yhteiset mukavat liikunnallisetkin hetket ja seksi kuolee. Ja kun naisystävän mielialakin vaihtelee rajusti ja on välillä pirun kiukkuinen. Ehdotin nätisti kerran pientä painonpudotusta ja siitähän meinas syntyä oikein sota. Kysyi että olenko muka lihava, mitäs siihenkin sitten vastaisi, peili kertois totuuden mutta eipä uskalla mainita. Kumpi tahansa lihoo reilusti niin moni asia muuttuu enkä puhu huvikseni, ollaan kuitenkin yhdessä eletty lähes 25 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe