Bentsot ja ikuiset harhaluulot.

Toimivat

Hei!

Olen 38vuotias yleislääkäri ja olen kärsinyt pahoista traumaperäisestä ahdistus/paniikkihäiriöitä jotka pahimmillaan on johtanut vakavaan masennukseen.

Myönnän myös sen että olen addikti ja murtuneen selän ansiosta jäin opioidi koukkuun vuosien syömisen jälkeen.

Eli haluan tuoda omia näkemyksiä esille. Nykyään bentsoja ei haluta määrätä kuin traumaperäisiin stressirektioihin viikoksi-kahdeksi. Sen haluan sanoa että hyvin harvalla lääkärillä on konkreettisia tietoja siitä kuinka hyviä lääkkeitä betsot ovat.

SSRI ja SNRI ja muut mielenterveyslääkkeet ovat korvaamassa bentsoja. Näistä lääkkeistä on monia tutkimuksia siitä että lääkkeet ei toimi pitkälläkään aikavälillä ja jopa suurella osalla ihmisistä lääkkeet ovat pahentaneet oireita. Ja mitä minä olen tutkinut ja ollut hirveästi ihmisten kanssa tekemisissä niin moni ei huomaa muutakuin sen että kyseisistä lääkkeistä tulee niin hirveästi sivuoireita jotka ovat jopa pahempia kuin oireet mihin niitä on hankittu. Ja yleensä nämä lääkkeet ovat hirveän kalliita siihen nähden että niiden toimintamekanismia ei edes tunneta vielä. Ja sitten on näitä neurolepteja esim neurontin, lyrica ja sitten toinen ryhmä ketiapiinit. Esim seroguel tai rinnakkaisvalmiste Ketipinor. Jotka on etupäässä psykoosilääkkeitä ja yhden tutkimuksen mukaan tämän ryhmän lääkkeet aiheuttavat jopa aivojen supistumista ja hirveän kasan kaikkea muuta ylimääräistä.

Tuskin kukaan ihminen syö huvin vuoksi lääkkeitä tai käyttää huumeita. Siellä on yleensä takana hirveästi traumaattisia asioita joiden johdosta ihminen on valinnut juuri sen väärän vaihtoehdon.


Tottakai myös bentsoihin jää koukkuun. Mutta jos vaihtoehto on se toinen eli helvetillinen ahdistus minkä takia ihmiset erakoituu ja parhaillaan ei pysty hoitamaan edes omaan toimeentuloon liittyviä asioita. Kuka jättää esim toimeentuloon aiheuttavat asiat hoitamatta "laiskuuden" takia. Tuskin kukaan

Minä olen joutunut käyttämään bentsoja koko elämäni. Ja niin kauan kuin niitä sai käytin vaan tosi pahaan oloon. Muuten olisi jäänyt opiskelu ja töidenteko kokonaan. Ja olisin parhaassa tapauksessa päätynyt hautausmaalle. Kaikilla ihmisillä PITÄISI olla itsemäärämis oikeus ja tekee oikein pahaa katsella ihmisiä jotka sortuvat jopa huumeisiin koska jotain on saatava pahaan oloon. Ja tämä on lisääntynyt ihan hirveästi sen jälkeen kun bentsoista on tehty kauhea syntipukki. Se vaan on totuus että vanha keksintö on edelleen paras ja jollei vastaavia keksitä. Vaan tuodaan lääkkeitä markkinoille joista ihminen maksaa itsensä kipeäksi ja unohdetaan lääkkeet jotka ovat johtavia tällä alalla. Älkää antako periksi jos olette huomannut että vanha lääke on parempi kuin 10 uutta! Kaikille hyvää kevään alkua. Olen huono kirjoittaan mutta toivottavasti pointti kävi selväksi.

39

3231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bnkkkjj

      No kuule bentsoista voi tulla myös ja vaikka mitä, etten niitäkään noin hehkuttaisi. Esim. muisti ja kognitiivinen toiminta heikentyä. Pirulliset pitkäkestoiset vieroitusoireet.
      Riippuvuus kehittyy viikkojen säännöllisen käytön aikana minkä jälkeen voi olla jo hankala lopettaa lisääntyneen ahdistuksen yms takia.

      • nukutaan.hyvin.mielummin

        "Esim. muisti "

        Sitten tutkimuksiin:

        "Rauhoittavina ja unilääkkeinä käytettävät bentsodiatsepiinit eivät aiheuta dementiaa"

        http://www.terve.fi/laakeopas/84457-rauhoittavina-ja-unilaakkeina-kaytettavat-bentsodiatsepiinit-eivat-aiheuta-dementiaa

        "Tutkimus julkaistiin British Medical Journalissa."

        Unettomuus aiheuttaa monenlaisia ongelmia mm. "kognitiivisia häiriöitä Unettomuus voi johtaa masennukseen, ahdistuneisuushäiriöön tai päihteiden väärinkäyttöön. Se voi olla myös lihavuuden, sydän- ja verisuonitautien ja diabeteksen riskitekijä. Väsymys on taustatekijänä 30 prosentissa liikenneonnettomuuksista."

        Noin kertoo lääkeopas.


      • YtyYty

        Täällä vastataan aika hyvin miksi ei kannata nukkua bentsodiatsepiinin tai nukahtamislääkkeen turvin. Artikkeli on kirjoitettu vuosia sitten ja nykyään vielä enemmän on menty suuntaan että unettomuuden hoidossa suositaan lääkkeettömiä keinoja:

        "Bentson voimalla nukkuvan aivosähkökäyrässä näkyy vähemmän syvän unen vaiheita sekä unennäköä eli REM-unta ja enemmän keveää unta.

        – Ero on selvä. Lääkkeen käyttäjän aivosähkökäyrässä näkyy bentsodiatsepiini-sormenjäljestä"

        http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/unihiekkaa_purkista_vai_mista

        Jos kiinnostaa, lue syvän unen merkityksestä aivoille. Aivot mm.siivoaa silloin kuona-aineita pois aivoista.


      • patentit_ummessa

        Jotenkin ihmetyttää 40v käytössä ollut tietyissä hoidoissa ylivoimainen lääke, josta yhtäkkiä tulikin hirmu paha mörkö.

        Patentit meni umpeen ja raha otetaan nyt vaihtoehtolääkkeistä.

        Bentsoilla, alkoholilla, kahvilla jne. on liikakäytettynä sivuvaikutuksia.


      • Anonyymi

        No, nyt ku tänne tulin ni voin vielä tohon kommentoida. Kaikki me ollaan erilaisia. Mun vaimo jos ottaa puolikkaan Pancodin, se menee nukkuun heti. Mä otin kerran neljä....mun selkäkipu ei edes lähtenyt. Asian pointti siis on...KAIKKI lääkkeet ovat YKSILÖLLISIÄ. Joillekin vaikuttaa pinikin määrä aiheuttaa esim sekavuutta,toisille ei sama lääke tee mitään. Keskustelin tästä lääkärin kanssa ja hän sanoi, että se on maksasta kiinni. Toisilla on erilainen maksa, joka ei päästä ns huumaavia aineita läpi. Kannattaa tutkia asiaa. Netistä löytyy varmaan asiallistkin tietoa.


        Moro T 55


    • joku-osaa

      Kyllähän noita saa jos todella tarvitsee. Itse käyttänyt jo 17 vuotta Oxynormia ja teemuja eikä ajokorttiakaan ole otettu pois. Joitain kokuttaa joitakin ei kuten viinassakin ihan sama. Jotkut osaa vain ottaa niitä särkyyn ei huvikseen kuten useimmat. Juuri hain 93kpl:n rasian taas. Ainoa mikä on ollut ongelma pitää salassa tutuilta lääkeet sillä kohtahan olisi jono ovella pyytelemässä niitä. Kerran annat tai myyt et ikinä saa enään vihjeeksi niille joilla on resepti.

    • Valelääkärikö

      >Ja sitten on näitä neurolepteja esim neurontin, lyrica ja sitten toinen ryhmä ketiapiinit. Esim seroguel tai rinnakkaisvalmiste Ketipinor.

      Siis väität olevasi lääkäri ja tiedät lääkkeistä vähemmän kuin vasta aloitteleva lähihoitaja? Neurontin (Gabapentiini) ja Lyrica (Pregabaliini) eivät ole neuroleptejä vaan hermokipuun, epilepsiaan ja muihin indikaatioihin kuten ahdistukseen käytettäviä lääkkeitä. Ne eivät salpaa dopamiinireseptoreita aivoissa ja täten niiden teho verrattuna psykoosilääkkeiden indokaatioihin on olematon. Neurontin ja Lyrica vaikuttavat epäsuorasti gamma-aminovoihapon määrään aivoissa ja salpaavat erilaisia hermoston kanavia poistaen kipua ja estäen epileptisiä kohtauksia, ja myös lievittäen ahdistusta.

      Mitään toista ryhmää ei ole, eikä ketiapiineja, on ensimmäisen ja toisen sukupolven neuroleptejä ja mieltä tasaavia lääkkeitä. Mainitsemasi Seroquel, Ketipinor, tai ketiapiini ovat aivan samoja lääkkeitä joiden käyttötarkoitus on kylläkin psykoosit ja mielialan tasaaminen.
      Minä en näe tässä mitään muuta kuin taas yhden bentsopäissään olevan ihmisen kirjoittaman tekstin jossa ei ole mitään järkeä, paitsi yrittää mainostaa rauhoittavia lääkkeitä pelastuksena ihmiskunnalle. Joo, kuljetaan vaan kaikki sumussa... olisit nyt hyvä ihminen yrittänyt katsoa asioita vaikka ennen kuin tulet sopertamaan.

      Itse olen vastaan masennuslääkkeitä koska minulla on paljon omakohtaisia huonoja kokemuksia, ja rauhoittavat olen kokenut parhaaksi lyhyinä kuureina tai silloin tällöin otettaviksi. Näitä lääkkeitä demonisoidaan liikaa mutta kun netistä, kadulta, a joka kadun kulmalta löytyy kaikenlaista sonnanjauhajaa ja ryynin rouskijaa niin en ihmettele kun kunnon ihmiset eivät saa itselleen tarvitsemaansa apua... Ei mulla muuta, yleislääkärille vaan terveiset kun on farmaseutiikka noinkin hakusessa.

      • noita.riittää

        Itse myös oletin avaajan olevan jonkinlainen trolli, mutta nimenomaan niillä esiin tuomillasi masennuslääkkeillä kuljetaan siellä mainitsemassasi sumussa ja vieläpä aika zombina.


      • Valelääkärikö

        Joo no en kyllä masennuslääkkeitäkään kehu, suurinpiirtein kaikki aivomyrkyt sekoittavat pakkaa ennestään, ehkä joku esim. levodopa on hyödyllinen sitä tarvitseville muistisairaille.

        Itse odotan että markkinoille tulisi uudentyyppinen lääke masennukseen ja ahdistukseen jolla olisi minimaalisia haittoja, toive ajattelua tietenkin. Aika paljon on farmaseutiikkaa ja kemia tullut luettua mutta ei minusta maailmanparantajaksi ole.


      • ihanuuno

        Mitä on farmaseutiikka ?
        Olen luullut, että se on farmakologiaa….
        Selittäisitkö eron tietämättömälle ?


      • kipuilevaäiti

        No itselläni on hermosärkyyn (välilevyn pullistuman aiheuttama hermovaurio) gabapentiini, ja olen kyllä aivan lopen kyllästynyt tämän lääkkeen käyttöön! Lääkäri vaan ei suostu vaihtamaan, koska tämän määräsi alunperin ylilääkäri..vaikka tilanne ja kivut ovat muuttuneet huomattavasti pahemmaksi.
        Gabapentiini tekee elämästä yhtä sumussa olemista, en ole melkein koskaan oikeasti läsnä vaikka olen paikalla. Aina pyörryttää kun nousee ylös, maha aina kipeä, migreenikohtauksia useampi kuukaudessa jne. Sivuvaikutukset ovat yhtä helvettiä, eikä lääke auta kipuihin oikeastaan ollenkaan. Maksan siis järkyttävän paljon lääkkeistä, joista saan sietämättömän kipuni lisäksi kaikinpuolin huonon olon lisäksi, ilman mitään apua alkuperäiseen vaivaan.
        Olen vieläpä hoitovapaalla kotona pienen lapsen kanssa, mutta lääkärin mielestä voin hyvin olla gabapöllyssä vauvan kanssa, vaikka anelin vaihtamaan lääkkeen johonkin jonka kanssa pystyn tajuamaan ympäristöni koko ajan, hoitamaan lasta turvallisesti... :/
        Kaikki mahdolliset ja mahdottomat lääkkeet on koluttu läpi, ja ainoa joka auttaa on tramadoli..mutta sitä ei määrätä koska siihen Voi Jäädä Koukkuun. Hah! Ikinä ei ole ollut vaikeuksia sitä lopettaa, Mutta apua jos yksikin lääkkeenotto jää väliin gabapentinin kanssa. Ei tarvi sen jälkeen tehdä yhtään mitään loppupäivänä olon takia.. Mielummin olisin riippuvainen opiaatista, (kun täysin ilman lääkkeitäkään en pärjää) joka auttaa kipuun ja voi elää lähes normaalia elämää pää selvänä, kuin "huumattuna" kipujen kanssa yrittäen selvitä päivästä kerrallaan ilman jalkojen pettämistä alta tai maaten liikuntakyvyttömänä.


      • Anonyymi

        Haluan ensin sanoa että olet oikeassa, että nuo neurontinit ja lyricat kuuluvat aivan eri ryhmiin kuin psykoosilääkkeet. Toiseksi, olen aika varma että tuota tekstiä ei ole kirjoittanut akateemisesti kolutettu suomalainen lääkäri. Vaikkakin olen enemmän bentsojen kuin masennuslääkkeiden kannalla ahdistuksen hoitoon! Ahdistuksen hoitoon on olemassa jo omat toimivat lääkkeet, kuten masennukseen. Myös psykoosilääkkeilläkin on ihmiskunnalle ollut hyvin suuri rooli, koska ennen psykoosilääkkeitä käytännössä potilaat olivat sekaisin 24/7 lukittujen ovien takana lopun elämää.

        Yleisesti JOS tuo olisi jonkun suomalaisen lääkärin kirjoittama veikkaisin enemmän kirjoitusvirhettä kuin kategoria virhettä. Nimittäin "lääkäri" on laittanut samat lääkkeet samaan virkeeseen.

        Lopuksi jätin tahallani kapulakielen pois, koska ei sinullakaan näytä olevan mitään spesifiä tietoa GABA-välittäjäaineiden toiminnoista. Ensin sanot että GABA lääkkeet eivät salpaa dopamiinireseptoreita aivoissa. Sitten väität :

        "Neurontin ja Lyrica vaikuttavat epäsuorasti gamma-aminovoihapon määrään aivoissa ja salpaavat erilaisia hermoston kanavia poistaen kipua ja estäen epileptisiä kohtauksia, ja myös lievittäen ahdistusta."

        Niin.. en siis tiedä mikä tämä sinun pharmakologian esitys piti olla mutta GABA-salpaa kaikkia välittäjäaineita synapsissa. En ala enempää jauhaa tästä.

        Käypähoidon ohjeess lukee BNZ-lääkkeistä, että potilaita ei pitäisi pelotella liikaa riippuvuus potentiaalilla. Lisäksi osa potilaista tarvitsee jatkuvaa bentsodiatsepiini lääkitystä ihan elämän laadun ylläpitämiseksi, huolimatta riippuvuus potentiaalista. Tälloin BNZ-lääkitys voi jatkua vuosikausia.

        Eri asia on se kuinka moni lääkäri on tätä mieltä tänä päivänä vaikkakin se lukee edelleen meidän käypähoidossa. Psykiatria on sairas lääketieden osa mikä menee muodin mukana ja potilas ei parane vaan hänen oireitaan voidaan hoitaa (usein sivuvaikutuksia muista lääkkeistä, johon määrätään toista)

        Nimimerkillä, lopetin Ketipinorin ja Valdoxanin syömisen. Multa lähti parissa kuukaudessa kymmenen kiloa painoa ja olo on parempi kuin lääkittynä. Syön edelleen bentsoja ja esim. gabaa mutta kumpikaan näistä ei oikein käytettynä aiheuta minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Olishan se kiva päästä noistaki eroo mutta se täytyy myöntää että bnz-vierotus oireet on aika perseestä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluan ensin sanoa että olet oikeassa, että nuo neurontinit ja lyricat kuuluvat aivan eri ryhmiin kuin psykoosilääkkeet. Toiseksi, olen aika varma että tuota tekstiä ei ole kirjoittanut akateemisesti kolutettu suomalainen lääkäri. Vaikkakin olen enemmän bentsojen kuin masennuslääkkeiden kannalla ahdistuksen hoitoon! Ahdistuksen hoitoon on olemassa jo omat toimivat lääkkeet, kuten masennukseen. Myös psykoosilääkkeilläkin on ihmiskunnalle ollut hyvin suuri rooli, koska ennen psykoosilääkkeitä käytännössä potilaat olivat sekaisin 24/7 lukittujen ovien takana lopun elämää.

        Yleisesti JOS tuo olisi jonkun suomalaisen lääkärin kirjoittama veikkaisin enemmän kirjoitusvirhettä kuin kategoria virhettä. Nimittäin "lääkäri" on laittanut samat lääkkeet samaan virkeeseen.

        Lopuksi jätin tahallani kapulakielen pois, koska ei sinullakaan näytä olevan mitään spesifiä tietoa GABA-välittäjäaineiden toiminnoista. Ensin sanot että GABA lääkkeet eivät salpaa dopamiinireseptoreita aivoissa. Sitten väität :

        "Neurontin ja Lyrica vaikuttavat epäsuorasti gamma-aminovoihapon määrään aivoissa ja salpaavat erilaisia hermoston kanavia poistaen kipua ja estäen epileptisiä kohtauksia, ja myös lievittäen ahdistusta."

        Niin.. en siis tiedä mikä tämä sinun pharmakologian esitys piti olla mutta GABA-salpaa kaikkia välittäjäaineita synapsissa. En ala enempää jauhaa tästä.

        Käypähoidon ohjeess lukee BNZ-lääkkeistä, että potilaita ei pitäisi pelotella liikaa riippuvuus potentiaalilla. Lisäksi osa potilaista tarvitsee jatkuvaa bentsodiatsepiini lääkitystä ihan elämän laadun ylläpitämiseksi, huolimatta riippuvuus potentiaalista. Tälloin BNZ-lääkitys voi jatkua vuosikausia.

        Eri asia on se kuinka moni lääkäri on tätä mieltä tänä päivänä vaikkakin se lukee edelleen meidän käypähoidossa. Psykiatria on sairas lääketieden osa mikä menee muodin mukana ja potilas ei parane vaan hänen oireitaan voidaan hoitaa (usein sivuvaikutuksia muista lääkkeistä, johon määrätään toista)

        Nimimerkillä, lopetin Ketipinorin ja Valdoxanin syömisen. Multa lähti parissa kuukaudessa kymmenen kiloa painoa ja olo on parempi kuin lääkittynä. Syön edelleen bentsoja ja esim. gabaa mutta kumpikaan näistä ei oikein käytettynä aiheuta minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Olishan se kiva päästä noistaki eroo mutta se täytyy myöntää että bnz-vierotus oireet on aika perseestä..

        Samaa mieltä täälläkin, että aloitusta ei ole lääkäri kirjoittanut.
        Lääkärit kyllä tietävät, mitkä lääkkeet kuuluvat mihinkin ryhmään.
        Tuo kun väitti Neurontinin ja Lyrican kuuluvan neurolepteihin. Kuka vaan lääkäri tietää, että niinhän ei ole ( ainakin pitäisi tietää ).

        Lääkärit tosin tietävät senkin, kuten ap myös kirjoitti, että bentsot ovat neuroleptejä parempia lääkkeitä, vähemmän haitallisia.
        Lääkärit eivät itse taitaisi koskea neurolepteihin, vaan juurikin mieluummin käyttäisivät bentsoja.


    • veljmiespotilaan

      Levodopa on parkinsonin peruslääke ollut kauan nykyään aloitetaan uudemmilla lääkkeillä ja säästetään levodopaa myöhempiä tarpeita varten.Tsemppiä potilaat parkinsonin.

    • bentso.turvallisempi

      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Bentsodiatsepiinit demonisoitiin sen takia, että saatiin markkinoille tilaa SSRI-lääkkeille. Nyt on sitten tullut meta-analyysejä, joiden mukaan SSRI-lääkkeillä ei edes ole tehoa, mutta sivuvaikutuksia on kyllä. Paljon sivuvaikutuksia. Sekä riippuvuus.

      Miksi lääkäreiden mielestä on parempi olla riippuvainen SSRI-lääkkeestä kuin bentsosta? Vaikka SSRI-lääkkeet eivät auta, ja niillä on isoja haittavaikutuksia. Bentsot ovat turvallisia, niistä ei ole muuta haittaa kuin mahdollinen riippuvuus (kaikki eivät saa) ja mahdollinen toleranssin nousu (kaikki eivät saa). SSRI-lääkkeisiin tulee myös riippuvuus, ja niihin tulee myös toleranssin nousu. Lisäksi pahat haittavaikutukset. Miksi SSRI olisi muka parempi?

      Bentsoja voi käyttää muiden lääkkeiden kanssa, ne eivät aiheuta vaarallisia yhteisvaikutuksia. SSRI-lääkkeet aiheuttavat.

      Lääkärit on höynäytetty markkinoimaan vaarallisia SSRI-lääkkeitä. Suurin osa lääkäreistä tekee tämän tietämättään, jopa hyväuskoisena.

      • bipo_paassaaa

        Jep. Kyseessä nimenomaan markkinavoimat ja lääketehtaiden lobbaukset. Vaikuttaa 100% siihen mikä lääke on "suosiossa". Lääkärit voisi olla skeptisempiä lääke-esittelijöitä kohtaan mutta kun ne palkkiot...

        Aika turha joku lääkärin vala kun raha aina ratkaisee eikä aidosti haluta parantaa. Seroquel/Ketipinor on nyt tämän hetken suuri trendilääke ja ihan hanurista.


      • Anonyymi

        Bentsot on ok....jos muistaa miksi niitä alunperin hait. Liika on liikaa joka asiassa . Mut jos haluu pään sekasi, on varmaan muitakin konsteja. Mun mielestä vanha konsti on parempi, ku Rasiallinen uusia..Onneks mun mun lääkäri tistää, ettei mulle kannata mitään shittiä edes tarjota.Nyt sain uuden lääkkeen selkäkipuun (ei Huume) kävin kaikki nettisivut läpi, mikä tää lääke on, ja kappas, se oli juuri mitä tarvitsin. Toimii, eikä ole edes kolmiolääke.

        T. 55.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bentsot on ok....jos muistaa miksi niitä alunperin hait. Liika on liikaa joka asiassa . Mut jos haluu pään sekasi, on varmaan muitakin konsteja. Mun mielestä vanha konsti on parempi, ku Rasiallinen uusia..Onneks mun mun lääkäri tistää, ettei mulle kannata mitään shittiä edes tarjota.Nyt sain uuden lääkkeen selkäkipuun (ei Huume) kävin kaikki nettisivut läpi, mikä tää lääke on, ja kappas, se oli juuri mitä tarvitsin. Toimii, eikä ole edes kolmiolääke.

        T. 55.

        Haluatko kertoa, minkä niminen tuo lääke on ?
        Kiinnostaisi tietää.


    • Jeesuspaavi

      Joopajoo. Minä taas olen Paavi. Välillä esitän myös Jeesusta, jotta saisin kirjoituksilleni kuvitteellista uskottavuutta.

    • loool

      Kuka oikeasti edes pääsee tekemään jotain yleislääkärin hommia kun ei näytä lääkkeistä tietävän yhtään mitään?? Täällä jo kommentoitiinkin asiaa aikaisemmin.. Minkä sortin neurolepteja Neurontin ja Lyrica ovat? Hei ihan oikeasti :D Ja se ei ole "seroguel" vaan seroquel.

      • Anonyymi

        Heleijaa...kaveri antoi kerran mulle kaks Lyricaa pahaan oloon Ei (krapula). Joopa joo, Vesa-Matti Loiri olios jäänyt toiseksi, mun kaatuilun ja törmäilyn kohdalla. Otin YHDEN kaljan; en muistanut ottaneeni Lyricoita,Siinäpä tärkeimmät

        T. 55


    • gggggw

      miksi lääkäri kyselee täältä kun vois kysyä virkavelveiltään

    • Mikävikana

      Mikä vika niissä bentsoissa ja nukahtamisläkkeissä on, jos joku pysyy niillä toimintakuntoisena? Kumpi sitten parempi, huumeet vaiko alkoholi. Voihan ne oireet johtua myös jostain fyysisestä tai elimellisestä sairaudesta, jota ei ole vielä edes tutkittu ja diagnosoitu.

      • Anonyymi

        Paras nukahtamislääke on Melatoniini

        T. 55


    • YtyYty

      "Mikä vika niissä bentsoissa ja nukahtamisläkkeissä on, jos joku pysyy niillä toimintakuntoisena? "

      Aika tyhjentävä vastaus täällä (pdf):

      https://tinyurl.com/k6c28b4

      Kannattaa "lääkärinkin" lukaista niin saattaa jotain jopa oppiakin.

      • Anonyymi

        Melatoniini Kokeile 5mg


    • MrPanic

      Joo, kohta 4kk bentson alasajoa takana. En suosittele kuin tilapäiseen käyttöön, tarpeen mukaan pahoihin paikkoihin. Alku meni kyllä hyvin ja elämä oli huoletonta, mutta tolet ja annokset nousi ja tuli masennusta, aggressiivisuutta ja uniongelmia. Täyttä paskaa kun pitää ottaa joka päivä "lääkettä" vaikka olisi umpitylsä päivä kotona tiedossa. No, nyt alkaa pää olla jo selvempi annosten pienennyttyä mutta useampi kuukausi vielä menee varmaan ennen kuin nollillle päästy.

      • bipo_paassa

        Et vaan osannu käyttää. Ei sitä kuulu syödä putkeen kokoajan niin että toleranssi nousee humisten. Siitä on pidettävä taukoja välillä ja tottakai se huonontaa unenlaatua koska se on vähän kuin menisit kännissä nukkumaan. Bentson puoliintumisaika on lyhyt ja se poistuu elimistöstä nopeasti. Vieroitusoire on nimenomaan pahentunut masennus ja ahdistus, aggressiivisuuskin kuuluu masennukseen. Mutta jos olisit pitänyt taukoja olisi vieroitusoireet lyhyitä ja hyöty parempi.


      • Anonyymi

        Mä kokeilin kerran piruuttaan ja olin viikon ilman Mitään.....en kyllä huomannut mitään maailmalopun oireita, kai se on niin, että kuinka niitä kyttää. Kourallinen päivässä ei kyllä ole hyvä!! Ottaa sillon, ku on tarvis.

        T. 55


    • Kipuhevetissäelävä

      Kovista selänalueen ja nivelien kivuista kärsivänä olen käyttänyt jo yli 20v iltaisin Triptyl 25mg ja lisänä myös Diapam 5mg jotta saan nukuttua. Annos pysynyt samana koko ajan. Minulla ei ole ollut tarvetta käyttää diapamia mistään muusta syystä. Triptylillä ei ole vaikutusta normaaliin mielialaan. Joten em lääkityksellä pääni ja oloni on ollut selkeä. Tulehduskipulääkket on ajat sitten kokeiltu,ei ole hyötyä vaan haittoja kroonisissa kivuissa. Verenpainelääkitys on,en käytä alkoholia.
      Kivut lisääntyivät vammojen takia hiljattain,en saanut nukuttua kunnolla ja kävin lääkärissä ja käytin muutaman päivän ajan ensin Panacodia,ei auttanut kipuihin,maksasta puuttuu entsyymi arvelua jotta ei tehoa. Sitten Tramalia josta ei ollut apua kivut ennallaan,olo jotenkin huono tokkureinen jo pitkän univajeen takia. Sydän rasittui ja koko elimistö. Turhia kokeiluja enkä halunnut käyttää koska apua ei ollut. Triptyl nykyisin 75mg ja diapam iltaisin saan nukuttua taas paremmin mutta yöheräilyä on yhä liikaa ja toimintakykyni on todella rajoittunut.
      Hassua,raivostuttavaa miten nuori päivystävä lääkäri luulee, että jos iäkäs pari viikkoa vähän nukkunut uupunut kipu potilas sanoo haluavansa opiodi lääkkeen koska kiputilanne on pahentunut eikä saa nukuttua ja olo on kauhea niin häntä luullaan päihdekäyttäjäksi ja ties miksi!
      ja se kuvitelma sanellaan papereihin! ns. Omalla lääkärillä käynti selvensi asioita ja on jopa uusi epilepsia lääke resepti kirjoitettu jota en uskalla ottaa käyttöön haittojen takia. En halua olla lääke tokkurainen ja koska kipujen syyt ovat olemassa voin kaatua ja tulee lisää vammoja.
      Oikeat sairaat kipupotilaat saavat kärsiä siitä kun viihde ja päihderiippuvaiset kokeilee kaikkea.
      Lääketehtaat keksivät uusia kalliimpia lääkkeitä joita markkinoidaan. Vanhoista ja hyvistä lääkkeistä keksitään haittoja kuten diatsepaamista.

      • bipo_paassa

        Kuten myös. Kärsin kroonisista kovista kivuista ja nyt lievemmistä mutta päivittäisistä kivuista. Herään kipuihin ja minua masentaa koko herääminen. Jätin antipsykootit ja otin triptylin itse takaisin vaikka sekään ei minulla aina toimi. Minulla se taas lisää väsymystä ja sitä kautta masennusta. Se vaikuttaa serotoniinitasoihin ja itse reagoin huonosti kaikkiin tällaisiin lääkkeisiin mutta apu se on tilapäinenkin apu jos tuota nyt vähän söisi. Jäljelle tähän jatkuvan kivun ja epämukavan olon aiheuttamaan lamaannukseen, uupumukseen ja masennukseen jää vain oxamin ja aina sekään ei tuota haluttua tulosta. Monesti kuitenkin palauttaa toimintakykyä paremmin kuin mikään muu.


      • bipo_paassaa
        bipo_paassa kirjoitti:

        Kuten myös. Kärsin kroonisista kovista kivuista ja nyt lievemmistä mutta päivittäisistä kivuista. Herään kipuihin ja minua masentaa koko herääminen. Jätin antipsykootit ja otin triptylin itse takaisin vaikka sekään ei minulla aina toimi. Minulla se taas lisää väsymystä ja sitä kautta masennusta. Se vaikuttaa serotoniinitasoihin ja itse reagoin huonosti kaikkiin tällaisiin lääkkeisiin mutta apu se on tilapäinenkin apu jos tuota nyt vähän söisi. Jäljelle tähän jatkuvan kivun ja epämukavan olon aiheuttamaan lamaannukseen, uupumukseen ja masennukseen jää vain oxamin ja aina sekään ei tuota haluttua tulosta. Monesti kuitenkin palauttaa toimintakykyä paremmin kuin mikään muu.

        Minusta me kärsimme eniten lääkärien asenteista ja yleisesti negatiivisesta asenteesta bentsoja kohtaan. Jotkut juo viinaa, minä otan bentson silloin tällöin ja en juo ollenkaan. Ihan kuin se olisi nykyään suuri synti.

        Lääkärit voisivat AP:n tapaan itsekin joskus popsia noita lääkkeitä mitä määräilevät ja minkä kuvittelevat ovan hirveän tehokkaita ja hyviä. Voi käsitys avartua.


      • reisikipureisikipu

        Minulla on reisikipuja ja minulla meni pahimmillaan 10kpl Altermolia (tunnetaan myös Panacodina) päivässä. 900mg Gabapentiniä kolmesti päivässä rauhoitti kipuja niin että pärjään aika mukavasti neljällä Altermolilla päivässä. Gabapentin on myös epilepsialääke ja aavistuksen nukuttaa ja sitten ollut vähän ripulia, tässä minulla tämän lääkkeen sivuvaikutukset. Oletko
        kipuhelvetissäelävä kokeillut Gabapentiniä; jos et, et tiedä sopisiko tämä lääke sinulle.


      • Selkäkipuinenvanhus
        bipo_paassa kirjoitti:

        Kuten myös. Kärsin kroonisista kovista kivuista ja nyt lievemmistä mutta päivittäisistä kivuista. Herään kipuihin ja minua masentaa koko herääminen. Jätin antipsykootit ja otin triptylin itse takaisin vaikka sekään ei minulla aina toimi. Minulla se taas lisää väsymystä ja sitä kautta masennusta. Se vaikuttaa serotoniinitasoihin ja itse reagoin huonosti kaikkiin tällaisiin lääkkeisiin mutta apu se on tilapäinenkin apu jos tuota nyt vähän söisi. Jäljelle tähän jatkuvan kivun ja epämukavan olon aiheuttamaan lamaannukseen, uupumukseen ja masennukseen jää vain oxamin ja aina sekään ei tuota haluttua tulosta. Monesti kuitenkin palauttaa toimintakykyä paremmin kuin mikään muu.

        Käytän kipukynnys lääkkeenä Triptyliä 25mg tbl iltaisin kipujen takia ja se auttaa unen saamisessa ja olo tuntuu normaalilta väsymiseltä eikä ole ollut haittoja. Kokemus: Olen ottanut x2 vahingossa,en ollut varma olinko ottanut, 2 tbl eli annos Triptyliä 50mg ja tuli ikävä haittavaikutus esiin. Jalkoja pisteli,tunnottomuutta,kipua ja muutenkin huono olo ja en saanut heti unta. Triptyl ei ole kolmiolääke joten pidän sitä parempana kuin esim. niitä garbapentiini epilepsia lääkkeitä,joiden haitoista ole lukenut. En tarvitse mieliala lääkitystä ja oloni ja toimintakykyni on huono vain jos en saa nukuttua tarpeeksi kipujen takia. Diatzepaamista tiedän,että on ihmisiä jotka pystyvät käyttämään samaa pientä 5mg annosta iltaisin vuosikausia.
        Ihmiset,vaivat ja vammat ovat erilaisia. On vain itse löydettävä lääke mikä auttaa kutakin selviytymään vaivojensa kanssa.


      • Anonyymi

        No samma täällä. Tosin en käytä Diapamia nukahtamiseen. Parempi Melatoniini 5mg. Kävin Kävin tossa koiralenkillä, nostin jalkaa, kun hihna meni takaa...siiihen jäi lenkki, pääsi sellainen huuto, et kattelin ympärille nonlona, et kuuliko kukaan. Siitä melkein kontaten kotiin.Otin pari Tramalia (50mg) ei mitään vaikutusta....odotteln puoli tuntia ja otin neljä panacodia...ei mitään vaikutusta....Sit tuli tenkkapoo, et mitäs nyt. ei muut, ku Netflix päälle ja ootellaan huomista. Aamulla soitin lääkärilleni, selitin tilanteen, et nyt ei päästä punkasta. Hän määräsi uuden lääkkeen EI KOLMIOlääke. Pääsin siitä sit jotenki apteekkiin..ja kappas puoli tuntia ei kipua ?? (Apteekki tossa ihan nurkalla) Joskus näinkin : )


    • bipo_paassa

      Aamen. Kaikillä lääkkeillä on sivuvaikutuksia mutta itselleni on toistuvasti käynyt SSRI- ja antipsykootti/neuroleptilääkkeiden kanssa niin, että lopulta se masennus mihin ne on hankittu pahenee ja sivuvaikutukset halvaanntuttavat niin, että elämänlaatu ei todellakaan parane. En kärsi psykooseista, joten ei ole mitään järkeä syödä näitä jatkuvasti ja pilata omaa elämänlaatua. En minä millään sairaseläkkeellä ole, joten asialla ON väliä. Pitäisi pystyä elämään ja toimimaan.

    • klonatsepam

      Toimii yhä vuosien jälkeen, ja toimii myös kaikki osaset kropassa. Mutta alkoholia en ota tippaakaan. Näin pystyn elämään, tunteet vähän tietysti turtuu mutta se on erityisherkälle siunaus. SSRI:t jätin muutaman päivän kokeiluihin, joka jo riitti aiheuttamaan hetkellisesti lisääntymiskyvyttömyyttä. Muiden oireiden lisäksi. Erityisherkille antidepressantit ovat erityisen pahoja sivuoireet siis, mutu. Juuri muuten julkaistiin tutkimus etteivät bentsot aiheuta dementiaakaan. Viihdekäyttäjät pilaavat bentsojen mainetta ja hankaloittavat niitten saantia myös heillä jotka niitä oikeasti tarvitsevat, pystyäkseen olemaan kuin normaali työssäkäyvä ihminen. Ihmeitä ne ei silti tee.

    • Anonyymi

      Täysin samaa mieltä. Käyttänyt Diapamia 43v. Eräs nuori tyttö ..lääkäri, terveyskeskuksessa sanoi " eiköhöän me rueta vähentää noita bentsoja. " Määräs jotain ..paniikkihäirölääkkeitä...Juma tuntui, että pää räjähtää. Vein ne takas apteekkiin. Sanoin legurille, että mä taidan tietää noista lääkkeistä enemmän, kuin sinä, että jatketaan vaan sitä diapami juttuua. Meni vähän vaikeeks, pienen keskustelun jälkeen tultiin samaan tulokseen.Se täytyy vielä mainita, että tämä nuori tyttö oli uusi, mun henk koht lääkäri, eikä ilmeisesti "tuntenut minua, no nyt tuntee : )

    • Anonyymi

      NA sta saa vertaistukea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe