Haluan yrittäjäksi, yrittäjän päiväraha ja muuta

Niin.haluttaisi.yrittää

Mulla on yritysidea, jota olen suunnitellut jo pitempään. Olen yrittänyt hakea tietoa kaikista asioista, mutta ne on niin hankalaa tekstiä etten oikein ymmärrä. Eniten pelottaa että jos yritys ei tuotakaan mitään, niin mistä saan rahaa elämiseen? Luin jostain yrittäjän päivärahasta, mutten tajua mitä se tarkoittaa. Eikö ollut niin ettei yrittäjä voi saada mitään tukea yhteiskunnalta (kuten esim. työttömille maksettava päiväraha), niin mikä tuo yrittäjän päiväraha on ja mistä sitä haetaan, kuka maksaa, kenellä mahdollisuus saada ja minkä suuruinen se on?

Tunnen pintapuolisesti pientä yritystä pyörittävän ihmisen, jolla ei välillä ole mitään toimintaa pitkiin aikoihin. Millä hän elättää silloin itsensä? Sanoi vähän aikaa sitten, ettei ole maksanut itselleen palkkaa puoleen vuoteen. Mistä hän sitten saa rahaa, kun jollainhan hän elää? Ei ainakaan köyhältä vaikuta, vaan asuu isossa ja uudessa okt:ssa kai vuokralla (en ihan varma onko vuokralla vai omistaako), uudehko auto, moottoripyörä, harrastaa paljon kaikenlaista, matkustelee, ei pihistele ruuassa, ostelee jatkuvasti uusia vaatteita jne. Minä luulin että on varakas ja tienaa hyvin, kun elämän tyyli näyttää siltä, mutta sanoi ettei maksa itselleen edes palkkaa ja sanoi että yritys kiikun kaakun että menee nurin. Tämä henkilö ei ole naimisissa, eli puolison tulot ei selitä elintasoa. En tunne häntä niin hyvin, että kehtaisin kysyä asioita häneltä kun jos hän kokee sen jotenkin loukkaavaksi.

Ja vielä kerran, että kannattaako alkaa yrittäjäksi, jos ei voi olla ihan "100 varma" että onnistuu? Olen palkkatöissä, mutta työ on puuduttavaa paskaa ja haaveilen omasta firmasta. Liittyisi mun omaan rakkaaseen harrastukseen, jolle ei jää aikaa kun päivät menee töissä ja vapaalla niin vitun väsynyt ettei jaksa ja pysty mitään.

Jos päätän kuitenkin kokeilla, miten kannattaisi edetä ja mitkä on niin sanotut turvaverkot, jos ei otakaan tuulta alleen?

12

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjän_tulot

      Ei yrittäjä voi tuijottaa kuukausitienestiä, yrittäjä katsoo vuositienestiä tai oikeastaan 10 vuotis tienestiään.

      Itselläni on rakennusalan yritys jolla on mennyt taantuman takia aika huonosti, yritys on mulle velkaa reilu 80 000€.

      Nyt parina vuotena ollaan taasen noustu pahimmasta reilu 20% kasvulla joten olen pikku hiljaa lyhentänyt velkaa.

      Ennen tuota taantumaa yritykseni pärjäsi hyvin 20 vuotta, kun siinä kerää jotain sukanvarteen niin voi elellä muutaman vuoden ilman tulojakin.

      Yrittäjä on vain viimeinen joka saa korvauksen, aina edelle menee verot, palkat, ostot, yms.

      Yrittäjän päiväraha on kustannusten korvausta kun olet reissuhommissa, sen maksaa sinun yritys sulle.

      Kysyit miten kannattaa toimia, no ensimmäisenä jollekin yrittäjäkurssille josta saat ihan oikeaa tietoa yritystoiminnasta, saat myös neuvoa hinnoittelusta ja katelaskennasta.
      Nuilla tiedoilla voit sitten arvioida onko yrityksellä toimintaedellytyksiä.

      • Niin.haluttaisi.yrittää

        "Ennen tuota taantumaa yritykseni pärjäsi hyvin 20 vuotta, kun siinä kerää jotain sukanvarteen niin voi elellä muutaman vuoden ilman tulojakin."

        Mitä yllä oleva tarkoittaa? Sitäkö, että on jäänyt (itse maksettua) palkkaa säästöön tilille? Sulla on jo aika pitkään ollut yritys, mutta tällä tuntemallani henkilöllä jotain 10 -vuotta ehkä, ja alussa lähti hyvin nousuun ja oli toimintaa ja tuloja ainakin 3 ensimmäistä vuotta, mutta sitten ei enää ole ollut kuin ehkä 3 - 6 kk vuodessa, eikä aina sitäkään.

        Jokatapauksessa, yrittäjille ei siis ole olemassa mitään turvaverkkoa yhteiskunnalta? Voiko sossusta saada rahaa elämiseen, varsinkin jos on perheellinen?


      • fdsk
        Niin.haluttaisi.yrittää kirjoitti:

        "Ennen tuota taantumaa yritykseni pärjäsi hyvin 20 vuotta, kun siinä kerää jotain sukanvarteen niin voi elellä muutaman vuoden ilman tulojakin."

        Mitä yllä oleva tarkoittaa? Sitäkö, että on jäänyt (itse maksettua) palkkaa säästöön tilille? Sulla on jo aika pitkään ollut yritys, mutta tällä tuntemallani henkilöllä jotain 10 -vuotta ehkä, ja alussa lähti hyvin nousuun ja oli toimintaa ja tuloja ainakin 3 ensimmäistä vuotta, mutta sitten ei enää ole ollut kuin ehkä 3 - 6 kk vuodessa, eikä aina sitäkään.

        Jokatapauksessa, yrittäjille ei siis ole olemassa mitään turvaverkkoa yhteiskunnalta? Voiko sossusta saada rahaa elämiseen, varsinkin jos on perheellinen?

        "Jokatapauksessa, yrittäjille ei siis ole olemassa mitään turvaverkkoa yhteiskunnalta? Voiko sossusta saada rahaa elämiseen, varsinkin jos on perheellinen?"

        Ei minkään näköistä. Suoraan peruspäivärahalle. Onhan sekin toki jotakin, mutta pääasiassa kannattaa laittaa rahaa sukanvarteen silloin kun menee hyvin, eikä esimerkiksi YELiin.


      • Niin.haluttaisi.yrittää
        fdsk kirjoitti:

        "Jokatapauksessa, yrittäjille ei siis ole olemassa mitään turvaverkkoa yhteiskunnalta? Voiko sossusta saada rahaa elämiseen, varsinkin jos on perheellinen?"

        Ei minkään näköistä. Suoraan peruspäivärahalle. Onhan sekin toki jotakin, mutta pääasiassa kannattaa laittaa rahaa sukanvarteen silloin kun menee hyvin, eikä esimerkiksi YELiin.

        Saako siis kuitenkin peruspäivärahaa, vaikka on yritys, vai vasta jos yritys menee konkkaan? Tää on juuri se, mitä en ymmärrä, että saako jotain peruspäivärahaa jos ei ole tuloja eikä voi maksaa ittelleen palkkaa, vai ei.

        Miksi tää on tehty niin sekavaksi ja vaikeasti ymmärrettäväksi, ettei mitään ymmärrä, mitä lukee? Moni varmaan jättää perustamatta yrityksen siksi, kun ei saa selkoa näistä asioista. Minäkin tahtoisin, mutta toisaalta on työ mistä on varmat tulot, niin ei uskalla, vaikka kuinka ottaa päähän työ ja se kun haluttais tehdä jotain mistä oikeesti pitää.


      • Yrittäjän_tulot
        Niin.haluttaisi.yrittää kirjoitti:

        "Ennen tuota taantumaa yritykseni pärjäsi hyvin 20 vuotta, kun siinä kerää jotain sukanvarteen niin voi elellä muutaman vuoden ilman tulojakin."

        Mitä yllä oleva tarkoittaa? Sitäkö, että on jäänyt (itse maksettua) palkkaa säästöön tilille? Sulla on jo aika pitkään ollut yritys, mutta tällä tuntemallani henkilöllä jotain 10 -vuotta ehkä, ja alussa lähti hyvin nousuun ja oli toimintaa ja tuloja ainakin 3 ensimmäistä vuotta, mutta sitten ei enää ole ollut kuin ehkä 3 - 6 kk vuodessa, eikä aina sitäkään.

        Jokatapauksessa, yrittäjille ei siis ole olemassa mitään turvaverkkoa yhteiskunnalta? Voiko sossusta saada rahaa elämiseen, varsinkin jos on perheellinen?

        Sillä on iso merkitys mitä tuloillansa hankkii.
        Auto, viina, naiset yms. ovat tulevaisuuden kannalta huonoja sijoituksia.
        Oma asunto, sijoitusasunto, metsää, yms. kiinteää omaisuutta on tukevaisuuden kannalta hyviä kun niissä on varat tallella.

        Minun yritys on myöskin sesonki yritys.
        Eli sesonki alkaa toukokuussa ja lopahtaa viimeistään marraskuussa.
        Pahimmillaan sesonki oli 2kk pitkä.
        Parhaimmillaan hommia on ympäri vuoden.

        Eli kesällä painetaan niin pitkiä päiviä kuin jaksetaan ja talvella tehdään niitä vähiä hommia mitä on tarjolla.

        Liikevaihto oli parhaimmillaan 1,1 m€ ja surkeimmillaan nyt laman aikana 260 000€.

        Jos kuvittelet että yrittäjä selviää vain 8h tunneilla niin unohda yrittäjyys.
        Alussa on tehtävä kaikki työt mitä saa ja sitten myöhemmin voi alkaa virittelemään itselle sopivaa työmäärää kun näkee miten kassavirta muodostuu.

        Nyt itselläni on tilanne että voin alkaa höllentämään tahtia 26v yrittäjyyden jälkeen, aloitan loivaa laskua eläkkeelle.

        Ja tosiaan sille yrittäjäkurssille ihan ensimmäiseksi jotta ymmärrät mitä vastuita sulla on ja ettei sulla ole juurikaan oikeuksia.
        Opit myös hinnoittelemaan työsi oikein.
        Mulla oli onneksi taustajoukkoja jotka kehottivat hinnoittelemaan oikein, hintani ovat olleet aina korkeammat kuin muilla kilpailijoilla.


    • konkurssinkärsinyt

      Yrittäjä ei saa mistään päivärahaa, ellei lopeta todistettavasti kokonaan yritystoimintaansa. Se tarkoittaa ilmoitusta Kaupparekisteriin yritystoiminnann lopettamisesta, kaiken yrityksen omaisuuden realisoimista, sekä velkojen maksamista, tai konkurssiin hakeutumista. Pitkä prosessi ja peruspäiväraha alkaa juosta senkin jälkeen vasta sitten, kun puolen vuoden karenssi on kärsitty.
      Eräs mahdollinen turva on Yrittäjäin työttömyyskassa, mutta siihenkin pätee samat yritystoiminnan lopettamisen ehdot päivärahan maksamiselle, kuin TE-keskuksen ja Kelan määrittelemissä ehdoissa. Erona on, että Yrittäjäin työttömyyskassa maksaa ansiosidonnaista päivärahaa, joka on korkeampi kuin peruspäiväraha. Lisäksi on mahdollista saada ansiosidonnaista (YEL-tulosidonnainen) sairauspäivärahaa lääkärin määräämän sairausloman ajalta omavastuuajan jälkeen. Päivärahan suuruus riippuu maksetusta YEL-tulosta ja kassassa pitää olla jäsenenä muistaakseni vähintään kymmenen kuukautta, ennenkuin päivärahaoikeus syntyy (työssäoloehto).
      Kannattaisi mennä yrittäjäkurssille, jolloin asiat selkiintyvät ja osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman ja kannattavuuslaskelmia. Moni yritys on kaatunut ja yrittäjä velkaantunut pahasti, kun aloitetaan mutu-tuntumalla.

    • Siperiaeiopeta

      Jos perustat elämäsi tukien varaan, niin yrittäminen ei ole sua varten. Yrityksen perustaminen on se yrittämisen helpoin osuus yrittäjyydessä. Jos ei siitäkään oikein selviä, niin vaikuttaa, että kykysi ovat suuntautuneet jonnekin muualle kuin yrittäjyyteen.

    • kokoemusta_on

      Toiminimiyrittäjä voi nykyisin saada päivärahaa todella helposti. Riittää kun tuotannollinen ja taloudellinen toiminta on seis ja lopettaa YEL-vakuutuksen maksamisen ja ilmoittautuu työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Kassan jäsen saa ansiosidonnaista jos ei kuulu kassaan päivärahan maksaa Kela.

    • Iskäkuoli

      Se kaverisi on saanut muhkean perinnön.
      Minä lopetin kitkutuksen yrittäjänä ,kun olin jo 63v ja sain komeen perinnön isävainaalta.

    • Sivutoimisuus

      Perusta sivutoiminen yritys ja tee vähän yritystoimintaa silloin ja tällöin ansiotyön ohella.
      Jää työttömäksi, saat pitää yrityksesi, koska toiminta on sivutoimista ja "olet kykenevä vastaanottamaan kokopäiväistä työtä."
      Nauti päivärahasta ja/tai sovitellusta päivärahasta ja tee sivutoimisesti rakkaaseen harrastukseen liittyvää, mielekästä työtä. Ei riskejä.

      Osuuskunta ja sen kautta laskuttaminen (säilytät työntekijä-statuksen) on myös vaihtoehto.

    • Äxk
    • WanhaYrittäjä

      Ei kannata Suomeen perustaa yritystä. Itse olen maksanut nyt tänä vuonna joka kuukausi melkein 15.000e veroja (alv ennakkovero) ja tehnyt yötä päivää töitä. Kumminkaan en sitten yhteiskunnalta saa lopuksi mitään vastinetta rahoille, laiskojen elättämiseen menevät ja opiskelijoiden bilettämiseen. Olen ainakin niin kyllästynyt noihin veroihin, että ensi kuun alussa siirrän yritykseni Viroon, siellä yrittäjyys vielä kannattaa. Suomessa ei kannata kuin kotona makaaminen, koska työnteosta täällä vain rangaistaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe