lääkiksen pääsykoe

123455as

Hei, onko enään mitään mahkuja oppia tarvittavia asioita 2018 pääsykokeeseen? siis aivan nollasta aloittaminen kyseessä fy ja ke eivät ole mitään erikoisosaamistani, enkä ole käynyt lukiota vaan olen toisen asteen koulutuksessa tällä hetkellä.lääkäri oli mulla haaveena ylä-asteella mutta sillon mua ei koulut kiinostaneet eikä ole sen jälkeenkään kunnes luulin löytäväni oman alan, kunnes sitten lääkis haaveet juolahti mieleen ja hirveä hinku sinne..mutta pelkään että en tule oppimaan koskaan tarvittavia asioita.

23

7195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • styukj

      Ainahan voi mennä aikuislukioon.

      • Ap1245566

        Olen aikomassakin syksyllä koska enä ei ala mitään kursseja täällä ainakaan.mutta siis aion silti käydä nykyisen kouluni loppuun koska en näe järkeä vaihtaa enää lukioon kokonaan koska yli puolet käyty nykyisestä😁Mut siis fy,ke,bi kurssit aion käydä iltalukiossa en aio kirjottaa mitään aineita ku nään fiksumpana panostaa sihen pääsykokeeseen..ja siis alotan nytten itseopiskelun ja menen syksyllä sinne iltalukioon..mutta siis mietin vaan että vaikka menen iltalukioon luen seuraavan reilu vuoden aivan hitosti niin onko realistia ajatella osaavansa asiat 2018 pääsykokeissa?


      • Piankandi

        Ei ole realistista. Aikuislukiossa kurssit menevät sitä tahtia, kuin että olisit kirjoittamassa ylioppilaaksi kolmen vuoden kuluttua. Kurssit kannattaa käydä oikeassa järjestyksessä, joitain voi käydä muussakin järjestyksessä, mutta voit näistä jutella tarkemmin opettajan kanssa.

        Ymmärrän, että sinulla on nyt se "hinku" sinne lääkikseen, mutta lääkikseen ei päästä sillä tavalla "hinkumalla", vaan päämäärätietoisesti työskentelemällä. Olet nuori. Käy kaikessa rauhassa koko aikuislukio työn ohessa, tai ainakin lääkisaineiden lisäksi äidinkieli, (lyhyt)matematiikka ja englannin kieli. Näitä kaikkia tulet tarvitsemaan lääkiksessä. Sitä matematiikkaa tarvitset, että ylipäätään ymmärrät mitään fysiikan ja kemian lukio-opinnoista.


    • tsemppailija

      Itse opiskelin lukiossa vain pakolliset kurssit luonnontieteistä. Sitten päätin haluavani lääkikseen. Heti lukion jälkeen aloitin itseopiskelun sekä kävin iltalukiossa mm. kemiaa ja fysiikkaa. "Matikkapäätä" ei hirveästi ollut, mutta opin kuitenkin. Laskin ja laskin. No, pääsin ehkä puoliväliin vaadittavalla tasolla pääsykokeessa kun 2 hakukertaa lääkikselle uhrasin. Ei onnistunut :/ Vaihdoin alaa, nyt opiskelen terveysalaa kuitenkin. Eli, voi olla, että pystyisit pääsemään sisään v. 2018 haussa, mutta realistisesti se vaatisi koko vuoden täyttä työtä ja mahdollisesti valmennuskursseja tai muuta yksityisopetusta. Fysiikka on haastavaa, lukion pitkästä matikasta on iso etu sen opiskelusta, ilman sitä voi se olla todella haastavaa. Totta kai, haaveita täytyy olla, mutta itse viisastuneena pyydän pohtimaan, kuinka paljon haluat/pystyt panostamaan ja mikä on realista. Mikäli haluat jonkin ulkopuolisen mielipidettä, käy juttelemassa esim. valmennuskurssijärjestäjille ja kysy heidän mielipidettä, kun ovat satoja hakuprosesseja nähneet :) Lue myös tietopaketteja esim. Lääkisvalmennukselta tai Valmennuskeskukselta. Katso tilastoja, kuinka moni hakee ja kuinka moni tosiaan onnistuu. Uskoa itseen ja realistista katsetta eteenpäin!

      • Piankandi

        Tuo pitkän matikan rooli lääkikseen pääsyssä on vähän ufo. Lukion fysiikka on mitoitettu niin, että siitä selviää lyhyelläkin matikalla, mutta oikeasti melkein kaikki lääkiksessä olevat ovat lukiossa lukeneet matikan pitkänä, ihan yksittäisiä on joukossa lyhyellä matikalla.


    • Tsemii

      Sinuna tähtäisin vuoteen 2019 tai 2020 tai jopa 2021. Kuulostaa varmasti liian kaukaiselta, mutta jos todella sinne haluat niin se vaatii todella päämäärätietoisuutta ja aikaa. Luovuttaa ei kannata eikä kuunnella muita (että ei kannattaisi mukamas hakea montaa kertaa, tottakai kannattaa jos vain itsellä haluja on!)

      Siksi, että sinulla on koulu vielä kesken (et millään voi panostaa samaan aikaan molempiin) ja toisaalta tärkeää käydä ne tietyt lukion kurssit. Lukion kurssit tosiaan kannattaa käydä järjestyksessä ja ihan perinteisenä opiskeluna tunneilla (ei pelkkänä itseopiskeluna kotona). Nykyinen koulu kannattaa käydä ihan kunnialla loppuun. Kannattaa jossain vaiheessa se valmennuskurssi ottaa.

      Mikään ei estä aikuisiällä(kään) vaihtamasta alaa, urasuunnitelmia ja aloittamasta aivan alusta puhtaalta pöydältä. Hyvä palkka ja taattu työllisyys luultavasti on hyviä motivaation keinoja.

    • realismianytvähänhei

      Lol vai että vuonna 2020 tai 2021... C'mon. Vähän nyt realismia. Kyllä sinne lääkikseen kannattaa pyrkiä jo heti 2018. Vuodessa ehtii aivan hyvin omaksua matikan ja luonnontieteet, jos on normaaliälyinen ihminen. Se kyllä vaatii hirmuisen määrän työtä, jos aloittaa nollasta, että siinä mielessä 2019 varmaan on todennäköisempi, mutta kyllä minä hakisin jo 2018. Siitä saa ainakin jo kokemusta pääsykokeen osalta.

      • tuotapikaakandi

        Ehtii vuodessa kahlaamaan aineistot läpi, joo...

        Mutta kun se ei vielä riitä, asiat pitää olla hallussa ainakin Laudatur-tasolla, mielellään ylikin. Lääkiksen pääsykoe on kilpailutyyppinen tilanne, jossa parhaat voittaa. Ja koska ne vieruskaverit siellä pääsykokeessa ovat opiskelleet ihan jäätävästi, niin pitää sinunkin osaamisen olla korkealla tasolla päihittääksesi ainakin osan heistä.


      • 69696969

        Lääkikseen valitaan opiskelijat niistä, jotka osaavat lukion fysiikan ja kemian parhaiten. Ja siihen osaamiseen ei riitä pelkkä pänttäys, vaan pitää olla vähän lahjakkuuttakin oppia ko. aineita, koska kaikki pääsykokeisiin tulevat ovat päntänneet ja paljon. Pisimmälle pääsevät ne, jotka ovat lahjakkaita JA päntänneet paljon.

        Kuka tahansa voi opetella vaikka uskonnon tai historian kirjat ulkoa, mutta aineet joissa lasketaan paljon ovat aika paljonkin eri asia.

        Käytännössä lääkiksessä juuri kenelläkään ei ole fyken (ja matematiikan) pitkistä oppimääristä huonompaa yo-arvosanaa kuin eximia. Suunnilleen kolmasosalla tai puolella on laudatur.


    • Aloittaja1245

      Joo mun suunnitelma on nyt se että alotan ny lukee itsenäisesti kokopäiväisesti(sillon ku en oo koulussa) ja sit meen syksyllä iltalukioon enä ei ala kursseja ja haen jo keväällä 18 teen kaikkeni tän vuoden ja uskon et se ei riitä niin uskon et kevääl 19 on jo ihan hyvät mahikset päästä!mulla on sisko lääkiksessä joten saan siltä apua onneks xd ja ens talvena en viä mee valmennuskurssil mut sit seuraavana vuonna meen(Joseen pääse ekalla) aion tehdä tän unelmani eteen helvetisti työtä!

    • Shj

      Osaatko opiskella itsenäisesti? Ostat siis fy,ke,bi lukion kirjat itsellesi kotiin ja luet. Vaikeaa varmasti on, mutta ei mahdotonta jos motivaatio kohdillaan. Pitkän matematiikan kurssit kannattaa ehdottomasti käydä jossain aikuislukiossa. Ja sitten tietenkin meet valmennuskurssille.

      Eikö sua sitten kiinnostaisi esim ensihoitaja tai sairaanhoitaja? Olisi huomattavasti vähempi vaiva, mutta sama työkenttä ja samalla tavalla autetaan ihmisiä

      • Aloittaja12567

        Joo osaan ja saan mun siskon vanhat lukio kirjat ja valmennuskurssi kirjat mun sisko on siis lääkiksessä niin se auttaa paljon tässä..Ja menen ens talvena valmennuskurssille jos oon sillä tasolla että on ees jotkut mahikset päästä sisään koska en koe mitään hyötyy meneväni sinne ens talvena viä jos mulla on pallo ihan hukassa..oon miettiny sairaanhoitajaa mut lääkäri on mun unelma nii sitä kohti


    • Shhhhhjjjj

      Tottakai sä menet valmennuskurssille jo ennen yhteishakua 2018, jos oikeasti meinaat sillon tosissasi hakea. Shj

    • todnäk-läpi2017

      Ei ole mitään saumaa. Ei siellä kokeessa perusasioita osaamalla läpi mennä vaan soveltamalla ja siinä ei hinku auta vaan aika.

      • Aloittaja134

        Niin sitä just meinasinki että joo ehin kyllä perusasiat oppimaan hyvin mut ehtiikö mitenkään tässä ajassa oppia sinne vaadittavaa tasoa vuos on pitkä aika mut ei sihen nähden mihin tähtään tulevaisuudessani....


      • Kielinatsi
        Aloittaja134 kirjoitti:

        Niin sitä just meinasinki että joo ehin kyllä perusasiat oppimaan hyvin mut ehtiikö mitenkään tässä ajassa oppia sinne vaadittavaa tasoa vuos on pitkä aika mut ei sihen nähden mihin tähtään tulevaisuudessani....

        Totta kai sulla on mahdollisuus. Riippuu vaan sun omista kyvyistä että saatko ahdettua tiedon päähäsi. Iso osa kommenotoijista ei edes ole koko koetta koskaan nähnyt. Näin on tääll ja muualla. Mä tiedän monta jotka on päässyt ekalla ja vuoden lukemisella. Niin stadiin kuin muuallekin. Sun vaan pitää olla järjestelmällinen, ahkera ja kerrata, kerrata ja kerrata.


      • eivakuuta
        Aloittaja134 kirjoitti:

        Niin sitä just meinasinki että joo ehin kyllä perusasiat oppimaan hyvin mut ehtiikö mitenkään tässä ajassa oppia sinne vaadittavaa tasoa vuos on pitkä aika mut ei sihen nähden mihin tähtään tulevaisuudessani....

        Opettele myös kirjoittamaan asiallista suomea junttisuomen lisäksi.


    • Niinsevainon

      Jos olet lahjakas ja ahkera voit onnistua vuodessa. Jos jompikumpi puuttuu menee useita vuosia. Kummankin ominaisuuden puuttuessa ei onnistu koskaan.

    • Hannayya

      Oletko ajatellut nettilukiota? Voisit omassa tahdissa käydä nr kurssit kotoa koneella.

    • Mafylainen

      On realistista, kaiki on kiinni omasta työpanoksestasi. Nollasta aloittavalle suosittelen Mafyn järjestämiä täys valmennuskursseja. Ne on tyyreitä, mutta hintansa arvoisia.

    • Katamanda

      Mafy on hyvä! Se auttoi paljon kaveria, joka sitten kovalla työllä pääsi sinne lääkikseen:-) Kannattaa käydä lueskelemassa älyvuotoa, sielt saa näkemystä siitä, miten ehkä kannattaa lukea. Laskurutiinia pitää muun tiedon lisäks näemmä olla reippaasti. Tsemppiä!

    • Leikkurinveitsi

      Jos kaipaat apua niin facesta löytyy lääkisryhmiä. "Lääketieteen pääsykoe" -ryhmään voi esim heitellä kysymyksiä ja muut sitten auttavat.

    • Pääsi4kerralla

      3-4 kertaa kun käy yrittämässä niin joko pääsee tai sitten kannattaa tunnustaa tosiasiat. 1-2 pisteen päähän jääviäkin on 50 kpl per paikkakunta...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe