Oman työllistymissuunnitelman kirjoittaminen itse?

SuhtaudunVarauksella

TE-keskuksesta ehdottavat nykyisin vaihtoehtona, että työtön kirjoittaisi itse oman työllistymissuunnitelmansa.

Tämä pitäisi tehdä niin, että jatkossa painaa molin omassa asioinnissa "yhteydenottopyyntöä" ja sieltä valitsee "työllistymissuunnitelman tarkistus ja päivittäminen", jonka jälkeen ilmeisesti joku valmis pohja lähetetään työttömälle, johon pitää rustata suunnitelma itse (tuolla tosin lukee, että kyseessä on soittopyyntö).

Kysyin, että eikö tuota voisi tehdä lähettämällä se suunnitelma suoraan virkailijalle sähköpostiin, kun s-postiosoite on tiedossa, niin ei, vaan se pitäisi nimenomaan tehdä tuolta molin "yhteydenottopyyntö"-painikkeen kautta.

Itse en vielä ole nähnyt käytännössä mimmoiselle pohjalle tuo suunnitelma kirjoitetaan, ja kyselläänkö siinä jotain muutakin kuin vain työllistymissuunnitelman sisältöä.

Onko kellekään muulle vielä ehdotettu tämmöistä toimintatapaa (sen sijasta, että omille sivuille kirjattaisi erikseen soittopäivä, jolloin soitetaan ja tarkistetaan suunnitelma)?

Onko tässä joku juju takana, miksi virkailijat ehdottavat tuota "sinähän voisit kirjoittaa itse päivitetyn työllistymissuunnitelman", sen sijaan, että päivittäisivat vain esimerkiksi vanhan. Onko taustalla joku karenssitehtailun juoni, vai miksi näin toimitaan?

Jostain syystähän tämäkin tapa on ohjeistettu TE-virkailijoille kertomaan asiakkaille nyt uutena vaihtoehtona.

21

5057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VirkaloisetKuriin

      Käske te-keskuksen asiakaspalvelijan tehdä työnsä. Suunnitelman kirjoittaminen on hänen tehtävänsä. Sinä voit tehdä sen, jos saat TESsin mukaisen palkan sen kirjoittamisesta. Onpä röyhkeää ja laiskaa väkeä nuo te-keskuksissa loisivat asiakaspalvelijat.

      • Justjooo

        Jos kirjoitat itse, tiedät mitä olet luvannut eikä sinne kirjata mitään ylimääräistä - tietenkin sen saa aina tarkistaa. Oletko yksinkertainen?


    • miksinäin1

      Eikös te-toimiston virkailijoille makseta palkkaa ja tätä palkkaa saavat siitäkin hyvästä että kirjoittavat työllistämissuunnitelmia etc, itse ihmettelen tätä miksi asiakkaan pitää itse kirjoittaa suunnitelmansa ja tavallaan tehdä se työ joka on kuulunut tähän asti te-toimiston virkailijalle suunnitelman kirjoittamisessa. Koittavat ilmeisesti vain päästä helpolla virkailijat tässä että sitten voivat mielivallassaan joko hyväksyä tai hylätä työllisyyssuunnitelman jonka työtön on itse kirjoittanut

    • MitesMenee

      Mites jos lähettävät suunnitelman itselle laadittavasti, niin tuleeko se sähköisenä ja voiko sen palauttaa sähköisenä? Vai onko tässä joku juoksutus ideana että pitää postitse lähettää tai käydä kiikuttamassa se lähimpään TE-keskukseen?

      Kaikkea on nähty viimeaikoina, niin mistään järkiperäisyydestä ei voi olla varma enää nykyisin.

      Kenelles tuo nakki on napsahtanut että on joutunut itse laatimaan oman suunnitelmansa, miten menee käytännössä?

    • KenelleJoTehty

      Onko joku muu vielä sopinut TE-keskuksen kanssa tuosta itse laadittavasta työllistymissuunnitelmasta, "joka lähetetään työttömälle laadittavaksi"? Mikä on jutun juoni?

      Koitetaanko siinä udella muitakin yksityisasioita jollain lisälomakkeella ohessa jollain rasti-ruutuun menetelmällä, vai laittavatko suoraan aktivointisuunnitelman työllistymissuunnitelman sijasta, vai mikä on jutun juju?

      Vai tuleeko siinä vain ihan perus työllistymissuunnitelma, mutta vain kirjoitettavaksi itse? Kuka tuommoisen on nyt kerennyt TE-keskukselta jo saamaan ja miten meni?

      • KenelleJoTehty

        On joku uusi tänä vuonna tullut toimintatapa tai vaihtoehto, mutta mikä tuossa on siis taka-ajatuksena?

        Ei ne näitä toimintatapojen muutoksia tee, ellei siinä ole jotain jujua millä pelataan omaan pussiin tavalla tai toisella.


    • virtuaalitoimisto

      Työtönhän tekee kaiken itse. Esim. Kun jää työttömäksi, ja erehtyy menemään paikanpäälle Te.keskukseen ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, niin ei siellä mitään tehdä. Neuvotaan että omilla pankkitunnuksilla käyt netissä ilmoittautumassa.

      Näköjään sitten kaikki muukin hoituu sähköisesti netissä itse tehden.

      Lopun alkua.. Te.keskuksethan lakkautetaan ja tällähetkellä ne virkailijat ei ehi tehdä muuta kuin näitä hallituksen määräämiä haastatteluja, joista ei liene hyötyä kovin monelle.

      • fdgdfghgf

        Noista kuulusteluista ei tosiaan ole hyötyä kenellekään. En kadehdi edes niitä, jotka on nyt työllistetty kuulustelijoiksi. Tuskinpa se herkkua lienee sekään. Ellei sitten ole psykopaatti.

        Itse kirjoitin pari vuotta sitten oman työllistymissuunnitelmani ja lähetin sen sähköpostitse TE-toimiston työntekijälle. Se hyväksyttiin, mutta kaksi vuotta myöhemmin se näkyi hukkuneen ja nyt puhuttiin vain heidän versiostaan, johon korjauksena olin omani laatinut.

        Olisi kiinnostavaa kuulla, miten tuo toimii käytännössä. Ehkä siihen syssyyn on ympätty joku asia, johon joutuu ruksimaan 'kyllä', tai ei pääse lähettämään suunnitelmansa. Ja tosiaan laittaa työnhakija tekemään virkailijan työ. Kohta pitää varmaan laatia karenssilausuntonsakin itse, ja orjasopimuksensa.


    • hskahd

      Minä olen aina kirjoittanut itse aktivointisuunnitelman; ihan sellainen vapaamuotoinen selvitys, jossa käyn läpi terveydellisiä, elämäntilanteeseeni liittyviä asioita ja pohdiskelen työttömyyteni syitä. Minusta ainakin tuntuu siltä, että te-viranomaiset arvostavat sitä, että työtön panostaa edes aktivointisuunnitelmansa tekemiseen, jos ei muuta panostettavaa ole. Sen olen vienyt mukanani palaveriin ja asia on käsitelty.

      Kannattaa muutenkin kirjoittaa se itse, koska silloin ei ainakaan voi syyttää toisia virheistä. Kuvitelkaa nyt tilanne, jossa kerrotte asioitanne virkailijalle, joka laittaa ne ylös. Väärinymmärtämisen vaara on suuri ja tulkinnalliset eroavaisuudetkin sekottavat pakan.

      Minusta olisi outoa jos joku muu tekisi aktivointisuunnitelman, joka koskee MINUA.

      Tietenkään en ole saanut töitä, mutta ei ole tullut karenssejakaan.

      • 9299929929

        Niin, mutta ei nyt vissiin ollut pelkästä aktivointisuunnitelmasta kyse, vaan myös ihan työllistymissuunnitelman kirjoittamisesta itse. Vai koskeeko tuo pelkkää aktivointisuunnitelmaa tuo itse laatiminen?


    • y5gre

      Kyllä noita te toimiston virkailijoita on helppo viilata linssiin, olivat antanne pari työtarjousta mihin piti hakea mut ei voinu vähempää kiinnostaa, soittavat maanantaina työkäristä ja kysyivät olinko hakenut sanoin vaan että olin ja eivät tarvinneet työntekijöitä, vaikken mitään ollut hakenut, nekin kyllä uskoo kaiken mitä niille sanoo :D

      • työnhaku_taksilla

        Paitsi että firmat lähettävät listat työpaikkaa hakeneista aina välillä. Se on vähän tuurista kiinni. On siis oikein sanoa haastattelussa "hain, koska TE-toimisto pakotti minut hakemaan", mutta menemättä ei saa jättää. Tietysti pitää muistaa pyytää kulkemiseen kanssa avustukset siinä samalla jos ei ole tuloja tarpeeksi matkan ollessa pitkä.


    • toolateyy

      mitäpä noita hyödyttää kun ne rikolliset hirviöpirut ehtineet hylätä työmarkkinatuen maksun olemattomalla syyllä eli tekevät rikoksen

    • jjfesjif

      Kukaan tehnyt suunnitelmaa itse? Onko hyväksytty?

      • lygyhglhghjg

        Minä olen tehnyt oman suunnitelman ja lähetin sähköpostilla. Ei huomioitu lainkaan ja sain sanktion.


      • oikeudenmukaisesti

        Työlainsäädännössä luki muistaakseni jotain tyyliin, että itse tehtyä korvaavaa suunnitelmaa ei hyväksytä. Toisaalta se on aivan sama, koska tiedät varmasti itse paremmin mitä teet, kuin jokin byroo. Eli pitää kirjoittaa siihen suunnitelmaan hakevansa koulutusta vastaavaa työpaikkaa. Tällä tavalla vastuu työpaikan saannista siirtyy koulutusjärjestelmälle. Lisäksi pitää kirjoittaa, ettei ole kiinnostunut kouluttautumaan toiselle alalle, mutta voi täydentää oman alansa tietoja!


      • töissä_rallatellen

        Jäi tietysti sanomatta, että jos ikää on yli 30 vuotta, ei lisää koulutusta enää oteta vastaan: Silloin ollaan työiässä ja käyttämässä niitä hankittuja tietoja ja taitoja! :)


    • helppoelämiä7

      TE mammat uskoo mitä tahansa, itse kehuskelin hakeneeni sinne ja tänne.
      Vaikka en ole hakenut mihinkään.
      Päivät kuluu kaljapöhnässä... en tee koskaan duunia, paljon mukavampaa nostaa korvauksia.
      Nytkin odottolen että klo tulee 9.00 saan salkun haettua, päivä käyntiin.

      • jatkasamaanmalliin

        Ihan hyvä valinta yhteiskunnalle tuo. Elinajan ennusteesi lyhenee koko ajan. Valtio pääsee sinusta nopeammin eroon., kun maksa sanoo irti sopimuksensa.


      • helppoelämiä7
        jatkasamaanmalliin kirjoitti:

        Ihan hyvä valinta yhteiskunnalle tuo. Elinajan ennusteesi lyhenee koko ajan. Valtio pääsee sinusta nopeammin eroon., kun maksa sanoo irti sopimuksensa.

        Salkhu haettu, maksa kestää jooo koska pidän tipattoman tammikuun joka vuosi!


      • sua_siällä
        jatkasamaanmalliin kirjoitti:

        Ihan hyvä valinta yhteiskunnalle tuo. Elinajan ennusteesi lyhenee koko ajan. Valtio pääsee sinusta nopeammin eroon., kun maksa sanoo irti sopimuksensa.

        Kestääkös itselläsi pumppu työelämää? Vaatimukset kasvaa koko ajan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe