Velkaorjuus

Sisältöpuuttuu

Onko kenelläkään muulla sama tunne, että elämässä ei ole muuta kuin velan maksua Suomessa?

Jo pelkkä asuntolaina pitää köyhyydessä. Ja sitten on ne muut...

46

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi.OLI.hyvä.maa

      Ei ole reilu tällainen yhteiskunta joka suosii ihmisten perustarpeilla riistämistä, esim. kohtuuttoman hintainen asuminen, kohtuuttoman kallis ruoka, jne.
      Tavallisten ihmisten toimeentuloa ja elämisen edellytyksiä on suomessa tahallaan vaikeutettu jo 90-luvun alusta lähtien. Työpaikat suorastaan työnnetään jonnekin kiinaan samalla kun elämisen kustannuksia hilataan ylöspäin koko ajan perkele!

    • köyhäpysyköönlestissään

      ei ole pakko yrittää elää leveämmin kuin rahkeissa on varaa.

      oletko koskaan ajatellut velkojiasi? heillä vasta epäreilu tilanne onkin, jos et ole kykenevä tai halukas makamaan velkojasi sovitusti takaisin. monen yrityksen ja ihmisen elämä on pilattu velallisten toimesta. osa siitä kaatuu myös yhteiskunnan maksettavaksi.

      velkaorjuuteen joutuu vain omalla ahneudella. ei se ole oikeata orjuutta. ei se ole kenenkään muun syy kuin velallisen itsensä.

    • Pahaollaaina

      Velkaorjuus on oikeaa ja aitoa orjuutta.

      Onko vaihtoehtoa Suomessa?

      • IhanaaTyhmyyttä

        Ai vaihtoehtoako, olla ottamatta lainaa.

        Miksi laina ahdistaa, senhän on itse ottanut - kuuluukin maksaa itse pois.

        Lainat eivät tule puskista, ne otetaan itse.

        Lainahan otetaan parantamaan elämäntilannetta.
        Voi ostaa asunnon - saada matalammat asumiskulut - vaakakupissa tietenkin lainan hoitokulut. Mutta vuosien kuluttua asunto on maksettu. Kokonaisuudessaan rahaa kului vähemmän kuin vuokra-asukkaalla 20-25v.


      • Pieniero
        IhanaaTyhmyyttä kirjoitti:

        Ai vaihtoehtoako, olla ottamatta lainaa.

        Miksi laina ahdistaa, senhän on itse ottanut - kuuluukin maksaa itse pois.

        Lainat eivät tule puskista, ne otetaan itse.

        Lainahan otetaan parantamaan elämäntilannetta.
        Voi ostaa asunnon - saada matalammat asumiskulut - vaakakupissa tietenkin lainan hoitokulut. Mutta vuosien kuluttua asunto on maksettu. Kokonaisuudessaan rahaa kului vähemmän kuin vuokra-asukkaalla 20-25v.

        Ei se aivan noin mene että oma asunto tulee kalliimmaksi kuin vuokra-asunto.
        Vuokra-asunnon vuokralla kustannetaan asunnon hankintakulut ja hoitokulut yhtiövastikkeineen, lisäksi pikku voitto omistajalle.

        Ero syntyy siitä että kun ostetaan oma asunto niin ei tyydytä samaan tasoon kuin vuokrakämpässä vaan halutaan parempaa/paremmalla paikalla.
        No sehän tulee kalliimmaksi kuin halvempi vuokra-asunto.


      • ergegege
        Pieniero kirjoitti:

        Ei se aivan noin mene että oma asunto tulee kalliimmaksi kuin vuokra-asunto.
        Vuokra-asunnon vuokralla kustannetaan asunnon hankintakulut ja hoitokulut yhtiövastikkeineen, lisäksi pikku voitto omistajalle.

        Ero syntyy siitä että kun ostetaan oma asunto niin ei tyydytä samaan tasoon kuin vuokrakämpässä vaan halutaan parempaa/paremmalla paikalla.
        No sehän tulee kalliimmaksi kuin halvempi vuokra-asunto.

        Joskus oma asunto voi tulla kalliimmaksi kuin vuokra-asunto ja toisinaan taas halvemmaksi. Tämä riippuu täysin ostettavasta asunnosta ja sen kunnosta ja missä se sijaitsee, paikkakunnan vuokratasosta, omasta tilanteesta jne. Jos ostaa vanhan huonokuntoisen asunnon, voi sen remontointiin kulua valtavat määrät rahaa ja sitä ei silti saa asuttavaan kuntoon. Vastaavasti muuttotappiopaikkakunnilla asuntojen arvot laskevat koko ajan ja asunnon myynti ylipäätään on erittäin vaikeaa, koska ostajia ei yksinkertaisesti ole.

        Joidenkin urakin on myös sellaisessa vaiheessa, että paikkakuntaa pitää voida vaihtaa tiuhaan. Jos haluaa korkeaan asemaan, pitää olla valmis luopumaan asunnosta jopa alle vuoden sen ostamisesta. Jos saa paremman työpaikan 500 kilometrin päässä niin sinne kannattaa muuttaa, vaikka olisi juuri äsken ostanut asunnon. Asunnon takia paikkakuntaan sitoutuminen on typeryyttä.

        Eli pitää aina ajatella rationaalisesti, ei ostaminen aina ole järkevin vaihtoehto. Asunto kannattaa ostaa, jos ajattelee jäävänsä pitkäksi aikaa paikkakunnalle ja hinnat ovat järkeviä. Ja silloinkin lainaa ei kannata ottaa maksimimäärää, vaan rahaa pitää jäädä joka kuukausi säästöön ainakin muutaman satasen verran.

        Ja muuten, kaikki vuokranantajatkaan eivät tee voittoa. Jos vuokranantajat ovat ostaneet liian kalliin asunnon, jossa on korkeat juoksevat kustannukset ja paljon korjauskuluja, voi asunto mennä tappiollekin. Vuokraa ei nimittäin voi pyytää kuin markkinahinnan verran, oli asunnon kulut sitten mitä tahansa. Jos naapurissa vuokrataan vastaavaa asunto 500 eurolla, ei sitä enempää voi pyytää, vaikka kulut itsellä olisivat kaksinkertaiset. Vuokralaisia kun ei kiinnosta pätkääkään vuokranantajan kulut (eikä tarvitse kiinnostaakaan), vaan he vertaavat niitä muihin asuntoihin. Itse tunnen ainakin pari, joilla on vuokrasijoittaminen epäonnistunut. Toki tunnen niitäkin, joilla asuntosijoittaminen on onnistunut, mutta ei asuntosijoittaminen oikeasti ole sen varmempi sijoitus kuin osakkeetkaan.


    • Brutaalimaa

      Köyhyys on karmean todellinen tunne Suomessa ja kun sen orjan paikankin menettää (vattu miten ruma ajatus) niin pankki vie auton ja asunnon perheen alta. Sitten tulee kuvioon avioero ja sitten mennään...

      • oravattomaksi

        Oravanpyörästä voi hypätä, jos pokka kestää sosiaalisen paineen.
        Palkkaduuni, oma talo, puoliso, pari kersaa ja autoa sekä koirat on se kulissi jota ylläpidetään "kunnollisen elämän" mittapuuna - oli niihin varaa tai ei.
        Siitä liikaa poikkeaminenhan olisi sosiaalinen riski.

        Mutta velkahelvetin loppukin se tosin voisi olla myös monelle.


      • terrik
        oravattomaksi kirjoitti:

        Oravanpyörästä voi hypätä, jos pokka kestää sosiaalisen paineen.
        Palkkaduuni, oma talo, puoliso, pari kersaa ja autoa sekä koirat on se kulissi jota ylläpidetään "kunnollisen elämän" mittapuuna - oli niihin varaa tai ei.
        Siitä liikaa poikkeaminenhan olisi sosiaalinen riski.

        Mutta velkahelvetin loppukin se tosin voisi olla myös monelle.

        jättää ne vahingot tekemättä, eli ne pari kersaa, ja makssa velan pois. Senjäleen ei huolen häivää ja voi nauttia elämäsrtä.


    • Orjantuskaa

      Viina auttaa?

      • killisli

        jos se 'auttaa' niin olet jo menettänyt kaiken tai menettämässä.


    • sdfjsdfjsdkds

      Kyllä se on orjuutta kun työtä ja toimeentuloa ei ole kuin kasvukeskuksissa ja kuinka ollakaan siellä myös asumisen ja asuntojen hinnat ovat huipussaan! On se kyllä perkele miten pirullinen ja kiero systeemi onkaan pitänyt keksiä, saatana! Teitpä miten päin vaan niin aina häviät ja maksat kohtuuttomasti, perkele!!

      • pollkj

        jos omaasi maksat niin itsellesihän se raha jää. Nyt on korotkin olemattomat.Saat rahasi takaisin korkojen kera kun myyt.Minä saan maksamani summan moninkertaisena.


    • Paskameininki

      Sanos muuta, kaikki menee täällä ja terveyskin.

    • Poisjaäkkiä

      Joku päättäjämmekin lipsautti että alle 4000 eur/kk on köyhä eli aika sisäpiirissä pitäisi olla jos haluaa perheen elättää täällä?

      Itse päätin jo lähteä.

      • Onnistunut-suunnitelma-

        Minä lähdin myös, jo yli 20 vuotta sitten. Ensin opiskelin Suomessa veronmaksajien tukemana 25-vuotiaaksi (peruskoulu, lukio, opisto, yliopisto). Opiskeluaikoina olin kesä- ja iltatöissä mutta enpä juuri veroja maksellut kun tienestit kuitenkin jäivät niin pieniksi. Melkein heti valmistumisen jälkeen sitten aukesikin mahdollisuus ulkomailla, ja sille tielle jäin.

        Nyt vedän palkkaa 6800 euroa kuussa käteen. Kun puoliso saa suunnilleen saman verran niin kyllä sillä pärjää.

        Vielä 18 vuotta työelämää täällä ja sitten muutan takaisin Suomeen nauttimaan puhtaudesta, siisteydestä, turvallisuudesta ja hyvästä edullisesta sairaanhoidosta. Mitään eläkettä en Suomesta saa mutta en odotakaan koska työeläkkeeni tulee olemaan 70 % viimeisestä palkastani.

        Jään siis puhtaasti nettosaajaksi ja siitä tietysti kiitän kovasti Suomea.


      • pysy.siellä.vaan
        Onnistunut-suunnitelma- kirjoitti:

        Minä lähdin myös, jo yli 20 vuotta sitten. Ensin opiskelin Suomessa veronmaksajien tukemana 25-vuotiaaksi (peruskoulu, lukio, opisto, yliopisto). Opiskeluaikoina olin kesä- ja iltatöissä mutta enpä juuri veroja maksellut kun tienestit kuitenkin jäivät niin pieniksi. Melkein heti valmistumisen jälkeen sitten aukesikin mahdollisuus ulkomailla, ja sille tielle jäin.

        Nyt vedän palkkaa 6800 euroa kuussa käteen. Kun puoliso saa suunnilleen saman verran niin kyllä sillä pärjää.

        Vielä 18 vuotta työelämää täällä ja sitten muutan takaisin Suomeen nauttimaan puhtaudesta, siisteydestä, turvallisuudesta ja hyvästä edullisesta sairaanhoidosta. Mitään eläkettä en Suomesta saa mutta en odotakaan koska työeläkkeeni tulee olemaan 70 % viimeisestä palkastani.

        Jään siis puhtaasti nettosaajaksi ja siitä tietysti kiitän kovasti Suomea.

        Suomi ei ole enää sama maakuin lähtiessäsi. Mm. puhtaus, siisteys ja turvallisuus on mennyttä.


      • Onnistunut-suunnitelma-

        Päinvastoin. Omistan asunnon Suomessa ja vietän siellä kesäisin kuukauden ja joulun aikaan kaksi viikkoa, sekä muutamia pitkiä viikonloppuja vuosittain. Suomi nimenomaan on yhä todella puhdas, siisti, ja turvallinen paikka asua. Jopa Helsingin ydinkeskusta, jossa itse asun.

        Katsos kun minä olen nähnyt todellista likaisuutta, kurjuutta ja sen miltä tuntuu mennä metroon kun tietää että voi rajähtää kappaleiksi matkan aikana.

        Naurattaa niin kovin kaikki nämä valitukset mitä saa lukea siitä miten Suomi on pilalla - valittajille tekisi todella hyvää asua jonkin aikaa jossain muualla; voisivat silmät avautua.

        Suomi on mahtavan hieno paikka.


    • lkjutu

      min en ainakaan kotooni mihnää lähe ikuna.

    • Kylmääkyytiä

      Pankki myös heittää perheen hankeen heti kun maksukyky droppaa.

      • IhananKipeeKetju

        Mutta pitäähän asioihin varautua, lainaa pitää ottaa sen verran kuin pystyy maksamaan.

        Se että jos joutuu työttömäksi pitää olla mukana suunnitelmassa, esimerkiksi vakuutuksen avulla. Tai viisaampi myy asuntonsa ennen ongelmia.

        - Mitä vaikeeta tässä on ymmärtää?


      • fhfgjhk
        IhananKipeeKetju kirjoitti:

        Mutta pitäähän asioihin varautua, lainaa pitää ottaa sen verran kuin pystyy maksamaan.

        Se että jos joutuu työttömäksi pitää olla mukana suunnitelmassa, esimerkiksi vakuutuksen avulla. Tai viisaampi myy asuntonsa ennen ongelmia.

        - Mitä vaikeeta tässä on ymmärtää?

        Joo, se on se jälkiviisaus se viisauden laji, jota jokaiselta löytyy, sinultakin.


      • IhananKipeeKetju

        Mitä ihmeen jälkiviisautta on vaihtoehtoihin varustautuminen?

        Ainakin 4 kertaa vuodessa suunnittelen talouttani, ihan reaalisia suunnitelmia, mitä jos asiat menevätkin huonosti. Miten maksan vastikkeet & korjauslainat asunnosta, millä ostan ruokaa ja mahdolliset ajalle ei yllättäen tulevat laskut.

        Tällätavalla taloutta katselleena olen nähnyt taloudenhoidossani ihan realistisiä riskejä, ja olen muuttanut sitten suunnitelmiani. Tietenkin riskit ovat hyvin pieniä, mutta koen että niihin tulee varautua. Mutta viimeksikin muutin erästä asiaa, koska ulkomailta maksuunpantu raha ei ollut tullut ennen viimeistä mahdollista päättämishetkeä, muutin sitten suunnitelmiani jotta en ajautuisi tuntemattomanriskin alueelle.

        Oikeasti talouttaan suunnittelemalla saa eurollaan eniten.

        - Tällähetkellä pitkä lainaraha on hyvin halpaa - Tätä kannattaisi minun käyttää enemmän.
        - Maksuaikakortti velka on usein järkevä vaihtoehto 1kk kulutuksen siirtämiseksi edullisemmalle hetkelle. Tämänkin hyödyntäminen merkitsee ennakkosuunnittelua talouden hoitamiseksi. Nytkin tässäkuussa maksettava korttilasku on yli 3000€. Tunnen onnistuneeni hyvin suunnittelussa. Ennen kuin laskukaan oli tullut, oli sen maksuun rahat tulleet. Tilanne että kokonaisbalanssi oli miinuksella, kesti ratkaisevan alle viikon. Tämä irroitti tarvittavan lisä 3000€ helpoiten hetkeksi käyttööni. Normaalisti kortti makaa käyttämättömänä.

        Taloudensuunnittelussa ei käytännössä ole liianpientä juttua, kyllä 100€ optimointia kannattaa lähteä jo hakemaan. Tämän kun tekee aina kun se on mahdollista, muodostuu siitä vuodessa jo paljon rahaa.

        Tämän talouden optimoimin en anna vaikuttaa kulutukseeni, lähinnä vaikuttaa isojen hankintojen hetkeen, mutta viimeistään 3 kk sisään realisoin kulutustarpeen.

        Talouden optimoinnin aikaskaalasta:
        Pyöritän kahta optimoinnin pituutta, 3-12 kk ja yli 10 vuotta. Ehkä on vääräoppista määritellä horisontin pituuksia, mutta minua nämä katsontamallit auttavat tekemään tarvittavia päätöksiä.


        Ehkä minulle ei kannata tulla sanomaan taloudenhoidosta.......


      • riippu.maton
        IhananKipeeKetju kirjoitti:

        Mitä ihmeen jälkiviisautta on vaihtoehtoihin varustautuminen?

        Ainakin 4 kertaa vuodessa suunnittelen talouttani, ihan reaalisia suunnitelmia, mitä jos asiat menevätkin huonosti. Miten maksan vastikkeet & korjauslainat asunnosta, millä ostan ruokaa ja mahdolliset ajalle ei yllättäen tulevat laskut.

        Tällätavalla taloutta katselleena olen nähnyt taloudenhoidossani ihan realistisiä riskejä, ja olen muuttanut sitten suunnitelmiani. Tietenkin riskit ovat hyvin pieniä, mutta koen että niihin tulee varautua. Mutta viimeksikin muutin erästä asiaa, koska ulkomailta maksuunpantu raha ei ollut tullut ennen viimeistä mahdollista päättämishetkeä, muutin sitten suunnitelmiani jotta en ajautuisi tuntemattomanriskin alueelle.

        Oikeasti talouttaan suunnittelemalla saa eurollaan eniten.

        - Tällähetkellä pitkä lainaraha on hyvin halpaa - Tätä kannattaisi minun käyttää enemmän.
        - Maksuaikakortti velka on usein järkevä vaihtoehto 1kk kulutuksen siirtämiseksi edullisemmalle hetkelle. Tämänkin hyödyntäminen merkitsee ennakkosuunnittelua talouden hoitamiseksi. Nytkin tässäkuussa maksettava korttilasku on yli 3000€. Tunnen onnistuneeni hyvin suunnittelussa. Ennen kuin laskukaan oli tullut, oli sen maksuun rahat tulleet. Tilanne että kokonaisbalanssi oli miinuksella, kesti ratkaisevan alle viikon. Tämä irroitti tarvittavan lisä 3000€ helpoiten hetkeksi käyttööni. Normaalisti kortti makaa käyttämättömänä.

        Taloudensuunnittelussa ei käytännössä ole liianpientä juttua, kyllä 100€ optimointia kannattaa lähteä jo hakemaan. Tämän kun tekee aina kun se on mahdollista, muodostuu siitä vuodessa jo paljon rahaa.

        Tämän talouden optimoimin en anna vaikuttaa kulutukseeni, lähinnä vaikuttaa isojen hankintojen hetkeen, mutta viimeistään 3 kk sisään realisoin kulutustarpeen.

        Talouden optimoinnin aikaskaalasta:
        Pyöritän kahta optimoinnin pituutta, 3-12 kk ja yli 10 vuotta. Ehkä on vääräoppista määritellä horisontin pituuksia, mutta minua nämä katsontamallit auttavat tekemään tarvittavia päätöksiä.


        Ehkä minulle ei kannata tulla sanomaan taloudenhoidosta.......

        Tykkään.
        Taloudellinen riippumattomuus tavoitteeksi -rules.


    • o0p00poo0

      Suomessa tapahtui sama kuin Yhdysvalloissa eli rikas osa rikastui huimasti ja normikansan ostovoima ei noussut vaikka kustannustaso nousi.

      Polkupyörä on vielä onneksi ja jos ei tarvitse ruuhkaan ajaa 30 km niin voi pärjätä vielä täällä jos muruja tippuu?

      • Normiton

        "normikansan ostovoima ei noussut"

        Mitä normia tarkoitat?


      • DonaldDucks
        Normiton kirjoitti:

        "normikansan ostovoima ei noussut"

        Mitä normia tarkoitat?

        Enpä tiedä mitä oOpOO.. tarkoitti, mutta keskiluokkaa tuo yleensä on tarkoittanut.

        American Dream karkaa jenkeissä yhä useammalta tavoittamattomiin teollisten työpaikkojen vähentyessä. Siihen ei Trumpin hokkuspokkus-temput auta (ellei sitten kansaa pakoteta johonkin lapiohommiin, tosin unelmiin ei niilläkään palkoilla yllä).

        Helppo oli kansa kuitenkin valehdella puolelleen lupailemalla maat ja mannut sekä kaupanpäälle kuukin taivaalta helppoheikki-höpötyksillään - populismi On helppoa.


    • Velkaloukussa

      Kyllä Maan Tavan muruillakin elää, mutta jos kustannustaso on sama kuin Tavalla niin sitten ei ja voiko sen tason valita itse jos on perheellinen?

      Onko elämässä se kirottu valinnanvapaus?

    • Hikpröööt

      Jos se on myyty ulkomaille, on parempi nostaa kädet pystyyn ja ryhtyä metsänhoitajaksi.

    • Buhuuuuuu

      Keskustelin eilen automyyjän kanssa. Myy uusi autoja hintaluokassa 50-300k€.
      Hirvitteli miten nuoret ostavat autoja joihin heillä ei oikesti ole varaa. Mutta se näyttänisen halu että lujaa menee.....

      • leuhka-elvis-uuuuh

        Mitä hienompi kärry, sen tyhjempi pää.


    • SSinkku

      Maksan ihan mielelläni asuntolainaa. Itsellehän sitä maksaa koko ajan. Vaikka asuntojen hinnat laskisivatkin, niin saisin asuntoa myydessä kuitenkin jotain rahaa. Jos asuisin saman ajan vuokralla, en tietenkään saisi mitään rahaa, vaikka olisinkin maksanut joka kuukausi ison summan vuokraa.

      Moni haluaa jo heti ensiasunnolta hirmuisia toiveita. Ei tyydytä vaatimattomampaan pienempään asuntoon, vaan pitäisi olla uutta ja hienoa. Myönnän, että itsekin haaveilen paremmasta asunnosta, mutta tässä nykyisessäkin pärjää hyvin. Vaikka jäisin työttömäksi, niin selviytyisin silti asuntolainastani. Rahaa riittää myös harrastuksiin. En elä yltäkylläisyydessä eikä palkka ole edes keskitasoa, mutta ilman autoa kohtuullisen vaatimattomasti eläen pärjään kyllä.

      Olen maksanut asuntolainaa reilut 10 vuotta. Vielä on noin puolet jäljellä. Jo tällä hetkellä asuntolainan lyhennys yhtiövastike on pienempi summa kuin mitä maksaisin vastaavasta asunnosta vuokraa. Tietysti lisäksi tulee maksettavaksi sähkö, nettiyhteys ja kotivakuutus, mutta nehän pitäisi maksaa myös vuokralla ollessa.

      Tavoitteenani on, että joskus kun eläkeikä koittaa, niin omistan velattoman asunnon, jossa on selvästi halvempaa asua kuin jos vertaan sitä vuokralla asumiseen. Kotini jää sitten perinnöksi, kun sen aika koittaa.

    • Specter11

      Tämä kohtuullisuus on juuri se asia, mikä täytyy ottaa huomioon. Ottaa velkaa sellaiseen asiaan, mikä on tarpeellinen ja välttämätön. Muut lainat jättää ottamatta.

      "kaikki mulle heti nyt" on päivän sana. Nuorien pitäisi saada kuu taivaalta huonolla palkalla ja mahdollisimman aikaisin.

      Olen itse perustason duunari ja oma talouspoliittinen ryhmäni ostelee aika holtittomasti autoja ym. asioita velaksi - mutta erikoista on, että se oikeasti tarpeellinen jätetään ostamatta. On älyttömän paljon esim. logistiikka-alan duunareita, jotka asuu vuokralla, mutta auto on viimeisen päälle - velaksi ostettu.

    • Pelkkää_kärsimystä

      Elämä ei ole mitää muuta kuin yhtä kärsimystä, maksamista ja velkaa, mitä järkeä tälläsessä elämässä on ylipäätään? Moista kärsimystä en eteenpäin omalta kohdalta ole jatkanut, sillä kakaran kakaraa en tähän paska maahan ole tehnyt, enkä tee.

    • IhanaaTyhmyyttä

      Pitääkö sitä velkaa ottaa sitten tyhmyyksinään?

      Ei yhteiskuntaa pidä syyttää omista tyhmistä teoista.

    • Köyhyysvituttaa

      Onko valinnan varaa jos haluaa perheen elättää täällä?

      • IhanaaTyhmyyttä

        Mutta velkahan ei lisää käytettävissä olevaa varallisuutta, vaan vähentää sitä.

        Varmaan kannattaisi opiskella taloudenlainalaisuuksia.


      • nollaohjelma

        Aina voi saada velkajärjestelyn, jos on köyhä eikä kykene maksamaan velkaansa ja on masentunut.


      • Anonyymi
        IhanaaTyhmyyttä kirjoitti:

        Mutta velkahan ei lisää käytettävissä olevaa varallisuutta, vaan vähentää sitä.

        Varmaan kannattaisi opiskella taloudenlainalaisuuksia.

        "Mutta velkahan ei lisää käytettävissä olevaa varallisuutta, vaan vähentää sitä.

        Varmaan kannattaisi opiskella taloudenlainalaisuuksia."

        Peruskoulusta vitosilla valmistuneet eivät ajattele noin. Heidän mielestään varallisuus lisääntyy aina, kun otetaan uusi laina.


    • Anonyymi

      Velkaorjuus vie elämänhalun ja -ilon.

      Kellokorttihelvetti ja työttömyys vuorotellen.

      Ei rahaa lomiin tai vaihteluun.

      Ei rahaa huolehtia perheestä.

      Toisilla Maan Tavan rahat eli enemmän kuin ehtivät kuluttaa.

      • Anonyymi

        Toiset tuhlaavat kaikki rahansa heti, koska sitä ei huomenna kuitenkaan ole. Samalla ajatellaan, että kaikki kiva maksaa kuitenkin enemmän, kuin itsellä on.

        Toiset nauttii yhdessäolosta ja ulkoilusta.

        Jostain syystä toiset nauttii elämän sen hetkisistä asioista, pärjää pienillä tuloilla ja rahaa on silti kokoajan tarpeeksi.


    • Anonyymi

      Täällä elo on kuin vangilla ja orjalla, miksei samantien kahlittaisi kaleeriin?

      Kirottu Maan Tapa.

    • Anonyymi

      Piste I:n päälle on se, että rikkaan osan tulotaso määrittää myös köyhien kustannustason eli reilukerho.

    • Älä maksa velkojasi yrityksille , mitä valitat?

    • Voi se sitäkin olla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe