Opetuslupa vs autokoulu

Kotiopettaja4554

Olisiko jo autokoulun omistajien aika tunnustaa, että heillä on maailman kallein tuote. Ajokortti.

http://m.iltalehti.fi/autot/201703282200091157_au.shtml

25

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AAAASSSShole

      Tutustu ennen valittamista yritysten kulurakenteeseen....

      • HekoHeko8

        Onneksi muilla yrityksillä ei ole "kulurakenteita"?
        On monta tapaa kilpailla asiakkaista?
        Yksi tapa on hinnoitella tuote kilpailukykyisesti. Vai, mitä opetuslupalaiset?


      • veio4

        Mitä tapahtui autokouluissa opetusalalla.
        Faktoja ei kerrota vaan pidetään ihmiset Suomi24 tasolla.

        Ensin nostettiin opetusmääriä LIIKENNETURVALLISUUDEN nimissä mutta todellisuudessa jotta saatiin ihmiset vaatimaan halvempia hintoja.

        Kaiken tuon takana on ollut se että päättäjät saisivat läpi omia intressejään jotka ovat aivan muualla.

        Sitten liikenneturvallisuus- sana unohdettiin ja päättäjät alkoivat toteuttamaan alkuperäisiä suunnitelmiaan kunhan ensin saivat kieroiltua maksajat puolelleen.

        Se on totta, että autokoulujen toiminnassa on ollut parantamisen varaa ja myös siinä lainsäädännössä jonka mukaan autokoulut ovat toimineet.

        MUTTA, nyt asiat muutetaan täysin taidottomien päättäjien toimesta jotka ajavat vain omia intressejään eivätkä ymmärrä käytännöstä yhtään mitään.

        Nyt leikitään väärillä asioilla. Ajokorttien suorittajat eivät ymmärrä millaista opetusta saavat opetusluvalla.
        Ruotsin mallia ei voi verrata, KOSKA meillä on sairas liikennekulttuuri ja tarkennettuna sen tekee sairaaksi 20 % kuskeista.


      • Siis_mitä

        Saisiko sillä ruotsin mallilla kuitenkin parempia kuljettajia, kun se kuitenkin onnistuu Ruotsissa. Suomalainen liikennekulttuuri on myös suomalaisen liikennekoulutuksen tulosta.


      • iiiooiii

        Suomalaiset ovat kovin erilaisia ihmisinä verrattuna ruotsalaisiin. Vaikka haluamme itseämme ruotsalaisiin aina verrata, suomalainen on yleensä huomattavasti sulkeutuneempi ja epäsosiaalisempi. Tämä näkyy myös liikennekäyttäytymisessä.

        Eräässä toisessa naapurimaassamme ihmiset ovat huomattavasti lähempänä suomalaisia.


      • veio4
        Siis_mitä kirjoitti:

        Saisiko sillä ruotsin mallilla kuitenkin parempia kuljettajia, kun se kuitenkin onnistuu Ruotsissa. Suomalainen liikennekulttuuri on myös suomalaisen liikennekoulutuksen tulosta.

        Pieni korjaus.
        Suomalainen liikennekoulutus ei pysty korjaamaan niitä liikennekulttuurin ongelmia jotka siirtyvät "isältä pojalle" ja "äidiltä tyttärille"

        Siinä missä Ruotsin maalla oikea liikennekulttuuri siirtyy sukupolvesta toiseen, siinä samassa meidän maalla siirtyy huono liikennekulttuuri.
        Huomaa kuitenkin, meidän liikennekulttuurista tekee ala-arvoisen vain ne vajaat 20% kuskeista jotka eivät pysty hallitsemaan mieltään vaan mielen ongelmat hallitsevat heitä.


    • OmaNapa

      Kyseine ilmiö ei ole uusi eikä yllättävä kenellekään, kuka seuraa yhtään elämää oman napansa ulkopuolelle. Ruotsissa ei ole enää vuosikausiin ollut muotia ajaa ajokorttia silloin, kun se on mahdollista, vaan silloin kun ajokorttia tarvitaan.

      • veio4

        Täytyy myös huomata se, että ajamisen opettelu useimmilla vaikeutuu 25v. ikävuoden jälkeen, ainakin jos lähtee nollasta liikkeelle.


    • juintti

      Näin on ruotsissa ajetaan opetusluvalla ja vasta kun korttia tarvitaan.. Suomessa kortti ei kovin arvokas kun hieman kilpailuttaa ja katsoo mihin menee, mutta suosin kuitenkin opetuslupa järjestelmää.

      • Vukvuk

        Ruotsissa opetuslupa oppilaalla on 9 h. Pakollista autokoulu opetusta......


      • Uhjaah
        Vukvuk kirjoitti:

        Ruotsissa opetuslupa oppilaalla on 9 h. Pakollista autokoulu opetusta......

        Ruotsissa tunti veloitus kalliimpi kuin Suomessa.....


      • Höpöhöpöhöpö13

        Höpö Höpö mitään pakollista autokoulua ruotsissa ole...


      • plaaahhhh

        Kyllä se vain niin on, että on....


      • veio4
        plaaahhhh kirjoitti:

        Kyllä se vain niin on, että on....

        Ruotsin malli:
        Ennen ajoharjoittelun aloittamista valvojan
        on yhdessä oppilaan kanssa käytävä valmistavassa teoriaopetuksessa, jonka kesto on vähintään 180 minuut-
        tia, mikä Suomessa käytössä olevan oppitunnin määrittelyn mukaan vastaa neljää tuntia opetusta. Opetukses-
        sa käydään läpi kuljettajaopetuksen tavoitteet ja sisältö, ajoharjoittelua koskevat säännökset, harjoittelun
        suunnittelu ja jäsentäminen sekä liikenneturvallisuuden ja ajamisen ympäristöystävällisyyden kannalta tärke-
        ät näkökohdat. Lisäksi ajoharjoittelumalliin samoin kuin autokouluopetukseen sisältyy kaksiosainen riskien
        tunnistamiskoulutus, jonka kesto on 180 180 minuuttia.

        Ruotsissa noin 90 % ajokortin suorittajista yhdistää autokouluopetuksen ja valvotun ajoharjoittelun ja vain
        10 % ajokortin suorittajista hankkii opetuksen pelkästään autokoulusta.

        Ajokortin hinta-arviot vaihtelevat: keskimäärin 1 350 eurosta 1 500 euroon. Kustannukset pakollisesta ope-
        tuksesta ovat keskimäärin noin 500–600 euroa.

        Siinä tietoa liikenneministeriön sivuilta, ei kannata arvailla.


      • veio4 kirjoitti:

        Ruotsin malli:
        Ennen ajoharjoittelun aloittamista valvojan
        on yhdessä oppilaan kanssa käytävä valmistavassa teoriaopetuksessa, jonka kesto on vähintään 180 minuut-
        tia, mikä Suomessa käytössä olevan oppitunnin määrittelyn mukaan vastaa neljää tuntia opetusta. Opetukses-
        sa käydään läpi kuljettajaopetuksen tavoitteet ja sisältö, ajoharjoittelua koskevat säännökset, harjoittelun
        suunnittelu ja jäsentäminen sekä liikenneturvallisuuden ja ajamisen ympäristöystävällisyyden kannalta tärke-
        ät näkökohdat. Lisäksi ajoharjoittelumalliin samoin kuin autokouluopetukseen sisältyy kaksiosainen riskien
        tunnistamiskoulutus, jonka kesto on 180 180 minuuttia.

        Ruotsissa noin 90 % ajokortin suorittajista yhdistää autokouluopetuksen ja valvotun ajoharjoittelun ja vain
        10 % ajokortin suorittajista hankkii opetuksen pelkästään autokoulusta.

        Ajokortin hinta-arviot vaihtelevat: keskimäärin 1 350 eurosta 1 500 euroon. Kustannukset pakollisesta ope-
        tuksesta ovat keskimäärin noin 500–600 euroa.

        Siinä tietoa liikenneministeriön sivuilta, ei kannata arvailla.

        Lisäksi ensimmäisellä kerralla ajokokeen läpäisee vain 48% oppilaista. Ajokokeessa käydään keskimäärin 4 kertaa, jotkut jopa yli 10.
        Kyllä siitä kustannuksia tulee vaikka miten opetusluvalla ajaisi, puhumattakaan vaikutuksesta oppilaan psyykeen.


      • eihalvalla

        Suunnitelmissa on ajokokeen ajan pidentäminen tuntiin ja Ajovarma tuskin on valmis pienentämään katetta, joten ajokokeen hinta noussee ensi vuonna noin 80 - 90 euron paikkeille. Ei aivan halpa ajokortti tule olemaan, kun kokeesta tulee myös nykyistä huomattavasti vaativampi.


      • veio4
        ammattiope kirjoitti:

        Lisäksi ensimmäisellä kerralla ajokokeen läpäisee vain 48% oppilaista. Ajokokeessa käydään keskimäärin 4 kertaa, jotkut jopa yli 10.
        Kyllä siitä kustannuksia tulee vaikka miten opetusluvalla ajaisi, puhumattakaan vaikutuksesta oppilaan psyykeen.

        Ok. Tuota en tiennyt.
        Ihme ettei Berner ole sitä kertonut, eikö olekin ihme.?


      • veio4
        eihalvalla kirjoitti:

        Suunnitelmissa on ajokokeen ajan pidentäminen tuntiin ja Ajovarma tuskin on valmis pienentämään katetta, joten ajokokeen hinta noussee ensi vuonna noin 80 - 90 euron paikkeille. Ei aivan halpa ajokortti tule olemaan, kun kokeesta tulee myös nykyistä huomattavasti vaativampi.

        Se on tietysti positiivinen asia, että kokeen kesto pitenee, jos sillä haetaan oikeita asioita, siis ettei hylätä pilkunviilauksista, tapauksista joissa opekin takapenkillä on erimieltä päätöksestä hylätä ajokoe.
        Tai jos tutvon hylkäysprosentit täytyy saada keskitasolle ja siksi on hylättävä.


      • frkie17

        Suunnitelmat ajokorttiuudistukseen ovat lähtöisin Trafin virkamiehiltä ja ministerin tehtävänä on vain toimia esittelijänä.
        Tilastoissa näkyy että henkilöt, jotka eivät ole läpäisseet ajokoetta ensimmäisellä yrityksellä, todennäköisemmin eivät tule ajamaan vakavaa onnettomuutta. Näin ajatellen virkamiehet ovat todenneet, että vaikealla ajokokeella on suuri vaikutus lisätä nöyryyttä uusien kuljettajien ajamiseen ja tehdä liikenteestä turvallisempaa.
        Mikäli kuljettajatutkintoa ei onnistuta tiukentamaan riittävästi, kun opetusvaatimuksia poistetaan, seurauksena tulee pienimuotoinen katastrofi.


      • veio4
        frkie17 kirjoitti:

        Suunnitelmat ajokorttiuudistukseen ovat lähtöisin Trafin virkamiehiltä ja ministerin tehtävänä on vain toimia esittelijänä.
        Tilastoissa näkyy että henkilöt, jotka eivät ole läpäisseet ajokoetta ensimmäisellä yrityksellä, todennäköisemmin eivät tule ajamaan vakavaa onnettomuutta. Näin ajatellen virkamiehet ovat todenneet, että vaikealla ajokokeella on suuri vaikutus lisätä nöyryyttä uusien kuljettajien ajamiseen ja tehdä liikenteestä turvallisempaa.
        Mikäli kuljettajatutkintoa ei onnistuta tiukentamaan riittävästi, kun opetusvaatimuksia poistetaan, seurauksena tulee pienimuotoinen katastrofi.

        Trafin virkamiehet tekevät sellaisia suunnitelmia saadakseen pitää pallinsa, siis istua oikeissa piireissa.
        Kertomallasi tilastojen lukutekniikalla ei maamme liikenne tule koskaan kehittymään.
        Monet huolellisimmat oppilaat jännittävät kokeessa eniten ja usein saavat hylyn sen takia. He eivät olisi olleet vaarallisia liikenteessä vaikka olisivat päässeet läpi ensimmäisellä. Toki moni heistä saa kortin ensiyrittämällä.

        Toisaalta ne rämäpäät jotka ovat vaaraksi liikenteessä saavat usein kortin ensimmäisellä, koska eivät jännitä juuri mitään ja jaksavat pidätellä vääriä asenteitaan ajokokeen ajan.

        Ainut katastofinestolaite on riittävä valvonta ihan oikeaan ajokortillisten liikenteeseen. Sieltä on kylmästi poistettava ne rämäpäät jotka eivät noudata sääntöjä. Liikenteen ongelmat on selkeästi nähtävillä jos on halua ja uskallusta ne nähdä.


      • sellainen.tapaus
        veio4 kirjoitti:

        Trafin virkamiehet tekevät sellaisia suunnitelmia saadakseen pitää pallinsa, siis istua oikeissa piireissa.
        Kertomallasi tilastojen lukutekniikalla ei maamme liikenne tule koskaan kehittymään.
        Monet huolellisimmat oppilaat jännittävät kokeessa eniten ja usein saavat hylyn sen takia. He eivät olisi olleet vaarallisia liikenteessä vaikka olisivat päässeet läpi ensimmäisellä. Toki moni heistä saa kortin ensiyrittämällä.

        Toisaalta ne rämäpäät jotka ovat vaaraksi liikenteessä saavat usein kortin ensimmäisellä, koska eivät jännitä juuri mitään ja jaksavat pidätellä vääriä asenteitaan ajokokeen ajan.

        Ainut katastofinestolaite on riittävä valvonta ihan oikeaan ajokortillisten liikenteeseen. Sieltä on kylmästi poistettava ne rämäpäät jotka eivät noudata sääntöjä. Liikenteen ongelmat on selkeästi nähtävillä jos on halua ja uskallusta ne nähdä.

        Poistamalla polttopullo veijo liikennettä vaarantamasta, on paras "katastofinestolaite" mitä ajatella saattaa.


    • Rivaattiope_

      Ja ha, sitä on opetettu tyttöjä väärin kun ekalla kerralla läpi teoriat ja inssit !
      Kyllä ne opit unohtuu kun katselee markettien parkkipaikkoja esimerkkinä unohtamisesta.
      Eletään kuin viimeistä päivää, huomisesta ei huolta kanneta.
      Samoin motarille ajaminen tuntuu olevan hakusessa varsinkin vanhemmalta väestöllä,
      suurin osa autokoulusta korttinsa saaneita.
      Nuppi ei käänny, edes peilistä vilkaista kun ohitukseen lähdetään. Motoristit suurimmassa
      vaarassa ko tilanteessa, panoksena henki.
      Suojatie- käyttääntyminen ja lakien ja asetusten noudattaminen noin 3 sadasta niitä noudattaa.
      Munaton poliisi ei hoida tehtäviään . . .

      • lyhytkatsoista

        Siinä ei paljon autokoulun tai poliisin ohjeistukset auta, jos kuski on jästipää ja kuvittelee näkevänsä kaiken ilman pään kääntelyä. Oiskohan jotain muuta tahoa vielä mitä syyttää ihmisten omasta idioottimaisuudesta?


      • veio4
        lyhytkatsoista kirjoitti:

        Siinä ei paljon autokoulun tai poliisin ohjeistukset auta, jos kuski on jästipää ja kuvittelee näkevänsä kaiken ilman pään kääntelyä. Oiskohan jotain muuta tahoa vielä mitä syyttää ihmisten omasta idioottimaisuudesta?

        Eikä myöskään ajokoe kerro siitä miten kokelas jatkaa liikenteessä kortin saatuaan. Sen kertoon vain käyttäytyminen liikenteessä ja siksi on saatava valvonta joka puuttuu liikenteen todellisiin ongelmiin.


    • höpönhöö

      Höpö höpö!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe