Miksi ratikkaa ei toteuteta yksityisellä rahalla?

koijanderi

Onhan Onnibussikin yksityinen menestysyritys, ja Onnibussihan ratikkaa myös hehkutti.

Onko ratikkahankkeessa joku ketunhäntä kainalossa?

Sijoitetut eurot pitäisi kuitenkin tuplaantua, mutta silti sijoittajat loistavat poissaolollaan.

Mikä on homman nimi? Koijataanko tamperelaisia?

37

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.oo.vaikeaa

      Ei infraa yleisesti ottaen rakenneta yksityisellä rahalla.

      • rahaamania

        Miksi ei? Nykyäänhän hehkutetaan yksityistämistä joka paikassa. Varsinkin siellä missä voi tehdä voittoja.

        Kuinka se Lahdenväylän viimeinen osuus taannoin rahoitettiin? Jotain yksityistä säätöä siinä oli muistaakseni mukana.


    • SirBrian

      Onnibus menestysyritys?? Kyllä kai...
      Menetysyritys mieluummin

    • 9988776677889

      Yksityinen vaatii rahoilleen tuottoa. Sitä ratikasta ei tule. Yksityisellä puolella osataan laskea koska kyseessä on omat rahat. Julkisella tuhlataan muiden rahoja.

    • jfbnj

      Miksi kukaan yksityinen ei rahoita Viistokadun rakentamista?

      • Realisti.ajattelija

        Koska Viistokatu ei olisi tuottava, vaan "pelkästään" ihmisiä ja liikennettä hyödyttävä.

        Ratikan on väitetty tuottavan sijoitetut rahat takaisin kaksinkertaisina.
        Mistään muusta ei voi saada sijoitetulle rahalle niin hyvää tuottoa.
        Siksi on merkillistä, ettei ratikkaa rakenna yksityinen yritys, huikealla voitolla.

        Vai voisiko sijoitushaluttomuuteen olla jokin muu syy?


      • ajattele.realistisemmin
        Realisti.ajattelija kirjoitti:

        Koska Viistokatu ei olisi tuottava, vaan "pelkästään" ihmisiä ja liikennettä hyödyttävä.

        Ratikan on väitetty tuottavan sijoitetut rahat takaisin kaksinkertaisina.
        Mistään muusta ei voi saada sijoitetulle rahalle niin hyvää tuottoa.
        Siksi on merkillistä, ettei ratikkaa rakenna yksityinen yritys, huikealla voitolla.

        Vai voisiko sijoitushaluttomuuteen olla jokin muu syy?

        Vastuu infrasta on kaupungilla, ja se päättää sen kehittämisestä. Isoissa hankkeissa on aina mukana myös yksityisiä toimijoita rakennusvaiheessa. Hankkeen luonne ohjaa sitä, miten yksityinen taho voi olla mukana rakentamisen jälkeen.

        Siihen on varmaan jokin syy, ettei ratikan tuottolaskelmien virheitä ole vieläkään osoitettu, mutta kaikenlaisia outoja teorioita ja salaliittoja nähdään siellä täällä.


      • ÄOalle100vai
        Realisti.ajattelija kirjoitti:

        Koska Viistokatu ei olisi tuottava, vaan "pelkästään" ihmisiä ja liikennettä hyödyttävä.

        Ratikan on väitetty tuottavan sijoitetut rahat takaisin kaksinkertaisina.
        Mistään muusta ei voi saada sijoitetulle rahalle niin hyvää tuottoa.
        Siksi on merkillistä, ettei ratikkaa rakenna yksityinen yritys, huikealla voitolla.

        Vai voisiko sijoitushaluttomuuteen olla jokin muu syy?

        Olen aina ihmetellyt, että mikä on tämä viistokatu, jota halutaan takaisin. Nyt viimein luin lehdestä, että sehän on se tie, joka menee keskustorin poikki. En voinut lakata nauramasta, kun joku haluaisi tuohon tien. Kuka helvetin idiootti on siihen alunperinkään rakentanut tien?


      • Realisti.ajattelija
        ajattele.realistisemmin kirjoitti:

        Vastuu infrasta on kaupungilla, ja se päättää sen kehittämisestä. Isoissa hankkeissa on aina mukana myös yksityisiä toimijoita rakennusvaiheessa. Hankkeen luonne ohjaa sitä, miten yksityinen taho voi olla mukana rakentamisen jälkeen.

        Siihen on varmaan jokin syy, ettei ratikan tuottolaskelmien virheitä ole vieläkään osoitettu, mutta kaikenlaisia outoja teorioita ja salaliittoja nähdään siellä täällä.

        "Ratikan tuottolaskelmien virheitä"? Eihän mitään ratikkaa vielä ole vielä olemassa, jonka tuottolaskelmien virheitä vosi osoittaa!
        Tähän mennessä julkaistut luvut on arvauksia, koska vielä ei tiedetä ratikan kuluja. Onko ratikan kilometrikustannus kaksinkertainen, vai viisinkertainen bussiin verrattuna, nähdään vasta sitten, kun se kaupunkijuna täällä liikkuu.
        Ratikan "tuotot" on vielä enemmän arvailujen varassa. Onko matkustajien määrä puolet, vai vain neljännes laskelmissa olleesta arviosta?

        Mutta varmaa on, että se tulee todella kalliiksi meille veronmaksajille!


      • ÄOsi.on.varmasti.alle
        ÄOalle100vai kirjoitti:

        Olen aina ihmetellyt, että mikä on tämä viistokatu, jota halutaan takaisin. Nyt viimein luin lehdestä, että sehän on se tie, joka menee keskustorin poikki. En voinut lakata nauramasta, kun joku haluaisi tuohon tien. Kuka helvetin idiootti on siihen alunperinkään rakentanut tien?

        Niin, eihän lapset toki voikaan tuollaisia asioita tietää. Siksi lasten pitäisi ymmärtää olla hiljaa silloin kun aikuiset keskustelee.


      • mars.opiskelemaan
        Realisti.ajattelija kirjoitti:

        "Ratikan tuottolaskelmien virheitä"? Eihän mitään ratikkaa vielä ole vielä olemassa, jonka tuottolaskelmien virheitä vosi osoittaa!
        Tähän mennessä julkaistut luvut on arvauksia, koska vielä ei tiedetä ratikan kuluja. Onko ratikan kilometrikustannus kaksinkertainen, vai viisinkertainen bussiin verrattuna, nähdään vasta sitten, kun se kaupunkijuna täällä liikkuu.
        Ratikan "tuotot" on vielä enemmän arvailujen varassa. Onko matkustajien määrä puolet, vai vain neljännes laskelmissa olleesta arviosta?

        Mutta varmaa on, että se tulee todella kalliiksi meille veronmaksajille!

        Kannattaa tutustua asiaan josta vaahtoa, tai muuten tekee itsestään tuollaisen pellen.


      • Realisti.ajattelija
        mars.opiskelemaan kirjoitti:

        Kannattaa tutustua asiaan josta vaahtoa, tai muuten tekee itsestään tuollaisen pellen.

        Olen sen ratikkaselvityksen lukenut läpi useaan kertaan.
        Kaikki tähän mennessä laskelmissa käytetyt luvut, on pelkkiä arvauksia.
        Ehkä sinunkin kannattaisi tutustua siihen selvitykseen ja nimenomaan tutkia, mistä ne luvut niihin laskelmiin on otettu.
        Järjen käyttö on sallittua, joskus jopa suotavaa.


      • hyvä.tulee

        Tampereen laskelman pohjana on ihan kunnollista vertailutietoa erityisesti Helsingistä ja Bergenistä. Jos Helsingissä Artic-vaunun ajaminen ja huoltaminen maksaa x € niin kyllä tokkiinsa se hinta on samalla tontilla Tampereellakin. Miksi ei olisi. Jos tiedetään, miten matkustajamäärät kehittyivät, kun otettiin käyttöön ratikan runkolinja, kuten Bergenissä, niin miksi ne eivät kehittyisi aika lailla samaan suuntaan Tampereella. Tätä varten on myös testatut tietokonemallit, joita pyöritetään jatkuvasti kun suunnitellaan bussilinjoja ja junavuoroja. Kyllä ne toimivat arvailuja paremmin.

        Kun rakennetaan lisää, pitää huolehtia joukkoliikenteestä. Kun Tampereelle tehdään raitiotie, tiedetään että joukkoliikenne toimii isommilla volyymeillä eikä mene lopullisesti tukkoon ja vaadi jotain aivan ihmeellisiä uusia kalliita tieratkaisuja. Uuden rakentamisen mukana tulee kiinteistöveroa ja tuloveroa. Nekin voidaan arvioida aika varmasti. Ratikan rakentamisen hinta on sovittu.

        Ja lopuksi. Varsinainen hyötyjä on Tampereen asukas joka saa paremman kaupungin. Nykytilanne keskustassa on surkea. Sitä ei ehkä tajua, kun siihen on tottunut -- mutta paljon parempi olisi esteetön, puhdas, nopea, hiljainen kiskoliikenne. Sekään ei ole mikään arvaus. Voi käydä ratikkakaupungissa katsomassa jos ei muuten usko.


      • vihdoin.joku.tietää
        Realisti.ajattelija kirjoitti:

        Olen sen ratikkaselvityksen lukenut läpi useaan kertaan.
        Kaikki tähän mennessä laskelmissa käytetyt luvut, on pelkkiä arvauksia.
        Ehkä sinunkin kannattaisi tutustua siihen selvitykseen ja nimenomaan tutkia, mistä ne luvut niihin laskelmiin on otettu.
        Järjen käyttö on sallittua, joskus jopa suotavaa.

        Kerro, mitkä virheet siinä on tehty ja miten selvitys olisi oikeasti kuulunut tehdä.


      • Realisti.ajattelija
        hyvä.tulee kirjoitti:

        Tampereen laskelman pohjana on ihan kunnollista vertailutietoa erityisesti Helsingistä ja Bergenistä. Jos Helsingissä Artic-vaunun ajaminen ja huoltaminen maksaa x € niin kyllä tokkiinsa se hinta on samalla tontilla Tampereellakin. Miksi ei olisi. Jos tiedetään, miten matkustajamäärät kehittyivät, kun otettiin käyttöön ratikan runkolinja, kuten Bergenissä, niin miksi ne eivät kehittyisi aika lailla samaan suuntaan Tampereella. Tätä varten on myös testatut tietokonemallit, joita pyöritetään jatkuvasti kun suunnitellaan bussilinjoja ja junavuoroja. Kyllä ne toimivat arvailuja paremmin.

        Kun rakennetaan lisää, pitää huolehtia joukkoliikenteestä. Kun Tampereelle tehdään raitiotie, tiedetään että joukkoliikenne toimii isommilla volyymeillä eikä mene lopullisesti tukkoon ja vaadi jotain aivan ihmeellisiä uusia kalliita tieratkaisuja. Uuden rakentamisen mukana tulee kiinteistöveroa ja tuloveroa. Nekin voidaan arvioida aika varmasti. Ratikan rakentamisen hinta on sovittu.

        Ja lopuksi. Varsinainen hyötyjä on Tampereen asukas joka saa paremman kaupungin. Nykytilanne keskustassa on surkea. Sitä ei ehkä tajua, kun siihen on tottunut -- mutta paljon parempi olisi esteetön, puhdas, nopea, hiljainen kiskoliikenne. Sekään ei ole mikään arvaus. Voi käydä ratikkakaupungissa katsomassa jos ei muuten usko.

        Vai on vertailutietoa Helsingistä ja Bergenistä? :)
        Helsingin ratikan käyttökuluista olen nähnyt merkittävästi toisistaan poikkeavia selvittksiä.
        Kilometrikulujen erot on olleet moninkertaisia. Hinta on ollut täysin riippuvainen selvityksen tekijän intresseistä.

        Bergenin ratikan käyttöasteen toit esille varmaankin huumorimielellä?
        Bergenissä suljettiin kadut autoilta, määrättiin tietullit, poistettiin suuri määrä oysäköintipaikkoja ja jäljelle jääneiden hinnat korotettiin järjettömän korkeiksi.

        Lisäksi Norja on rikas maa, jolla on rahaa tehdä tuollaisia päätöksiä ja vesivoiman ansiosta siellä riittää sähköä jopa myytäväksi saakka
        Suomi joutuu ostamaan ratikankin tarvitseman sähkön ja osan siitä tuottamaan öljyllä, maakaasulla ja ydinvoimalla.

        Ja laskelmissahan ratikan kilometrikustannus oli yli kaksinkertainen bussiin verrattuna. Saa nähdä, mikä tulee olemaan toteuma.


      • velkaa.tulee
        hyvä.tulee kirjoitti:

        Tampereen laskelman pohjana on ihan kunnollista vertailutietoa erityisesti Helsingistä ja Bergenistä. Jos Helsingissä Artic-vaunun ajaminen ja huoltaminen maksaa x € niin kyllä tokkiinsa se hinta on samalla tontilla Tampereellakin. Miksi ei olisi. Jos tiedetään, miten matkustajamäärät kehittyivät, kun otettiin käyttöön ratikan runkolinja, kuten Bergenissä, niin miksi ne eivät kehittyisi aika lailla samaan suuntaan Tampereella. Tätä varten on myös testatut tietokonemallit, joita pyöritetään jatkuvasti kun suunnitellaan bussilinjoja ja junavuoroja. Kyllä ne toimivat arvailuja paremmin.

        Kun rakennetaan lisää, pitää huolehtia joukkoliikenteestä. Kun Tampereelle tehdään raitiotie, tiedetään että joukkoliikenne toimii isommilla volyymeillä eikä mene lopullisesti tukkoon ja vaadi jotain aivan ihmeellisiä uusia kalliita tieratkaisuja. Uuden rakentamisen mukana tulee kiinteistöveroa ja tuloveroa. Nekin voidaan arvioida aika varmasti. Ratikan rakentamisen hinta on sovittu.

        Ja lopuksi. Varsinainen hyötyjä on Tampereen asukas joka saa paremman kaupungin. Nykytilanne keskustassa on surkea. Sitä ei ehkä tajua, kun siihen on tottunut -- mutta paljon parempi olisi esteetön, puhdas, nopea, hiljainen kiskoliikenne. Sekään ei ole mikään arvaus. Voi käydä ratikkakaupungissa katsomassa jos ei muuten usko.

        Ratikan rakentamisen hinnaksi oli sovittu 250 miljoonaa euroa. Sitten se sovittu yllättäen pompsahti 283 miljoonaan euroon.
        Kylläpäs onkin oikein luotettavia laskelmia!

        Kylläpäs kolisevaa junaa kuuntelemaan joutuva tamperelainen, onkin oikein todellinen voittaja. Miten tuollainen juna keskellä kaupunkia, tekee kaupungista esteettömän?
        Ja voit uskoa, että olen käynyt useissa ratikkakaupungeissa ja hyvin usealla ratikalla joutunut kulkemaan.
        Mutta yhtäkään äänetöntä, tai edes hiljaista, ratikkaa en ole tähän mennessä nähnyt.


      • hyvä.tulee

        Hinta muuttui, joo, kun matkustajamäärän ennuste nousi ja päätettiin tilata pitemmät ja hiukka kalliimmat vaunut. Saadaan enemmän matkustajia kulkemaan samoilla henkilöstökuluilla.

        Esteetön tarkoittaa sitä, että ratikan lattia ja pysäkki ovat samalla korkeudella eikä välissä ole suurta rakoa. Käytännössä suurin hyöty on se, että pysäkillä ihmiset siirtyvät vaunuun ja vaunusta nopeammin kuin bussiliikenteessä ja ratikalla on helppo kulkea lastenvaunujen kanssa.

        Ratikasta ei kyllä lähde ihmeempää ääntä, kun rata on suora eikä ole risteäviä ratoja. Se Tampereen uusi urbaani soundi kuullaan aikanaan.


      • Velkaa.tulee
        hyvä.tulee kirjoitti:

        Hinta muuttui, joo, kun matkustajamäärän ennuste nousi ja päätettiin tilata pitemmät ja hiukka kalliimmat vaunut. Saadaan enemmän matkustajia kulkemaan samoilla henkilöstökuluilla.

        Esteetön tarkoittaa sitä, että ratikan lattia ja pysäkki ovat samalla korkeudella eikä välissä ole suurta rakoa. Käytännössä suurin hyöty on se, että pysäkillä ihmiset siirtyvät vaunuun ja vaunusta nopeammin kuin bussiliikenteessä ja ratikalla on helppo kulkea lastenvaunujen kanssa.

        Ratikasta ei kyllä lähde ihmeempää ääntä, kun rata on suora eikä ole risteäviä ratoja. Se Tampereen uusi urbaani soundi kuullaan aikanaan.

        Ota nyt edes sen verran selvää asioista, että tiedät edes mistä täällä keskustellaan!
        Tuossa hinnassa ei ole yhtäkään ratikkaa, vaan pelkästään arvioidut radan rakentamiskulut.

        Mielenliintoista havaita, kuinka hepposilla luuloilla ratikkaa kannatetaan.
        Mutta eipä se yllätä. Kannattajat on alimpaan tuloluokkaan kuuluvia, joten he eivät joudu ratikkaa maksamaan.


      • VähänFaktaaVäliin
        hyvä.tulee kirjoitti:

        Hinta muuttui, joo, kun matkustajamäärän ennuste nousi ja päätettiin tilata pitemmät ja hiukka kalliimmat vaunut. Saadaan enemmän matkustajia kulkemaan samoilla henkilöstökuluilla.

        Esteetön tarkoittaa sitä, että ratikan lattia ja pysäkki ovat samalla korkeudella eikä välissä ole suurta rakoa. Käytännössä suurin hyöty on se, että pysäkillä ihmiset siirtyvät vaunuun ja vaunusta nopeammin kuin bussiliikenteessä ja ratikalla on helppo kulkea lastenvaunujen kanssa.

        Ratikasta ei kyllä lähde ihmeempää ääntä, kun rata on suora eikä ole risteäviä ratoja. Se Tampereen uusi urbaani soundi kuullaan aikanaan.

        Eihän tuossa luvussa edes ole mukana mitään vaunuja! Se sisältää vain itse radan välittömät rakennuskustannukset, ei edes mitään väistämättömiä oheiskustannuksia.


      • vihdoin.joku.tietää
        VähänFaktaaVäliin kirjoitti:

        Eihän tuossa luvussa edes ole mukana mitään vaunuja! Se sisältää vain itse radan välittömät rakennuskustannukset, ei edes mitään väistämättömiä oheiskustannuksia.

        Mitä ne väistämättömät oheiskustannukset on, ja paljonko niitä on?

        Harmi, että nimimerkki Realisti.ajattelija osoittautui valehtelijaksi.


      • reaalitaloutta
        vihdoin.joku.tietää kirjoitti:

        Mitä ne väistämättömät oheiskustannukset on, ja paljonko niitä on?

        Harmi, että nimimerkki Realisti.ajattelija osoittautui valehtelijaksi.

        Kaupunki on budjetoinut 56 miljoonaa oheiskustannuksiin. Ne ovat ratikkaan takia tulevia muita infrakustannuksia.


      • Realisti.ajattelija
        vihdoin.joku.tietää kirjoitti:

        Mitä ne väistämättömät oheiskustannukset on, ja paljonko niitä on?

        Harmi, että nimimerkki Realisti.ajattelija osoittautui valehtelijaksi.

        Kertoisitko mitä olen valehdellut?
        Jos tarkoitat kilometrikustannuksia, niin se löytyy ratikkaselvityksestä, juuri sellaisena kuin sen tuolla kerroin.


      • vihdoin.joku.tietää
        Realisti.ajattelija kirjoitti:

        Kertoisitko mitä olen valehdellut?
        Jos tarkoitat kilometrikustannuksia, niin se löytyy ratikkaselvityksestä, juuri sellaisena kuin sen tuolla kerroin.

        Tässä se valssi valheeksi: "Olen sen ratikkaselvityksen lukenut läpi useaan kertaan.
        Kaikki tähän mennessä laskelmissa käytetyt luvut, on pelkkiä arvauksia."

        Niitä voi toki olla muitakin. Jäit valehtelusta kiinni, kun jätit vastaamatta kysymykseeni.


      • vihdoin.joku.tietää
        vihdoin.joku.tietää kirjoitti:

        Tässä se valssi valheeksi: "Olen sen ratikkaselvityksen lukenut läpi useaan kertaan.
        Kaikki tähän mennessä laskelmissa käytetyt luvut, on pelkkiä arvauksia."

        Niitä voi toki olla muitakin. Jäit valehtelusta kiinni, kun jätit vastaamatta kysymykseeni.

        No nyt teki puhelimen automaattinen virhegeneraattori taidetta...


      • Realisti.ajattelija
        vihdoin.joku.tietää kirjoitti:

        Tässä se valssi valheeksi: "Olen sen ratikkaselvityksen lukenut läpi useaan kertaan.
        Kaikki tähän mennessä laskelmissa käytetyt luvut, on pelkkiä arvauksia."

        Niitä voi toki olla muitakin. Jäit valehtelusta kiinni, kun jätit vastaamatta kysymykseeni.

        Mikä kohta oli liian vaikea ymmärtettäväksi?
        Olen ratikkaselvityksen lukenut useaan kertaan.
        Kaikki käytetyt luvut on arvauksia.

        Onko sinulla sitten esittää faktaa toteutuneista kustannuksista?

        Mihin kysymykseen en ole vastannut?
        Tarkoitatko selvityksen virheiden osoittamista ja oikeaa tekotapaa?
        En ole väittänyt selvitystä virheelliseksi, vaan sen ennusteiden toteutumista epätodennäköisiksi.
        En minä tiedä mikä olisi oikea tekotapa, mutta ennuteen pitäminen faktana, osoittaa suurta typeryyttä.
        Kukaan ei esim. pysty kertomaan, mikä on sähkön hinta 15 vuoden kuluttua.
        Kukaan ei tiedä ratikan käyttäjämääriä.
        Eli käytännössä ei tiedetä ratikan kuluja, eikä tuloja.
        Mutta silti joku uskoo, että ratikka tuottaa sijoitetut eurot kaksinkertaisina takaisin.

        Ja siksi ketjun aihe onkin juuri tuo.
        Miksi ratikkaa ei rakenneta yksityisellä rahalla?


      • vihdoin.joku.tietää
        Realisti.ajattelija kirjoitti:

        Mikä kohta oli liian vaikea ymmärtettäväksi?
        Olen ratikkaselvityksen lukenut useaan kertaan.
        Kaikki käytetyt luvut on arvauksia.

        Onko sinulla sitten esittää faktaa toteutuneista kustannuksista?

        Mihin kysymykseen en ole vastannut?
        Tarkoitatko selvityksen virheiden osoittamista ja oikeaa tekotapaa?
        En ole väittänyt selvitystä virheelliseksi, vaan sen ennusteiden toteutumista epätodennäköisiksi.
        En minä tiedä mikä olisi oikea tekotapa, mutta ennuteen pitäminen faktana, osoittaa suurta typeryyttä.
        Kukaan ei esim. pysty kertomaan, mikä on sähkön hinta 15 vuoden kuluttua.
        Kukaan ei tiedä ratikan käyttäjämääriä.
        Eli käytännössä ei tiedetä ratikan kuluja, eikä tuloja.
        Mutta silti joku uskoo, että ratikka tuottaa sijoitetut eurot kaksinkertaisina takaisin.

        Ja siksi ketjun aihe onkin juuri tuo.
        Miksi ratikkaa ei rakenneta yksityisellä rahalla?

        Tässä se kysymys uudelleen: Kerro, mitkä virheet siinä on tehty ja miten selvitys olisi oikeasti kuulunut tehdä.

        Et osaa vastata. Selvityksen julistaminen arvailuksi, vaikkei edes tiedä, miten se on tehty, edustaa suurta typeryyttä.


      • Realisti.ajattelija
        vihdoin.joku.tietää kirjoitti:

        Tässä se kysymys uudelleen: Kerro, mitkä virheet siinä on tehty ja miten selvitys olisi oikeasti kuulunut tehdä.

        Et osaa vastata. Selvityksen julistaminen arvailuksi, vaikkei edes tiedä, miten se on tehty, edustaa suurta typeryyttä.

        Mikä nyt taas oli ylivoimainen ymmärrettäväksi?

        Tiedän kyllä kuinka nykyinen selvitys on tehty (erittäin optimistinen).
        En ole väittänyt osaavani tehdä parempaa, mutta ennusteen pitäminen faktana on tyhmyyttä.
        Lue edellinen kommenttini.


      • vihdoin.joku.tietää
        Realisti.ajattelija kirjoitti:

        Mikä nyt taas oli ylivoimainen ymmärrettäväksi?

        Tiedän kyllä kuinka nykyinen selvitys on tehty (erittäin optimistinen).
        En ole väittänyt osaavani tehdä parempaa, mutta ennusteen pitäminen faktana on tyhmyyttä.
        Lue edellinen kommenttini.

        Miten sinä et voi ymmärtää noin selkeää kysymystä?

        Tai siis heittäydyt tyhmäksi, kun jäit valehtelusta kiinni. Vai tarvitseeko sinun heittäytyä?


    • JärkiHoiiiii

      Kyllä kulki liikenne mukavasti lännen suuntaan Viistokatua Kauppakadulle ja sitä Hämeenpuiston läpi Pirkankadulle (tai Hämeenpuistokatua Mustaanlahteen). Toista on nyt.

    • klaklapklap

      ennen liikenne oli huomattavasti sujuvampaa, oli paljon ilmaisia pysäköintipaikkojakin,
      nyt vihreät ja muut vässykät ovat päässeet sotkemaan hyvät systeemit,
      autoilijoiden kyykytys saa loppua

      • 55566

        Vihreät ja kokoomus hevonperseeseen!


    • huijaustako

      Tässä taas tämä arvaus, jonka perusteella ratikka päätettiin rakentaa. Siitä jokainen voi itse päätellä kuinka hyvin ratikan kannattavuus on laskettu.

      Kiinteistötalous: 128 Me
      Sijoittajat ovat arvioineet, että raitiotie nostaa kiinteistöjen arvoa. Tämä lisää kiinteistöverotuloja.
      Kaupunki myy tontteja ja saa yksityisiltä maankäyttökorvausta.
      50 miljoonaa arvioidaan tulevan Hiedanrannasta.

      Maankäyttö: 115 Me
      Kaupunki arvioi, että reitin varrelle sijoittuisi noin 16 000 asukasta enemmän kuin samalle vyöhykkeelle bussivaihtoehdossa.
      Kaupunki arvioi, että 16 000 asukkaan sijoittuminen raitiotiereitin varrelle tarkoittaa vain 175 miljoonan euron kustannuksia. Hyöty olisi 115 miljoonaa.

      Lipputulot: 114 Me
      Arvion mukaan lipputulot kasvavat 30 vuoden tarkastelujaksolla. Joukkoliikenteen kasvu on 10 % ja kertamaksu 5 €.

      Operointi: 44 Me
      Yksi työntekijä voi kuljettaa yhä suurempaa matkustajamäärää.

      Jäännösarvo: 22 Me
      Raitiotien maa- ja siltarakenteilla, radalla sekä varikolla on vielä käyttöarvoa 30 vuoden kuluttua.

      Verotulot: 7 Me
      Rakentajat 50 % tamperelaisia.

      Ylläpito: -32 Me
      Raitiotien hoito ja ylläpito 32 miljoonaa euroa.

      Yhteensä: 398 Me

    • kkhnnkjvnkvv

      Kannattaa vierailla jossain sellaisessa kaupungissa missä on yksityisen liikennöijän järjestämä julkinen... Ei ole hurraamista... Lisäksi vaikka yksityinen sen järjestää, maksavat veronmaksajat kuitenkin osan kuluista tukina...

    • toimii22

      Tampereella osan linjoista ajaa yksityinen. En ole huomannut mitään eroa onko TKL tai yksityinen.

    • Linjaton

      Urheilupyhätöt rakennetaan yksityisellä rahalla. Yleensä ne pakkomyydään kalliilla veronmaksajien niskoille ,kiitos. Tukiraha kelpaa kaikille,myös niille yksityisille bussiyhtiöille. Teiskossa ei kävisi yksikään.

    • wert4gvertg

      Yksityistämisessä maksat ylimääräisestä, se on voitto mitä siinä tehdään ja maksat sen, herroin kukkaroon. Kyllä se onnibussikin omansa ottaa ja voitot päälle, ei kukaan pyöritä tuollaista palvelua hyväntekeväisyytenä, bussit on kalliita, kulut ja palkat että ei se helsingistä rovaniemellä taksina vie ketään yhdellä eurolla.

      • pussionni

        Onnibussihan ei ole tuottanut mitään,skotti miljardöörin sponsaamana puhuttiin isoja ,nyt on menossa alasajo.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe