Opinnäytetyöt

Omat-aivot-käyttöön

Opinnäytetöistä 99% on kirjasta referoitua turhuutta mitä edes kirjan kirjoittaja tai oppariin sitä lähteenä käyttävä ei tajua, koska se on TURHAA PASKAA millä ei ole muuta arvoa kuin se, kun joku tutkija saa hyvät rahat kirjoittamalla TURHAA PASKAA.

Mikä on opinnäytetyön merkitys? Opinnäytetyöt pitäisi poistaa ja tilalle näyttökoe. Samoin gradut. Väitöskirja eri asia, jos se antaakin jotain uutta tietoa tai näkemystä mitä kannattaa tutkia.

Kommentteja?

34

3192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näillä töillähän on usein joku tilaaja, eli menevät ihan tarpeeseen tilaajan toiveiden mukaan. Eli se olemassa oleva tieto saatetaan tavallaan kohdentaa jollekin taholle, eli se referointi saattaa joissain tapauksissa olla ihan hyödyllistäkin, sillä ideana on selvittää asiaa x taholle y.

      Miten järjestäisit käytänössä samanlaisessa mittakaavassa olevan näyttökokeen? Ja onko sinulla edes kokemusta opinnäytetyön tai gradun tekemisestä?

      • Omat-aivot-käyttöön

        Siis monella käytännön alalla OPIN voi näyttää käytännössä. Ei tarvita mitään opinnäytetyötä, joka on teoreettisen paskan jakamista ja yleensä sen tekijä ei ole itse edes ajatellut mitä kirjoittaa.
        Mielestäni koulutusaikoja pitäisi leikata 50% ja oleellista tietoa opettaa ja OPPIA!
        Nykysysteemillä tehdään vain kärpäsestä härkäsiä.
        Näyttökokeet on paljon parempi tapa.

        Itse olen tehnyt yhden AMK-tason opparin ja yhden ammattikouluun. Ammattikoulun oppari opetti enemmän, mutta senkin hyöty oli marginaalisen ryhmän tietoon tulevaa itsestään selvyyttä. Turhaa ajanhaaskuuta.

        Ymmärrän kyllä etteivät jotkut halua edes itselleen myöntää mitä turhaa skeidaa nihevana kirjoittavat ilman omaa ajattelua.

        Ja jotkut jopa pareittain tai kolmistaan, niin äly hoi!


      • Omat-aivot-käyttöön kirjoitti:

        Siis monella käytännön alalla OPIN voi näyttää käytännössä. Ei tarvita mitään opinnäytetyötä, joka on teoreettisen paskan jakamista ja yleensä sen tekijä ei ole itse edes ajatellut mitä kirjoittaa.
        Mielestäni koulutusaikoja pitäisi leikata 50% ja oleellista tietoa opettaa ja OPPIA!
        Nykysysteemillä tehdään vain kärpäsestä härkäsiä.
        Näyttökokeet on paljon parempi tapa.

        Itse olen tehnyt yhden AMK-tason opparin ja yhden ammattikouluun. Ammattikoulun oppari opetti enemmän, mutta senkin hyöty oli marginaalisen ryhmän tietoon tulevaa itsestään selvyyttä. Turhaa ajanhaaskuuta.

        Ymmärrän kyllä etteivät jotkut halua edes itselleen myöntää mitä turhaa skeidaa nihevana kirjoittavat ilman omaa ajattelua.

        Ja jotkut jopa pareittain tai kolmistaan, niin äly hoi!

        Et vastannut kysymykseeni. Miten toteutat laajuudeltaan vastaavanlaisen näytön, kuin opinnäytetyö tai saati gradu? Varsinkin, jos opiskeltu ala on enemmänkin pätevyys, kuin varsinainen ammatti.

        Ja töillä on edelleen tilaajat, eli työ on opitun soveltamista käytäntöön. Kyllähän töissäkin sovelletaan olemassa olevia asioita. Vai keksitö sinä työssäsi koko ajan jotain uutta, jolla ratkaiset työhösi liittyvät ongelmat?

        Ehkä korkeakoulut eivät ole sinua varten, jos et kykene soveltamaan teoriaa käytäntöön, jos kerran sinun mielestäsi ainut tapa oppia on käytännön tekeminen.


      • Omat-aivot-käyttöön

        Oletko olevinasi jotenkin nokkela vai? Minun tehtävä ei ole miettiä miten sen osaamisen voi näyttää, kun sitä ei näytetä opinnäytteelläkään. Koulutusta pitäisi kehittää ja tehostaa. Mutta jos ajatellaan vaikka sairaanhoitajaopintoja, niin näyttökokeella se onnistuu. Simulaatio! Kerroppa sinä mielestäsi nokkela itse vastaus kysymykseesi? Minä vain sanon ettei opinnäytetyöllä ole mitään funktiota, mutta aikaa se turhuus ottaa ja työllistää opettajia.

        Puhut yleisesti "töillä on tilaajat". Tuo kertoo ettet tiedä mitä kirjoitat. Ei nimittäin ole! Todella harvoin töillä on tilaajat, jos puhutaan yleisestä opinnäytetöistä. Ja jos tilaaja on, niin sen pienempää ryhmää työ palvelee ja suopeammin oppia tulee.

        Korkeakoulut ovat minua varten, mutta osaan käyttää myöskin omia aivojani, toisin kuin sinä. Eli minä hyödynkin opinnoista ja minusta saadaan hyvää työvoimaa.


      • Omat-aivot-käyttöön kirjoitti:

        Oletko olevinasi jotenkin nokkela vai? Minun tehtävä ei ole miettiä miten sen osaamisen voi näyttää, kun sitä ei näytetä opinnäytteelläkään. Koulutusta pitäisi kehittää ja tehostaa. Mutta jos ajatellaan vaikka sairaanhoitajaopintoja, niin näyttökokeella se onnistuu. Simulaatio! Kerroppa sinä mielestäsi nokkela itse vastaus kysymykseesi? Minä vain sanon ettei opinnäytetyöllä ole mitään funktiota, mutta aikaa se turhuus ottaa ja työllistää opettajia.

        Puhut yleisesti "töillä on tilaajat". Tuo kertoo ettet tiedä mitä kirjoitat. Ei nimittäin ole! Todella harvoin töillä on tilaajat, jos puhutaan yleisestä opinnäytetöistä. Ja jos tilaaja on, niin sen pienempää ryhmää työ palvelee ja suopeammin oppia tulee.

        Korkeakoulut ovat minua varten, mutta osaan käyttää myöskin omia aivojani, toisin kuin sinä. Eli minä hyödynkin opinnoista ja minusta saadaan hyvää työvoimaa.

        "Minun tehtävä ei ole miettiä miten sen osaamisen voi näyttää"
        Mutta tehtävänäsi on silti valittaa asiasta ilman minkäänlaista oikeaa ratkaisua? Ja mitä nyt esim. näihin sairaanhoitajiin tulee, niin heillä on aika paljon harjoitteluja, joissa käytäntöä opitaan. Opinnäytetyöllä taas osoitetaan itsenäisesti opitun teorian soveltamista asiantuntijana. Et taida oikein ymmärtää korkeakoulujen ja ammattikoulun eroa.

        "Todella harvoin töillä on tilaajat"
        Opinnäytetyöllä on kyllä toimeksiantaja jolle työ tehdään ja aika usein eri tahot hakevat opinnäytetyön tekijöitä. Riippuu tietysti alasta, että kuinka paljon opinnäytetyön tekijöitä kaivataan.


      • Jauhot-suuhun-sait

        Siinä kun ihmettelet, idiootti kun selvästi olet ja ihan vietävissä. Ihmettelyyn varmaan elämäsi kuluukin, kun muut tekee ja toimii😂😂


      • Jauhot-suuhun-sait kirjoitti:

        Siinä kun ihmettelet, idiootti kun selvästi olet ja ihan vietävissä. Ihmettelyyn varmaan elämäsi kuluukin, kun muut tekee ja toimii😂😂

        Eikö sinulla ole tähän muuta sanottavaa, kuin henkilökohtaisuuksiin meneminen? Miten olisi argumentointi?


      • Omat-aivot-käyttöön
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        "Minun tehtävä ei ole miettiä miten sen osaamisen voi näyttää"
        Mutta tehtävänäsi on silti valittaa asiasta ilman minkäänlaista oikeaa ratkaisua? Ja mitä nyt esim. näihin sairaanhoitajiin tulee, niin heillä on aika paljon harjoitteluja, joissa käytäntöä opitaan. Opinnäytetyöllä taas osoitetaan itsenäisesti opitun teorian soveltamista asiantuntijana. Et taida oikein ymmärtää korkeakoulujen ja ammattikoulun eroa.

        "Todella harvoin töillä on tilaajat"
        Opinnäytetyöllä on kyllä toimeksiantaja jolle työ tehdään ja aika usein eri tahot hakevat opinnäytetyön tekijöitä. Riippuu tietysti alasta, että kuinka paljon opinnäytetyön tekijöitä kaivataan.

        Siis sairaanhoitaja esimerkiksi ei tee asiantuntijatyötä. Toki joku harva saattaa tehdä vähän sinne päin. Onhan tosiaan Kelan sosionomitkin "asiantuntijoita". Ei kannata kovin vakavasti sitä titteliä "asiantuntij" ottaa.
        Mitä muuta olen väittänyt kuin sitä, että opinnäytetyössä käytäntö ja teoria PITÄISI yhdistyä. Monella kuitenkin aihe jo sellainen että sillä tiedolla ei kukaan käytännössä mitään tee ja joka lause on kirjasta kopioitu, ei mitään omaa.

        Olet nyt selvästi joku koneiden kanssa touhuava insinörtti tai sellaiseksi opiskeleva mielestään noheva viiksekäs kaveri?

        Olen edelleen sitä mieltä, että opinnäytetöillä ei Ile useinkaan tilaajaa, jos puhutaan yleisesti oppareista. Aiheen voi joku antaa ja sitten se menee juuri siihen kun ei kiinnosta paskan vertaa aihe ja työ on paljon lähteitä ja ei yhtään omaa tietoa. Mitään ei siis opita, ei edes omia aivoja käyttämään.

        Tässä kritisoin opinnäytetyön merkitystä. Koko ammattikorkea on iso vitsi. Sen pitäisi olla amis ja näytöt sen mukaan. Lopputulos olisi parempi käytännön työelämää ajatellen.

        Itselläni oari vuotta sitten tekemäni AMK-opinnäytetyö kyllä tuo uutta tietoa ja toimii ohjeena yhteyskunnan tasolla.

        Olet varmaan niitä tyyppejä jotka omassa päässään haluaa nähdä asiat suurina ja mahtavina ja mennä kertomaan kavereille kuinka olet nyt viisas ja mahtava kun olet väkertänyt opparia kaksi vuotta? Lopputulos on se, että sinä et opparista saanut mitää ja ei saanut kukaan muukaan.

        Kukaan ei edes jaksa lukea enintä osaa oppareista, kun ne ei kiinnosta ketään.


      • amppulii

        AMK:n oppareissa taso ja tyyli varmasti vaihtelee valtavasti. Kun kuitenkin AMK on korkeakoulu ja sieltä voi päästä yliopistoon suoraan maisteriopintoihin, niin tässä suhteessa jonkinlainen kirjoitustaito ja pienen tutkielman tekemisen osaaminen on asiallista. Se osoitetaan sillä opparilla.

        Tuon opparin laatimisen ei luulisi olevan iso työ, jos haluaa olla korkeakoulututkinnon suorittanut. Elämässä tulee hyvin paljon eteen asioita, joita ei voi välittömästi käyttää hyväkseen työssä. Kaikissa tapauksissa työ opitaan kuitenkin lopulta vasta työpaikalla.

        Ammattikouluun on viisainta tyytyä, jos kirjallinen ilmaisu tuntuu turhalta. Näitä on nähty, joiden on vaikea saada paperille paria sanaa.


      • Omat-aivot-käyttöön kirjoitti:

        Siis sairaanhoitaja esimerkiksi ei tee asiantuntijatyötä. Toki joku harva saattaa tehdä vähän sinne päin. Onhan tosiaan Kelan sosionomitkin "asiantuntijoita". Ei kannata kovin vakavasti sitä titteliä "asiantuntij" ottaa.
        Mitä muuta olen väittänyt kuin sitä, että opinnäytetyössä käytäntö ja teoria PITÄISI yhdistyä. Monella kuitenkin aihe jo sellainen että sillä tiedolla ei kukaan käytännössä mitään tee ja joka lause on kirjasta kopioitu, ei mitään omaa.

        Olet nyt selvästi joku koneiden kanssa touhuava insinörtti tai sellaiseksi opiskeleva mielestään noheva viiksekäs kaveri?

        Olen edelleen sitä mieltä, että opinnäytetöillä ei Ile useinkaan tilaajaa, jos puhutaan yleisesti oppareista. Aiheen voi joku antaa ja sitten se menee juuri siihen kun ei kiinnosta paskan vertaa aihe ja työ on paljon lähteitä ja ei yhtään omaa tietoa. Mitään ei siis opita, ei edes omia aivoja käyttämään.

        Tässä kritisoin opinnäytetyön merkitystä. Koko ammattikorkea on iso vitsi. Sen pitäisi olla amis ja näytöt sen mukaan. Lopputulos olisi parempi käytännön työelämää ajatellen.

        Itselläni oari vuotta sitten tekemäni AMK-opinnäytetyö kyllä tuo uutta tietoa ja toimii ohjeena yhteyskunnan tasolla.

        Olet varmaan niitä tyyppejä jotka omassa päässään haluaa nähdä asiat suurina ja mahtavina ja mennä kertomaan kavereille kuinka olet nyt viisas ja mahtava kun olet väkertänyt opparia kaksi vuotta? Lopputulos on se, että sinä et opparista saanut mitää ja ei saanut kukaan muukaan.

        Kukaan ei edes jaksa lukea enintä osaa oppareista, kun ne ei kiinnosta ketään.

        Eli korkeakoulut eivät sovi sinulle. Kannattaa vain pysyä siellä ammattikoulussa, jos kirjallinen työ tuntuu jotenkin mahdottomalta. Ja ammattikorkeakouluissa on harjoittelut sitä varten, että pääsee tekemään käytännön asioita.


      • onko_pollaa
        amppulii kirjoitti:

        AMK:n oppareissa taso ja tyyli varmasti vaihtelee valtavasti. Kun kuitenkin AMK on korkeakoulu ja sieltä voi päästä yliopistoon suoraan maisteriopintoihin, niin tässä suhteessa jonkinlainen kirjoitustaito ja pienen tutkielman tekemisen osaaminen on asiallista. Se osoitetaan sillä opparilla.

        Tuon opparin laatimisen ei luulisi olevan iso työ, jos haluaa olla korkeakoulututkinnon suorittanut. Elämässä tulee hyvin paljon eteen asioita, joita ei voi välittömästi käyttää hyväkseen työssä. Kaikissa tapauksissa työ opitaan kuitenkin lopulta vasta työpaikalla.

        Ammattikouluun on viisainta tyytyä, jos kirjallinen ilmaisu tuntuu turhalta. Näitä on nähty, joiden on vaikea saada paperille paria sanaa.

        Valmistuva opiskelija osoittaa opinnäytetyöllä, gradulla jne. taitojansa analyysin ja kriittisen ajatteluun ja kommunikaatioon. Kykyä ratkaista ongelmia ja nähdä asiat monelta kantilta. Ei vain yhdestä kapeasta subjektiivisesta tulosuunnasta. On totta, että osalle ihmisistä moniulotteinen järkeily on melkoisen mahdotonta. Valmista ei tule millään. Hermo palaa. Joku toinen taas kykenee nopeasti laittamaan opinäytteensä pakettiin hyvillä arvosanoilla. Jopa ilman copy-paste leikkejä. Teoria ja käytäntö tukevat aina toisiansa. Harvoin väitöskirjakaan luo kovinkaan mullistavaa uutta tietoa maailmaan. Työelämässä/elämässä pärjäävät parhaiten ne jotka opiskelevat ja kehittävät itseänsä jatkuvasti eivätkä vain suorita tehtäviä. Fiksu työskentelee 8 tuntia päivittäin ja opiskelee lisäksi tunnin ajan uutta tietoa päivittäin. Liian moni unohtaa kirjat, teorian ja itsensä ammatillisen kehittämisen kokonaan kun siirtyy työelämään. Luulee olevansa pro vaikka on pelkkä suun pieksijä.


      • Korkeakoulutettu
        amppulii kirjoitti:

        AMK:n oppareissa taso ja tyyli varmasti vaihtelee valtavasti. Kun kuitenkin AMK on korkeakoulu ja sieltä voi päästä yliopistoon suoraan maisteriopintoihin, niin tässä suhteessa jonkinlainen kirjoitustaito ja pienen tutkielman tekemisen osaaminen on asiallista. Se osoitetaan sillä opparilla.

        Tuon opparin laatimisen ei luulisi olevan iso työ, jos haluaa olla korkeakoulututkinnon suorittanut. Elämässä tulee hyvin paljon eteen asioita, joita ei voi välittömästi käyttää hyväkseen työssä. Kaikissa tapauksissa työ opitaan kuitenkin lopulta vasta työpaikalla.

        Ammattikouluun on viisainta tyytyä, jos kirjallinen ilmaisu tuntuu turhalta. Näitä on nähty, joiden on vaikea saada paperille paria sanaa.

        Kriittinen ajattelu? Mitä kriittistä ajattelua se on, kun toisten ajatuksia kirjoittaa ja lähteet vielä? Sellaisia enin osa opinnäytetöistä on.


      • Sisälukutaito
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Eli korkeakoulut eivät sovi sinulle. Kannattaa vain pysyä siellä ammattikoulussa, jos kirjallinen työ tuntuu jotenkin mahdottomalta. Ja ammattikorkeakouluissa on harjoittelut sitä varten, että pääsee tekemään käytännön asioita.

        Missä ammattikoulussa? Onko sinulla lukihäiriö?


      • Sisälukutaito kirjoitti:

        Missä ammattikoulussa? Onko sinulla lukihäiriö?

        Mistä minä tiedän, että missä ammattikoulussa. Nimimerkki Omat-aivot-käyttöön, jolle vastasin sanoi aiemmin näin:

        "Itse olen tehnyt yhden AMK-tason opparin ja yhden ammattikouluun. Ammattikoulun oppari opetti enemmän..."

        Eli hän on ilmeisesti ollut ammattikoulussa.

        Minulla ei ole lukihäiriötä, mutta onko sinulla?


      • Ilmainen-neuvo

        Sikäli herää epäilys lukihäiriöstä, kun hän kertoo tehneensä yhden AMK-opparin ja yhden amikseen. Eli on hän ainakin ammattikorkean suorittanut. Amiksen oppari ilmeisesti ollut käytännönläheisempi ja tuottanut jotain muutakin kuin pitkän lähdeluettelon.

        Vaikutat ylimielisellä js sinulla on selvästi mahdollisen lukihäiriön lisäksi muutakin proplematiikkaa. Mt-puolella, kenties. Tai sen lisäksi persoonassa?

        Pese aluksi rähmäiset rillisi.

        Muista, että ylimielisellä asenteella olet kusessa. Samaten hysteriointi ei ole hyvä juttu.

        Tämä on ilmainen neuvo vanhemmalta.


      • Ilmainen-neuvo kirjoitti:

        Sikäli herää epäilys lukihäiriöstä, kun hän kertoo tehneensä yhden AMK-opparin ja yhden amikseen. Eli on hän ainakin ammattikorkean suorittanut. Amiksen oppari ilmeisesti ollut käytännönläheisempi ja tuottanut jotain muutakin kuin pitkän lähdeluettelon.

        Vaikutat ylimielisellä js sinulla on selvästi mahdollisen lukihäiriön lisäksi muutakin proplematiikkaa. Mt-puolella, kenties. Tai sen lisäksi persoonassa?

        Pese aluksi rähmäiset rillisi.

        Muista, että ylimielisellä asenteella olet kusessa. Samaten hysteriointi ei ole hyvä juttu.

        Tämä on ilmainen neuvo vanhemmalta.

        Mitä ihmettä selität? Olen vain väittänyt, että jos käytäntö on tärkeämpää niin ammattikoulu on silloin oikea paikka.


      • Olet-lukenut-tyhmäksi

        Mutta kun käytännössä tämä maailma pyörii😂😂


      • Olet-lukenut-tyhmäksi kirjoitti:

        Mutta kun käytännössä tämä maailma pyörii😂😂

        Joo, mutta toisten asioiden hallitsemiseen tarvitaan enemmän teorian tietämystä, kuin toisten.


      • Tyhmäksi-lukeneille
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Joo, mutta toisten asioiden hallitsemiseen tarvitaan enemmän teorian tietämystä, kuin toisten.

        Sinä ehkä tarvit, mutta yleensä ihmiset osaa käyttää omia aivojaan.


      • Tyhmäksi-lukeneille kirjoitti:

        Sinä ehkä tarvit, mutta yleensä ihmiset osaa käyttää omia aivojaan.

        No sinähän se ratkaisit. Teoriaa ei tarvita kun aina voi käyttää omia aivoja, jos ongelmia ilmenee. Kaikkeen keksii varmasti toimivan ratkaisun riitävän nopeasti omasta päästä, kun vaan tarpeeksi pohtii.

        Mutta vakavasti ottaen, miten toimisit esim. jonkin alan insinöörin työssä ilman mitään teorian tietämystä?


      • Ei_paljoa_vaadita
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        No sinähän se ratkaisit. Teoriaa ei tarvita kun aina voi käyttää omia aivoja, jos ongelmia ilmenee. Kaikkeen keksii varmasti toimivan ratkaisun riitävän nopeasti omasta päästä, kun vaan tarpeeksi pohtii.

        Mutta vakavasti ottaen, miten toimisit esim. jonkin alan insinöörin työssä ilman mitään teorian tietämystä?

        Konetekniikassa keksisin tietysti ensin Newtonin yhtälöt ja Hooken lain sekä differentiaali- ja integraalimatematiikan. Niillä pääsee jo pitkälle.


    • Työkokemus-

      Opparit toimivat jossakin insinööriopinnoissa, mutta muuten ovat turhia. Eivät yleensä anna mitään uutta tietoa. Nuorille ja egoaan boostaaville elämänkokemusta vailla oleville iso asia.

      Itse tein opparin keski-iässä ja turhuuksien turhuus se oli niin itselläni kuin muillakin. Voin sen myöntää, kun on kokemusta elämästä ja meriittiä, ja ei ole pätemisen tarvetta muita alentamalla ja itseäni ylentämällä. Nuoret uskoo kun opettajat kertoo kuinka tärkeitä asiantuntijoita heistä nyt tulee 😂
      Mutta opettajat haluvat vain pitää työpaikkansa, kun leikkauksista puhuttu jo vuosikymmen. Sama aika on tehty näitä oppareita, kun nehän tuli silloin kun AMK-uudistus tuli. Ennen ei AMK ottanut kuin ylioppilaita, mutta huomasivat että heidä tehtävä on kouluttaa työntekijöitä eikä tolvanoita, niin alkoivat ottaa muillakin kriteereillä. Onneksi. Larvannot eivät töihin kykene.

      Ikävä jos totuus teki kipeää. Mutta se mikä ei tapavahvistaa.

    • Idiakidiak

      Ohjaajathan ne opinnäytetyöt oikeasti tekevät loppuun saakka ainakin sos ja terv.. Aloilla.
      Ei mitään hätää.
      Koulun rahat tulevat opinnäytetyönpisteistä ja valmistuneista.
      Siksi näin.

    • ONTonturhaatäysinturhaa

      "Mikä on opinnäytetyön merkitys? Opinnäytetyöt pitäisi poistaa ja tilalle näyttökoe. Samoin gradut."

      Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö on täysin turha työ! Silkkaa ajanhaaskausta ja ihan pa##aa! Lähteistä referoimasi eli kopioidun ja lyhennetyn tekstin lukee vain ONT:n ohjaaja ja tilaajan/työelämätahon edustaja - pakosta. Kukaan ei tarvitse ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä mihinkään! ONT aiheuttaa opiskelijoille huomattavaa stressiä ja uupumusta. Nämä johtavat poissaoloihin, sairauslomiin, burnoutiin, masennukseen ja ovat syynä amk-opintojen keskeytymiseen. ONT myös hidastaa opintojen etenemistä ja tutkinnon valmistumista merkittävästi.

      • niiskuko

        Mitä reppanoita nämä ammattikorkeakoululaiset oikein ovat? Jos pieni kirjallinen työ on liikaa vaadittu, on osaaminen ja terveys heikoissa kantimissa.


      • kuulostaahassulta

        Mitä ihmeen stressiä ja uupumusta? Teen töitä 40h/vko, minulla on kaksi lasta, suoritin AMK-opintojen kaikki kurssit kolmannen vuoden huhtikuuhun mennessä. Opparia kirjoitin hiukan alle 70 sivua. Ajallisesti tein sitä joulukuu-toukokuu välisen ajan, mutta kirjoitin sitä alussa 1 päivän kuukaudessa ja maalis-toukokuussa peräti 2pv kuukaudessa. Yhteensä siis noin kymmenessä päivässä muiden kurssien ja työn ohella tehty tuotos. Ehkä työelämä (yli 15v työkokemus) auttoi, sillä tekstiä syntyi aina kuin itsestään, kun sille päälle sattui :)

        Miten ihmeessä AMK-opparista voi joku kokopäiväopiskelija, jonka lukujärjestyksessä on kolmantena vuonna tunteja muutamia hassuja viikossa, kehittää itselleen stressin ja burnoutin? Tervetuloa työelämään sitten vaan :)


      • Noseonmitensenottaa
        kuulostaahassulta kirjoitti:

        Mitä ihmeen stressiä ja uupumusta? Teen töitä 40h/vko, minulla on kaksi lasta, suoritin AMK-opintojen kaikki kurssit kolmannen vuoden huhtikuuhun mennessä. Opparia kirjoitin hiukan alle 70 sivua. Ajallisesti tein sitä joulukuu-toukokuu välisen ajan, mutta kirjoitin sitä alussa 1 päivän kuukaudessa ja maalis-toukokuussa peräti 2pv kuukaudessa. Yhteensä siis noin kymmenessä päivässä muiden kurssien ja työn ohella tehty tuotos. Ehkä työelämä (yli 15v työkokemus) auttoi, sillä tekstiä syntyi aina kuin itsestään, kun sille päälle sattui :)

        Miten ihmeessä AMK-opparista voi joku kokopäiväopiskelija, jonka lukujärjestyksessä on kolmantena vuonna tunteja muutamia hassuja viikossa, kehittää itselleen stressin ja burnoutin? Tervetuloa työelämään sitten vaan :)

        Mulla oli kolmantena vuonna melkein 50h/viikko. ne miljoonat harjoitustyöt. Tosin 2 (tuotanto ja suunnittelu) suuntautumista mitkä oli varmaan 90% muullakin saman alan opiskelijalla. Ainoastaan neljäs vuosi oli tyyliin 4 päivänä koulua joku 5h

        Mutta amkissa onkin näitä haista paska tutkintoja "nomi-päätteiset" joiden tartte käydä muutenkaan kun ekalla tunnilla ilmoittautumassa ja sitten nähdään marras-joulukuussa tenteissä ja sen jälkeen tammikuussa ja siitä seuraavan kerran huhti-toukokuussa tenteissä. Tentitkin vain ulkoa muistamista, kun inssit joutuu oikeasti opettelemaan laskemaan jotakin.


      • amkvasurilla
        Noseonmitensenottaa kirjoitti:

        Mulla oli kolmantena vuonna melkein 50h/viikko. ne miljoonat harjoitustyöt. Tosin 2 (tuotanto ja suunnittelu) suuntautumista mitkä oli varmaan 90% muullakin saman alan opiskelijalla. Ainoastaan neljäs vuosi oli tyyliin 4 päivänä koulua joku 5h

        Mutta amkissa onkin näitä haista paska tutkintoja "nomi-päätteiset" joiden tartte käydä muutenkaan kun ekalla tunnilla ilmoittautumassa ja sitten nähdään marras-joulukuussa tenteissä ja sen jälkeen tammikuussa ja siitä seuraavan kerran huhti-toukokuussa tenteissä. Tentitkin vain ulkoa muistamista, kun inssit joutuu oikeasti opettelemaan laskemaan jotakin.

        Jos tutkintosi on alunperinkin suunniteltu suoritettavaksi neljässä vuodessa (240op), niin siinä tapauksessa tiedot sinun kolmannen vuoden tuntimääristä ovat vähän irrelevantteja tässä yhteydessä. Tradenomit ja muut 210op:n tutkinnot tehdään pääsääntöisesti 3,5 vuoden aikana, silloin kolmessa vuodessa valmistuminen ei ole mikään ihmeponnistuksia vaativa suoritus, vaikka sen tekisi muiden kurssien, perheen ja täysipäiväisen työnteon ohella.

        PS. olen käynyt monia kursseja yliopistossa osaksi tutkintoani, joten tiedän kyllä mitä OPISKELU on. Sitä ei harrasteta AMK:ssa. Aionkin siksi jatkaa tästä jossain vaiheessa maisteriohjelmaan, koska trade-tutkinnolla ei tee juuri mitään. Tai itse en arvosta sitä kovinkaan paljoa, kun tiedän mitä se vaatii (lue: ei vaadi).


    • mie9isse

      Oletko masentunut?

      Tekniikan puolella töilllä on yleensä tilaaja ja tällöin myös tarve. Opparin tekijä on työnantajaa varten eikä toisinpäin. Itse tein tutkimuskeskukselle kokonaisuuden, jota hyödynnetään olemassa olevassa tutkimuksessa ja myynnissä.

      • Inssintumpelo

        Tekniikan puolella on myös ihan hitosti näitä "aloittavan yrityksen toimintasuunnitelmia" ja oma työ ainakin oli ihan täysin oma aihe ja tilaaja oli koulu.


    • Inssintumpelo

      Täytyy kyllä myöntää, että se referointi oli kyllä iha perseestä. Ja menikin, että kuinka kirjoitat seljeän asian aivan helvtein pitkästi ja typerästi esitetyksi.

    • hatullinen_sitä

      Ajattelen näin. Jos opinnäytetyön kirjoittaminen on totaalisen vastenmielistä, niin silloin on paha asenneongelma. Voi heitä jotka joutuvat kanssasi tekemään työtä. Voi heitä jotka joutuvat asioimaan kanssasi. Olet jatkuva hyökkäysmoodi päällä. Näet maailmassa vain läjän paskaa. Puhtaaksi kirjoittaminen on vain se viimeinen vaihe opinnäytetyötä. Sen pitäisi olla iloinen nakki, jos muuten on harjoittelut ja opinnot hoidettu viimeisen päälle. Jos on hyvin perehtynyt asiaansa, niin haaste on sen valtavan kertyneen materiaalin ja aineiston karsiminen. Hyvin tehdystä työstä, kun on materiaalia kymmeneen dokumentaatioon. Ihmisten suorituskyvyssä on valtavia eroja. Joku ei saa sitä ensimmäistäkään kiveä käännetyksi. Toinen vipeltää silloin jo valovuoden päässä. Syy harvoin on älyn puute. Syy on yleensä omassa asenteessa.

    • Aa-äm-koo-parempaa-ei-oo

      Amiskakorkeiden lopputyöt on wannabe-akateemisuutta. Just samaa kuin nimikkeet korkeakoulu, university of blaablaa ja kuinka tutkinnot vastaa ainakin sitäjatätä. Kaikesta näkee ettei olla ylpeitä eikä arvosteta sitä omaa tekemistä vaan yritetään paukutella lainahenkseleillä. Ja kun tosiasia on että sisään haalitaan kaikki ketä leipä elättää Afrikoita myöden, suuri osa alkaneista keskeyttää ja opetus ajautuu kohti kirjekursseja. Suomeen pitäisi jättää 5-6 vahvaa yksikköä ja lakkauttaa kaikki aluepoliittiset puska-amiskat joihin ei saa sen enempää laadukasta opettaja- kuin oppilasainesta.

      • kateustaasloistaa

        Eipä yliopistoissa nyt sen paremmin ole pakollisia läsnäoloja (pl. jotkut alat, joissa läsnäolopakkoja enemmän), kirjekursseilla, ts. kirjatenteillähän siellä mennään aika pitkälti :D

        Kokemusta on sekä AMK:sta että yliopistosta ja tiedän, että niillä on paikka paikoin isojakin eroavaisuuksia, mutta en silti koe tarvetta lytätä AMK:ta. Jännä juttu, että tällä palstalla näitä lyttääjiä ilmestyy tasaisin väliajoin. Fiksuus on ainakin jättänyt nämä henkilöt, tai sitten ovat koulupudokkaita, joilla ei hajuakaan miten kumpikaan oppilaitos toimii.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe