Tahdotko??

Pumpulissaeläneet

Kysyy pappi. Aikansa tahdotaan ja sitten "kasvetaan erilleen" ja muuta soopaa :D Jos sitä tahtoa löytyy, niin liitto kestää hautaan. Ihmiset vaan keksii tekosyitä toistensa perään, vaikka kaikessa on kyse tahdosta.

Ei se pappi kysy, että oletko ultimaattisessa kiimassa tämän henkilön kanssa kuolemaan asti, vaan tahdotko rakastaa.

Yksi parhaista eron tekosyistä on lasten hyvinvointi. Lapset kärsii, kun vanhemmat riitelee ym. No miksi ne riitelee lasten kuullen?! Eihän lapsen tarvitse kärsiä itsekkäiden vanhempien erosta sen takia, että he eivät osaa/halua olla riitelemättä. Ottakaa vastuu! Näissäkin asioissa on kyse tahtomisesta laittaa asiat kuntoon. Jos toista ei kiinnosta, niin on lupauksensa alttarilla kerran pettänyt. Ikinä en tuollaiseen ihmiseen luottaisi.

18

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikammevastuuttomuus

      Juuri tuollaista on aikamme vanhemmuus ja jokaisen tulisi pohtia sen vaikutusta tulevaisuuteen. Miten se vaikuttaa seuraavien sukupolvien parisuhteisiin? Aika karua on, jos entiset perheet uhrataan kiiman alttarille, joka kestää todellisuudessa vain hetken. Tahto rakastaa - kysymys, jota siis tahdotaan papin edessä, ei onnistu, mikä ihmiset nykyisin oikein sekoittaa.

    • raipaniskujasiitä

      Juuri näin. Eronneeseen ihmiseen ei kannata koskaan luottaa. On niin huono ihminen, että ei ole kaikkea kestänyt, anteeksi antanut, rinnalla vaan pysynyt. On siis toiminut avioliittolupauksen vastaisesti. Jokaisen pitäisikin miettiä ennenkuin lupautuu noudattamaan tuollaisia sääntöjä. Sellaisiin sääntöihin ei pidä mennä mukaan mitä ei pysty pitämään. Vastuutonta.

    • niinsitäpitää

      1. Ensitutustuminen
      2. Sun kämppä vai mun?
      3. Sää oot niin iiiiihana (eka yön jälkeen)
      4. Sun kans mun ajatukset synkkaa (toka yön jälkeen)
      5. Mää oon raskaana!
      6. Naimisiin!!!
      7. Sää oot hirviö!
      8. Sää et oo mitaan mitä mää luulin!
      9. Tappelua ja lapsen henkistä raiskausta
      10. Ero/vankila/ yh huoltajuus, riitelyä, masennusta, parhaassa tapauksenssa yhteis kunnan lapsen huoltoonotto

      11. Noin sitä pitää. Tuo on miten kaiiiiiiiki muutki elää!

    • Hei.

      Tahdotko, kysyy pappi. Tärkeä ketju, nyt keväällä monet miettivät ja suunnittelevat häitään. Tärkeä päätös, mennä naimisiin. Toivottavasti sitä tahtoa löytyy, loppuun asti, molemmilta. Tahtominen on päätöksen asia, rakastuminen ja alkuhuuma ei, rakastumisen huuma menee ohi arjen paineessa ja vuosien myötä. Ajan kuluessa rakastuminen muuttuu rakastamiseksi ja kiintymykseksi, jos sille annetaan mahdollisuus.

      Meillä on vaikeita vaiheita elämässä ja niitä voi hyvin olla avioliitossakin, väsymyksen, huolien, ruuhkavuosien, stressin jne takia, mutta ei sen tarvitse onneksi olla katastrofi. Vaikka on vaikeata, tahdolla ja kärsivällisyydellä pääsee niiden vaiheiden ohi. Kannattaa myös muistaa, että kaikki elämän tilanteet ja vaiheet menevät ohi, niin hyvät ja onnelliset kuin vaikeat ja raskaatkin. Elämä menee eteenpäin, muuttuu ja itsekin muutumme. Kärsivällisyyttä tarvitaan pitkässä avioliitossa, mutta sitäkin voi oppia. Jos on kovin vaikeata, kannattaa mennä hakemaan apua, se on koko perheen apua. Ulkopuolinen ammatti-ihminen, saattaa tuoda tilanteeseen uusia näkökulmia ja oivalluksia.

      Joku sanoi, ettei eronneeseen kannata luottaa. Tuota en allekirjoita, olen eri mieltä. Ei se noin yksioikeista voi olla. Avioeron syitä on paljon. Joskus se on yksipuolinen päätös, toinen lähtee avioliitosta, eikä jätetty edes aina tiedä syytä. Kyllä eronneeseenkin voi luottaa, ei noin voi yleistää.

      iloa ja kärsivällisyyttä avioliittoon ja perhe-elämään,
      Pirkko-pappi

    • Kehity

      Aloittaja ei siis seuraa uutisia eikä muutakaan maailmaa eikä sen menoa. Erilleen kasvamiset ja muut kiiman loppuun palamiset saattavat olla soopaa jota tavalliset tanelit ja tuijat eivät hallitse, mutta kun ihmiseltä viedään ihmisarvo alttarilupauslööperin luvalla, niin kyse ei ole vastuun ottamisesta eikä tahtotilasta, vaan alistamisesta ja pahoinpitelemisestä eli väkivallasta.

      Yksi mieäs sai juuri viisi vuotta tekosistaan ja oliko se päällekin jotain. Onneksi ja Luojalle kiitos, jotakin oikeutta on sentään olemassa.

    • freedom_

      Kyse ei todellakaan ole pelkästä tahdosta, vaan rakkaudesta (tunteesta) ja järjestä.

      Tahto siis voi ja sen pitääkin loppua, viimeistään silloin kun puoliso kohtelee huonosti - tai haluaa erota. Ts. silloin kun suhteessa ei ole edes järkeä, rakkauden tunteesta puhumattakaan. Parisuhdehan perustuu mm. vapaaehtoisuuteen, läheisyyteen ja rakkauteen. Jos nämä elementit kuolevat suhteesta ei siitä ole enää mitään jäljellä.

      Lapset kärsivät eniten vanhempien välisestä huonosta suhteesta. Lapset myös aistivat vanhempien välisen huonon ilmapiirin; vanhempien riitelyä ei tarvita. Ihmisen viestinnästä kun on yli puolet muuta kuin sanoja.

      Kirjoituksesi oli turhan yksipuolinen ja putkinäkökulmainen. Et ottanut ollenkaan huomioon, että lähes poikkeuksetta parit eroavat juuri heidän taustojensa, yksilöllisen tilanteensa ja siihen kuuluvien ristiriitojen vuoksi. Et voi tietää mitä kukin heidän suhteessaan tuntee ja ajattelee. Ja vaikka tietäisit, ei ole sinun asia arvostella heidän suhdettaan tai eroa.

      PS. Alttarilla/maistraatissa ei LUVATA tahtoa. Kysytään vain tahdotko rakastaa.... Rakkaus voi loppua ja jos tahtokin rakastaa loppuu, sille ei voi mitään. Kukaan ei voi väkisin rakastaa tai saada tahtomaan rakastamista eikä ketään toistakaan siihen voi pakottaa.

      • Kyllänäinon

        Tässä juuri tyypillinen aikamme vastuuton miniminä luikuri!


      • jjlhjl
        Kyllänäinon kirjoitti:

        Tässä juuri tyypillinen aikamme vastuuton miniminä luikuri!

        Luikurimaisuutta on ainoastaan yrittää pakottaa toisia, kuten esim. puolisoa/kumppania omaan tahtoonsa. Samalla myös vastuutonta olla ottamatta vastuuta edes itsestään.

        Itseäni ei kiinnostaisi yhtään olla yhdessä vastentahtoisen kumppanin kanssa. Siitäkö sinä nauttisit?


    • aiempikirjoittajakin

      Olen pettynyt, että kirkon edustajalla ei nyt ollut huumorintajua. Vakavillakin asioilla voi nähdä humoristisia piirteitä ja asioita voi välillä keventääkin. Politiikka ja uskonto ovat vaan Suomessa monesti niin haudanvakavia, anteeksi lipsahdus sii todella vakavia, aiheita. Ja hei minulla on varaa puhua tästä, sillä olen itse uskovainen vaikken sitä näkyvästi esille tuo. Mutta aiempaa kommenttia korjaten ja miettien ehkä silloin on luvallusta erota, jos toinen on vaikka valehdellut toistuvasti tai pettänyt ym.sillä hänhän on silloin toiminut uskon oppien vastaisesti.
      Voisin sanoa, että ongelmat on joskus niin vaikeita ja syviä, että niitä ei vaan jaksa enää. Kun elämästä tulee vaan sellainen iloton, selviytymiskamppailu niin kyllä siinä tunteetkin hiipuu.

      • nohardfeelings

        Onneksi meillä on Suomessa saa erota. Kukin ihan oman harkinta mukaan. Ei siinä mitään lupia tarvita.

        Itse en näe mitään huumoria toisten eroja arvostelemalla ja vinoilemalla. Sellainen on pelkästään loukkaavaa ja toisia aliarvioivaa. Jokainen arvostelkoon vain omaa eroaan, jos siihen on tarvetta.


      • aiempikirjoittajakin

        Olet oikeassa aloitus oli loukkaava, arvosteleva ja provoava eroavia kohtaan, se ei ollut minun kirjoittamani. En myöskään aliarvioi enkä loukkaa aloittajan eroa millään tavalla, sillä hänhän ei ole eronnut vaan paheksumassa eroja ja eroavia. Itse katson oikeudekseni vastata tällaiseen asiaan sopivalla kirjoituksella, avartamalla hieman ap:n maailmankuvaa. Tosiasia tuosta huumoristisesta puolestakin on se, että tiukoissa paikoissa monet ihmiset selviävät hieman humoristisemmalla otteella, esimerkiksi vakavasti sairaiden kanssa työskentelevät viljelevät ronskiakin huumoria välillä. Sallithan hienoisen huumorin omasta tuskastani selviämiseen nohardfeelings, sinulle en sitä tuputa niinkuin en uskoanikaan.


      • nohardfeelings
        aiempikirjoittajakin kirjoitti:

        Olet oikeassa aloitus oli loukkaava, arvosteleva ja provoava eroavia kohtaan, se ei ollut minun kirjoittamani. En myöskään aliarvioi enkä loukkaa aloittajan eroa millään tavalla, sillä hänhän ei ole eronnut vaan paheksumassa eroja ja eroavia. Itse katson oikeudekseni vastata tällaiseen asiaan sopivalla kirjoituksella, avartamalla hieman ap:n maailmankuvaa. Tosiasia tuosta huumoristisesta puolestakin on se, että tiukoissa paikoissa monet ihmiset selviävät hieman humoristisemmalla otteella, esimerkiksi vakavasti sairaiden kanssa työskentelevät viljelevät ronskiakin huumoria välillä. Sallithan hienoisen huumorin omasta tuskastani selviämiseen nohardfeelings, sinulle en sitä tuputa niinkuin en uskoanikaan.

        Tokitoki. Huumori on erittäin terapeuttista. Sillä pääsin omankin eroni yli, vaikka itse ero ei todellakaan naurattanut yhtään.


    • molskis_

      Kun kokee itsensä kaikkitietäväksi, ihmiseksi muiden yläpuolella, tyhmyyttään tulee arvostelleeksi kanssaeläjiään tavalla, jossa ei ole päätä eikä häntää, ei hitustakaan kunnioitusta. Jokainen, joka on edes jonkin aikaa tuntenut olevansa TODELLA toisen ihmisen lähellä, ei väitä että erilleen kasvaminen on soopaa. Tyhjän liiton jatkaminen pelkästään tahdon varassa on turhaa, typerääkin. Ellei sitten perusta enemmän suhteen raameista kuin sisällöstä.

      • raameistako

        Monet kirkossa ja ns. uskossa olevat ja myös tapakristitytkin ovat juurikin tuommoisia: raamit on tärkeämpää kuin sisältö, monessa. Siksi kuvitellaan, että on varaa lyödä omilla mielipiteillään ja toisinaan sillä r-alkuisella satukirjallakin muita toisin ajattelevia päähän. Kuten esim. nyt tässäkin aloituksessa. Luottamus, on se heikkoa.


    • serikkinäinenalle30vee

      4v.
      Mies seksiviestitteli useiden naisten kanssa koko tuon ajan. Jäi kiinni 7 eri naisen kanssa kahdeksasti. Naisia oli kuulemma enemmän.
      Mies petti, ainakin kerran. Tunnusti vahingossa, yritti pitää kulissit ettei näin ole käynyt.
      Tuhlasi rahansa ties minne. Oltiin aina persaukisia. Sähköt katkenneet kolmasti, asunnosta meinattu heittää yhtä monasti. Mies "lainasi" - ei koskaan maksanut takaisin - 15.00€ kaveriltamme selkäni takana noiden vuosien aikana. Lupasi aina maksaa takaisin.
      Miehen takia menetin luottotietoni. Olin antanut häämatkamme loppulaskun miehen hoidettavaksi, kun olin maksanut omistani puolet. Mies jätti maksamatta ja piilotti ulosoton kirjeet. Minulle tärähti merkintä.
      Mies esti menojani ja rajoitti suhteitani. Perheeni oli kamala, ystäväni olivat kamalia, opiskeluideani typeriä ja samoin harrastukseni. Jos menin viikonlopuksi vanhempieni luokse (hän ei tod.lähtenyt mukaan) tai pariksi tunniksi kahville kaverin kanssa, mökötettiin monta päivää.
      Jos en vastannut hänen txt viestiinsä tunnin sisällä, riita.
      Seksistä nautti molemmat, mies ja muna. Minulla ei niin väliä, ällöttävää nuolla tai "romplata" alapäätä. Jos halusin tulla tai edes nauttia, olisin voinut itsetyydyttää hänen edessään.

      Yritin saada meitä parisuhdeterapiaan jo ekana vuonna. Mies kieltäytyi. Lopulta 3,5v jälkeen mies suostui. Kävimme neljästi. Se oli liian myöhäistä. Näin terapeutin kauhistuneesta ilmeestä, ettei hän ymmärtänyt, miten olen jaksanut ja miksi olemme edelleen yhdessä. Silloin minäkin tajusin sen.

      Mitä tällaisessa voi tehdä? Oliko minun tekosyyni purkaa liitto se, että mielenterveyteni järkkyi? Vai oliko tekosyy, että hävitin minuuteni?

      Kaikki vaan ei ole niin mustavalkoista.

      • voisentään

        Voimia sinulle toivon. Meillä ei tuota pettämiskuviota, luultavasti? ole ollut, mutta epärehellisyyttä muutoin ja mies luonteeltaan äkkipikainen. Ollaan käyty myös terapiassa ja siellä myös päivitelty sinnikkyyttä, mutta hehän eivät kantaa asioihin ota. Tahtomisen ja sinnikkyyden varjolla minäkin olen yrittänyt jaksaa, väliin voimat meinannut uupua ja olen ajatellut miksi elämän pitää olla vain päivästä toiseen jaksamista. Tietysti tämä tilanne on aiheuttanut tunteiden hiipumisen ja oikeastaan tunteet suhteen ulkopuolelle, mutta en niissäkään ole saanut kuin osoituksen huonommuudesta ja niinpä jumiutunut tähän jotenkin. Ei haluaisi jatkossakaan särkeä sydäntä liian vahvoilla, syvällisillä tunteilla, eikä ihmiset niitä enää iässäni etsi tai halua.


      • voisentään

        Jatkaen vielä, että ulospäin eli eroväylää etsien, mutta en mistään paremmasta todellakaan haaveillen. Joskus ajatellut tekeväni asioita muiden parasta ajatellen, mutta miksi. Ei ole välttämättä muiden paras edes, miksi minun pitäisi ainoana kantaa huoli lasten selviytymisestä ym.


    • serkkusirkka

      Ei pappi kysy, tahdotko rakastaa tai tahdotko vielä myöhemminkin rakastaa, vaan tahdotko ottaa ko. henkilön aviopuolisoksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta. Vähän eri asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe