Eriseuran saarnaaja!

ParempiOlisiEttä

Mikä on sellainen saarnaaja, joka jättää työnteon siksi, ettei kuulijat ole samaa mieltä?
Mikä on sellainen saarnaaja, joka jättää paikkansa ja lähtee saarnaamaan jonnekkin jossa on helpompi saarnata?

Mikä henki sen tekee, ettei tahdo liian huonolle kuulijakunnalle saarnata?
Olisiko Jeesuksenkin pitänyt saarnata ja puhua vain heille, jotka olivat hänen kanssaan samaa mieltä? Etsikö hänkin helppoa tietä?

Eikö saarnaajan tule tehdä työtä siellä mihin hänet on asetettu?

Miksi lähdit saarnaaja eriseuraan työtä tekemään? Luuletko että Jumala heittelee sinua eri seurakuntien välillä miten sattuu?
Luuletko että Jumala sallii sinun etsiä kuulija kuntaasi?

68

3473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heippavaan2

      Lähdin, koska idiooteille on turha saarnata

    • yyttkjb

      Aika helppo lähteä, kun potkaistaan juhlakengällä lisää vauhtia, mikäli poistuu hitaasta.

    • Ghghggh

      Ne jotka saarnaavat niinkuin on ennenkin saarnattu, jäivät paikoilleen vaikka heidät savustettiinkin persäteriläisten seurakunnasta ulos. Voitte tutkia opetuksia ennen GP kautta, ja voitte todeta 20 vuoden aikana tehty työ muutti opetusta ja henkeä vanhassa yhdistyksessä. Surullista mutta nyt tarvitse pelätä diktaattoreita enää. Jokaisen on tehtävä itse valintansa.

      • Palkkapaimenet

        Eikö sitä paremallasyylä olisipitny jäädä ja laittaa asiat paikallen. Kysyn vaan. Ramattuhan puhuu juuri tällaisista palkkapaimeista siitä eriseuran parhaiten tunnistat


      • näin-se-menee

        Jo Laestadis ja Raattaamaa sanoivat, että ne jotka lähtevät, niin niistä tulee metsätokka. Mitä muuta se on kuin eriseura.

        GJ, muisteli saarnoissaan Raattaman sanoja, että siitä tunnette eriseuraiset, etteivät he rakasta esikoisten seurakunnnan jäseniä. Hän ei tarkoittanut sillä esikoiset ry:n jäseniä, joka on tämän viimeisen ajan vitsaus.

        GJ sanoi myös, että eriseuraiset ovatsiitnä asiassa yhtä mieltä, että he pitävät elävää kristillisyyttä vääränä.

        Nytkin on näkynyt, että leeviläiset ja esikoiset ry:n jäsenet viihtyvät toistensa seurarassa ja ovat monissa asioissa samaa mieltä. Ehkä yhdistyvät?


      • kiinnostavaaTämä
        näin-se-menee kirjoitti:

        Jo Laestadis ja Raattaamaa sanoivat, että ne jotka lähtevät, niin niistä tulee metsätokka. Mitä muuta se on kuin eriseura.

        GJ, muisteli saarnoissaan Raattaman sanoja, että siitä tunnette eriseuraiset, etteivät he rakasta esikoisten seurakunnnan jäseniä. Hän ei tarkoittanut sillä esikoiset ry:n jäseniä, joka on tämän viimeisen ajan vitsaus.

        GJ sanoi myös, että eriseuraiset ovatsiitnä asiassa yhtä mieltä, että he pitävät elävää kristillisyyttä vääränä.

        Nytkin on näkynyt, että leeviläiset ja esikoiset ry:n jäsenet viihtyvät toistensa seurarassa ja ovat monissa asioissa samaa mieltä. Ehkä yhdistyvät?

        Missä asioissa esimerkiksi, ovat samaa mieltä?


    • valoks

      Eriseuran saarnaaja on teidän rukoushuoneelle jääneiden oma nimitys! Ne jotka saarnaavat niin kuin ennenkin eivät ole opillisesti mihinkään lähteneet. Olette olleet valmiit lakaisemaan meidät ulos ja itse ottaneet outoja keskeneräisiä keskustelun alla olevia asioita käyttöönne, ei ole seurakunnan mielipiteitä kuunneltu, pakolla on kaikki viety vain muutamien miesten päätöksellä läpi ja saatu suuri hajaannus aikaan.
      Nyt keskuudessanne istuu monta sellaista joilla ei ole totuudesta mitään tietoa. Outoa on myös se kun joskus vielä avaan sen vuosikymmenien saatossa, meille niin tutuksi tulleen ja rakkaan kuuntelupalvelun, niin aina joudun sulkemaan kun juuri satun kuulemaan kuinka aina me esikoiset olemme teidän puheenaiheena , ei ikinä mitään hyvää sanaa, vaan aina kuolleessa uskossa, vailla Pyhää Henkeä....Mutta tiedätkö sinä panettelija .....Että Jumala on meissä heikoissa väkevä ja sen turvin jaksamme matkaa tehdä. Eikä meidän esikoisten seuratilaisuuksissa ikinä kuuluteta kuulijakunnalle , että minkälaisia sinne rukoushuoneelle on jäänyt. Se on mielestäni meidän jokaisen koeteltava omassa sydämessämme. Kuka on lähimmäiseni....kenen lähimmäinen minä olen...Onko Jumala käskenyt meitä riitelemään vai rakastamaan? Kyllä! eikö se ole niin että RAKKAUS on käsketty pitää välillämme.

      • kaikkikerrantuomiolla

        Olemme veljiä ja sisaria, Herrassa, kaikki Jumalaan uskovat, kaikki seurakuntaan kuuluvat. Pitäisikö minun syyttää veljeäni/siskoani, tuomita hänet eriseuraiseksi tai vääräuskoiseksi? En pysty, kykene enkä halua, on vain yksi, joka meitä tuomitsee kerran.

        Kiitos valoks viestistäsi!


      • SyntiäOlisiHyväksyä

        Eriseurasta ei koskaan voi olla hyvää sanottavaa. Koska se on perkeleestä Oletteko koskaankuulleet eriseuralaisilta jotka iloisesti myöntävät olevansa eriseuralaisa. Vihollisella on uskomatom taito kääntää kaikki muut eriseuraisiksi. Ne ovat aina eriseuraaa jotka keräävät omanmielisiään ja irrottautuvat muista lähtevät erilleen varskin jos perustavat uudenn samankaltaisen seuran eli esikoiset ry eriseuran. He olivat meidänkanssamme mutta eivät olleet meitä.


      • eriseuraakarta
        SyntiäOlisiHyväksyä kirjoitti:

        Eriseurasta ei koskaan voi olla hyvää sanottavaa. Koska se on perkeleestä Oletteko koskaankuulleet eriseuralaisilta jotka iloisesti myöntävät olevansa eriseuralaisa. Vihollisella on uskomatom taito kääntää kaikki muut eriseuraisiksi. Ne ovat aina eriseuraaa jotka keräävät omanmielisiään ja irrottautuvat muista lähtevät erilleen varskin jos perustavat uudenn samankaltaisen seuran eli esikoiset ry eriseuran. He olivat meidänkanssamme mutta eivät olleet meitä.

        Just näin


      • Muuanvain121
        SyntiäOlisiHyväksyä kirjoitti:

        Eriseurasta ei koskaan voi olla hyvää sanottavaa. Koska se on perkeleestä Oletteko koskaankuulleet eriseuralaisilta jotka iloisesti myöntävät olevansa eriseuralaisa. Vihollisella on uskomatom taito kääntää kaikki muut eriseuraisiksi. Ne ovat aina eriseuraaa jotka keräävät omanmielisiään ja irrottautuvat muista lähtevät erilleen varskin jos perustavat uudenn samankaltaisen seuran eli esikoiset ry eriseuran. He olivat meidänkanssamme mutta eivät olleet meitä.

        Millä tavoin mielestäsi olisi pitänyt toimia. Siis niiden, joiden omatunto ei voinut hyväksyä ensinnäkin kirkkojärjestyksen rikkomista, asian käsittelyn katkaisemista suurelta saarnaajainkokoukselta, omavaltaisia toimeenpanopäätöksiä yhdistyksen hallitukselta ja vieläpä laittomia ja ennenaikaisia toimeenpanotoimia paikallisosastoilta.

        Kuinka heidän olisi pitänyt menetellä? Oliko väärin kutsua lähetystoimesta poistettuja lähetysmiehiä ja erään T:reen paikallisosaston jäsenen poispotkimaa paikallissaarnaajaa saarnaamaan. Hehän olivat virastaan poispotkittuja juuri samoista syistä, joiden vuoksi omantunnon syistä erkaantuneet kaipasivat saarnaajia.

        Mikä olisi ollut mielestäsi oikea menettely? Lapin vanhimpien puoleen ei voinut kääntyä, koska he olivat torjuneet jo yhden lähetystön. Toisekseen he olivat jo muuttaneet Jumalan Sanaa niin, ettei ihmisen tule kuunnella omaa tuntoaan hengellisissä asioissa, vaan ns. yhteistä ymmärrystä, joka syntyy Ruotsin lapissa.

        Nuo ihmiset oli ajettu aika nurkkaan. Mikä on neuvosi, kuinka heidän olisi tullut menetellä. He eivät vieläkään syyttele asiasta ketään. Eivät he ole menettäneet Lapin luottamusta, vaan Lapin Vanhimmat ovat menettäneet heidän luottamuksensa.

        He vieläkin ovat rukoilemassa johdatusta asioille. Heidän joukkoonsa ovat kaikki tervetulleita eivätkä he kiellä jäseniään menemästä esikoislestadiolaisiin. Esikoislestadiolaiset sen sijaan tuomitsevat heidän joukkoonsa liittyneitä.


      • valoks
        SyntiäOlisiHyväksyä kirjoitti:

        Eriseurasta ei koskaan voi olla hyvää sanottavaa. Koska se on perkeleestä Oletteko koskaankuulleet eriseuralaisilta jotka iloisesti myöntävät olevansa eriseuralaisa. Vihollisella on uskomatom taito kääntää kaikki muut eriseuraisiksi. Ne ovat aina eriseuraaa jotka keräävät omanmielisiään ja irrottautuvat muista lähtevät erilleen varskin jos perustavat uudenn samankaltaisen seuran eli esikoiset ry eriseuran. He olivat meidänkanssamme mutta eivät olleet meitä.

        Elikkä pitäisikö minun nyt ymmärtää että rukoushuoneen valtaajat ovat nyt sitä eriseuraa ( en kyllä haluaisi tällaista ilmaisua käyttää heistäkään) koska siellä on osa näitä edellä mainitsemistani asioista tietämättömiä, varmaan aivan samalla ja oikealla tiellä kuin me ulosajetut esikoiset. Mutta se toinen osa heistä jotka alkoivat tuomaan näitä outoja uusia asioita kristillisyyteemme ja keräämään näin joukkoja meitä esikoisia vastaan, kadottaen rakkautensa.. Toivon ette heillekin vielä avautuisi totuus täällä armon ajassa.
        Uskon ja Rukoilen kuitenkin...Että Taivaallinen Isämme hoitaa lapsiansa vielä tässäkin vaikeassa asiassa ja johdattaa hyvään päätökseen.


      • 763471q23

        Eriseuran synnyn syy sieltä sydämen syvyyksistä eli valvomattomuudesta, rietas näki entisen asuntonsa tyhjäksi ja haki seitsemän väkevämpää perkelettä avuksensa ja muutti takaisin asumaan entiseen asuntoonsa. Näin heistä tuli seitsemän kertaa pahempia kuin alussa. Tämän vahvistaa heidän vihansa kateuden valheensa toisen omaisuuden himoaminen maailman mielisyys jne.


      • 763471q23

        Aja pois palkkavaimo poikinesi. Näin sana kehottaa. Tyytykää siihen, ei ole hyvä palvella kahta herraa.


      • eriseuraakarta kirjoitti:

        Just näin

        Sanoo pilli ja pulla .


      • kärsämäkinen
        teuta01 kirjoitti:

        Sanoo pilli ja pulla .

        Miten se teutan sika jakselee? Onko pidellyt Padaksella pakkasia?


      • lapinlahkoeriseuraa
        SyntiäOlisiHyväksyä kirjoitti:

        Eriseurasta ei koskaan voi olla hyvää sanottavaa. Koska se on perkeleestä Oletteko koskaankuulleet eriseuralaisilta jotka iloisesti myöntävät olevansa eriseuralaisa. Vihollisella on uskomatom taito kääntää kaikki muut eriseuraisiksi. Ne ovat aina eriseuraaa jotka keräävät omanmielisiään ja irrottautuvat muista lähtevät erilleen varskin jos perustavat uudenn samankaltaisen seuran eli esikoiset ry eriseuran. He olivat meidänkanssamme mutta eivät olleet meitä.

        Muistetaan kuitenkin että lahkolaisuus on eriseuraa.


    • MyllynkiviRipustettaisi

      Valheita valheitten perään.

      Ketään ei potkittu pihalle, eikä erotettu saarnavirastaan.
      Mm, TL tekee lähetystyötä tänäkin päivänä siinä johon seurakunta hänet asetti.
      Se joka valitsee kuulijakuntansa ja saarnapaikkansa, on eriseuraa.

      Osa niistä saarnaajista eivät olleet edes kertomassa kantaansa silloin kun siitä vappuna keskusteltiin. Oli kiire perustaa uutta omalle pienelle kuulijakunnalleen.


      Eikö heidän olisi nimenomaan pitänyt jäädä saarnaamaan sitä suuremmalla syyllä, jos näkevät laumaa johdetun harhaan????
      Rakkausko heidät vei saarnaamaan saman henkisille, seinien ulkopuolelle??

      • saarielma

        Et taida tietää, että saarnaajia KIELLETTIIN saarnaamasta omissa seuroissa, omalla paikkakunnallaan? Ei riittänyt inkvisitiolle, että lähetysmatka kielto tuli, vaan paikallissaarnaajatkin saivat saarnakiellon. Miten siinä tilanteessa olisi voinut jatkaa saarnaamista? Väkivalloinko?


      • Sattuma16

        "Ketään ei potkittu pihalle, eikä erotettu saarnavirastaan". Äläpä ole niin varma. Ainakin EN potkaistiin pois seurojen alkaessa juuri ennen saarnavuoroaan. Yksityinen seurakuntalainen suorastaan vaati uhkauksen kanssa. Suomen johtava lähetysmies istui vieressä eikä puuttunut asiaan, vaan antoi tämän tapahtua. Hänhän olisi voinut käskeä ao. sooloilijan pois saarnastuolista ja määrätä saarnavuoron.


      • Seurakuntavaatii
        Sattuma16 kirjoitti:

        "Ketään ei potkittu pihalle, eikä erotettu saarnavirastaan". Äläpä ole niin varma. Ainakin EN potkaistiin pois seurojen alkaessa juuri ennen saarnavuoroaan. Yksityinen seurakuntalainen suorastaan vaati uhkauksen kanssa. Suomen johtava lähetysmies istui vieressä eikä puuttunut asiaan, vaan antoi tämän tapahtua. Hänhän olisi voinut käskeä ao. sooloilijan pois saarnastuolista ja määrätä saarnavuoron.

        Juuri joku tuolla valittaa miten ei päässyt saarnaamaan kun seurakunta vaati. Hyvä että jossain seurakunta tajuaa vaatia että ei päästetä esikoisia saarnaamaan.


      • Eräslahtelaine
        saarielma kirjoitti:

        Et taida tietää, että saarnaajia KIELLETTIIN saarnaamasta omissa seuroissa, omalla paikkakunnallaan? Ei riittänyt inkvisitiolle, että lähetysmatka kielto tuli, vaan paikallissaarnaajatkin saivat saarnakiellon. Miten siinä tilanteessa olisi voinut jatkaa saarnaamista? Väkivalloinko?

        Ei se kyllä niin mennyt, TL taisi saarnaa Lahdessa 2 viikkoa sen joensuun jälkeen ja hän toi esille, että tämä ei vaikuta millään lailla kotiseurakuntaa..


      • vai-onko
        Sattuma16 kirjoitti:

        "Ketään ei potkittu pihalle, eikä erotettu saarnavirastaan". Äläpä ole niin varma. Ainakin EN potkaistiin pois seurojen alkaessa juuri ennen saarnavuoroaan. Yksityinen seurakuntalainen suorastaan vaati uhkauksen kanssa. Suomen johtava lähetysmies istui vieressä eikä puuttunut asiaan, vaan antoi tämän tapahtua. Hänhän olisi voinut käskeä ao. sooloilijan pois saarnastuolista ja määrätä saarnavuoron.

        LOPETTAKAA JO VALEHTELU!

        Jos jokainen ottaisi nokkiinsa kaikkien sairaiden sanomisista, niin rukoushuoneet olisi tyhjiä. Eero olim pidetty. Ei varmasi olisi ollut montaa, joka olisi halunut hänen lähtevän.

        Seppo pyysi Eeroa valitsemaan saarnan ja sen jälkeen itse saarnaamaan, mutta hän kieltäytyi ja sanoi, että saarnaa sinä. Olisiko pitänyt pistää hänet väkisin saarnaamaan?

        Sepon päälle on pantu monia muitakin valheita. Niin kuin Eeron asiassa tapahtui, valehdeltiin myös terveisten kertomisessa. Lahden raamattupiirissä väitettiin päin vastoin miten tapahtui. Sanottiin että Seppo olisi kieltänyt terveisten kertomisen inkeristä. Juuri tätä tapausta ennen Seppo oli pyytänyt Ilkan lukemaan, että voi samalla kertoa terveisiä lähetysmatkaltaan.

        Ei taida esikoiset ryn jäsenillä olla valehtelu syntiä?


      • " Myllynkivi "
        -
        ripustettakoon kaulaasi, sillä vaikka ketään ei potkittu noin suoraan ,
        sanoen annettiin pahat asiat ilmetä heille, jotka ei voineet sulattaa
        sanomiasi asioita, eikä pahaa pahalla voi kostaa , .
        -
        Herra sanoi : kosto on minun ja se on suloinen, valitettavasti, mitä
        vielä sanoisit ,,emme voineet toimia jätetyllä markinaalilla.
        -
        Etkä ole hiffannut sitä puolta ... Ja mikä pieni se on jos useaan kertaan
        on ollut ,n. 1000 henkeä kirkoissa jopa yli, ja on todettu että 2/3 osaa
        on kotona joistakin syistä. kuten ennenkin. ,.


      • Hompsantuu
        vai-onko kirjoitti:

        LOPETTAKAA JO VALEHTELU!

        Jos jokainen ottaisi nokkiinsa kaikkien sairaiden sanomisista, niin rukoushuoneet olisi tyhjiä. Eero olim pidetty. Ei varmasi olisi ollut montaa, joka olisi halunut hänen lähtevän.

        Seppo pyysi Eeroa valitsemaan saarnan ja sen jälkeen itse saarnaamaan, mutta hän kieltäytyi ja sanoi, että saarnaa sinä. Olisiko pitänyt pistää hänet väkisin saarnaamaan?

        Sepon päälle on pantu monia muitakin valheita. Niin kuin Eeron asiassa tapahtui, valehdeltiin myös terveisten kertomisessa. Lahden raamattupiirissä väitettiin päin vastoin miten tapahtui. Sanottiin että Seppo olisi kieltänyt terveisten kertomisen inkeristä. Juuri tätä tapausta ennen Seppo oli pyytänyt Ilkan lukemaan, että voi samalla kertoa terveisiä lähetysmatkaltaan.

        Ei taida esikoiset ryn jäsenillä olla valehtelu syntiä?

        "Olisiko pitänyt pistää hänet väkisin saarnaamaan?"

        Hän hyväksyi sen sooloilijan uhkauksen osoittaa mieltään seisomalla koko saarnan aika.
        Olisi siinä ollut sitten mukava saarnata. Että tällä tavoin puolusti saarnaajaveljeä!


    • oikeinymmärrys

      Seurakunnan pyytämät saarnaajat eivät päässeet ainakaan Porissa saarnaamaan, kun itse itsensä saarnaspönttöön kutsuneet istua pököttivät jo valmiiksi pöntössä seurojen alussa ja lukkarillekin ilmoittivat, etteivät tarvitse hänen palveluksiaan, koska hoitavat itse koko homman. Oli kuulemma lukkari ollut riittävän monta viikonloppua poissa rukoushuoneelta.
      Tällaista se vapaaehtoisuus on, kun se ymmärretään lapinluottamuksen kera.

      • KaulaansaJaHeidät

        Puhut eri asiasta. Ei tietenkään niitä saarnaaja päästetä saarnaamaan, jotka ovat pitäneet esikoiset ry:n seuroja ja osallistuneet niihin.
        Minä puhuin siitä lähetysmiesten hyllyttämisestä, joka tapahtui ennen esikoiset ry:n perustamista!


      • yksimielisyys
        KaulaansaJaHeidät kirjoitti:

        Puhut eri asiasta. Ei tietenkään niitä saarnaaja päästetä saarnaamaan, jotka ovat pitäneet esikoiset ry:n seuroja ja osallistuneet niihin.
        Minä puhuin siitä lähetysmiesten hyllyttämisestä, joka tapahtui ennen esikoiset ry:n perustamista!

        Porissa ei ole Esikoiset ry:tä edes olemassa, on vain esikoislestadiolaisia. Viime vuonna esitettiin seurakunnan enemmistön allekirjoittama kannanotto TR:lle, että jos rukoushuoneelle tuodaan ilman seurakunnan lupaa omat ehtoolliset, me emme niihin voi osallistua vaan seurakunta joutuu pitämään muualla seuroja.
        Tällä kannanotolla ei ollut TR:lle merkitystä. Päinvastoin hän hankki saarnakiellon niille paikallisille saarnaajille, jotka olivat kuuliaisia Porin esikoislestadiolaiselle seurakunnalle.
        Kummallisinta on, että nämä vanhimmat paikkakunnan esikoislestadiolaiset saarnaajat ovat nyt erotettuna saarnaajanvirasta ja TR jakaa kirkossa yhdessä papin kanssa ehtoollista. Varmistaakseen, etteivät nämä paikkakunnan saarnaajat vaan pääse saarnaamaan, TR järjestää poissaollessaan jonkun tuuraajan itselleen toiselta paikkakunnalta, kuten tulevanakin pyhänä. Seurakunnan yhteinen pyyntö saada kuulla paikkakunnan saarnaajaa ei tässä paina, TR pyytä saarnajan jo ennakkoon.
        Ilman TR:n aktiivista hajotustyötä, Porissa kristityt kokoontuisivat kuten ennenkin sovussa.
        Yksi mies on toiminnallaan hajottanut koko Porin seurakunnan ja tämä mies syyttää sitten seurakuntaa eriseuraiseksi, kun seurakunta ei ole samaa mieltä hänen kanssaan.


      • partaviuhaten
        yksimielisyys kirjoitti:

        Porissa ei ole Esikoiset ry:tä edes olemassa, on vain esikoislestadiolaisia. Viime vuonna esitettiin seurakunnan enemmistön allekirjoittama kannanotto TR:lle, että jos rukoushuoneelle tuodaan ilman seurakunnan lupaa omat ehtoolliset, me emme niihin voi osallistua vaan seurakunta joutuu pitämään muualla seuroja.
        Tällä kannanotolla ei ollut TR:lle merkitystä. Päinvastoin hän hankki saarnakiellon niille paikallisille saarnaajille, jotka olivat kuuliaisia Porin esikoislestadiolaiselle seurakunnalle.
        Kummallisinta on, että nämä vanhimmat paikkakunnan esikoislestadiolaiset saarnaajat ovat nyt erotettuna saarnaajanvirasta ja TR jakaa kirkossa yhdessä papin kanssa ehtoollista. Varmistaakseen, etteivät nämä paikkakunnan saarnaajat vaan pääse saarnaamaan, TR järjestää poissaollessaan jonkun tuuraajan itselleen toiselta paikkakunnalta, kuten tulevanakin pyhänä. Seurakunnan yhteinen pyyntö saada kuulla paikkakunnan saarnaajaa ei tässä paina, TR pyytä saarnajan jo ennakkoon.
        Ilman TR:n aktiivista hajotustyötä, Porissa kristityt kokoontuisivat kuten ennenkin sovussa.
        Yksi mies on toiminnallaan hajottanut koko Porin seurakunnan ja tämä mies syyttää sitten seurakuntaa eriseuraiseksi, kun seurakunta ei ole samaa mieltä hänen kanssaan.

        Eriseuralle ei kiitos
        Jokainen on valinnan ITSE tehnyt ei kahdessa paikassa voi olla saarnaaja.


      • Seurakuntakojumalana
        yksimielisyys kirjoitti:

        Porissa ei ole Esikoiset ry:tä edes olemassa, on vain esikoislestadiolaisia. Viime vuonna esitettiin seurakunnan enemmistön allekirjoittama kannanotto TR:lle, että jos rukoushuoneelle tuodaan ilman seurakunnan lupaa omat ehtoolliset, me emme niihin voi osallistua vaan seurakunta joutuu pitämään muualla seuroja.
        Tällä kannanotolla ei ollut TR:lle merkitystä. Päinvastoin hän hankki saarnakiellon niille paikallisille saarnaajille, jotka olivat kuuliaisia Porin esikoislestadiolaiselle seurakunnalle.
        Kummallisinta on, että nämä vanhimmat paikkakunnan esikoislestadiolaiset saarnaajat ovat nyt erotettuna saarnaajanvirasta ja TR jakaa kirkossa yhdessä papin kanssa ehtoollista. Varmistaakseen, etteivät nämä paikkakunnan saarnaajat vaan pääse saarnaamaan, TR järjestää poissaollessaan jonkun tuuraajan itselleen toiselta paikkakunnalta, kuten tulevanakin pyhänä. Seurakunnan yhteinen pyyntö saada kuulla paikkakunnan saarnaajaa ei tässä paina, TR pyytä saarnajan jo ennakkoon.
        Ilman TR:n aktiivista hajotustyötä, Porissa kristityt kokoontuisivat kuten ennenkin sovussa.
        Yksi mies on toiminnallaan hajottanut koko Porin seurakunnan ja tämä mies syyttää sitten seurakuntaa eriseuraiseksi, kun seurakunta ei ole samaa mieltä hänen kanssaan.

        Mitenkäs sitten Porin olemattomat esikoiset pitävät porinesikoiset.fi nettisivua jossa ilmoitetaan porin esikoisten tapahtumista jos porin esikoisia ei ole. Juha, Anneli ja Kepa voisi nyt jo lopettaa sen saarnaajista jankkaamisen. Veka, Matti ja Martti on ihan itse lähteneet esikoisten saarnaajiksi ja näin ollen EIVÄT VOI SAARNATA ESIKOISLESTADIOLAISTEN SEUROISSA. Pidättekö Jumalananne porin esikoislestadiolaista seurakuntaa kun sille olisi pitänyt olla kuuliainen? Ei se ole seurakunnan tehtävä päättää kuka saarnaa. Vaikea on yhden saarnaajan hoitaa yksin pyhäseuroja joten kiitollisuudella otetaan vastaan apua muualta. Enkä paremmin sano.


      • todistustaakka

        Nettisivusto on nettisivusto, ei rekisteröity yhdistys.

        Mistä tiedämme, että juuri TR:lla on PH hänen touhutessaan ehtoollista omalle rukoushuoneelle? Porin ongelmahan on siinä, että seurakunnan pyynnöstä hän ei taipunut siihen, että rukoushuoneella ei jaeta ehtoollista vuoden vaihteen jälkeen vaan hankki potkut niille saarnaajille, jotka eivät olleet samaa mieltä hänen kanssaan.

        Mistä me riedämme, että hän teki tämän vaikutettuna PH:stä, kun hän jakaa edelleen itse kirkossa ehtoollista pappien kanssa ja kun rukoushuoneella ei vieläkään jaeta ehtoollista, kasteta eikä pidetä omaa kirkosta erillistä rippikoulua? Seurakunta on vain saatu ajettua ulos.

        Mistä me saamme todistusta, että TR:lla on vaikuttava PH ja muilla saarnaajilla ja seurakunnalla Isäp-kele? Ihmisten mielipide ei riitä.


      • saarielma
        KaulaansaJaHeidät kirjoitti:

        Puhut eri asiasta. Ei tietenkään niitä saarnaaja päästetä saarnaamaan, jotka ovat pitäneet esikoiset ry:n seuroja ja osallistuneet niihin.
        Minä puhuin siitä lähetysmiesten hyllyttämisestä, joka tapahtui ennen esikoiset ry:n perustamista!

        Eivät olleet silloin saarnanneet Esikoiset Ry:ssä kun heille annettiin saarnakielto. Siksi he myöhemmin vasta tulivat pyydettäessä Esikoiset Ry:n sananpalvelu tehtäviin. Tämä on totuus, vaikka "puhdaskätisten" on vaikea sitä myöntää.


      • SeOliLeikinLoppu
        saarielma kirjoitti:

        Eivät olleet silloin saarnanneet Esikoiset Ry:ssä kun heille annettiin saarnakielto. Siksi he myöhemmin vasta tulivat pyydettäessä Esikoiset Ry:n sananpalvelu tehtäviin. Tämä on totuus, vaikka "puhdaskätisten" on vaikea sitä myöntää.

        Nyt muuten lipsahti valhe Saarielmalta Lahtinen oli ainoa joka ei ollut saarnannut muualla ja hänkin lähti omastatahostaan saarnaamaan muualle


      • Ceekasetti
        Seurakuntakojumalana kirjoitti:

        Mitenkäs sitten Porin olemattomat esikoiset pitävät porinesikoiset.fi nettisivua jossa ilmoitetaan porin esikoisten tapahtumista jos porin esikoisia ei ole. Juha, Anneli ja Kepa voisi nyt jo lopettaa sen saarnaajista jankkaamisen. Veka, Matti ja Martti on ihan itse lähteneet esikoisten saarnaajiksi ja näin ollen EIVÄT VOI SAARNATA ESIKOISLESTADIOLAISTEN SEUROISSA. Pidättekö Jumalananne porin esikoislestadiolaista seurakuntaa kun sille olisi pitänyt olla kuuliainen? Ei se ole seurakunnan tehtävä päättää kuka saarnaa. Vaikea on yhden saarnaajan hoitaa yksin pyhäseuroja joten kiitollisuudella otetaan vastaan apua muualta. Enkä paremmin sano.

        Siis kenen tehtävä on päättää kuka saarnaa?? Mitä ihmettä?! Ei seurakunnan?


      • Kenentehtävä
        Ceekasetti kirjoitti:

        Siis kenen tehtävä on päättää kuka saarnaa?? Mitä ihmettä?! Ei seurakunnan?

        Niin ei ole seurakunnan tehtävä päättää kuka saarnaa eikä pyytää. Ei minulta ainakaan koskaan ole kysytty kenen haluan saarnaavan. Kyllä ne on aika vuorotellen sarnanneet riippuen siitä kuka on ollut paikalla.


      • saarielma
        SeOliLeikinLoppu kirjoitti:

        Nyt muuten lipsahti valhe Saarielmalta Lahtinen oli ainoa joka ei ollut saarnannut muualla ja hänkin lähti omastatahostaan saarnaamaan muualle

        Minä mitään Porista kirjoittanut, vaan niistä monista paikallisaarnaajista, joilta estettiin saarnaaminen omalla vuorollaan. Esimerkiksi niin tapahtui Heinolassa ja Tampereella.


    • Ei-hyväksy

      Esikoislestadiolaiset elävät valheessa ja valheesta. Karhu valehteli loppiaisena 2016 sanoessaan, että saarnaajat ja seurakuntalaiset ovat yksimielisesti päättäneet ottaa sakramentit omiin puhtaisiin käsiin. Ennen loppiaista ilmoitettiin Purtaselle ja Siltaselle että he eivät voi saarnata jos he eivät taivu näiden muutaman lähetysmiehen tahtoon. Näitä tapahtumia esikoislestadiolaiset eivät myönnä tai eivät tiedä. Joka tapauksessa valehtelu jatkuu, ja sehän ei kyseisessä liikkeessä ole synti.

      • Pysytää_totuudessa

        Se on tosi että olemme todella yksimielisiä sakramenttiasiassa, ne jotka eivät olleet yhtä ovat nyt eriseurassa. Emme tosiaankaan vasten tahtoa ole Herran Pyhällä ehtoollisella koskaan käyneet, monet ovat olleet sitä mieltä miksi ei aiemmin ole tehty aloituspäätöstä.

        1. Tim 5:17 Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät.
        ...
        19 Älä ota huomioosi syytettä vanhinpia vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa.


      • mukavuuslaitosko
        Pysytää_totuudessa kirjoitti:

        Se on tosi että olemme todella yksimielisiä sakramenttiasiassa, ne jotka eivät olleet yhtä ovat nyt eriseurassa. Emme tosiaankaan vasten tahtoa ole Herran Pyhällä ehtoollisella koskaan käyneet, monet ovat olleet sitä mieltä miksi ei aiemmin ole tehty aloituspäätöstä.

        1. Tim 5:17 Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät.
        ...
        19 Älä ota huomioosi syytettä vanhinpia vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa.

        1.Tim 5:17 tosiaan tarkoitetaan seurakuntaa hyvin hoitavia vanhimpia. Nyt on kelvottomat olleet hoitamassa.
        ...
        19 Kahden tai kolmen todistajan sijaan nyt on satoja, jos ei tuhansia todistajia, joten on otettava huomioon syyte vanhimpia vastaan.

        Näin Raamatun mukaan.
        Sakramentit kun eivät ole mikään mukavuusasia, jota on kiva nautiskella kavereiden kanssa omalla rukoushuoneella ilman käkkäräpäitä.


    • voinäitäaikoja

      Että te Esikoiset "muistatte" väärin . Teitä ei ole kukaan potkinut pois.ylimääröäisessä kokouksesss teillä oli valmiiksi tehty yhdistys jonka itse ilmoititte ja löhditte siihen, kunnonseura joka lähti vetämään omaa linjasnsa 1990 alussa on luonut pohjaa Esikoisille jo silloin. Lihallinen vapaus ja ekumenian henki se esikoisia johdattaa ja on eriseura. .. Ja on aivan selvä asia jos saarnaaja löhtenyt eriseursn saarnaajaksi ei voi olla sasrnaajana eesikoislestadiolaisissa ja eksyttämässä kansaa.

      • Juuri_näitä

        Musta ei tule valkeaksi väittämällä sitä valkeaksi.


      • "voi näitä aikoja "
        -
        "muistisi on väärä, me emme puhu sillai erotuksesta , kuin siitä jolloin
        meitä käsiteltiin kuin mitäkin halpaa makkaraa ".
        -
        mene itse kaikkeen separistien väitteisiin , joista ei ole tullut
        loppua vieläkään. ( ei suoranaisesti erotettu) mutta annetiin
        jakuvasti ymmärtää että olemme alenpaa kastia, , ,
        -
        eikö niin . muisteleppa menneitä..


    • 22006776

      Kohta totuus paljastuu separistien silmiin. Totuutta on vain vaikea katsoa silmiin, kun on vuosikaudet katsonut väärää kuuta. Luulajasta tulee teidän kiero totuus, joka on kohta kaikkien luettavissa.

      • RakastatkoTotuutta

        Toivottavasti Suomen pedofiilitapaukset nousevat esille, että uhrit pääsisivät paranemisen alkuun. Norjan laineet lyövät myös Suomeen. Saarnaajien vastuunpakoilu alkaen wanhimmista joutaa tulla valkeuteen, sillä maallinen laki on sama kaikille, uskoa tunnustaville se pitäisi olla itsestään selvä asia. Eli, ei uskova saa sanoa, että laki ei kosketa minua. Kristityn kuuluu olla esivallalle alamainen, tämä on Raamatun neuvo ja ohje.


      • RakastatkoTotuutta
        RakastatkoTotuutta kirjoitti:

        Toivottavasti Suomen pedofiilitapaukset nousevat esille, että uhrit pääsisivät paranemisen alkuun. Norjan laineet lyövät myös Suomeen. Saarnaajien vastuunpakoilu alkaen wanhimmista joutaa tulla valkeuteen, sillä maallinen laki on sama kaikille, uskoa tunnustaville se pitäisi olla itsestään selvä asia. Eli, ei uskova saa sanoa, että laki ei kosketa minua. Kristityn kuuluu olla esivallalle alamainen, tämä on Raamatun neuvo ja ohje.

        Tutkikaa Esikoiset ry omia rivejänne.


    • Pöljän_tekemä_avaus

      Vapaakirkoksi muutettu esikoislestadiolaisuus luopui vuosisataisesta perinteistään, ja kielsi uskomasta vapaasti Kristukseen syntisten syntien sovittajana. Samoin Kristuksesta todistavia saarnaajia estettiin puhumasta, ja lähetystyö loppui luterilaisesta tunnustuksesta ja kirkosta luopumisen yhteydessä.

      Avaaja edustaa sitä osaa joka ei usko evankeliumia vaikka enkeli taivaasta sitä julistaisi. Hän uskoo yhteisöönsä ja sitä hallitsevaan suomailaisyntyiseen paaviin, vaikka kadotettaisiin.

      • Pursiseurakunnalle

        Ensin valitetaan kristillisyyden muuttuneen, ja valehdellaan että olisimme eronneet kirkosta. Nyt valitatte kun kirkko ei hyljännytkään vielä ja elävä Jumalan sana saa kaikua viellä sielläkin, emmekä olleetkaan irtautuneet.

        Sehän on vanha tapa, vaikuttaa kirkon sisällä.. Olemme HERÄTYSLIIKE, mikä ihme se on, että saarnaajamme saarnaavat myös kirkossa, niin kuin ennenkin?
        Onko esikoisilla hämärtynyt kuva, mitä on olla kirkon Herätysliike, kun itse siirtyivät kirkon palvelukseen?


      • Erkkarix
        Pursiseurakunnalle kirjoitti:

        Ensin valitetaan kristillisyyden muuttuneen, ja valehdellaan että olisimme eronneet kirkosta. Nyt valitatte kun kirkko ei hyljännytkään vielä ja elävä Jumalan sana saa kaikua viellä sielläkin, emmekä olleetkaan irtautuneet.

        Sehän on vanha tapa, vaikuttaa kirkon sisällä.. Olemme HERÄTYSLIIKE, mikä ihme se on, että saarnaajamme saarnaavat myös kirkossa, niin kuin ennenkin?
        Onko esikoisilla hämärtynyt kuva, mitä on olla kirkon Herätysliike, kun itse siirtyivät kirkon palvelukseen?

        Vaikuttaa hurskastelulta. Vaikka en voi sanoa ketkä separatistit täällä on puhuneet ihan muuta. Kaikki porukathan koostuu yksilöistä. Hyvä, että muutamat es.lestat haluaa sittenkin pysyä kirkon herätysliikkeenä. Tuntuu, että konservatiivinen aines sielä on valitettavan harvassa.


      • selväkunpläkki
        Pursiseurakunnalle kirjoitti:

        Ensin valitetaan kristillisyyden muuttuneen, ja valehdellaan että olisimme eronneet kirkosta. Nyt valitatte kun kirkko ei hyljännytkään vielä ja elävä Jumalan sana saa kaikua viellä sielläkin, emmekä olleetkaan irtautuneet.

        Sehän on vanha tapa, vaikuttaa kirkon sisällä.. Olemme HERÄTYSLIIKE, mikä ihme se on, että saarnaajamme saarnaavat myös kirkossa, niin kuin ennenkin?
        Onko esikoisilla hämärtynyt kuva, mitä on olla kirkon Herätysliike, kun itse siirtyivät kirkon palvelukseen?

        Lapinlahkolaisuus on ERISEURAA


      • Erkaantuneet
        selväkunpläkki kirjoitti:

        Lapinlahkolaisuus on ERISEURAA

        Klirjoitit varmaan vahingossa värin. Erkaantuneet muista ovat aina eeiseuraa


      • TunnustusJaKatumusAuttaa
        selväkunpläkki kirjoitti:

        Lapinlahkolaisuus on ERISEURAA

        Näin se on todellisuudessa, vaikka yrittävät vääntää mustaa valkoiseksi. Koska saarnoissa toistuvasti vakuutellaan että on aivan oikein ollut ottaa sakramentit rukoushuoneille, se kertoo, että epävarmuutta on ja levottomuutta sydämessä. Nämä saarnaajat jäävät historiaan kristillisyytemme hajoittajina ja pahoina työmiehinä. Eipä käy kateeksi.


      • Eristäytyvät
        Erkaantuneet kirjoitti:

        Klirjoitit varmaan vahingossa värin. Erkaantuneet muista ovat aina eeiseuraa

        Muista kristityistä eristäytyvät ovat eriseura= es.les.


    • Rakkausonsuurin

      ...minä,minä tiedän,minä ymmärrän,kysykää meiltä,me tiedämme,me ymmärrämme,kuulkaa minua,minä tiedän,minä ymmärrän,tiedän paremmin,me ymmärrämme,meillä on totuus,me tiedämme,minä tiedän,minä minä ymmärrän,minulla on totuus,totuus on täällä,minä kyllä ymmärrän,me tiedämme totuuden,minä tiedän,minä tiedän,minä tiedän,minä tiedän,minä ymmärrän...MINÄ ymmärrän ja tiedän!!!

      • RakkausOnSuurin

        ...juuripa näin....


    • Siinä.meille
    • Rakkausonsuurin

      ...Eiköhän ole parempi,että lopetatte juoruamisen,puhukaa mieluummin vaikka omista kokemuksista,miten saitte elävän uskon,miten on matka sujunut,vois olla meille kaikille mukavaa ja terveellistä!

    • Eslestkirkko

      Esikoislestaduolaiset ry on jo käytännössä oma kirkkonsa, ei evlut kirkon sisäinen herätysliike. Yhteys evlut kirkkoon on poikki kaikilla niillä paikkakunnilla, jos esikoislestadiolaiset ry toimittaa itse sakramentteja ev.lut kirkon järjestyksen vastaisesti.
      Esikoislestadiolaiset ry ei ole virallisesti kehottanut jäsenistöään eroamaan ev.lut kirkosta, vaikka järjestönä se kehittää itseään omaksi kirkoksi. Kastetuista lapsista, konfirmoiduista ja vihityistä pidetään kirkonkirjoja, toistaiseksi manuaalisesti, sähköiset kirjat ovat harkinnassa.
      Esikoislestadiolaiset ry:n saarnaajien kastamat lapset eivät tule sillä kasteella ev.lut kirkon jäseneksi. Esikoislestadiolaiset ry:n konfirmoimilla ei ole oikeutta ev.lut kirkossa tapahtuvaan vihkimiseen, vaan heidän tulee tehdä siviilivihkiminen maistraatissa.
      Esikoislestadiolaiset ry ei ole vielä julistanut olevansa oma kirkko, mutta kehitys on selvä. Koska julistusta ei ole vielä tehty, esikoislestadiolaiset ry:n jäsenistö elää epätietoisuudessa ja joukkopako liikkeestä pois estetään. Julistus tulee sopivalla hetkellä. Sitten morsian on yksi: Vanha apostolis luterilainen kirkko. Sen tunnustukseen saadaan virallisesti kirjattua lapin vanhimpien oppi, kuten pohjois-Amerikassa jo on.

      • VaihdaLevyä

        Se ei sitä ole eikä tule vaikka kuinkatoivoisit


      • Eslestkirkko
        VaihdaLevyä kirjoitti:

        Se ei sitä ole eikä tule vaikka kuinkatoivoisit

        Älä ole noin sinisilmäinen. Soita esim VMK:lle ja kysy.


      • suttapakoonkarhuvastaan

        Maistraatissa vihkijänä oleva henkilöhän voi olla homo tai lespo, Mielenkiintoiseksi sekoilu menee.


      • Idioottiko-olet
        suttapakoonkarhuvastaan kirjoitti:

        Maistraatissa vihkijänä oleva henkilöhän voi olla homo tai lespo, Mielenkiintoiseksi sekoilu menee.

        Eipä sieltä maistraatista mitään siunausta olla hakemassakaan. Kaupan kassakin voi olla homo, siltin sinä annat hänen palvella itseäsi.


    • Älkääuskokovalheita

      Esikoislestadiolaiset ry:ssä saarnaajat ovat sidottuja saarnaamaan lapin vanhimpien neuvojen mukaan. Tämä sidonta tapahtui käytännössä 2016 loppiaisena, jonka jälkeen SS, HP ja TH eivät voineet osallistua lähetysmatkoille, koska eivät olleet smaa mieltä lapin vanhimpien kanssa sakramenttikysymyksestä. Sana sidottiin. Se on mahdoton hyväksyttäväksi monille saarnaajille. Esikoiset ry:ssä he voivat saarnata kuten ennenkin, ennenkuin sana sidottiin paavimaisesti lapin vanhimpiin Raamatun sijasta. Tietenkin esikoislestadiolaiset ry nyt länkyttää eriseurasta, se on selvä. Eriseuralla pelottelu on vuosisatainen huvi lestadiolaisille ja tyypillistä vain lestadiolaisille ja siihen esikoislestadiolaiset ry nyt on kiihkeästi tarttunut. HIFK on parempi kuin Jokerit. Muut kristilliset yhteisöt käyttävät tuoreempia Raamatun käännöksiä, jossa eriseura-sanaa ei edes esiinny. Ja, muissa yhteisössä ei liene niin suurta tarvetta muiden mollaamiseen ja jätetään niissä taivaspaikkojen jaossa vähän sijaa esim. kasteelle ja uskollekin.

      • KaidanTienKuIkija

        Tässä näkyy teidän henki...:
        "Muut kristilliset yhteisöt käyttävät tuoreempia Raamatun käännöksiä, jossa eriseura-sanaa ei edes esiinny."


        Sillähän siitä päästään.
        Muutetaan raamatun sanaa miten lystää..

        Mm. Siinä missä vanha käännös sanoo "kaksi makaa yhdellä vuoteella", niin uusikäännös sanoo että: "sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään."

        Tällä on puolustettu jopa homosuhteita vetoamalla raamattuun....


      • Henkinäkyyhyväniin
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Tässä näkyy teidän henki...:
        "Muut kristilliset yhteisöt käyttävät tuoreempia Raamatun käännöksiä, jossa eriseura-sanaa ei edes esiinny."


        Sillähän siitä päästään.
        Muutetaan raamatun sanaa miten lystää..

        Mm. Siinä missä vanha käännös sanoo "kaksi makaa yhdellä vuoteella", niin uusikäännös sanoo että: "sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään."

        Tällä on puolustettu jopa homosuhteita vetoamalla raamattuun....

        KTK puhuu kuin Biblian käännöksissä ei olisi puutteita. Tarkistappa, mikä on alkukielinen sana siinä kohtaa missä biblia puhuu 'eriseurasta' ja tule sitten tänne länkyttämään. 38 käännöksessä eriseura- sana esiintyy enää pari kertaa ja uusimmassa ei kertaakaan. Eslest ry siitä tykkää. Sillä on kiva pelotella seurakuntalaisia.


      • Herranseon
        Henkinäkyyhyväniin kirjoitti:

        KTK puhuu kuin Biblian käännöksissä ei olisi puutteita. Tarkistappa, mikä on alkukielinen sana siinä kohtaa missä biblia puhuu 'eriseurasta' ja tule sitten tänne länkyttämään. 38 käännöksessä eriseura- sana esiintyy enää pari kertaa ja uusimmassa ei kertaakaan. Eslest ry siitä tykkää. Sillä on kiva pelotella seurakuntalaisia.

        Ei Vanha eikä uusi raamattu tunne kirkonkautta viralliseksi tullutta ehtoollista.

        Kirkko "tykkää" eriseurapelottelusta , jos ei alistu heidän Piispojen ommiaan Ehtoolliseen.


    • SanaJasakramentit

      Äläs ny hikeenny nää miehet ei ymmärtänny et mis on sana on myös sakramentit. Jumalansanalle odoteltiin kuuliaisuutta. Ellei sitä ymmärrä ei voi elävssäkrstillisyydessä. Silloin saarnata esikoiset rysssä silloin paikka auki

    • Papparainenxyz

      Yritin viestiketjussa "ReHa Tampereella tänään" muodostaa käsitykseni siitä, mitä Biblian teksteissä termillä eriseura tarkoitetaan.

      Tässä tiivistettynä:

      Biblian mukaan eriseuraisuutta esiintyy yhteisöjen sisällä yksilöissä ja ryhmissä ja eriseuralla tarkoitetaan:
      1. Asettumista HERRAA vastaan. Ei siis asettumista ihmisiä tai ihmisryhmiä tai vääräoppisuutta vastaan.

      2. Saarnaamista ja opettamista raamatun oppien vastaisesti (Biblian mukaan opetukset pitäisivät olla YHDENKALTAISET eli luonnollisesti Raamatun mukaiset, jotta eriseuraisuudelta vältyttäisiin)

      Esikoislestadiolaisten saarnaajien saarnat ja opetukset eivät ole läheskään aina olleet suinkaan yhdenkaltaisia tässä tarkoitetulla tavalla. Tuskin mikään herätysliike tai kirkko saa tässä asiassa täysin "puhtaita papereita". Joukkoihin mahtuu monenlaisia saarnaajia ja pappeja. Eriseuraisuutta esiintyy jokaisessa ryhmässä, usein vääräoppisuudesta tai saarnaajien huonosta Raamatun tuntemuksesta johtuen.

      Jokainen, joka on kuunnellut Esikoisten ja Esikoislestadiolaisten saarnoja voi tehdä tästä omat johtopäätöksensä.

      On perusteetonta nimitellä esikoisia yhdistyksenä eriseuraksi sillä perusteella, että he eivät toimi esikoislestadiolaisten yhteydessä. Saarnat ja opetukset eivät Esikoisissa ole suinkaan kaikilta osin yhdenkaltaiset Esikoislestadiolaisten opetusten kanssa mutta se ei tee niistä eriseuraa, pikemminkin päinvastoin.

      • Lyhpapparainenxyz

        On kaksi asiaa: ERISEURA ja ERI SEURA. Mikään ryhmä ei ole eriseura pelkästään sillä perusteella että ovat eronneet meidän yhteydessämme.
        Mitä eriseura-sanalla tarkoitetaan? Asiaa pitää tarkastella Raamatun näkökulmasta.
        Ei sellaiset uskonnolliset yhteisöt tai herätysliikkeet ole eriseuroja, jotka perustavat oppinsa pelkästään Raamattuun, Lutheriin ja Evl tunnustuskirjoihin. Tosin niidenkin sisällä esiintyy toisinaan eriseuraisuutta.
        Seuraavien Biblian kohtien mukaan eriseurat ASETTUVAT HERRAA VASTAAN.

        4. Moos. 26:9
        Ja Eliabin pojat, Nemuel ja Datan ja Abiram. Nämät ovat Datan ja Abiram, jotka kutsuttiin kansasta, jotka asettivat heitänsä Mosesta ja Aaronia vastaan Koran eriseurassa, koska he asettivat heitänsä Herraa vastaan,
        2. Piet. 2:1
        Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,
        Eriseuraa on pikemminkin se, kun vetäydytään oman kuplaansa kehitellen omia Raamatusta poikkeavia autuuden ehtoja ja ihmisoppeja, mikä on asettumista Herraa vastaan.
        Seuraavat Raamatun kohdat osoittavat, että eriseuraisuutta esiintyy yhteisöjen sisällä ihmisryhmissä ja myös yksilöissä.
        Tit. 3:10
        Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
        1. Kor. 11:19 Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.
        Seuraava Raamatun kohta on hyvä ohje niille jotka toisille puhuvat. Siinä kehotetaan puhumaan yhdenkaltaisesti. Tässä on asetettu suuri vastuu saarnaajille; Puheiden pitäisi kestää tarkastelu Raamatun valossa, jolloin ne olisivat yhdenkaltaisia oikealla tavalla jolloin eriseuraisuutta ei niin helposti syntyisi. Tämä on keskeinen ongelmien aiheuttaja herätysliikkeissä koska siellä on puhujina paljon huonosti raamattua tuntevia saarnaajia.
        1. Kor. 1:10 Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaa sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe