16-17e/h - hyvä palkkako?

HyväVitsiKyllä

16*160=2560 miinus verot, näppiin jää ehkä 1800e kk. Mielestäni se on koneistajan hommasta aika helvetin vähän! Etenkin kun monissa hommissa tienaa ilman koulutusta ja huomattavasti vähemmällä vaivalla enemmän.

Metallin palkat ovat naurettavia! Työskentelin yhdessä Suomen suurimmista metallipajoista, joissa 40 vuotta talossa olleet tienasivat BRUTTONA 2500-2700e kk. Siinä nuorille motivaatiota opiskella jotain ihan muuta.

23

2565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Waltteri_Orpo

      Mitäköhän on ne työt joissa vähäisellä koulutuksella tienaa enemmä ja missä firmoissa. Olen erittäin kiinnostunut asiasta ja hakemaan noita työpaikkoja.

      Taitaa nyt vaan olla niin, että puhu täyttä paskaa.

      • HyväVitsiKyllä

        No, työskentelen itse liukuhihnahommissa eräässä makeisia/suklaata valmistavassa kotimaisessa yhtiössä. Työ kaksivuorotyötä, ei mitään koulutusta kyseiseen hommaan, palkka kiinteä 3000e kk.

        Johan siivoojakin tienaa helposti sen 2200-2300e/kk.

        Ahtaajat, 3 956 e/kk
        Paperityöntekijät, 3 826 e/kk
        Kaivosteollisuuden avustavat työntekijät ja rikastustyöntekijät, 3 711 e/kk
        Myynti- ja ostoagentit, 3 727 e/kk
        Työkoneiden kuljettajat, 3 116 e/kk
        Raideliikenteen kuljettajat ja työntekijät, 3 704 e/kk
        Lihanleikkaajat, leipurit, meijeristit, 3 144 e/kk
        Suojelu- ja vartiointityöntekijät, 3 000 e/kk


      • Waltteri_Orpo
        HyväVitsiKyllä kirjoitti:

        No, työskentelen itse liukuhihnahommissa eräässä makeisia/suklaata valmistavassa kotimaisessa yhtiössä. Työ kaksivuorotyötä, ei mitään koulutusta kyseiseen hommaan, palkka kiinteä 3000e kk.

        Johan siivoojakin tienaa helposti sen 2200-2300e/kk.

        Ahtaajat, 3 956 e/kk
        Paperityöntekijät, 3 826 e/kk
        Kaivosteollisuuden avustavat työntekijät ja rikastustyöntekijät, 3 711 e/kk
        Myynti- ja ostoagentit, 3 727 e/kk
        Työkoneiden kuljettajat, 3 116 e/kk
        Raideliikenteen kuljettajat ja työntekijät, 3 704 e/kk
        Lihanleikkaajat, leipurit, meijeristit, 3 144 e/kk
        Suojelu- ja vartiointityöntekijät, 3 000 e/kk

        Eipä noista töistä monikaan ole sellainen johon pääsisi vähemmällä koulutuksella mitä koneistajalta vaaditaan
        Itse olin 2000-luvun alussa liukuhihnahommissa eräässä nyt jo konkursiin menneessä elintarvikealan firmassa eikä pakkaajan tarvinnut edes uneksia tuollaisista palkoista, en usko sinua ollenkaan.


      • HyväVitsiKyllä
        Waltteri_Orpo kirjoitti:

        Eipä noista töistä monikaan ole sellainen johon pääsisi vähemmällä koulutuksella mitä koneistajalta vaaditaan
        Itse olin 2000-luvun alussa liukuhihnahommissa eräässä nyt jo konkursiin menneessä elintarvikealan firmassa eikä pakkaajan tarvinnut edes uneksia tuollaisista palkoista, en usko sinua ollenkaan.

        Ikävää että olet edennyt työurallasi vasta pakkaajaksi asti, mutta kai tajuat että liukuhihnatyö ja pakkaaminen ovat kaksi aivan eri asiaa? Ei se mikään uskon asia ole, sitähän kutsutaan itselleen valehteluksi, kun ei halua avata silmiään tosiasioille.

        "Eipä noista töistä monikaan ole sellainen johon pääsisi vähemmällä koulutuksella mitä koneistajalta vaaditaan"

        Niin ahtaajaksi varmaan valmistutaan Ahtaajien Ammattikorkeakoulusta (5v koulutus). Käsittääkseni myös Vartijan työn perusteet (40 h), vastaa kolmen vuoden koneistajan ammattitutkintoa. Lihanleikkaaja-koulukin on olemassa ja kaikki muutkin koulut.


      • Waltteri_Orpo
        HyväVitsiKyllä kirjoitti:

        Ikävää että olet edennyt työurallasi vasta pakkaajaksi asti, mutta kai tajuat että liukuhihnatyö ja pakkaaminen ovat kaksi aivan eri asiaa? Ei se mikään uskon asia ole, sitähän kutsutaan itselleen valehteluksi, kun ei halua avata silmiään tosiasioille.

        "Eipä noista töistä monikaan ole sellainen johon pääsisi vähemmällä koulutuksella mitä koneistajalta vaaditaan"

        Niin ahtaajaksi varmaan valmistutaan Ahtaajien Ammattikorkeakoulusta (5v koulutus). Käsittääkseni myös Vartijan työn perusteet (40 h), vastaa kolmen vuoden koneistajan ammattitutkintoa. Lihanleikkaaja-koulukin on olemassa ja kaikki muutkin koulut.

        Minä taas sanoin etten usko puheitasi noista palkoista. Vartija ei tienaa 40 tunnin koulutuksella tuollaisia palkkoja, sellaisella vartijalla on vähintään alan ammatillinen 3 v. koulutus JA KYLLÄ SELLAINEN ON OLEMASSA Kuten myös alan ammattikorkeakoulu tutkinto. Yleensä tuollaista liksaa teinaavat vartiohommissa vain vartiopäälliköt. Ahtaajan palkasta kyllä puhuit totta.

        Lihanleikkaaja tuskin tienaa kolmea tonnia kuussa ellei sitten ole ollut todella pitkään talossa (kymmeniä vuosia) ja tee kolmivuorotyötä ja viikonloppuja.

        Muissa mainitsemissasi töissä vaaditaankin sitten jo vähintään ammatillinen pohjakoulutus kuten paperi ja kaivosmiehillä.

        Ja kyllä tiedoksesi vaan olen tehnyt muutakin kuin pakkaajan työtä. Olen työskennellyt useita vuosia koneistajana alan koulutuksella ja myös myyntihommissa.


      • ÄläUskoPuheita
        Waltteri_Orpo kirjoitti:

        Minä taas sanoin etten usko puheitasi noista palkoista. Vartija ei tienaa 40 tunnin koulutuksella tuollaisia palkkoja, sellaisella vartijalla on vähintään alan ammatillinen 3 v. koulutus JA KYLLÄ SELLAINEN ON OLEMASSA Kuten myös alan ammattikorkeakoulu tutkinto. Yleensä tuollaista liksaa teinaavat vartiohommissa vain vartiopäälliköt. Ahtaajan palkasta kyllä puhuit totta.

        Lihanleikkaaja tuskin tienaa kolmea tonnia kuussa ellei sitten ole ollut todella pitkään talossa (kymmeniä vuosia) ja tee kolmivuorotyötä ja viikonloppuja.

        Muissa mainitsemissasi töissä vaaditaankin sitten jo vähintään ammatillinen pohjakoulutus kuten paperi ja kaivosmiehillä.

        Ja kyllä tiedoksesi vaan olen tehnyt muutakin kuin pakkaajan työtä. Olen työskennellyt useita vuosia koneistajana alan koulutuksella ja myös myyntihommissa.

        itseäsihän siinä vaan huijaat. Itse olen koneistaja ja kun on palkat muualla nähnyt ja kokenut, on helppo uskoa, kun tietää sen olevan totta!


      • apilia
        HyväVitsiKyllä kirjoitti:

        No, työskentelen itse liukuhihnahommissa eräässä makeisia/suklaata valmistavassa kotimaisessa yhtiössä. Työ kaksivuorotyötä, ei mitään koulutusta kyseiseen hommaan, palkka kiinteä 3000e kk.

        Johan siivoojakin tienaa helposti sen 2200-2300e/kk.

        Ahtaajat, 3 956 e/kk
        Paperityöntekijät, 3 826 e/kk
        Kaivosteollisuuden avustavat työntekijät ja rikastustyöntekijät, 3 711 e/kk
        Myynti- ja ostoagentit, 3 727 e/kk
        Työkoneiden kuljettajat, 3 116 e/kk
        Raideliikenteen kuljettajat ja työntekijät, 3 704 e/kk
        Lihanleikkaajat, leipurit, meijeristit, 3 144 e/kk
        Suojelu- ja vartiointityöntekijät, 3 000 e/kk

        missä siivooja tienaa 2200-2300?


    • Samanverran tienaa ensihoitaja pidemmällä koulutuksella.

      • HyväVitsiKyllä

        Kertoo ensihoitajien arvostuksesta! Postinjakanakin pääsee siihen 2500e/kk.


    • MetalliliittoSucks

      jos rehellisiä ollaan, niin jopa toimeentulotuella tienaa paremmin kuin monessa metallihommassa! Ajatelkaapa itse; jos saat 1800e/kk kouraan.

      Vuokra 750e.
      Sähkölasku 50e.
      Auto 200e.
      Ruoka 300e.
      Muut menot 200e.

      Menot yhteensä 1500e, jäljelle jää 300e. Puhumattakaan muista menoista ja laskuista. Jos on lapsia tiukkaa tekee.

      Toimeentulotukea saadessasi.

      Vuokrasi maksetaan.
      Sähkölaskusi maksetaan.
      Lääkekulusi maksetaan.
      Terveydenhoitokulusi maksetaan.

      Lisäksi sinulle pitää jäädä se 500e/kk elämiseen.

    • purkuhommissa

      purkuhommat raksalla helposti 15-17e tunti.

    • Ijugyg

      Putkihommissa urakalla KTA 24.80€. Koulutus peruskoulu. Päivärahat muut kulukorvaukset päälle vuodessa noin 13-16 tuhatta puhtaana käteen. Joissain paikoissa tienaa paremminkin. Ei tarvi valehdella ja jos oikein mietityttää niin ottakaa selvää niin ei tarvitse epäillä. Mielestäni tuokaan ei ole hyvä palkka verrattuna siihen miten pas...a hommaa tuo on, mutta raha ratkaisee.

    • Suodenniemendemari

      33 vuotta alalla sama palkka kuin sinullakin, hekot tapissa jne palkka on ollut samaa jo kymmenen vuotta mitä nousua missään kun on tehty näitä 0- korotuksia työllisyyden nimissä ja nyt ollaan jo kyykyssä kilpailukyvyn nimissä ja lisää tulee paskaa niskaan, eipä taida siellä liiton norsunluutornissaaansalonkidemarinen sopimus osaaminen olla kovin vahvaa kun aina tulee takkiin, kuka kestää pehmoamaista kun tulot tippuu ainakin Riku Aalto on aika hiljaa, eikös.

      Yksi syy miksi nuorempi väki kaikkoaa metalliliitosta loimaan "liittoon" tosin nykymenossa on makeeta olla perussuomalainen oikeistopopulisti eikä mikään työläinen jota jokainen toisella työssä oleva kuitenkin on, sekin on unohdettu.

      • HekoTapissa

        Hekon pitäisi olla kai henkilökohtaisen työn osuus, mutta se ei todellisuudessa vaikuta mihinkään. Onhan sitä toki kiva ihailla tilinauhassa. Metalliliittohan on tyytynyt nollasoppariin vuosikymmeniä, se on syy miksi palkat ovat mitä ovat. Itse näen metalliliiton vain keinona elättää liiton työntekijät ja maksaa heille järjettömiä palkkioita. Mitään konkreettista hyötyä tästä liitosta ei ole, he eivät ole koskaan uskaltaneet laittaa missään asiassa vastaan. Työpaikoilla rikkuritkin ovat nykypäivänä juhlittuja sankareita, jokainen tekee mitä tykkää. On hassua ajatella, että heitä joskus istuttiin ulos työpaikoilta.

        Eniten kuitenkin harmittaa nuorison kusetus, opiskele metallimieheksi "hyvät palkat, hyvät edut, plää pläää plääää". Metallimiehenä leipä on todella työn takana ja jatkuvasti pelko perseessä yt-neuvotteluista.

        Tuntuu todella, että suurimpaan osaa kansaa on "iskostettu" ajatus ns. palkkamaltista. Yritykset tahkoavat jatkuvasti voittoa ja jakavat jätti suuria osinkoja, mutta rautakouran palkka pysyy aina samana. Nyt pitää malttaa, Suomi nousuun! No, jos ihminen tyytyy palkkaansa ja työskentelyoloihinsa, niin se on kai hänen oma asiansa, fiksut lähtevät tekemään jotain muuta paremmalla palkalla ja vähemmällä vaivalla.

        Mutta on absurdia väittää 16e/tuntipalkkaa hyväksi koneistajan/hitsaajan hommista. Ottaen huomioon sen tosiseikan, että samoille ansioille pääsee ilman koulutusta/kokemusta monessakin hanttihommassa. Tämä on ketjussakin todistettu moneen kertaan, mutta ihminen uskoo loppupeleissä mitä haluaa uskoa. Ei siis mikään ihme, että nollasoppareitakin tehdään vuosi vuodelta.


    • KurekönkäänPossaus

      Itse olin ammattitodistuksella metallihommissa muutaman vuoden kiinteällä kuukausipalkka ja käytin 2-3 konetta yhtä aikaa ja eka vuonna olin vieläpä aika tarkka etten pidä ylipitkiä taukoja, mutta koska palkka ei pyynnöistä huolimatta noussut kiinteää 1700 e kuukausipalkkaa korkeammaksi niin lährin vek. Muutaman mukavan tyypin ansiosta ko. paikassa viihtyikin.

    • paperimies444

      täällä paperityöläinen katkeavassa 3-vuorotyössä ja tuntipalkka karvan verran 16€ vuorolisät. Käteen jää keskimäärin 1700-1800€/kk. En pidä järin kehuttavana

      • liianhapokasta

        Paskin mahdollinen kierto.


    • kolmenkuukauden

      koulutuksella 2500e kk autotehtaalla...

      • faktaa001

        Mersujen valmistus voi loppua kuin kanan lento, soitto Saksasta ja tuotannon loppuminen on silloin siinä.

        Perusteluna on se että Saksassa puolustetaan omia työpaikkoja raivokkaasti ja silloin ensimmäisenä liipasimella on Suomen tehdas kun tuotantoa vähennetään.

        Autojen myynti sakkaa jo ympäri maailman joten globaali nouskausi alkaa olemaan jo ohi tältä erää, Suomi pääsi vasta loppumetreillä talouskasvuun mukaan ja ensi vuonna alkaa jo negatiiviset vaikutukset täälläkin näkymään ja alihankinta hyytyy lähes samantien kuin se vasta alkoi.


    • sporakuskiksi

      -43 päivän koulutus, 4 kuukauden palkallinen työharjoittelu - kurssin suorittaneille työpaikka.

      -Palkkavertailujen perusteella palkka on 2300-2600 euroa kuukaudessa. Pitkään työssä olleilla se voi olla satoja euroja korkeampi.

      Tuskin pelkoja yytee neuvotteluista.

    • TyhmätPäätYhteenPoks

      Itse en saanut edes nettopalkkasi verran bruttopalkkaa. Lisäksi operoin kahta konetta yhtä aikaisesti ja puolet töistä oli fine-toleranssilla. Ajatella että joku voi saada palkkaa 2500€/kk ja silti valittaa että huono palkka. Ei voi muuta sanoa kuin kannoillaan kääntyä. Mistähän metallialan palkkakuoppa voi johtua?

      • kikypotkut

        Virolaiset polkee palkkoja, vuokrafirmat myös tekevät hallaa alalle.
        Metalliliitto ei halua tehdä mitään jäsentensä hyväksi nostaa vain jäsenmaksut.

        Yleisesti yhteisöllisyys on mennyttä ja jokainen duunari tekee toisilleen hallaa ja työnantajat ovat saaneet hajotettua duunarit ja siten kaikki palkat heikkenee kokoajan.

        Työnantajat eivät haua enää maksaa TES palkkoja eikä maksaa ylitöistä mitään.
        Globaalisti Kiinaan tai Viroon on lähtenyt paljon töitä mitkä eivät koskaan enää palaa tänne.
        EU on mahdollistanut tämän kaiken paskan ja Suomen hallitus tekee lisää hallaa kikyllä jne.

        Tänään tullut hallituksen hyväksymä veronkiertolaki aiheuttaa lisää ongelmia kun nykyisetkin verorahat jäävät saamatta ja arvaa keneltä ne puuttuvat verot revitään jatkossa.

        Tuossa pääasialliset syyt miksi teet 2500 e/kk ja tulevaisuudessa et saa edes sitäkään kun seuraava lama on jo ovella vaikka täällä on edellinenkin lama vielä täysillä päällä.

        Hauska nähdä kun iskee toinenkin lama vanhan päälle samaan aikaan.


      • PalkallePeruste

        "operoin kahta konetta yhtä aikaisesti"

        Ja ihmettelet miksei sinulle maksettu? Jokainen osaa operoida koneita ja mitata kappaleita muutaman päivän perehdyttämisen jälkeen. Täällä yksi koneistaja vastaa parhaimmillaan noin kymmenestä koneesta samanaikaisesti. Lisäksi tekee ohjelmat jokaiselle koneelle NX:llä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe