Uskonto ylikorostunut kouluissa

Sekulaarist

Uskonnonvapauteen ei kuulu, että valtion ja kunnan pitäisi liittää julkisiin palveluihinsa ev.-lut. tai muita uskonnonharjoitustilaisuuksia. Uskonnollliset tilaisuudet olkoon uskonnollisten yhteisöjen oma asia ja uskonnonharjotus tai siihen osallistuminen - tai osallistumattomuus - henkilökohtainen asia, pienten lasten osalta myös perheen asia.

Uskonnon aseman rajoittaminen suomalaisessa koulussa ei ole uskonnonvapauden rajoittamista. Uskonnolla ja uskonnonharjoituksen organisoinnilla on ylikorostunut asema koulussa. Jumalanpalvelusen ja hartauksien organisointi ei kuulu koulun lakisääteisiin tehtäviin.

241

1855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vappuvitsi

      "Uskonnon aseman rajoittaminen suomalaisessa koulussa ei ole uskonnonvapauden rajoittamista."

      On se kirkon mielestä. Kirkon mielestä kun kaikilla on oikeus kuulua kirkkoon ja uskoa kirkon määritelmän mukaan sekä maksaa tietysti kirkollisveroa.

      • Anonyymi

        Juu, ja "kirkkoon kuuluvat" lapset tosiaan kuuluvat kirkolle - ja uskonnonopetukseen!


    • Höpön höpön. Ei ole. Tämänkaltainen vapaa-ajattelijoilla esiintyvä fanaattinen paskanpuhuminen ei mitenkään eroa siitä, mitä ääriuskovaisten jutut ovat. Samaa roskaa.

      Uskontoa opetetaan koulussa nykyisin aivan eri tavoin kuin ennen. Opetus ei edes saa olla virallisesti tunnustuksellista! Jos ette ole koulussa opetustyötä tehneet, teillä ei ole hajuakaan siitä, mistä puhutte.

      Myös ajatustenne taustalla on ilmeinen logiikkaongelma. Jos uskontoa opettavatr vain ja ainoastaan uskonnolliset toimijat, lapset/nuoret eivät missään kuule objektiivisempia näkemyksiä tai ajatuksia siitä, että eriäviäkin mielipiteitä on. Elämänkatsomustieto voi jossain määrin samaa tehdä, mutta muistettava on myös se, että Suomi on juuriltaan kristitty maa. Monilla asioilla on uskonnollinen taustansa - halusimme tai emme.

      Teidän vapaa-ajattelija-fundamentalistien ajatusmaailma on minulle vieras ja vastenmielinen, kuten fundamentalistien yleensäkin. Jos jo se, että lapset keväällä kirkossa laulavat suvivirren tai esittävät jouluna Jouluevankeliumin on teille liikaa, niin pieneksi on maailmanne tosiaan mennyt! Ette taida käsittää, että ahdasmielisyystasonne on täysin sama kuin ääriuskovaisilla?

      • Ei kyse ole pelkästä Suvivirrestä, vaikka julkisessa keskustelussa halutaan se siihen supistaakin.

        Tulisiko sinusta lapset viedä 18 kertaa peruskoulun aikana kuulemaan evlut jumalanpalvelusta?


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei kyse ole pelkästä Suvivirrestä, vaikka julkisessa keskustelussa halutaan se siihen supistaakin.

        Tulisiko sinusta lapset viedä 18 kertaa peruskoulun aikana kuulemaan evlut jumalanpalvelusta?

        Olen ollut opettajana yli 20 vuotta. Meidän kunnassamme oppilaat käyvät kerran vuodessa - keväisin - koululaisjumalanpalveluksessa. Seurakunnan kanssa tosin yhteistyötä tehdään, mutta en nyt ajoittaisia aamunavauksia jumalanpalveluksiksi määrittelisi.

        Kun kirkossa on satoja koululaisia, meno on jotakin muuta kuin te opettajakunnan ulkopuoliset kuvittelette. Suurin osa opilaista kokee olevansa jossakin aivan muualla kuin jumalanpalveluksessa. Muutama virsi lauletaan, jokunen esitys kuunnellan ja se siitä sitten. Enin osa jutuista menee oppilailta toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Kypsät opettajat katsovat etteivät virkeimmät Vilpertit sotke koko hommaa täysin. Tämä tilaisuusko edustaa Sinulle vakavaakin aivopesua?

        Yläkoulun puolella oppilaista 90 % on vielä vähemmän kiinnostuneita. Ehkä omat tai kaverien mahdolliset esitykset kiinnostavat ja se siitä sitten. Jos joku on uskovainen, hänen saattaa asia vaikuttaa, muihin ei.

        Toinenkin logiikkaongelmanne on ilmeinen: pidätte näitä satunnaisia kirkkokäyntejä nin vahingollisina, että joku "viaton" lapsonen sitten uskoon hurahtaa? HIRVEÄÄ!! Mieti nyt edes vähän.

        Kuten olen muuallakin sanonut, nykylasten ja -nuorten ongelmat ovat jossakin muualla kun kirkossa ja uskonnossa. Sinuna kantaisin enemmän huolta vaikkapa niistyä lapsista, joiden perheissä on ongelmia. Siinä sinulla työnsarkaa riittää! Samoin, jos KOULUN ongelmia etsit, uskonnonopetus on siellä sijalla 345 675 431.


      • Kysynp.vaaa
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Olen ollut opettajana yli 20 vuotta. Meidän kunnassamme oppilaat käyvät kerran vuodessa - keväisin - koululaisjumalanpalveluksessa. Seurakunnan kanssa tosin yhteistyötä tehdään, mutta en nyt ajoittaisia aamunavauksia jumalanpalveluksiksi määrittelisi.

        Kun kirkossa on satoja koululaisia, meno on jotakin muuta kuin te opettajakunnan ulkopuoliset kuvittelette. Suurin osa opilaista kokee olevansa jossakin aivan muualla kuin jumalanpalveluksessa. Muutama virsi lauletaan, jokunen esitys kuunnellan ja se siitä sitten. Enin osa jutuista menee oppilailta toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Kypsät opettajat katsovat etteivät virkeimmät Vilpertit sotke koko hommaa täysin. Tämä tilaisuusko edustaa Sinulle vakavaakin aivopesua?

        Yläkoulun puolella oppilaista 90 % on vielä vähemmän kiinnostuneita. Ehkä omat tai kaverien mahdolliset esitykset kiinnostavat ja se siitä sitten. Jos joku on uskovainen, hänen saattaa asia vaikuttaa, muihin ei.

        Toinenkin logiikkaongelmanne on ilmeinen: pidätte näitä satunnaisia kirkkokäyntejä nin vahingollisina, että joku "viaton" lapsonen sitten uskoon hurahtaa? HIRVEÄÄ!! Mieti nyt edes vähän.

        Kuten olen muuallakin sanonut, nykylasten ja -nuorten ongelmat ovat jossakin muualla kun kirkossa ja uskonnossa. Sinuna kantaisin enemmän huolta vaikkapa niistyä lapsista, joiden perheissä on ongelmia. Siinä sinulla työnsarkaa riittää! Samoin, jos KOULUN ongelmia etsit, uskonnonopetus on siellä sijalla 345 675 431.

        Olisiko joku ongelma lopettaa tuo pelleily, joka ei edes perustu mihinkään lakisääteisiin tehtväiin, vaan tehdään vaan "vanhasta muistista"?!


      • Kysynp.vaaa kirjoitti:

        Olisiko joku ongelma lopettaa tuo pelleily, joka ei edes perustu mihinkään lakisääteisiin tehtväiin, vaan tehdään vaan "vanhasta muistista"?!

        Luitko tekstini yläpuolelta?

        Tavallaan asiat ovat olemassa osin myös siksi, että ne ovat "perinteitä. Minäkin olen kaikkea muuta kuin uskovainen, mutta kunnioitan kirkkoa monissa aioissa. Lisäksi uskon yleissivistykseen: on tiedettävä muutakin kuin Maisa Torppa ja Seiska.


      • Jup.lupsukka
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Luitko tekstini yläpuolelta?

        Tavallaan asiat ovat olemassa osin myös siksi, että ne ovat "perinteitä. Minäkin olen kaikkea muuta kuin uskovainen, mutta kunnioitan kirkkoa monissa aioissa. Lisäksi uskon yleissivistykseen: on tiedettävä muutakin kuin Maisa Torppa ja Seiska.

        Inhottava realisti ei ole edes oikea ateisti vaan sellaista esittävä uskovainen hihhuli. Teeskentelydi ei kuitenkaan mene läpi. Palstalla on pitkään riehunut VA-liiton mainetta lokaava antivapari ja nyt kun multinikkeilevän terrorisoijan todellinen henkilöllisyys paljastui, teemme sinusta hyvä antivapari valituksen ylläpidolle.

        - Palstan aito VA


      • Jup.lupsukka kirjoitti:

        Inhottava realisti ei ole edes oikea ateisti vaan sellaista esittävä uskovainen hihhuli. Teeskentelydi ei kuitenkaan mene läpi. Palstalla on pitkään riehunut VA-liiton mainetta lokaava antivapari ja nyt kun multinikkeilevän terrorisoijan todellinen henkilöllisyys paljastui, teemme sinusta hyvä antivapari valituksen ylläpidolle.

        - Palstan aito VA

        Anna kuule mennä vain!


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Olen ollut opettajana yli 20 vuotta. Meidän kunnassamme oppilaat käyvät kerran vuodessa - keväisin - koululaisjumalanpalveluksessa. Seurakunnan kanssa tosin yhteistyötä tehdään, mutta en nyt ajoittaisia aamunavauksia jumalanpalveluksiksi määrittelisi.

        Kun kirkossa on satoja koululaisia, meno on jotakin muuta kuin te opettajakunnan ulkopuoliset kuvittelette. Suurin osa opilaista kokee olevansa jossakin aivan muualla kuin jumalanpalveluksessa. Muutama virsi lauletaan, jokunen esitys kuunnellan ja se siitä sitten. Enin osa jutuista menee oppilailta toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Kypsät opettajat katsovat etteivät virkeimmät Vilpertit sotke koko hommaa täysin. Tämä tilaisuusko edustaa Sinulle vakavaakin aivopesua?

        Yläkoulun puolella oppilaista 90 % on vielä vähemmän kiinnostuneita. Ehkä omat tai kaverien mahdolliset esitykset kiinnostavat ja se siitä sitten. Jos joku on uskovainen, hänen saattaa asia vaikuttaa, muihin ei.

        Toinenkin logiikkaongelmanne on ilmeinen: pidätte näitä satunnaisia kirkkokäyntejä nin vahingollisina, että joku "viaton" lapsonen sitten uskoon hurahtaa? HIRVEÄÄ!! Mieti nyt edes vähän.

        Kuten olen muuallakin sanonut, nykylasten ja -nuorten ongelmat ovat jossakin muualla kun kirkossa ja uskonnossa. Sinuna kantaisin enemmän huolta vaikkapa niistyä lapsista, joiden perheissä on ongelmia. Siinä sinulla työnsarkaa riittää! Samoin, jos KOULUN ongelmia etsit, uskonnonopetus on siellä sijalla 345 675 431.

        Ei se kyllä kiinnostanut ennenkään. Ei pätkääkään.


    • Sekulaarist

      Avauksessa ei kirjoitettu koulun yhteisistä juhlisa (kevätjuhla) eikä opetuksesta, vaan uskonnollisista tilaisuuksista. Niitä ovat kirkkojumalanpalvelusten lisäksi myös aamuhartaudet, joita pappi käy pitämässä päiväänavauksen paikalla. Päivänavaus pitää olla, vaikka lyhyempikin, mutta uskonnollista aamuhartautta ei ole pakko olla.

      • Oletatko aamuhartauksien olevan SUURIKIN ongelma nykykouluissa tai oppilaiden ongelmien listalla?


      • Kysynp.vaaa
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Oletatko aamuhartauksien olevan SUURIKIN ongelma nykykouluissa tai oppilaiden ongelmien listalla?

        On se ainakin papilla kova duuni mennä kerran viikossaa tai kahden viikon välein kahdeksaksi pitämään aamuhartaus. Vuodesta toiseen.

        Yläkoulussa se on usein keskusradiosta, mutta alakoulussa usein juhlasalissa. Kun tavallisen päivänavauksen luokanopettaja pitää omassa luokasa lyhyesti, tuo papin aamuhartaus saattaa kestää 15 minuuttia ja rylstää aikaa päivän ensimmäisen oppitunnin opetuksesta.

        Jos yhtä puoluetta suosittaisiin kouluissa noin, muut puolueet näkisivät sen ongelmana. Eikö?


      • Kysynp.vaaa kirjoitti:

        On se ainakin papilla kova duuni mennä kerran viikossaa tai kahden viikon välein kahdeksaksi pitämään aamuhartaus. Vuodesta toiseen.

        Yläkoulussa se on usein keskusradiosta, mutta alakoulussa usein juhlasalissa. Kun tavallisen päivänavauksen luokanopettaja pitää omassa luokasa lyhyesti, tuo papin aamuhartaus saattaa kestää 15 minuuttia ja rylstää aikaa päivän ensimmäisen oppitunnin opetuksesta.

        Jos yhtä puoluetta suosittaisiin kouluissa noin, muut puolueet näkisivät sen ongelmana. Eikö?

        Uskonnon asema on kuoluissa muutenkin erilainen kuin puolueiden. Vai, pitäisikö jokaisen uskonnollisen ryhmittymän tulla koululle käymään?


      • OpenTyäaikaakin
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Uskonnon asema on kuoluissa muutenkin erilainen kuin puolueiden. Vai, pitäisikö jokaisen uskonnollisen ryhmittymän tulla koululle käymään?

        Ehkä joskus, kerran 9 vuodessa, mutta ei jatkuvalla syötöllä joka kuukausi vuodesta toiseen.


      • hitaampisytytys
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Uskonnon asema on kuoluissa muutenkin erilainen kuin puolueiden. Vai, pitäisikö jokaisen uskonnollisen ryhmittymän tulla koululle käymään?

        No siinähän se vika just on. Kiva kun vihdoin älysit.


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Oletatko aamuhartauksien olevan SUURIKIN ongelma nykykouluissa tai oppilaiden ongelmien listalla?

        No ei ole


    • Mistä olemme samaa mieltä? Varmistatko, että ainakin näistä:

      1) Suomessa mikään laki tai asetus ei VAADI järjestämään koulussa hartaushetkiä, viemään lapsia jumalanpalvelukseen tms. Tämä loppui 1999 tai viimeistään 2003.

      2) Suomessa mikään laki tai asetus ei nimenomaisesti KIELLÄ järjestämästä koulussa hartaushetkiä jne. Suomi ei ole USA, jossa on (ainakin periaatteessa) muuri kirkon ja valtion välillä.


      • InhottavaRationalisti

        Tuo kysymys on muotoiltu "passiiviin" eli käytetään ilmaiksua "koulussa". Puolueosastotkin kokoontuvat koulussa, maksua vastaan, iltaisin.

        Nykyistä lakia voitaisiin ihmisoikeussopimusten ja yhdenvertaisuuslain sisältämän neutraliteettiperiaatteen pohjalta tulkita velvoittavasti niin, että rehtorin viranomaisena ei kuulu järjestää ja sisällyttää lukuvuoden ohjelmaan yhdenkään uskonnollisen yhdyskunnan jumalanpalvelusta, jota tarjotaan koulutyöpäivän aikaan oppilaille ja jota velvomaan käsketään opettajia työajalla.

        Koulupäivän ulkopuolella jumalanpalvelusten järjestömistä uskonnollisten yhdyskuntien itsensä toimeesta voidaan sallia (määritettyjen pelisääntöjeen puitteissa).


      • Kyllä, noin on.

        En vain ymmärrä loputonta mussutusta siitä, jos kouluissa kristinusko esiin ajoittain nousee.

        Vastaapa SINÄ, Jori: arveletko koulujen murheina olevan isompiakin juttuja? Entä lasten ja nuorten? Onko satunnainen jumalanpalvelus tai papin näkeminen vakavakin kriisi?


      • InhottavaRationalisti kirjoitti:

        Tuo kysymys on muotoiltu "passiiviin" eli käytetään ilmaiksua "koulussa". Puolueosastotkin kokoontuvat koulussa, maksua vastaan, iltaisin.

        Nykyistä lakia voitaisiin ihmisoikeussopimusten ja yhdenvertaisuuslain sisältämän neutraliteettiperiaatteen pohjalta tulkita velvoittavasti niin, että rehtorin viranomaisena ei kuulu järjestää ja sisällyttää lukuvuoden ohjelmaan yhdenkään uskonnollisen yhdyskunnan jumalanpalvelusta, jota tarjotaan koulutyöpäivän aikaan oppilaille ja jota velvomaan käsketään opettajia työajalla.

        Koulupäivän ulkopuolella jumalanpalvelusten järjestömistä uskonnollisten yhdyskuntien itsensä toimeesta voidaan sallia (määritettyjen pelisääntöjeen puitteissa).

        Se nyt ei tietysti asiaan liity mihin koulurakennusta käytetään koulun oman toiminnan ulkopuolella.

        Tuollainen laintulkinta olisi aika vahvasti perustuslakivaliokunnan tuoreiden lausuntojen vastainen. Jos kerran on annettu ehtoja uskonnonharjoitukselle, niin mitä selkeimmin uskonnonharjoitus on sitten ainakin jossain tilanteissa sallittua.

        Toki on sitten uusi OPS, jonka mukaan opetus on uskonnollisesti sitouttamatonta. Tätä voi pitää ristiriitaisenakin, koska kai jumalanpalveluksissa on tarkoitus sitouttaa asianomaisen uskontokunnan oppiin.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Kyllä, noin on.

        En vain ymmärrä loputonta mussutusta siitä, jos kouluissa kristinusko esiin ajoittain nousee.

        Vastaapa SINÄ, Jori: arveletko koulujen murheina olevan isompiakin juttuja? Entä lasten ja nuorten? Onko satunnainen jumalanpalvelus tai papin näkeminen vakavakin kriisi?

        Hienoa, saamme yhteisen pohjan.

        Eiköhän isompiakin murheita löydy. Koulun poliittisen, aatteellisen jne. sitouttamisen kannalta evlut kirkon asema on suurin murhe, mutta tietysti on muunlaisia ongelmia. Vaikka nyt sisäilma, josta sattumalta keskustelin muutaman äidin kanssa juuri.

        Voimme kääntää kysymyksen: Onko suurin murhe koulussa se, että varmasti on riittävä määrä jumalanpalveluksia ja vastaavaa?


      • Nyt et lukenut viestiäni aivan tarkkaan. "Koulun poliittisen, aatteellisen jne. sitouttamisen kannalta" -- siis koulu ei samalla tavalla mainosta mitään poliittista kantaa tms. Sitten on muita ongelmia.

        Sikäli kun minä tiedän, on suomalainen peruskoulu edelleen esittelykappale, jota tullaan ihailemaan kauempaakin. Myönnän tosin itse eläväni hiukan kuplassa, kun lähipiirissä on töitä tekevää ja veroja maksavaa porukkaa.

        Jos kuvaamasi on yleisesti todellisuutta, se on uskonnosta riippumaton ongelma johon pitää tietysti myös puuttua.


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Nyt et lukenut viestiäni aivan tarkkaan. "Koulun poliittisen, aatteellisen jne. sitouttamisen kannalta" -- siis koulu ei samalla tavalla mainosta mitään poliittista kantaa tms. Sitten on muita ongelmia.

        Sikäli kun minä tiedän, on suomalainen peruskoulu edelleen esittelykappale, jota tullaan ihailemaan kauempaakin. Myönnän tosin itse eläväni hiukan kuplassa, kun lähipiirissä on töitä tekevää ja veroja maksavaa porukkaa.

        Jos kuvaamasi on yleisesti todellisuutta, se on uskonnosta riippumaton ongelma johon pitää tietysti myös puuttua.

        Jos et ole huomannut julkisuudessa puhuttavan koulujen ongelmista, elät tosiaankin kuplassa. Julkisuudessa on puhuttu asioista kyllä laajalti. Sekään ei mitään nykyään merkitse, ovatko jonkun lapsen vanhemmat sitä "työssä käyvää ja veroja maksavaa" väkeä vaiko eivät. Ongelmia riittää kuules nykyisin ihan joka perheessä.

        Myös ev.lut kirkon ja koulujen yhteistyöhön takertuminen on lapsellista, olipa motiivisi mikä tahansa. Se, mikä minua ärsyttää on tämä paapatus täysin epäolennaisista sivuasioista. Minä en käsitä joutavaa änkyröintiä miltään taholta. Teidän vapaa.-ajattelijoidenkin kuva maailmasta näyttää tavallaan yhtä mustavalkoiselta kuin ääriuskovaisten. Se on järkyttävää.


      • Oletko.lesbo
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jos et ole huomannut julkisuudessa puhuttavan koulujen ongelmista, elät tosiaankin kuplassa. Julkisuudessa on puhuttu asioista kyllä laajalti. Sekään ei mitään nykyään merkitse, ovatko jonkun lapsen vanhemmat sitä "työssä käyvää ja veroja maksavaa" väkeä vaiko eivät. Ongelmia riittää kuules nykyisin ihan joka perheessä.

        Myös ev.lut kirkon ja koulujen yhteistyöhön takertuminen on lapsellista, olipa motiivisi mikä tahansa. Se, mikä minua ärsyttää on tämä paapatus täysin epäolennaisista sivuasioista. Minä en käsitä joutavaa änkyröintiä miltään taholta. Teidän vapaa.-ajattelijoidenkin kuva maailmasta näyttää tavallaan yhtä mustavalkoiselta kuin ääriuskovaisten. Se on järkyttävää.

        Sinulle Räyhis ei kelpaa mikään muu kuin Setan malli.


      • Oletko.lesbo kirjoitti:

        Sinulle Räyhis ei kelpaa mikään muu kuin Setan malli.

        Voi ressukkaa! Pitikö tulla tännekin mesomaan. Nyt ei Jori taida olla tyytyväinen?


      • Kysynp
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jos et ole huomannut julkisuudessa puhuttavan koulujen ongelmista, elät tosiaankin kuplassa. Julkisuudessa on puhuttu asioista kyllä laajalti. Sekään ei mitään nykyään merkitse, ovatko jonkun lapsen vanhemmat sitä "työssä käyvää ja veroja maksavaa" väkeä vaiko eivät. Ongelmia riittää kuules nykyisin ihan joka perheessä.

        Myös ev.lut kirkon ja koulujen yhteistyöhön takertuminen on lapsellista, olipa motiivisi mikä tahansa. Se, mikä minua ärsyttää on tämä paapatus täysin epäolennaisista sivuasioista. Minä en käsitä joutavaa änkyröintiä miltään taholta. Teidän vapaa.-ajattelijoidenkin kuva maailmasta näyttää tavallaan yhtä mustavalkoiselta kuin ääriuskovaisten. Se on järkyttävää.

        Itse paapatat. Miksi?


      • Kysynp kirjoitti:

        Itse paapatat. Miksi?

        Kts. ed. vastaukseni.


      • tämmöstäkö
        Kysynp kirjoitti:

        Itse paapatat. Miksi?

        Jaa että Ylikoski liittyi keskusteluun.


      • hda__

        Pitääkö koulujen ongelmat ratkoa alkaen suurimmasta ja siitä sitten yksi kerrallaan pienempiä kohti? Olettaen että pystyttäisiin ensin objektiivisesti määrittelemään ongelmien suuruusjärjestys,
        Vai voitaisiinko tehdä niin, että ratkotaan ja poistetaan ongelmia mahdollisuuksien mukaan koko skaalalta? Sisäilmaongelmia tai opetuksen rahoitusta yms voidaan ratkoa yhtäällä, ja silti samaan aikaan toisaalla tarkastella kriittisesti koululaitoksen tehtäviin kuulumattoman uskonnonharjoituksen tukemisesta.
        Jos ja kun koululaitoksella on muutenkin tiukkaa rahoista ja resursseita, eikö olisi järkevää katsoa mitä sen tehtäviin erityisesti kuuluu, ja mikä ei kuulu? Voidaanko tehtäviin kuulumattomista luopua ja säästää resurssit varsinasiin tehtäviin?


      • Lukuje.lasku
        hda__ kirjoitti:

        Pitääkö koulujen ongelmat ratkoa alkaen suurimmasta ja siitä sitten yksi kerrallaan pienempiä kohti? Olettaen että pystyttäisiin ensin objektiivisesti määrittelemään ongelmien suuruusjärjestys,
        Vai voitaisiinko tehdä niin, että ratkotaan ja poistetaan ongelmia mahdollisuuksien mukaan koko skaalalta? Sisäilmaongelmia tai opetuksen rahoitusta yms voidaan ratkoa yhtäällä, ja silti samaan aikaan toisaalla tarkastella kriittisesti koululaitoksen tehtäviin kuulumattoman uskonnonharjoituksen tukemisesta.
        Jos ja kun koululaitoksella on muutenkin tiukkaa rahoista ja resursseita, eikö olisi järkevää katsoa mitä sen tehtäviin erityisesti kuuluu, ja mikä ei kuulu? Voidaanko tehtäviin kuulumattomista luopua ja säästää resurssit varsinasiin tehtäviin?

        Aivan, Opettajat käyttävät nyt työaikaansa kunnan kustantamana usean miljoonan euron edestä jumalanpalveluksissa ja hartauksissa istumiseen ("valvomiseen").


      • hda__ kirjoitti:

        Pitääkö koulujen ongelmat ratkoa alkaen suurimmasta ja siitä sitten yksi kerrallaan pienempiä kohti? Olettaen että pystyttäisiin ensin objektiivisesti määrittelemään ongelmien suuruusjärjestys,
        Vai voitaisiinko tehdä niin, että ratkotaan ja poistetaan ongelmia mahdollisuuksien mukaan koko skaalalta? Sisäilmaongelmia tai opetuksen rahoitusta yms voidaan ratkoa yhtäällä, ja silti samaan aikaan toisaalla tarkastella kriittisesti koululaitoksen tehtäviin kuulumattoman uskonnonharjoituksen tukemisesta.
        Jos ja kun koululaitoksella on muutenkin tiukkaa rahoista ja resursseita, eikö olisi järkevää katsoa mitä sen tehtäviin erityisesti kuuluu, ja mikä ei kuulu? Voidaanko tehtäviin kuulumattomista luopua ja säästää resurssit varsinasiin tehtäviin?

        Miten laaja osaamisen taso Sinulla mahtaa olla arvioida sitä, mitä, miten ja miksi kouluissa mitäkin tehdään?

        Oletko ehkä toiminut paljonkin opettajana?

        Oletatko kirkon kanssa tehtävän yhteistyön paljonkin koulutyötä mutkistavan?


      • hda___

        En ole väittänytkään, että pystyisin kattavasti tekemään minkäänlaista arviota koululaitoksen tehtävistä ja ongelmista. Tiedän kuitenkin, että uskonnollisten tilaisuuksien (hartauksien, jumalanpalveluskäyntien jne, tai pappien pitämien tilaisuuksien järjestäminen tms) ei kuulu koululaitokselle määriteltyihin tehtäviin. Tiedän myös, että koululaitoksella, kuten koko muullakin julkisella sektorilla on vakavia ongelmia tehtävien laajuuden sekä niihin käytettävissä olevien rahojen ja muiden resurssien riittävyyden kanssa.

        Kirkot saavat järjestää koululaisjumalanpalveluksia, kuka tahansa saa niihin mennä - mutta kouluaikaa ja opettajien resursseja niihin ei tarvitse käyttää. Pappi saa tulla uskonnontunnille kertomaan mitä kirkko tekee, mutta tunnustuksellinen uskonnollienn toiminta ei koululaitokseen eikä opetussuunnitelmaan kuulu.

        Olemmeko samaa mieltä, että koululaitoksen velvollisuuksiin ei kuulu uskonnollisten tilaisuuksien järjestäminen?
        Entä olemmeko samaa mieltä siitä, että yhteiset hartaustilaisuudet tai jumalanpalveluskäynnit sitovat opettajien ja luokanvalvojien rerussseja näiden toimitusten ajaksi?


    • poisttollaset

      Pääasia tässä lienee se, että miksi ateistien lapset pakotetaan uskonnollisiin tilaisuuksiin. Ei se ole uskonnonvapauden kunnioittamista. Tosin kirkko nyt ei ole koskaan sitä kunnioittanut toisin uskovien tai uskonnottomien kohdalla.

      • eisitäainahuomaa

        Voitaisiin myös kysyä mitä siitä pidettäisiin, jos kristinuskon tilalla tuputettaisiin islamia tai vanhoillista juutalaisuutta. Monia muitakin vaihtoehtoja on, kun mennään aabrahamilaisten uskontojen ulkopuolelle. Monesti kristinuskoon tottuneet eivät huomaa ajatella tätä puolta, koska se "perinteinen" kristillisyys on niin normaalia heille.


    • Lukija.huom
    • HyväParempi

      Kun kirkosta eronneet erottavat lapsensa kirkosta ja ilmoittavat koulussa elämänkatsomustiedon opetukseen, hyvä tulee.

      Kun samalla ilmoittavat, jos koulun ohjelmassa on ev.-lut. jumalanpalveluksiakin, että "meidän lapset eivät sitten sellaiseen osalllistu, että mikäs onkaan sen vaihtoehtoisen ohjleman sisältö?",, aina vaan parempi.

      Paras jos kaikkien uskontojen jumalanpalvelukset ovatkin koulupäivän ulkopuolisia asioita.

      • Millä tavalla "parempi"? Kenen elämä muuttuu siten "paremmaksi"?


      • entykkäävalehtelusta
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Millä tavalla "parempi"? Kenen elämä muuttuu siten "paremmaksi"?

        Perustelisitko miksi kaikki pitäisi pakottaa vähintäänkin teeskentelemään uskovansa johonkin jumaliin? Millä lailla ihmisten elämä muuttuu tästä paremmaksi?


      • Saarnaten
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Millä tavalla "parempi"? Kenen elämä muuttuu siten "paremmaksi"?

        Lasten ja nuorten, jotka pääsevät et-opetukseen.


    • Joitakin pointteja:

      - Jos asia ei ole tärkeä, ei kai ole niin väliksi vaikka poistetaan loputkin jumalanpalveluskäynnit? Tärkeysargumentti toimii aina kahteen suuntaan.

      - Jos koulussa on vakavia ongelmia, eikö silloin pidä nimenomaan luopua kirkkokäynneistä ja käyttää aika niiden ongelmien korjaamiseen?

      - Yleissivistykseen ET auttaa enemmän.

      - Elävää kristillistä kulttuuria ei ole jumalanpalvelus vaan hautajaiset.

      • Olisi hyvin mielenkiitoista kuulla suomalaisten näkemyksiä siitä, pitääkö uskontoa kouluissa opettaa vaiko ei.

        Ikävältä näyttää nmyös se, että täällä on tyypilliseen Suomi24:n tapaan kovasti äänessä ihmisiä, joilla ei ole hajuakaan siitä, mistä he puhuvat. Itse kunkin voisi olla tarpeen selvittää, millaista uskonnon opetus on nykypäivänä.

        Loputon vinkuminen kirkon kanssa tehtävästä yhteistyöstä on lähinnä tragikoomista. Jos joku on vakavasti sitä mieltä, että se on suurikin riski lasten kannalta, kannattaa katsoa peiliin. Käytännön tasolla kaikkein fanaattisimmat ateistit eivät näytä yhtään poikkeavan uskonnollisista fundamentalisteista. Kyky ymmärtää elämän moninaisuutta puuttuu molemmilta joukoilta.

        Siinä vaiheessa, kun uskonnot pystytään ilman epäilystä osoittamaan vääriksi, niiden opettaminen voidaan lopettaa ja niitä ei enää tarvita. Pulma on siinä, että tällä hetkellä ei siltä näytä.

        Typerintä minustas edelleenkin on se, että jos ajatellaan Suomen lapsia ja nuoria, kovimmat ponnistelut pitäisi vapaa-ajattelijoiden suunnata ääriuskovaiusten liikkeisiin. Kirkosta marmattaminen on lähinnä naurettavaa - niin maallistunut se on.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Olisi hyvin mielenkiitoista kuulla suomalaisten näkemyksiä siitä, pitääkö uskontoa kouluissa opettaa vaiko ei.

        Ikävältä näyttää nmyös se, että täällä on tyypilliseen Suomi24:n tapaan kovasti äänessä ihmisiä, joilla ei ole hajuakaan siitä, mistä he puhuvat. Itse kunkin voisi olla tarpeen selvittää, millaista uskonnon opetus on nykypäivänä.

        Loputon vinkuminen kirkon kanssa tehtävästä yhteistyöstä on lähinnä tragikoomista. Jos joku on vakavasti sitä mieltä, että se on suurikin riski lasten kannalta, kannattaa katsoa peiliin. Käytännön tasolla kaikkein fanaattisimmat ateistit eivät näytä yhtään poikkeavan uskonnollisista fundamentalisteista. Kyky ymmärtää elämän moninaisuutta puuttuu molemmilta joukoilta.

        Siinä vaiheessa, kun uskonnot pystytään ilman epäilystä osoittamaan vääriksi, niiden opettaminen voidaan lopettaa ja niitä ei enää tarvita. Pulma on siinä, että tällä hetkellä ei siltä näytä.

        Typerintä minustas edelleenkin on se, että jos ajatellaan Suomen lapsia ja nuoria, kovimmat ponnistelut pitäisi vapaa-ajattelijoiden suunnata ääriuskovaiusten liikkeisiin. Kirkosta marmattaminen on lähinnä naurettavaa - niin maallistunut se on.

        On näistä jotain tutkimuksia. Esim. hiljakkoin 76% kannatti ET:n avaamista, http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2017/02/01/laaja-kannatus-elamankatsomustiedon-avaamiselle/ , ja vuonna 2012 Suvirrestä koulussa piti 84%, http://yle.fi/uutiset/3-6094770

        Kaikkia kyselyjä vaivaa toki sama minkä toteat näistä keskusteluista: mitä vastaajat tietävät asiasta jota kysytään tai miten pitkään sitä ajattelevat.

        Ketjussa on jo pariin kertaan todettu, ettei tuollainen tärkeysjärjestys-argumentti oikein toimi. Sitäpaitsi voihan sen kääntää:

        Onko suurikin riski lasten kannalta, että he käyvät koulua ilman koululaisjumalanpalveluksia ja ovat ET-opetuksessa?


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        On näistä jotain tutkimuksia. Esim. hiljakkoin 76% kannatti ET:n avaamista, http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2017/02/01/laaja-kannatus-elamankatsomustiedon-avaamiselle/ , ja vuonna 2012 Suvirrestä koulussa piti 84%, http://yle.fi/uutiset/3-6094770

        Kaikkia kyselyjä vaivaa toki sama minkä toteat näistä keskusteluista: mitä vastaajat tietävät asiasta jota kysytään tai miten pitkään sitä ajattelevat.

        Ketjussa on jo pariin kertaan todettu, ettei tuollainen tärkeysjärjestys-argumentti oikein toimi. Sitäpaitsi voihan sen kääntää:

        Onko suurikin riski lasten kannalta, että he käyvät koulua ilman koululaisjumalanpalveluksia ja ovat ET-opetuksessa?

        Jori, Jori. Sorrut periaatteessa itse argumentointivirheeseen.

        Kun on olemassa jokin tapa hoitaa asiat, täytyy olla olemassa hyviä syitä muutokseen. Sehän on selvää, että Suomessa nykyisin asioita muutetaan pelkän muutoksen takia, mutta lähtökohta muutoksille pitäisi aina olla saavutettavissa eduissa.

        Siis: jos lähdetään romuttamaan sitä toimintatapaa, joka on ollut riittävän hyvä, on osoitettava muutokselle syyt ja siitä seuraavat hyödyt.

        Minä ymmärrän kyllä sen, että siinä vaiheessa jos/kun kirkkoon Suomessa kuuluu enää alle puolet väestöstä, tilanne on toinen. Me emme ole siinä tilanteessa nyt.

        Sinun pulmasi Jori on myös se, että et tunnu käsittävän monien ihmisten suhtautumista kirkkoon. Esimerkiksi minä olen täysin skeptikko ja ajoittain jopa ateisti. Kiistelen uskontoaiheisissa keskusteluissa täällä koko ajan uskovaisten kanssa. Fundamentalismi ja fanaattisuus ärsyttävät minua.

        Siitä huolimatta en näe mitään tarvetta erota kirkosta. Siihen liittyy mielikuvia ja asioita, joita ihminen käsittelee irrationaalisesti. Lukioikäinen tyttäremme ei ole sen uskovaisempi kuin minäkään, mutta on silti ohjannut seurakunnan kerhoja ja käynyt isoiskoulutuksen. Kansankirkkomme on jotakin muutakin kuin vain faktoja. Kaikki ei ole rationaalisesti määriteltävissä. Ajatteles: näin sanoo ihminen, joka uskovaisten kanssa kiistellessään kuitenkin vetoaa järkeen.

        Minä veikkaisin, että melkoisen suuri osa ihmisistä kuitenkin ärsyyntyy tiukkalinjaisimpien ateistien melskaamisesta. Näin on ainakin täällä maakunnissa. Suomalaisten enemmistö on maallistunut, mutta se ei suoraan vaikuta kaikkien näkemyksiin kansankirkostamme.

        On yksi asia sallia ET:n opiskelu kaikille. Siitä on vielä matkaa siihen, että uskonnon opetus sellaisenaan lopetettaisiin. Tuossa tutkimuksessa ei ymmärtääkseni selvitelty ihmisten näkemyksiä uskonnon opetuksen tarpeellisuudesta? Sen lisäksi toteaisin kyllä sen, että suomalaisten enemmistö on pihalla kuin lumiukot siitä, onko jokin opppiaine kouluissa hyödyllinen vaiko ei. Todelliset arvioimiseen kykenevät ihmiset löytyvät heistä, jotka oppilaiden parissa työskentelevät.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jori, Jori. Sorrut periaatteessa itse argumentointivirheeseen.

        Kun on olemassa jokin tapa hoitaa asiat, täytyy olla olemassa hyviä syitä muutokseen. Sehän on selvää, että Suomessa nykyisin asioita muutetaan pelkän muutoksen takia, mutta lähtökohta muutoksille pitäisi aina olla saavutettavissa eduissa.

        Siis: jos lähdetään romuttamaan sitä toimintatapaa, joka on ollut riittävän hyvä, on osoitettava muutokselle syyt ja siitä seuraavat hyödyt.

        Minä ymmärrän kyllä sen, että siinä vaiheessa jos/kun kirkkoon Suomessa kuuluu enää alle puolet väestöstä, tilanne on toinen. Me emme ole siinä tilanteessa nyt.

        Sinun pulmasi Jori on myös se, että et tunnu käsittävän monien ihmisten suhtautumista kirkkoon. Esimerkiksi minä olen täysin skeptikko ja ajoittain jopa ateisti. Kiistelen uskontoaiheisissa keskusteluissa täällä koko ajan uskovaisten kanssa. Fundamentalismi ja fanaattisuus ärsyttävät minua.

        Siitä huolimatta en näe mitään tarvetta erota kirkosta. Siihen liittyy mielikuvia ja asioita, joita ihminen käsittelee irrationaalisesti. Lukioikäinen tyttäremme ei ole sen uskovaisempi kuin minäkään, mutta on silti ohjannut seurakunnan kerhoja ja käynyt isoiskoulutuksen. Kansankirkkomme on jotakin muutakin kuin vain faktoja. Kaikki ei ole rationaalisesti määriteltävissä. Ajatteles: näin sanoo ihminen, joka uskovaisten kanssa kiistellessään kuitenkin vetoaa järkeen.

        Minä veikkaisin, että melkoisen suuri osa ihmisistä kuitenkin ärsyyntyy tiukkalinjaisimpien ateistien melskaamisesta. Näin on ainakin täällä maakunnissa. Suomalaisten enemmistö on maallistunut, mutta se ei suoraan vaikuta kaikkien näkemyksiin kansankirkostamme.

        On yksi asia sallia ET:n opiskelu kaikille. Siitä on vielä matkaa siihen, että uskonnon opetus sellaisenaan lopetettaisiin. Tuossa tutkimuksessa ei ymmärtääkseni selvitelty ihmisten näkemyksiä uskonnon opetuksen tarpeellisuudesta? Sen lisäksi toteaisin kyllä sen, että suomalaisten enemmistö on pihalla kuin lumiukot siitä, onko jokin opppiaine kouluissa hyödyllinen vaiko ei. Todelliset arvioimiseen kykenevät ihmiset löytyvät heistä, jotka oppilaiden parissa työskentelevät.

        Tässä on monta keskustelun arvoista asiaa, mutta en nyt keksi miten järkevästi jakaa tätä.

        Evlut kirkkoon tulee kuulumaan yli 50% suomalaisista ainakin kymmenen vuotta. Osuus on nyt ~70%, vähenemä . 1 %-yksikkö / vuosi ja kastamattomuus laskee jyrkentyvästi mutta ei romahtaen. Asia on kyllä varma, vaikka aikataulu avoin, ja muutosta sietäisi pohtia jo nyt.

        Olen tietoinen siitä, ettei kirkon jäsenyys tarkoita useinkaan uskoa. Olemmehan me vapaa-ajattelijat nimenomaan tuoneet esille sitä, että Suomi on todellisuudessa maallistuneempi kuin paperilla.

        Muutokselle pitäisi olla syy, ainakin jos jonkun tekemisestä siirrytään jonkun muun tekemiseen, tai asia tehdään uudella tavalla: esim. sote-uudistus vaatii perusteluja. Mutta koululaisjumalanpalveluksista luopuminen ei ole sentyyppinen muutos.

        Välikehuna: Olen iloinen tällaisesta keskustelusta. Järkeviä vastaväitteitä va-liikkeelle on palstalla näkynyt kovin vähän jos lainkaan pitkään aikaan. Kiitän!


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Tässä on monta keskustelun arvoista asiaa, mutta en nyt keksi miten järkevästi jakaa tätä.

        Evlut kirkkoon tulee kuulumaan yli 50% suomalaisista ainakin kymmenen vuotta. Osuus on nyt ~70%, vähenemä . 1 %-yksikkö / vuosi ja kastamattomuus laskee jyrkentyvästi mutta ei romahtaen. Asia on kyllä varma, vaikka aikataulu avoin, ja muutosta sietäisi pohtia jo nyt.

        Olen tietoinen siitä, ettei kirkon jäsenyys tarkoita useinkaan uskoa. Olemmehan me vapaa-ajattelijat nimenomaan tuoneet esille sitä, että Suomi on todellisuudessa maallistuneempi kuin paperilla.

        Muutokselle pitäisi olla syy, ainakin jos jonkun tekemisestä siirrytään jonkun muun tekemiseen, tai asia tehdään uudella tavalla: esim. sote-uudistus vaatii perusteluja. Mutta koululaisjumalanpalveluksista luopuminen ei ole sentyyppinen muutos.

        Välikehuna: Olen iloinen tällaisesta keskustelusta. Järkeviä vastaväitteitä va-liikkeelle on palstalla näkynyt kovin vähän jos lainkaan pitkään aikaan. Kiitän!

        Kiitos, kiitos.

        Minun päämaalini on ääriuskonnollisuus, muta minä uskon enemmänkin maallistumiskehitykseen kuin siihen, että ihmiset yhtäkkiä alkaisivat muuttua jyrkän ateistisiksi.

        Jos nykyinen trendi jatkuu, maallistumisen eteneminen on vääjäämätöntä. Ongelma on vain se, että erilaiset trendit tuppaavat muuttumaan aikojen kuluessa. Toki on niin, että uskontojen merkityksen väheneminen ainakin länsimaissa on jo varsin pitkään ollut nähtävissä. Pulma on enemmänkin se, että kehityssuunta ei kaikkialla ole sama.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Kiitos, kiitos.

        Minun päämaalini on ääriuskonnollisuus, muta minä uskon enemmänkin maallistumiskehitykseen kuin siihen, että ihmiset yhtäkkiä alkaisivat muuttua jyrkän ateistisiksi.

        Jos nykyinen trendi jatkuu, maallistumisen eteneminen on vääjäämätöntä. Ongelma on vain se, että erilaiset trendit tuppaavat muuttumaan aikojen kuluessa. Toki on niin, että uskontojen merkityksen väheneminen ainakin länsimaissa on jo varsin pitkään ollut nähtävissä. Pulma on enemmänkin se, että kehityssuunta ei kaikkialla ole sama.

        Avaan tästä pari uutta ketjua.


    • jotenkinsamaamieltä

      Tavallaan olen samaa mieltä. Koulussa tulisi lopetta kaikki ylimääräinen.
      Suomi on kuitenkin kristinuskoinen maa ja se voi olla kouluissa jossain määrin. Muut voi lopettaa. Myös erilaiset historialliset " miljoonia vuosia sitten" jutut kuten myös homotus jutut pitää olla poissa kouluista. Historiaa voi olla johonkin asti. Pääasiassa tulisi olla käytännön elämän oppimista. Seksuaaliset opetukset myös pois. On naurettavaa jakaa kondomeja oppilaille. Sairasta, s dp sitä haluaakin ja on halunnut vuosikausia. Seksuaalisuus ei kuulu kouluun sekään.
      Koulu voisi olla neutraali pohja ihmisille tosiaan.

    • Sekulaarist

      Keväällä on usein ohjelmaa, jossa sekulaarijärjestöillämme voisi olla aktiivinen osuus. Kehittämään ja vähän tuotteistamaankin.

    • Et-opelta

      Et-oppilaiden määrän lisääntyminen vipuaa sekulaarimpaan suuntaan.

    • Lukuje.lasku

      Koululaisjumalanpalveluksiin osallistuneista tulee tilastoissa iso siivu kaikista jumalanpalveluksiin kirkoissa osallistuneista.

      • yuioyui

        Olikohan se jopa luokaa miljoona koululaiskäyntiä evl. j-palveluksissa vuodessa? Se on todellakin paljon verrattuna pää(eli sunnuntai)jumalanpalvelusten kokonaiskäyntimäärästä joka on n. 3,9 miljoonaa yksittäistä käyntiä - ei siis todellakaan 3,9 miljoonaa eri kävijää.


    • LähetysKäskyNääs

      Uskonto ylikorostuu joka paikassa, missä sen annetaan toimia rajoituksetta.

    • erdfdf343434

      Ortodoksi voi koulussa opiskella luterilaisuutta, samoin muslimi, tai he voivat opiskella et:tä. Sen sijaan luterilainen ei voi opiskella et:tä, joten kyllä tästä on uskontojen ja uskovaisten tasa-arvoinen kohtelu kaukana.

    • Lukija.kommentt

      Vaparien mielestä koulujen tilanteen korjaaminen on numero 1.

      • Lukija.lis

        Lapset ja nuoret ylipäätään. Myös päivähoito.


      • Sekulaarist

        Myös henkinen homeongelma.


      • HuonompiTilanne
        Sekulaarist kirjoitti:

        Myös henkinen homeongelma.

        Kouluissa vallitsee tosiaan uskonnollinen kasvihuoneilmiö, josta useimmilla aikuisilla ei ole realistista käsitystä. Tilanne on huonompi kuin moni luulee.


      • KylläET
        HuonompiTilanne kirjoitti:

        Kouluissa vallitsee tosiaan uskonnollinen kasvihuoneilmiö, josta useimmilla aikuisilla ei ole realistista käsitystä. Tilanne on huonompi kuin moni luulee.

        Ensi lukuvuonna lisäystä et-oppilaiden määrään.


      • OppilasOppilaalta
        KylläET kirjoitti:

        Ensi lukuvuonna lisäystä et-oppilaiden määrään.

        Ilmoitus siirtymisestä ET-opetukseen kannattaa tehdä jo toukokuussa.
        Jossain tapauksessa sen ansiosta voi syntyä jopa uusi opetusryhnmä.


    • Kiittäen

      Harvinainen ketju.

    • OppilasOppilaalt

      Ilmoitus siirtymisestä ET-opetukseen kannattaa tehdä jo toukokuussa.
      Jossain tapauksessa sen ansiosta voi syntyä jopa uusi opetusryhnmä.

      • Lukuje.lis

        Kirkosta eronneiden kannattaa NYT miettiä yhä kirkon helmoissa olevan lapsensa erottamista kirkosta - ja heti perään siirtämistä uskonnonopetuksesta ET-opetukseen. Se on teko lapsen, perheeen ja yhteiskunnan parhaaksi.

        Myös perheissä, joissa toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon ja toinen ei kuulu, luonnollinen tilanne lapsillle on kirkkoon kuulumattomuus.


    • Parastamisiin

      Ja näitä tekstejä voi käyttää hyväksi omissa lehtikeskusteluissa.

    • Hevarillllt

      Tänään kaksi koululaisryhmää vieraili tutustumiskäynnillä Vapaa-jattelijain liiton toimitiloissa Helsingissä. Enemmänkin vierailuja voisi olla.

      Ja esitteelyn paikkana voi olla myös joku mu kuin oma toimitila.

      • Mitä ikäluokkaa?


      • Hevarilllt
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mitä ikäluokkaa?

        8. luokalta.


    • Nääinp

      Tässä ketjussa on hyvä otsikko, joka keskittyy pääasiaan.
      Seuraavassa linkissä on puolestaan siihen sopiva ajankohtainen kirjoitus:
      "On aika luopua koulupäivän aikana pidettävistä jumalanpalveluksista
      Lain mukaan tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen järjestäminen ei kuulu kasvatus- ja oppilaitosten tehtäviin."
      http://www.hs.fi/paivanlehti/07082017/art-2000005316445.html

      • Rohkeast

        Kyllä, jatketaan keskustelua.

        Jos kyllä/ei-lappu tulee, rohkeasti vaan ei jumalanpalveluksiin osallistumiselle.


      • Sanonp

        Ajankohtainen aihe kaikilla foorumeilla.


    • Koulutyö pitää taas aloittaa.

      Voisiko avaaja kertoa, millä tavoin uskonto on ylikorostunut kouluissamme? Minä nimittäin en ole 22 vuoden työurani aikana moista huomannut. Ihan muut jutut siellä ylikorostuvat.

    • Lukija.huom

      Kirkkohallituksen edustaja on kommentoinut http://www.hs.fi/paivanlehti/09082017/art-2000005318693.html
      Esa Ylikosken kirjoitusta http://www.hs.fi/paivanlehti/07082017/art-2000005316445.html


      Kirkkohallituksen edustaja ohittaa Ylikosken kirjoituksen ydinasian, joka koski sitä, mitä koulu julkisen vallan instituutiona järjestää, liittää ja tarjoaa viralliseen toimintaansa - tai ei enää tarjoa. Kyse oli toistuvista jumalanpalveluksista kirkossa sekä toistuvista seurakuntapappien hartauksista.

      Ylikoski ei esittänyt vaatimusta "riisua oma katsomus takin tavoin naulakkoon, kun astutaan kouluun tai työpaikalle". Jokainenhan voi halutessaan esimerkiksi rukoilla itsekseen työpaikkalounaan tai kouluruokailun alussa tai muillaa tauoilla ja väälitunneilla.

      Eikä tunnustuksellisten eli sitouttavien hartaustilaisuuksien ja jumalanpalvelusten jättäminen koulupäivien ulkopuolelle estä opetuksen yhteydessä asiallisesti käsittelemästä eri uskontojen piirteitä ja toimintaa. Ja uskonnonopetuksessakin pitäisi käsitellä myös uskonnottomuutta ja sekulaaria tapakulttuuria.

      Myös ekskursio kirkkoon tai moskeijaan tai vaikka Vapaa-ajattelijain toimitilaan on täysin mahdollista, kunhan sitä ei tehdä vuodesta toiseen pari-kolme kertaa toistaen (esim. kaksi jumalanpalveluskertaa 9 vuoden aikana tekee 18 kertaa peruskouun aikana, jolloin ei voi puhua ekskursiosta).

      Syntyi vaikutelma, että Kirkkohallituksen edustaja haluaisi tuoda koulujen lisäksi tavallisille työpaikoillekin aamuhartaudet ja jumalanpalveluksia työpäivän toimintaan ("kun astutaan kouluun tai työpaikalle").

      • Saninp

        Antivaparin paheksuma "vaparien esittelemä pakkouskonnottomuus" on käytäntöä suomalaisessa työelämässä niin yksityisellä kuin julkisella sektorillakin, samoin sekulaareissa järjestöissä. Koulun tulee valmentaa elämää eikä kirkkoa varten.

        Jumalanpalvelus- ja hartausrulettia ei pyöritetä työpaikoilla, koska aikuiset sanoisivat vastaan ja työnantaja haluaa tulosta. Koulussa on kirkon talutusnuorassa oleva löperö rehtori, joka laittaa esim. matematiikan, kielten ja maantiedon opettajat sekä luokanopettajat istumaan opettamisen sijasta jumalanpalveluksessa.


      • Lukija.lis
        Saninp kirjoitti:

        Antivaparin paheksuma "vaparien esittelemä pakkouskonnottomuus" on käytäntöä suomalaisessa työelämässä niin yksityisellä kuin julkisella sektorillakin, samoin sekulaareissa järjestöissä. Koulun tulee valmentaa elämää eikä kirkkoa varten.

        Jumalanpalvelus- ja hartausrulettia ei pyöritetä työpaikoilla, koska aikuiset sanoisivat vastaan ja työnantaja haluaa tulosta. Koulussa on kirkon talutusnuorassa oleva löperö rehtori, joka laittaa esim. matematiikan, kielten ja maantiedon opettajat sekä luokanopettajat istumaan opettamisen sijasta jumalanpalveluksessa.

        Uskonnonharjoitus on rasite eikä etuoikeus opettajille.

        Huonun työllisyystilanteen vuoksi esim. aineenopettajat eivät uskalla protestoida.


      • Sanonp
        Lukija.lis kirjoitti:

        Uskonnonharjoitus on rasite eikä etuoikeus opettajille.

        Huonun työllisyystilanteen vuoksi esim. aineenopettajat eivät uskalla protestoida.

        Tyrkytyksestä on kysymys, kun kysytään, "osallistuuko"...


    • Kiittäen

      Poikkeuksellisesti keskusteleva ketju.

    • Antivapari

      Huono otsikko!

      • Antivapari

        Pois pois


      • AikasMoist

        Antivapari ei halua aitoa keskustelua, vaan mollausta molllausta mollausta.


    • Lukuje.lasku

      Ajattelemisen aihetta muualakin kuin Vantaalla.
      Kirkkoon kuuluvuus ikäryhmittäin:
      Vuosi 00-14 15-19 20-39 40-64 65-
      2009 75,7% 79,1% 66,3% 67,4% 75,6%
      2010 74,4% 78,0% 62,5% 65,4% 75,2%
      2011 72,4% 76,8% 60,3% 64,2% 74,9%
      2012 70,7% 76,3% 58,5% 63,0% 74,6%
      2013 68,6% 75,3% 56,0% 61,4% 74,3%
      2014 66,6% 73,8% 53,5% 59,4% 73,5%
      2015 64,7% 72,9% 52,4% 58,0% 72,9%
      2016 62,7% 71,6% 50,8% 56,5% 72,2%

      • Lukuje.huom

        Potentiaalia moneen.


      • Sanonp

        Koulun suhde uskontoon pitää muuttua!


      • Lukija.lis
        Sanonp kirjoitti:

        Koulun suhde uskontoon pitää muuttua!

        Nyt myös oppilas oppilaalta.

        Ehkä myös rehtori rehtorilta. Ja opettaja opettajalta.


    • AiskasMoist

      Kauhavan Persut ovat vaatineet "ruokarukouksia takaisin" kouluun, kun niitä on kuulemma lopetettu - siis opettajajohtoista koko ryhmän ääneen rukoiluttamista. (Jokainenhan voi itsekseen rukoilla.) Entä työpaikoilla? Pomon johdolla...

    • lakisanoonäin

      1# Uskonnonvapauteen ei kuulu, että valtion ja kunnan pitäisi liittää julkisiin palveluihinsa ev.-lut. tai muita uskonnonharjoitustilaisuuksia.

      Julkisen sektorin ei pidä toimittaa uskonnonharjoituksia, mutta niillä on oikeus järjestää niitä uskonnonvapauden perusteella ev.lut uskontoa tunnustaville henkilöille. Tätä oikeutta ei ole muilla oikeutta rajoittaa tai estää millään tavalla. Vastaavasti muihin uskontokuntiin kuuluvilla tai uskontokuntiin kuulumattomilla on oikeus olla osallistumatta ev.lut. - uskonnoharjoitukseen yms. tilaisuuksiin.

      2# Uskonnon aseman rajoittaminen suomalaisessa koulussa ei ole uskonnonvapauden rajoittamista.

      Kyllä on, jos rajoittamisella tavoitellaan muuta tarkoitusta kuin uskontokuntaan kuulumattomien oikeutta olla osallistumatta uskonnonharjoittamiseen.

      • Et-opelta

        Veroveroilla järjestettävä ja valvottava tunnustuksellinen uskonnonharjoituksen extratilaisuus koulupäivän sisällä vain yhdelle uskontoryhmälle ei ole oikein. "Ei osallistu" -vaihtoehto ei ole yhdenvertaisuutta, vaan syrjivää. Me ja muut -asetelma ei kuulu koulun toimintaan.


      • Io-sopimuksist

        Io-sopimukset eivät velvoita uskonnonopetukseen kouluissa. Valtion tulee turvata vain, että vanhemmat voivat halutessaan opettaa.


      • lakisanoonäin
        Io-sopimuksist kirjoitti:

        Io-sopimukset eivät velvoita uskonnonopetukseen kouluissa. Valtion tulee turvata vain, että vanhemmat voivat halutessaan opettaa.

        No, niinhän mä jo totesin.


      • lakisanoonäin
        Et-opelta kirjoitti:

        Veroveroilla järjestettävä ja valvottava tunnustuksellinen uskonnonharjoituksen extratilaisuus koulupäivän sisällä vain yhdelle uskontoryhmälle ei ole oikein. "Ei osallistu" -vaihtoehto ei ole yhdenvertaisuutta, vaan syrjivää. Me ja muut -asetelma ei kuulu koulun toimintaan.

        "Veroveroilla järjestettävä ja valvottava tunnustuksellinen uskonnonharjoituksen extratilaisuus koulupäivän sisällä vain yhdelle uskontoryhmälle ei ole oikein."

        Ei ole oikein. Ne voisivat kerätä kolehdin, joilla opettajan palkka uskonnonharjoitusajalta maksettaisiin.


    • Liittämisiin

      Koskee myös päiväkoteja. Varhaiskasvatusssuunnitelmia juhlistetaan tänään ympäri maata. Niiden mukaan tooiminnan tulisi olla "sitouttamatonta" uskontojen ja katsomusten suheen!? Onhan myös paikallisessa suunnitelmassa?

    • Liittykää.vapareihin

      Asiaa esiin.

    • Sekulaarist

      Siviilirohkeutta.

      • Huomioiden

        Tässä ketjussa keskustelua.


    • uudet.tuulet.puhaltavat

      Tämä on kiinnostava puheenvuoro. Se on kiinnostava siksi, koska uskonnot ovat osa politiikkaa, joskin hiukan eri tavalla, mitä ne olivat aikaisemmin, jolloin saattoi vetää yhtäsuuruusmerkit luterilaisuuden, kirkon, valtion ja sen laitosten, kuten koulun kanssa. Sitä impivaaraahan ei enää ole.

      Pelitilanne on muuttunut, mutta valtiolla on edelleen lusikkansa sopassa intresseineen, tosin nyt mennään multikulturalistisen valtio-opin kanssa, josta ei ole missään äänestetty, mutta se on aatteena taustalla ja ohjaa uudenlaisen koululaitoksen syntymää.

      Tarkoitus ei siis ole erottaa uskontoja koulutuslaitoksesta, vaan tuoda ne kunnolla parrasvaloihin ja päätöksenteon osaksi. Ateistin ja vapaa-ajattelijan kannalta tilanne voi olla loistava sikäli mikäli, ettei luterilaisuudella ole enää monopoliasemaa, mutta tulevaisuudessa tilanne voi olla paljon haastavampi ns. tieteellisen maailmankuvan, sekularismin ja ateismin kannalta, kun uskontoja ei enää ajeta samoilla argumenteilla ja kouluissa opetuksessa on uusi oppiaine, missä tiede on "vain yksi maailmankatsomus" toisten kanssa.

      Odotettavissa on myös sitä, että multikulturalistisen valtion poliittisen hegemonian kannalta kaikenlaiset ristiriidat ja soraäänet pyritään lakaisemaan maton alle yhtenäisyyden nimissä, koska multikulturalistinen valtio olisi pian kriisissä tuollaisen tapahtuessa. Totutellaan ja koulitaan oppilaita valtion intressien vuoksi. Elikä uusi uskonnonopetus pyrkii nimenomaan estämään kaikenlaiset kiistat. Voiko siis ateisti ja vapaa-ajattelija enää suoraan sanoa sen alla, että ei usko, koska ei näe tieteen valossa mitään syytä sellaiseen? Pitääkö hymistellä uudessa uskonnonopetuksessa joukon mukana ja opetella muiden jumaluudet ja opit ulkoa? Missä ero nykyiseen uskonnonopetukseen ateistin kannalta? Samaa uskontojunttaamista, mutta eri intresseistä lähtien.

      Maailmassa on tällä hetkellä kaksi mallia tarjolla sitä myöten, kun monopolistinen kirkko-valtio-instituutio on kuihtumassa:

      (A) Ranskan malli, missä uskontoa tai edes uskontojen symboleja ei tuoda julkisiin kouluihin. Uskontoja ei ole mukana curriculumissa. Yksityiset koulut ovat sitten asia erikseen. Ranskan mallia kutsutaan licieteeksi tjsp. Idea on, että uskonto kuuluu kotien ja yksityiselämän piiriin.

      (B) Anglosaksinen malli, missä millään ei uskonnolla ei ole varsinaisesti monopoliasemaa, vaan kaikki uskonnot ovat esillä. Siis nimenomaan uskontoja aktiivisesti tuodaan esille, rikkautena, ja niille suodaan vielä entistä enemmän vapauksia. Tämä on päinvastainen Ranskalle ja edustaa myös sitä, mihin ilmeisesti opetusministeriö haluaa tilannetta johdatella. Tämä malli on myös mitä ilmeisemmin entiselle monopoliasemaansa tottuneelle luterilaiselle kirkolle hyvinkin mieleinen, koska se mahdollistaa ainakin osan oppilaiden kohdalla uskonnollisen junttaamisen jatkamisen osana julkista koulujärjestelmää. Oletettavasti myös muilta uskontokunnilta haetaan tsemppausta, jotta maallistuminen ei pääsisi nakertamaan kirkon toimintaa.

      • Kolm

        Hyvä jäsennys. Jatkoon!


    • Sanonp

      Uskonto on kulunut osa koulussa.

    • Lukija.huom

      Bongattua. Hyvin sanottu:
      Vanhemmat eivät itse vielä lapsiaan jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin (mikä ok), ev.-lut. kirkon tilastotitetojen mukaan. Miksi kunnan pitäisi viedä? Kunnan ei pidä olla "paavillisempi kuin paavi itse" eli uskonnonharjoituksellisempi kuin perheet itse. Päiväkodin ja koulun ei pidä toimia minkään uskonnon tai katsomuksen käsikassarana. Eikä suosia kylän suurinta uskontoa tai puoluetta. "Uskonnollinen, katsomuksellinen ja puoluepoliittinen sitouttamattomuus" kunniaan.

    • Lukija.huom

      ET:n avaaminen tukisi lasten oikeuksia:
      Peruskoulun ja lukion katsomusainekeskustelussa on hyvä muistaa yksi nopea uudistusmahdollisuus oppiainejakoa muuttamatta.
      Elämänkatsomustieto (ET) sopii opetussuunnitelmansa perusteella hyvin peruskoulussa ja lukiossa kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi uskonnon rinnalla. Ev.-lut. ja ort. kirkon jäseniksi liitetyille lapsille lailla säädetty kielto opiskella ET:tä on vanhentunutta valtiollista holhousta.
      Valinnanmahdollisuuden epääminen ET:n ja uskonnon väliltä on kyseenalainen myös Lapsen oikeuksien sopimuksen valossa, kun ”lapsen näkemykset on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti”. Lapsiahan ovat myös nuoret, ja lukiolaisen kehitystason on katsottu oikeuttavan hänet itse valitsemaan muut kurssivalinnat ja jopa sen, opiskeleeko lukiossa vai ei. Miksi ei katsomusaineen valintaa?
      Eivätkä peruskoululaisenkaan huoltajat tarvitse valtiokirkollista holhousta tässä asiassa. Monissa perheissä ET saattaa vastata uskonnonopetusta paremmin perheen katsomuksellista tilannetta, vaikka lasta ei kirkon jäsenyydestä haluttaisikaan erottaa. Uskonnonopetusta ei aina koeta perheen "omaksi",
      ET:n avaaminen kaikille valittavaksi vahvistaisi tämän vielä paikoin vajaakäytössä olevan aineen opetustarjontaa ja siten edistäisi uskonnonvapautta sekä lasten pääsyä oikeuksiinsa kautta maan. Toki muitakin myönteisiä erityistoimia ET:n vajaakäyttöä vähentävien uusien opetusryhmien aloittamiseen kouluissa ja kunnissa tarvitaan.
      ET:n avaamista koskeva eduskunta-aloite on parhaillaan sivistysvaliokunnassa, joka voi halutessaan nostaa sen hyllyltä pikaiseen käsittelyyn. Yllättäkää kaikki ja tehkää se!
      Vaihtoehtona jahkailulle on ennen pitkää kansalaisaloitteen nimienkeräyksen aloittaminen. Kantar TNS:n tekemän mielipidetutkimuksen mukaan 75 prosenttia suomalaisista tukee valinnanmahdollisuuden sallimista.

    • Lukija.huom

      Huomasin, että foorumilla on käyty asiadebattiakin. Tässä ketjussa.

      Näin aikoina aihetta on jatkettu mm. seuraavalla puheenvuorolla:



      Uskonnolliset tilaisuudet koulupäivien ulkopuolelle

      Lukuvuoden alkaessa kouluissa on hyvä muistaa Opetushallituksen tammikuussa 2018 antamien uusien ohjeiden nostama mahdollisuus: ”Opetuksen järjestäjä voi päätyä myös siihen, ettei koulun työsuunnitelmassa määriteltynä työaikana järjestetä uskonnollisia tilaisuuksia tai toimituksia.” Tämä tarkoittaa jumalanpalveluksia ja aamuhartauksia.

      Lisäksi vinkataan: ”Koulu voi sopia, että oppilaille ja näiden huoltajille tiedotetaan mahdollisuudesta osallistua vapaa-aikana eri seurakuntien ja uskonnollisten yhdyskuntien järjestämiin tilaisuuksiin kuten joulu- ja kevätkirkkoon.”

      Tämä on parempi malli, kuin kahden rinnakkaisen tilaisuuden organisointi, joka on vielä laajasti käytössä. Silloin ei tarvitse järjestää jumalanpalvelusten ja hartauksien kanssa samanaikaista erillistä ei-uskonnollista toimintaa, jonka ”tulee olla, uskonnollista sisältöä lukuun ottamatta, luonteeltaan ja tavoitteiltaan mahdollisimman samankaltaista kuin siinä tilaisuudessa, jonka tilalla muuta toimintaa järjestetään”.

      Eikä tarvitse huolehtia, ettei ”uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seuraamuksia”.

      Kun opetussuunnitelman mukaan opetuksen tulee olla ”uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta”, on luonnollista, että uskonnonharjoitus, kuten jumalanpalvelukset ja aamuhartaudet, jäävät lukuvuoden työsuunnitelmien ja koulupäivien ulkopuolelle. Näin henkilökunta voisi yhdessä oppilaiden kanssa keskittyä koulun yhteisiin tehtäviin ja tilaisuuksiin.

      Jos koulu kuitenkin liittää uskonnonharjoitustilaisuuksia lukuvuoden koulupäiviin, huoltajat voivat nyt elokuussa ilmoittaa, että oppilas osallistuu vain katsomuksellisesti neutraaliin ohjelmaan.

      Koulun tehtäviin ei perusopetuslainkaan mukaan kuulu uskonnonharjoituksen tai uskonnollisten toimitusten, kuten ruokarukousten järjestäminen. Eivät ne kuulu aikuistenkaan työpäiviin ja siten suomalaiseen kulttuuriin. Uskonnonharjoitukset ovat yksilön, perheen ja mahdollisen uskontokunnan asia.

    • Lukija.huom

      Koulun eka luokalle menevistä eli vuonna 2011 syntyneistä 20,5 % on uskontokuntiin kuulumattomia.

      Heidän vanhempiensa ikäluokasta liki 40 % on uskontokuntiin kuulumattomia, mutta peruskoulussa olevista lapsista vain noin 6 % on oli (lv 16-17) elämänkatsomustiedon eli ET:n opetuksessa.

      Enemmän kuin joka kymmenennellä lapsella olisi oikeus ET-opetukseen, mutta hän ei pääse oikeuksiinsa. Lisäksi osa uskonnottomien vanhempien lapsista on kirkon jäseninä koulun "pakkouskonnossa", vailla vanhempiensa vapautta valita.

      Tämä kertoo uskonnollisesta painostuksesta, todellisesta tai kuvitellusta, jota koetaan päiväkodissa ja kouluissa. Monet uskontokuntiin kuulumattomat perheet eivät halua "tulla kaapista" koulussa peläten altistavansa lapsensa painostukseen, todelliseen tai kuviteltuun.

      Painostukseen ei ole kuitenkaan pakko alistua. Yhteiskunta maallistuu, sekulaaristuu koko ajan... Tarvitaan vapautusliikettä!? Rohkaisua, tukea,

      Toivottavasti NYT tällä viikolla yhä useampi ekaluokkalainen pääsee ET-opetukseen. Siihen voi vielä vaikuttaakin. Rohkaisemisiin.

      Ja ET-opetukseen voivat siirtyä myös jo koulussa olleet, nyt peruskoulun 2.-9. luokalle siirtyvät. Se on hyvä teko itselle ja muille.

      Ps. Myös lukioon menevät voivat vaihtaa peruskoulun uskonnonopetuksen ET-kursseihin. Se avartaa myös jatko-opintoja ajatellen.

    • Kasvatus

      Ylikorostunut myös lukioissa. Eduskunnan siunauksella.

    • Lukija.huom
      • NytMukaanYhteiseenTaisto

        Vapaa kommari lehdessä, sivulla 1, paljastetaan salaisuus joka on valtava salaisuus joka paljastetaan valtavan salaisuuden paljastamisen yhteydessä. Liity mukaan, idiootti, meidän kerhoon rahastettavaksi! Et usko jumalaanko, mutta pelottaa kuolla? Ei hätää, meillä on paikka sun maallisille jäännöksille, kunhan vain laitat pienen lahjotuksen, kuten prole-kämppäs, perintöön merkattuna lahjotuksena meikäläisille...


      • Eroamisiin

        Kirkko mällää rahalla. Erotaan siitä!


    • JoSeisoo

      Vaparius on ylikorostunut mun housuissa ja pikku taistolainen seisoo nyt tanassa!!! (Teillä on muuten uskonto...)

    • Lukuje.huom
      • Lukija.huom

        Lehden keskusteluketjussa opettaja kertoo: Vielä ehti ilmoittaa koululle, että oppilas siirtyy uskonnonopetuksesta elämänkatsomustiedon opetukseen.


    • Kuulija.huom

      Paikka paikoin yritetään likvidoida elämänkatsomustietoa yhdistämällä opetus uskonnonopetukseen.

      • Et-opelta

        Turkulaisessa koulussa yhteisopetus päätettiin juuri perua. Et-oppilaat saavat et-opetusta ensi viikon alusta.


      • Luk.lis

        Toiset yrittävät sitä koko maahan.


    • lisättävä-opetusta

      Kyllä islamilaisille lapsille tulee sallia islamilainen uskonto
      Jos siihen opetukseen kuuluu? vääräuskoisten tappaminen niin sitten kuuluu Kyse kuitenkin tärkeästä asiastta. Vääräuskoinen joutuu turhaan kitumaan jos tappoa ei suoriteta oikein.

    • VapaaAteisti

      Koko ketjun luettuani ja koulujärjestelmän läpi käyneenä 80-luvulta, herää kysymys; Kuinta todellisuudesta (siis oikeasti käytännön todellisuudesta) erkaneita vapaa-ajattelijaliitto on?
      Jori Mäntysalo: miksi et lue vasta-argumenttia, vaan jatkat oman väärintulkintasi saarnaamista kiihkeänä?
      Miksi, kun huomaat olevasi umpikujassa argumentoinnissa, alat kiertelemään ja vääntelemään, ja tekemään mustasta valkoista, kun näkemyksessäsi on edelleen vääristynyt kuva?
      Näin kuten esität näitä vapaus ja pakotisasioita, et tule saavuttamaan mitään, vaan massa todellakin pitää sinua kiihkoilijana joka ei osaa tulkita todellisuutta. Ihmeellistä että et kykene näkemään asiaa.

    • RatsastaenOPHlla

      Tässä ketjussa on monesta muusta poiketen oikea keskustelua.

      Vapaa.ajattelijain kanta siitä, että uskonnolliset tilaisuudet koulupäivien ja lukuvuode puitteissa voitaisiin kokonaan lopettaa, ei ole mitään kiihkomielisyyttä, vaan oikea ja realistinen kanta. Tämä saa tukea siitä, että ajastus sanotaan julki Opetushallituksen ohjeessa kouluille ja päiväkodeille.

    • Anonyymi

      Miten voit edistää ylikorostuksen purkamista? Tällä hetkellä, heinäkuussa, edistämällä yhä useamman oppilaan tai lukiolaisen pääsyä elämänkatsomustiedon opetukseen.

      • Anonyymi

        Jos lukion ET-kurssi alkaa vasta 3. jaksolla, siihen ehtii vielä. Kyse ei ole elokuun tilanteesta, vaan valinnantekohetkestä.


    • Anonyymi

      Jos ajattelee, kuinka paljon/vähän vanhemmat vievät lapsiaan evl kirkon jumalanpalveluksiin - kirkon omien tilastojen mukaan - on todella omituista koulun innokkuus toimia kirkon tilastojen kaunistajana sekä apulaisena ja reservinä. Kouluissa on uskonnolllinen kasvihuoneilmiö, jota pitäisi alkaa tulletta. Ikkunat auki muuallekin kuin kirkonmäelle päin.

    • Anonyymi

      Matilda Merentien oikeustietellinen opinnäytetyö käsittelee uskononvapautta koulussa lainsäädännön valossa. Pidetään mielessä.

    • Anonyymi

      Jaahas kirkon huippuseslonki eli joulukuu lähestyy. Jos koulu tarjoaa koulupäivän ohjelmaan "joulukirkkoa", sille pitää olla hyvä ja hyvin tiedotetti vaihtoehtoinen, ei-uskonnolllinen, sitouttamaton kiva ja mielenkiintoinen ohjelma. Myös retki on silloin yksi mahdollisuus.

    • Anonyymi

      Suurimmassa osalssa maata vallitsee uskonnollinen kasvihuoneilmiö. Pääkaupunkiseudullakin isoja ongelmia, ja eniten ruotsinkielisellä puolella.

    • Anonyymi

      Joulu ei ole Suomessa vain kristilinen juhla. Se on valon juhla maallisessa mielessä. Ja lakisääteinen vapaapäivä töistä ja koulusta. Työajat on säädetty maallisillä laeilla. MYös 5-päiväinen ja 40-tuntinen työviikko.

      • Anonyymi

        IL-kyselyssä oli sama viesti tänään. Yleiden suunta menossa oikeaan suuntaan.


    • Anonyymi

      Murtrosaika jatkuu. tämä vuonna askelia eteenpäin. Kunta!?

    • Anonyymi

      Ei kai tässä vaan ole kysymys polilittisesta tavoitteesta?!

    • Anonyymi

      Kuntien pitää ryhtyä poliittiseen ohjaukseen, jos rehtorit eivät noudata Opetushalllituksen selviä ja velvoittavia opetusssuunjitelmaperusteita.

      • Anonyymi

        Niin, joillakin kyse on ajattelemattomuudesta, siitä että' ei kyetä ajattelemaan uudestaan tilanteiden muututtua. Toisilla se on uskonnollis-ideologista toimintaa.


    • Anonyymi

      Ajatelkaa suljetusti, kuoria, paperia ja postimerkkejä myydään hyvin varustetuissa kaupoissa.

    • Anonyymi

      Uskonto on ylikosrotunut kahdella tai kolmella tavalla. Oppiaineissa. Ja uskonnollisissa tilaisuuksissa. Valitettavasti kolmantena riesana on vielä uskonnon ymppääminen koulun yhteisiinkin tilaisuuksiin.

    • Anonyymi

      ILman aamuhartauksia ja jumalanpalveluksia selvitään hyvin. tästä keväästä tässä suhteessa mallia ensi lukuvuoteen. Nyt rehtorille herätys viranoomaisohjeiden noudattsamiseen. sitouttamattomuus kunniaan.

    • Anonyymi

      NYT kirkko katsoo, että se voi noin vain tunkea uskonnolisia videoitaan kouluille, kun paprit eivät pääse paikalle.

      • Anonyymi

        Ja jos rehtori on kirkon miehiä, hän huutaa hallelujaata.


    • Anonyymi

      Toivottavasti koronavirustilanne on saattanut rehtorit huomaamaan, että kirkolliset tilaisuudet koulun juhlasalissa taikka ihan kirkossa eivät ole tarpeellisia eivätkä suotavia.

      • Anonyymi

        Monet eivät ole, osa on. Vanhoja "saako osallistua" -kyselyitä on taas läehtetty koteihin.


    • Anonyymi

      ONKO nyt heinäkuussakin? Kysynp vaa.

    • Anonyymi

      Uskonnon opettaminen peruskoulussa on ylimitoitettua, kun sitä opetetaan 1.luokalta 9.luokalle, yhteensä 10 vuosiviikotuntia. Yhtenä lukuvuonna 2 tuntia viikossa, muinta 1 tunti. Esim. yhteiskuntaoppi alkaa monta vuotta myöhemmin ja tuntimäärä vain kolmannes tuosta.

      • Anonyymi

        Sen päälle uskonnollisten tilaisuuksien ja jopa toimitusten ymppäämistä koulu- ja tarhapäiviin.


    • Anonyymi

      Uskonnon puolustaminen on ylimitoitettua antivaparin kirjoittelussa täällä.

    • Anonyymi

      Mitä asialle voi tehdä? Kysynp vaa.

    • Anonyymi

      Aivan, vapaus on "vain" vapautta. Se ei tarkoita etuoikeutta käyttää valtiovallan ja kuntien resursseja oman uskonnon levittämiseen.

    • Anonyymi

      Uskonnollinen kasvihuoneilmiö. Uskonnollisten tilaisuuksien ruletti pyörii.

    • Anonyymi

      Noinhan se valitettavasti yhä on, yli äyräiden, ja korostuu juuri joulukuussa.

    • Anonyymi

      Antivapari hyysää kirkkoa ja sen jumalanpalveluksia kouluajalla.

      • Anonyymi

        Sitä kautta antivapari hyysää myös islamin uskontoa, koska kirkko suosii muita uskontoja enemmän kuin uskonnottomia/elämänkatsomustietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä kautta antivapari hyysää myös islamin uskontoa, koska kirkko suosii muita uskontoja enemmän kuin uskonnottomia/elämänkatsomustietoa.

        Onko tämäkin tahallista vain työtapaturma? Vastuu?


    • Anonyymi

      Otzikko osuu oikeaan. Enää ei ole vaikenemisen aika.

    • Anonyymi

      Toden totta, ja ylikorostus näkyy erityisesti kouluissa ja päiväkodeissa.

      • Anonyymi

        Koulun pitää itsenäistyä kirkon helmoista. Sitouttamattomuuteen. Hyvää itsenäisyyspäivää!


    • Anonyymi

      Koululaisten kärsimysviikot slkamassa?

      • Anonyymi

        Monissa kunnissa ei ole kuitenkaan sen paremmin joulukirkkoja kuin joulujuhliakaan. Kuitenkin kirkkko tyrkyttää videolinkkejään.


    • Anonyymi

      Mikä ihme siinä on, että sitouttamattomuuzvaatimusta ei kunnioiteta?!

    • Anonyymi

      Antivapari puolustaa käsitystä, että sotilaspapit ovat kelpoisia huolehtimaan kaikkien, myös uskonnottomien henkisestä hyvinvoinnista. Ilmeisesti hän haluaa, että sama systeemi liitetään myös koulu- ja opiskeluhyvinvoinnin järjestelmään.

    • Anonyymi

      Uskonto on ylikorostunut päiväkodissa, koulussa ja armeijassa.

    • Anonyymi

      Koulujen nykyiset yhdenvertaisuussuunnitelmat eivät ohjaa parempaan. Ne pitää uusia.

      • Anonyymi

        Niitä pitää konkretisoida ottamaan huomioon uskonnottomien ja muiden ei-kirkollisten oikeudet.


    • Anonyymi

      Paikoin ikävä tarinaa myös päiväkodeists. "Joulupolkua" pukkaa muka tunnustuksettomana.

    • Anonyymi

      Koulun ei tule asettaa oppilaan huoltajia tilanteeseen, jossa huoltaja joutuu lapsensa kautta suoraan tai epäsuorasti ilmaisemaan suhtautumustaan johonkin uskontoon tai uskonnottomuuteen taikka poliittiseen puolueeseen tai poliittiseen sitoutumattomuuteen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että päiväkodeissa ja kouluissa ei ole asianmukaista järjestetä lapsille minkään uskonnon kollektiivisia uskonnonharjoittamistilaisuuksia (kuten hartauksia tai jumalanpalveluksia) taikka minkään puolueen poliittisia tilaisuuksia niin, että huoltajat joutuvat tekemään lapsen niihin osallistumista tai osallistumattomuutta koskevia, lapsen kautta julkiseksi tulevia valintoja.
      Tätä puoltavat myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjaukset, esimerkiksi seuraavat: "Ylipäätään henkilöllä ei ole velvollisuutta toimia niin, että toiminnasta voitaisiin tehdä päätelmiä hänen vakaumuksestaan (Alexandridis v. Kreikka 21.2.2008). Uskonnollista vakaumusta koskevat tiedot ovat henkilötietolain (523/1999) 11 §:n mukaan ns. arkaluonteisia tietoja. Tällaiset tiedot kuuluvat myös Euroopan neuvoston tietosuojasopimuksen mukaan erityisen suojan piiriin (L 35/1992; SopS 36/1992). Valtion on myös toimittava neutraalisti ja puolueettomasti suhteissaan eri uskonnollisiin yhdyskuntiin ja käyttäessään niitä koskevaa sääntely-valtaa (esim. Metropolitan Church of Bessarabia ym. v. Moldova 13.12.2001)."

    • Anonyymi

      Hyvä että peruskysymyksiä selvitetään. Lapsiryhmien jakaminen kahtia uskonnonharjoitustilaisuuksiin tai puoluepoliittisisin tilaisuuksien osallistumisen ja osallistumattomuuden vuoksi päiväkodeissa tai kouluissa muodostaa myös syrjintä- ja kiusaamisriskin.

    • Anonyymi

      Onneksi bmnyt on pieni hiihtolomayauko täällä etelässä.

    • Anonyymi

      Juurikin näin. Vallan väärinkäyttöä.

    • Anonyymi

      Kahdella tavalla. Oppiaineena. Uskonnonharjoitustilaisuuksina.

    • Anonyymi

      Nyt pitäisi saada muutosta Opetushallituksenvohjeiziin JA kuntien käytäntöihin. Kunnat päättää. Vaaliehdokkaat tenttiin.

    • Anonyymi

      Kiitos vapareille, että olette jo pitkään johdonmukaisesti nostaneet tätä esille. Koulujen suhteen valta on kunnissa. Huomio kuntiin.

      • Anonyymi

        Vastapuolelta laskin, että eräässäkin antivaparin älä maksa jäsenmaksua -viestissä oli 20 nostoa tänään. Vastaavia viestiketjuja on puolen tusinaa..


    • Anonyymi

      Pääasia on, etteivät päästä kaiken maailman lahkosaarnaajia lasten uskonnonopetukseen.

      • Anonyymi

        Uskonnonopetuksesta pääsee pois, kun vaihtaa elämänkatsomustietoon. Tarvittaessa lapsi toki pitää myös erottaa kirkosta. Ev.-lut. on myös tavallaan lahko sekin, ja julistaa uskontunnustustaan.


    • Anonyymi

      Selvähän se, jos sitouttamattomuuden ohjeesta ei pidetä kiinni vaan sitä rikotaan kulttiménoilla.

    • Anonyymi

      Tolannekuva hyvin esitetty. Toimenpiteet.

    • Anonyymi

      Sitä paitsi opetussuunnitelman mukaan pitäisi olla uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitouttamatonta.

    • Anonyymi

      Omavaltaisuudesta on kysymys.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä. Joukkoistamalla aloite etenee. Ketju.


      • Anonyymi

        Kaukaisemmillekin kavereille eräille ja ainakin sopiville sukulaisille.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä, ET-kansalaisaloitteells iso askel eteenpäin.

    • Anonyymi

      Tämän lieventämiseen ja loiventamiseen on olemassa NYT yksi hyvä keino. Kansalaisaloite, jossa saadaan uskonnon vaihtoehdoksi kaikille elämänkatsomustieto. Oletko vielä kuuluut?

    • Anonyymi

      Ylikorostuneesyk koskis kohisee?

    • Anonyymi

      Kirkolla on raha ja henkilöstöä lähettää kaikkiin, tuhansiin Suomen päiväkoteihin ja kouluihin uskonnollisia, kirkollisia tilaisuuksia. tämä kapasiteetti ei kuitenkaan ole hyväksyttävä syy antaa sen pitää päiväkoteja ja kouluja markkinointialustanaan.

    • Anonyymi

      Onko vielä olemassa joku PAT, mistä täällä joskus mainostettu. Tekeekö se jotain tälle asialle.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa olevan ylikioskistunutta myös.

    • Anonyymi

      Niin kuuluukin olla koska kirkko on yliveto. Tai ylivetoa vailla.

    • Anonyymi

      Tilannekuva on osuva. Osumilla uppoamaan.

    • Anonyymi

      Tämä piiloon. Korostuminen ei ole ylikorostamista.

    • Anonyymi

      Siispä suoraa sitouttamattomuuteen, silvuplee

    • Anonyymi

      Tärkeintä on kuitenkin, etteivät kaikenmaailman lahkosaarnaajat ja lahkojen ns. evankelistat pääse kouluissa mesoamaan lasten pariin. Ymmärtämättömistä pienistä lapsista olisi tietysti hauskaa seurata kielilläpuhumis- ja kaatumisesityksiä.

    • Anonyymi

      Sitouttamattomuus. ET. Kaksi pääasiaa kouluissa.

    • Anonyymi

      Hyvin kiteytetty. Ei tämä tuon kummallisempi asia ole. Ei tehdä turhaa draamaa.

    • Anonyymi

      Harvassa suomalaisessa työpaikassa on työajalla ev.- lut. hartauksia.

    • Anonyymi

      Kirkon showailulle toivotaan loppua.

    • Anonyymi

      Koulujen käytännön tilanne ei vastaa lainsäädäntöä.

    • Anonyymi

      Lyhyesti sekulaari laulu kaunis. Muunnelma sanonnasta.

    • Anonyymi

      Kiitos vapareille johdonmukaisesta aktiivisuudesta.

    • Anonyymi

      Asiat on niin et sinä olet syntinen ihminen jonka pitää saada synnit anteeksi eikä mikään elukkauhri sovita sun syntejä joten....Ihan tästä on kysymys mihin sielusi menee kun ruumiisi kuolee. On selvää että himojaan seuratessa se menee ikuiseen ikävään paikkaan mutta Jeesusta seuraten parempaan. Valitse siis Jeesus.

    • Anonyymi

      Oppiaineenakin. Sekä uskonnollisten tilaisuuksien ymppäämisen kautta.

    • Anonyymi

      Siirrä lapsesi uskonnonopetuksesta elämänkatsomustietoon.

    • Anonyymi

      Kyse on siis olennaisesti muusta kuin oppituntiopetuksesta.

    • Anonyymi

      Pro ET. Ja Pro sitouttamattomuus.

    • Anonyymi

      .e tehdään koska me voidaan

    • Anonyymi

      Myöskään peruskouluasetus yhteisistä tapahtumista ei anna oikeutusta. Jumalanpalvelus ei ole yhteinen.

    • Anonyymi

      Tähän kirkon mesoamiseen ei ole mitään oikeudellista perustetta.

    • Anonyymi

      Kyse ei ole vain uskonnosta oppiaineena vaan uskonnollisten tilaisuuksien tuomisesta koulupäivään.

    • Anonyymi

      Jokin tietty uskonto ei kuulu yleissivistykseen. ET:n tulee sisältää kaikki mitä planeetalta löytyy, ilman jonkin uskonnon ja muun hehkutusta. Kuitenkin, nekin tulee löytyä ET:stä.

    • Anonyymi

      ON se, ja sitten vielä nimenomaan evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnille annetaan etuoikeuksia tulla harjoittamaan markkinointi- ja sisälähetystoimintaa koulupäivien aikana, ja päiväkodeissakin vielä.

      • Anonyymi

        Ei muuta kun kirkolta tuollainen vip-kortti ohituskaistalle pois.


    • Anonyymi

      Se riittää, kunhan pitävät kouluista pois kaiken maailman lahkosaarnaajat ja ihmeparantajat.

    • Anonyymi

      Uskonnonopetuskaan ei ole mikään uskonnonvapaudesta seuraava velvoite. Ei sellaista ole monessakaan maassa.

    • Anonyymi

      Joulukuu 22 kirkon rynnäkköä.

    • Anonyymi

      On, vieläpä monella tavalla.

    • Anonyymi

      Käytännössä kysymys on ev.-lut. kirkon kirkon sooloilusta. Ehkä paikoin on ollut vaihtoehtoisena kohteena myös ort. kirkko.

    • Anonyymi

      Hyvä avaus. Ydin.

    • Anonyymi

      uskovaiset työntävät salaa uskonsa

    • Anonyymi

      Koulu ei ole mikä tahansa julkinen paikka.

    • Anonyymi

      Uusi hallitus korjaa tilanteen?

    • Anonyymi

      Juurikin näin!

    • Anonyymi

      Näin minäkin sen näen.

    • Anonyymi

      Antivapari puolustaa sitä.

    • Anonyymi

      JuyyOppilas kerrallaan.

    • Anonyymi

      No niin on, hitto vieköön.

    • Anonyymi

      Ei kuulukaan.

      • Anonyymi

        Kannatan. Jotain tarttis tehdä.


    • Anonyymi

      Ikävä kyllä näin.

    • Anonyymi

      Lopetetaan kirkon mshtailu.

    • Anonyymi

      Suomi on luterilainen maa. T. Antivapari

    • Anonyymi

      Mitä enemmän kouluissa on luovuttu aidon raamatullisen kristillisen uskon opettamisesta ja esilläpitämisestä, sitä laajemmin on huumeiden käyttö ja erilaiset psyykkiset ongelmat nuorilla kasvaneet.

    • Anonyymi

      Noin yksi kertaista se voi olla. Todella.

    • Anonyymi

      Lyhyesti laulu kaunis. Ei virsi.

    • Anonyymi

      Rohkaistaan toinen toisiamme.

    • Anonyymi

      Kahdella tavalla. Opetusta on liikaa. Ja uskonnollisia tilaisuuksia on liikaa.

      • Anonyymi

        Kysymyksessä on kirkon etuoikeus.


    • Anonyymi

      Se on juurikin noin. Selkeä ratkaisu.

    • Anonyymi

      Stoppia hartauksien ja jumalanpalvelusten kouluihin ymppäämiselle.

    • Anonyymi

      Siinäpä se otsikkoon kiteytettynä. Muutosta!

    • Anonyymi

      Tähän o at mo et uskontokuntiin kuulumattomat vanhemmat törmänneet.

    • Anonyymi

      Menee yli lain ja opetussuunnitelman.

    • Anonyymi

      Aloitetta asti tilan ekuva on tuo mikä on otsikossa kiteytetty.

      • Anonyymi

        Valitettavasti tilannekuva...


    • Anonyymi

      Tuossa on valitettavan paikkansa pitävä tilannekuva.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe