Inhoan monimutkaisia ruokaohjeita

sualaa.sualaa

Mukamas mitä hienompi ruoka, sen enemmän siihen tulee kaiken maailman mausteita ja lisäaineita. Tilkka sitä ja hyppysellinen tätä ja ripaus tuota.

Hetken päästä huomaa, että jääkaapissa on kokonainen komppania avattuja tölkkejä ja purkkeja, joissa on jotain ihme marinaadeja tai kastikkeita, jotka eivät avattuna säily kuin viikon, ja silti ne ovat olleet siellä jo kuukausikaupalla. Samoin maustehyllyssä on sellaisia mausteita, joita tarvitaan kerran kolmessa vuodessa. Jopa leivinjauhe ja ruokasooda vanhenevat kaappiin, kun meillä ei niin ahkeraan leivota.

Ruokaohjeet ovat kuin kaupan salaliitto saada ostelemaan kaikenlaisia aineksia, joita tarvitaan vain liraus tai loraus, ja loput menevät pilalle.

13

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maustekollektiivi

      Kantsii ostaa vaan harvinaisia mausteita ja toisaalta niitä mitä tarvii joka päivä. Naapureilta voi lainata loput ja itse voi lainata naapureilla 2-3 harvinaista maustetta jotka on vartavasten hankkinut.

    • reilu_peli
    • nokkeluus
    • Lautas-Liina

      Minä myös olen alkanut välttää ohjeita, joissa on ylipitkä ainesluettelo. Katson aina, mitä jääkaapissa on valmiiksi ennen kuin suunnittelen seuraavan päivän ruokalistan. Yritän käyttää tähteet tarkasti, eläkeläisellä kun ei ole liikaa rahaa. Varsinkin ruokalehtien ohjeissa on kaikenlaisia kummallisuuksia, joita ei saa kuin Helsingin erikoiskaupoista. Ei tulisi mieleenikään lähteä etsimään vaikkapa siitepölyä (!).

      Ne erikoiset maustetahnat yms. kyllä säilyvät jääkaapissa pitkäänkin, minulla on esim. sambal oelekia vuosia sitten avatussa purkissa. Kyllä silmät, nenä ja suu kertovat, milloin tuotetta ei voi enää käyttää.

    • inssikokki

      Höpön löpön. Italialainen ruoka kokataan tosi simppelisti vähistä aineksista. Katteleppa YouTubesta Gennaro Contaldon Food Tube-kanavaa.

      • seonniinsimppelii

        Aivan oikein - italialaiset ovat ymmärtäneet simppelin ruoan tekemisen.

        Itseasiassa hyvään ruokaan ei tarvita kuin hyvät raaka-aineet, muutama mauste, yksi/kaksi yrttiä, hyvä valmistus ja se on siinä.

        Joskus aikoinaan joku tseffi mainitsi ettei suostu tekemään ruokaa yli kymmenestä raaka-aineesta ja minä olen samoilla linjoilla.

        Oikeastaan paras pasta-ateriani on pasta kiehumaan suolattuun veteen samalla pilkkoen sipuli, valkosipuli runsaasti öljyttyyn pannuun, vähän peppaa, suolaa, ehkä chiliä ja kuullottaen miedolla lämmöllä,

        Kun pasta on kypsää valuttaa sen, pannulla olleet sekoittaen siihen ja lautaselle, vähän parmesaani-raastetta päälle ja muutama hyvä domsku oheen ja eiku ääntä kohden - simppeli voikin olla todella hyvää.

        Bourdain ihastui jopa Rooman-jaksossaan mustapippuri-pastaan, joka oli vain pastaa (linguini)i,öljyä, peppaa, suolaa ja parmesaania sekoitettuna yhteen - enempää ei oikeastaan tarvita.


    • olipareseptitaiei

      Minä inhoan kaikkea ruoanlaittoa.

      • tsemppiäpeliin

        Ja minä inhoan kaikkia, jotka inhoavat ruoanlaittoa!


      • lapsellista

        Minä inhoan niitä jotka käyttävät sanoja peppa tai tsikkeni


      • peppatsikkeni

        No sitten sinä inhoat minua, sillä käytän juuri noita sanoja ruokaohjeissani.


      • tekkeepahhoo

        Inhotaan siis kaikkea - niin ruoanlaittoa kuin elämää ylipäänsä - yökkis!


      • lapsellista
        peppatsikkeni kirjoitti:

        No sitten sinä inhoat minua, sillä käytän juuri noita sanoja ruokaohjeissani.

        kato, ymmärsit


    • Anonyymi

      Imelletty perunalaatikko on raaka-aineiltaan varsin yksinkertainen ruoka - siihen tarvitaan ainoastaan perunaa ja hiukan jauhoa ja voita sekä notkistamiseen maitoa ja maustamiseen suolaa ja ehkä hiukan vettä. Imellettyä perunalaatikkoa ei makeuteta siirapilla - maku saadaan aidosti imeltämällä.

      Perunan myyjillä on vielä loppukesästäkin edllisen vuoden satoa imelletyn perunalaatikon valmistamiseen. Edellisen vuoden sato toimii erittäin hyvin imellettyyn perunalaatikkoon.

      Imelletty perunalaatikko ainekset:

      3 kg soseutuvia perunoita
      4 runsasta ruokalusikallista vehnäjauhoja
      n. 1 litra maitoa
      50-100 g voita
      3 teelusikallista suolaa

      Ohje:

      1. Pestään perunat ja kuoritaan raakoina kattilaan. Varsinkin kypsennettessä helposti hajoavat perunat keitetään kypsiksi mahdollisimman pienessä vesimäärässä, ja perunat soseutetaan kattilassa kuumina suoraan keittoveteen sakeaksi soseeksi.

      2. Sose jäähdytetään huolella n. 70 asteiseksi ja sekoitetaan jäähtymisen aikana.

      3. Jauhot lisätään vähitellen ja koko ajan sekoittaen n. 70 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen. Sekoitetaan tasaiseksi. Sosetta notkistetaan tarvittaessa 70 asteisella vedellä. Jauhot on hankala sekoittaa kuivaan tönkkösoseeseeen. Tönkkösose ei aina edes imelly. Laita kansi kattilaan.

      4. Sosekattila laitetaan n.70 asteiseen uuniin. Soseen annetaan imeltyä noin 3 tuntia. Sosetta sekoitetaan 2-3 kertaa ja maistamalla seurataan imeltymisen edistymistä.

      5. Lisätään voi imeltyneeseen soseeseen sulamaan ohuina viipaleina. Lisätään maitoa niin että saadaan notkeahko puuromainen sose. Lisätään suola. Sekoitetaan hyvin.

      6. Sose laitetaan voideltuun lasiseen tai posliiniseen uunivuokaan. Pinnalle lisätään muutamia voinokareita ja mahdollisesti korppujauhoa. Paistetaan aluksi 180-210 asteisessa uunissa. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan, alennetaan uunin lämpötila 130-140 asteeseen ja näin kupliminen rauhoittuu ja voidaan paistaa lähes täysiä vuokia.
      Perinteistä yksinkertaista imellettyä perunalaatikkoa paistetaan noin 3 tuntia.

      *************
      Ohje ei ole niin hankala, kuin miltä se ensi silmäyksellä näyttää.
      Rohkeasti kokeilemaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe