Monta vuotta parisuhde kestänyt bipon kanssa

Nevereveragain

Olen ollut bipo-miehen kanssa viidettä vuotta yhdessä. Avioliitto ja ero jo koettu sekä 4-5 maniajaksoa. Nyt taas mania päällä ja hän haluaisikin mennä uudestaan naimisiin ja rakentaa talon. Olen itse aivan hulluuden partaalla tätä vuoristorataa. Lisäksi hän ei maniajaksojen välissä halua seksiä ollenkaan. Tämä on todella outoa. Onko vastaavia kokemuksia? Pystyykö bipo aidosti edes kiintymään vai ovatko kaikki tunnevammaisia myös?

7

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävänäbipo

      Ystäväni on bipo. Hän on ollut naimisissa jo ennen kuin tapasimme, siis yli 18 vuotta (en muista kauanko olivat olleet jo naimisissa ennen tapaamistamme). Hän ei ainakaan ole tunnevammainen. En itse asiassa tiedä, kuinka puolisonsa on kokenut kaiken, mutta ainakin heidän liittoaan on koetellut puolisonsa masennus (sekin vielä!) ja ostamaansa taloon liittyneet ongelmat. Oman diagnoosinsa hän sai itse asiassa vasta muutama vuosi sitten, oireillut oli toki jo pitkään.

      Oletko sinä saanut tukea omaan tilanteeseesi? Vertaistukea tai muuta? Oma jaksamisesi on varmasti koetuksella. Jos itse olisin naimisissa ystäväni kanssa, olisin varmaan jaksamisen rajoilla; jos hänellä on maaninen vaihe päällä kun tapaamme, siinäkin on jo jaksamista ja sopeutumista, koska hän pursuilee ideoita ja suunnitelmat muuttuvat lennosta monta kertaa päivässä ja salamana.

      • nimenomiaan

        Juuri näin: persoonastahan kaikki on kiinni, ei jokin sairaus tee kaikista samanlaisia.
        Ihmiset eroavat, pettävät, ovat tunnevammaisia jne ihan ilman kaksisuuntaista mielialahäiriötä.
        Osa bipolaareista taas voi olla hermorakenteeltaan, sosiaaliselta älyltään ja persoonaltaan kovinkin ehyitä.
        Oho!


    • kolmemiinusyksi

      Parisuhde vakava-asteisen bipon kanssa on mahdotonta. Mitkään lääkkeet eivät auta niin hyvin, jotta oireilua ei lainkaan olisi.

      Seurustelin kaksisuuntaisen miehen kanssa ja hulluksi meni koko homma. Ylös ja alas ja kaikki asiat sekaisin.

      Milloin oli eroamassa, milloin taas seitsemännessä taivaassa jonkun muun kaulassa ja vuoteessa.

      En suosittele parisuhdetta enkä ystävyyssuhdetta bipoon. Vaikeaa tulee olemaan.

      • ystävänäbopo

        Tuo on totta, että varmasti tulee olemaan vaikeaa. Itselläni kävi niinpäin, että ensin tutustuttiin ja ystävystyttiin, diagnoosi tuli paljon paljon myöhemmin. Itse olen aika lailla väsynyt tilanteeseen ja olenkin miettinyt, jaksanko pitää ystävyyssuhdetta yllä, kun tuntuu että nykyään tapaamiset aiheuttavat itselleni päänsärkyä eikä oleminen ole enää ollenkaan rentoa... Eli tutnuu etten saa enää koko ihmissuhteesta mitään, ei ole enää sellaista kivaa, rentoa yhdessäoloa, jossa voi puhua mitä mieleen juolahtaa. Toisaalta tuntuu kurjalta hänen puolestaan, kun pitkäaikaisetkin ystävät vähitellen kaikkoavat elämästään.


    • Moneen_junaan

      Tiedän tapauksen jossa nainen hakkasi ja muutenkin pahoinpiteli bipomiestään. Että kukahan se terve aina onkaan?

      • Vuorenvarma

        Juu, kyllähän se bibo kiintyy, kovasti ja usein. Kohde vain vaihtuu. Tiedän minäkin tapauksen, jossa "vaimo löi ja pahoinpiteli". Tarinaa kerrottiin baarissa ja se upposi kuin häkä täti-ihmisiin. Ja kertomus oli aina " taivahan tosi" kuten maanisen jutut tapaavat olla.


    • sdfsfdf

      MInulla todettiin bipo pari vuotta sitten. Olemassa se on ollut vuosikausia. Naimisissa 20 vuotta. Onnellisesti ja jatkuu yhä. Ylä- ja alamäet ovat tahdon asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe